Wednesday, 3 December 2014

Kembara Padang, Indonesia - Day 1 - Pusat Dokumentasi Dan Informasi Kebudayaan Minangkabau

Entry sebelum boleh baca di SINI...

Dah puas ronda2 sekitar Lembah Anai... Kami gerak ke tempat lain pulak...

Masuk2 je kereta... Aku terus kerjakan air mineral yang PU sediakan... Hauuuuussss! Sila lah buat muka tak malu... Ada sedosen lagi kat bonet... He He He...

Sepanjang jalan dari air terjun Lembah Anai tadi... Aku dok perhatikan aje air sungai yang mengalir... Wahhhhh! Bestnya laa haiiii kalu aku dapat mandi-manda kat sungai tu.... 

Airnya nampak bersih aje... Nampak macam sebatang aje kan air terjun Lembah Anai tadi... Tapi makin ke hujung sungai... Kelihatan air makin deras...

Aku tanya PU "Bisa mandi enggak air sungai Lembah Anai ini?"... PU kata "Boleh bukk tapi kena bawak baju"... 
* Aku sengih... Bukan ke baju aku ada kat belakang? Dari Airport tak keluar2 dari bonet... He He He...

Inilah pintu gerbang Padang Panjang...

Tak sure jambatan apakah itu...


Lokasi yang seterusnya adalah Pusat Dokumentasi Dan Informasi Kebudayaan Minangkabau...

PU berhentikan kereta kat gate depan... Dia suruh amik gambar dari dalam kereta untuk dapatkan pemandangan dari arah depan... Nanti baru dia bawak kami ke pintu belakang... Sebab tak perlu menapak jauh untuk ke  Pusat Dokumentasi Dan Informasi Kebudayaan Minangkabau tu...

Tapi... Aku cakap kat PU "Enggak ngapa PU... PU boleh ke parking kereta... Saya jalan kaki aja"...

PU pon berlalu...

Di kejauhan ini... Aku rasa sangat tenang dan damai! Melihat pepohon kehijauan... Menghirup udara yang nyaman dan bersih... Rumah Gadang yang mempersonakan... Subhanallah!

Harga tiket adalah IDR 4,000.00 seorang...

Tiket boleh dibeli di tingkat bawah Rumah Gadang ini...

Eh! Nak terbang ke tu?

Rumah kecik kat  depan Rumah Gadang ni dipanggil Rangkiang atau Rumah Kapuak... Biasanya digunakan sebagai store simpan beras...

Sampai aje kat Rumah Gadang ni... Aku perhatikan... Rumah Gadang ni dibina secara senget... Tidak tegak macam rumah biasa... 

Then.... Bila aku masuk ke dalam... Dinding dan tiang tepi pon senget... Aku ingatkan luar aje senget... Sampai ke dalam pon nampak senget je... Dengan aku sekali senget... Jalan terjengkit2... He He He...

Memang unik ler...

Sengaja dibina senget sebab dapat bertahan dari gegaran gempa bumi...

Hebat betul ler arkitek yang memula mencipta Rumah Gadang ni kan..

"Mata adalah jendela hati... Hati yang tenang adalah untuk mata yang terjaga... Kerana... Kebersihan hati... Terpancar dari kuatnya menjaga pandangan"... Cewah! Berfalsampah plak aku di sini... He He He...

Dalam Rumah Gadang ni banyak barangan dan photo2 sejarah terutama Tokoh Minangkabau...

Budak yang pakai stokin merah busuk ni pon tokoh jugak... Tokoh menyebuk kat sini... He He He...

Percaya lah... Time ni... Aku dah rasa macam nak tersembam kat lantai sebab ngantuk yaaa amat... Rasa nak buat kerusi tu jadi katil... Dah lah kat sini redup sejuk... Rasa dah layu je mata ni...

All about Rumah Gadang...

Eh... Bini Malim Kundang ke nih? Penat bagi salam... Tak jawap pon! Sombong!


Sementara aku dok snap gambar sana... Gambar sini... Sekali aku toleh... 

Tengok si HH dok layan baik akak yang keje kat Rumah Gadang ni... Macam2 yang si HH borakkan... Macam2 yang ditanya... Akak ni pon baik je... Bersungguh betul melayan... Siap terangkan macam2... Ok laa tu kan... At least dapat kutip ilmu kat sini...


Akak tu banyak terangkan pasal Adat Pepatih dan Adat Temenggung...

Aku dengar Si HH tanya "Akak ni ikut adat mana satu?"... Akak tu jawap "Adat Temenggung"...

Rumah Gadang  Pepatih dan Rumah Gadang Temenggung pon berbeza ok... Tak sama...

Rumah Gadang Temenggung ada anjung... Rumah Gadang Pepatih tak ada anjung...

Dalam rumah ini ada undang2.. Bila menantu makan... Mertua kena jadi hakim... Semua orang pun tak makan... Amik bau aje... Suami pula tidur di kandang kuda... Undang2 ini memang sangat bagus... Inilah yang dinamakan 'Family Planning'.... Ehhhhhh! Macam pernah dengar je...

Eh! Salah... Salah... Itu citer 3 Abdul... He He He...
* Maaf... Akak dah tersasar dari landasan keretapi Lembah Anai tadi...

Sebetulnya... Dalam Rumah Gadang ini memang banyak bilik... Satu family satu bilik... Kalu bilik ada 7 bermakna ada 6 keluarga yang tinggal dalam satu Rumah Gadang tu... Bilik yang satu lagi tu dijadikan bilik dapur...

Setiap bilik pulak ada tiang... Tiang ni macam divider la...

Katalah salah satu family tu ada menerima tetamu datang... So... Tetamu tersebut hanya dilayan di kawasan tiang bilik penerima tetamu tu je... Kire macam privacy skit laa... Tak ganggu family lain...

Biasanya bilik yang ada tu... Cuma Mak, Ayah dan anak kecik usia 5 tahun ke bawah je yang tido...

Kalau ada anak lelaki yang berumur 10 tahun ke atas... Di halau pegi tinggal kat surau... He He He... Disuruh belajar ilmu agama, adat dan silat...

Katalah jumlah keluarga makin bertambah or membesar... Bilik pon tak cukup... So... Yang tua atau yang dah lama berkahwin tu secara automatik kena keluar dari Rumah Gadang tu... Bina Rumah Gadang sendiri di luar sana... Dan perlu hidup berdikari...

Kalu nak tahu citer lanjut... Kenalah call akak yang keje kat Rumah Gadang ni... He He He...
* Saje buat anti-klimaks!

Tunjuk apa tuh?

Bilik dalam Rumah Gadang...

Jom turun bawah...

Aku tanya kat akak tu "ngapa ya pelaminnya warna merah menyala?"... Akak tu jawap "Sebab ada campuran Cina dan India"... Patutlah... Semacam aje... Macam pekji pon ye jugak bentuknye..


Merah sangat laaa Mak Ngah... Nunggu Malim Kundang... Tak datang2...Terpaksa I sanding sorang2... Ko mampu sanding sorang?

Kalau sesapa berminat nak bergambar sambil pakai baju pengantin pon boleh... Kalau tak silap aku... Just bayar aje IDR 30,000.00... Nanti dorang pakaikan...

Bumbung pelamin?

Sebelum balik... Kasilah sedikit tips kat akak tadi... Dia sangat appreciate... Siap kasi buku guide dan map lagi....

 Pandangan dari belakang...

Bestnya laa hai kalu ada Rumah Gadang macam ni...

Aku masih ingat lagi... Hampir setahun yang lalu... Masa aku memula dok plan2 itenary sebelum aku sampai Bukit Tinggi-Padang ni... 

Si HH ada tanya aku satu soklan... Lebih kurang begini "Apa tempat2 best kat Padang ni? Mana kita nak pegi bila sampai sana nanti?"... 

Kalu tak silap aku... Waktu dia tanya soklan tu kat aku... Dah jam hampir 2 pagi... Aku dah nak masuk tido... Leh gitu? Tetiba dia tanya aku soklan camtu?

Dalam tengah mamai... Aku pon jawap "Cer ko nyanyi lagu Ayam Den Lapeh... Haaa... Dalam tu ada nama2 tempat yang kite boleh pegi"...

Dia cam tercengang bila aku cakap gitu... Masih tak faham...

Then...

Tak memasal jam 2 pagi tu... Aku terpaksa mendodoikan baby tua ni dengan lagu Ayam Den Lapeh! Nak kasi dia faham... Dah macam radio rosak!

AYAM DEN LAPEH
Versi : Anita Sarawak

Luruihlah jalan Payakumbuh
Babelok jalan kayu jati
Dima hati den  indak karusuah
Ayam den lapeh hei hei
Ayam den lapeh

Mendaki jalan Pandai Sikek
Bururu jalan ka biaro
Di ma hati den nak kema capek
Awak tak kecuah hei hei
Ayam den lapeh

Sikur japang sikur lapeh
Sikur  tabang sikur lapeh
Lapehlah juo nan karimbo
Hei lah malang juo

Pagaruyong hai Batu sangkar
Tampek bajalan urang baso
Duduak tamanuang tiok sabanta
Oi takanang juo hoi hoi
Ayam den lapeh


Keluar saja dari Pusat Dokumentasi Dan Informasi Kebudayaan Minangkabau ni.. Kami menuju ke lokasi lain...

Dalam perjalanan... Aku tanya PU... "PU... Saya mahu nanya... Lagu Ayam Den Lapeh tu apa maksudnya"... PU tanya aku balik "Kalu di Malaysia versi apa yang kamu dengar?"... Aku jawap "Versi Anita Sarawak"... PU macam bingung bila aku petik nama Anita Sarawak... Tak kenal agaknye...

PU kata "Ada macam2 maksudnya... Ada tentang cinta... Ada tentang kekecewaan... Perumpamaan"...

Huh!... Ada beberapa versi rupernya...

The best part tu... Boleh pulak si HH dengan si PU kat depan... Berduet nyanyikan lagu Ayam Den Lapeh tu!

Erkk!

Aku toleh kiri... Toleh kanan... Aku rasa... Aku masih lagi berada dalam kereta... Kereta ni masih lagi bergerak... Tapi nape aku rasa dah macam duduk dalam kotak... Macam Karoeke Jamban plak!

Aku yang duduk belakang nengok aje si HH dan PU kat depan beriya2 u'ouls nyanyi lagu Ayam Den Lapeh tu... Dah macam Boery Marantika dengan Siput Sarawak... Nak je aku hulur kasut sorang sebelah buat jadi microphone... He He He...



BERSAMBUNG...

42 comments:

  1. Hahahaha kesengalan melanda dimana2.... Zzzz

    ReplyDelete
  2. boleh plak buat karaoke dalam keter ye..takde orng lain ke kat situ?cantik gambar kat tingkap yang first tu..posing tunggu malim kundang sangat..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebetulan memang tak ada orang lain... So sesedap rasa buat drama kat situ... Dah nak balik baru lah ada satu rombongan Cik Kiah sampai... Dah macam ayam terlepas reban... Serbu!

      Delete
  3. pandai diorang jaga rumah gadang tu..berkilat lantai
    apesal tak join sekali diorang menyanyi hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takut kang tetiba gempa bumi... He He He...

      Delete
  4. kagum dengan seni ukiran bangunan dia..chantekkkk..warna warni... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang Minang ni memang rajin... Banyak masa nak ukir2 tu... He He He...

      Delete
  5. hahahah lawak toi.. boleh nyanyi sma2 lak...
    unik la senibina kt sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sipot Sarawak pon kalah... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. teringat plak... sem2 lepas saya ada kawan dri indon... satu class international domestic law.. prof yang mngajar tue asyik2 ngan lagu ayam den lapeh dia... boleh plak dia dok swuh nyanyikan...

      Delete
    3. Ada berlaku kejadian ribut petir tak masa tu? He He He...

      Delete
    4. hahahah...
      xda mknanya nk nyanyi...

      Delete
    5. Ye laaa tu... Ntah2 kalah Sheila Mambo... Keh Keh Keh...

      Delete
  6. Aku pun suka gler rumah gadang ni.cantik sgt kan..istana pagaruyung tu lg la meletop!hehe

    ReplyDelete
  7. Orang negori wajib datang sini nak tahu asal usul huhuhu :D

    http://timetravelafif.blogspot.com/2014/12/jordan-part-4-river-trekking-wadi-al.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu! Supaya tak lupa asal dari Padang... He he He...

      Delete
  8. Mengimbau kenangan yang lalu..saya suka sangat tempat ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenangan pakai baju. Pengantin tuhhh... He He He...

      Delete
  9. hahaaha ...siput sarawak kata kau.menantu nyanyi dgn mak mertua..

    ReplyDelete
  10. sporting betul PU tu.. hahaha.. HH pun kuat melayan.. =D

    ReplyDelete
  11. sebab tu laaaa i kenot tempat cemni hahaha. tak minat tapi kalo cem waterfall yang SS p tu hookay. kalo mai sini gamaknya tido sround hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak cukup sround.. Bangun esok tengahari... He He He...

      Delete
  12. cantik betul rumah gadang tu...details segala ukiran semua..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa cam nak angkot semua bawak balik... He He He...

      Delete
  13. alaaa..kenapa x cuba pakaian traditional dorang

    ReplyDelete
  14. huii rumah gadang namanye ek? terer jugak arkiteknye ye buat senget gitu hehe. hamboii kemain lg deme karoke hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gadang tu maksudnye besauuu... Orang pon kalu beso sangat boleh jugak dipanggil gadang... Ha Ha Ha...

      Delete
  15. Mertua jadi hakim menantu makan? Memang sah baru sesuap terus dia suruh aku berambus. Xlawak duk rumah gadang sebab makan dah serupa selera hantu. Cis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu drama sebabak dalam 3 Abdul... He He He...

      Delete
    2. Owh..orang nogori kata godang.
      Nak sama..

      Delete
    3. Orang nogori bagus datang sini... Boleh tahu sejarah kat sini dgn lebih dekat lagi...

      Delete
  16. Replies
    1. Memang senget tak tegak macam umah biasa kite sebab nak bertahan dari gegaran gempa bumi...

      Delete
  17. Air mineral tu kalau haus sebat je..
    SS mahal ke bayar PU tu?
    Rasa dah cerita ritu tapi lupa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Refer kat posting SS sebelum ni... Semua SS dah beri... Tak mahal pon memana supir kat Indon biasanya standard price aje Aroud IDR 1 juta+ 2 hari..

      Delete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...