Wednesday, 17 December 2014

Kembara Singapore - Mustafa Centre

Entry sebelum boleh baca di SINI...

Jam ditangan menunjukkan hampir 17:30... HH tanya aku "Jadi ke nak ke Mustafa Centre?"... Aku jawap "Jadi kot... Jommm!"...

Time ni... Kaki aku dah sakit giler sebenornya... Tapi disebabkan aku tak pernah jejak Mustafa Centre... So... Lanyak aje laa jalan...

Untuk ke Mustafa Centre... Kami transit kat MRT Station Dhobby Ghaut...

Dah sampai kat MRT Station Dhobby Ghaut... Turun ke Gate 10 menuju ke MRT Station Punggol...

Ke kanan...

Then... Stop kat MRT Station Farrer Park...

Dah sampai MRT Station Farrer Park... Keluar ikut Gate A...

Keluar aje dari Gate A... Akan nampak Singapore Turf Club kat seberang jalan...

Masa aku keluar aje dari Gate A tu... Tetiba hujan turun dengan lebat...
* Epic tak cerita akak? Siap dengan hujan bagai... Macam citer Hindustan... He He He...

Hadoiiiiii! Hujan laaa pulakkkkk!

Maka... Terpaksalah berteduh dulu kat bus stop depan Gate A tu...

Aku toleh kiri... Toleh kanan... Pesal ramai naaa India kat sini... Dah laa cuaca kat luar gelap gelita... Orang2 yang menunggu kat bus stop ni pon nampak gigi aje yang bercahaya... He He He...
* Kan akak dah cakap... Memang macam citer Hindustan... He He He....

Tunggu punya tunggu... Hujan tak reda jugak...

Dengan perasaan redha lagi tawakal... Aku pon berkata "Kite redah aje lah nak?"... HH bukak payung... Berjasa jugak payung yang kami beli kat Bukit Tinggi, Padang... He He He... Ada kisah disebalik payung tu... Nantilah aku cerita kat post Padang...

Aku lipat seluar sampai ke lutut... Sebab tak nak basah... Then kami redah hujan tu... Dari Gate A tu ikut arah kanan ok... Nampak parking basikal Farrer ni...

Lintas kat trafic lite ini... Hingga ke seberang deret Restaurant Komala's... Erkkk! Dalam banyak2 nama kat dunia ni... Boleh pulak ko kasi nama Komalas... Memang dasar pemalas ke pe? He He He...

Nampak tu orang ramai bertempiaran lari lintang pukang elak kena hujan...  Nasib tak ada yang pakai sari... Kalu tak dah terbogel atas jalan... Sari kena pijak... Ha Ha Ha...

Dari trafic lite tadi... Ikut arah kanan... Terus aje... Sehingga nampak Seranggon Plaza...

Masa kat Seranggon Plaza... Aku tanya HH "Nape masuk Seranggon Plaza ni? Bukan ke Mustafa Centre depan lagi?"... Si HH jawap dengan menyembulkan bijik matanya tunjuk arah tulisan "Mustafa Centre" terpampang kat atas... Nak mengata aku buta huruf laaa tuhhh!

Ada 3 tingkat...

Aku pon merayau2 lah dalam tu... 

Ehhh! Dah bersepah2 dah monopod ni... Sakit jiwa aku menengoknya... Dulu nak beli sikit punya payah nak jumpa... Sekarang dah cheap sales pon tak ada orang nak beli..

Setiap kali aku ke Singapore... Aku mesti akan simpan stock Tang ni... Very marvelous! Sangat sesuai untuk travel sebab dalam bentuk serbuk...

Hanya SGD 13.90 a.k.a RM 37.00...

Kasut berjenama juga dijual dengan harga below SGD 100.00...

Jom tengok bahagian bag...

Bag travel campak cargo brand Outgear... Boleh lipat2... Then bila bukak jadi beso gedabak... Serious memang beso... Harga SGD 27.00...

Ni paling kecik... Brand Campro...

Bag brand BHPC berharga cuma SGD 11.00...

Baju winter pon melambak kat sini... Yang ni bahagian kanak2... Harga serendah SGD 30.00 dah boleh dapat sehelai... Yang dewasa punya aku tak sempat nak explore...

Masa nak bayar barang yang kami beli kat cashier... Tetiba ada sorang lelaki tanya kat cashier tu... Lelaki tu tanya... Kat mana Mustafa Centre? Soalan lelaki tu membuatkan si HH terkedu dan terbeliak mata....

Aku cakap kat HH "Kannn... Aku dah kata sini bukan tempatnya"... Then si HH pon bertanyakan soalan yang sama kat cashier tu... Rupanya... Mustafa Centre yang kami sedang berada sekarang hanyalah branch dalam Seranggon Plaza... Adeiiii...

Keluar aje dari Seranggon Plaza... Kami ke kiri... Jalan tak sampai 50 meter pon... Dah sampai Mustafa Centre yang sebenar... Mustafa Centre ni ada banyak Gate... Seberang bangunan pon semua Mustafa Centre jugak...

Mustafa Centre ni memang besar... Tak ingat berapa tingkat...

Amekkk kaw minyak wangi... Sila laa borong...

Minyak wangi dari hujung ke hujung...

Banana Uyu?

Macam2 ada kat Mustafa Centre ni... Tapi kami tak dapat nak explore habis sebab hari dah gelap...

Kebetulan masa nak keluar dari Mustafa Centre ni...

Aku terserempak dengan dua orang apek... Dah tua ganyut dah... Dorang tengah dok sibuk pilih2 kondom! Kah Kah Kah... 

Beriya2 si Apek A ni dok menerangkan pasal beberapa jenis kondom kepada kawannya si Apek B.... 

Aku dengan HH kat tepi dah ada Big Question Mark dalam kepala... Atas bawah aku menengok fizikal dua apek tu... Kah Kah Kah...

Kalu dah apek tu tua ganyut... Bini kat umah masih bergetah lagi ke sampai nak kena pakai kondom bagai... Sarung pakai getah paip aje tak boleh ke? Kah Kah Kah...

Lantak ko laa apek... Janji ko bahagia...
* Sape lah bini malang tu.. He He He...

Keluar dari Mustafa Centre kami ke Seranggon Plaza... Lepak kat sini... Letih giler... Sakit kaki!

Si HH dah kepenatan... He He He...

Kami gerak ke MRT Station Farrer Park... Ikut arah ke MRT Station Harbour Front untuk transit di MRT Station Dhoby Ghaut... Then baru ke MRT Station Kranji...

Sampai kat MRT Station Kranji... Kami terpaksa menunggu bus 170 balik ke JB... Panjang giler nak beratur tapi tidak laa lama sangat menunggu... Bas pon banyak... Not to worry...

Sempoi tak Minah nih? Balik dari oversea bawak bag plastik! Kah Kah Kah...

Bas 170 pon sampai... Jom naik!

Sampai kat imigresen Woodlands.. Pemandangan inilah yang ku lihat lagi... Pelik tengok orang tak berhabisan! Padahal dah agak lewat malam jugak... Hadoiiii... 

Perhatikan ek... Awek pakai baju biru sebelah mamat baju merah tu.... Kenapa dengan awek tu? Dia pakai handbag warna purple! He He He...

Actually... Aku bukan nak citer pasal handbag awek tu yang berwarna purple... Tapi.... Aku nak citer pasal awek tu sendiri... Awek ni muka macam Melayu... Tapi... Bila aku jengah passport dan arrival form yang dia isi... Oooo orang Indon rupanya... 

Masa aku tengah beratur... Aku cakap kat HH "Cuba ko toleh awek pakai baju biru yang pakai handbag purple sebelah ko ni"... 

HH pon toleh...

Masa HH toleh.... Aku tak tahan nak gelak... Aku sorok gelak aku kat dalam tudung HH... He He He...

Aku kata "Masa datang awek ni beratur sebelah kita... Balik ni pon awek ni jugak beratur sebelah kita.... Aku rasa dah macam dejavuuuuu... Aku rasa macam dari pagi membawak ke malam aku tak kuar2 dari Imigresen ni.... He He He"...

Si HH ni sengal boleh tak perasan.. Aku tunjuk gambo baru dia gelak... Adeiii lahhh... 

Aku memang perasan awek tu.. Sebab masa datang... Dia macam gelabah giler takut salah isi details arrival form...

Gambar masa datang... He He He...

Gambar masa balik... Awek tu dah berbungkos sejuk siap bawak bag plastik hitam macam bag plastik sampah... Tah mana laa ko menyoping... He He He...

Masa tengah beratur... Ada satu insiden berlaku kat sini... Ada sorang apek beratur belakang aku... Dok marah2 budak2 sekolah berbangsa India yang beratur belakang dia... Budak2 ni pakai baju bola... Siap ada cikgu sekali... Cikgu pon bangsa India jugak... 

Bebudak ni buat bising... Biasalah kan... Bebudak mestilah agak nakal skit...

Si apek ni agaknya rasa telinga panas dengan suara budak2 tu memekak... So... Dia suruh bebudak tu diam... Tetiba salah sorang budak India ni sound apek tu "Lu sapaaaaa????"... Perghhhh! Menyirap laaa apek tu sebab budak2 tu kurang ajar... 

Datang cikgu... Cuba tenangkan keadaan dan say sorry...

Aku ni memang perhatikan aje... Sampaikan pegawai imigresen terpaksa datang untuk monitor keadaan...

So... Si cikgu ajak bebudak dia beratur tempat lain... Bebudak ni pon satu... Jenis tak paham bahasa... Stilll memekak jugak...

Then... Si apek ni... Memula dia senyap2 aje... Sampai aku sendiri pon tak berani nak berbual dengan HH... 

Tup... Tup... 

Si apek ni pulak yang memekak... Siap berbual2 dengan sorang mamat Melayu belakang dia... Suara dia lebih kuat dari bebudak India tadi... Siap kutuk2 Melayu plak... Dia tanya "Kalau Tanah Melayu ni hilang apa jadi dengan Melayu?"... Si Mamat Melayu punya bangang menyokong aje apa si Apek ni kutuk2 Melayu... Ehhh! Memang dasar %@$&! 

Dah agak lewat malam jugak aku sampai kat BSI... 

Aku tengok si HH carry bag plastik kiri kanan... Aku tanya dia "Pesal ko tak guna bag kita beli tadi masukkan semua barang? Tak de lah ko menjembet bag plastik... Ha Ha Ha"... HH "Aah laaa aku lupaaa... Ko pon tak cakap!"... Ehhh! Aku pulak dipersalahkan... Haishhhh!

Tengok Minah ni... Dah melaram bag baru... Ingat nak buat campak cargo ganti bag aku yang koyak masa kat Jogja ari tu... Tengok2 rupanya bag ni lebih sesuai jadi shopping bag... He He He...

Inilah hasil tuaian aku dimerata2 petak sawah padi di Singapura... Ehhhh...

Dengan bermodalkan SGD 54.80 sepanjang hari... Apa yang aku dapat? He He He...

Perfume Jeniffer Lopez 3 Bottle =  SGD 15.00
Shoes = SGD 17.50
Campro Travel Beg = SGD 13.90
Colgate Travel Kit = SGD 3.30
Tang Mango = SGD 2.00
Juice (SGD 0.90 x 2) = SGD 1.80
Kit Kat = SGD 2.20
Fox's = SGD 0.90


- XOXO -

61 comments:

  1. nasib baik awek, kalau pakwe dah boleh kata ada jodoh tu.jenama Tang tu ada lagi ke jual kat Malaysia?sedap wei..kalah sunquick!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa... Itu pasal laaa SS sanggup beli Tang tu kat Singapore... Sebab kat JB ni memang tak ada... Selalu beli perisa oren aje... Mango lagi sedap...

      Delete
    2. Tang tu apa..coklat ka...bak mai sikit la nk rasa tgk...xpernah jmpa pon

      Delete
    3. Tang tu adik beradik Tong... He He He... Tang tu sejenis minuman jus macam sunquick tapi dalam bentuk serbuk... Lagi sedap dari sunquick sebenornya

      Delete
    4. Hahahha lawak... Dh thp seret kaki ... Gigih lagi nak pusing tiap tingkat...

      Delete
    5. I'ouls memang gigih dan gigil... He He He...

      Delete
    6. hamboihh Tang Ting Tong. gigih betol bejalan. kalo kiteww ni knfem dah terduduk dah kepenatan kikiki

      Delete
    7. Bukan terduduk aje Cik Ana... Dah terbongkang! Ha Ha Ha...

      Delete
    8. zarul muda lagi..tu pasal tak tau.haha.kanak-kanak 90an memang familiar dengan Tang

      Delete
    9. Cik Zarul Farhana kanak2 Ribena! Kah Kah Kah...

      Delete
  2. centre nama orang ka..ingt restoran ka apa..mustafa center...

    brapa hrga beh tu kalau covert duit malaysia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Darap 2.66... Cer Cik Zarul Farhana kire... He He He....

      Delete
    2. kira 35 lbh ja la..ok la tu xsmpai rm 50 lagi

      Delete
    3. welll... dgn bangganya hahahah

      Delete
  3. dah la manusia ramai. hujan pulak. nampak gigi je? hahaha letih gelak aje membaca entry SS ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib baik ada gigi memancor- mancor... He He He...

      Delete
    2. "..memancor~~~~" teringat si hussin nyanyi dlm citer hantu kak limah hehehe

      Delete
  4. macam2 ada eh kat sini...standby duit je...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak bapak je tak de jual kat sini... He He He...

      Delete
  5. dua kali pergi Mustafa Centre, penuh sesak..

    ReplyDelete
  6. aku tak tau plak ada tmpt sopping best camni kat spore...hehehe leh terjah nantii....hehehe

    hahahaha apek tuuu...hahahaha!bengong!ye sgt laaa ngn bini tu kan...ntah2...ops....aku teringat masa aku kat jepang, kan byk jual costume2 pelik kan....pastu ada pakwe ni bersungguh2 carik costume plg best utk makwe dia...makwe duk tersipu2 kat tepi tu...kehkehkeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang tahap kesengalan berganda kannnn! Kah Kah Kah...

      Delete
  7. Tang ni sampai Mekah pun ada weh!!
    payung Padang pun dah sampai singapora daaa...........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tang yang SS beli ni made in Bahrain... Mmeg tulisan jawi kat botol tu... He He He... Payung Padang dah jadi payung terjun sana sini... Ha Ha Ha...

      Delete
  8. masa kami dtg Singapore dulu dtg Mustapha center yg ni, lepas tu kawan cakap dia pernah pegi yang lagi besar. tapi hentam jelah sebab kami shopping ala kadar je,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa yang sebelah seranggon plaza laaa tu... SS mmg confuse memula smpi... Next time nak terjah lagi sebab ari tu pegi x cukup masa... :-(

      Delete
    2. nk terjah tu lupa bg tau ya SS...

      Delete
  9. eh monopod tu dulu mahai bukan main.. nsib saya xbeli..kawan beli..leh tummpang sekaki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat Malaysia pon dah melambak...

      Delete
    2. kt malaysia bwh 10 hingit leh dpt

      Delete
    3. Nak free pon boleh... Kawin dengan tokei monopod... Ha Ha Ha...

      Delete
  10. huihhh..ramainyer orang kt check point tuhhh....mesti lama kena berdiri kan...kalau sy mau tercabut kaki menunggu..hihihiihihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jari pon nak tercabot jugak pasal penat cekak pinggang... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. kalu cenggitu pinjam jari org len kalau nak cekak pinggang...adehhhh...hahhahaha

      Delete
    3. Jari sape? Jari Manis? He He He...

      Delete
    4. hahahah habis lah jari sis JM tu..

      Delete
    5. Tersedaklah JM... Ha Ha Ha...

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
  11. dah la kawan tu tengah bercuti kt gajah putih tu...

    ReplyDelete
  12. Buta huruf.
    Haha....
    Cakap kat HH saje nak test dia nampak ke idak.

    ReplyDelete
  13. Alamak... Janganlah ada yang tertanggal sari..
    Tak dapat nak imagine keterukannya..

    ReplyDelete
  14. wow SS pakai perfume Jlo gitu.. kurlass kau jah hahaha.. boleh tahan murah jugak budget SS. kalo CT perfume maybe tak masuk dalam list sebab tak minat sangat. tapi makanan yes maybe borong hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya.. Kat Malaysia pon tak abis makan... he he he.

      Delete
  15. huiyo.... sakan betul berjalan... bestnya...

    ReplyDelete
  16. Salam kenalan...baru jumpa blog ni bila sy servey pasal Hong Kong..

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...