Friday, 12 December 2014

Kembara Padang, Indonesia - Kelok 44 dan Danau Maninjau

Entry sebelum boleh baca di SINI...

Kenangan di Puncak Lawang kami tinggalkan bersawang... He He He...

Setelah say goodbye kepada anjing2 yang terover peramah tu...

Maka...

Kami pun meredah Kelok 44 pulak... Di sanalah nanti kami boleh lihat view Danau Maninjau...

PU tanya kami "Cuba bukk SS & HH teka... Mengapa hanya ada 44 kelok ajaaa?"... Erkk! Soklan teka teki ke nih? Tak jawap boleh? He He He...

Kalu aku yang menjawap... Confirmlah merapu meraban till the moon and come back! Ehhh...

Si PU dok bantai gelak dengan setiap jawapan merepek kami tu... 

Tapi jawapan PU lagi merepek... Dia kata "hanya ada 44 kelok karna waktu mahu buat signboard kelok 45... Catnya tiba2 habis"...
* Silalah ketawa kalu korang rasa lawak jawapan PU tu... :-P

Dari Kelok 44... Kami turun ke kelok seterusnya... PU banyak main break dan tekan horn... 

Sampai kat Kelok 37 kot... Tah! Aku dah lupa.. Kami berhenti kat sini... Melihat pemandangan Danau Maninjau dari jauh... Memang mendamaikan...  

"Tidak ada satu pun sifat yang diberikan Tuhan kepada kita yang tidak berguna"... -Hamka -

"Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang... Bukan terletak pada wajah dan pakaiannya"... - Hamka -

"Cinta bukan mengajar kita lemah... Tetapi membangkitkan kekuatan... Cinta bukan mengajar menghinakan diri... Tetapi menghembuskan kegagahan... Cinta bukan melemahkan semangat... Tetapi membangkitkan semangat"... - Hamka -

Kami tinggalkan jejak kami di sini... Hanya memori dibawa pulang untuk dikenang... Cewahhh! Tak habis berfalsampah nampaknya... He He He...

PU drive menuju ke Kelok 1...

Tapi...

Di pertengahan jalan... Aku dah macam tak larat...

PU tanya kami "Masih larat enggak? Kalu enggak larat PU naik semula aja ke atas"...

HH tanya "Rumah Hamka di mana ya PU?"

PU "Jauh bukkk HH... Dari Kelok 1... Turun lagi"...

Perghhhh! Nak turun dari Kelok 44 ke Kelok 43 pon aku dah rasa nak uwekkk uwekkk... Inikan lagi nak sampai ke Kelok 1 dan ke bawah lagi... Ohhhhh! Tidakkkk!

Tadi dah muntah kat Puncak Lawang... Aku dah tak ada isi nak muntah... Mahu terburai pulak segala usus, buah pinggang dan ovari aku ni nanti... He He He...

HH tanya aku "Cemana? Larat tak?"...

Aku tanya HH "Ko ok ke kalu tak pegi ke rumah Hamka tu?"

HH jawap " Tak pe lah kalu tak pegi... Yang penting ko sihat"...

PU pon menyampuk "Tak ada apa bukk di bawah sana... Cuma rumah Hamka aja"...

Seriously... Aku betul2 tak larat... Then aku decide "Naik saja balik PU... Udah pening"...

Then...

Sepantas kilat PU pon naik semula... Time nak naik... Memang tahap giler punya naik... PU kena tekan minyak sekuat hati... Dia terpaksa pandu laju... Laju giler woooo... Dah macam naik roller coster plak... Aku kagum betul tengok cara dia drive naik tu... Terkadang rasa ngeri...

Naik punya naik... Sampailah kami di Kelok 44... Terasa macam PU tak main break langsung... Sampaikan camera aku pon bergoncang... Michael Schumacher pon tak boleh carik makan.. He He He...

Keutamaan laluan juga diberi kepada yang naik... Entah berapa kali laa si PU ni asik main horn aje... Adeiii...

Perjalanan kami diteruskan...

Betapa selekoh atau kelok itu sangatlah tajam dan sempit...

PU ajak berhenti di Bundo Kanduang... 

Aku duduk di satu sudut kat kedai cendol ni... Tak sempat toleh kiri kanan... Terus tersembam muka aku kat meja ni... Kalu orang tengok rupa aku dari luar kedai... Mesti orang pelik... Duduk kedai cendol tapi gaya macam orang mabok todi...  He He He...

HH order satu je cendol untuk dia... Aku dah tak selera nak telan apa2.. Makanan aku sekarang ni cuma tilam... Minuman aku saat ni cuma bantal...

Lepas si HH order Cendol... Tetiba dia lesap tak tahu ke mana... Rupanya dia lari ke kedai sebelah beli kerepek... Tinggallah aku duduk berdua kontang kanting dengan Cendol Labu ni... Aku memandang Cendol ni tanpa nafsu...

Sementara HH menikmati Cendol Labu... Aku pon bersiar2... Amik angin...

Labu kat sini memang segar bugar... Besar2 plak tu... 

Ada bunga-bungaan segar kat sini...

Lagi bunga... Tak tahu apa nama bunga ni...

Mencuram...

Petak sawah...

Tengah dok menikmati pemandangan belakang kedai Cendol ni... Aku nampak ada toilet... So... Sebelum gerak balik ke Hotel... Better aku membuang dulu... Sebab aku tak tahu berapa jauh lagi jarak dari sini ke Hotel...

Most toilet kat Bukit Tinggi ni... Memang tak ada getah paip... Mereka guna kolah air... Boleh pulak kolah air toilet kat sini bercantum dengan bilik air sebelah... Which is sebelah tu adalah toilet lelaki... Adeiii...

Nasib baik ler masa aku masuk tu tak ada orang kat sebelah... Kalu tak... Dah tentu2 lah akan nampak apa yang orang sebelah buat melalui reflection dari air kolah tu kan... 

Bayangkan lah... Kalau betul2 ada orang kat sebelah tu... Mestilah orang sebelah pandang aku... Aku pandang orang sebelah... 

Aku dah terbayangkan akan muncul satu lagu seperti dalam citer Masam Masam Manis antara Cikgu Shaari dengan Cikgu Norkiah kat Zoo Negara... "Dalam air ku terpandang wajah... Adik ku yang ku pujaaaa"... He He He...

Dan... Dalam lirik lagu tu juga ada menyebut "Handsome macam Gajah"... Gajah tu handsome ke? Naga pon disebut sekali... "Hilang rupa lawa... Timbul rupa Naga"... Mentang2 lah kat Zoo... Binatang pon boleh jadi modal buat lirik... He He He...

Nampaknya bayangan aku bukan sekadar gurauan...

Masa nak keluar dari toilet.... Boleh pulak aku ternampak 2 ekor ikan emas tengah seronok berenang gaya bebas dalam kolah tu... Aku yang kat luar kolah ni memandang dengan gaya nak terkuak lentang terperanjat... OMK! Oh Makk Kaaawww!

Tetiba aku terfikir... Kalu dah ikan membuang... Aku membuang... Abis nak cebok pakai air apa? 

Bertabahlah semoga aku tak kena gatal2... Zahirnya memang nampak bersih tapi batinnya tak terucap... He He He...


BERSAMBUNG...

39 comments:

  1. Kesihatan lgi penting dr paksa diri....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul jugak tuhhh... Boleh panjat 10 kali lagi kan? Dalam mimpi! He He He...

      Delete
  2. pergh..mabuk kot kalau kelok-kelok macam tu.cendol yang nampak sedap pun tak mampu membuka selera.ok, cerita kat tandas tu memang lawak..hahaha.nasib baik tak tercedok ikan sekali masuk dalam gayung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu termasuk gayung haruslah tercampak dalam gaung... He He He..

      Delete
  3. Mak abah aku smpi skng xpuas hati psl itinerary aku bwk diorg pi keluk 44 ni...hahaha buat pening kepala jer!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku bukan aje pening... Siap mabok! Sampai bila pon x kan lupe... He he he...

      Delete
  4. tudia corner punya tajam. boleh luka ni. ha engkau siap ada ikan hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jaki betolll aku menengoknyeee... He He He...

      Delete
  5. best tempat makan cendul tu..menghijau jer permandangan

    ReplyDelete
  6. sempoi sungguh bilik air pun berkongsi kolah @ nak jimat air

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berkongsi jugak pemandangan indah dlm toilet tu... He he he...

      Delete
  7. adeh.. kesian SS... kalau dah pening camtu nk teruskan pun kesian kat badan... mujur HH memahami... =)

    ReplyDelete
  8. salam kenal...


    seronok tgk gambar2 yang diambil.. menarik betul dgn views nya.. Insyallah sampai satu hari nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam... Tq... Insyallah ada rezeki boleh sampai... :-)

      Delete
  9. Gelak-gelak akak seronok baca entri Scdha ni. Akak rasa kalau akak ke sana, mabuk pengsan terus kottt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan pengsan dulu... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. Tak pun kena tapau cendol banyak2. Kasi tenaga. Akak suka the first few gambar2 Scdha kat danau tu :)

      Delete
    3. I'ouls shy2 cat here.. He He He...

      Delete
  10. cantik pemandangan kedai belakang cendol tuuu....
    nak kena khatamkan entry padang ni
    keranaaaaa...........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keranaaaaa? Keranaaaaa? Jeng Jeng! Ha Ha Ha...

      Delete
    2. keranaaa, dapat tix return RM 160 je..haha..tapi lambat lagi laaaaa

      Delete
    3. Haaa murah kannn... Bile nak gi?

      Delete
  11. creative tul letak ikan dalam kolah..hehehe. Kalo kt kmpg, kami letak ikan puyu dalam telaga..kekadang tercedok sekali dengan ikan2 tu..ikan tu lompat masuk longkang terus berenang masuk sawah..hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib baik tak lompat terus masuk kuali... Kalu tak mesti dah selamat dalam perut... He He He...

      Delete
  12. huihhh...leh corner baring tu...mau pusing2 kepala kalau jln cenggitu...tp pemandangan dia chantek..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu nak merempit kat sini try laaa... Memang boleh baring habis... He He He...

      Delete
  13. ooo kelok tu belok ka..hahahaha....ingtkn apa...
    tajam betul selekoh dia... mcm nak naik gunung jerai ja

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS tak pernah naik Gunung Jerai... Tahu petik serai aje... He He He...

      Delete
  14. hahaha SS ni kan entry semua mau bikin klakar. tengok jalan pusing pusing kelok tu pun CT jadi tak berapa nak selera. memang tidaklah jalan pusing pusing cemtu. awatlah atok hamka tu duduk ulu saaangat..

    heheh kolah air gitu kat rumah nenek yang lama cemtu gak. tapi sebab dasarnya cerah jadi tak adalah adegan nak ngintai2 orang sebelah. kalo gelap maybe nampak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS intai orang x pe... Jgn org intai SS... He he He...

      Delete
  15. Lagi membara semangat nak pergi bila sebut nama Hamka, terus hidup jadi berfalsafah.

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...