Sunday, 26 January 2014

Kembara Singapore - City Hall

Hari ni 25 Januari 2014... Hari ni hari yang sangat memenatkan... Bangun je pagi HH kata kereta dah hantar masuk workshop Pasir Gudang... Ok setel jugak satu masalah... Tengahari aku amik HH kat opis dan kami pergi lunch kat Restoran Rahmat kat Kg Pasir putih... Pasal restoran ni aku akan masukkan info kat Kembara Restoran Halal pada posting akan datang...

Lepas lunch... Amik kereta dan balik rumah... Kemas apa yang patut... Buku merah jangan lupa bawak... Yeahhhh! Time to shopping! 

Matlamat aku cuma satu... Nak cari gadget utk berselfie... Ha Ha Ha....Pasni tak de lah membangang selfie macam patung cedana lagi! Ha Ha Ha... Selfie tu bermaksud amik gambar sendiri...

Sebenarnya... Aku pernah tengok dah ramai artis Malaysia pakai gadget selfie tu... Aku ingatkan maybe dorang guna peralatan production entertainment... Then masa kat Bangkok bebaru ni... Aku ternampak orang Indon pakai... Wah! Ini tak boleh jadi... Mesti benda ni senang dapat... Jadi si HH  pegi tanya Indon  tu... Kat mana beli... Harga semua...

Then bila balik Malaysia aku search... Menda ni ada jual online tapi leceh laa kan... Aku try cari kat Holiday plaza tapi tak ada... Bleh plak dorang kata gadget macam tu tak sampai JB lagi... So aku malas laa nak tercari2 kat JB... Kalu ada pon mesti tak banyak pilihan dan mahal... Baik aku cari kat Singapore... Search punya search rupanya ada melambak kat Peninsula...


Ok... Langkah2 untuk seberang Singapore dengan hanya berpublic transport... Silalah rujuk kat posting kembara aku yang lepas2 ek... Cara mudah dan murah!

Kami naik train... Dari MRT Kranji... Stop kat MRT City Hall... Senang! Aku sebenarnya dah beberapa kali ke sini... Tapi tiap kali datang... Tiap kali tu laa confius!

Aku nak cari kedai SG Camera Store kat 02-18, Peninsula Shopping Center... Jadi kami pon masuklah kat Peninsula Plaza... Tengok kat board betul ke SG Camera kat sini? Eh! Apsal nama kedai lain plak? Then tengok balik alamat... Eh! Peninsula Plaza dengan Peninsula Shopping Center tak sama ke? Then tanya kat info kaunter... Ada nyonya yang jaga kaunter... Aik! Shopping Complex punya besar amik nyonya jaga info kaunter? Kot ye pon amik lah awek Cina cun melecun pakai kain terbelah duduk jaga kaunter tu... Ini amik nyonya plak... Patah selera!

Nyonya tu tunjuk arah kanan... Oh! Sangat mudah... Bersebelahan Funan aje... Hanya seberang jalan... Dah jumpa Paninsula Shooping Center tu... Lor! Aku dah pernah datang sini dulu beli bag camera... Awatnya boleh lupa? Memang best tempat ni... Macam2 ada... 

Ok kami terus ke tinggkat atas... Masuk kedai SG Camera Store... Terus tanya nak beli monopod untuk iphone aku... Perghhh! Macam2 jenis monopod kat sini... Dari murah ke mahal... Pilih laa mana nak... Gadget2 lain pon banyak... HH jadi membership kat kedai ni... So, dapat beli harga diskaun 5%... Yeahhhh!

Inilah hasil tangkapan aku di SG Camera Store ini... Harga Monopod ni SGD 25 dan Iphone Adapter SGD 12... Harga total setelah diskaun adalah SGD 35.15... 
 
Kena ada adapter ok kalu tak macamana nak connect kat monopod tu... Kalu korang bukan pengguna iPhone... Gunalah adapter yang sesuai dengan handphone memasing...


Aku ada tanya pasal iPhone Shutter... Kat kedai ni cuma ada jenis wireless aje... Wired tak ada... Wireless plak mahal giler... Harga SGD 35... So, tak mampu nak beli... Dalam poket ada bape sen aje... He He He...

Kedai ni pon ada jual macam2 jenis monopod... Pilihlah mana yang berkenan di hati sanubari yang suci...

Keluar aje dari kedai SG Camera Store... Mata aku mendongak ke atas... Ada kedai Black Market... Gigih lah panjat escalator... Wah! Lagi macam2 kat ni!

Jenguk punya jenguk... Ada jugak monopod kat sini... Banyak plak tu... Harga cuma SGD 19.80!!!!  Dan yang tak boleh blah tu... Adapter sebijik macam aku beli kat SG Camera cuma SGD 9.90!!!! Arggghhh! Barbieeeeeee! Apsal laa aku tak riki2 dulu kat sini! Aku dilema kemurungan untuk beberapa minit! Ok sabar2... Tarik nafas dalam2...

Cuba cari kelemahan kat monopod ni... Nak cari kelemahan kena buat comparison... Bezanya material plastik... Ha Ha Ha... Keji! Padahal aku ni jenis tak kisah pun pasal material... Janji murah! But yang Monopod Transview ni pon not bad... Sebab dah siap dengan adapter... Adoiyaiiii! Rugi2...

Then... Untuk ubat hati yang luka menanah sebab terpandangkan monopod dan adapter murah kat sini... Maka aku sambar iPhone Shutter kat sini... Kalu wireless SDG 25 dan wired SGD 8.80... Tak pe laa aku beli wired aje sebab murah... He He He...

Aku rembat ni... Harga SGD 1...

Ini business card dan location Black Market ni... Very high recommend untuk korang datang sini... 


Keluar dari Peninsula Shopping Center... Kami ke Peninsula Plaza semula... Shopping barang kat ABC Bargain Centre ni... Barang2 kat dalam ni memang murah... Harga dari SGD 1...

Hasil tangkapan aku di sini... Sikat pakai buang pon aku beli... Beli 8 percuma 4... Ha Ha Ha... Container multipurpose jenama Chef kaler biru tu memang sangat bagus... Aku dah pakai lama mende alah tu... Boleh guna untuk microwave dan lain2... 1 Pax ada 8 pcs... Harga baru SGD 2... Semua barang dalam gambar ni termasuk Travel Document & Passport holder adalah berjumlah SGD 13.90... 

Travel Document & Passport holder ni berharga SGD 2 setiap satu... Hu Hu Hu...

 Then kami ke Funan... Jalan2 kat Funan... Kalu nak beli gadget memang berbaloi... Banyak pilihan...


Aku singgah kat Courts... Sambar gadget lagi...

Aku beli 3.5 mm Audio Splitter berharga SGD 5.90... Benda ni diguna untuk cucuk dua headphone pada satu handphone, ipad atau apa2 audio yang korang ada... Memang high recommend untuk korang yang suka sharing guna 1 device untuk travel...

- XOXO -