Tuesday, 3 June 2014

Kembara Nagoya, Japan - Day 4 - Last Day

Hari ni 12 May 2014... Aku bangun tak terlalu lewat dan tak terlalu awal... Just nice! Bangun pagi tengok ada lagi barang tak berkemas masuk dalam bag... Bag kami sarat sampai tak tahu mana lagi nak sumbat... Risau jugak kalu lebih muatan... Tak kan nak pikul masuk cabin... Satu hal laa plak! Masa menyoping tak beringat... Masa menyumbat hah! amekkk kawww sebeban!

Kemas punya kemas... Rupanya ada 1 jam aje yang tinggal untuk kami sight-seeing sekitar hotel... Huh! Cepat2 kami turun...

Bergambar lah aku di depan pintu masuk hotel ni untuk dibuat kenangan... Baru boleh nak kunun dengan orang Alorrr Setaqqqqq! Untuk tahu pasal hotel ni bolehlah baca review aku ni ek Kembara Nagoya, Japan - Hotel Wing International Nagoya

Sebelah hotel Wing International ni adalah bangunan Mitsuiseimei Nagoya...
*Terbelit lidah nak nyebutnya...

Mana2 aku pegi... Penutup ini jugak yang aku jumpe... Tapi satu tarikan laa jugak...

Camni lah rupa jejantas kat Nagoya ni... Lebih selamat untuk pejalan kaki dan penunggang basikal...  Masa aku nak naik jejantas ni... Boleh plak ternampak sorang mamat Jepon selamber je kayuh basikal dari tangga cuba naik sampai ke atas... Tapi tersekat kat tengah2... Hadoi! Nak tunjuk macho depan awek macam kami tapi tak menjadi... Sekali imbas dah macam samseng kampong dusun lagaknya...

Hah! Nampak tu bangunan nan sebatang kat tengah2 tu? Itulah Nagoya Station... 

Beginilah pemandangan sekitar berhampiran hotel... Sepanjang aku di sini... Hanya satu bunyi horn aje yang aku dengar... Teksi yang tak menyabor! 

Ni bangunan belum siap... Entah bila nak siap... 

Aku singgah kat kedai K sebab si HH nak minum air Van Hauten Cocoa untuk kali terakhir kami di Nagoya ni... Dan masuk kat kedai ni beli pembukak bulet stepler... Macam2 ada kat kedai ni...

Dari jauh.. Tetiba mata HH nampak kedai basikal ni... Betul2 belakang hotel... Rasa rugi plak aku tak jalan2 sekitar hotel masa first day sampai... Kalu tak mesti macam2 kedai yang aku jumpe...

Kami terus masuk kedai basikal tu... Memang rezeki aku kot... Nak jumpa apa yang aku cari... Aku cari tempat letak payung yang aku usha masa on way balik dari Toyota semalam... Rupanya ada jual kat sini... So... Si HH tolong riki untuk aku... Bermulalah episod ayam dan itik... Mamat Jepun berpakaian kemas aje... Dia ni tak pandai cakap English... Tapi bila aku buat isyarat untuk diskaun... Siap buat aksi tangan bersilang macam Ultraman... Ko mampu??? Baru lah dia faham  yang aku nak diskaun... Dia siap gelak2... Tapi macam biasalah kat Jepun ni harga dorang dah fix... Susah nak tawar menawar...

Ada banyak jenis peletak payung ni rupanya... Huh! Aku kagum betul lah tengok accessories basikal kat sini... Terus rambang mata... 

Kalu lah aku mampu bawak balik... Lipat2 masuk dalam luggage...

Huh! Apa ni? Ice Box ke? 

Most basikal kat sini... Branded punya... Ada brand suzuki... Dan tayar pon jenama Bridgestone...

Dan lagi... Product dari Yamaha... 

Ada keje kosong tak kat sini? Aku nak apply leh? 

Kami balik semula ke hotel... Satu keje aku nak punggah balik barang nak sumbat gadget pemegang payung kat kedai basikal aku beli tadi... Ngam2 aje muat... Then... kami usung bag ke lobby untuk check-out... Waktu check-out adalah jam 11:00... 

Seperti biasa teruskan perjalanan dari Marunouchi Station ke Nagoya Station... Sampai di Nagoya Station beli ticket Meitetsu Line... Aku amik First Class sama macam waktu datang... Untuk info lanjut boleh baca posting aku Kembara Nagoya, Japan - Day 1 - Meitetsu Line

Masa nak turun tangga kat Meitetsu Line station ni... Aku ada terperasan signboard untuk masuk ke gerabak First Class...  Tapi... Pandangan aku tetiba beralih kepada HH yang dah laparan... Minah ni memang tak boleh buat keje berat atau penat... Mesti dia cepat lapar... Perut kecik macam Kerengga... Tapi nafsu makan macam perut Naga! So... Dia mencekik roti... Dan kami sembang2... Sambil perhatikan orang yang lalu lalang...

Mata aku terpandangkan signboard ni... Aku beritahu HH... "Kita tunggu kat sini ke? Bukan tunggu kat depan lagi ke?"... Si HH punya confident very high level jawap... "Kat sinilah... Tak pe nanti train datang kite ke depan laa"...

Tup Tup... Train sampai... Train terlalu laju... Nasib baik aku terperasan kerusi biru First Class tu... Ada kat depan... Sebab.. Aku was2 betul ke ini Meitetsu Line train tu? Apsal lain macam aje rupanya... Apsal merah plak? Bukan ke biru putih? Dah lah train tu panjang... Si HH tak nampak First Class tu... Betul sangkaan aku... Teori HH tadi betul2 teori cap ayam! Aku dah salah tunggu tempat... Patut aku kena tunggu kat depan... Ini aku berada kat penghujung gerabak yang paling belakang!

So... Bermulalah episod kejar mengejar! Aku ingatkan dah tak ada lagi drama... Rupanya... Ada lagikkkkkkkkk! Memang haruslah mengundang panik!

Boleh pulak ari tu... Orang tetiba ramai serbu depan aku... Semua turun macam ayam kuar reban dari Meitetsu Line train tu... Kalu ada pedang samurai... Dah lama aku tebas sekor2 kepala Jepon yang menghalang aku... Haiyak! Haiyak! Haiyak! 
* Siap sound effect

Aku terpisah dari HH... Seriously... Aku confius giler masa tu... Train ni tak sama macam train masa aku datang... Masa aku datang trainnya pendek aje... Dan tak crowded macam ni... Then barulah aku ingat Meitetsu Line ni memang ada class2 yang berbeza... Ikut tiket... So, First Class memang kat gerabak depan... 

Aku rasa... Train hanya berhenti untuk tak sampai seminit untuk aku berkejar ke gerabak depan... 
* Betul kata Sharifah Aini... Berlari berkejaran seindah bunga di taman... 

Last2... HH berjaya masuk ke gerabak First Class tu... Memula penjaga pintu tu pon tak kasi HH masuk... Sibuk cakap "First Class First Class"... Tak abis2... Ye laaa... Betul lah first class!  Nak macamana lagi! Haissshhh... Yang paling klimaks sekali... Boleh plak semua tiket kat aku! HH tak pegang walau satu tiket pun!

Masa pintu nak hampir tutup... Aku nekad main belasah masuk aje mana2 pintu yang aku nampak... Boleh plak masa tu... Tetiba ramai orang kuar dari pintu yang aku nak masuk tu... Aku tak dapat masuk di sebabkan orang ramai tu... So... Aku main rentap aje masuk... Siap bag lereng aku tu berbunyi kuat... Bag tu aku heret aje tak angkat antara lantai station dengan lantai train... Semua orang perhatikan aku... 

Sebaik aje pintu tutup... Train pon jalan... Aku menuju ke pintu antara gerabak... Nasib baik aku dan HH terpisah satu gerabak aje... Aku nampak HH... Nasib baiklah Staff train masih ada kat situ.. HH suruh bukak pintu... Dan aku dapat masuk dengan selamat ke First Class! Penat! Panik! Semua bercampur baur! 

Tak sangka pengalaman kejar train masa di Gare Du Nord berulang lagi di Nagoya Station... Lepas ni... Aku kena berhati2... Dan tak amik mudah...

Sepanjang perjalanan... Aku nilai diri aku sendiri... Nape rasa ini yang Tuhan beri... Apa salah aku? Apa dosa aku?
* Erra Fazira pon muncul.... Kini aku pasrah dengan segalanyaaaaaa.... Huaaaaaa

Sambil tu... Aku snap gambar2 sepanjang perjalanan menuju ke Chubu Airport...


Inilah train yang aku naik... Train senaman jantung!

Dah sampai airport... Rasa lega selega leganya...

Ni lah rupa muka pelakon aksi stunt kejar mengejar train tadi... 

Entah apa lah si HH borak dengan pekerja airport tu... Dan kat satu sudut depan ni lah aku dan HH duduk makan bekalan kami...

Aku dan HH nak timbang bag... Nak tengok berapa KG bag kami ni... Sebab... Sarat semacam... Malas nak tercari2... So... Pegi kaunter dan tanya kat mana alat timbang bag tu... Boleh plak minah Jepon tu tak tahu apa itu alat penimbang... Sebut "Weight" pon tak tahu... Tak kan nak suruh belakon lagi kot! Kalu tak tahu berbahasa Inggeris jangan ler duduk kat Information Counter Airport tu... Baik keje cuci jamban aje... Hadoi! Last2... Ada sorang lagi minah Jepon yang agak pandai skit tunjuk arah nak timbang bag... So, timbang lah kat sini ek... Nasib baik bag aku ni beratnya cuma 18KG... Huh! Oklah kan...

Kat sini aku beli fridge Magnet... Kat sini aje yang agak murah...


Kebanyakan toilet kat Nagoya ni guna toilet macam ni... Tapi tengok tempat jugak lah... If not.. Then toilet biasa aje... Tapi tak ada air paip ek... So... Bawaklah botol...

Bacalah cara nak guna... 

Counter tiket bukak aje... Kami terus drop luggage dan claim ticket...

Kat sini tak guna web check-in ticket ek... Kena tukar macam ni...

Aku ke tingkat atas... Kat atas ada macam2... Kami cari restoran yang dikatakan halal tu...

Terpusing2 tak jumpa restoran yang kami cari tu...

Oooooo! Kati sini rupanya....


Mari zoom skit... Inilah restoran halal yang masuk TV hari tu... Siap ada ramai muslim makan situ...

TAPI... Ada TAPI... Jangan nak suka suki sangat! Jangan nak lonjak2 sangat! Sebelum masuk tu... Baca menu ni dulu.... Sila besarkan bijik mata tu luas2... Bior sampai tersembul kuar! There is PORK! PORK! Faham tak apa itu PORK? Kalu tak reti... Sila cari kamus! Arghhhh! Tetiba tekak aku kembang! Awan kelabu menutup mata ku... Guruh kilat sabung menyabung! Haa! Epik tak drama hakak?

Perhatikan... Apa yang dipampang kat pintu masuk restoran ni...

Siap sedia kanta tebal ek... Baca ini... Hadoi!!! JAKIM oooohhhh JAKIM! Apakah makna semuanya ini? Macamanalah ko boleh benarkan BRAHIM dijual kat kedai haram macam ni???? Aku tahu BRAHIM ni halal... Tapi kalu restoran tu dah jelas terang dan nyata menjual PORK... Bukan ke akan jadi masalah KONTAMINASI a.k.a PENCEMARAN yang macam ko sebutkan pada CADBURY baru2 ni????? Bebaik Cadbury tu coklat... Sekarang dah jadi biskut... Kejap ada barbieee kejap tak ada barbieee... Mana satu nih?  Bukan ke akan mengelirukan orang ramai nanti?
* Tetiba Nurul dan Ajai muncul... Mana satu... Ku jadi keliru... Aku makin keliru....

Arggghhh! Meloya!

Then... Aku ke sky deck ni... 

Rasa aman dan damai aje lepak kat sini... Angin bertiup kencang... Cuaca pon redup-redup kerinduan...

Apa yang diintai tu?

 Ni pon satu lagi food court yang sediakan BRAHIM tapi bercampur dengan yang non halal... Yarkkkkksss!

Duty free... Aku tak masuk pon...

 Sempat beli ini... Tapi tak sempat minum pon... Sampai ke JB dah air kotak ni... 

Tunggu kat Gate 20...

Si HH dah boring dah tu...

Yeahhh! Masa untuk pulang ke reban!

Masuk aje dalam flight... Hujan pon turun dengan lebat! Suasana ni sama macam nak balik Malaysia dari Perth, Australia... Time nak balik barulah nampak hujan... Ada ekau nampak hujan emas yang turun??? Hik Hik Hik....

Dalam flight... Boleh plak terjumpa balik mamat Jepun yang duduk sebelah HH masa datang on first day tu... Hari tu jumpa kat Osu Kannon... Ni nak balik pon muka dia lagi... Dia dok depan HH... Nasib bukan sebelah... Aku cakap dengan HH... "Dah macam saka!"... Mana pegi ada je dia... HH gelak aje... Dia tegur kami... Say "Hi!"... Kami pon balas... Tetiba kawan2 dia yang duduk kat belakang gelak2... Ingat dia gila sebab tegur orang yang dia tak kenal... So... Mamat tu cakap kat kawan2 dia "I know her!"... Sambil tunjuk kat muka HH... So... Kawan2 mamat Jepun tu macam terpingga2... Macam tak percaya... Aku just senyum aje...

Cina cengkuang sebelah HH ni plak... Skema nak mampos... Dia setia nak mati dok sebelah HH... Dah berjam dalam flight... Tak tukar tempat duduk... Padahal banyak tempat lain kosong... Aku dan HH dah jeling2 pon dia tetap membangang... Agaknya dia  takut orang marah dia tuko tempat lain... Sampailah ada sorang Asoh tegur mamat ni suruh pindah duduk belakang...Dia cakap Cina tapi aku boleh agak skit2 apa yang Asoh tu cakap... Tak lama lepas tegur tu dia pon duduk belakang... Duduk dengan anak pompuan si Asoh tu... Dari aku naik flight sampai dah nak turun flight... Dia berdua tak henti2 borak... Lebih 6 jam bercakap tak penat ke? Masa duduk sebelah HH tadi nampak nerd pendiam aje... Bila dapat pindah tempat duduk... Dah macam mesin taip buruk plak mulut ko ni eh....

Dalam flight macam biasa... Makan Nasi Lemak Pak Nasser... Si HH dah tak Ceret Beret lagi... He He He...


Kami sampai dengan selamat tepat jam 23:45... Alhamdulilah... So... Sekian saja yang dapat aku kongsikan... Dan untuk total cost silalah baca kat Kembara Nagoya, Japan - Total Cost

Tiring? - Yes!
Regret? - No!
Experience? - Priceless!


- TAMAT -

12 comments:

  1. Dinda... Kanda... Burung2 turut menari... Tawa ria... Huahuahua... Byk la tawa ria... Pucat lesi ada la....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini semua ko punya pasal! Teori cap ayam! amek kawwww obatttt!

      Delete
  2. haha lawak baca part nyanyi2 tuh.. seb bek tak tertinggal ketapi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Drama kena ada background music... Ha Ha Ha...

      Delete
  3. Hartini Hawa ni ke HH..hehe. Dah baca semua entry..memang priceless experience :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dialah pemegang watak utama... he he he...

      Delete
    2. Watak sampinganpun bagus..haha..(nak letak 1 background lagu2 kt komen ni..tapi xberapa pandai lirik) :P

      Delete
    3. Lagu Bas Nombor 1 - Julie Remie pon ok gak! He he he...

      Delete
  4. Oh sadisnya..jk nak berkejar tren...mintak nyawaaa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tarik nafas panjang2... Ha Ha Ha...

      Delete
  5. uik siap ada label sijil halal JAKIM kat nagoya airport? tak tau la pulak ada restoran jual mknn halal kat sana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makanan Jakim tu halal... Tapi restoran tu haram... He He He...

      Delete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...