Friday, 24 January 2014

Lost In Bangkok - Day 3

Hari ni 13 Januari 2014... Pagi ni bangun jam 05:45 sama macam semalam... Tapi kami terpaksa turun breakfast awal... Sebelum jam 07:00, kami dah terpacak kat cafe... Makan apa yang ada... Sebelum keluar kena drop kunci kat Kaunter... HH tanya budak jaga kaunter... Hari ni ada holiday ke? Sebab masa shopping kat Pratunam semalam dorang cakap esok (hari ni) tak bukak kedai sebab holiday... Then... Budak jaga kaunter kata hari ni 13 Januari... Ada demonstrasi lagi... HH tanya lagi... Ok ke nak keluar ni? Budak tu tanya HH balik... Ko nak gi mana? HH kata nak pegi Ayutthaya... Budak tu kata kalu luar dari Kota Bangkok ni ok... Kalu kat Kota Bangkok sendiri agak susah nak berjalan...

Si HH citer kat aku... Patutlah masa shopping semalam tengok ramai beli t-shirt 13 Januari... Ingatkan sebab sesaja... Rupanya t-shirt tu diguna untuk berdemo atas jalan... Then kami terus keluar menuju ke Sam Yan MRT Station... Masa nak on way ke Samyan MRT Station... Aku tengok orang2 Bangkok dah start berkumpul atas jalan... Siap bergendang bagai... Siap bersorak memekak...Entah apa yang mereka laungkan pon aku tak paham...


Jalan ke depan lagi... Polis pulak berkumpul... Jalan raya hari ni pon agak lengang... Aku dah rasa tak sedap hati sebenarnya... Tapi nasib baik lah kami dah shopping semalam dan sepanjang siang hari ni kami akan berada di Ayutthaya....


Sampai di Sam Yam MRT Station... Ada orang edarkan paper percuma kat pintu masuk... Ngeri plak aku tengok keadaan di Bangkok ni... Berselisih dengan beberapa orang yang memakai baju 13 Januari siap dengan bendera Thailand bagai... Adeiii...


Mari kita masuk ikut pintu Exit 1...

Terus beli tiket untuk ke Hua Lamphong MRT Station... Harga tiket adalah THB 16 seorang...



Ikut aje arah nak ke Hua Lamphong...


Tak ramai orang di pagi hari ni... Hanya kita2 aje nak menceriakan diri di sini...

Dalam beberapa minit sampai lah kami di Hua Lamphong Station ni... Amik Exit 2 untuk ke Hua Lamphong Railway Station...

Makin lama dah terasa mahir plak berada di station Hua Lamphong ni... Rasanya dinding dan lantai station ni pon dah mula cam muka aku... 


Sampai aje terus menuju ke kaunter tiket... Beratur kat sini ek... Masa kat kaunter... Try tanya tiket untuk 1st class... Tapi harga 2nd class pon dah mahal sampai mencecah THB 245 seorang... Mak aiii... Mahalnya... Kalu THB 100 aku boleh terima akal lagi... So, terus tak jadi beli untuk 1st dan 2nd class... Aku bukan apa... Takut tak dapat seat... Nak berdiri 1 jam lebih tuh... Mana larat...  Then kami nekad beli gak 3rd class baru THB 20... Memang jauh beza harga tu... Tapi nak jimat maka terpaksa lah kami beli tiket murah aje... Dengan harapan ada lah seat kosong nanti...


Ok dah dapat tiket menuju ke Ayuttaya... Hoyeh! Hoyeh! Train akan bertolak jam 08:20 dan dijangka sampai di Ayuttaya pada jam 09:39... Tunggu kat Platform 11...

Jam kat tangan belum lagi pukul 08:00... Mari pegi toilet dulu... Dari tadi aku menahan kencing... Sebelum kencing bertukar menjadi batu... Mari kita membuang di sini... Bayar THB 2... Tempat solat pon ada kat sini...


Train dah menunggu kat Platform 11... Huh! Nasib baik banyak tempat kosong... Tak ada orang sangat nak naik train ni... Mungkin awal pagi... Dan mungkin sebab hari biasa... Apa2 pon kita selfie dulu...

Masa dalam train... Ada sorang mamat ni... Tak tahu bangsa apa... Dia tunjukkan tiket dia kat HH... Aku pon tengok sekali... Dia tanya HH train ni pegi tak tempat yang tertulis kat tiket dia tu... HH cakap train ni pegi Ayutthaya... Dengan confidentnya HH cakap ko salah train ni... So, mamat ni turun dari train tu... May be masa kat luar dia ada tanya orang lain kot... Pastu aku perhatikan mamat tadi tu ada kat gerabak sebelah... Dalam hati aku kata... Bior betul mamat ni... Arghhh! Lantak lah...

Train ni sepatutnya bertolak jam 08:20 tapi dah dekat jam 09:00 pon tak gerak lagi... Mat Saleh yang satu gerabak dengan aku dah rengsa... Asik kuar masuk train... Bila train jalan dorang tepuk tangan... Ko ingat keretapi ni pentas buat konsert eh? Mat Saleh ni semua perkara pon nak bertepuk... Mampos pon bertepuk... Lantak laa... Janji keretapi ni jalan dari tak jalan langsung... Maka lambat jugak lah kami akan sampai di Ayutthaya nanti... Sedih!

Dalam train ni ada toilet... So, kot rasa nak terkucil boleh lah masuk... Tapi keadaan dalam toilet tidak gerenti memuaskan hati... Apa2 pon kalu dah darurat... Keadaan hazabedah pon belasah jugak gak.... Janji ada lubang nak buang... Tak kan nak julur kat tingkap plak...

Rupanya Train ini akan lalu banyak station... Bermula dengan Hua Lamphong - Sam Sen - Bang Sue - Bang Khen - Lak Si  - Don Mueang - Rangsit dan sampailah Ayutthaya... Huh! Lalu jugak Don Mueang... Teringat kat mamat tadi... So, kiranya train ni akan stop banyak tempat lagi laa... Dan may be ada banyak stop lain lepas Ayutthaya...

Melepasi Don Mueang train ni tetiba laju... Lor boleh pon laju... Aku ingatkan train ni akan gerak dengan momentum Siput Sedut sepanjang masa...



Mari aku cerita serba sedikit pasal sejarah Ayutthaya ni... Nama penuh Ayutthaya adalah Phra Nakhon Si Ayutthaya... Merupakan satu wilayah di tengah Thailand... Antara wilayah yang berhampiran ialah Ang Thong, Lop Buri, Saraburi, Pathum Thani, Nonthaburi, Nakhon Pathom dan Suphan Buri...

Nama Ayutthaya ni sendiri berasal dari nama watak Ayodhya dalam epik Ramayana... Ayutthaya terletak di lembah Sungai Chao Phraya... Menganjur dari Lop Buri ke Sungai Pa Sak membentuk sebuah kawasan tanaman padi yang luas... Sebab tu masa on way tadi memang lalu kawasan sawah padi yang sangat luas di kiri dan kanan jalan...

Ayutthaya pernah menjadi ibu negara Thailand atau Siam dari tahun 1350 hingga serangan tentera Burma pada 1767... Sejarah Thailand merujuk zaman ini sebagai Kerajaan Ayutthaya... Terdapat kesan-kesan istana purba di Taman Sejarah Ayutthaya yang diktiraf sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO... Wilayah ini juga menjadi lokasi kompleks istana musim panas Bang Pa-in...


Sampai sudah di Ayutthaya Station... Aku dapati banyak anjing2 berkeliaran hingga masuk ke dalam station... Sempoi je anjing2 tu semua lepak2 kat station tak ada perasaan... Dah macam Minah Saleh berbikini di tepian pantai lagaknya... Satu hal la pulak nak mengelakkan diri dari terkena anjing... Arghhh! Dasar binatang najis berat!

Kat station pon ramai yang akan approach kita untuk transport... Just talk to my hand... Aku memang tak akan layan dorang tu semua... Aku memang dah plan nak sewa basikal je... So, tanpa berlengah kami terus keluar dari train station dan terus melintas jalan untuk ke kedai menyewa basikal... Kedainya betul2 berada depan station...

Masa nak melintas jalan untuk ke kedai basikal ni... Tiba2 angin sejuk menerpa kami... Seriously sejuk... Angin bayu membawa diri ku... Sepintas lalu ku terkenangkan mu... La La La... Hah! Tetiba Feminin pulak muncul joget2 dalam kepala! Angin bayu tu datang dari sungai agaknya... Bila sampai kat kedai basikal ni... Kedai ni tutup... Arghhh! Sudah! Macamana ni?

Then HH riki2 tanya orang2 kat situ... Mana nak sewa basikal... Orang kat situ tunjuk arah ke dalam lagi... Masih lorong yang sama... Tapi menapak hingga ke satu kedai makan... Hah! ni lah tempat nak sewa basikal tu... Dah berpindah ke sini...


Untuk sewa basikal... Kadar sewa hanyalah THB 40 untuk satu basikal selama satu hari... So, satu aku... Satu HH... Memula HH nak sewa satu basikal je... Dia nak bonceng.... Mak oiiiii! Ko bior betikkkk! Aku ni size kenderaan berat... Ko tu kenderaan ringan... Boleh ke aku bonceng ko nih? Mahu meletop tayar kat tengah jalan nanti! Tak mo! Kita kayuh basikal memasing...

Syarat untuk sewa... Kena ada salinan passport... Nasib baik kami dah buat photostat awal2 sejak dari Malaysia lagi... Dia kasi map sorang satu... Kunci mangga basikal dia kasi satu aje... Mintak satu lagi dia tak kasi...  Aku malas nak bertekak... Amik terus jalan...

Lepas settle semua... Kami pon start kayuh... Tapi sebelum tu... Tuan sewa basikal kedaung ni advice... Dia kata naik ferry untuk ke seberang lagi senang... Nak naik ferry just kayuh basikal sampai ke hujung lorong ni... Kat hujung lorong ni ada jetty...

Jadi, kami gigih laa memulakan kayuhan hingga ke jetty di hujung lorong ni... Masa kat jetty... Kami just nak survey je dulu... Untuk naik ferry ke seberang... Kena bayar THB 4 untuk diri kita dan THB 2 untuk basikal... Total THB 6 untuk seorang... Actually, bukan sebab duit... Tapi kami terfikir macamana nak turun ke jetty tu dengan basikal? Pulak tu tangganya mencuram dan tak ada pemegang... Nak kena angkot basikal punya laa berat... Kami tanya yang jaga tiket... Dia kata kena pikul sendiri bawak turun... Hadoi! Terus kami tak jadi naik ferry...

Kami nekad untuk ke seberang dengan kayuh basikal sendiri... Naik jambatan... Nak sampai ke jambatan memang sangat menyeksakan dan jalannya sangat mengelirukan... Kat sini pon dah amik masa... Cuma aku kesian kat HH... Dia sentiasa ada kat belakang aku... Tapi dia kayuh sangat perlahan... Dan bila nak melintas dia turun dan heret basikal tu... Rupanya dia tak reti bawak basikal di jalan besar... Ya Allah dugaan apakah ini? Kalu aku tahu HH takut better aku sewa Tuk2 aje... Tapi nak buat macamana... Kami dah pon sewa basikal... Dan dah berada kat atas jambatan ni...

Masa kat jambatan ni la bakul basikal HH tercabut... Then kami ikat dengan tempat pengunci... Dah lah tempat pengunci dia kasi satu aje... Sengal betul! Sebenarnya naik basikal ni besar risikonya... Keadaan jalan dah laa huru hara... Aku risau sangat2 kat HH... Nak turun jambatan ni pon satu hal jugak... Jalan dah laa lebih 4 lorong... Lebar pulak tu... Kenderaan dan pemandu tak bermata non-stop... Aku terpaksa turun dan lintas part by part... HH ikut aku dari belakang...

Perjalanan ini memang banyak menguji kesabaran... Dapat mengukur sikap prihatin antara aku dan HH... Makin lama... Aku lebih kenal diri aku... Dan aku kenal diri HH macamana... Bila kita mengalami suatu situasi yang sukar... Kita akan ingat sape yang betul2 ikhlas berada kat tepi kita... We are not friend for benefit!

Perjalanan ini bukan untuk seronok semata... Tapi penuh risiko... Ancaman bahaya... Dan betapa nyawa itu betul2 berada di tangan sendiri... Disamping takdir itu ditentukan Tuhan... Aku hanya merancang... Hanya DIA yang lebih berkuasa menentukan segalanya... Aku hanya berdoa agar penjalanan ini selamat pegi dan balik... Itu saja!

Niat aku cuma nak menambah ilmu dalam kembara... Tak kisahlah tempat yang aku pergi itu suci atau kotor... Aku tetap nak tengok... Kalu orang lain... Mesti dah kutuk2 punya... Buat apa lah nak susahkan diri pergi ke tempat2 macam ni...Bukan ada apa pun! Yaaaaa! Bagi setengah orang memang tak ada apa... Sebab korang 'apa pon tak ada'... Yang korang ada cuma 'mulut busuk sampai ke hati'... I'm so tired with this kind of people! Orang2 yang anti klimaks memang tak sesuai berdamping dengan aku... Pergilah jauh! You all are nothing to me!

Teori aku mudah... Bila Allah menciptakan mata kita dengan dua warna... Iaitu hitam dan putih... Pastinya "Kita hanya boleh melihat cahaya melalui kegelapan"...  Jadi... Ikutlah perspectif masing2...

Lokasi kami yang pertama adalah Wat Maha That... Memang sangat tricky nak ke sini... Sebab tak tahu mana satu lorong nak masuk... Nak tanya orang tempatan... Semuanya tak paham bahasa... Then... Tanya Minah Saleh yang kebetulan lalu kat situ tengah betulkan basikal dia  kat tepi jalan... Rambut masih basah... Macam baru lepas mandi... Mesti dia stay lama kat sini... Aku baru nak tanya mana Wat Maha That dia terus cakap don't know... Ok fine may be ko betul2 tak tahu... Sebab ko pon pelancong sama macam aku...

Usha signboard pon tak ada arah nak ke Wat Maha That tu... Even signboard di seberang jalan...  Wat lain banyak la... Aku ada print map... Langsung tak boleh pakai map aku tu... Last2 aku guna map yang kedai sewa basikal kasi... Akhirnya aku jumpa...

Masa nak ke Wat Maha That... Kena lalu round about... Boleh pulak Minah Saleh tadi tu pusing round about tu... Bawak macam Azizulhasni Awang... Macam round about tu nenek ko punya! Macam orang dah duduk 10 tahun kat sini... Macam tahi! Sial tak perangai? Tadi aku tanya ko soalan mudah aje...  Mana Wat Maha That... Ko sombong ek cakap tak tahu... Tak pe hari ni hari ko... Perangai keji!

HH melintas pelan2... Aku nekad untuk ikut round about tu...  Sedang dia amik jalan jauh utk tak pusing round about tu... Nasib baik kebetulan ada orang lain yang hegeh2 nak melintas sama... So, dia together2 dengan budak tu.... Siap gelak2 lagi tanda dia berjaya melintas laa tu...

Akhirnya sampai jugak Wat Maha That tu... Matahari dah tegak giler... Panas membahang... Tekak haus bukan kepalang... Nasib baik beli botol mineral besar... Masa kat Wat Maha That ni... Kami rehat sebentar di bawah pokok yang disediakan banyak kerusi untuk orang lepak2... Kat sini kami makan bekalan kami... Perut dah lapar... HH dah hilang tenaga katanya... Jadi kami isi perut dulu... Dan hilangkan penat... Sementara aku lepak2 kat sini... HH pergi toilet dan balik dari toilet dia bawak aiskrim kelapa dan free air kelapa... Dan air kotak delima THB 40... Siap dengan buah mangga berharga THB 30... Ermm... Aku dah agak dah! Dia ni kalu ke mana2 memang tak pernah tangan kosong... Aku dah semakin tak kisah apa HH nak... Aku biarkan aje dia buat apa dia suka... Sebab aku tahu dia penat... Dessert akan buat dia ceria semula... Ingat ye adik2... STRESSED lawannya DESSERTS!

Aku pon nompang sekaki... He He He... HH cerita... Masa dia nak beli Aiskrim Kelapa ni... Ada sorang Minah Malaysia ni dengan husband dia laa kot datang nak beli jugak... Aku macam terperasan Minah ni masa nak masuk Wat Maha That tadi... Tak tahu plak dorang dari Malaysia... So, aku boleh agak siapa yang HH maksudkan... HH kata cara cakap macam dorang dari belah utara... Kedah laa kot.... Si Minah ni tanya harga Aiskrim ni... Orang yang jual tu kata THB 40... Minah ni macam tercangak2 mengira conversion la kot... HH kat tepi kata... RM 4 aje.. Minah ni terus bertempek... "Mahalnyaaaaa!"... Dorang terfikir2 kat situ nak beli ke tak... HH blah dari situ... Tak tahu apa sudahnya pasal dorang tu... Kot ye pon... Aiskrim aje kot... Pasal makan tak payah laa nak berkira sangat... Benda lain mahal2 pon ko beli kan... Takat nak merasa sekali sekala apa salahnya... Kat Malaysia tak ada... Apa salah ko merasa kat sini... Nanti balik Utara boleh lah nak kununnnnnn kat orang kampong! Buktikan kat orang kampong yang ko dah berjaya makan Aiskrim Kelapa!

Dah puas berehat... Kami beli tiket masuk kat sini... Harga tiket THB 50 seorang...

Nak masuk sini ada pantang larang tertentu yang perlu kita follow... Tak boleh nak sesuka hati aje... Ada tempat tak boleh panjat... Kena tengok dari jauh aje...

Wat Mahathat merupakan salah satu kuil tertua di Bangkok dan markas terbesar bagi kehidupan bangsa ordo monastik di Thailand... Menurut sejarah... Wat Mahathat dibangun di awal abad ke-8 sebelum didirikan Kota Bangkok pada 1782... Namun... direnovasi setelah Pangeran muda Mongkut menjadi Raja Rama IV... 

Wat Mahathat terdiri dari kompleks kuil yang dilengkapi dengan sel biara, sekolah, pejabat dan bangunan lainnya.... Ada sebuah taman yang tenang dan beberapa pokok di belakang...

Salah satu penyebab yang membawa aku ke Ayutthaya ni adalah sebab aku nak tengok dengan mata kepala aku sendiri kepala budha yang terselit kat pokok ni... Macam2 cerita dan mitos yang aku baca pasal kepala tersangkut kat pokok ni... Kalu tengok gambar macam kecik je kepala tu... Tapi bagi aku agak besar sebenarnya... Standard laa kat tokong2 cina pon korang boleh agak sizenya... 

Kepala Budha ni di buat dari batupasir... Merupakan kepala dari patung Buddha pada masa Kerajaan Ayuthaya... Bahagian badannya menghilang... Kemungkinan tertimbun di dalam tanah... Patung kepala Budha ini terperangkap di dalam pokok Bodhi ni...

Nak amik gambar tak boleh berdiri.. Ada kerusi kecik disediakan... So kena lah duduk...

Kepala Budha terselit kat pokok tadi tu adalah berdekatan dengan Wihara ini...

Kalu di perhatikan Wat Maha That ini... Most patung2 yang ada semuanya tidak berkepala... Aku pon kurang pasti apa sebabnya... HH kata mungkin sempena ada antara mereka dihukum pancung... Memandai je si HH beri teori...


Tak ada apa nak diceritakan banyak di sini... Let's pictures do talking la ek... Tapi entah lah... Aku rasa blogspot ni menjadikan kualiti gambar kurang sempurna on certain gambar yang aku amik.. Kalu kat Facebook ok plak... 



 Tangan besar ni... Tangan HH... He He He...

Aku sebenarnya tak berapa faham dengan design bangunan peninggalan lama kat Wat Maha That ni... Aku cuba nak membayangkan apakah rekabentuk sempurna bangunan2 ni... Al-maklum bangunan kat sini kebanyakannya hancur... Ada yang dah senget tapi masih mampu bertahan sampai sekarang...


Mari layan gambar lagi...


Dah puas keliling Wat Maha That ni... Aku plan nak ke Wihan Phramongkhon Bophit dan Wat Phra Si Samphet... Dan kalu sempat aku nak ke Karal Elephant... Tapi aku tak jumpa jalan nak pegi... Aku terlajak jalan hingga ke hujung jalan dah nak ke sungai sana... Sepatutnya kedua tempat tu tak jauh dari Wat Maha That... Maka ketahui lah aku bahawa moment aku saat ini adalah aku dah sesat barat!

Rasa rugi plak aku tak rujuk map aku tadi... Kalu aku ikut map aku dan tak ikut map sewa basikal mesti aku dah sampai... Aku dah serba salah... Masa ikut map aku awal tadi... Aku jadi sesat... So... Aku ikut lah map sewa basikal untuk ke Wat Maha That... Now, bila aku ikut map sewa basikal untuk ke Bophit dan Si Samphet... Aku sesat jugak... Map aku pulak yang betul.... Aku clueless giler... Jalan yang patut senang jadi susah!

Arghhh! Tensen! Dah lah panas... Penat plak tu... Bila penat langsung otak tak berfungsi... Inilah hasil kembara aku yang paling tak terurus sekali... Walaupun Bangkok ada cool season dari bulan December hingga February tapi tetap jugak boleh buat kulit aku terbakor hangus... Tinggal lagi nak dipakaikan sari nampak pusat... Dayang Nur Faizah tu pon lawo... Ini dah tahap Dayang Senandung... Hitam legam selegam legamnya... Tak boleh dibayangkan kalu pegi time hot season dari bulan March hingga May... Mesti lagi bahang... 

Sudahnya aku sesat entah ke mana... Aku lalu kat Wat Pho... Huh! Kat sini pon ada Wat Pho... Aku ingat kat Kota Bangok aje ada Wat Pho... Sorry aku tak amik gambar pon kat Wat Pho sini... Aku tengok kawasan sini sunyi sepi tak ada orang... Tapi ada banyak pulak tempat parking kereta... Terus aku blah...

Patut semalam aku pegi Wat Pho kat Kota Bangkok tu... Tapi dah rushing jadi aku ganti untuk aktiviti shopping kat Pratunam... May be balik nanti kalu sempat lah baru aku ke Wat Pho kat Kota Bangkok tu kot...

Then aku jalan lagi sampai ke hujung kampung yang aku sesat tu... Jumpa Wat Mai Khlong Sra Boa ni...

Aku perhatikan Ayutthaya ni memang banyak Wat... Tapi Wat2 ni macam terbiar... Tak dipelihara atau diselenggara dengan baik... Ada yang semak samun dan jadi hutan... Everywhere di Ayutthaya ni semuanya Wat... Agaknya pada zaman kegemilangannya orang2 kat sini kejenya sembahyang aje ke? Pelik gak aku... Dah nama pon tempat sembahyang kan... Nape tak jaga betul2 ek? 

Dan aku pon satu... Memang dasar gigih pegi tempat macam ni... Pergi mesjid tak plak gigih macam ni... Kalu mak aku tahu aku ke sini... Memang layak kena bebel tanpa henti...

Inilah bahana yang aku dapat... Tah ke mana2 aku menyesatkan diri... Aku kayuh basikal tanpa haluan... Last2 aku give up! Tak jumpa tempat yang aku nak cari tu... Masa pon berjalan terlalu pantas... Patah balik tapi aku ikut laluan lain... Tiba kat satu simpang... Aku nak menuju ke arah kiri... Ada sebuah kereta kat tepi jalan park kat simpang... Masa aku lalu tetiba orang dalam kereta bukak pintu... Lagi sikit nak kena aku... Nasib aku sempat elak... Pulak tu ada kereta lain dari belakang... Huh! Orang kereta tu terkejut tengok aku dan aku pon terkejut sama... Kalulah aku tak elak dari pintu terbukak tu... Mesti aku rebah atas jalan... Silap haribulan kereta dari belakang sempat rempuh aku... HH masih terkial2 kayuh kat belakang...

Dah belok ke kiri which is belakang Wat Ratcha Burana... Sampai satu simpang.... Aku perhatikan ramai Mat dan Minah Saleh menuju ke kanan... Hati aku macam berkata mungkin ini kot jalan nak ke Si Samphet dan Bophit tu.... Tapi aku dah malas... Sebab aku tak tahu berapa jauh lagi aku nak mengayuh basikal tua ni... Lagi pun aku kesian kat HH... Dan tercunggap2 tak cukup oksigen... Kalu aku sorang mungkin aku akan menyampaikan jugak tempat tu... Tapi aku tak boleh pentingkan diri aku sendiri... Tak pe lah mungkin aku tak ada rezeki... So, aku pilih haluan kiri... Patah balik ke Wat Maha That...

Then aku tak ada pilihan... Aku sudahkan perjalanan aku ni di Wat Ratcha Burana ni... Kat depan Wat ni... Aku dan HH dah tak tahan... Dah lah lupa nak makan vitamin... Kami telan panadol... Memang penat giler ok... HH kata ni lah sebabnya dia lebih suka pergi negara sejuk berbanding panas... Aku rasa bersalah... Tapi kami gigihkan jugak badan ni... Kat sini lah HH cakap dia tak larat kayuh basikal... Basikal dia berat... Maklumlah basikal tua memang berat... Tak ada gear... Tak macam mountain bike kat umah aku tu... HH kata lepas ni kalu aku nak kayuh basikal sorang2 kat area umah aku tu... Dia dah tak risau... Sebab dia tahu aku mampu kawal basikal di jalan besar... 

Actually, aku dibesarkan dalam keluarga yang menggunakan basikal sebagai kenderaan utama... Ayah dan adik beradik aku semuanya berbasikal... Lagipun aku duduk area bandar yang jalannya sentiasa sibuk... Jadi, aku dah biasa bertahun2 naik basikal untuk ke sekolah atau ke bandar... Cuma HH aje tak yakin... Now dia dah tengok cara aku bawak basikal kat sini dia yakin yang aku mampu jaga diri sendiri...

Kami beli tiket masuk ke Wat Ratcha Burana ni dengan harga THB 50 seorang... Masa HH beli tiket... Aku tengok map aku... Memang sah! Kalu aku belok kanan tadi memang arah nak ke tempat aku nak pegi tu... Tak pe lah... Aku malas nak fikir... Jadi kami abiskan masa kat  Wat Ratcha Burana ni je... 

Masa nak masuk sini ada sorang Pak Guard jaga sini... Bersama dua ekor anjing yang tengah melengkor depan pintu masuk... Adoiyai! Kalu dah anjing kat situ.... Macamana aku nak masuk? Tak ke sengal! Then aku dan HH masuk jugak... Lalu tepi anjing tu... Nasib baik anjing baring membuta... Satu hal plak kami ni kena takutkan anjing... Kalu ikutkan dalam keadaan hati aku yang sama panas dgn cuaca... Aku tak lah takut... Cuma aku geli... Sah2 najis! Kang satu hal nak mencari tanah utk samak... So, aku biorkan aje... Selagi aku boleh elak... Maka aku elak... Kami masuk ke dalam dah macam pencuri senyap2 plak semata2 nak elak anjing yang tengah syok membuta tak sedarkan diri tu... Kang kalu kami buat bising dan anjing tu tersadar dari lamunan mimpi indah susah plak kami kang... Silap2 tak dapat masuk ke dalam...


Sepanjang aku lepak kat Wat Ratcha Burana ni... Kawasan ni memang sunyi... Tak ramai datang sini... Adalah 2 ketul Mat dan Minah Saleh... Aku dapati Wat ni unik jugak... Cuma.. Aku rasa setting camera aku biasa aje... Langit plak biru.. Tapi aku rasa macam ada sesuatu seolah menghalang aku amik gambar... Pantulan cahayanya rasa semacam kat sini... Banyak kali aku tengok gambar yang aku amik... Last2 aku tawakal aje amik gambar ikut meter...

Time ni dah betul2 tak larat... Tapi tetap jugak senyum...

Bangunan ni dah uzur... Tengah di selenggara... Aku tak naik pon... Sebab panas sangat...

Ada penerangan tentang bangunan ni... Sila lah baca... Aku tak larat nak bercerita...

Kat sini pon ada juga patung tak berkepala... Manalah peginya kepala tu.. Dah jadi langsuir agaknya...

Masa di Ayutthaya... Basikal inilah menjadi tunggangan ku... Hasilnya bontot menjadi montok dan anjal... Jennifer Lopez patut cuba! Tak payah nak gym bagai.. Tak payah abis duit buat operation dan cover insurans mahal2... Naik aje basikal tua ni.. 

Sebenarnya... Aku sedih bila mengenangkan perjalanan ni! Terdampar sepi di negara orang... Nanges! Makin aku rasa susah makin aku rasa betapa kembara sendirian ini membawa kita keluar dari comfort zone... Supaya kita lebih kenal makna kesabaran, bersyukur dan berilmu... Kalu kita rasa kita susah... Kita derita... Ada lagi insan lain yang lagi susah dan lagi derita... Kembara ini menginsafkan... Kesat hingus...

Tiba masanya untuk tinggalkan Ayutthaya... Aku tak puas sebenarnya... Aku rasa banyak tempat yang boleh kita explore lagi kat sini... Tapi masa tak mengizinkan... Kat area bandar Ayutthaya pon aku tak amik gambar... Sebab rushing nak balik...

Masa nak balik... Kami ikut laluan yang sama... Tetiba terserempak dengan polis... Ramai plak tu... Ada dalam 10 orang kot... Berdiri tepi perhatikan lalu lintas... Salah sorang polis tu... Tengok kami lalu... Dengan muka bengis giler... Tapi aku buat muka selamber aje... Tak salah buat apa nak takut...

Then aku naik jambatan untuk ke seberang.... Tapi tak boleh nak kayuh sebab basikal berat sangat... Jadi terpaksa tolak basikal... Dah sampai atas jambatan baru aku sedar yang aku dah tersalah jambatan! Ya Allah! Tuhan aje tahu betapa susahnya nak turun balik... Patutnya aku kena naik jambatan satu lagi... Boleh plak aku tak perasan... Then kenderaan makin menderu laju... Nekad gak nak melintas dan terpaksa buat kesalahan jalanraya... Dah lah ada polis jaga... 

Masa nak lintas ada plak sensor kat jalan tu berbunyi kuat... HH plak terhegeh2... Aku jadi panik tengok HH slow2 siput kat sensor tu... Aku suruh HH tolak basikal cepat.. Aku takut polis2 kat situ perasan... Nasib baik lah polis2 tu berada jauh dari jambatan tu... Aku mengharapkan dorang tak dengar sensor tu...  Dan tak ada camera rakam apa yang kami buat atas jalan tu... Takut kena saman aje kang! Then akhirnya kami berjaya jugak ke seberang....

Menuju balik ke tempat sewa basikal... Tiba kat lorong tu banyak plak anjing... Kami terpaksa tunggu kereta lalu utk halau anjing2 tu... Time petang macam ni anjing2 tu jadi agresif plak... Dah puas membuta pagi tadi agaknya... So, tenaga melebih2 menjelang petang... Then sampailah di tempat sewa basikal... Kami terus pulangkan basikal... Tapi penyewa tak ada plak... Ada orang lain jaga... Then kami just pesan kat orang tu je... Si HH punya bijak... HH nampak copy passport kami kat kaunter dan dia terus amik balik dan sorokkan... 

Kami menapak ke Ayutthaya Train Station ni... Masa sampai sini... Kaunter tiket tak ada orang jaga plak... Then HH pegi kat info kaunter... Orang tu cakap tunggu kejap... Sampailah kauter tiket tu bukak..
Kami beli tiket balik... Harga yang sama THB 20 seorang...

HH terasa nak ke toilet then aku lepak kat kerusi yang ada kat station ni... Aku nampak anjing bersepah kat sini tapi anjing tu santai2 aje baring2 kat tepi station... Tengah aku lepak2 tetiba anjing tu lalu... Melompat aku blah dari situ... Pastu ia tengok aku blah... Ehhhh boleh pulak anjing tu patah balik tempat asal dia... Boleh plak sambung tido balik.... Ehhhh! Bergurau pulak! Aku yang naik geram! Kalu nak tido tu tido aje lah... Ko bangun kaco aku buat apa? Ke ko sebenarnya mengingau di petang hari? Dah sudah! Pegi bobok sana jangan kaco aku nak duduk sini...

HH balik dari toilet... Aku tengok dia bawak sebotol besar air mineral berharga THB 20... Minah ni kalu tak menyambil memang tak sah! Botol mineral besar plak tu... Tak kisahlah HH... Janji ko happy... Jadi, aku pon happy... Aku dah seksa ko sepanjang hari ni... Jadi berehatlah... HH makan buah mangga yang dibeli kat Wat Maha That tadi... Time penat gini aku tak selera nak makan apa2... Aku cuma nak air aje... 

Then aku plak pegi toilet... Masa aku kat dalam toilet... Baru aku perasan zip seluar aku tak kunci.. Hah! Betapa aku rasa diri aku selekeh dah tak terurus! Zip seluar terbukak pon aku tak perasan... Masa aku kat dalam toilet HH kata tetiba ada train lalu... HH dah nak jerit nama aku kat dalam toilet tapi bila dia tanya orang yang jaga train kat situ... Rupanya bukan train nak pegi Bangkok... Terus dia tak jadi nak panggil aku... Lagi pon train ni berhenti kejap aje... Tu yang HH tetiba gelabah nak jerit nama aku...

Then aku just lepak2 aje kat station ni sambil mengeluh kesah apa yang berlaku sepanjang di Ayutthaya ni... Kalu aku ada peluang untuk repeat Bangkok ni... Aku nak stay di Ayutthaya ni... Sambil aku lepak aku toleh kat baju HH... HH pakai baju inner dan t-shirt... Tetiba aku perhatikan t-shirt yang HH pakai dah separuh badan terangkat... HH tak perasan... Masa kencing tadi dia lupa nak turunkan... Nasib baik ada inner kat dalam... Aku ingatkan... Aku sorang aje tak terurus... Rupanya HH lagi tak terurus dari aku....Tudung HH pon dah serabai giler... Muka HH nampak busuk je.... Fikiran kami tah ke mana2... Patutlah orang pandang kami semacam...  Memang diri kami pon dah lain macam.... Seluar lupa nak zip... Baju lupa nak turunkan... Serabai giler dah kami berdua ni....

Tetiba... Aku terasa nak ke toilet lagi... HH kata sempat lagi... Kalu train sampai nanti dia akan panggil aku... Masa dalam toilet... Aku ni punya laa fobia takut tertinggal train... Sampaikan lori lalu kat luar toilet pon aku sangkakan train dah sampai... Cepat2 aku kencing dan keluar toilet... Pastikan kali ni seluar betul2 zip... Kalu tak malu kat orang...Bila keluar tengok tak ada pon train... Sedarlah aku.... Bahawa... Aku sudah tertipu dengan suara lori yang aku sangkakan train...

Train nak sampai... Maka semua orang yang nak ke Bangkok bolehlah beratur kat tengah2 landasan keretapi ni...

Masa dalam train... HH terus membuta... Membuta tak tengok kiri kanan lagi... Kalu ada bom kat sebelah pon dia dah tak menyadar... Tidur sambil mulut terngangga... Aku ada rakam tapi HH tak kasi publish... He He He... Brother yang tepi tingkap ni anggota polis... Dia duduk depan HH... Dia perhati je HH tido ternganga... Sambil senyum kambing... Dan aku kat tepi sini memerhati...  Nasib baik lah si HH tak kuar liur basi...

Kat dalam train... Aku tak boleh tido macam HH... Aku hanya perhatikan gelagat manusia dan melihat keindahan di luar jendela... Makcik Thailand depan aku ni pon tah apa lah background dia... Pakai scaf mandi pon layan... Sekali imbas dah macam Yuna dah fashionnya... Kiranya makcik ni Yuna versi Thailand... Makcik Yuta! Tak kisah laa makcik... Janji makcik bahagia...


Mak cik ni dok terjenguk2... Mengintai sape tu makcik? Tak baik taw makcik intai2 orang berak tepi jalan... Mak saya kata nanti mata kena ketumbit... Ketumbit ok lagi makcik... Kalu kena buasir otak? Hah! Cemana?

Keretapi ini akan lalu dan stop di banyak station... Tak sama macam waktu datang... Ada penambahan 2 stop iaitu Bang Pa-In dan Chiangrak... Start dari station Ayutthaya - Bang Pa-In - Chiangrak - Rangsit - Don Mueang  - Lak Si - Bang Khen - Bang Sue - Sam Sen dan akhir sekali Hua Lamphong...

Lalu station Don Mueang...

Rumah setinggan ditepian landasan...

Tak kisah lah duduk umah setinggan yang kekelilingi sampah... Asalkan atas bumbung ada kuali... Size kawah pon ada... Baik punya satelite...

Graffity bersepah di dinding2 bangunan...


Selamber aje dorang ni melintas...


Walaupun Bangkok dilanda rusuhan... Mereka masih lagi boleh main2 atas landasan...

 Hidup ini adalah tentang dua hala...


Jika ditinggalkan satu train... Banyak train lain lagi yang menanti... Jadi... Jangan takut ditinggalkan..

See... Ada pon train lain menanti... Pilihan di tangan kita untuk naik atau tidak...


Hidup ini harus diteruskan walau apa jua terjadi... Jenguk ke belakang untuk belajar dari kesilapan masa lalu... Pandang ke hadapan dengan doa agar kita mampu menjadi insan lebih baik...

Sesampainya aku di Hua Lamphong Railways Station ni... Terus aje menuju ke Hua Lamphong MRT station plak... Then amik tiket ke MRT Silom Station... Sebab dari Silom senang nak buat transit kat BTS pulak... Masih tak terfikir nak pegi mana... Sama ada ke Siam, National Stadium atau ke Ratchathewi... Harga tiket dari MRT Hua Lamphong ke MRT Silom hanyalah THB 18 seorang...

Turun aje dari train kat Silom.... Aku dapati orang terlalu ramai... Uishhhh! Apsal ramai sangat ni... Then aku ke depan lagi... Inilah gambar yang aku dapat rakam...

Dorang buat demo atas jalan... Semua jalan di tutup... Dari atas station cuma nampak kepala orang aje... Hati aku mula rasa tak best... Ngeri pon ada... Buatnya demo jadi rusuhan macamana? Tak ke melayang nyawa kami yang sebatang kera ni... 

Siap kibar bendera bagai lagi... Pada aku ini semua perbuatan sia2... Apa yang nak dibuktikan pon tak tahu lah... Kalu ye pon tak suka dengan pemerintah yang sedia ada... Tunggu ajelah masa pilihanraya nanti... Undi mana yang korang suka... Tak perlu terpekik terlolong macam orang gila atas jalanraya... 

Bila jadi demo macam ni... Yang ruginya peniaga dan juga pelancong rasa tak selamat... Kalu negara korang kucar kacir... Korang nak makan apa? Negara kaya tak pe laa juga... Ini miskin makan sebekot... 

Kalulah terjadi apa2 malam tu... Aku pon tak tahu aku selamat ke tak... Tak tahu boleh balik hotel ke tak... Atau aku dan HH terpaksa menyamar jadi patung Wat Pho agaknya... Sedeh!

Masa ni perut kami rasa lapar sangat... Aku boleh tahan lapar lagi... Tapi si HH tak boleh tahan... So, kami nak cari tempat makan dulu... Kami jalan ke BTS Sala Daeng di sebelah BTS Silom aje... Ingatkan nak beli tiket 1 day pass... Sebab rasanya sempat lagi nak berjalan2 kat tempat lain...

Kami pon beratur nak beli tiket kat kaunter... Ramai giler orang beratur... Berhimpit plak tu... Masa kat kaunter tetiba HH ubah fikiran... Dia tak nak beli one day pass... Just nak beli tiket ke Ratchathewi aje... Aku pon fikir mende yang sama... Takut everywhere huru hara... Dapat pegi tempat makan pon jadi lah... Tak ada mood nak berjalan lagi.. Kami decide nak pegi Restoran Farida Fatornee di Ratchathewi... Masa nak beli tiket... Boleh plak tiket tak ada... Orang kaunter suruh beli tiket kat mesin... Then menapak lah kami ke mesin tiket... Then... Tengok ramai dan beratur panjang... Then tak jadi...

Nampaknya memang tak boleh ke mana2 lah... Tak kan nak balik hotel plak... Abis nak makan apa? Aku cadang nak ke Cili Padi Restaurant tapi dah malam... Rasa malas plak nak bukak map nak tengok arah... Dalam hati aku berdoa lah... Mudahan ada lah restoran halal area Silom-Sala Daeng ni... 

Kami ke seberang jalan... Masuk Silom Complex... Try riki restoran halal tapi tak ada... Kat luar Silom Complex ni siap ada lori pick up jual t-shirt lagi... Selamber je menjual tengah jalan...

Kami keluar dari Silom Complex dan melintas semula ke seberang jalan... Dari kejauhan dan cahaya yang samar2... Tiba2 mata aku yang rabun malam ni boleh pulak terpandang ke arah atas bangunan... Terbaca satu tulisan jawi... Aku tak pasti... Apakah tulisan jawi tu... Makin aku jalan... Makin dekat... Aku ingatkan maybe bangunan insurans laa kot... Logo pon macam ala2 syarikat insurans je...

Semakin aku dekat... Dekat... Dekat... Dekat... Pada kadar jarak yang aku boleh camkan tulisan jawi tu... Aku pon eja satu2 tulisan jawi tu... Wah! Beirut Restoran... Halal ke? Then aku beritahu HH tentang apa yang aku nampak... Sepantas kilat kami cari Beirut Restoran tu... Akhirnyaaaa... Jumpa jugak! Yang penting Halal! Syukur tak terkata... Allah dengar jugak doa aku tadi... Lagi pun kami benar2 nak mencari yang halal...

Di sinilah terletaknya Beirut Restaurant tu... Ada escalator nak ke Sala Daeng Station...


Hah! Korang nampak apa aku nampak? HH dah terpacak kat meja menu depan restoran... Sekarang ni kami dah tak kisah pasal harga... Janji dapat telan apa yang ada...

Restoran ni selesa dan nampak mewah... Tapi percaya lah... Harga makan kat sini memang mampu bayar... Malah lebih murah dari korang mencekik kat Restoran orang Thailand sendiri...

Ini menu pembuka selera kami... Tak order pon... Memang dia kasi... Si HH sebenarnya tak berapa suka makan timun... Apatah lagi tomato... Tapi kat sini... Dia kasi pulun bedal semua... Leh plak dia kata sedap... Ke ko dah memang tahap kebulur... Dah macam ikan pirana pulak aku tengok si HH...

Tengah dahaga di sorongkan 7Up... Ahhhhh! Kelegaaan maksimum di tekak ku...

Siap order pizza lagi...

Ini brown rice... Banyak giler udang di dalamnya... Rempah nasi ni pon sedap... Banyak plak tuh...  Total harga dinner kami untuk malam ni adalah THB 380... Memang kenyang... Terlebih makan plak... Sampai tak habis...

Lepas makan... Kami meronda2 kat kawasan sekitar... Menuju kat Pat Phong Market... Waktu ni dah jam 19:45... Orang2 yang berdemontrasi kat jalan dah beransur kurang... Di tepi2 jalan ada orang menjual... Dorang baru nak start menjual... Baru nak menyusun2 barang.... Aku nampak ada orang jual Fridge Magnet.. Tapi harganya tersangat mahal... Di jual per pieces bukan bundle... So, kami lebih pada sight-seeing di malam hari aje... 


Akhirnya sampai di Pat Phong Market... Banyak baju bajan aje kat sini... Tengah2 aku berjalan... Aku terpandangkan satu signboard 'Pussy Show'... Aku ingat nak amik gambar... Tetiba orang kedai jualan tepi tu tegur kami... Sambil tunjuk pamplet Pussy Show tu... Aku tak tengok pon pamplet tu... Apa kejadahnya kan nak tengok pussy orang lain... Aku pon ada! Sengal! Ngeri plak bila dia offer suruh tengok show tu... Cepat2 kami blah... Takut gak nanti dorang ni cari pasal...

Tak ada apa yang menarik kat Pat Phong Market ni... Jadi aku keluar dari sini... Masa nak on way balik hotel... Lalu kat Beirut Restaurant tadi... Sebelahnya aku ternampak kedai Sports World... HH ajak masuk sebab nak cari slipar untuk aku... Tapi harga kat sini mahal plak... Lagi pun tak ada yang sesuai dengan kaki aku... So, kami keluar dari sini... Dan balik ke hotel...

Menuju balik ke hotel kami lalu kawasan Red District lagi sebab tu je jalan paling dekat... Tengok pelacur2 beroperasi macam biasa walau pun ada demontrasi jalanan... Kalu kiamat pon beroperasi jugak agaknya... 

Sampai kat hotel tetiba aje pintu depan hotel berlock... Rupanya mereka kunci sebagai langkah keselamatan...


Kisah bersambung...