Wednesday, 10 December 2014

Kembara Padang, Indonesia - Day 1 - Puncak Lawang

Entry sebelum boleh baca di SINI...

Destinasi kami yang seterusnya adalah ke Puncak Lawang...

Tapi... 

Sekali lagi PU berhenti di Station Minyak Pertamina...

Sementara PU isi minyak... Aku pon sempat meninjau kawasan sekeliling... Ada sebuah masjid yang berhampiran di Pertamina ini...

Sepanjang perjalanan... Aku dapati... Banyak Masjid dan Surau di kiri kanan jalan... PU kata "Padang adalah serambi Mekah di bahagian Sumatera Barat... Sebab itulah banyak Masjid dan Surau di bina"...

PU ajak singgah di sini... Rumah Souvenir...

Aku tak beli apa pon... Aku just riki2 harga aje...

Bahagain dalam Rumah Souvenir tu rupanya ada Rumah Makan sekali... 

Kalu orang tak perasaan... Mesti ingat tempat ini nothing... Sebab fikir hanya ada barangan souvenir dan restoran aje kan...

Yang menariknya di sini adalah panoramanya... Memang agak menarik lah.. Aku rasa cam gayat plak masa lelepak kat sini... Rumah Makan ni terletak betul2 di pinggir bukit... Berlantai kayu... Kalu aku yang pijak... Memang bunyi berderap... Ngeri jugak... Macam nak patah lantai tu... He He He...

Kami tak makan or minum kat sini... Just nikmati view aje...

View mengadap pulak kawasan bukit yang lain...

Pemandangan kawasan kampung dari atas....

View yang mendamaikan tapi curam...

View dari depan pulak...

View kat tepi...

Sebelum mula naik di Puncak Lawang... PU singgah kat gerai RIRI ni... Ada jual kacang barandang Matur Asli... Kacang barandang tu kacang tanah... PU kata kacang kat sini sedap...

Perghhhh! Memang sedap dan garing ler kacang tanah ni... PU kata "Udah puas PU cuba cari kacang yang betul2 sedap... Pusing sana sini di Padang-Bukit Tinggi... Tapi... Di sini aja paling enak kacangnya"... Dalam kereta kami makan sama2...

Nampak macam kecik aje kan packaging kacang ni... Tapi... Dimampat2... Sebenarnya banyak...

Perjalanan diteruskan... Memang agak jauh terasa nak menuju ke Puncak Lawang...  Aku kat belakang boleh terlelap sesaat... Badan pon dah terhuyung hayang...

Aku duduk belakang HH... Kebetulan...  Masa nak terlelap tu... PU lalu kat kawasan selekoh... Masa lalu kat selekoh tu lah... Aku boleh tersembam kat pintu belakang PU... Dah macam cempedak busuk u'ouls...

Hadoiiiii! Sakit giler kepala terhantuk kat pemegang pintu... Adessss! Nasib tak benjol! Kalu benjol? Kurang harga hantaran mas kawin nanti! Rugi je terpaksa diskaun... He He He...

Si HH dengan PU kat depan "KENAPAAAA NGAPAAAA KENAPAAAA NGAPAAAA?"...  Toleh... Rupanya ada cempedak busuk gugur kat belakang... He He He...

Makin lama... Makin tinggi perjalanan menuju Puncak Lawang... PU dah start matikan aircond dan bukak tingkap... Memang sejuk udara kat luar...

Tapi...

Makin tinggi naik ke Puncak Lawang... Makin aku terasa aku kurang oksigen... Rasa macam dada aku sempit... Rasa macam nak muntah...

Mungkin aku dah terlalu letih... Bayangkan... Dari semalam membawa ke hari ni... Aku tak cukup tido... Aku kurang rest...

Akhirnya aku sampai jugak di Puncak Lawang... Tapi.... Seribu kali sayang... Pemandangan di sini tetiba diselaputi kabus yang sangat tebal... Kabus tu adakala datang dan pergi... Terkadang terasa bagai berada di dunia yang lain...

Kabus semakin tebal dan dekat... Kadangkala kabus itu muncul hampiri disekeliling kita... Geram! Rasa macam nak pegang... He He He...

Sebaik turun dari kereta... Tetiba aku rasa nak muntah... So... Cari port nak muntah... Cari feel nak muntah... Haishhhh!

Si PU pulak dari jauh "Coba jolok tekaknya nanti keluar muntahnya".... Erkkk! Nak jolok pakai apa? Galah ada?

Kat tepi longkang... Aku tengok longkang... Pastu tengok PU... Tengok longkang lagi... Tengok PU lagi... Tengok dua2... Baru aku muntah... He He He...

Uwekkk Uwekkkk Uwekkk... Tak macho langsung ok siap muntah2 bagai plak! Haishhh!

Nasib baik laa ada bawak minyak tiger... Sapulah merata2.... Ada koyok... Tampal koyok... Dah macam barang pos dah aku ni... Bertampal setem sana sini...

Dah muntah.... Barulah aku lega skit... Tapi tak lah betul2 sihat... Still rasa melayang je badan ni...

Sebenarnya...

Kedatangan kami di Puncak Lawang ini disambut oleh anjing! Ha Ha Ha...

Anjing lebih banyak berbanding manusia... Kami asik dok memaki sambil terlari2 nak mengelak diri dari terkena anjing2... Anjing ni memang dasar banjingan tegik! Aku ke sini ko ke sini... Aku ke sana ko ikut... Hadoi lahhh! Tak aman ok aku kat sini...

Tengok tu... Muka budak baru melepaskan muntah... He He He... 

Berpeluk tubuh sejukan... Sweater ada dalam kereta... Malas nak pakai... Rasa gagah sangat la tuh... Padahal rasa nak demam!

Perhatikan toilet kat sini... Adeiii... Kuali macam Astro punya laa beso... Terpacak hensem atas bumbung! Tapi... Pintu toiletnya... Hazabedah giler! Hanya pacak buluh aje... Ini baru betul... Bior papa kedana asal bergaya... He He He... Masa aku nak masuk toilet ni... Si HH pesan "Kalu nak membuang jangan ngadap depan"... He He He...

Kami gerak ke lokasi lain pula... Tapi kali ni HH suruh aku duduk depan... Jangan laaa ada selekoh tajam lagi... Kang terloncat plak aku atas PU nanti.... Tadi dah tersembam sekali... 
* Sengih kerang

Waktu nak gerak dari sini... Kabus semakin tebal... Tidak ada pilihan... Kecuali kite redah aje...


BERSAMBUNG...

34 comments:

  1. Huarghhh lawak la! Nasiblah buah cempedak tak di goreng rangup....kehkehkeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah la jadi cempedak busuk... Disuruh jolok pulak... He He He...

      Delete
  2. cempedak busuk gugur..kenapa x kutip

    ReplyDelete
  3. stail jugak puncak lawang ni eh.. tapi tak macam cameron ke..? takde strawberry ke ape ke..? hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Strawberry tak pasti tapi ladang teh ada... Cuma kami tak sempat nak pegi...

      Delete
    2. ohhh.. SS kne suggest kat PU bukak ladang strawberry satu... so next time SS datang dapat melantak free!! hahhahaha...

      SS.. anyway.. nak tanya ni.. (off topic).. ingat tak last time SS ade cerite HH amik kelas korea kat skudai kan..?? nak tanya... kat situ ada kelas mandarin tak..??

      Delete
    3. Try call Ms. Chong 012-761 8681...
      Best Partner Training Centre, 124 Jalan Pendidikan 7, Taman Universiti...

      Kalu tak dapat contact dia... SS pon boleh ajar... Niiii hoaaa maaa je laaa yang SS pandai sebut.... He He He...

      Delete
    4. hahahaha.. pandai gak tu! ok nanti luna try contact mr chong... tengkiu2 =D

      Delete
    5. Ms chong bukan mr chong... He He He...

      Delete
  4. amboi ambek feel dulu ka tgk muka PU tu baru nk muntah

    ReplyDelete
  5. bestnye....semua pown meanrik kan...rietta blom berkesempatan ke sini...
    dan dah lama jugak xtravel sebenarnya...

    ReplyDelete
  6. cantiknya view..mesti masa muntah tu keluar semua isi-isi kacang.huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan setakat kacang... Nasi Padang pon ada sekali tah2... Ha Ha Ha...

      Delete
  7. hahahaha adehh ko ni SS kalo x buat aku gelak baca citer ko mmg x sah la. cempedak busuk lah. jolok guna galah la hahaha hasabedah nau tndsnye tu adehhh =P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taubat dah... Cukup laaaa sekali... He He He...

      Delete
  8. bab tersombam mcm cempedak tu mmg kelakar...hahahahhaha...tp kawasan dia chantek laaa...siap berkabus lagi....sejuk tak....hihihihi

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. View nye mmg best tapi tekak ni x best...

      Delete
  10. tengok view kat rumah souvenir tu macam kat cameron highland plak. yang cafe tea plantation tuh.. ala ala tapi kat endon tu ada sungai kan.. yang tempat sejuk sejuk ni yng best hehee

    lawak la SS ni.. tngk PU tngk longkang baru muntah. cari ilham ye nak muntah pun..

    ReplyDelete
  11. Salam sis... best baca blog sis.. tapi kenapa tak dapat bukak gambar??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yey dh dpt.. Tq! Akak nk gi bln dpn ni.. Amik pak unchu jugak :) tp dpt nombor dia dr blog lain.. Ni br jumpa blog sis

      Delete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...