Tuesday, 7 May 2013

Kembara Amsterdam - Mangkok Tingkat

Ini lah antara bekalan yang We'Ouls bawa bersama... Bekal mangkok tingkat! Keh Keh Keh... Almaklum... Backpacker marhaen... Ha Ha Ha...

Separuh dari bag memang sarat dengan makanan je... Disebabkan dari sedari awal lagi Hotel memang tak sediakan Kettle jadi kami bawak water immersion kami sendiri... Tak membebankan pun... 

Harga water Immersion ni cuma RM 10.00 aje... Boleh didapati di mana2 kedai hardware... Water Immersion ni cepat panas... Memang senang digunakan dan di bawa ke mana2... 

Cepat panas... Senang... Tak payah tunggu lama... Tak lapuk dek zaman ok!

Ada di antara food yang kami bawa ditaja belas ikhsan oleh Cik Ima... Thanks Cik Ima... Memang berguna sangat Beriyani Ayam tu... Selain dari tu kami bawa Nasi Goreng Kampung, serunding, biskut, roti, bubur dan memacam lagi... Takut kebuluran katanya... Ha Ha Ha...

Food yang biasa aku bawak travel...

Restaurant kat sana memang ada yang halal... Tapi mahal... So better bawak semua instant... Tak kan nak makan maggi je kan...  Semua barang2 ni boleh didapati di Giant dan Tesco... 

Mug/Fork/Spoon pakai buang untuk travel... We'Ouls beli bundle memang dapat banyak tapi nak bawak ke sana cuma 2-3 pcs aje... Lelain boleh simpan untuk next travel... Mayonis pulak memang ada small packaging.. Untuk pengetahuan... Semua barang makan harus dibungkus dengan rapi... 

Mayonis... Jem... 

Mesti U'Ouls pelik atau tertanyakan... Nape aku bawak roti... Roti Gardenia yang panjang tu ok! Roti memang sangat berguna kat sana... Selagi aku boleh jimat duit.. Aku berjimat... Tak penyek ke roti tu dalam bag? Jawapannya langsung tak penyek... 

U'Ouls kena ada teknik yang betul untuk bungkus makanan dan ada cara nak letakkan cantik hensem dalam bag... Kalau U'Ouls tengok bag aku memang bersaiz kecik aje... Dan U'Ouls tak akan sangka dalam bag tu boleh sumbat macam macam... Umpama kaw bawak peti ais dan almari tapi sumbat dalam bag... He He He... 

Sila lihat list yang aku buat kat bawah ni... 

Kenapa aku suka buat list macam ni? Sebab pengalaman di Perth, Australia dulu banyak mengajar aku... Kalau ada checking kat airport lebih senang kaw tunjuk list macam ni... 

Kena ingat! Orang akan lebih respect kita kalu kita ni bersistem... Dan aku memang berpegang kepada rules supaya hidup aku lebih teratur bukan diatur...

Satu lagi tips dari aku... Sila bawa plug converter... Kat Europe menggunakan plug 2 pin sahaja... Dan plug tersebut membulat ke dalam dinding... Tapi U'Ouls boleh beli plug converter standard 4 segi tu... Tak ada masalah... Still boleh cucuk... Plug tu ada dijual di kedai hardware... Aku sendiri pon beli kat Econsave aje... 

Dah banyak tempat aku travel dengan plug tu tak ada masalah pon....  Tapi aku suggest U'Ouls belilah converter yang ada usb sekali... Lebih multipurpose....

Ini cara aku masak Nasi Beriyani guna Water Immersion...

Lepas panaskan air guna Water Immersion... Rendam je pack Brahim tu ngam dalam tupperware... Tunggu beberapa minit... Angkat!

Taraaaa... Siap untuk dimakan... 
Sekian untuk kali ni... Enjoy your meal!


- XOXO - 

1 comment:

  1. looks good !!All I know is that there is one god,and I do not care who say who is a god.there is only one.Rs To Gold

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...