Friday, 24 October 2014

Kembara Jogjakarta, Indonesia - Telaga Warna

Entry sebelum boleh baca di SINI...

Dari pintu Gerbang Dieng Plateau... Kami menuju ke Telaga Warna...

"Ohhh warna warna...
Pada dunia...
Ku terpesona...
Kau teristimewa
Ohhh warna warna...
Bagai bicara...
Menyeri sanubari ku ohhhhhhh"....

Haaaa nampakkk! Betapa girangnya hati beta bila sampai di Telaga Warna... Bersiul-siulan sambil mendendangkan lagu 'Warna'... Kalu I nyanyi... Sheila Majid pon tak boleh cari makan u'ouls...
* Matilah perasan!

Keluar saja pintu kereta...

Tup... Tup...

Hidung disambut dengan bau busok nak mampos!

Sape kentut merata nih???

Haishhhh! Potong stim betul laaaa! Anti klimaks taw tak! I baru nak fefeeling Sheila Majid!

Toleh kiri... Toleh kanan... Semua buat muka innocent...

Sabar... Sabar... Tak sape membuang angin pon... So... Jangan naik angin! He He He...

Bau busok tu datang dari Telaga Warna...

Usahkan Sheila Majid... Sheila Hamzah... Even Sheila Mambo pon boleh pengsan kalu tak tahan dengan bau busok Telaga Warna nih...

Di Telaga Warna ni lah penutup hidung sangat berguna untuk dipakai... Bolehlah buat aksi Ninja Turtle...

Susah nak digambarkan tahap kebusokkan Telaga Warna ni... Tak pasti sama ada boleh diwangikan dengan setitik sabun Joy atau tidak...

Ghauuuu ghauuuuu baunya menusuk ke bebulu hidung... May be lagi haram baunya dari logi najis... Atau  sama haram? Atau kentut aku lagi harum mewangi? He He He...

Walaupun Telaga Warna tu busok... Tapi... Cuacanya memang sejuk gila... Aku dan HH berkira jugak nak pakai atau tidak baju sejuk... 

Last2...

Tak pakai pon... Baju sejuk campak dalam kereta... Sebab sejuknya masih boleh tahan lagi...

Untuk pengetahuan... Package Tiket Terusan Dieng Plateau yang kita dah beli masa masuk ke Dieng Plateau... Tak cover Telaga Warna ok... Tiket tersebut hanya boleh digunakan di Dieng Sikidang, Dieng Theater dan Kompleks Candi Arjuna sahaja...

So...

Kita kena beli tiket entrance Telaga Warna berasingan... Tiket ada dijual di pintu masuk Telaga Warna ni.. 

Seperti biasa... Harga tiket Local dan International memang berbeza...  

Harga tiket International adalah IDR 150,000.00...  Harga tiket local pada hari biasa cuma IDR 5,000.00 seorang... Harga tiket local pada hari minggu pula adalah IDR 7,500.00 seorang...

Pada aku... Buat apa lah nak bayar tiket international mahal2 semata2 nak hidu bau busok tu  kan? Memang tak boleh blah harganya sampai dah mencecah ratusan ribu... Cium kentut aku pon free aje tak payah bayor... He He He...

So...

Untuk dapatkan tiket local... Kemahiran melakonkan watak jadi orang tempatan amat digalakkan...

Ready? Action!

Paling senang watak bisu dan pekak... Tiket Free terus! He He He...

Serious... Aku tak tipu...

Aku pernah buat2 bisu semata2 nak dapat tiket free masuk ke Sunway Lagoon... Senang pegang watak bisu ni... Sebab tak ada dialog... Ha Ha Ha...
* Desperate traveller

Ni semua penangan kawan aku lah yang jadi mentor... Sebab kawan aku tu OKU pekak & bisu... Dari dia lah aku belajar skit2 bahasa isyarat... Pastu dia ajak aku plak jadi pekak & bisu macam dia... Siap bagi tahu orang kat kaunter tiket kat Sunway Lagoon tu yang kad OKU aku tertinggal kat umah! Kah Kah Kah! Adeiii! Nak tiket free punya pasal!

Tapi tu dulu la...

Zaman kenakalan aku... Bebudak hingusan laa katakan...

Bahasa isyarat tu pon aku dah lupa... Kawan aku tu pon ntah mana melingkop... Hilang sampai sekarang tak jumpa... Kalu dia ada kat sini... Boleh jugak lah aku buat siaran ulangan tayang watak bisu kat kaunter tiket tu... He He He...

Adoilah... Bila dikenangkan balik... Rasa lawak plak... Nasib baik ler aku tak kena sumpah jadi betul2 bisu... Haishhhh! Hina betul perangai...

GT tunggu kat kereta... Tiket dah ada kat tangan... Pe ditunggu lagi... Moh! Kita masuk... Hirup bau busok! He He He...

Orang memang agak ramai berpusu masuk di hari minggu... Kita tak akan rasa sunyi... Sebab... Ramai pengamen kat sini untuk menghiburkan...

Bila dah masuk je... Bau busok jadi berganda-ganda busoknya...

Angin pulak tetiba bertiup kencang dan menyejukkan... Nyesal plak tak pakai baju sejuk tadi...

Air Telaga Warna ni memang unik... Lapisan warna kebiruan bercampur kehijauan memang mengkagumkan...

Actually... Kat tepi aku ni... Ada orang dok picnic... Hadoi lah... Aku dah rasa nak terburai muntah hijau uwek uwek uwek kat sini... Korang boleh plak selera mencekik... Tekak jaws ke pe korang nih... Adeiii...

Apa rasa air tu? Ntah! Aku tak berani nak celup tangan kat air Telaga Warna tu... Takut kena gatal2... Takut rasa menyesal.. He He He...

Tak banyak nak cerita... Aku belanja gambar je laa ye...

Ada macam rupa Karam Singh Walia buat liputan?


Dari sudut sini plak...

Pepokok Rhu banyak kat sini...

Pantulan..

Nak join aktiviti flying fox pon boleh... Tak sure berapa harga...

Macam best je...

Kami tak lama kat Telaga Warna ni... Terus keluar... Mata si HH dah terpandang kuih kat kedai ni... Minah ni memang pantang nampak makanan... Semua dia nak cubanye...

Nama kuih ni Kue Bandos/Bandros... Harganya IDR 2,500.00 sebiji... Rasa dia sedap jugak... Macam lempeng kelapa tapi gebu dan manis... Dalam kereta... Aku dan GT je mencekik kuih ni... Si HH tetiba mengada tak nak makan pulak... Minah ni tak suka ada kelapa...Hishh!

Jom gerak ke tempat lain pulak...


BERSAMBUNG...

18 comments:

  1. Nasib baik kedai kacang rebus anget tu tutup... Kot tak baru la mantap makan kacang rebus anget sambil menghirup udara busok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib baik tak de jual telur rebus kat situ... Kalu tak super duper busuk lah kan... Kah kah Kah

      Delete
    2. Suka nengok HH 'bereksperimen' dengan makanan. :)

      Delete
  2. owhh disbbkan air die kat situ berkaler2 tu la attraction die ek even bau busok? h
    bau kentot kita sendiri pon xyah bayor nak hidu hahaha adehh =P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa taw x pe... Kentut sendiri pon free... Ha ha Ha...

      Delete
  3. cantik pic... kenapa bau busuk tue... tapi nasib baik kawasan situ cntik...

    boleh plak buat lakonan oku kt kaunter... boleh jd pelakon nie... heheheh..

    ReplyDelete
  4. cantik pic... kenapa bau busuk tue... tapi nasib baik kawasan situ cntik...

    boleh plak buat lakonan oku kt kaunter... boleh jd pelakon nie... heheheh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Busok tu sulfur yang terhasil dari telaga warna tu...

      Usahkan blakon... Jadi pasu bunga pon boleh... He He He...

      Delete
  5. baca entry shcda macam baca entry blogger supermeng pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Otai masih berbisa... SS hanya nelayan kecil... He He He...

      Delete
  6. HH tu macam saya..suka makan bila travel..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Korang berdua patut bergabong meletop! Ha Ha Ha...

      Delete
  7. pemandangan mcm cantik tp busuk la pulok.. hmmm, bestnye holiday...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik tu mmg cantik... Busoknye yg haram jadu... Ha Ha Ha...

      Delete
  8. kiranya istimewa telaga ni sebab cantik ajelah..?? mana mai bau busuk tu..? tanya GT awat tempat tu busuk hahaha.. kagum ngat haih dengan yang picnic tu. tabik spring hahaha.. hidung kulit tenggiling kot diorang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Specialnya telaga warna ni sebab tone warna air kawah tu yang bermacam warna... Dan warna tu berubah ikut cuaca... Busuk tu datang dari baru belerang/sulfur yang terhasil dari kawah tu... Sulfur punya pasal kita yang suffer... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. Ohhh saya tak tahan bau sulfur! Tapi kira berbaloi-baloi lah SS & HH ke sana. View cantikkkkk! Unik!!!

      Delete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...