Friday, 3 April 2015

Kembara South Korea - Puncak Kasih Seoraksan

Entry sebelum boleh baca di SINI...


Aku rasa...

Korang yang pernah ikuti perkembangan kembara aku sebelum ni akan tahu yang aku trauma pada ketinggian...

Atau ayat mudahnya... Kak Nam gayat tahap langit 456! He He He...

Dan...

Dah tentu2 lah... Bila aku dah jejak kaki kat Seoraksan ni... Aku tak ada pilihan... 

Aku memang dah terberada kat tempat yang tinggi pon...

Hanya tinggal satu step aje lagi untuk aku betul2 lengkapkan explore Seoraksan ni...

Step tersebut adalah... Aku kena susur jalan denai untuk mendaki hingga ke puncak Seoraksan...

Setelah melepasi tangga tinggi yang pertama seperti dalam entry yang lepas...

Untuk ke step seterusnya...

Tetiba...

Kaki aku terhenti...

Aku menung sendiri...

Aku tengok batu bukit yang basah dan licin di sepanjang denai... 

Dan... The worse part yang buat aku serik rasa macam nak termampos...

Bila... Aku terpijak bongkah ais licin yang berada di tepi denai...

Aku hampir2 tergelincir!

Nampak ni ais... Adesssss....

HH tahu aku trauma.. So.. Dia tak nak paksa aku...

Kesan trauma dulu memang masih menebal dalam diri aku... Menghantui aku hingga ke hari ini...

Kalu aku gagah perkasa... Mungkin like monkey eat kacang putih je aku redah denai licin tu...

Masalahnya... Aku bukan monkey!

Aku gayat! Faham tak aku gayat! He He He...

Dan...

Kalu aku nak redah..

Aku tak tahu berapa jauh aku kena redah denai licin tu...

Dan aku tak tahu jenis cabaran apakah yang bakal menanti aku kat depan...
* Cewah ayat Kak Nam mengalahkan Sheikh Muzaffar nak naik ke bulan....He He He...

Aku perhatikan orang lalu lalang mampu mendaki lebih pantas... 

Sedangkan aku?

Aku masih tercegat di ruang sempit... Terkial menimbang tara keputusan...

Last2... Aku cakap kat HH "Tak pe laa kite sampai takat ni je... Jom kita turun"...
* Kak Nam dah start nak putus asa...

HH "Are you sure?"...

Aku terdiam... Fikir lagi... 

Dalam tengah berfikir... 

Aku sempat bermonolog sendirian...

Kalu aku tak naik sampai atas... 

Bermakna tak lengkap laa misi aku ke Seoraksan ni kan kan kan? 

Tak dapatlah nak amik2 gambar macam yang aku tengok kat blog2 orang lain tu kan kan kan?

Mesti otai2 traveler akan gelak2 kan aku kan kan kan!

Sebab aku lah paling beriya jakon nak mampos sebelum sampai sini.... 

Tetiba tak naik plak!

Mesti Jay Emm akan bahan aku secukup rasa... Siap tambah sebungkos cili MERAH dan kicap jalen peberet dia tu...

Kalu dia tahu aku datang sini cuma hot hot chicken shit je... 

Mesti dia poyo giler 80 juta hari!

Mesti akan terjongol ayat kaset rosak "Ni aje???? Tu aje????"... 

Mesti aku akan terasa macam ditaburi ajinomoto pada luka yang sedia dalam...

Arghhhhh! Aku tekanannnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn!
* Ikut jeritan Nur Fazura dalam Manisnya Cinta Di Cappadocia...

Tup... Tup...

Sorang ajussi tua kerepot turun menyusuri denai...

Dalam hati ada sedikit rasa tercabar...

Tapi masih belum mampu nak cabar diri aku untuk bertindak lebih....

Then...

Tetiba...

Seorang ajumma lagi kerepot bangka dari ajussi tadi pulak turun memintas ajussi...

Makkkkkk aaaaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!

Bior betul ajumma ni? 

Memang tercabar betul kemachoannnnn Kak Nammmmm!

Ajumma tu bukan takat gagah perkasa turun dari denai lurah dendam tu...

Tapi...  Tapi... Tapi...

Siap turun pakai kasut tinggi macam orang pegi pejabat kawwwwwwwwwww!
* Eh! Ada pejabat ke kat atas?

Ohhhhhhhhhh! Tidakkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!

Kak Nam rasa maruah Kak Nam ketika ini sedang dicincang2 lumat kemudian dilenyek2 kasar atas bara api yang sedang membuak2 menyala!

Kak Nam jeling2 lagi kat ajumma tu...

Sekali lagi.... Ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh! Tidakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!
* Tumbuk2 dada menahan sebak...

Hati memang membeku mengingatkan ajumma yang dah berkilo2 garam dan ajinomoto dalam badannya tu tapi masih mampu naik turun gunung dengan selamber giler mukanyaaaaa...

Arrrrgggghhhhh! Mukaaaa ituuuuu... Aku tak boleh lupakan raut muka ituuuu... Mukaaa kobis basi yang dah retak seribu ituuuu buat aku tekannannnnnnnn!

Ouchhhh! Ouccchhhh! Ouccchhhh!

Sedihhhh u'ouls! Sedihhhhhhhhhhh!

Nanges nanges Kak Nam sambil perah2 susu... Ehhhh! Silap... Perah2 tisuuuuu! Uwaaaaaa...

HH kat tepi aku ni pon dah terkesima rama2 memandang ajumma kasut tinggi tu... Dia pon nak cakap menda yang sama seperti apa yang aku rasa...

Then...

Aku dengan semangat waja "Jom lahhhhhh kita naik... Aku nak jalan sampai atas!"...
* Kak Nam nak jadi super hero...

HH pelik tengok aku berubah fikiran dengan begitu drastik sekali...

Aku simpan semua camera dalam bagpack... 

Mulakan langkah dengan bismillah...

Aku jalan pelan2...

 I'm really watch my every single step... 

Terkadang terpaksa pimpin tangan dengan HH... 

Sampaikan orang kat belakang terpaksa menunggu kami beri ruang sebab denai memang sempit dan licin...
Aku lega... Sebab dah separuh jalan... Barulah nampak tangga...

Hazabedah aku dah lepas!

Tapi....

Ehhhhhhhhhhhhhhhhhh! Macamana aku nak turun nanti?????????????

Ooooooo! Very big question mark sebesar alam buana berkepol2 atas kepala!

Kang dah reti naik tak reti pulak turun!

Ohhhhhh! Tidakkkkkkkkkkkkkkkkkkk!

Kang tak memasal orang bomba bawak helikopter nak turunkan Kak Nam! Glamor u'ouls masuk surat kabo Koya! Berita sebelah2 dengan Lee Min Ho yang bercinta dengan Suzy... Ko mampu? He He He...

Jap... Jap...

Boleh tak aku nak fikir semua tu kemudian?

Boleh tak dah nak terberak kang baru aku gali lubang? Ehhhh!

Aku nak dapat sedap nikmat ghairah dulu sampai menuju puncak... 

Dah dapat madu kang sepah sarap di buang... He He He...

Jom... Kite nikmati pemandangan sekeliling...

Jalan dah rata... Jalan tu dibuat dari getah tayar...

Nice view ever!

Rasa teringin jugak nak main2 atas tanah bersalji tu... Nak feeling2 Winter Sonata laa konon... Tapi... Aku lagi sayang kasut tekois aku... He He He...

Kak Nam posing tampan angun... Ha Ha Ha...

Susuri jalan ini...

Tidak sedetik waktu... Aku melupakan moment indah ini...

Rasa puas di hati... Yeahhhh!

Aku tengok HH diam aje dari tadi...

Tak tahu apa yang dia fikir...

So... Aku slow talk dengan dia "Nape nih? Senyap aje? Tak happy ke?"...

Dia jawap "Eh! Tak de lah"...

Aku balas "Then?"...

Dia diam...

Minah ni... Kalu dia diam... Sama ada dia sejuk atau dia lapar... 

So... Aku assume dia lapar...

Aku pon cakap "Jomlah kita makan"...

Sepantas kilat HH bukak tapau...

Tak ada kerusi meja ek kat sini... Kami duduk atas batu dikelilingi sisa2 salji... 

Jangan jeles u'ouls... Kak Nam hentak perut dengan Nasi Lemak kat Seoraksan tu... He He He...

Rasa susah plak nak makan runcit2 Nasi Lemak dengan sambal iblis... Ehhh.. Bilis... 

Last2... Apa kami buat?

Campurkan semua... Goncang! Jadilah Nasi Lemak Goncang! He He He...

Actually... Aku tak suka makan nasi sejuk... Kalu Nasi dah sejuk memang aku tak kan makan... 

Dari kecik Mak aku memang akan hangatkan nasi untuk aku sorang aje...

Tapi... 

Bila berada kat Seoraksan ni... Segalanya boleh diterima... Sebab sejuk tu dah sekata... 

Lagipun...  Aku tak laa berapa lapar... Just nak layankan si HH yang tak boleh berlapar... 

View kat sini pada waktu ini sangat mempesonakan... 

Tak ramai orang...

Orang  kadang datang dan pergi.. Silih berganti...

Sekali sekala memang hanya aku dan HH aje memadu kasih kat situ... Ha Ha Ha...

Lepas makan... 

Aku tengok HH monyok lagi...

Aku tanya lagi "Nape nih?"

Dia diam...

Aku tanya lagi "Tak tahan sejuk eh?"...

Dia diam...

Aku amik tangan dia... Aku gosok2 dengan tangan aku...

Dia gelak besar...

Dia cakap tangan dia dah tak rasa apa.... Terlalu sejuk walau dah pakai hand glove... 

Actually aku pon sama... 

Tapi malas nak pakai hand glove... Sebab susah nak tekan shutter pada camera...

Bila dia rasa tangan dia dah mula dapat haba skit... Dan tangan dah mula merah2... Baru laa dia ok... Tak monyok2 lagi...

Tengah aku lepak2 layan si HH... Tetiba aku dengar suara orang Melayu bercakap...

Ada satu family group baru nak naik Seoraksan tu...

Kami just senyum2 pandang2 aje... Tak bercakap apa2 pon...

Biasalah... Malaysian kannnnn... Kannnn... Kannnnnn... Ha Ha Ha...

Then...

Kami layan view lagi...

Tak banyak yang dapat diceritakan... 

Layan gambar aje laa ek...

Nak sekepal salji? He He He...

 Tu diaaaaa... Sekapal salji di belakang ku...

Nah! Amik sekepal buat ABC! Ha Ha Ha...

Puncak Seoraksan! Jauh nak ke sana... Tak larat nak mendaki... Lagipun angin kencang! Cehhh! Banyaklah alasan! Padahal penakot! He He He....

Indahnya ciptaan maha esa...

Berlegar di sekitar sini pon dah satu rahmat!

Nampak macam aku ditemani HH aje kan kat sini... Namun... Ada insan lain yang aku bawa sekali kembara bersama... Siapakah? Jawapannya ada pada entry akan datang... Bile? Entah! Tunggu SEDEKAD lagi kot! Ha Ha Ha..

 Kak Nam merenung masa depan... Hari ni stokin kundang u'ouls... He He He...

Lagi...

 Batuan yang mudah mengelongsor...

Di kejauhan...

Dah puas menikmati keindahan alam kat sini...

Kami decide untuk turun...

Sepanjang jalan nak turun...

Aku dah terfikir2... Mampu ke nih nak turun ikut denai basah tadi tu? Adess...

Lagi menakutkan aku bila tetiba... Salah sorang dari family group Melayu yang kami jumpa tadi  hampir2 nak tergelincir sebab tersalah pijak batu.... Dia terpijak ais! Haaa kawww bergegar Seoraksan dengan jerit pekik...

Pastu ada sorang anak Korean pon tergelincir...

Adeiiii.... Lagi lah aku rasa cuak!

Suka tak suka...

Aku kena turun jugak... Tak kan aku nak mati keras kat sini... He He He...

Turun pelan2... 

Tarik nafas...

Pegang besi ketat2... Besi pon dah macam ais...

HH pimpin aku dah macam warga emas! Ha Ha Ha...

Kak Nam gayat!

Namun akhirnya... Selamat jugak aku turun... Yeahhhh!...

Layan view ini... Hilangkan segala lelah ku... He He He...

Sesampai aje aku kat bawah...

Aku ajak HH lepak2 minum coffee... 

Tapi... 

Bukan coffee aje si HH beli... Dia rembat churos! Perghhhhhh! Sedap giler churos kat sini... Cinimon bertaburan... Beso bafakkkkk! Panas2 u'ouls!

Agaknya... 

Kalu Kak Nam niaga karipap kat puncak Seoraksan ni... 

Memang terlajak laris agaknya karipap Kak Nam kan? Ha Ha Ha....

Dah! Jangan nak merepek!

Tengah2 lepak...

Tetiba family group tadi tegur kami...

Si mak tanya kami "Dari mana?"

Si anak kat tepi sengih2...

HH jawap "Dari Johor Bahru"...

Dia tanya lagi "Datang berdua aje ke?"

HH jawap "Aah berdua"...

Senyum dan dia blah... 

Seusai makan dan minum... Mari kita balik!
* Ko mampu sebut perkataan 'seusai' dalam karangan? SASTERA bafakkkkk! He He He...



BERSAMBUNG...

147 comments:

  1. hahhaha..seusai..sastera level tinggi ni..setinggi pendakian ke puncak Seoraksan ni..anyways SYABASSS BAYYYYTTTEEEEIIII!! ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. CIkgu saster mesti bangga! Ha Ha Ha...

      Delete
    2. ada ke cikgu SASTERA kat sini? hehehe..

      Delete
  2. yeaayyy yeayy. SS selamat naik dan turun. catiknyaa pemandangan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seksa dik non... Ha Ha Ha....

      Delete
    2. seksa pun puas dapat tengok pemandangan nan indah tuh..

      Delete
  3. cantikkan soraksan! berbaloi naik walaupun tak gagah macam ahjumma dan ahjusshi
    tapi mrs tetap puas hati, jom ss kita naik hallasan pulak pasni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hallasan? makin banyak laa alasan SS nanti... He He He...

      Delete
  4. Seusai ke seusia?? Usia ahjummaa... Hahaha... Sayang kasut tekois rupenya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ngok laaaaa soklan... Ha Ha Ha... Macam nak mati aku cari kasut tekois tu.... Ingatkan hilang... Rupanya ada budak kecik alih... Hanginnnnn!

      Delete
  5. Replies
    1. Alamakkkkk Otai sudah check in...
      * Abis laaa... Ha Ha Ha...

      Delete
  6. syabas bette..berjaya menawan Seoraksan...walaupun dipintas oleh ahjumma & ahjussi..hehe..

    ReplyDelete
  7. kenangan indah.. salji sekepal, tak dpt wat Olaf..heheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS ada bawak salji tu... Suida nak tak?

      Delete
    2. mana nak korek olaf tu? ABC nak?

      Delete
    3. buatkan laaaa olaf.. es sekepal..

      Delete
    4. es doyan lg sedap... ha ha ha...

      Delete
    5. SS...nak ais kepal tuuuuu...nak buh dlm frame gambar hahahaha

      Delete
  8. kejayaan besar wat Kak Nam sebab sampai atas.. Dan Kak Nam tak jatuh masa turun.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepuk laaa skitttt! Penat Kak Nam naikkkk!

      Delete
    2. Ok..tumpang tepuk dada....eh tgn hahaahah

      Delete
  9. oh my..entry ni lagi romantik dari drama Korea. hahaha. syabas meri beti, I puji kesungguhan SS menuju puncak kasih seoraksan! n gambar-gambar tu semua lawa-lawa. tahan nafas I olls membaca sebab ada penyakit takut tinggi jugak.time naik tu takdelah rasa saspen membaca, tapi time turun tu macam saspender je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang lain mungkin boleh selamber naik or turun... But not me... Seyes takut... Licin giler sebab ais tu cair... Dan kita tak perasan mana satu ais mana satu batu...

      Delete
    2. silap bleh sampai bawah tanpa naik cable car.. =O

      Delete
    3. perghhh kalu tanpa naik cable car.... mmg terror laaa...

      Delete
    4. tapi sebelum tu sangkot2 la sikit kat pokok2

      Delete
  10. kak nam ni kan...u make my day la baca entry ni..haha
    ingatkan ada tangga naik atas..memanjat rupanya..cayalah kak nam!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Separuh susur denai.... Separuh tangga... Tak jauh pon sebenarnya... Cuma Kak Nam je gayat melampau... Kak Nam memang pelakon terlampau... Kah Kah Kah...

      Delete
  11. puncak kasih katanya..tempat nk berkasih syg lah ni...hamoooi!...hehehe

    ehh JM org pertama komen eh...ke terakhir

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry lambat publish... Miss me? He He He..

      Delete
    2. sesak di dada...penyakit apakah ini!!!!

      Delete
    3. Ampunnnnn Ampunnnnn Ampunnnn tuanku.... Patik salah... Hukumlah patik...

      Delete
    4. nak hukuman ye....meh jadi bantal pelok! eheheh

      Delete
    5. matilah kalu Jay Emm start meroyan CT woooiii... ha ha ha...

      Delete
    6. korank pasti akan merindui daku ehehehe

      Delete
    7. haaaa SS tngk tu dia buat drama air mata lagi..

      Delete
    8. Siap keluar entry provokasi tu yg SS tak bleh tahan CT woiiiii... Jenuh nak pujuk nih....

      Delete
    9. tula SS kena p siasat.. sape tu sapa tu yang membuatkan rajuk berpanjangan tu..

      Delete
    10. Sape orang tu?
      * Buat2 tak nak ngaku...

      Delete
  12. aci? baca dari bawah naik ke atas...so nak komen dulu nanti lupa..

    SEUSAI katanya!!! ingatkan SESUAI...mmg sesuai lah sgt SS dan HH..ngam habis...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aci mana Aci? Aci Jay Emm je yang ada.. Ha Ha Ha...

      Delete
    2. Hahaha...JM..sama mcm sy..igtkan sesuai..rupa nya seusai...

      Delete
  13. baru tgh JARI HH udah tahu HH tu bagaiamana orangnya.....boleh giteww..ahahaha...jaga-jaga ada mata yg memandang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok... Bagitahu SS... Apa hasil tilikan Jay Emm? Ha Ha Ha...

      Delete
    2. HH kuat mkn tapi tak gemuk, rajin memasak!...ahahaah..sah SALAH kan

      Delete
    3. Uishhhh! Mana taw nihhhhh??? TEPAT!

      Delete
    4. I'm waiting ur answer Jay Emm....

      Delete
    5. alamak! padan muka ko JM..janji lagi...

      hurmm...jap!...tapi sebelum tu jgn kembang tau..ni pandangan JM je kalau salah tu jgn marah tau

      SS ni seorang yg TELITI, kuat daya ingatan, ROMANTIK, she will treat people as how people treat her..dan sudah tentu seorang yg penyayang

      Delete
    6. Jap... SS nak gi korek tabung pakai pembaris jap... Ha Ha Ha....

      Delete
    7. ala...dapat duit tabung je? kurang tepatlah tu...nk cheque boleh?

      Delete
    8. OK laa tu... Duit tabung lebih berat dari cheque....

      Delete
    9. duit syiling mesti laa berat.. hehehe..

      Delete
  14. Lohh..kak Nam gayat rupanya...baru nak hajak naik roller coaster...tak jadi lah...haip!!!! pesal no 456 ni femes sgt....ishh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaahhh lah..kenapa JM x perasan eh..ishh..mmg SERASI BERSAMA lah ahahahah

      Delete
    2. Sengih tak boleh tutup mulot...

      Delete
  15. oh ohoi!!!!!! ahahaha...statement ayat berwarna hijau tu membuatkan JM gelak berdekah-dekah...ahahahaahahaha...nasib baik org gi solat dan g meronggeng..i keseorangan di sini..x de yg hairan kenapa gelak kuat!

    mmg...kalau tak naik...siap lah i bahan kan buat ayam masak KICAP!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboiiiiii! Siap berdekah... Tutup mulut ke tak tu! Abislah bergegor opis! Itu sebab SS kena fikir panjang2... Dah boleh bayang dahhhhh... Kalu tak naik... Mesti balik Malaysia Jay Emm masak KICAP! Ha Ha Ha...

      Delete
    2. Leh wat sambal lgi tu...coz sesuai dgn masak kicap...adehh...hahaha

      Delete
    3. Mati laa Chef Wan tak boleh cari makan...

      Delete
  16. ahahaha...kak Nam tercabar dengan ahjuma dan ahjussi..jgn tak tahu..kalau di msia ni...tahap mcm tu duduk kat umah makan sireh pinang pastu bergossip...malu ooiii kalau kak Nam x naik!!! mana nak letak muka..bawah tapak kaki or di sebalik Jari Manis

    WWoww..nampak..sedap si JM tu kutuk kann....debik sikit budak tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboiiiiii! Sesedap kicap aje! Ha Ha Ha.... Memang nak kena babab nih!

      Delete
    2. Kicap Jalen mmg sedap...makan sehingga jilat pinngan!

      Delete
    3. alamak!!! asyik salah je nih...itu sbb asyik kena BAHAN ahahahh

      Delete
    4. Bukan jari yang salah! Pinggan yang salah... Ha Ha Ha....

      Delete
    5. xda kicap jalen x jadila trip hahahak..

      Delete
    6. Dia tapau bawak gi koya CT woiii... Kite tak mampu... he he he...

      Delete
    7. jap..! serious ?? bawak kicap ke koya ?

      Delete
    8. Ingat pe.... Mawar Paridah tu pegi setanbul pon bawak sos u'ouls....

      Delete
    9. hehehehe hehehehe.. den x bawak pape pun tau.. mmg poe nak isi perut makanan sano..

      Delete
  17. kak Nam senyum lebar dalam pic ke 2 kerana berjaya lalui denai yg sempit dan licin...time JM mendaki dengan rakus kerana Autmun season jalan mmg x licin (nampak statement maut x pandang kiri kanan)..x de salji..mmg perlu carefull time salji. Paling kelakar..boleh lagi bermonolog dan berfikir mcm mana nak turun...ahaha..turun je lah ..kalau JM ikut sama boleh i kendong u

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS berat 100 KG... Mampu ke Jay Emm kendong? Ha Ha Ha...

      Delete
    2. bersamaan dengan berat 100kg KAPAS?...boleh sgt!

      Delete
    3. Apa beza 100 KG SS dengan 100 KG KAPAS plak nih? Bukan ke sama berat?? Matematik UPSR berapa nih? Ha Ha Ha....

      Delete
    4. Adehh..JM nk kendong? Takut yg dikendong berciciran...hahaahaha

      Delete
  18. pose kak nam merenung masa depan tu cantik...pos ke JM boleh..buat mcm Tiga Lalat..pos gambar Iphone 6..nk FRAME kan pun x de selera..boleh buat bungkus ikan kering..ahahah...kalau TL baca ni mampos JM......kalau gambar kak nam yg ini I akan gantung kan bilik..FRAME cantik...yo lah..langit biru tu bersama Kak Nam yang Macho!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jap.. Nak fahamkan apa yg Jay Emm tulis ni... Ayat tonggang langgang... Ha Ha Ha... Uishhhhh... Nak ke gambar SS tu? Ke SS salah baca ni? Ha Ha Ha...

      Delete
    2. ayat tunggang terlanggang...hatoilah...itu lah dulu tak masuk kelas SASTERA...masuk kelas sains tulin...

      pendek cerita...SS pos gambar sedang merenung masa depan bersama langit biru tu..JM nk FRAME dan gantung dalam bilik. Kalau gambar Iphone 6 yang tiga lalat pos tu..x sudi nk masuk frame...boleh buat bungkus ikan masin..

      ehh still x paham ke nih...

      Delete
    3. Hadooiiii! Sakit usus baca komen Jay Emm nihh... Hadoiiiii! Kalu SS jadi Tiga Lalat mahu kecewa guling2 pegi dapor cucuk mata dengan garfuuuu! Hadoiiii lawakkkk betul laaaa..... Kah Kah Kah Kah Kah...

      Delete
    4. iyela iyela kutuk hadiah hantaran saya jeeew ;( huuhuu2

      Delete
    5. Adoiiii Wakkkkk! Wakkk ni memang kelakorrrrrrrrrrr laaaa Wakkkk! Sakit betul perut SS nih... Adeeiiii.... Wak boleh masuk Maharaja Lawakk laaa Wakkkk... Adusssss.... Kah Kah Kah....

      Delete
    6. alaaa Wak ni..jangan lah merajuk!!!! itu hanya gurauan..tak de gurauan tak mesra alam lah nanti

      Delete
    7. Meh sini SS dodoikan Wak lagu Bayangan Gurauan Rahmat Mega nak tak Wakkk?

      Delete
    8. hantar CT... Bior Wakkk ADJUST! Kah Kah Kah...

      Delete
    9. hantar kat WAK buat ape.. hantar kat akak JM hahaha.. buat dia ngigau malam2

      Delete
    10. kalau gambar CT selfie x beri apa2 kesan..lain lah gambar kak Nam...ahahahaha....lariiiiii

      Delete
  19. TAMAT!!!!..ya ampun..byk nyer JM komen..sorry kak Nam...I terlalu TERUJA baca entri yg penuh DRAMA.....okey nk tggu next entri

    kalau nk tunggu JM punya entri...bukan sedekad maybe SEABAD lagi lah hai!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaaaaaaaaaaaaaa... Jangan laa lama sangat! Pat laa update.... Nak baca! Pleaseeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!

      Delete
  20. amboii, memancor2 kasut biru tu...

    ReplyDelete
  21. Replies
    1. Tak de laa atas sangat pon.... Penakot je lebih... Ha Ha Ha....

      Delete
  22. Tahniah Kak SS berjaya sampai ke puncak Seoraksan walaupun ada ice dan salji. Kagum dengan akak. Saya dulu nak naik puncak satu gunung dekat Canada ni tapi cancel sebab bersalji. Takut mati jatuh gunung. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. First time tengok ketulan ais kat atas tanah memang rasa teruja... Tapi bila dah pijak rasa menyesal... Ha Ha Ha...

      Delete
  23. Salam. Hee tahniah ye cik scdha sein (susah sangat nak sebot nama)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm... Kan dah cakap... Jangan sebut... Nanti lidah Wak terbelit... He He He... Adusss....

      Delete
    2. ahhaa, sy dh tauuu., suida kan namanyerr ;p

      Delete
    3. Keh Keh Keh... Wakkkk oooo Wakkkk... Wakkk salah orang laaa Wakkk... Wak pegi tengok kat Senarai Blog Walking Cari Pasal kat atas tu... Nanti Wakkk kenal sape di Suida tu... Ha Ha Ha...

      Delete
    4. Wak ni...baru bangun tido ke apa...SS is Scdha Sein (SS)...Suida tu nama timbangan JM buat QA...sahhh..Wak pening...siapa pulak QA tu hahahaah

      Delete
    5. Wak dah PENING LALAT! Ha Ha Ha..

      Delete
    6. Hahahaha...tumpang gelak...nama suida masih jd topik

      Delete
  24. tengok tu.. suka bermisteri lagi ahkak ni.. btw tahniah tahniah ^^ berjaya sampai atas..
    kalo jalan atas ice kena pakai kasut yg grip dia kuat kan.. tapi x kuasalah nak bawak kasut bnyak2..

    okay gak la ada yang sudi tegur.. kalo dak tukar pandangan mata pun tak sudi lalala..

    ReplyDelete
    Replies
    1. misteri apa? misteri mimpi syakila ke? He He He.... kalu ice tebal.. harus pakai kasut tapak paku...

      Delete
    2. haaaish.. lagu2 zaman bilaaaa ni SS

      Delete
    3. itu lagu zaman CT belum lahir!

      Delete
    4. CT lahir2 terus kepop k.. hihi..

      Delete
  25. kat denai yang licin tu.. xde tempat pemegang ke ? xkan dia x fikir precaution untuk orang ramai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada... tapi satu je... time selisih dgn org lain tu bahaya... tempat pemegang pon sejuk nak mampos....

      Delete
    2. da SS pun kebal bebenar xmo pakai glove hahaha.. beli glove yang bleh tekan phone skali..

      Delete
    3. Ada ke glove yang leh tekan phone?

      Delete
    4. ado.. pakai glove tp still bleh slide screen.. kalo yang branded nye yg pvc around 150 keatas.. kalo yg cikai kat daiso je miahaha..

      Delete
    5. SS ada yg daiso... Tapi tak kalis sejuk...

      Delete
    6. miahaha nama pun daiso mari.. CT beli yg daiso sbb comel. tapi x beli pun yg mahal. tmpt yg ct p xdok saleji..

      Delete
  26. Ok...komen dulu baru baca...mau amik napas pjg bla baca ni....heheheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila laaa tarik dan dan tahan nafas! Ha Ha Ha...

      Delete
  27. Pergghhh...tahniah kak nam coz berjaya jugak sampai di atas...kegigihan anda kebanggaan kami...hahahaha

    ReplyDelete
  28. Kalau dah ahjuma dan ahjusi pon rilek jer turun naik...mmg tercabar tu kannnn....heeheh

    ReplyDelete
  29. akhirnya berjaya jugak didaki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat2 lap peluh walau tak de peluh... He He He...

      Delete
  30. so sweet nya... saling gosok mengosok tangan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak nak mati beku kat atas tu... he he he...

      Delete
  31. Huwaaaaaa, cantiknya view.. ni yang jelly ni... hehe.. tahniah kak nam, smpai gak ke puncak selepas episod bertangga.. hehe

    ReplyDelete
  32. cantik sangat pemandangannya.. nasib SS naik jugak sampai ke atas.. kalau tak, buat rugi jer dah sampai ke sana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu tak... Berkodi2 Jay Emm perli! Ohhhhhh tidakkkkk! Ha Ha Ha...

      Delete
    2. takut laa SS.. jenuh menahan perli kak JM.. hahaha..

      Delete
  33. bila dia dah mendaki , dah hilang doh perkataan gayat ... alhamdulillah , dapat turun ... sapa lah member seorg lagi tu . bila lah da nak interframe yek ... ahaks .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan sorang tapi 7 orang.. Paling special of coz ler my First Top Commenter... He He He...

      Delete
    2. first Top Commentar...eheheheh...terus urut DADA Wan Maimunah!

      Delete
  34. SS salji tu nape tak bawa balik malaysia

    ReplyDelete
  35. Resepi baru nasi lemak goncang hihihi

    ReplyDelete
  36. salam perkenalan , SS ... menarik nya baca blog SS semua pasal travel . boleh jadikan rujukan jugak nie . part SS bermonolog tue buat nia ketawa sensorang , hiks ...masyaallah view nya sangat lah cantik . nie yang tambah motivasi nak ke korea balik , visit seoraksan pulak =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm Nadiah... Salam kenal.. He He He...

      Delete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...