Wednesday, 21 May 2014

Kembara Nagoya, Japan - Day 2 - Osu Kannon Shopping

Entry sebelum Kembara Nagoya, Japan - Day 2 - Oasis 21

Selepas bercuci-cucian mata di Oasis 21... Kami gerak balik semula ke Sakae Station...
Sekarang tibalah masa untuk kami ke Osu Kannon semula... Berjimba-jimba membeli membelah membakor Yen yang ada... Part ni HH yang paling kesukaan... Terapi minda paling unggul di dunia adalah apabila kita dapat membeli apa yang kita suka! Dan bagi golongan  backpacker marhaen gigih macam kami ni... Tentulah nak mencari barangan yang kualitinya macam Louis Vuitton tapi harga nak macam pasar malam... Hah! Mampossss! Tokei barbieeee pon boleh bangkerap!

Directions:
1. Naik Higashiyama Line warna Kuning
2. Ikut arah ke Takabata 
3. Transfer di Fushimi Station
4. Naik Tsurumai Line warna Biru
5. Ikut arah  ke Akaike
6. Stop di Osu Kannon Station
7. Exit 2

Direction untuk ke Osu Kannon dari Sakae ni tak banyak beza dengan masa first day aku datang... Boleh refresh memory kat Kembara Nagoya, Japan - Day 1 - Osu Kannon At Night

Aku tak pastilah macamana cara orang lain berbackpacker... Tapi... Style aku... Aku tak hanya rakam pemandangan tempat2 yang aku pergi... Tapi... Aku suka tengok dan rakam gelagat manusia tak kira tempat...

Mari beratur...

Mari kita perhatikan... Awek kanan sekali ni... Lagak korporat gayanya... Whatsapp sape tu? Naikaku Sori Daijin ke? Kirim salam boleh? Hah! Tengok tu... Akak berkaca mata tu macam bangang nampaknya... Soping apa tu kak? Dalam kepala tu macam dok conggak kerugian je kak? Nak calculator? Or balik nanti fikir nak masak apa? Hah! Nampak tu? Nampak penat bebeno makcik yang duduk tengah tu... Kalah orang balik menoreh getah penatnya... Aik! Akak sebelah makcik tu nape pulak tutup hidung? Si gemok yang berdiri tu kentut busok sangat ke? Perut beso bontot beso mesti banyak hangin! Budak duduk hujung tu pun dah macam kurang kasih sayang... Risau balik lewat mak marah agaknya...

Eh! Apa awek tu buat sensorang kat situ? Tunggu boyfriend tengah berak batu dalam toilet ke? Sian... Carilah pakwe lain... Ada 2 lagi tengah turun tangga tu... Jantan yang ada awek tu jangan digangguin... Tak memasal kena libas dengan pedang samurai  dengan awek dia...

Exit 2 ek...


Hah! Dah nampak arah ke Osu Kannon... Sila mendaki tangga hingga ke puncak!

 Inilah dia Exit 2

Teruskan perjalanan... Hingga sampai Seven Eleven...

Dah sampai pintu gerbang Osu Kannon... Silalah masuk...

Ada Temple...


Apo kobondo eh ni? Kertas ni di ikat kat dawai pagar depan Temple ni... Tak tahu kertas apa... HH kata kertas nama orang dah mati... Erkkk! Memandai je si HH ni...

Actually, Osu Kannon ni memang besau giler... Tak terlarat nak jalan... Sangat luas... Bukan takat ada Osu Kannon Arcade aje... Luar dari Arcade pon ada banyak kedai lagi...

Mari kita masuk...

Aku shopping barang souvenir kat kedai Akky One ni... Aku rasa lah kan... Sepanjang-panjang Osu Kannon Arcade ni... Aku tak jumpe souvenir yang agak menarik selain kat Akky One ni... Nampak tu... Tulis Duty Free Shop... Tapi... Tapi... Ada tapi... Sila scroll ke bawah untuk tahu cerita...


Roller Bag ni berharga ¥7,980.00... Seriously, besar giler bag ni... Nak masukkan si HH pon muat... Dah nak sama tinggi dengan HH... Nampak sangat HH tu pendek... Kah Kah Kah... Kat Akky One ni aku beli bag Outdoor... Borong t-shirt dan Fridge Magnet...

Dah amik semua barang... Tiba masa nak membayar... Tup2 harga display belum masuk GST... Sakit tak ati? HH tanya cashier kenapa letak Duty Free sedangkan still kena bayar tax? Cashier tu tunjuk kat kertas yang terlekat pada cermin cashier tu... Tak reti nak explain dia suruh kita baca... Rupanya duty free untuk certain barang seperti barangan electric... Bila dah kira2 balik... Aku still rasa berbaloi beli barang kat sini walaupun ada GST... Hu Hu Hu...

Dari pangkal hingga ke hujung Arcade semua kedai kami redah.... Mari kita terjah apa yang boleh dibeli... 

Masa tengah jenjalan tu... Tetiba ada sorang lelaki Indon tegur HH... Dia tanya HH dari mana? HH jawap dari Malaysia... HH kata Indon tu baru sehari kat sini... Dia pon tak tahu nak jalan mana... Bila HH cakap dia dari Malaysia terus jantan Indon tu nak tarik muka... What the heckkkkk!!!! Ada aku kesah??????? Kan Gua dah cakap... Gua budak Permas Jaya... Memang ada gaya... Havoc Havoc Havoc...

Masuk kat area sini plak... Masa kat sinilah tetiba ada sorang lelaki Jepun tegur HH... Lorrrr! What the small world! Kami jumpa lelaki Jepun yang duduk sebelah HH masa dalam flight ke Nagoya ni... Dia kata ada kerja kat Nagoya ni... So, just jenjalan dengan kengkawan kat sini...


Huh! Ada dua Mega Kebab kat Osu Kannon ni... Tapi kami tak masuk yang kat sini... Kami pergi kat yang satu lagi...

Masuk kat sini plak...

Mata HH tetiba terpandang kat kedai bag ni... Si HH ni tak nak beli sebenarnya... Sebab bagi dia bag ni biasa aje... Tapi... Bagi aku.. Still nampak kelainannya... Masa aku dok snap gambar sana sini... Tetiba... Makcik Jepun ni perasan aku tengah amik gambar ni... Dan kemudian.............

Terhasillah gambar ni... Ada macam anak beranak? Jejak kasih ka? Kah Kah Kah... Disebabkan gambar ni... Si HH dapat diskaun... Bermakna kedai ni lah satu2 kedai yang boleh beri kami diskaun... Tapi... Si HH tetap tak puas ati walau dah beli... Macam2 dia complain... Aku cuma dengar macam angin bayu sepoi bahasa aje... Dia bebel2... Aku masuk telinga kanan mantul balik... Tak kuar2 ke telinga kiri... Bila dah balik Malaysia baru dia nampak kelainan pada bag tu... Haaa kan... Sebab tu kalu rasa nak beli just tutup mata je bayar... HH ooohhh HH! Pening nak melayan minah sorang ni! Nak kualiti serupa LV tapi harga macam pasar malam! Hik Hik Hik...

Dah dapat semua barang... Kami dinner di Mega Kebab branch yang ni...


Waktu ni suhu kat luar dah makin sejuk... Tapi tetap jugak order ice cream...

Inilah hasil tangkapan kami untuk hari ni...  

Lepas makan kami singgah di Seria ni... Best jugak shopping kat sini sebab murah! Kat sini aku beli gadget dan barang yang aku rasakan unik dan tak pernah aku jumpa kat Malaysia...

Sebelum balik... Kami singgah kat Seven Eleven semalam... HH tanya "Nak tak Instant Camera Fuji tu?".... Aku jawap "No need"... Then aku ke rak sebelah... Hah! Nampak? Nampak? Ouchhhhh! Super duper meloya... Haishhh! Mughallazah! Makanan ringan oink2.... Adakah rasanya semanis gula? Atau Masam2 masin? Atau pahit2 likat? Atau... Redup2 kerinduan? Barbieeeee! Larikkkk!


Kisah bersambung...


- XOXO -

3 comments:

  1. Hahahaha...part ambik gambar org pastu buat statement sesuka hati tu JM suka...

    ReplyDelete
  2. lagak bagus je mat indon tu kan . teringat lak kisah masa belajar dulu . dlm bas on the way ke kl dok sebelah mat indon pelancong lah . speking london memanjang . den bantai je cakap indon dgn dia ... wakakakaaa

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...