Tuesday, 8 July 2014

GoPro Hero 3+ Black SD Card

Sekali lagi aku kena jugak lah rajin tangan untuk buat review pasal GoPro ni... Semalam aku dah bebel2 pasal GoPro Warranty... Boleh baca kat sini... So kali ni... Aku nak bebel pasal SD Card untuk GoPro pulak... 

Sebelum kepala otak memory aku pulak yang lost... So... Better aku take note pasal SD Card ni... Dan mungkin jugak boleh jadi rujukan pada orang lain...

Semalam aku tergerak hati nak korek email aku yang beribu2 lemon tak berbaca tu... Dan aku terjumpa email reply dari Technical Support GoPro... Mereka ada hantar tapi lambat balas... So... Aku pon dah terlepas pandang... 

So... Inilah biji butir dalam email tu... Sila zoom ek...


Kalu korang ada masalah macam aku... Which is GoPro tetiba hang atau freeze... Tak boleh tekan button Off... Dan setiap kali berlaku terpaksa tanggalkan bateri untuk Off... So... Korang boleh ikut solution dalam email yang diberi tu...

First... Dia suruh tengok jenis SD Cards yang kita gunakan... Berikut adalah Recommendations SD Cards yang disenaraikan...



Hah! Nampak? Nampak tak apa yang disenaraikan? Awal2 lagi aku dah kantoi!!!! Sebab... Tak ikut recommendations SD Cards... Aku guna SanDisk Ultra 16GB walaupun ada Class 10! Tetap tak tersenarai langsung!

Dan aku rasa... Ini mungkin salah satu punca masalah GoPro aku sebelum ni... Kalu aku still dengan GoPro lama aku tu... Aku pon tak tahu nak reply apa kat Technical Support GoPro tu... Dah sah2 aku tak ikut minimum requirement!!! Kalu dah ikut minimum requirement but still ada masalah... So... Kena follow up lebih lah... Tapi untuk kes aku... Minimum requirement pon dah fail! 

Ingat ye... Class 10 aje tak cukup untuk on certain funtion GoPro... Minimum requirement kena ada Class 10/32GB/45MBS... 
* Nanges!

Inilah kesilapan aku... Mungkin aku terlepas pandang dalam mencari maklumat bersungguh2 sebelum beli... Tapi tak boleh salahkan pengguna macam aku 100%... Even terlepas pandang pon... Sudah pastilah pihak kedai jadi rujukan betul tak? Sah2 kedai menjual mesti kena tahu pasal product... 

Tapi yang berlaku adalah sebaliknya... Masa memula beli GoPro dulu... Pihak kedai langsung tak cakap apa2 tentang minimum requirement SD Card tu... Paling tak boleh blah tu... Siap kasi free memory card 4 GB suruh sumbat kat GoPro tu??????????? Jauh benor dengan angka 32 GB tuh! Kah Kah Kah... Bila fikir balik... Lawak plak aku rasa... Sebab hingga ke peringkat nak claim warranty pon mereka tak tahu apa punca... Betapa bangangnya orang yang hanya pandai jual barang tapi tak tahu hujung pangkal apa barang yang dijualnya... Bila ada masalah takut plak nak tanggung rugi... Bila tanya tak reti jawap... Hadoilahhhh!!!!

At least kalu aku diberitahu awal2 oleh pihak kedai... Tak ada lah aku ni nak berjimat sangat untuk beli barang murah... Atau fikir asal ada aje... Kurang2 aku invest skit laa kan dari timbul masalah kemudian hari... Now... Aku pon tak tahu dah nak buat apa dengan SanDisk Ultra 16 GB yang aku ada ni... Rugi RM 58! Nak buang sayang... Nak jadi back up untuk mende lain pon dah malas...

Dan bila aku baca review dari most blogger yang beli GoPro pon ada yang beli card yang tak ikut recommendations... Nasib korang la! Kalu tak ada masalah then ok lah... Atau korang sebenarnya yang tak perasan GoPro korang bermasalah??? Main lanyak aje asal boleh amik gambar eh??? Kah Kah Kah... Ingat ye... GoPro ni mementingkan speed... Kena aware about moving masa amik video dan sebagainya... 

Sebab tu aku dapat trace masalah ni lepas hampir 2 bulan guna... Makin lama GoPro jadi semput... Terutama lepas buat upgrade... So... Kena aware laa eh... Dari mula hingga bila2 pon kena aware... Jangan dah habis warranty baru nak perasan yang selama ni rupanya GoPro kita slow... Even kita tak ada kawan yang ada GoPro untuk buat perbandingan pon... Tapi... Rajin2 lah skodeng kat youtube...  Boleh nampak bezanya... He He He...

Oklah... Semalam... Timbul idea gila aku dengan HH nak masuk Singapore lepas keje... Semata2 nak beli SD Card yang baru... HH lah yang paling gila sekali... Minah ni kalu bab2 masuk Singapore memang sentiasa di nantikan... 

Tapi malangnya.... Tak jadi... Sebab... Bila riki dari beberapa buah kedai dan buat perbandingan... Aku rasa kat Malaysia lagi murah... Jadi inilah hasil analisis aku tentang perbezaan harga Sandisk Extreme 64 GB microSDXC SDSDQXL-064G setiap kedai... 

Taraaaaa... Inilah hasil tangkapan aku... Syukran Jazelan! Memula dulu aku memang sceptical  skit dengan memory besar2 sangat ni... Tapi kalu dah itu requirement... Maka terpaksalah aku beli jugak... Nape aku tak beli aje yang 32 GB? Sebab... Aku tak nak amik yang betul2 minimum... Walaupun yang penting adalah speed dan bukan capacity... Cuma... Aku je... Takut ada masalah kemudian hari... So... 64 GB jadi pilihan... 

Berharga RM 225.00... Actually dapat diskaun RM 5.00 kalu beli cash... Tapi sebab aku guna CC... So... Aku bayar RM 225.00... Lifetime warranty selama 8 tahun...

Mari aku zoom skit... Perhatikan... Nampak tak logo camera GoPro tu? Hah! So... Beli SD Card yang ada logo tu ek... Actually, semalam aku nampak ada jual yang jenis Sandisk Extreme Plus... Ada logo GoPro kat Sandisk Extreme  Plus tu... Speed lagi power laa jejak 80mb/s... Tapi harga pon power juga... Cuma tak ada plak tersenarai dalam SD Card recommendations dalam web GoPro... Hu Hu Hu...

Once dapat je card... Perkara pertama yang perlu dibuat adalah format SD Card ek... 


Next adalah setup everything GoPro baru aku tu...  Termasuk uninstall dan install balik GoPro Apps kat iPhone... Ingat ye default password wifi network GoPro untuk first time adalah "goprohero"... Lepas tu bolehlah tukar nama network dan password yang lebih mudah dan selamat...

Dengan menggunakan Sandisk Extreme 64 GB microSDXC SDSDQXL-064G boleh amik gambar sebanyak 9347 keping! Wow! Banyak gilosssss!  

Dan juga rakam video 4H 30M... Hu Hu Hu! 

So, far... Hasil testing aku jadi sangat menarik... Aku try amik gambar di tempat yang sama... Kalu sebelum ni... Bila kita moving skit kat tempat2 yang kurang bercahaya... Gambar lambat nak detect cahaya dan kadang view kat iPhone bertukar kaler hijau... Sekarang tidak lagi... Smoth aje... 

- XOXO -


GoPro Hero 3+ Black SD Card
YunTeng Monopod

5 comments:

  1. goPro?..apo kobondo nye nihhh..terus google...mak ni ketinggalan zaman nok..tak tahu menahu gadget ni semua...malu2..huhuh heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. GoPro ni bukan sejenis karipap dan bukan juga popia... He He He...

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. salam.
    saya mengalami masalah yg sama
    iaitu

    1. Gopro lambat
    2. screen(ipad) hijau bila record video
    3. screen (ipad) hijau/pink bila low light

    utk pengetahuan saya pakai Micro SD 32GB/ dgn kelajuan 30MB/s

    kalau hantar kedai setahu saya kena bagi dekat distributor dan sebulan selepas itu baru dapat balik (pengalaman kenalan saya)

    memandangkan saya perlu pakai gopro dalam masa terdekat utk project saya lepas raya ni jadi utk hantar kedai dan sebulan lepas itu baru dpt balik adalah mustahil.

    gopro saya masih under warranty dan baru pakai beberapa kali.

    disini saya nak tanya,

    saya memang perlu tukar sd card lah ye?? sebab firmware semua dah update tp masalah still sama.

    saya minta jasa baik encik utk reply msg ni di

    jellliyzulkifli@gmail.com

    hope to hear u soon asap.

    terima kasih kerana sudi baca and i really need ur advice.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm... Kena pakai SD Card recommendations spt yg sy nyatakan... Gunakan jenis at least SD Extreme bukan SD Ultra... Rasanya awk guna Ultra sebab speed cuma 30MB aje... Sedangkan Extreme 45MB above... Tak kira sama ada awk dah hantar service atau tak... Tetap jugak kena guna SD Card recommendations...

      Delete