Wednesday, 21 May 2014

Kembara Nagoya, Japan - Day 2 - Oasis 21

Entry sebelum Kembara Nagoya, Japan - Day 2 - Nagoya City Science Museum 

Sekarang sudah jam 14:00... Plan aku yang asal adalah nak ke Tram And Subway Museum... Tapi... Kami kesuntukkan masa... Tak mungkin kami boleh sampai di sana sebelum jam 16:00... Sebab perjalanan ke sana mengambil masa yang agak lama... Dan... Untuk ke sana kami kena naik subway hingga ke station yang terakhir... Stop di Akaike Station... Kemudian kena menapak jauh dan tercari-cari museum tu... 
Oh! Tidak! Itu tidak mungkin terjadi! Aku tak nak rushing!

Aku tak mahu paksa diri aku untuk menyampaikan diri ke Tram And Subway Museum tu... Jadi... Aku harus cepat berfikir... Kena cepat mencongak masa... Apabila sudah didarab, bahagi, tolak dan campur... Maka aku buat keputusan untuk ubah haluan...

Aku beritahu pada HH apa yang bermain kat fikiran aku... "Aku rasa kita dah tak sempat ke Tram And Subway Museum"... HH pelik... "Then kita nak ke mana?"... "Sakae"... Ringkas jawapku... Setelah aku puas berhujah sebab musabab dan faktor masa pada HH... Akhirnya HH setuju untuk ke Sakae... Gilaaaaa dia tak nak!!!!! Kompomlah dia takkan tolak... Sah2 that the right place dia nak cuci mata menyoping! 

Directions : 
1.  Naik Higashiyama Line warna kuning
2. Ikut arah ke Fujigaoka 
3. Stop di Sakae Station
4. Exit 8

Cuba perhatikan gambar ni... Gambar ni aku amik masa kat Fushimi Station... Tangga punyalah pendek berapa langkah aje... Tapi tetap ada escalator di sebelahnya... Escalator pendek je... Dan keduanya menuju arah yang sama... Huh! Sebab tu awal2 entry aku ada mention... Tangga kat Marunouchi Station Exit 6 punyalah tinggi tak ada escalator... Tapi  kat sini tangga yang hanya ada beberapa anak tangga pon boleh plak dibuat escalator pendek di sebelahnya... Ini tidak adil! Tidak adil bagi kuuuuuuuu...

Ikut aje laluan nak ke Fujigaoka ek...

Dalam train... Aku terpandangkan notice ni... Women Only Car????? Bermakna hanya wanita sahaja boleh naik train ni pada suatu waktu tertentu... Hebat! Sebab... Melebihkan wanita! Bak lagu Gadis Jolobu.... "Laki boleh hidup kalo campak dalam hutan"... Hah! Pegi laa ekau mampuihhh dalam hutan sana! Jangan ekau menyomak dalam train di sini! Hik Hik Hik...

Yeahhh! Dah sampai Sakae Station... Gigih menapak lagi... Agak jauh jugak tapi sepanjang jalan kita boleh cuci mata... Banyak kedai kat sini... HH berhenti jap kat kedai kasut... Dia berkenan kat satu kasut tu... Tapi kami ingat nak patah balik nanti baru beli... Then... Kami menuju ke Exit 8... Aku pilih Exit 8 sebab aku nak ke Sunshine Sakae dulu... Baru aku sight-seeing Oasis 21...

Ada banyak Exit kat Sakae ni... Memang crowded! Setiap Exit ada attraction... Boleh refer kat sini ek... Sila zoom laa ek...

Dah sampai Sunshine Sakae... Sesuatu yang menarik perhatian aku di sini adalah Sky-Boat... HH tanya aku "Nak naik tak?"... Aku jawap "Tak nak"... HH kata "Nape? Takut pening eh"... Aku tak ada jawapan... Mungkin sebab aku dah terlalu penat dan aku tak boleh nak fikir lebih...

Kalu nak naik Sky-Boat ni... Boleh masuk dari entrance ni... Bayaran cuma ¥500.00 seorang... Info lanjut boleh tengok di  Sunshine Sky-Boat

Apa yang aku perlukan saat ini adalah kerusi supaya aku boleh duduk dan rehat... Aku tak boleh berterusan jalan tanpa henti... Nasib kaki aku tak melecet sebab awal2 aku dah sapu dengan heel cream... Aku ada masalah tulang kaki yang masih belum stabil... Doktor dah pesan supaya bila berjalan kena berhenti sekejap2... Tapi aku ni gigih... Main jalan tak berhenti... Tu pasal sakit... Berjalan plak kena pikul bag hampir 5 KG... Lagilah terbeban kaki aku ni... Adeiii...

Di satu sudut... Aku duduk di depan kedai ni... Siap bukak kasut dan stokin... Urut kaki aku sendiri untuk kurangkan sakit... HH plak pegi toilet... Peristiwa di Platinium Shopping Mall  semasa kembara di Bangkok sentiasa menjadi peringatan buat kami berdua... Kami kena sentiasa waspada dan kena ingat point di mana kami terpisah dan kena berjumpa semula even hanya ke toilet sekangkang monyet sekali pon... 


Tak ada apa yang aku nak cari di Sunshine Sakae ni... So... Aku ajak HH keluar dan menuju ke Oasis 21...


Tiba di satu jalan... While waiting trafic lite turn to green... Aku memerhatikan perempuan tua yang berbaju warna khakis ni... Even dah agak berusia dan berbongkok pula... Tapi... Masih larat mengayuh basikal... Perhatikan lelaki muda di sebelahnya... Dress up dah hensem... Tapi kayuh basikal... Kalu kat Malaysia kompom kena reject awal2 nak dijadikan boyfriend... He He He...

Yeahhhh! Inilah Oasis 21... Exit yang paling dekat dengan Oasis 21 adalah Exit 4... Info lanjut boleh baca di Oasis 21

Oasis 21 ni adalah sebuah bangunan yang terletak bersebelahan Nagoya TV Tower... Bumbung Oasis 21 yang membujur dibuat dari kaca... Dan ada ada air di atasnya... Sengaja dibuat begitu untuk beri kesan visual yang menarik dan secara tak langsung boleh menyejukkan suhu ketika panas...

Bawah bumbung ni lah di tempatkan macam2 kedai untuk bershopping sakan... Ada restoran... Ada Terminal Bas... Ada Subway... Dan semua ni dibina di bawah tanah...


Mari kita naik tingkat paling atas... Eh! Apa budak ni buat kat sini? Dah tuko profession jaga lift plak ke?
 

Huh! Agak gayat skit bila berada di sini... 


Dah puas sight-seeing kat atas... Kami turun kat ground floor... Aku lepaskan HH nak pegi ke mana dia suka... Sebab kaki aku perlukan rehat yang cukup... Agak lama HH merayau... Dia kata nak cari air mineral.... Tup2 dia datang bawak Mc Donald! Siap Mc Flurry lagi.... Minah ni memang ketagih makan Mc Flurry... Hari2 nak telan Mc Flurry... HH ooohhh HH! Rupanya perangai yang sama dia bawak ke Japan... Ini aje lah menu minum petang kami... Bolehlah bertahan untuk alas perut sementara tunggu nak dinner... 

Aku sebenarnya tak tahu apa sebenarnya kepala patung besar ni... Aku ingatkan just patung biasa aje... Bila aku dah balik hotel baru aku tahu... Patung ni bukan patung biasa... Ada empunya badan punya karektor... Seorang selebriti Jepun kot...

Kat TV semalam pon ada tayangkan tentang restoran makanan halal kat Nagoya ni yang terletak di Airport... Mungkin masa balik nanti aku boleh try laa kot... TV channel yang aku tengok tu semua berita pasal Nagoya... Lupa plak aku yang Nagoya ni ada stesen TV sendiri... Boleh layan TV sampai muntah!

Kat Oasis ni ada Souvenir Shop... So, boleh lah layannnnnn!

Dah puas jenjalan kat sini... Ingatkan nak patah balik kat kedai kasut yang HH nak pegi tu.... Tapi tak jadi... Dan aku  plak cuma larat usha2 barang toys kat sini... Mungkin esok kami akan ke sini semula... 

Ke manakah arah kami lepas ni?.... Next entry... 


- XOXO -

3 comments:

  1. waktu kami di osaka ada pengalaman naik womans car ni..kwn JM yg lelaki mula2 masuk x perasan pastu dia ckp eh..kenapa semua pompuan ni..tgk2 womans car only..warna link je cat kt dalam tu..alamak..woi aku salah masuk gerabak lah..sambil tutup muka dia gerak ke gerabak sebelah

    Sorry Scdha..semua emtry JM nk baca :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Next time sembunyi dalam rambut or mafela buat tudung.... ;-)

      Delete
  2. punyalah jauh terbang ke jepang , mcd juga yg dilayannya . adeh ... sempoi je org jepang naik sikal ni . klu kat sini , lbh rela bawak keta wpun family taja . pastu pi ngorat awek . Ceh ! ...

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...