Wednesday, 7 January 2015

Kembara Padang, Indonesia - Day 3 - Istano Si Linduang Bulan

Entry sebelum boleh baca di SINI...


Dari Kilang Kopi Kiniko... Kami teruskan perjalanan menuju ke Istano Si Linduang Bulan...

Dalam perjalanan...

Kami lalu di Pondok Flora...

Pondok Flora adalah Restoran di tengah sawah... Memang unik dan menarik...

PU tanya "Mahu singgah enggak Pondok Flora?"...

Kami masih lagi kenyang sebab dah hentak perut secukup rasa breakfast kat hotel pagi tadi...

Jadi kami tanya PU "Kalu enggak ke Pondok Flora ada Rumah Makan lain enggak?"...
* Punya laa risau tak cukup makan... He He He... 

PU jawap "Ada... Tapi kalu rasa udah lapar nanti PU bisa patah balik ke Pondok Flora"...

HH kata "Ngak apa PU... Kita terus aja... Kalu lapar kita ke tempat lain... Enggak perlu patah balik"...

Aku pon tak nak susahkan PU... Since ada restoran lain.... Jadi kami decide untuk teruskan aje perjalanan...

Lagi pon kat Pondok Flora tu sedia masakan Padang lebih kurang sama aje... Dan aku pon dah puas tengok sawah padi kat Ngarai Sianok... So... Aku tak regret sangat kalu tak pergi... Dan aku kejar masa...

PU berhentikan kami di Istano Si Linduang Bulan...

Perghhhhhh! Lawaaaa! Memang cantik tembam kawww memang the boommm! He He He...

Masa aku sampai memang tak ada orang... Kami je masuk kawasan Istano Si Linduang Bulan ni... Tak boleh masuk dalam sebab bertutup... So... Aku usha2 kat sekitar luaran aje...

Rumah Gadang Tuan Gadih Pagaruyung, Istano Si Linduang Bulan ini telah dirasmikan pada Sabtu, 23 Disember 1989 bersamaan 24 Jamadil awal 1410 Hijrah...

Istana ini telah dibangunkan kembali sebagai  pengganti Istana Daulat Yang Dipertuan Raja Pagaruyung yang terbakar pada tahun 1961...

Perhatikan kat pokok kelapa nan sebatang tu... Batang kelapanya tak lurus tapi bengkok...

Eh! Budak mana tu? He He He...

Budak ni lagi... He He He...



BERSAMBUNG...

57 comments:

  1. eh ! batang nyoq tu...terketaq-ketaq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa kecik2 mak dia tak bedung...

      Delete
    2. sampai mr bean pon ade kat sini..

      Delete
    3. Rowan Atkinson dgn Parkinson adik beradik... Macam Parkson dengan Metrojaya berpisah tiada.. He He He...

      Delete
    4. hahahaa...korang ni.. lawak betui laa... =D

      Delete
    5. dorang ni memang cenggini hahaha

      Delete
  2. Replies
    1. yang banyak akan menyusul.. he he he...

      Delete
  3. Hahaha... Hentak piut ndut penting ooo... Sah2 padang surga makanan... Cer ko p tempat susah dpt makanan halal... Mmg xde chance

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pegi Afrika la... Ko akan jadi hidangan paling lazat untuk dibaham.... He He He...

      Delete
    2. Mereka dan keluarga mereka....

      Delete
  4. baru nak baca dah habis...Istana Linduang Bulan tu cantik..Puteri Linduang Bulan tu cantik jugak..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manaaaaaaaa? Manaaaaaa? Manaaaaaa puteri tu????? Manaaaaa? He He He...

      Delete
    2. sambung jugak.. cecececeeeehhh... yang pakai baju merah tulerr... hahahahaa =D

      Delete
  5. serius gambar dua terakhir tu cantek gilaaaaa... angle dia cantik... wow

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macih... He He He...
      *Menyorok di balik pokok... Tutup muka pakai daun pisang... Maluuuu...

      Delete
    2. ishhh jgn dok puji sgt... kembang plak nnt

      Delete
    3. Dah kembang setaman dahhhh nih.... He He He....

      Delete
    4. kalo kembang semangkok? hehehe

      Delete
    5. Kembang semangkok jamban pecah montot

      Delete
    6. jangan btenggek atas mangkok jamban tu.. memang ler pecah! hahahhaa

      Delete
    7. hahaha hamboih kemain engko ye luna

      Delete
    8. gurau2 je anamizu... ampon2.... =D hehee

      Delete
  6. cantiknya pokok nan sebatang tu...mesti ada cerita disebalik itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tahu laaa apa misteri nusantaranya... He He He..

      Delete
    2. pokok tu mengigil sbb SS jejak kaki kat sane... hhehhehehe

      Delete
  7. Asal usul minang dri sini lah kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asal usul Minang semua dari Padang... Macam2 sejarahnya boleh diselongkar kat sana...

      Delete
    2. orang nogori elok la g sane.. hehe..

      Delete
  8. pagaruyung tu mcm ada lagu kan..

    ishh asyik2 bdk yg sama ja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok lah... Nanti SS edit letak muka Cik Zarul Farhana ehh... He He He...

      Delete
  9. cantik istana ni..best tourist guide PU..terbaik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg cantik... Rasa nak bawak balik... He He He...

      Delete
  10. heheh pendek pendek pulak si SS ni tulis.. slalu drama nye empat hari scroll tak Abes lagi kekeke..

    cantik bangunan tu.. berbucu bucu.. jap kenapa ngan pokok klapa tu ? jejehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Over tawww empat hari.... He He He....

      Kelapa tu masa kecik2 demam kuning agakknyeeeee... He He He..

      Delete
    2. haha! tau takpe... kali ni nak telan popcorn pon tak sempat.. hahaha

      Delete
    3. Telan batang jagung sempat... Cam Yusni Jakpo... Baru balik Midddd.. He He He....

      Delete
  11. mmg chantek laa istana tuh...seni kayu dia cantek....ehh..mcm matching lak baju SS dgn warna bangunan tuh...hihihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah yang dinamakan jodoh.. Keh Keh keh....

      Delete
    2. kalau dh jodoh xkan ke mana....eh mcm slh jer...hhahahaha

      Delete
    3. Kalu jodoh tak ke mana
      Kalu bodoh tah ke mana peginya
      Kalu hodoh lagi laaa ke laut peginya
      He He He

      Delete
  12. ss atap rumah tu macam dekat negeri sembilan. ahahah. ala ala rumah minangkabau gituuh :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaaa di sinilah asal usulnye...

      Delete
    2. jauhh kemain asal usulnyaa. hikhik :P

      Delete
    3. Sampai ke bulan... Hik hik hik...

      Delete
  13. mmg kayo dgn ukiran istana kat sana ... yg kat depan tu terukir dgn senyuman ... heh heh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang kat depan tayang gigi... He He He...

      Delete
  14. Ececehhh..mengklasikkan gambar first tu sebab lawatan ke istana ler tu.
    Lorr tak bukak lagi?
    Gambar berwarna memang cantik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gambar zaman Hang Tuah laa kononnye...

      Delete
  15. crooknye pokok kelapa nan sebatang tu?
    Ape kena panah petir ke?

    ReplyDelete
  16. gigih nak baca cerita2 rakyat di padang ini...sesuai kot ngan jiwa orang lama yang membesar dengan dongengan malim kundang, puteri lindungan bulan...orang muda suka ngan cerita koya...

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...