Sunday, 21 September 2014

Kembara Jogjakarta, Indonesia - Sepetang di Jalan Malioboro

Entry sebelum... Boleh baca di SINI...

Lepas aku pekena Coffee free kat Istana Batik Ratna Hotel... Kepala aku seakan2 nak pening2 lalat... Mungkin sebab coffee tu kuat kafein atau sebab cuaca petang tu panas terik... Tapi semangat nak teruskan explore Jalan Malioboro seakan2 melenyapkan segala kesakitan...



It's time to shoppingggggggggggg.... Yeahhhh! 

Awal2 lagi dah nak leburkan Rupiah... Boleh dikatakan hampir setiap hari aku akan ke Jalan Malioboro... Dari first day datang hingga lah hari terakhir aku di sini... Dan aku akan kongsikan apa yang ada di Jalan Malioboro secara berperingkat... So... Silalah refer hingga ke hujung episode akan datang...
* Kalah citer Love You Mr Arrogant...

Jalan Malioboro ni... Nampak macam pekan biasa aje... Tapi kalu berjalan kaki sampai ke hujung... Memang agak meletihkan... Kiri kanan penuh jualan... Macam2 ada... Termasuklah bauan hancing kencing kuda... Adeiii!

Petang ni...

Aku target nak cari souvenir dulu... Aku nak cari Mirota Batik... Ini alamatnya...
* Cari alamat pada plastik... Korek balik dalam tong sampah...

"Mirota Batik"
Pusat Batik & Kerajinan
(Hamzah Batik Pusat Batik & Kerajinan)
JL. Jend. A. Yani 9 (Depan Pasar Beringharjo)
Telp./Fax (0274) 588524, 518127, 547016, 547017
E-mail : mirotabatikyk@yahoo.co.id

Cara nak menuju Jalan Ahmad Yani tu... Sangat senang.... Just jalan kaki je terus sepanjang deret kedai dari Jalan Malioboro... Actually... Jalan Malioboro ni bercantum dengan Jalan Ahmad Yani... So... Teruskan berjalan sehingga jumpa Mirota Batik tu...

Sementara nak jumpa Mirota Batik tu... Kami menyinggah banyak booth lambak luar kedai untuk buat pre-survey harga... Kalu kat dalam kedai tak ada masalah sangat sebab ada tag harga dan tak boleh tawar menawar... Kalu luar kedai awal2 aku dah ingatkan HH... "Kalu ko tak mahu beli... Jangan pegang barangan jualan mereka... Kalu betul nak beli baru tanya dan tawar harga paling minimum"... 

Jalan punya jalan... 

Tibalah kat satu booth lambak ni... HH tanya "Berapa harga seluar batik ni?"... Sorang pompuan Indon bertudung dengan muka masam mencuka... Siap berlagak tanya balik HH "Mahu beli atau mahu nanya"... Perghhhhhh! Berlagak nak mampos betina nih!!!

Sape kata Indon berjual sanggup merayu???? No! No! No! Ini tahap Indon batak berlagak punya yang aku jumpa kat sini... Keji!

Muka HH dah merah padam... Aku pon bengang! HH menjawap dengan nada keras "Mahu nanya!"... Betina tu jawap "25,000.00"... HH blah siap tinggalkan jelingan kat situ... 

Then... 

Sepanjang jalan... HH membebel kat aku... "Kalu dah tak boleh tanya langsung then nak macamana?"... Aku try cool2 kan dia... Kami pre-survey kat tempat lain plak... Banyak lagi kedai boleh jawap soalan aku! Pe de hal!

Tips untuk korang lah... Dari pemerhatian aku... Better tanya dengan penjual lelaki berbanding betina! Sebab lelaki sana tak mudah sentap!

Agak jauh berjalan... Akhirnya sampai di Mirota Batik... 

Mirota Batik nih... 2 tingkat... Masuk2 je ada bauan yang akan meresap ke hidung... Kat dalam ni ada everywhere signboard yang mengingatkan kite supaya berhati2 ketika bershopping di sini... Pencopet... Perampok... Maling... Dan sekutu dengannya... Memang ramai kat sini... So... Berhati2 lah ye... Jangan mudah terleka... Peluk bag kite ketat2 macam peluk bantal bucuk... He He He...
* Siap mangga bernombor...

Tujuan aku ke Mirota Batik ni adalah untuk cari Fridge Magnet... Kat sepanjang Jalan Malioboro tadi pon ada juga orang jual Fridge Magnet tapi materialnya kayu... Tak banyak pilihan... Dan tak ada identiti Jogja... Just Fridge Magnet biasa aje... 

Tak macam Fridge Magnet yang di jual di Mirota Batik ni... Materialnya lebih bagus... Ada yg kayu... Ada yang besi... Ada yang ceramic... Semuanya beridentitikan Jogja... Harga pon fix tak boleh tawar ek...

Selain Fridge Magnet... Key chain dan macam2 lagi souvenir dijual kat sini... 

Nanti aku detailskan apa yang aku beli siap dengan harga untuk rujukan ek... Sementara tu... Layan gambar aje laa ye...

Selesai shopping kat Mirota Batik... Kami keluar dari sini... Menuju ke Pasar Beringharjo yang terletak betul2 depan Mirota Batik ni... Tapi sempat jugak aku rembat key chain dan brooch bersebelahan Mirota Batik...

Memula si penjual ni kata nak kasi bonus kalu beli banyak... Sudahnya hampehh... Time nak membayor dia suruh kawan dia yang lagi sorang tukang layan kami... Dah laa penipu... Siap nak mintak kita bayar lagi dalam Ringgit Malaysia pulak... Wah! Wah! Wah! Dasar butuh banjingan tengek laaa! Kami tak peduli... Bayar je rupiah... Terus jalan...

  Then... Kami ke Pasar Beringharjo... Just melintas jalan aje...

Kat depan Pasar Beringharjo ni... Ada tertulis... Tidak dibenarkan pengamen or pemintak sedekah masuk ke sini... Jadi... Bolehlah kite menyoping dengan enak sekali ya ibuk2 bapak2 tanpa di ngangguin... 

Namun...

Masa aku sampai... Dah dekat jam 17:00... So... Banyak kedai dah tutup... Uwaaaaaa! Tak dapat nak explore lebih... 

Tapi...

Aku sempat borong beberapa helai seluar dan baju batik kat sini... Harga jauh lebih murah dari yang kat booth lambak kat Jalan Malioboro tu... So... Aku cadangkan... Pergilah kat Pasar Beringharjo... Banyak patern... Somemore sizenya jumbor! Erk!

Memula aku pelik gak... Apa ke mende si minah penjual ni asik sebut jumbor... Jumbor... Jumbor... "Sizenya Jumbor"... Jubur ke? Ha Ha Ha...

Then... 

Bila aku tanya HH dan tengok lable pada seluar tu... Baru lah aku paham... It's actually 'jumbo' yang patut kita sebut "jam-bo".. Means besar... Lor!

Keluar aje dari Pasar Beringharjo... Cuaca kat luar kian gelap... Kami ke Jalan Malioboro semula... Kali ni nak servey t-shirt Jogja plak... Aku perhatikan... T-shirt Jogja yang dijual sama ada di dalam atau di luar kedai... Semuanya menarik... Sampai confius nak pilih... Ada macam2 size... Ada pelbagai peringkat harga... Bermula dari IDR 15,000.00 hinggalah IDR 35,000.00... Kualiti pon berbeza...

Cuma...

Aku cadangkan... Korang try sarung t-shirt tu dulu... Sebab... Kadang kat mata kite atau main ukur lekat kat badan macam tu je nampak aje macam ngam... Tapi hakikatnya kecik... Part kolar pada t-shirt tu mostnya kecik... Aku pon pelik... Size baju besar... Tapi kolar kecik... So... Kena tengok betul2 kalu nak beli... 

 Aku beli t-shirt kat Capung ni..

Kat Kedai Gayeng ni plak kami borong t-shirt... Seluar... Dan tudung...

Aku suke design t-shirt kat booth Gareng ni... 

Si HH sibuk tengok bag kat sini... So... Dia beli satu... Tak tahu ler berapa lama boleh tahan... We don't aspect so much... Sebab murah banget deh...


Ini pulak kat Ramayana... Aku sambar sekeping t-shirt yang good quality... Ada Diskon katanya...

Singgah kat sini... HH beli t-shirt lengan panjang... Aku dok perati patung ni jaga kasut...

Dah puas shopping... Hari pon dah makin gelap... Kat Jogja ni cepat gelap walaupun waktu masih muda... So.. Now... Tibalah masanya untuk dinner... 

Ada satu kedai makan berasaskan ayam di Jalan Malioboro... Tapi entahlah... Tekak aku tak boleh terima... Si HH yang gila makan ayam pon awal2 lagi dah pesan... "No ayam!"... Sebab... Kami pernah terpandang gambar Nasi Gudeg... Ayamnya dihidang bersama kuku kaki yang tak dibuang... Arghhh! Geli.com...

Kami decide nak try masakan Bali kat Restoran Mari-Mari yang kami nampak petang tadi... Sila refer SINI untuk tahu arah Restoran Mari-Mari tu ek...

Bagusnya restoran ni sebab dipaparkan harga di luar kedai... So... Sebelum masuk bolehlah kire budget dulu... Aku makan simple aje kat sini... Air jus buah very highly recommended... Tapi service boleh tahan lembab... Nama aje Mari tapi tak mari2... Sebab pekerja mereka kurang... So... Kesabaran amat diperlukan di sini...

Lepas makan... Kami balik ke hotel... 

Malam tu...  Aku sakit kepala... Then aku mandi lama skit... Lepas mandi aku dapati hair dryer tak ada kat bilik... Adeiii... Pantang betul tak ada hair dryer... Hari tu email cakap ada hair dryer disediakan... Bila tanya recep tak ada plak... So... Ske tak ske... Tenyeh laa rambut pakai towel sampai rambut aku kering... 

Si HH nak kuar pegi cafe cari isotonik untuk aku... Sebab... Seboleh mungkin aku nak elak dari amik panadol... Then dia bawak kunci bilik... Sedangkan aku still dalam bilik air... Masa HH kuar... Tetiba aku rasa seriau sensorang dalam toilet... 

Tetiba... 

HH patah balik bilik... Aku terperanjat... Aku tanya "Eh! Apsal cepat sangat ko balik?"... HH jawap "Aku tak cukup duit... Nak amik duit jap"...

Then...

Aku terfikir pasal kunci bilik... "Ko tinggalkan kunci je laa"... HH degil "Tak pe aku bawak... Ko dok je dendiam dalam bilik"...

Hati aku rasa tak sedap... Dengan harapan semoga HH cepat balik semula ke bilik... Sebab... Minah ni suke melencong tempat lain...

Tup... Tup...

Si HH balik bawak isotonik... Aku pon minum... Sambil rehatkan diri... Aku teringat nak bukak surah Yassin... Masa tu jam baru 11 lebih kot...

Waktu dah makin lewat... Menjelang jam 12 lebih... Si HH tak tidur lagi... Kebetulan... Ada citer Devil Wears Prada kat Channel Fox... Si HH ni memang suke tengok citer tu... Even berulang pon dia tetap nak tengok... Walaupun tv kat hotel ni tahap kokak... Tapi ada banyak channel... Time tu HH bukak sound TV kuat jugak lah... 

Namun...

Telinga aku ni... Asik terdengar-dengar macam ada orang dalam bilik air... Siap ada bunyi tapi tak tahu bunyi apa... Aku diamkan aje... Mungkin perasaan aku aje kot...

Mata aku plak dah layu... Tapi sempat aku perhatikan si HH ni sendal pintu almari baju pakai tong sampah kat tepi... Aku tanya dia... "Nape sendal pintu almari"... "Dia jawap "Pintu tu tak de kunci"... Aku tanya "Aik! Tadi boleh je tutup rapat"... Dia jawap lagi "Tadi tak de barang"... So... Aku diam... Tapi entah kenapa... Mata aku ni asik fokus kat bilik air aje... 

Dan... 

Makin lama bunyi yang aku dengar tu  semakin jelas even bunyi tv kuat...

Memula aku malas nak tanya HH tentang bunyi tu... Tapi... Makin lama... HH pon dapat dengar sama...

Tiba satu ketika... Mata aku dan HH berpandangan sesama sendiri tatkala bunyi dari bilik air tu semakin kuat dan meresahkan... Aku tanya HH "Ko dengar kan apa yang aku dengar?"... HH jawap "Dengar!"... HH bangun dari katil... Dan kami sama2 tolak pintu bilik air tu... 

Tapi... Tapi... Errrr! Sebaik saja pintu bilik air ditolak...

Tak ada apa2 pon dalam bilik air tu!!!... Kosong!!! Tak kelakar ok!!!

Aku tak tahu nak gambarkan perasaan aku masa tu... Rasa macam nak berlari pecut macam Watson Nyambek  ke reception... Dan mintak tukar bilik pon ada jugak... 

Tapi... 

Aku fikir2 balik... Kang dorang kata aku penakut plak... Memang aku penakot pon... Aku datang sini nak bercuti bukan nak kasi hantu cekik leher aku atau sedot darah aku sampai mati...

Kami ke katil masing2...

Tup... Tup... Dia bunyi lagiiiiiiiiiiiiiii!

Tetiba... 

Rasa seram bertukar rasa geram! Boleh tak aku rasa nak marah? Logik tak dari rasa takut jadi rasa nak marah? Tak memasal aku plak naik hantu! Eh! Sapa patut jadi hantu sekarang ni?

Arghhhh! Tak kan aku nak kena tongeng bontot plak nak tengok makhluk ghaib dari celah kelengkang!!! Kang makhluk tu kata "Macam Dayang Senandong... Muka je putih... Bontot hitammmm"... Eh! Dah macam iklan terlajak bangang la plak!

Then...

Kami pon... Berkata2 lah dengan makhluk yang tak dikenali tu... Kami kata padanya "Kita orang datang sini nak tidur 3 malam aje... Jangan kacau eh"... 

Percaya tak... Terus bunyi pelik yang kami dengar tu lenyap tak muncul2... Eh! Faham pulak bahasa!

Tapi... Tapi... Ada tapinya...

Padah yang kami dapat... Tetiba kami kena gatal2... Adeiii... Nasib baik tak lama... Tapi HH paling teruk kena...

Malam tu... Aku tidur2 ayam gudeg... Pasang lagi surah yassin... Lampu bilik pon kami tak matikan... Si HH plak langsung tak boleh tidur... Kesian dia... Dah lah esok aktiviti penuh... 


BERSAMBUNG...

23 comments:

  1. Pencinta ayam... X mkn ayam langsung... Satu pencapain tu.

    ReplyDelete
  2. Kalau x nk org ty harga.., papar la siap2 dasar ko ada niat nk kencing harga.., pastu org ty ko sentap... Baik2 rs nk beli... Mmg x akan la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu lah dinamakan dasar banjingan tengik! Kah Kah Kah...

      Delete
  3. Huh... 3 mlm kot.. Nk kongsi bilik then tiap2 mlm dia mengamen kat bilik rekaman..,

    ReplyDelete
  4. Part seram tu lah paling hampagas ok! Kenapa perlu adegan macam ni ada. Kat Indonesia somemore. Si Dj & Zilla kena kat Surabaya. Ko lak Jogja. Both places aku teringin nak gi. Ugh!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku ada terbaca gak kes dorang... Lagi serammmmmm! Mujur gak entiti tu tak muncul depan aku.. Kalu tak mahu pengsan aku kat situ...

      Delete
  5. jogja..woitt, giler kentang rindu dgn tmpt ne..bilalah ada peluang nak merepeat lagi huhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak repeat leh ajak BK... He He He...

      Delete
  6. bestnye....rietta blom pernah smpai ke sana...

    PS...yeah, I should do that....tpi xbiasa plak...

    ReplyDelete
  7. haduiiii eksaited nengok gegambor & kome jejalan tu ha.
    alahai tapi part seramm tu aisehhh ishhhh sipbekla die x main chak2 kan. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu ada dam aji nak jugak ajak main... He He He...

      Delete
  8. part paling menarik perhatian bukan jalan malioboro tu tapi part ADA ORG DALAM TANDAS!!!!
    kita SS berani tau..kalau JM mmg dh lari kelaur x cukup tanah dh

    ReplyDelete
    Replies
    1. ORANG DALAM tak boleh ditegur... Padahnye... Satu badan merenyam... Ha Ha Ha...

      Delete
  9. Berani sggh budak berdua ni. Kalau aku mau tdo kat lobby hotel 3 malam..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu tido lobby jangan lupa bawak bantal selimut... He He He...

      Delete
  10. malioboro ni la tempat buat saya hamper muflis masa pergi jogja dulu..macam-macam nak dibeli rasanya...lepas balik hotel insaf tengok hasil tuaian..:-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti banyak bendang2 sawah kan? Ha Ha Ha...

      Delete
  11. belum baca dah rasa seram tengok panjangnya entri

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...