Wednesday, 4 June 2014

Kembara Gadget - Cara Terangkan Gambar Yang Gelap

Ada few friend tanya aku... "Macamana nak terangkan gambar yang gelap?"... Aku jawap... "Pakailah Fair And Lovely"... Atau... Cuba check... Dah bayo bil letrik ke belom? Hik Hik Hik...

Aku bukan lah pandai sangat nak edit2 ni... Aku bukan professional pon... Tangkap gambar dan edit pon main belasah aje... Janji nampak bulu hidung...

Oklah... Memang tak bestkan kalu terjebak dengan masalah gambar gelap... Dah penat snap sana... Snap sini... Tetiba gambar jadi gelap... Nak2 kalu pakai camera handphone yang tak ada iso...
* Balik umah tengok muka sendiri dah macam Dayang Senandung

Software yang aku gunakan adalah Photoshop... Software lain? Silalah explore sendiri... Kalu ada method lain nak kongsi dengan aku pon boleh juga...

Cer tengok gambor si Dayang Senandung ni... Haruslah ditepek Fair And Lovely kan? Ke tepek tepung gomak?

Ada banyak cara nak terangkan gambar yang gelap or vice versa dengan menggunakan Photoshop... Boleh cuba guna Brightness/Contrast... Levels... Curves... Exposure...

TAPI... Cara aku... Aku copy dulu layer macam ni... Just press Ctrl+J...

Then pilih Screen...


Erkk... Terlebih terang laa plak... 


Haa... Kalu terlebih terang... Boleh lah laraskan Opacity... Turunkan percent skit...

Setelah ditepek bedak, Dipakaikan gincu... Calit celak... Maka inilah hasilnya... Hah! Nampak Dayang Senandung dah jadi Dayang Nur Faizah!... Hasilnya tidaklah sesempurna Siti Nurhaliza... 
*Asalkan tak tumbuh misai tebal macam Dato K sudah!... He He He...

- XOXO -

4 comments:

  1. nak tumpang tnya... lari tajuk ckit la.. antra gopro dan kamera sj 4000 mana ok ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS cuma guna GoPro je sebab berangan nak jadi hero... He He He... Tak tahu laa plak kalu guna SJ 4000 tu jadi apa... Kot boleh jadi Siti Nurhaliza ok juga kalu nak cuba...

      Delete
  2. ooo ok2.. heheheheh kalau jadi ct nur haliza best la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak jadi Shila Mambo pon boleh... Kah Kah Kah...

      Delete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...