Friday, 6 March 2015

Kembara Hong Kong - Day 5 - HK Airport - Hilang!

Entry sebelum boleh baca di SINI...


Entry aku kali ni... Mungkin agak berlainan skit dari entry aku yang sebelum ini...

Aku terpaksa pinjam jari si HH untuk berkongsi cerita... Sebab... HH adalah orang yang paling layak untuk bercerita apa yang berlaku kat dia...

Jadi...

Aku kongsikan part aku... Dan... Biar HH cerita part dia... Boleh?

DISCLAIMER : 

Entry ini... 

Agak panjang... Selain plot peristiwa... Banyak meleret... Beremosi... Dan.. Monolog... 

Kalu nak baca... Baca laa dengan nada yang rendah...

Kalu tak nak baca pon tak apa... Tak ada paksaan...

Sebab...

Aku cuma blogger cabuk aje... Bukan juga traveler hebat....

Aku tak mampu nak bayar balik masa pembaca yang terbuang... Dan tak ada jaminan andainya di hujung perenggan didapati tak memberi apa2 makna... 

Entry ini juga atau lebih tepat lagi blog aku ini... Tak sesuai untuk orang yang rasa dirinya ORANG TUHAN...

Sebab aku adalah selemah manusia yang sentiasa berpegang pada prinsip "lebih baik jadi bekas orang jahat dari jadi bekas orang baik!"... 

Dan... 

Terus terang... 

Blog aku ni tak dramatik... Tak romantik... Bukan blog boyfriend girlfriend yang sakan bercinta... Bukan juga blog  kisah rumah tangga laki bini...

Kalu rasa nak cerita dramatik... Romantik... Jangan baca blog aku! Sila laaa layan cerita Korea lapan puluh juta kali di TV... Di Youtube... Di CD... Atau di mana saja...

Blog aku ni... Adalah kisah dua orang sahabat yang mengembara di tempat orang... Gunakan segala pancaindera berkongsi suka duka perjalanan melalui penulisan yang tak seberapa! 

That's it! 

Simple kan?
 
Dan untuk pengetahuan... Walaupun blog aku ni cuma travel picisan... Tapi turut dibaca oleh orang2 yang rapat dengan aku... Yang terima diri aku seadanya aku... Family aku baca... Kawan2 sekolah aku pon baca... Kawan office... Boss... Ex Boss... Kawan2 HH pon baca... Officemate HH pon mintak link blog aku untuk jadi rujukan... 

Uishhh! Tak bahaya ke? Abis la pecah rahsia?

Apa yang bahaya? Apa yang rahsia? Tulis blog memang niat nak kongsi cerita! Kalu tak nak kongsi jangan blogging! Duduk lepak kangkang kat umah! Tak payah buat apa2!

Blog aku ni merekod tentang kisah kembara aku dan bukan blog diary harian!
* Kalu tak beritahu pon... Kisah ko terpampang jugak melalui search engine even 1 huruf!

Lagipun...

Aku malas nak berbuih2 mulut cerita mende yang sama berulang kali pasal travel... Aku bukan kaset rosak! 

Kalu ko tanya aku pasal travel aku yang dah basi 5 tahun berlalu... Mana aku nak ingat! 

So... As a solution... 

Maka blog ini diwujudkan...

Ko nak tahu perjalanan aku... Ko baca!

Aku tak sorok!

Simple kan?

Dan...

Aku BUKAN TRAVELER BACUL yang guna keyboard tunjuk WARRIOR tapi SOROK MUKA! Dalam masa yang sama STALKER! (Kesian kan pada golongan macam ni?... Baik mati bunuh diri je dari jadi LOSER!)
* Kejam dokkk statement ni? Hekkkkk.... Ada aku kesah? Statement ni sengaja aku tujukan kepada orang yang suka cakap lebat... Rasa diri hebat... Pandang rendah perjalanan orang lain... Rasa diri ORANG TUHAN!

Selagi ko belum sampai ke SYURGA... Selagi itu ko belum layak jadi traveler yang hebat! 

Mu paheiiii dok????

Ok... Sekarang sudah faham?

Bagus!

Kepada pembaca yang setia yang sering tinggalkan komen di sini dan mendapat layanan VVIP dari aku... Sila abaikan Disclaimer kejam tu... Jangan takut... Disclaimer kejam tu bukan untuk u'ouls... He He He...

Mari kita teruskan...

Time boarding untuk penerbangan dengan AK307 sudah bertalu2 diumumkan...

Namun...

HH tak muncul depan mata...

Tak tahu dia ke mana...

Last Whatapps yang aku terima dari dia adalah gambar pen...

Dia kata nak pegi kejap...

Aku tunggu dia... Dia tak muncul...

Aku tunggu... Tunggu... Tunggu lagi...

Dia tetap tak muncul2 juga..

Memang seksa jadi seorang penunggu....

Lama kelamaan...

Aku hilang sabar menunggu...

Aku start jadi bengang... Marah... Dan.. Geram...

Jadi... Aku angkut semua bag... Nekad nak pegi cari HH seluruh Airport!

Bayangkan... 4 biji bag berat... Aku sorang kena angkat!

Bila tiba pertengahan jalan...

Aku toleh belakang kat tempat menunggu... 

Aku patah balik...

Then... Aku gerak lagi... Toleh belakang lagi...

Patah balik lagi....

Kalulah ada rakaman CCTV....

Memang nampak jelas yang aku sedang mundar mandir dengan 4 biji bag tu...
* Pak Pandir pon tak mundar mandir macam aku...

Dalam kalut... Aku sempat berfikir...

Kalu aku tinggalkan tempat duduk which is tempat menunggu...

Dan... Dalam masa yang sama... Kalu HH patah balik dan dia tengok aku tak ada... Mesti dia akan melompat cari aku pulak!

Takut nanti sama2 mencari dan sama2 tak jumpa kan....

HH akan lebih panik dari aku... Dia mesti bertindak tanpa fikir panjang...

So... Suka tak suka... Aku kena tunggu jugak dia sampai...

Tunggu punya tunggu....

Dia tetap tak muncul...

Aku tak berhenti Whatapps dia... Dia tak balas! Tapi Whatapps tu menunjukkan dia baca!

Perasaan aku yang pada mulanya bengang... Marah... Dan... Geram...

Bertukar jadi resah gelisah...

Waktu inilah detik drama aku pun bermula... Cuak! Cemas di Airport!

Sedarlah aku... Moment ketika ini... Macam kapal terbang terhempas!

HH hilang! Itu yang terpancul di ruang fikiran....

Tangan aku ni dah start gigil nak taip mesej kat Whatapps.... Dah tak mampu lagi nak keluarkan even satu huruf di screen handphone...

Saat tu...

Seminit yang berlalu... Terasa macam bertahun aku menunggu...

Jarum jam kat tangan ni dah macam nak patah dengan renungan mata aku yang tajam...
* Jam aku ada 6 jarum...

Lebih cemas... Bila announcement yang betul2 akhir memanggil kami untuk masuk pesawat AK307 dan tutup gate  bergema di seluruh pelusuk airport...

Saat tu... Bag yang aku pegang dah mula rebah ke lantai...
* Kalu ada semut lalu kat lantai... Confirm mampos penyek kena hempap...

Kepala aku ni dah tak ligat berfikir...
* Rasa macam kena tindih tongkang balak... Sel2 otak turut gagal dihubungi...

Aku dah tak terasa lagi lantai yang aku pijak...

Aku pandang pintu Gate 504 dengan rasa yang sayu...

Aku rasa Tuhan sedang menguji aku saat ini...

Aku tak kan balik seorang... Itu janji aku pada diri sendiri...

Walau macamana sekalipun...

Aku tetap akan tunggu HH!

Masa inilah aku rasa jiwa aku betul2 kosong tak ada makna...

Perasaan HILANG mula meruntun segenap jiwa...

Perlahan lahan..

Aku bermonolog sendirian....

Aku membayangkan...

Andai HH tak muncul!

Macamana aku nak balik Malaysia?

Macamana aku nak berdepan dengan kes HH hilang?

Satu demi satu wajah muncul diruang mata...

Mesti Mak aku akan menangis teresak2... Al-maklum HH anak angkat kesayangan...

Mesti Akak aku yang memang tahap ciom molot dengan HH tak akan maafkan aku...

Mesti Abang aku buang aku dari keluarga sebab cuai jaga HH...

Mesti si AZ akan carut marutkan aku laju2 bila dapat tahu HH hilang...
* AZ bestfriend tepi kain HH... 

Mesti kawan2 dan jiran tetangga hembus aku dengan bertubi pertanyaan macam peluru berpandu... 

Mesti muka aku dan HH glamor masuk surat kabo muka depan! Ehhh... Tipu... Aku tak fikir sampai ke situ...

Kalu aku tak mati kat airport... Mesti aku mati kena hina dina dengan dorang semua!
* Nanges....

Kalu HH hilang... Sape nak jadi PA aku? Sape nak jadi kawan buli dan bercakor dengan aku? Sape nak pujuk aku kalu aku merajuk? Sape nak dengar masalah aku?  Sape nak rasuah aku dengan ice cream? Sape nak berebut makan dengan aku?
* Nanges lagi... 

Persoalan penting... Sape nak travel dengan aku? Silap2 aku pencen dari travel..
* Uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! Tisuuuuu basahhhhh! 

Aku karam dalam lautan pertanyaan..
* Matilah sendiri tanya... Sendiri jawap.... Sedih pilu!

Namun...

Lamunan monolog aku terhenti...

Eh... Kenapa terhenti?

Tup... Tup... 

HH muncul bagai dewa dari kayangan!
* Siap ada effect angin... Tak tahulah angin datang dari mana... He He He...

Masa tu... Jauh di sudut hati aku ni...

Aku rasa macam dapat peluang kedua...

Jiwa yang hampir mati terasa hidup kembali...
* Propa sangat kan...

Terasa dapat jantung baru...
* Lagi bafakkk propa...

Bila aku dah nampak HH datang terkedek2...

Akhirnya kami berlari itik scan tiket kat Gate 504 dan masuk ke perut pesawat...

Kami jalan kucing macam model...Orang dok perhati kami!
* Catwalk...

Kami jadi orang terakhir masuk sebelum pintu pesawat ditutup!

Nasib baik laa dibenarkan lagi masuk... Kalu tak?

Nanges tak berlagu lah kami melukut di balik pintu kapal terbang... Tak memasal jadi Aci2 bukak pintu nanti!

Masa on way masuk tu....

Saje aku lepaskan rasa marah tu pada HH...

Masa tu lah aku rasa perasaan aku kembali normal...

Aku kembalikan semula rasa bengang... Marah... Dan... Geram tu... Boleh gitu? He He He...

Aku sembur HH dengan kata2 yang menyakitkan hati dia...

Bior padan muka dia.. He He He...

Bior dia serik!

Aku nak dia rasa apa aku rasa....

Tapi dia?

Boleh lagi gelak2... Bongok tak?

Ye laaa kan... Orang buat salah kena lah gelak kuat2!

Tak kelakar ok!

Aku jadi lagi bengang....

Aku jadi lagi sakit...

Sakit tu di mana?

Sakitnya tuh di sini... Di dalam hati ku...
* Eh! Dah macam lagu plak! Haa kan... Tak memasal kan Cita Citata jadi soundtrack citer Ah Kak! He He He...

Aku saje tochering dia...

Sebab.. Aku rasa stress setiap kali aku ingat detik KEHILANGAN tu!

Dah puas aku menyembur...

Barulah dia sedar kesilapan yang dia dah buat..

Entah lah...

Bukan niat aku sebenarnya nak buat macam tu...

Kami tinggalkan Hong Kong dengan perasaan yang bercampur baur...

Mentari petang di Hong Kong seolah melambai pemergian kami...

Selamat tinggal Hong Kong...

Jauh di sudut hati... Aku bersyukur dengan apa yang terjadi... Erti kehilangan yang tak akan mampu aku lupakan..

Tatkala biskot kering mula cecah kopi dalam cawan... Opsss! Silap...

Tatkala kapal terbang mula cecah awan...
* Ayat cerekarama...

Aku mintak HH beri penjelasan tentang apa sebenarnya yang berlaku kat dia...

Kalu aku dah mula nak dengar alasan... Tu bermakna... Ada peluang untuk dia tebus kesalahan... Tapi... Kena citer jujur laa dengan aku... Biar pahit cemana pon aku akan dengar...

Lebih baik disakiti dengan kejujuran dari dibahagiakan dengan kebohongan...

Lagipun... Setiap manusia tak lepas dari buat kesalahan... Dan jangan paksa aku untuk maafkan on the dot.. Terpulang kat aku bila waktu untuk aku beri kemaafan... Aku perlukan masa!

Dia pon sedar yang aku sedang menghakimi dia... Dan dia layak didenda!

Kalau semua kesalahan boleh dimaafkan begitu saja... Maka tiadalah kat dunia ini.. Balai polis... Mahkamah... Dan... Penjara... 

Tak gitu?
* Sengih...

Ok... Sekarang...

Mari kita imbas semula apa yang sebenarnya berlaku kat HH... Ke mana HH menghilang?

Berikut adalah hasil tulisan cakar ayam HH...

- START -

Sesampai je kami di Gate 504... Kami tak duduk betul2 kat depan Gate 504 tu... Kami duduk agak jauh dari situ... Sebab tak ada seat kosong berhampiran dengan Gate 504 pada waktu tu... SS cakap "ko pi round2  dulu... Pi survey apa yang patut"... Al-maklum... Masa tu still ada balance duit HKD.. Alang dia tak suruh pun... Aku memang ada niat suci murni nak meround satu airport... Lagi disuruh.. Memang kecik tapak tangan Airport Hong Kong ku tadahkan... Hehehe...

Tanpa melengahkan masa... Secepat mungkin ler kan... Aku menurut perintah... Tempat yang aku nak cari sesangat adalah Restoran X... Napa nak sangat cari Restoran X ni? Sebab... Dari pembacaan aku... Ramai jugak yang makan kat situ... Haaaa kan... Kalu part makan aku memang gigih!

Dari sebelum masuk Departure area lagi... Aku memang dah riki2 dan tercari2 tapi tak jumpa pulak Restoran X tu... So... Ingatkan bolehlah jumpa kat area Gate 504 tu... Huh! Yang aku nampak cuma Starbuck dan Restoran Chinese Cuisine je kot kat situ...

Mood aku waktu tu... Still rasa tak puas hati... So... Aku pegi tanya amoi Info Counter kat situ... Restaurant apa yang ada kat area situ... Ok... Jawapannya sama macam apa yang aku dah jumpa... Which is cuma ada Starbuck dan Restoran Chinese Cuisine... So... Restoran X nan hado!

Ok takpe.. Nak camne lagi... Takkan nak paksa cari pulak... Dah nak balik negara ni... Udah2 le... Berhentilah mencari... Terima la hakikat memang tak jumpa Restoran X tu... So... Balik markas report kat Chief SS!

So... Apa yang termampu... Sementara menunggu... Aku sempat pegi beli coffee jek la kat Starbuck... Beli Caramel Mocha.... So... Lepas beli... Aku pun duduk kat area Gate 504 tu... Sambil menikmati secawennn coffee...

Aku cakap kat SS "We still ada dalam HKD 75.00"... Tak termasuk HKD 600.00 yang dah plan nak tukar ke currency lain... Tapi... Bukan tukar balik ke Ringgit Malaysia ek... Aku cakap kat SS "pi la perabis duit balance... Beli apa ko nak"... Dan aku bagi duit tu kat dia...

SS pon pegilah kedai souvenir... Tak lama tu... Dia patah balik dengan tangan kosong... Dia tak beli apa2.. Aku tanya "aik... Ko tak jumpa apa2 ke?"... Dia cakap "ada! Pen HKD 60.00... Mahal la.. Malas nak beli"... Adess... Dah kenapa lak... Hurmm... Ngenang kan si SS ni suka stationery dan suka collect pen... So.. Aku tanya "kedai mana?"... Dia jawap "depan tu jek hah"...

Kebetulan... Aku pun nak kena pegi tukar duit yang HKD 600.00 tu... So... Boleh la singgah sekali kedai souvenir tu... Masa tu jam kat tangan aku... Lagi 5 minit nak pukul 5:00 petang dan boarding pukul 5:15 petang... So... Aku ada dalam 15 minit la nak settle semua... Kalau ikutkan cuma amik masa tak sampai 10 minit pun...

1st... Aku pegi tukar duit dulu kat Travellex Money Changer... Kemudian aku pegi kedai souvenir yang SS cakap tu... Aku whatapps (whataps pakai wifi free airport) gambar pen untuk confirm kan betul ke pen yang dia nak tu... Bila dah confirm betul baru  bayar harga pen tu... Tapi... Aku still ada balance HKD 14.50 ...

Moment aku saat ini adalah LEKA.... Semua kerana duit balance HKD 14.50 tu.... Hasutan di telinga aku berkata "Pi perabis... Nak bawak balik Malaysia duit HKD tu pun bukan boleh belanja... Nak simpan pun buat pe"... Nak tukar kat mesia HKD 14.50 tu tak dapat apa... After conversion dapat RM 5.80..  Tu pun kalau ada money changer kat Malaysia yang hadap la dengan HKD 14.50 tu kan...

So... Aku fikir2 baik belanja je laa duit HKD 14.50... Tengok apa barang yang boleh dapat dengan duit tu... Maka... Pencarian barang yang berharga HKD 14.50 memang tak mudah... Sebab... Harga barang kebanyakannya more than that...

So... Aku dah start dari depan kedai sampai belakang kedai... At last... Aku jumpa juga... Tapi... Aku dah terlupa yang MASA kegarisan penamat dah tak berbaki... Bila2 masa je flight akan terbang dan aku akan meraung macam nak gila kalau tertinggal kapal terbang... Kenapa nak meraung???. Mana  tak nya... Mana nak sakau duit beli ticket lain... Mestilah harga tiket mahal berganda... Huaaaaa.....

Dalam pada dah hayal tu... Aku jumpa jugak barang HKD 14.50 ... Gula2 dalam bekas tin kecik je... Ok.. Patut masa tu aku grab je gula2 tu bayar dan berambos.... Ini tidak!... Suara hatiku.. Acehh... Suara hati ek!!!! "Cer ko beggar2 mana tau dapat 2 barang dengan harga HKD 14.50"..... Bodo la! Awat la suara kecik ni sungguh menyesatkan.... Aku still terpikir2 nak cari jugak barang yang boleh dibeli.... Ya allah.... Napa la ko jadi camni HH.... Then... Dalam beberapa minit kemudian... Baru aku terpikir2 tu aku amik jugak gula2 yang  HKD 14.50 tu.. Sambil bayo kat cashier... Siap kira satu2 semuanya in syiling form... Tak ke buang masa kan...

Kuar dari kedai je... Aku ternampak notification yang paling akhir kat what apps dari SS... Aku baca.. Nama penuh aku di sebut dalam Whatapps tu... OK... Perasaan aku masa tu... Aku sedar... Yang aku bakal dapat habuan... Sebab... Once kalau SS dah sebut nama penuh aku.... Aku tahu yang hati dia dah tahap air masak menggelegak.... Tunggu masa ko serah kepala... Baik punya  ko akan kena.... So bersiap sedia babehhh!!!!

Aku dah pecut lari je masa tu walaupun takde le jauh mana pun... Then.. Aku nampak SS dah terjengil mata... 1st words dr mulut SS  "KO PI MANA??"...  Perlu ke aku explain apa2???... Tak kot rasanya... Sebab terang nyata lagi bersuluh lampu airport... LU MMG SALAH BAI!!!!!! Mesti kaw2 kena!

So... Aku angkat bag.. Yeah.. Aku org terakhir masuk ke perut pesawat... Terbaikk!!!!... Keep it up dude... U are awesome!!!... Osem korok mu!!!... Aku dah tak ada apa words nak cakap kat SS... Muka senget nak rebeh dah ni.. Aku just say "SORRY.".. And she's reply me "*%#&%".... Deserved it kot... But keegoan aku still tak boleh blah... Aku just cakap "One fine day.. I will say the same words"... Lagi terbako laaa si SS tu..

Pause...

Mesti ada yang tanya.. Nape HH tak guna senjata akhir macam drama "airmata di Macau"... 
Jawapannya ialah... 
* Drum roll... Tram pam pam pammmmm....

Agak2 la kalau nak guna senjata pun... Dah nama pon senjata terakhir... Kalau manjang bantai guna senjata akhir... Dah tak akhir la kan...  Hehehe... Brahim pendek pun baling dadu bukak 3 kali je... Bukak lebih dari 3 kali mahu arwah aku kat situ...

Kena tengok situasi jugak... Sendiri dah buat salah sendiri nak melalak... Tu bukan drama Ning Yatimah dah tu.. Tu dah drama Tamil Kojol.... Hehehe... Dalam kes ni... Aku akui... Aku memang salah... Ni kira FINAL sebelum naik flight aku buat SS menyirap... Boleh kata tiap2 hari ada je yang aku buat dia sakit ati... Hihihi... Tapi aku bukan sengaja nak sakitkan hati dia.... Tak sengaja kot.... Logik ke sengaja... Dapat duit ke kalau aku sakitkan ati dia????  Kalau dapat duit... Setiap saat aku memang nak sakitkan hati dia... Emang dasar mata duitan loo!!!

Anyway sorry ek SS... Jgn serik ajak aku kembara...

Jom hibur2kan ati.... Mewangi Akim satu!!!!!

- END - 

Macam tak percayakan u'ouls... Hanya kerana gula2 aje... Orang boleh jadi hilang pedoman!

Memang nampak remehkan... Tapi... Yang remeh tulaa yang orang selalu alpa!

Inilah gula2 kontoversi yang menyebabkan HH hilang pedoman! Harga gula2 ini cuma HKD 14.50... Tapi... Nilai sebenar adalah tidak terkira nilainya! Tak mampu dinilai dengan duit! Satu pengajaran berharga buat HH...

Sepanjang perjalanan dari Hong Kong ke Kuala Lumpur...

Kami bertikam lidah...

Bertekak... Bertekak... Bertekak..

Akhirnya isi tekak... He He He...

Dah isi tekak... Memasing buat hal memasing... Diam seribu bahasa...

Sampai kat KLIA2 dengan selamat...

Kami masih tak bercakap.. Not even sepatah...

Cuma...

Di pertengahan jalan ke Johor Bahru... HH ajak berhenti di R & R...

HH ni... Pandai amik hati aku balik... Dia tahu dia salah... Dia tahu kelemahan aku... Dia hidang laa apa food yang aku suka... Terus aku lupa apa yang terjadi sebelum ni.... Keji tak rasuah aku macam tu? He He He...

Entah lahhhh...

Bila aku fikir2 balik...

Percutian ini... Sepatutnya indah...

Percutian ni adalah sempena trip 'tiup lilin'..

Birthday HH jatuh pada bulan January...

Tapi... Entah laaa...

Rasa macam aku tak buat yang terbaik untuk dia...

Makin HH nak MEMBESAR bagai Johan... Makin dia buat perangai yang menguji2 kesabaran aku...
 
Adoi laaa HH...

Aku pon satu... Hormon2 tak stabil... So... Mendapatlaaaaa habuannn... He He He...

Aku betul harap... Mana2 sisa moment yang indah sepanjang trip tiup lilin ini menjadi hadiah harijadi buat HH...

Dan... Yang buruk pula dikutip menjadi tauladan dan pengajaran... Harap2 tidaklah berlaku lagi untuk travel akan datang...

"Dear HH... Happy Many Returns! Maaf jika hadiah perjalanan ini bukan yang terbaik... Ini aje yang termampu aku buat... May God bless you always... And remember one thing... Whatever happen... It's happen for the best... And... I'm always love you till Jannah!"...

Dengan ini... Tamatlah kisah kembara aku di tiga buah negara... Hong Kong... Shenzhen... Dan... Macau...

Dan...

Diharap... Entry ini juga dapat reveal unseen untuk entry bertajuk "Apa yang korang nampak? Apa yang korang baca?" seperti di SINI... He He He...

Jawapan dari aku untuk entry tersebut adalah 'HILANG'... Selebihnya... Ikutlah jawapan u'ouls semua... He He He...

Tiring? - Yes!
Regret? - No!
Expirience? - Priceless!

- TAMAT -


177 comments:

  1. Touching u... Walau bkn blog bf .. Gf.. Is about perasaan.. Pengalaman..

    ReplyDelete
  2. panjangnya ...ambil feel nak baca.
    siap ada tulisan merah mujur mata tak menanah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nahhhh! Amik tisu sekotak nih! He He He...

      Delete
    2. Baca entry ni, free tisu eh?

      Delete
    3. Bak mai tisu tu dua tiga helai. Habuk masuk matalah!

      Delete
    4. untung kedai tisu byk terjual lepas baca entri nih hihhi

      Delete
  3. itulah, kekadang kita jadi alpa.. apapun semoga ianya menjadi pengajaran di masa akan datang.. jangan gaduh lama2 tau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alangkan lidah lagi tergigit... Ni semua gigi punya pasal... Ha Ha Ha....

      Delete
    2. Gigi tak bersalah. Elok je dia duk dalam barisan. Tapi lidah yang duk gerak-gerak... Hikhik

      Delete
    3. Jahat betul lidah tu! Ha Ha Ha...

      Delete
    4. Sekurang-kurangnya gigi dan lidah ada satu sama lain :)

      Delete
    5. alahai, gigi dan lidah tak bersalah.. tanpa gigi dan lidah tak sempurna diri kita..

      Delete
  4. Haha.. Sgt meruntun hati.. Tapi ade kelakarnya.. Bagus hh tk jawab dlu mne die pergi.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu tak tambahlah lagi sebakol... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. SS cukup ke sebakul? hehehe..

      Delete
  5. mcm nak luruh jantung bila baca DISCLAMER tu...bila part "Kepada pembaca yang setia yang sering tinggalkan komen di sini dan mendapat layanan VVIP dari aku... Sila abaikan Disclaimer kejam tu... Jangan takut... Disclaimer kejam tu bukan untuk u'ouls... He He He..."

    Nasib baik!! terus urut DADA!...patulah SS letak 'publish comment afer approval"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sakitnya tu di sini... Di dalam hati ku.... Keh Keh Keh....

      Delete
    2. Rehat dan Rawat R&R ke? He He He...

      Delete
    3. ooo dah terjawb kenapa after approval baru publish komen.. mula2 baca macam terkejut sikit..

      Delete
    4. Ada tak macam kejutan letrik? He He He....

      Delete
    5. tak da la over sangat.. terkejut biasa2 ja.. haha

      Delete
    6. tu laaa.. disclaimer tu sangat horor.. marah benar SS..
      takot kami.. nasib entry bawah2 tu penuh emosi jadi hati terbuai balik.. gitu =D

      Delete
    7. Betullll. Saya kecut perut jap baca disclaimer. Then, dengan selamba memerasankan diri saya kategori dapat layanan VVIP hehehe

      Delete
  6. ohhhhhhh....walaupun panjang entri ni tapi BEST!!!!!...korang berdua mmg sesuai menjadi sahabat SEJATI..walau bergaduh mcm mana pun tetap SETIA...bagai air dengan TEBING

    ReplyDelete
    Replies
    1. Air ke Aur? Cer tanya Cikgu Farrah MF... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. Hatoiiii...KEYBOARD nih!!! heheeh...keyboard yg BERSALAH!

      Delete
    3. Matilah keyboard tu berdosa! He He He...

      Delete
    4. QA : tolong belikan <----- copy statement dari SS

      Delete
    5. Tak pasal keyboard disalahkan. Nasib kau la keyboard. Hhahaha

      Delete
    6. nasib baik keybaord tu x boleh bercakap..jika x? hurmm...

      Delete
    7. nak ai bagi kad macam laptop yg Kak Farrah ajarkan? hehe

      Delete
    8. Hahahah aur..aur..kalau keyboard tu tak leh taip aur, taip 'buluh' atau 'bamboo', sis!

      @QA - Keyboard kad tu lagilah hampeh. Tak leh tekan-tekan!

      Delete
  7. kalau SS tulis CERPEN mesti LARIS..tajuknya " HILANG di Airport"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya semua traveler tak lepas dari Drama Airport... Ha Ha Ha....

      Delete
    2. Drama yang penuh debaran!

      Delete
    3. dramatik tol kes kehilangan ni...hihih

      Delete
    4. rasa macam baca novel..tapi debor kejap masa baca disclaimer tu..dahlah tulisan merah.

      Delete
    5. Kak Noor dah suggest SS soh jadi writer :)

      Delete
    6. better jadi penulis KOMIK hihihih

      Delete
    7. kalau jadi SS penulis KOMIK, sapa nak jadi pelukis KOMIK plak..

      Delete
  8. si HH tu x de blog ke..nk jugak TERJAH!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha Ha Ha... Minah tu blog dia kat whatapps... Bergossip aje kejenyaaa.... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. hahaha...baru igt nak terjah blog dia hehehe

      Delete
    3. hehehe HH jadi author jemputan skali skala..
      tngk peminat dah ada ni..

      Delete
    4. Betul....betul. HH memang penyeri blog SS :)

      Delete
    5. tiada HH siapalah SS heeeee

      Delete
  9. hahaha tak tahu nak cakap apa baca entry nih.Kalau jadi kat aku memang aku marah cukup cukup, DAN ada kemungkinan besar aku tinggal je orang yang lambat dan mendatangkan masalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tinggalkan? Aiseymennn... Where is ur heart? He He He...

      Delete
    2. Tak sampai hati nk tinggalkan. Datang berdua, balik kena berdua juga

      Delete
    3. Kena tanya diri sendiri... Suka tak kalu orang lain pula tinggalkan kita???????? Cer jawap!

      Delete
    4. eehh, dorang ni kawan sejati.. mana leh tinggal, kan SS?? walaupun terpaksa berdrama bagai, SS tetap setia menanti sahabatnya.. cewaaahhhh..

      Delete
  10. apa yg PASTI JM sgt enjoy baca Travellog SS yang ini -> HK-Macau-Shenzhen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak best mana pon... Mengarut je lebih... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. sama..suka jugak.. rasanya ni travelog kedua yg ai sempat follow.. yg ni paling dramatik.. betul2 ah kak nak lawan jackie chan ni.. cuma aksi terlampau je xada.. haahhaaa

      Delete
    3. Ehhh... Aksi terlampau ada... Rempuh pagor tramsways.. Ha Ha Ha...

      Delete
    4. eeehhh, lupa lak pasal tu.. bolehlah nak kira terlampau pun..hahaha

      Delete
    5. mengarut lah best..nak skema kita baca Wikipedia..hehe

      Delete
    6. hehehe skema ayam tu entry CT wakakaka...
      adus wikipedia eh Kak Sal ? ahahaha.. kelako kelakor..

      Delete
    7. Tulis entry macam baca berita... Kah Kah Kah...

      Delete
    8. hahaha sengal lah SS ni.. kena skema lah..
      kata nak jadi cikgu =D weeee..

      Delete
    9. Cikgu kena sengal.. Baru student pon sama sengal... Ha Ha Ha... Mati anak org tak jadi student... Jadi stupid... He He He....

      Delete
    10. Saya pun enjoy sesangat baca entri2 SS walaupun kadang2 saya tercicir keretapi,...lambat baca :)

      Delete
    11. x baca entri SS ni tak leh tido mlm

      Delete
    12. Nampak naaa nipunya JM... Ha Ha Ha...

      Delete
    13. harap2 org lain x percaya ahahha

      Delete
  11. alhamdulilah..mujur tak hilang betul2 hh tu...nasib baik dapat naik kpal terbang...sayang juga ss kat hh yer...semoga persahabatan korang kekal sampai bila2..

    ss knp monolog atas tu marah betul nampaknya...sabar yer ss...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan marah... Nasihat... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. Walaupun marah, sayang jugak kan kat HH.. risau sakan nampak.. heehhehee

      Delete
    3. Action speak louder than words... Ha Ha Ha....

      Delete
  12. pnh jugak hilang kat airport.. tp bkn hilang org.. hilang passport..dah la sorg2,, sedih gila bila igt balik.. tp sbnarnye tak hilang pun.. just tertinggal dlm toilet.. nasib baik xde org rembat...hahahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hilang passport tu macam hilang nyawa jugak! Ha Ha Ha...

      Delete
    2. hahaha boleh buat kena sawan dooooowh hilang document perjalanan..
      mampus luruh jantung kat eport..

      Delete
    3. luruh jantung ye CT..boleh masak sambal

      Delete
  13. seriously makin lama makin best baca entry ah kak(bukan bodek tau).. jujur n ikhlas betul.. jeles plak tgk keakraban HH ngan SS.. Memang dramatik betul travel kali ni kan SS..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nampaknya QA akan TERUS MELEKAT di blog ni bak BELANGKAS heee

      Delete
    2. BELANGKAS perlukan AUR! Kah Kah Kah...

      Delete
    3. ahahaahah...MENCIK! SS ahaahah

      Delete
    4. Kalu tak ada AUR... BELANGKAS jadi kura2.... He He He...

      Delete
    5. kompom melekat.. kalau lama x update ai hantar email..hahaha... tunggulah sis JM pun nak kena jugak.. habiskan cepat cerita sis JM.. penghibur kala daku sunyi dan stress.. hehe

      Delete
  14. Takut saya baca disclaimer tu.

    On another note, memang drama habis la saat-saat terkahir dekat Hong Kong ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terkahir pon boleh... He He He..

      Delete
    2. Tak aci!!! kalau Farah..terkahir ok je..kalau JM...air x boleh perlu aur..pilih kasih eh heheehehehehhe

      Delete
    3. hari ni hari AIR agaknye...
      * jelir lidah kat JM...

      Delete
    4. ahahaahhah......tarik idung kang!!!

      Delete
    5. disclaimer tu macam SS versi lain =(
      namooo gitu.. nak SS yang original hehehe..

      Delete
    6. Anggaplah Saka Yang Menaip... Ha Ha Ha...

      Delete
    7. hooooooi !! ahahaha.. orang penang kata kuaaaaajaq ahahhaa..

      Delete
  15. SS,best baca entri ni walau penuh dgn drama yg mcm2 emosi!

    SS marah2 sayang jer tu dgn HH!ahakssss...=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Marah tu boleh ditebus dengan rasuah... Ha Ha Ha..

      Delete
  16. Gigih Ros baca dari awal sampai akhir. Walau di awalnya macam lain macam je.(tak tahu untuk sape diluahkan tu).. Tapi bila baca kisah di airport tu... Mendebarkan tau.. Ros pun terbawa-bawa dok fikir HH ke mana. Macam-macam yg bermain di fikiran. Yelah kan negara orang.. At last HH muncul! Hihihi sayu je hati.. Tapi bila tau HH 'hilang' hanya kerana gula gula tu geram jugak. Hhahahaa. Nasib baik muncul tepat pada masanya... Kalau tak, jenuh juga fikir nk balik tu kan. Kena beli tiket baru la nampak gayanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kegigihan anda kebanggan kami semua... Ha Ha Ha...

      Delete
  17. haha fuhhhh emosi sungguh saat2 akhir tu. pengalaman sy travel paling havoc masa pergi Paris & Barcelona dulu. ya Allah masa tu memang celaru rasa fikiran. 3 kali attempts pickpocket (satu mereka berjaya ambik handphone). kamera DSLR, sling bag.

    Masa nak balik ke Czech pun, ada antara kawan yg pergi breakfast, yg lain stay depan gate sbb nak tidur. Dan end up yg pergi breakfast tu terlepas flight T_T Nak contact, belah sini habis kredit, belah sana habis bateri.

    Tapi tu semua akan jadi kenangan indah kan SS. hehe drama airport sangat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hilang barang boleh ganti dik non... Kalu hilang orang... Mana nak beli? Ada kat pajak gadai? Ha Ha Ha...

      Delete
    2. betul2.. biarlah hilang barang2 tapi passport tiket kena jaga hoi.. serik T.T trauma selamanya.. hilang orang seksa.. taubat hari2 penyesalan..

      Delete
  18. Beremosi membaca entry nih....coz awal2..dah de disclaimer...hahahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pastikan pakai eyemo lepas baca... Ha Ha Ha...

      Delete
  19. Gigih baca entry ni tanpa tinggal 1 titik sekali pon....coz nak tau jugak citer yg terjadi....nampak x potensi kaki penyebok...hahahhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeahhhh... Andalah kaki penyebok yang kami cari... Ha Ha Ha..

      Delete
    2. akak memang gigih benor.. titik pun xmo tinggal.. heheee

      Delete
    3. yeayyy...sy menang moto...hahahhaa

      Delete
    4. kami semua memang penyebok kat blog ni..
      sebok nak tau cerita SS ahaha..

      Delete
    5. lepas dram di HK...di mana pulak drama seterusnya kan CT...tapi yg pasti sis JM tahu hihihih

      Delete
    6. muaahh..muaahh...muaaahhhhh

      Delete
  20. Salute laa pada SS dan HH coz masih tabah bersama walau pon byk suka duka bersama...moga makin erat ikatan persahabatan kalian yerrr...tetiba rasa teremosi plak...tisu plss....hik hik hik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nahhh! Amik tisu nih! Dah guna jangan lupa perahhhh!

      Delete
    2. ehh...nukan pakai buang kerrr...hahahah

      Delete
    3. ehh..nukan lak pegi nyerr...bukan laa...alaa...keyboard ni...keyboard jugak disalahkan...hahahha

      Delete
    4. nukan tu apa? x de dlm kamus... ha ha ha...

      Delete
    5. tu la yang menguatkan friendship.. nak uji kawan kita tu okay ke tidak..
      bila lalui pahit manis sama2..

      Delete
    6. CT : SS dan HH ni sahabat sejati..walaupu bergaduh bertegang urat camtu tu pun tetap boleh berbaik lagi..sis JM just tulis beberapa ayat dalam entri..my partner trip terus sembur dalam FB..until now kita org x berkawan..How? kalau sis JM tulis like SS dalam entri tu mahu KIAMAT rasanya

      Delete
    7. Sebab tu.. Dalam apa pon hubungan... Kawan ke kekasih ke... Kenali cara marah orang tu cemana dulu... Kita boleh atau tak terima cara marah dia tu... Dan bandingkan diri kite... Level kemarahan kite tu setakat mana... Sebab... Semua orang kat dunia ni ada sifat marah dengan level yang berbeza! Kalu nak yang wangi2 je... Semua orang pon nak! Ha Ha Ha...

      Delete
  21. SS kenapa? Cuak saya baca part tulisan merah tu. Abes je baca terus komen. Huhu. Takutnya kita. Dah lah dah lama tak singgah sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan takut dik non... Tak de kena mengena dengan yang idup... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. Bahaya ni bila ada kena mengena dengan yang mati... errr.. Haha.

      Delete
  22. Satu pegembaraan yang menarik SS!.
    Berjaya juga saya habiskan bacaab entri ni. Entri lain sambung baca nanti. Haha.

    Pengalaman yg sgt berharga. Nak kenal kawan kita travel lah bersama. Semoga ukhuwah SS n HH sentiasa erat hingga akhirnya.

    Tak tau nape macam touching je baca entry ni. Huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bacaab pon boleh... Ha Ha Ha... Semoga sahabat2 SS di blog pon erat selamanya....

      Delete
    2. haha.. typo lah.. teruja sangat.. nak taip baca jadi bacaab. >__<

      Delete
  23. I olls baca sebijik-sebijik dengan penuh perasaan macam tengok filem Hindustan.serius lah u olls memang sweet!ok, nak gi call BFF I yang dah lama tak bertekak tu sekarang.

    -best entry ever!-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manyak syok wooo bertekak... ilang stress... kah kah kah...

      Delete
    2. BETUL!!! susah nk jumpa sehati sejiwa yg jumpa seHATI dan seJANTUNG je

      Delete
  24. suspens je baca entry ni..saat-saat genting, masa-masa kecemasan...
    tapi touching jg, HH nak beli pen as souvenir...huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Smpi skrg x berani nak pakai pen tu! Ha Ha Ha...

      Delete
  25. Replies
    1. Ha Ha Ha.. Tenangggg... Tenangggg ajaaaaaa ibukk...

      Delete
  26. napeeee tu SS nape marah2 tu T.T sedey laaa kite bace SS tulis cemtu.. huuurm..
    sape yang tak puas hati tu.. meh nak babap dia.. sampai hati dia guriskan hati Kakak SS kami ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat sini... Kat siniiii.. siniiii.. Sakit tuuuu siniiii... Nampak tak? Dada nampak? Ha Ha Ha... Nak kena gores dan menang!

      Delete
    2. ahahaha gores dan menang.. epic nya..
      sapeeee tu sakitkan SS.. haaaaaiyak !!!

      Delete
  27. Ya Allah memang drama habis.. isk CT dapat rasakan debaran tak dapat naik flight tu..
    SS pun bace kan boarding pass CT hilang.. mmg rasa jatung nak berhenti.. tho situasi tak sama tapi seramnya sama. ni pula kawan kita plak xmuncul tiba.. gilaaa tempat orang kot !! bukan boleh memain. CT memang tak berani jalan sorang macam mana sekalipun.. adus HH.. jangan buat lagi. seram tau bace.. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tak tahu laaa mana jantung tu pegi... Jantung dah lari... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. kalo jantung lari kena kejarlah..

      Delete
    3. Larat ke nak kejar? Ha Ha Ha..

      Delete
  28. owwwh Akak HH =D happy belated birthday.. murah rezeki kaya raya dapat jalan2 sana sini lagi.. nak *flying kiss* acececeh.. HH pun ada peminat tau kat sini.. sama2 retis cem SS..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia sengih2 baca komen ni... He He He...

      Delete
    2. hehehe sengih2 cem dalam gambar tersipu2 dia hehehe..

      Delete
  29. rasa nak tepuk tangan bunga api mercun semualah cerita da abes.. rasa cem sama2 dalam pengembaraan SS ke HK hehee.. CT belum rasa nak ke sana.. insyallah ada rezeki lebih mana tahu kan.. bleh la rasa penyesalan naik eskeleter eheheh..

    *tepuk2 tangan* the end.. kami tunggu pengembaraan baru pula..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan naik eskeleter... Cari lift! Ha Ha Ha

      Delete
    2. Eh, baru perasan! Siti Yang Menaip?! Sudah tukar ka?

      Delete
  30. Part HH geng ciom mulut dgn family SS yang tak tahan tuu...patut ler SS hangin jek dgn HH ni yek..travelmate sehati sejiwa saling melengkapkan dan pujuk memujuk.hehe.
    Anyway, sapo disclaimer tu meh sini mak nak luku bagi berdarah kepala. Datang tak jemput, balik memang la kena halau. Awat hang dah travel sampai langit ke tujuh ke? Ni tanda orang takde hotak. Dan membuktikan blog SS glamer you tu yang ada hater.. (ni kira rasuah dak)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makkk memang awesome laaa! Mak dah boleh jadi kak long kawasan... Ha Ha Ha...

      Delete
  31. Saya sukaaa baca blog SS.. siap baca ayat demi ayat sebab best dan kdg2 sampai terkencing2 gelak muahahahah!! tok sah peduli org yg pnadang rendah, entah dia tu dalam kg sendiri pun tk lepas travel lagi kan hehehehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abis laaa siap kencing... Pakai pampers ke tak tu? He He He...

      Delete
  32. Replies
    1. Cik Zarul Farhana ingat pe? He He He...

      Delete
  33. Saya dah baca tulisan merah..
    Dah agak adelah kes tu..
    Mujur setakat ni saya belum kene teruk2 lagi.
    Blog saya memang xde access untuk anonymous.
    Hanya yang ada Google account boleh comment.
    Kalau ada yang main kasar, memang saya up kan je nama blogger tu..' Ada aku kesah....?? '
    Prinsip saya, kalau x suka takyah baca.
    Takde sape pun soh buang masa datang blog kita kan,SS? Lepas tu nak ngutuk bagai.
    Memang saya pun pernah baca 2-3 entri yg x seswai sebelum ni..tapi lepas tu saya tinggalkan je entri tu.
    Pernah jugak komen tapi secara berhemah lah kat tuan blogger sebab saya terpaksa tego bab2 macam dok sebut pasal pengalamam sendiri, cth tentang breast yang sakit masa breastfeeding anak, Jumlah susu yang dipam sehingga terlebih2...Kalau ikan duyung kat Singapore tu xpe arr jugak sebab nonmuslim nye body kan..Entahlah nape nak cite pasal aset di tubuh badan sendiri...
    Alamakkk dah melalut pulak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen paling win sekali! Boleh dapat 1 entry... He He He...

      Delete
    2. peeergh !! CT ada jugak komen2 sedih.. tapi CT tak publish..
      malas nak besar2kan cerita..

      Delete
    3. Komen je laa... Mari kite besarkan... He He He...

      Delete
    4. Suke jage tepi kain orang pehal?
      Kannnnn?

      Delete
    5. Kesian dia kan... Tak de kain... Padahal kat JAKEL banyak!

      Delete
    6. Blog saya pun sama. Tapi, komen2 yang tak sedap tu semua saya tapis! DELETE! Kadang2 angin gak sebab saya tak kacau dia-dia ni,...tapi last2 buat derk. Mesti dia-dia lagi angin sebab saya tak pedulikan komen2 dia :)

      Delete
    7. rupanya ada gak komen dari org mcm tu ek

      Delete
    8. ingat nak karang macam ni juga...takut orang baca komen lagi dari entri wakakaka

      Delete
  34. Suka baca entri ni. Dup dap dup dap jantung saya sekejap! Sayang SS kat HH :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senaman jantung ye Cikgu Farrah MF... Ha Ha Ha... Dah pegi tido pelok ketat2 CekeTed... He He He...

      Delete
    2. Teruskan amalan malas membaca aRz MoHa!

      Delete
  35. tak lenguh jari ka Ah Kak.

    phewwww belum baca lagi....tapi sapa pula HH?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni laa contoh soalan paling bijak! Belum baca dah tanya... Padahal jawapan ada kat atas...

      Delete
  36. yeaahhhhh berjaya habiskan cerita yang panjang penuh emosi disaluti ayat-ayat cinta opsss....

    tak terang panjang-panjang takut SS tak paham dipendekkan...
    inilah namanya percutian. mengutip pengalaman.

    Sapa tak cuak kalau saat macamtu.

    even asam pedas untuk dia semalam Sabtu dan ahad semalam pun si Ziyad marah aini sebab tak angkat fon.

    huh...mana mai pula asam pedas utnuk dia ni.... k bye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masak nasi hari selasa... Makannya hari rabu... Barulah jadi NASI KERABU! Kalu tak abis... Simpan nasi tu sampai khamis... Jadilah NASI KEKHAMIS!

      Delete
  37. sis x kisah pasal disclaimer tu sbb sis nak baca pengalamn travel ss ... kehilangan yg benar2 mencabar iman , hati , perasaan dan semua yg berkaitan dgn nya ... mmg byk drama dlm travel kali ni . klu blh , next travel , elakkan ada salah faham . sbb kamu hanya berdua di negara org ... gaduh dah cm laki bini je kekdahnya ... heheheee ... asam garam persahabatan tu .

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...