Thursday, 18 September 2014

Kembara Jogjakarta, Indonesia - TransJogja

Entry Sebelum... Boleh baca di SINI...

Mari aku sambung pasal Bas TransJogja plak...

Aku decide nak naik Bas TransJogja aje... Sebab... Senang... Murah... Dan cepat... Disamping tu... Dapat jugak aku nikmati pemandangan jalan di Jogjakarta ni... Sambil mendekati cara hidup masyarakat tempatan... 

Kalu rasa2 nak fefeeling macam dalam citer Love... Naiklah TransJogja... Dan berdoalah... Harap2 dapatlah jumpa Irwansyah dalam Transjogja ni ek... Kah Kah Kah...
* Perasan.com...

Macamana nak naik TransJogja ni?

Lepas keluar aje dari Adisucipto Airport melalui escalator bawah tanah... Jalan ikut kiri... Sila refer balik entry aku yang sebelum ni ek kat SINI ...


Then...

Kita akan nampak bus stop yang dipanggil Halte TransJogja... Bas kaler hijau tu lah bas TransJogja...

Mari zoom skit... Masuk ikut tepi Halte ek...

Nak beli tiket boleh beli kat dalam Halte ni... Harga tiket adalah IDR 3,000.00 sahaja sehala... Pegi mana2 or even pusing satu bandar pon harga tetap IDR 3,000.00... Bersamaan 85 sen duit Ringgit Malaysia kita... Murah bangat deh... Bas ada setiap 15 minit... So... Don't worry...

Lepas bayar harga tiket... Kita akan diberi satu kad tiket... Masukkan kad tu kat gate masuk... Kad tu tak akan dapat balik... Kad akan terus kena telan... So... Jangan plak korang dok jolok2 or tercari2 kad tu lepas di masukkan...

Haaa... Macam ni lah rupa dalaman Halte Transjogja...

 Eh!... Sapa budak nih? Luna Maya ke? Ha Ha Ha... .

Sebelum naik TransJogja ni... Kita kena tahu tentang Jaringan Trayek TransJogja ni... Trayek tu bermaksud routes atau laluan... 

Sila zoom untuk lihat dengan lebih jelas...

Secara ringkas...

Details Laluan TransJogja 1A...
Terminal Prambanan - HALTE PRAMBANAN - Jl. Raya Yogya-Solo - HALTE JL. SOLO (KR 1) - Bandara Adisutjipto - HALTE BANDARA ADISUTJIPTO - Jl. Laksda Adisucipto - HALTE JL. SOLO (JAYAKARTA) - Jl. Janti - HALTE JL. SOLO (JANTI FLYOVER) - Jl. Laksda Adisucipto - HALTE JL. SOLO (JOGJA BISNIS) - HALTE JL. SOLO (GEDUNG WANITA) - Jl. Urip Sumoharjo - HALTE URIP SUMOHARJO - Jl. Jend. Sudirman - HALTE SUDIRMAN 1 - HALTE SUDIRMAN 2 - Tugu Jogja - Jl. P. Mangkubumi - HALTE MANGKUBUMI 1 - HALTE MANGKUBUMI 2 - Stasiun Tugu - Jl. Malioboro - HALTE MALIOBORO 1 - HALTE MALIOBORO 2 - Jl. Jend. Ahmad Yani - HALTE AHMAD YANI - Jl. Senopati - HALTE SENOPATI 2 - Jl. Sultan Agung - HALTE PURO PAKUALAMAN - Jl. Kusumanegara - HALTE KUSUMANEGARA 1 - HALTE KUSUMANEGARA 3 - Gembiraloka - HALTE KUSUMANEGARA (GEDUNG JUANG 45) - Jl. Janti - HALTE GEDONG KUNING (JEC) - JEC - Jl. Laksda Adisucipto - HALTE JL. SOLO (JANTI) - HALTE JL. SOLO (ALFA) - HALTE JL. SOLO (MAGUWO) - Bandara Adisutjipto - HALTE BANDARA ADISUTJIPTO - Jl. Raya Yogya-Solo - HALTE JL. SOLO (KR 2) - HALTE JL. SOLO (KALASAN) - Terminal Prambanan


Untuk ke Hotel yang terletak di Jalan Pasar Kembang... Aku pilih untuk turun di Halte Malioboro 1.. Kat sepanjang Jalan Malioboro tu... Ada 2 Halte... Kenapa aku pilih Halte Malioboro 1? Sebab... Halte Malioboro 1 tu lebih dekat untuk ke Jalan Pasar Kembang...

Untuk tujuan itu... Aku pilih untuk naik bas bernombor 1A...

Ok... Tak lama pon menunggu... Bas yang aku nantikan pon sampai... Dalam bas ni memang ramai orang... Sekali sekala jadi tempe basi tak salah kan?... Basnya pon tak lah besar mana pon... Limited seat... Kena berdiri selagi tak dapat seat kosong...

Cuma...

Respect jugalah pada golongan muda orang Jogja ni... Bila nampak orang tua or kurang upaya yang naik... Mereka yang sedang duduk akan bangun dan beri tempat duduk pada golongan tua tersebut...

Mari aku perkenalkan... Sebelah kanan aku tulah Acha Septriasa yang seakan-akan acha buah masak ranum.... Kiri aku tu plak Randy Pangalila tapi dah kecot... Kah Kah Kah...
* Statement jahat...

Kasi zoom skit Randy Pangalila...

TransJogja ni akan berhenti di banyak Halte... Setiap kali berhenti... Minah jaga pintu akan inform...Tapi... Percakapan Indonnya sangat pekat... Susah nak catch sebutannya... Hinggakan aku tersalah sangka... 

Aku inform HH yang masih berdiri... "Eh! Kita macam dah terlepas lah"...

HH panik kejap... Terus dia ke depan tanya Minah jaga pintu tu... 

Minah tu kata "Oooo Malioboro jauhhh lagi embakk... Nanti saya kasi tahu"...

HH dah jeling2 kat aku... Aku gelak dalam hati walaupun tak kelakar...

Tak lama kemudian HH plak dapat tempat duduk... Eh! Apsal negro boleh sesat kat sebelah kiri HH tu plak! Haaa... Mari aku kenalkan... Yang sebelah kanan HH tu Bunga Citra Lestari Layu Di Tasik Puaka... Sebab... Memula dia tertido... Pastu terjaga... Tetiba aje dia tanya HH "Di mana tempat ini?"... HH plak bukannya tahu nama tempat... Sah2 kita orang baru pertama kali sampai Jogja ni... So... HH jawap lah "Tak tahu"... Tetiba Minah tu nak merentan tak tentu pasal dengan HH plak... Eh! Ko dah kenapa??? Ko yang sedap buat taik mata... Nak nyalahkan orang plak jawap tak tahu... www.BolehGiMampos.Com...

Perjalanan dari Halte Adisucipto ke Halte Malioboro 1 adalah lebih kurang dalam 30-35 minit saja... Turun aje dari Halte Malioboro 1... Kita akan nampak banyak becak dan kereta kuda sepanjang jalan... Ada KFC di seberang jalan arah kiri...

Aku lintas jalan... Menuju ke arah kanan... Arah ke Stasiun Tugu... Di hujung simpang Jalan Malioboro ini terletaknya Jalan Pasar Kembang sebelah kiri... So... Just ikut aje Jalan Pasar Kembang tu menuju ke Istana Batik Ratna Hotel...

Sepanjang jalan... Kita akan di approach oleh ramai Pak Supir Becak untuk naik becak mereka... Kalu mereka nampak kita ni bawak bag baju... Biasanya mereka akan kata "Mau dihantar kaa hotel?"... So... Tolaklah dengan cara baik jika tidak mahu gunakan khidmat mereka...

Kat Jalan Pasar Kembang ni ada banyak hotel... Hotel bernama Hotel Ratna pon ada...Memula aku agak confuse jugak... Then aku jalan ke depan skit... Barulah jumpa Istana Batik Ratna Hotel... Tak jauh pon jalan kaki... Dalam 1 hingga 2 minit aje...

Review untuk Istana Batik Ratna Hotel ini akan aku share di posting yang lain...

BERSAMBUNG...


4 comments:

  1. Hahahah... Experience jadi org tempatan jap....

    ReplyDelete
  2. nak berkenalan dgn Luna Mayang boleh..kalau Randi Pangalila tu?..terima kasih je lah eheheeh

    ReplyDelete
  3. Boleh... Nanti Luna Maya kasi empat bintang! Hi Hi Hi....

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...