Thursday, 8 January 2015

Kembara Padang, Indonesia - Day 3 - Istano Basa Pagaruyung

Entry sebelum boleh baca di SINI...


Dalam perjalanan menuju ke Istano Basa Pagaruyung...

PU pesan "Kalu mahu beli tiket... Bukk HH aja yang beli... Bukkk SS jangan bersuara"...

PU ngata aku... Dia kata aku tak berapa mahir cakap Indon dan tak nampak keindonan... He He He...

Kecik ati akak ni dikkk bila tuan director tak kasi akak berlakon jadi Pak Pacak...

Akak baru nak berangan pegang watak Hang Kebon... Sambil hibur2 hati nyanyi lagu mari kita ke ladang menanam kacang...

Patah ati akak ni tak dapat pegang cangkol! Mencikkkkk! He He He...

PU pesan lagi... Masa nak beli tiket nanti.... Kalu perempuan yang jual tiket... Kita panggil lah perempuan tu "Uni"... Nak panggil "embak" pon boleh juga... Maksudnya kakak...

Kalu lelaki... Panggil "Mas" pon boleh... Panggil "Pak" pon boleh...

Jangan plak ko dah nampak lelaki yang jual tiket tapi ko gatal nak panggil "Uni" jugak... Tak memasal sebakol caci pengganti tiket... Ko nak? He He He...

Tapi....

Kalu kita rasa kurang keyakinan diri untuk menjadi pelakon sinetron  yang berwawasan... Baik lupakan aje lah angan2 nak beli tiket local... Bak kata PU "Nanti enggak enak!".... He He He...

Jadi... Cermin2 lah diri... Renung2 kan... Dan selamat beramal! He He He...

Hasil dari lakonan mantap si HH..

Maka dapatlah kami... Harga Tiket Entrance IDR 7,000.00 Seorang...

Beli kat Loket Karcis sebelah kiri pagar masuk tu ek..


Dalam pagar tu ada orang jaga... Just beware... Tunjuk je tiket tapi jangan nak bertoyeh lebih2 sangat... Sebab dorang speak in Minang... Kalu boleh tunjuk tiket lebih kurang cepat2 ke depan ek...

Kalu dia tanya ko lebih2... Ko buat2 lah batuk2 kering ke... Buat2 tak tahan nak terberak ke... Buat2 tetiba rasa nak muntah ke....

Pandai2 lahh ekau nak idop ehhh janggg... Den dah kobar... Jangan nyet jangann... He He He...

Dari kejauhan... Aku kagum melihat keindahan sekitar Istano Basa Pagaruyung ini... Seolah2 aku dibuai masuk ke zaman kesultanan dahulu kala... Dan aku laa permaisurinya... He He He...

Perasan!

Permaisuri kemendenya... Watak Hang Kebon pon tak lepas... Yang ada cuma watak Hang Kebontot je! He He He...

Pagaruyuang jo Batusangka... Tampek mandaki dek urang Baso... Duduak tamanuang tiok sabanta... Oi takana juo... Oo hoi ayam den lapeh... 
* Memang feeling abissss Ayam Den Lapehh akakkk dikk... He He He...


Kalu kite perhatikan... Most Rumah Gadang atau Istano Basa more or less aje rekabentuknya... Tetap berbumbungkan Minangkabau...

Nak masuk Istano Basa Pagaruyung ni kena bukak kasut ek.. Nanti dorang isi dalam plastik kasut... Dan berilah sedikit sumbangan... 

Kalu korang tak hulur pon dorang paksa jugak korang hulur...  So.. Sebelum sumbangan jadi sumbang mambang... Baik laa hulur dengan seikhlas hati..

Sebab...

Masa aku nak gilir2 nak amik gambar kat bawah ni... Si penjaga kasut tak habis2 nak memaksa...

Tulis situ sumbangan... Tapi mintak2... Pe ke The Hell nyeeee...

Dia ingat kita orang sengaja tak nak bayar...

Then...

Kami beritahu ler... Yang kami nak bergambar dulu... So... Perlu naik turun dan bukak kasut banyak kali...

Dah puas bergambar... Barulah lah kami simpan kasut dalam plastik... Dan letak kat tangga ek...

Nak turun baru bayar sumbangan...

Besau giler kan Istano Basa Pagaruyung ni... Keciknya aku... He He He..

Kat sini pon ada service sewa pakaian tradisional Orang Minang... Sesape berminat boleh lah melaram Ramlah Ram Ram Ram Suri Ram kat sini...

Akak tak sewa pon... Akak takut dikkk.. Kang kalu akak pakai... Bebaik patut jadi Orang Minang... Kang terasuk jadi Hantu Cina... Sape nak menjawap tu nanti?

Dah laa cucuk sanggul banyak dan tinggi giler...  Orang lain elok2 pakai ala manis gadis bunga... Kalu Akak pakai terus jadi pasu bunga...

 Nanti akak berjalan... Orang ingat akak ni bunga mangar atau bunga pahar automatik bergerak sendiri dikk.. Sape yang malu?
* Abislah hina diri sendiri... He He He...

Ini namanya posing belanja Putri Nyonya Mansor...

Ini bukan gambar edit ek... Aku yang tegak.. Tiang tu yang senget..

Dalaman Istano Basa Pagaruyung...

Jom tengok atas plak... Aku ngeri macam nak termampos  naik tangga kayu ni... Serius rasa nak patah... Akak memang gayat tempat tinggi dikkk... Haishhhh!

Kagum tengok ukiran kayu pada dinding dan siling setinggi itu...

Unik kan?

Berehat sebentar bersama baju merah berstokin biru...

Permaisuri selfie dengan gundik raja... Kalu berdua dipanggil wefie... He He He....

Pemandangan dari atas... Mendamaikan... Nyaman sungguh!

Seperti kepala kerbau...

Kita zoom skit..

Bumbung berambut pakai toncet... Rebonding lurus... Pakai jari pon boleh... Tapi ada uban skit... He He He...

Ini baru dua dulang hati nyamuk... Ada berdulang2 lagi kat dapor untuk di masak kari ini hari...

Eh! Apa budak ni buat kat sini... Aku suruh pegi dapur masak! Dia main langsir pulak!


Ini posing belanja Putri Pucuk Kelompang.. Sape cari pasal memang kena lempang! He He He...

Ku lihat ini...

Jom kite ke dapur...

Haaa kan... Beta dah kata... Kat dapur ini ada berdulang2 hati nyamuk... Kalu ada terselit satu lalat pon beta halalkan... He He He...

Jom keluar!

Sebaik saja kaki ini melangkah keluar...

Tup... Tup...

Hujannnnnnnnnn!

Alamak! Alamak!

Tak sempat nak ronda habis seluruh kawasan...

Orang ramai plak dah mula nak membanjiri Istano Basa Pagaruyung...

Pe lagi... 

Pecutlah macam Watson Nyambek mengembek embekk macam kambing takut mandi keluar dari sini...

Ko bayangkan laa dikkk... Akak berlari meredah hujan... Dari pintu istana ke depan pagor luar istana... Dekat 100 meter ada kot... Pikul bag camera hampir 5 kg... Akak dah macam nak terkena demam malaria sawan tapioca... He He He...

Cari PU mintak payung... Sebab kami masih nak jenjalan kat sekitar gerai depan Istano Basa Pagaruyung...

Tup... Tup...

PU reverse kereta parking betul2 tepi bumbung kedai... So tak yah nak payung bagai.. Al-maklum beta kan Putri Pucuk Kelompang... Kenalah ditatang... He He He...

Sorry tak ada visual kawasan gerai depan  Istano Basa Pagaruyung... Sebab hujan lebat... Tak nak my baby camera berhujan... 

Macam2 ada jual kat situ...

Kat situ aje ada fridge magnet tulis 'Bukit Tinggi' dan Jam Gadang Tower yang besar tu... Kalu kat Pasar Atas cuma ada Ranah Minang Sumatera Barat je...

Lepas memborong souvenir.. Kami gerak ke tempat lain pulak...



BERSAMBUNG...

53 comments:

  1. ke SS tertolak tiang tu smpai senget

    ReplyDelete
  2. bestnya dapat masuk...masa pergi dulu masih dlm renovation...huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laaaa ye ke... Tak pe ada boleh repeat lagi.. He He He..

      Delete
  3. Sian ko.. Tak merasa nak pegang watak acha buah...

    ReplyDelete
  4. lawa betul tempat ni...kalau foreigner punya harga tiket berapa?
    takut masa nak beli tiket terketaq2 speaking indo haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak! Tak sure plak SS... Lupa nak tanya.. Sorry!

      Delete
  5. cantiknyaaa ukiran diaa. nak pergi sanaaaa jugak :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Booking tiket cepat... He He He...

      Delete
    2. ss belanja boleh lahh nani booking. hahahahah

      Delete
    3. SS belanja guna duit tabung Cik Nani... He He He...

      Delete
    4. sabo2... bawak betenang.. jangan gado2.... =D

      Delete
  6. Ini yang besarnya.....Yang ini wajib dikunjungi sekiranya ke bukit tinggi. Rugi kalau tak masuk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah... Memang rugi tak masuk.. Dapat masuk kejap pon jadi lah...

      Delete
  7. Dah dua kali ZZ pergi, tapi tak dapat masuk dalam istana.. tengah renovate.

    #Perlukah ke sana lagi untuk kali ketiga?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha Ha Ha... Soklan cepu perak tu Cikgu ZZ... Tapi kalu pegi lagi... Make sure tanya PU... renovate lagi ke tak.. He He He..

      Delete
    2. kalo pegi lagi sekali tapi tengah renovate gak.. nampaknye ckgu ZZ kene mandi bunge laah... hehehe.. gurau..

      Delete
  8. cantik ukiran istana baso..
    bekenan betul mrs laluan ke dapur tu..berangin jer rasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laluan dapur tu mmg unik sebab tak bercantum...

      Delete
  9. serius chantek seni ukiran bangunan tuh..kagum tol....tiang dia mmg senget semua ker?? ke yg SS pegang tu jer senget coz SS pegang??? ampun tuanku..kalau patik slah cakap....jgn pula patik dibuang negeri...hahahhahaahhaahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulaah daulat beta.. Semua yang beta pegang semua akan jadi senget.... Mari beta pegang tuan hamba... Biar tuan hamba merasa penyesalan menjadi senget.. Keh keh Keh...

      Delete
    2. Patik mmg dh senget...kalau SS pegang leh gnti menara condong kt teluk intan..kah kah kah

      Delete
    3. Abislah tumbangggg... Ha ha ha..

      Delete
    4. hahhaha....kannn...tersombamm

      Delete
    5. Sentuh jd senget? SS ni ada bau2 bacang ngan raja midas ke?

      Delete
    6. Bau2 keti dengan Modenas... He He He...

      Delete
  10. nyanyi je lagu gadih jolobu yang waghih ngan hattan tu, conform terserlah keminangannya..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waris dgn Hattan Minang kasta paling tinggi di Malaysia... Keh Keh Keh...

      Delete
    2. Hahaha ada kasta gak orang minang :D

      Delete
  11. Uniknya struktur istana tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa cam nak bawak balik... He He He...

      Delete
  12. hamboihh PU kemain lagi ditatangnye sungguh si SS nih. jeles nih! haha

    ReplyDelete
  13. Cantik betul seni ukiran kat istana tu ye,..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik CIk Farrah MF... Lagi Cantik kalu dpt bawak balik umah SS... Hua Hua Hua..

      Delete
  14. uuuish lawa la rumah tu.. ke istana ? ske hati CT panggil rumah hehehe.. cantik deco dAlamnye kalerful hehe. kalo ada sewa sewa costume Ct pun takot nak try hHha. tH sape sape nye baju..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Istano Cik CT... Kalu Umah Kassim Selamat tak dipanggil Rumah.. Dipanggil kolong... Dari Hotel pindah ke Kolong... Sabariah yang kata...

      Delete
    2. hahaha macam macam bahahaha..

      Delete
  15. Apa makna istano Basa ni.. istana biasa biasa je ke... tapi tak nampak biasa pun.. luarbiasa adalah heheheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengikut kamus Hattan... Istano Basa bermaksud...

      Istano = Istana
      Basa = Besar

      He He He...

      Delete
  16. sangat indah ukirannya . berapa byk tangan lah yg membuatnya tu ... suka tgk view dr atas tu . cantik sungguh ... puteri kalompang sudahnya kena hujan ... heheheeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abissss jatuh susuk Puteri Pucuk Kelompang kena ujan! Iskkksss....

      Delete
  17. Tu diaaa...PU siap bagi kelas bahasa Endon..
    Ehhh muka HH pun tak macam Endon..Kalau pandai cakap Endon pun acceptable ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. HH kata muka dia macam Belanda... Acceptable laaa kot... Ha Ha Ha...

      Delete
  18. tere gak HH ni speking indon yek.. kalo tiket tourist mahal sangat ke..?

    adei... tapi kan yang part sumbangan tu.. mmg salu mcam tu kan.. tulis sumbangan tapi mintak pulak kat kite, jadik nak ikhlas pun tak jadik nak ikhlas.. haihh...

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...