Friday, 9 January 2015

Kembara Padang, Indonesia - Day 3 - Surau Nagari Lubuk Bauk

Entry sebelum boleh baca di SINI...

Dari Danau Singkarak...

Kami meneruskan perjalanan...

Sepanjang jalan... Kami menikmati view lereng bukit dan menikmati keindahan alam ciptaan tuhan...

Pemandangan ini lah yang ku lihat...

PU ajak singgah di Surau Nagari Lubuk Bauk...

Surau ini adalah surau yang paling tua di Padang ini...

Siap di bina sekitar tahun 1901...

Perghhhhh! Lama giler kan... Dah hampir 114 tahun usianya...

Tapi....

Surau ni masih utuh... Masih terpelihara dan digunakan hingga sekarang... 

Surau ini bukan aje dijadikan tempat solat jemaah... Tapi juga sebagai tempat belajar mengaji dan musyawarah dengan penduduk tempatan...

Kedatangan kami disambut oleh seorang pakcik yang menjaga surau ini...

Sementara aku amik2 gambar sekitar surau ni....

Si HH aje yang borak2 dengan pakcik tu...

Pakcik tu beritahu "Surau ni dibina oleh Hamka"...

Si HH beriya lah hai layan pakcik tu memberikan fakta...

Adeiiii...

Salah fakta tu pakcik!

Surau ni bukan Hamka yang bina... Hamka hanya belajar mengaji dan mendalami ilmu kat surau ni je...

Secara logiknya...

Hamka lahir pada tahun 1908... Sedangkan surau ni dibina sebelum Hamka lahir iaitu tahun 1901...

Cemana plak esok beranak... 7 tahun lepas dah pegi mengaji? He He He...

Benjamin Button pon tak lahir cenggitu pakcik... Tak kan pakcik nak kata Hamka tu Benjahanam punya budak.... He He He...

Si PU pon kata mende yang sama... Pakcik tu salah kasi fakta...

Adeiii lahhh... Bebaik fakta... Jadi auta plak peginye... He He He...

Sekitar Surau...

Sampai ke sini Aci ni bertugas buat liputan... Kesian kena auta kari dengan pakcik... He He He..

Atapnya di perbuat dari Zink...

Pandangan dari sudut ini pula...

Kasi zoom in..

Gegendang ini masih lagi digunakan... Sudah lusuh...

Dah puas melihat Surau Nagari Lubuk Bauk ini...

Kami teruskan perjalanan...

PU singgah Pertamina Station untuk isi minyak...

Sementara itu...

Moment inilah yang sempat aku rakam dari dalam kereta...

Kak... Oooo.. Kakk... Hidung tu control skit... Jangan nak kembang2 sangat... Lebih satu juta rakyat Malaysia nak nonton akakk niii... Kang malu kat orang... Gurau je... He He He...
*Matilah kena saman...

Akak ni jual pisang rebus dan beberapa jenis kuih lain kat Pertamina Station ni...

Entahlah!

Rasa kesian pon ada nengok akak ni...

Siap peluk ketat2 jualan tu... Dah macam Panda peluk Teddy Bear... Adesss...

Kepamm kakk kepammm... He He He....



BERSAMBUNG...

53 comments:

  1. haha..kepamlah pisang rebus tu..erm, kotlah hebat sungguh Hamka bagai dikata..kot kalo Sal yang dengar cakap pakcik tu, buta-buta percaya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti Cik Sal rasa menyesal... He He He...

      Delete
    2. kalau scha pun percaya sbb tak tahu sejarah hamka. ha ha ha ha ha

      Delete
    3. Pakcik tu tak boleh dijadikan talian hayat.. Confirm fail...

      Delete
  2. Huh... Wat citer sirik lak pakcik tu....

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. identiti org Padang...bumbung surau pun mcm tanduk kerbau mesti ada

    ReplyDelete
  5. Pakcik tersalah cakap nah.. maap la nak.. haha

    ReplyDelete
  6. Surau tu unik....menarik perhatian saya.

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. keju tu kengkadang leyh jugak jadik epal SS... haaa... magic kan?

      Delete
  8. Replies
    1. Pampam tu apa? Yang luar biasa ke? He He He...

      Delete
    2. bertambah luar biasa kalo jd apam polkadot ehehe

      Delete
    3. Apam kedut lagi luar biasa... Keh keh keh...

      Delete
  9. Seni bina dekat sini memang cantik-cantik ya?

    ReplyDelete
  10. Dari Danau Singkarak memang pemandangan hijau je kan?

    Kenapa SS tak ambik gambar dalam surau tu? Curious nak nengok.. dulu masa pergi sana just ambik gambar dari kejauhan je..dari atas kereta di tepi jalan je.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sempat laa Cikgu ZZ... Lagi pon gelap dalam tu... Ada cahaya pon malap2 aje...

      Delete
  11. cantik lahh seni bina dekat sini. wahh dekat sana pun ada jual piasang rebus, baru tahuuu. hikhikhik :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pisang rebus kat sini special skit... Sentiasa hangat dalam pelukan... He He He...

      Delete
    2. hahahah. mesti ayik teringat pisang tu je lepas makan. :P

      Delete
    3. Extra gravy bila panas... Tu yg susah nak lupa...

      Delete
  12. eh pakcik salah info plak dia. jatuh saham orang padang. lebih 1 juta rakyat malaysia bace info auta pakcik tu. diorang tak tahu uols ni peminat hamka =P heheh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak kena sunat sekali lagi pakcik tu... He He He..

      Delete
  13. Cantik sampai nak pengsan gambar yg mula mula tuuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan pengsan! Nanti sape nak angkat.. He He He...

      Delete
  14. tahan bhn binaan surau tu . dah lama beno . saja je kot paksik tu nak tunjuk handal ... heh heh heh ... sampai mcm tu kan mrk cari rezeki . kalau kat sini , sanggup duduk jual tisu ...

    ReplyDelete
  15. Unik suraunya..kalo kat sini harus dah di renovate buat baru..Glamer kakak tu ha..tak pasal lubang hidung nya jadi pujaan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lemak berkrim disukai ramai... He He He...

      Delete
  16. dah lebih 100 tahun lebih usia surau tu...lama bertahan, menarik senibinanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Unik... Ada skit2 rupa masjid kat nogori...

      Delete
  17. Waahhh..bagus lah SS.
    Semalam jadi pembaca berita..rini jadi pengkaji sejarah pulak.
    Hahaha jangan marah..
    Tapi, mmg d great lah SS tau tu Hamka lahir bila. Buleh tau salah fakta..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu je SS belum jadi... Jadi Doktor... Keh Keh Keh....

      Delete
    2. kalau jd doctor..habislah pesakit2 dia

      Delete
    3. Es Es jadila doktor. konfem pesakit pakat sakit perut dok bantai gelak saja. cramp habeh segala urat sendi hehehe

      Delete
    4. Cramp sampai ke otak... He He He...

      Delete
  18. Surau tu msti dh lama dgunakan...tgk gendang pon de sejarah tersendiri..moga sntiasa di imarahkan

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...