Thursday, 18 December 2014

Kembara Padang, Indonesia - Day 2 - Taman Marga Satwa Budaya Kinantan

Entry sebelum boleh baca di SINI...

Hari ini 22 November 2014... Masuk hari kedua aku di tanah Bukit Tinggi, Padang ini...

Pagi kami dikejutkan oleh panggilan azan yang bersahut-sahutan dari sekitar surau dan masjid yang berhampiran dengan hotel...

Rasa merdu je suara2 orang yang mengalunkan azan tu... Syahdu pulak rasanya...

Terasa diri ini bertuah kerana berada di Serambi Mekah, Sumatera Barat....

Aku bingkas bangun... Dan mulakan hari ini dengan solat Subuh...

Pagi ni... Bangun dengan rasa fresh... Sebab... Malam tadi dapat tidur dengan lena...

Then aku kejutkan HH yang masih lena untuk bangun solat...

Aku perhatikan... Beriya2 si HH ni berdoa... Apa yang dia doakan? Entahlah! Aku tak pernah tanya...

Tapi... Dari riak wajah dia... Seperti ada sesuatu yang dia cuba sembunyikan.. Sekali lagi... Aku tak pernah tanya....

Kami bersiap2... Turun ke tingkat bawah untuk santapan pagi...

Tapi sebelum tu...

Sempat jugak kami menikmati view dari tingkat satu... Untuk info lanjut tentang hotel yang kami stay... Bolehlah baca di SINI...

Memang mendamaikan... Amek kaww sebeso tidak parabola...

Hari ni kami tak guna supir... Kami plan nak membetis dari hotel... Hu Hu Hu...

Arah kami pagi ini adalah untuk ke Taman Marga Satwa Budaya Kinantan... Kami cuma ikut panduan dari peta yang kami dah print siap2...

Keluar aje dari Lima's Hotel... Berduyun Angkutan lalu... Dok bunyi horn "pin pon pet pot".... Nak ajak kami naik... Namun... Kami tetap pilih untuk membetis aje... 

Kami keluar dari hotel then ikut arah kanan... Akan jumpa Tugu Kuda ni eh... Then lintas...

Dah lintas? Ikut je laluan pejalan kaki ni...


Jalan je terus... Masa kat sini kami terserempak dengan sorang mamat Indon...

Si HH pon bertanya "Numpang nanyaa yaa di mana Taman Marga Satwa Budaya Kinantan?"... Mamat tu boleh pulak tunjuk arah nak patah balik ke jalan besar aku lalu tadi... 
* Pitam! 

Pastu aku nengok muka mamat Indon tu macam muka tak siap... Taw tak macamana muka tak siap?

Macam jamban pecah! He He He...

Ko ni lalok ke pe? Last2 dia cakap "Ya boleh terus aja ke depan"... 

Ehhh! Mana satu nih? Kejap ke belakang... Kejap ke depan... Kan senang ko cakap aje tak tahu... Abis citer... Haishhh!

Pepagi gini jangan diuji kesabaran aku... Kalu nak uji... Uji dah nak senja malam kang...
* Aku bukannya Uji Rashid nak diuji2... He He He...

So... Dengan rasa kurang percaya... Pe2 hal... Aku ikut aje arah peta...

Kiri jalan ada Rumah Potong Hewan...

Terus je jalan ke depan... Eh! Nampak Rumah Minang yang berukir cantik...

Sampai kat simpang ni... Ada satu gerai makan kecik... Betul2 kat simpang ada kereta kuda melintas  ni...

Si HH pon tanya lah kat sorang mamat Indon yang kebetulan lepak kat gerai tu "Betul ka ini simpang masuk ka Taman Marga Satwa Budaya Kinantan"... 
* Sambil jari tunjuk kat simpang tu...

Sambil dok tengah nak hirup air kopi dalam piring... Mamat Indon tu pon jawap "Yaa terus aja"... Sambil sengih2 dia sambung lagi ayat dia "Mahu saya neman tunjukkan?"...
* Muka nampak miang...

Kami pon.... "Ohhhh! Enggak apaaaaaaa! Bisa pergi sendiri! Makasih!".... Adeiii!
* Jangan layan! Larikkkk!

Tanpa buang masa... Kami terus aje lintas jalan... Ikut jalan simpang tu... Tapi jalannya agak membukit... Adeiii... 

Setelah mendaki bukit lebih 45 darjah... Dan mengekalkan posisi punggung yang menonggek...

Hasilnya... Aku dapati punggung aku menjadi anjal dan montok tetiba! Kah Kah Kah...

Bongokkkkk laaaa!

Tu laaa... Memang ler tak jauh... Nak shortcut sangat... Nak sangat membetis! Kann dahhh pecahhh segala lemak tepu degil semua... Peluh membasahi celah2 bedahhh... Haaa.... Padan mukaaa! Rasaaaainnn lorghhh! Belum apa2 dah lecak busuk... Adeiii....

Teruskan perjalanan... 

Apakah jantina kenderaan ini? Depan motor... Belakang lori... Transgender kah ini? He He He... Eh! Madu dan Racun lagi... Macam tajuk lagu aje...

Adakah ini dipanggil graffiti art?


Ada nama Jokowi di situ...

Yeahhhh! Dah sampai... Kat tepi tu ada gerai jual macam2...

Mari beli tiket... Harga tiket entrance adalah IDR 10,000.00 seorang...

Honestly... Aku tak suka pegi Zoo... Sebab aku tak tahan bau busuk... Dan aku takut kena denggi... Si HH lagi lah... Aku tengok dia dah serkop hidung tak tahan bau sambil rasa nak uwekkk uwekkk uwekkk... Adeiii...

Aku memang buta mengenal bintang... Jangan tanya aku pasal spesis2 beruk ke... Ungka ke... Monyet ke... Kera ke... Orang Utan ke... Gozila ke... King Kong ke... Aku memang tak kenal... Ha Ha Ha...

Cukup laaa aku pening nak mengenal manusia... Jangan tambah derita aku lagi nak menghafal nama2 binatang... He He He...

Bila dah sampai Taman Margasatwa Budaya Kinantan ni.... Soalan aku pada HH "Eh! Itu kancil kan?"...

Haaa... Nampak tak? Aku bukan setakat buta binatang... Siap tetiba buta huruf lagi... Dah sah2 tulis situ RUSA! 
* Tepuk dahi... Adesss... 

Hadoilahhhh! Rusa dengan Kancil pon aku tak tahu beza... Si HH dah sengih2 badak kat situ... Padahal dia pon sama macam aku... Buta binatang! Poyo je sengih2 buat2 tahu... Haishhhh!

Yang aku tahu... Beza kereta Rusa dengan kereta Kancil aje... He He He....

Mari skodeng gajah berak... Ha Ha Ha...

Layan aje laaa...

Aku malas nak ronda2 sangat kat tempat binatang tu... Cepat2 aku blah dari situ...

Aku ke Taman Marga Satwa Budaya Kinantan ni sebab aku nak lepak kat Rumah Adat Baandjuang... Lebih kurang sama aje macam Rumah Gadang kat Pusat Dokumentasi Dan Informasi Budaya Minangkabau semalam...

Perkenalkan... Yang kanan tu Ujang... Kiri tu Milah... Yang tengah tu sape?

Yang aku paham cuma DILARANG MEROKOK aje... Lelain aku tak paham!

Semekommmmm! Semekommmm! Kami datang nak rayaaaaaa! Haram tak sape jawap!

Ada construction kat tepi...

Tak boleh masuk plak... Kunci... Tapi ada ditinggalkan gambar... Tak tahu gambar sape... Kalu tengok misai macam Hero Tamil... He He He...

Tetiba ada petani extra kat situ... He He He...

Dari Taman Marga Satwa Budaya Kinantan ni... Kami teruskan perjalanan menuju ke Benteng Fort De Kock...

Macamana nak pegi? Nanti aku tunjukkan jalan shortcut next post ok...


BERSAMBUNG...

49 comments:

  1. xperlu pakai apa2 produk dh.. hanya begini dapat bontot anda dapat mnjadi anjal dgn semulajadinya hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak perlu enjet botoksss! Ha Ha Ha...

      Delete
    2. Enjet botoks kat situ nanti susah pulak nak o-ok kih kih

      Delete
    3. Takut berak batu! Ha ha Ha...

      Delete
    4. kalau kuar batu permata ka..syok la ckit...

      Delete
  2. wah ada transgender di situ ..kih,kih,kih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu dipakaikan sari je tu... He He He...

      Delete
  3. SS xtry jenguk ka dlm lori berkepala moto tu...tgk ada apa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takut nak nengok kot tersembul bapok dalam tu kang tak cukop tanah plak nak larikkkk! Ha Ha Ha...

      Delete
    2. hahahah... bapok tu cari laki ja...

      Delete
    3. Kalu deperate betina pon dia cari... Ha Ha Ha...

      Delete
    4. kalau dh namanya lelaki, lelaki jugak lah dlaman tu..

      Delete
  4. muka mcm jamban pecah...haha..bestkan, membetis...mcm2 boleh jumpa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Membetis memang best tapi hazab... Ha Ha Ha...

      Delete
  5. sy tetap terpesona dgn seni kayu dia...chantek betol...SS dh leh jd model patung gak kt situ...hahahhahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Model bini Malin Kundang... Hik Hik Hik...

      Delete
  6. Siap ada kereta kuda.
    Apelah agaknya yang HH doakan tu ye?
    Ada something ke?
    Hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahsia katanya... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. berdoa harap berjmpa jodoh dgn mas mas kt sna.. hehehehe gurau ja

      Delete
    4. Mas kat sana enggak ganteng... Jamban pecah! Ha Ha Ha...

      Delete
    5. hahahaha.. dok bayangkn mcm mna rupa jamban pecah tu...

      Delete
    6. Waduh2..doa mau dirahsia in ya, dong?
      Haha..

      Delete
  7. Replies
    1. Entah lah... Orang nak jejak kasih agaknye... He He He...

      Delete
  8. boleh dok skodeng si gajah tu nk berak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye laaaa bukan senang nak tengok gajah berak.. Selalu tengok gaja duduk aje... He He He....

      Delete
    2. awat x fokus betul2 gambar tu... jauh sgt tu hahahaha

      Delete
    3. Ada gambar dekat kang org tgk muntah plak... Ha ha ha...

      Delete
  9. hahaha letih la aku baca entry2 si SS nih. bontot anjal hahahaha. muka jamban pecah. transgender, gajah berak. hahahaha hadoiyai

    ReplyDelete
  10. tu la membetis lagi haaa. kan dah dpt bontot anjal hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah nak sama anjal dengan bontot Ifa Raziah... Ntah2 dia pon pernah panjat bukit lebih 45 darjah kot... Ha Ha Ha...

      Delete
  11. Cantikla ukiran kat rumah tu,..
    tapi sapi kepala dua, kambing muka dua, kaki delapan tu sungguh mengelirukan hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha Ha Ha... SS pon garu kepala tak paham...

      Delete
  12. salam kenal..singgah blogwalking kat sini ☺

    kerbau kaki delapan tu camane la agaknya huhu

    ReplyDelete
  13. salam kenal... kerbau kaki delapan ok lg... Takut kerbau kaki berbau... Gurau je... He He He...

    ReplyDelete
  14. rajin sungguh SS membetis ye hehehe.. CT lagi tertarik dengan tempat gajah tu.. den kalo tempat tempat historical memang kureng layan sket..

    ps : muka tak siap.. tak baik tau SS ni hahaha

    ReplyDelete
  15. Ayat, bingkas bangun. Terpersona aku membaca. Aku rasa antara doa HH supaya ko sihat walafiat haritu. Sebab nak membetis kan. Nak memontokkan bontot lagi. Tabah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bengongggg laaa.... Kah kah kah... Ayat skemarama kupu kupu rama rama....

      Delete
    2. hahaha.. tulaaaa.. ayat die... yang tukang bace ni mengkekek gelak! ahhahaa..

      Delete
  16. haaa... ape maksud yang kat tangge tu..?? agaknye tu jampi taknak bagi pencurik masuk kot... yela.. sbb tak faham ape die tulis.. pencuri pon duk nganga fikir sampai lupe nk masuk mencurik! hahahaa =p

    ReplyDelete
    Replies
    1. laaaa.. ye ke? kalu pencuri tu buta huruf acaner? keh keh keh...

      Delete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...