Thursday, 26 February 2015

Kembara Hong Kong - Day 4 - Masjid Ammar

Entry sebelum boleh baca di SINI...


Disebabkan aku dah terjanji dengan HH... Nak bawak dia pegi makan... Walhal tak ada langsung dalam itenary...

Maka...

Kenalah lunaskan janji...Kalu tak... Bersandiwara lagi laaa aku kannnn! He He He...

Ke mana aku nak ajak HH pegi makan?

Mari kita ke Masjid Ammar!

Ada macam2 cara nak ke Masjid Ammar tu...

Tapi...

Disebabkan aku dah memang berada di Statue Square...

So...

Aku pilih untuk naik Tramways aje... Senang!

Refer SINI untuk info Tramways...

Directions:
1. Naik Tram arah Eastbound
2. Stop di Tonnochy Road Station

Tram sentiasa ada... Tak perlu nak menunggu lama pon... Aku naik dari Bank Station...

Mari kita naik tram!

Sebenarnya....

Aku jakon nak mampos naik tram ni... Ha Ha Ha...

Sebab...

Aku tak tahu cemana nak naik tram ni...

Masa tram sampai kat Bank Station tu...

Aku tercengang!

Ehhhhhh! Ramainyaaaaaaaaaaa!

Cemana aku nak naik????????

Nak naik tram ni kena naik dari belakang...

Pastu... Pintu masuk tu siap ada palang... Dah naik tak boleh turun ikut pintu belakang tu... Nak keluar kena ikut pintu depan..

Bila dah naik tram..

Aku dan HH stuck kat pintu belakang... Tak boleh nak gerak... Sebab orang ramai berhimpit2...

Alamakkkkk! Kalu dah ramai2 macam ni... Macamana nak turun???????????

Nak ke depan tak boleh sebab sesak... Nak turun pon tak boleh sebab ada palang... Laluan untuk naik aje... Turun tak boleh!

Arghhhhhh! Sudahhhhhh!

Aku dan HH dah termanggu2 takut terlepas station yang patut kami berhenti...

Then... Terpancul lah satu idea nakal... Idea nak merosakkan harta benda awam... He He He...

Nak tahu apa mende nakal yang aku buat?

Bila tram berhenti kat next station...

Aku ajak HH nekad rempuh palang pintu belakang... Amekkkkk kawww! Gedeganggggggg!

Al-maklum yang merempuh tu size gergasi... Maka haruslah harta benda awam jahanam! He He He..

Kami main rempuh turun aje...

Dan...

Langsung tak bayar tambang!!!!!!!!!!!!! He He He...

Nasib baik tak kena maki! Tak tahu laaa apek drebor kat depan perasan ke tak..

Orang2 kat dalam dah memerhati... Pedulik! He He He...

Bila aku fikir2 balik memang giler plak rasa buat gitu...

Buatnya aku tersepit palang cemana? Kan tak memasal kannnn... Kang orang terpaksa potong palang sebab nak keluarkan aku... He He He...
* Imaginasi melampaui batasan...

Tapi...

Apa pilihan yang aku ada? Aku tak nak terlepas station hanya kerana terpaksa bersesak!

Then...

Bila dah turun kat station...

Aku tengok kiri... Aku tengok kanan...

Aku tanya HH "Kita kat mana ni ek?"...

HH jawap "Entah!"

Moment ketika ini... Lokasi tidak diketahui.. Ha Ha Ha...

Arghhhh.. Sudahhhhhh! 

Then aku usha2 keliling...

Lorrr... Aku kat Murray Road Station rupanya...

Kat Murray Road Station tu.... Aku nampak ada signboard Mid Levels....

Adakah itu arah jalan nak ke Mid Levels Escalator??????

Aku dan HH meneka2 dalam kesamaran... Sebab... Aku memang ada plan nak ke Mid Levels Escalator lepas mencekik kat Masjid Ammar nanti...

Tapi.... Bila dah nampak signboard Mid Levels Escalator... Macam nak terjah Mid Levels escalator tu pulak!

Fikir punya fikir...

Better aku pegi makan dulu kot... Kasi perut hentak baik punya dulu... Baru aku fikir jalan nak ke Mid Level Escalator tu...

Lagipun kantin kat Masjid Ammar tu tutup cepat...

So... Aku tunggu tram seterusnya kat Murray Road Station tu...
 
Aku nak tunggu Tram yang tak berapa ramai orang sangat laa kononnya...

Then...

Satu demi satu tram lalu...

Tapi...

Aku tak naik...

Sebab....

Semua tram yang lalu... Semua penuh!

Makkkk aiiiiii! Cemana nih?

Last2... Aku dan HH decide untuk naik jugak tram yang penuh....

Stuck lagi kat belakang tak gerak ke depan...

Dah terasa macam dejavu pulak aku bila terpaksa lagi berada dalam keadaan stuck tak boleh gerak!

Then... Kebetulan ada sorang mamat Cina tengah berdiri kat sebelah kami...

HH tanya dia cemana nak turun dari tram ni dalam keadaan sesak macam ni?

Mamat Cina tu baik sangat... Dia ajar cara... Dia kata kita kena ke depan sikit demi skit...

Then... Kami pon ke depan laa mencari ruang...

Rupanya... Memang gitu caranya u'oulsss.... Memang kena bersenggolan bontot... Baru dorang akan beri laluan ke depan... He He He....

Nasib baik Ah Kak tak kena raba atau meraba... He  He He....

Tram tu sempit giler ok... Tempat duduk... Lantai... Siling... Semua dari kayu... Dan tak ada aircond... Yang ada cuma original air aje... He He He...  Betul2 old school punya tram!

Fokus kami adalah stop kat Tonnochy Road Station...

Memang kena alert signboard kat setiap station ek...

Signboard tu kecik aje taw...

Masa dalam perjalanan ke Tonnochy Road Station...

Perhatikan gambar HH dengan sorang perempuan bertudung tu...

HH jumpa sedara! He He He He He He... Adeiiii...

Actually...

Perempuan tu adalah Minah Indon...

Minah Indon ni tanya HH "mahu ke mana?"

HH jawap "mahu ke Masjid Ammar"..

Minah Indon tu tanya lagi "buat apa di sana?"

HH jawap "nak pegi makan"

Minah Indon ni excited betul jumpa HH... Agaknya dah lama berada di perantauan... So... Mestilah rasa rindu nak borak2 dengan orang yang tahu sama bahasa betul tak?

Kalu aku pon.. Aku excited jugak kot... He He He..

Bermula dari berbahasa basi.. Akhirnya masuklah soalan2 cepu emas... HH dah start jadi wartawan pencen!

Hasil dari temuramah...

Minah Indon ni berasal dari Surabaya...

Dah berada di Hong Kong selama 12 tahun u'ouls!

Keje sebagai orang gaji je...

Tapi... Dapat gaji sebulan after convertion RM2,500.00 sebulan u'ouls... Ko mampu?

Minah Indon tu citer... Boss dia baik sangat.. Benarkan dia sembahyang waktu keje...

By the time dalam jam 9:00 hingga 11:00 semua keje dah siap... So... Boleh laa lepak2 kangkang.. He He He...

Then... Hari Ahad siap boleh kuar berjimba2...

Best kan?

Makin lama dalam tram tu...

Si HH dengan si Minah Indon ni berborak tak abis2... Sampaikan aku pulak yang rengsa tengok dorang borak... Sebab... Aku takut terlepas station... He He He...

Dan... HH pon rengsa tengok aku asik kacau dia berborak...

Sebab...

Time2 dia tengah rancak berborak tu... Aku suruh HH keluarkan Octopus Card... Memang hangin laa si HH tu bila aku kacau dia tengah syok borak... He He He....

Aku bukan pe... Takut tak boleh pakai One Day Pass Subway Ticket tu je...

Si Minah Indon ni plak... Berborak2 macam tak nak lepaskan kami turun... Dia macam tak puas nak borak2 dengan si HH... Rindu agaknya dengan orang kampung halaman.... Ha Ha Ha...

Last2... Kami terpaksa jugak lah turun... Siap lambai2 lagi kat minah Indon tu.... He He He....

Cuma.. Masa nak turun tu.. Try laa swipe pakai One Day Pass Subway ticket... Tapi tak boleh swipe... Kena pakai Octopus card!

Nasib baik kan... Aku tergerak hati nak suruh HH keluarkan siap2 Octopus Card tu... Kalu time nak turun baru nak tercari card tu... Lagi laa haru... Adesss...

Dah sampai kat Tonnochy Road Station...
Silalah cam kan landmark ini... Kat sebelah kanan tu... Ada satu taman dan ada gelanggang bola keranjang...
Susur je tepi taman sampai jumpa gelanggang bola keranjang tu...

Naik tangga tepi gelanggang bola keranjang ni....

Sampai hujung.. Akan nampak trafic lite dan bangunan coklat ini... Lintas!

Dah lintas... Kita akan jalan kaki kat lorong sebelah bangunan coklat tu... Nama lorong tu adalah Tak Yan Street.. 

Sampai kat hujung lorong sila laa ke kiri...

Masa aku on way jalan kaki ke Masjid Ammar...

Aku pelik...

Ramainyaaaaa Indon kat sini!!!!

Siap berkumpul dan picnic! Ala2 reunion plak...

Then... 

Sampailah aku kat Masjid Ammar....

Inilah dia Masjid Ammar....

Jom kite tengok apa yang ada kat dalam....

Unik kan? Aku suka tengok Kaabah...

Tempat sembahyang perempuan

Tempat sembahyang lelaki kat tingkat bawah...

 Papan tanda yang tertera...

Masa aku sampai kat dalam Masjid Ammar ni...

Aku terserempak dengan sorang minah Indon..

Aku pon tanya "Di mana yaa kantin?"...

Minah Indon tu jawap "Tiada kantin di sini"...

Aku terkesima rama2 dengan jawapan itu...

Pastu dia kata "Tapi di luar ada tempat makan"...

Dalam hati aku berkata mungkin Minah Indon ni tak tahu apa makna kantin kot... Mungkin tempat makan yang dia kata tu adalah kantin kot...

So aku tanya dia "Di mana?"

Dia pon tunjuklah kat luar kedai...

Aku pon pegi....

Tengok2 tak ada apa pon kat tempat dia tunjuk tu...

Aku rasa macam nak menyumpah seranah kat Minah Indon tu...

Tapi....

Mengenangkan aku berada di kawasan Masjid... Maka aku hanya bersabar...

HH pon bengang! HH kata "Dorang Indon2 ni tak makan kat kantin! Dorang picnic!".... Adeiiii...

Yang buat aku bengang tu... Dah laa ko tak tahu... Cakap laa tak tahu... Jangan ekauuuuu memandai2 yaaaaiiiieeeee... Ngok!
* Tetibo Hattan ft Waris pon terjongol membawo tuai padi tigo tangkai...

Cara nak cari kantin tu senang aje... Masuk lift tekan no 5... Abis citer! Ha Ha Ha...

Wahhh! Ramainyaaa orang... He He He... Nasib baik ada meja kosong untuk aku dan HH...

Mari amik order...

Ah Kak dah start tanggal jacket... Panas!

Menu aku dan HH mencekik terdampar atas meja! Kali terakhir aku membaham dim sum halal adalah semasa travel di Brunei... So now.... Aku nak makan puas2... Jemput tengok u'ouls! He He He...

Dah puas makan... Kami sembang dengan uncle ni...

Kami mintak uncle tu guide kami cara nak ke Mid Levels Escalator... Beriya lah kan uncle tu guide... Siap lukiskan map... He He He...

Sebelum keluar dari Masjid Ammar ni...

Kami sempat ke toilet dulu...

Dan aku tanya HH "Mana toilet?"... He He He He He He He He He...
* Pertanyaan aku tu adalah sebab aku nak beri dia peluang betulkan kesilapan di Macau semalam...

Namun...

Sekali lagi... Si HH ni salah guide toilet...

Tapi...

Tak ada lah sampai terjadinya drama macam kat Macau tu..

Dia cuma tak perasan ada toilet lain seperti yang aku jumpa... Ha Ha Ha....

Aku just sengih aje laa dengan si HH ni...

Sebab...

Even salah pun... Sekurang2 dia dah pandai amik masa berfikir dulu sebelum membezakan arah kiri dan kanan... He He He...

Nampak tak? Betapa drama 'Airmata di Macau' itu... Sudah mendidik dia! Thumbs up!

Perasan tak? Berdekatan Masjid Ammar adalah Gereja...

Bye2 Masjid Ammar!


BERSAMBUNG...

66 comments:

  1. pehhh main rempuh palang. hahahahah. terbaikk dai ladang. Kahkahkah :P cantiklah masjid ammar ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak idop dik non.... He He He...

      Delete
    2. kalau JM pun gah naZZZ gak PLM heee

      Delete
    3. hanya yg bersaiz gergasi ja mampu.. sis JM rasanya belum boleh lagi tu

      Delete
    4. Ishhh jgn pandang rendah pada sis JM. Jiwa kental macam Sis JM & SS, palang ke kersani ke diorang leh rempuh :)

      Delete
    5. ish3 main rempuh aje? mmg dahsyatlah ah kak hehehe

      Delete
  2. cantik2 gambar...kalau pi travel..memang toilet penting..selain makan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu travel.... Botol kosong yang paling penting.. He He He..

      Delete
    2. Botol kosong, sanggup ke nak guna..hehe.. sambil minum yakult.. kahkahkah

      Delete
    3. syida : kalau ke China, HK or Macau termasuklah Seoul..botol kosong antara barang paling berharga :-) ..kalau kat msia lempar tanpa rasa belas kasihan..klau kat sana...siap2 peluk2 lagi x nk hilangkan

      Delete
    4. Untung laa botol tu kena peluk dengan JM... He He He...

      Delete
    5. kalau kt Msia dibuangnya merata rata.. seperti tidak dihargai

      Delete
  3. best lah masjid diorang kan!!!
    main rempuh palang nasib tak tersangkut ke apa kalau tak keluar berita kat malaysia ni heeheehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pastikan berita tu Full Cover Front Page ek... Keh Keh Keh...

      Delete
    2. kalau keluar berita ka... mau famous la

      Delete
    3. SS & HH kan memang glamer. Siap ada paparazi yg follow ;)

      Delete
    4. Alah kalau diorang nak mengata pun biorlah. Bukan jumpa esok lusa pun :)

      Delete
  4. Hahahah... Sib baik ko tunai janji... Kawan ko tu kalau ko mungkir janji.. Buruk padahnya... Aku rasa bkn jadi neng yatimah jek... Silap2 jadi abang sado... Walau badan kecik..

    ReplyDelete
  5. Selamba gile gi rempuh palang dalam tram tue. Hahaha. Mesti orang dalam tram tue pikir, pergggghh, berani siot bebudak ni. Hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tetiba ada hulk hogan dalam tu! Kah kah kah...

      Delete
    2. mesti ada siap mengata lagi tu.. kekeke

      Delete
    3. dorang mengata x seperti org msia mengata hihhi

      Delete
  6. klu ai ada situ masa tu dan kita xkenal, ai akan jerit, ah kak turun depan maa..
    klu sangkut kat palang, mmg bikin malang..
    hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalahnya tak ada depan mata... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. mmg xdak la.. klu nmpak org wat macam tu, ai ambik gambar masuk blog..hahaha..

      Delete
    3. ini olang sudah sailang itu palang bikin orang bimbang.

      Delete
  7. dim sum..sedapnya..

    famous dim sum di masjid ni..

    ReplyDelete
  8. Replies
    1. sbb ape suka abe MKL..sbb ramai minah Indon kat sana eh...matilahhhh lepas nih

      Delete
    2. Kak JM cepat larikkk... jawapan hot tu..

      Delete
  9. Hari tu masa pergi hongkong tak jumpa masjid, cari jugak tapi kesuntukkan masa nak terus explore.. so lastly, tak pergi.. btw, tq ss sebab share tempat ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. u're most welcome... He He He...

      Delete
    2. kalau Intan nak repeat..pastikan refer sini in sha allah x sesat

      Delete
  10. keje sebagai org gaji dapat dalam RM2,500 sebulan? fuhh..terasa nk berhenti keje nak keje di HK pulak

    yg musykil nya tu mcm mana dia comunicate dgn bos dia tu eh...pandai english kot..kalau JM...Oh My English lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. JM jadi org gaji SS je laa... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. org gajiI SS? x nak..SS garang! hihihi

      Delete
    3. Garang laaa bagus! Senaman jantung! Ha Ha Ha...

      Delete
    4. kalau jd maid SS.. agak2 brapa dpt sebulan

      Delete
    5. Dapat sekeping hati je Cik Zarul Farhana...

      Delete
    6. sekeping hati.. beraninya SS tawarkan hati.. hihihi

      Delete
    7. diorang laju je tangkap language ni..
      dah 12 tahun mesti fluent kan..

      Delete
  11. wah perlu senggolan dalam tram tu...part himpit2 tu okey part kalau ada BAU tu yg tak tahan woooo..sekali ada orang lepas 'BOMM' fuhhh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan pegi musim panas! Ha Ha Ha..

      Delete
    2. dpt plak Boom yg berbau plak... pergghhh mmg terbaik la..

      Delete
    3. tips SS tu bagus. jangan pi musim panas yer.

      Delete
    4. uuuish kalo time summer cem mana eh..
      tak sanggop T.T

      Delete
  12. kuat jugak tenaga rempuhan walaupon belum makan ketika itu...tp kalau dah makan...agak2..lagi kuat kot ehh...hahahahahhaahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila dh kata saiz gergasi.. dh makn ka xmakan lagi ka.. tetap besaiz gergasi hahahaha

      Delete
    2. kita byangkan senyap2 lah ye ahaha.. part laga laga tu lagi kelakor..
      redho sajalah..

      Delete
  13. mesti best dapat peluang solat kt masjid2 kt luar negara kan...rasa mcm bangga sgt dpt jumpa masjid kat negara yg minoriti penduduknya islam...rasa syahdu gituuu...hihihih

    ReplyDelete
  14. ehh...leh lak minah tu tunjuk tpt utk org picnic....mgkin itu istilah tpt org makan pada dia kot..hihhhih

    ReplyDelete
  15. Hahahha. Kelakarnyaaaaa!

    Mesti drebar tram tu tekezut tengok palang dia dah rosakkkk!

    Tapi kan memang betul la kalau jumpe orang boleh cakap Malay/Indon kat luar negara mesti excitedddd sangat! Hehe

    ReplyDelete
  16. Amboi ko vandalism sgt kannnn...

    Oh dimsum tu yg plg aku rinduuuuu...

    ReplyDelete
  17. dia tulis 'masjid' lah in malay.. rasa cem kat malaysia.. usually musolla or mosque..ke memang mana2 pun masjid ? comel lah HH ni.. tlg kirim salam.. ahaha..

    'nak pegi mane'
    'nak pegi masjid ammar nak makan..' dia memang lapar benar tu HH..

    ReplyDelete
  18. bagusnya orang indonesia ni.. dia x kisah kerja2 macam tu janji dapat income..
    orang kita memilih. tngk haaa.. duduk hong kong 12 tahun kau.
    gaji mcam orang ada degree kat malaysia..

    ReplyDelete
  19. hehehe main rempuh jer palang tuh, nasib laa tak tersangkut.. banyaknya gaji seorang maid kat sana.. patut laa dia boleh keja selama 12 tahun di sana..

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...