Wednesday, 14 January 2015

Kembara Padang, Indonesia - Day 4 - Taman Budaya

Entry sebelum boleh baca di SINI...


Lokasi Taman Budaya  hanya berada di seberang jalan Museum Adiyawarman...

Yeahhh!

Kita singgah jap kat gerai makan tepi Taman Budaya ni...

Aku order ni... Inilah rupa Lontong Padang... Memang lain dari kat Malaysia...

Memula tengok... Rasa pelik... Kami tak reti cemana nak makan lontong tu sebab meriah bebeno... 

Siap dengan telur goreng... Mee goreng... Nasi impit... Keropok udang... Keunikan paling terserlah pada Lontong Padang adalah ia memasukkan sayur pucuk paku...  

Makkk Oiiii... Dah macam Nasi Ambeng laa plak... 

So... Untuk tak confusekan diri sendiri... Aku rebranding Lontong Padang ni kepada Lontong Ambeng.... He He He...
* Suka aku...

Sesuap demi sesuap... 

Lama2 dapat lenggok cara nak mencekik... He He He...

Aku ajor HH makan "Ko letak semua mende dalam satu sudu.. Ko telan.. Memang ada kesedapan di situ"...

Wah! Si Minah HH pon laju je mempulun dengan lenggok2 nyeee!

Masa nak bayar... Si HH dok sibuk kire duit nak bagi kat Makcik ni...

Pastu...

Tetiba aje... Si HH hulur duit Ringgit Malaysia kat Makcik tu... Dia kata "Cenderahati dari Malaysia"...

Wahhhh! Makcik tu punya senyum lebar... Dan2 tu jugak siap hulur tangan nak salam... Ha Ha Ha...

Sebenarnya... 

Aku dah semakin pelik tengok si HH...

Dari hari pertama sampai ke Padang... Dia tetiba berubah... Asik tabur duit sana sini... 

Aku pelik... Sebab yang berniat nak bersedekah tu adalah aku... Tapi dia pulak yang lebih2...

Sebelum travel ke Padang... Aku selalu pesan kat HH.... Suruh dia keluarkan balance duit raya yang tak habis guna... Sebab aku niat nak sedekah aje sebahagian duit tu...

Si HH ni kalu aku cakap ulang kali... Mula laa dia buat muka senget... He He He.. 

Aku bukan pe... Takut dia lupa... Minah ni pon kadang2 boleh tahan nyanyok Alzheimer...
* Matilah kalu dia baca... He He He...

Tapi tak pe... Nanti pelan2 aku akan tahu jugak jawapannye... Tunggu....

Kami hanya ronda2 aje kat dalam Taman Budaya ni... Ada Teater Terbuka... Tapi sekarang ni siang buta... Teater Terbuka tertutup... He He He..


Then....

Dari Taman Budaya boleh tembus jalan ke pesisiran pantai...

Ini pintu masuk ke Taman Budaya dari pintu belakang persisiran pantai ek...

Jom kita tengok pantai...

Kat tepi pantai ni banyak gerai2 makan... So... Bolehlah lepak makan sambil tengok laut...


Tsunami atau ombak besar pernah melanda Kota Padang dan turut memusnahkan harta benda dan kehilangan banyak nyawa...


Dah puas tengok pantai...

Kami patah balik ke Hotel Hang Tuah... Tak sabar nak check-out...

Sepanjang membetis balik ke Hotel...

Kami disapa oleh beberapa orang tempatan... Kadang orang yang duduk lepak kat kedai kopi seberang jalan pon boleh terjerit2 tanya kami dari mana.... Aduhaiii... Dah macam tarzan menjerit! Dah jadi kebiasaan kot... Adeiii... 

Aku nak menjawap pon naik segan... Dah dia dok tanya aku menjerit2.... Aku nak jawap pon kena menjerit2 jugak laaa kan... Hishhh!

Universitas Andalas ada kat sini...

Aku pandang Angkotan dengan pandangan sepi... Tak berhawa nafsu nak naik... He He He...

Angkotan kat Kota Padang ni kecik comel je sizenya... Unik dan baru... Agak fancy laa... Tak macam Angkotan di Bukit Tinggi... Buruk dan keji... He He He...

Supir Angkotan Oren ni ajak naik jugak... Tapi aku malas... Bukan jauh naaa pon dengan hotel... Baik jalan kaki aje laa... Dah last2 day ni... Jangan cari penyakit... He He He..



BERSAMBUNG...


25 comments:

  1. memang meriah sotonya..di sini, keropok pink tu memang selalu jd pelengkap mknan...nasi goreng pun ada keropok jg..

    cantik pantainya, ngadap laut lepas..

    ReplyDelete
  2. memang lain sungguh lontong diorang. seronoknyaaa jalan jalan dekat pantai * berangan nak ada dekat rumah tepi pantai Nani ni * kahkahkah :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bak kata kak tipah madu 3... Lebih baik bina umah di atas bukit... Cemren helennnn...

      Delete
  3. taman budaya...salah baca tadi, ingat taman buaya.wah, lontong tu meriah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboi... Buaya saje... Ngap baru taw... Hi hi hi...

      Delete
    2. eh.. a ah ler... tadi bace pon memule macam buaya! adoi

      Delete
  4. Hahha... Sian HH... Alzhamier... HH tu limited edition...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade free gift tak? ahahaha.. amponnn HH =p

      Delete
  5. Replies
    1. Nak sedekah apanye Cik Zarul Farhana?

      Delete
    2. sedekah la duit raya yang belen2 tu ke hape ke. dah kalo mintak sedekah lontong ambeng tu konfem2 la dah jadi tahi kan? ahaksss =P

      Delete
  6. Kat sana rakyat dia susah kan kak. Sedekah tu kira Alhamdulillah bagi dorang.

    Thumbs up kakk scdha dan kak hh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah macam tongkeng dah bunyiknye... haha

      Delete
  7. dah jadi trauma nak naik angkotan. baik membetis aje lah hehe

    ReplyDelete
  8. Wow tentu sedap lontong tu.... bapa rupiah/ rm?

    ReplyDelete
  9. Menariknye lontong tu kan...mmg dh mcm nasik ambeng lak...pngalaman baru tu makan lontong cenggitu..hihhihhi

    ReplyDelete
  10. betullah , tak mcm lontong malaysia bila ada mee goreng ... nak kata ambeng , ada kuah lak . nasib baik sedap kan ...

    ReplyDelete
  11. bace entry si SS ni mesti gelak2
    macam macam ayatnya..
    bolehla bukak kedai lontong ambeng kat malaysia..

    ReplyDelete
  12. out of topic sikit.. aritu g makan gado2 kat ayam penyet ria yang kat angsana tu... ha lebih kurang cam lontong ambeng SS lah... meriah bebenor.. tak pernah dibuat orang gado2 ade nasi impit/lontong... adeih.. laa tu.. tak sedap pulak.. mmg carik gado betul nampaknye.. hahahaha..!

    wei.. kalo HH bace psl alzimer tu.. habis laaaa kne jotos ko SS...!! hahahha...

    ReplyDelete
  13. aahh lah dah macam nasi ambeng plak gayanya ..m meriah... puas nak kunyah tuh..hahaa

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...