Friday, 17 April 2015

Kembara South Korea - Winter Sonata Versi Kak Nam

Entry sebelum boleh baca di SINI...


Disclaimer : Entry kali ni ada background music... Kalau u'ouls baca entry ni melalui notebook atau pc... Bolehlah dengar looping background music pilihan aku.. Tapi... Tapi... Looping akan terhenti bila aku publish next entry baru ek.... He He He.. Enjoiceeeeee Listening and Reading Everyone!



*** Winter Sonata ***

Aku mintak photo Jay Emm kat Statue Winter Sonata ni hapah dia tak bagi... Aku tepek gambar aku je laaa... Ha Ha Ha..


Sape kat sini pernah layan Drama Koya Winter Sonata?

Sila angkat tangan tinggi2!

Tayang ketiak u'ouls yang mashhhammmm tak pakai ololono tu! Hi Hi Hi...

Kalu pernah tengok...

Bagus!

Kite geng! He He He...

Sejujurnya....

Aku menjadi semakin dewasa bersama runut bunyi dalam Drama Winter Sonata tersebut...
* Runut bunyi = Original Sound Track (OST)...

Dari dulu hingga kini...

Atau mungkin selamanya...

Lagu2 dalam Album Winter Sonata sentiasa menjadi pilihan aku... Dan aku mainkan hampir setiap masa...

Antara lagu yang aku suka sangat dalam OST drama tersebut.. Of coz laa From Beginning Until Now dan My Memory...

Lagu From Beginning Until Now tu pernah dinyanyikan semula oleh Hazami dalam versi Melayu tetapi diubah tajuk dan lirik kepada Sonata Musim Salju... 

U'ouls boleh laa google sendiri ye untuk dengar lagu tersebut...

Dua lagu tu pon dah cukup membuatkan aku teringatkan kisah cinta cinton aku yang lalu...

Tapi... Sekali imbas... Kisah cinta cinton aku ada iras2 lagu SM Salim "APA DAH JADI"... He He He....

Sila laaa scroll agar tidak hilang pedoman... Ha Ha Ha..



*** Cinta yang tak kesampaian ***


Saat Drama Koya Winter Sonata muncul di peti kaca telebesennn...

Aku laa orang pertama yang terpacak kacak depan TV setiap petang...

Lepas balik kerja petang...

Dan kalu aku tak ada kelas malam..

Maka...

Kat umah laa aku lepak2 kangkang depan telebesennn.... Ha Ha Ha...

Masa citer tu ditayang....

Aku baru je putus cinta dengan kekasih aku nombor dua...

Kami bercinta sejak zaman study first Dip sampailah ke zaman keje...

Lima tahun u'ouls...

Aku menyemai cinta bercucuk tanam macam nak rakkkkkk!

Sayangkan dia sepenuh jiwa raga...

Akhirnyaaaaaaaa?

Aku ditendang macam sepak takraw!

Kejam tak?  Kejam tak? Kejam tak?

Dia curang dengan aku!

Janji nak sehidup semati...

Tapi...

Aku dibior macam nak mati sensorang!

Sedihhhh! Pedihhhhh! Luluh buluh hati ini...

Dada ni macam kena tusuk dengan lidi satay 80 juta cucuk...

Aku amik masa 2 tahun jugak lah nak lupakan dia...

Selama 2 tahun tu...

Aku menaruh harapan Zaiton Sameon...

Mengharapkan dia akan patah balik kat aku... 

Namun...

Harammmmmmmmmmmmmmmmmmm hapahhhhhhhh tak deeeee!

Buat penat peluh berdaki aje aku tunggu!

Rayuanku Rohana Jalil hapahhhh dia tak hiraukan...

Dah lahhh aku ni kena tinggal macam tu je...

Terumbang ambing kera sumbang...

Dia sedap2 hidup menanam tebu di pinggir bibir...

Dia tipu duit cash aku beribu ribu lemon tembikai...

Dah laa tu je simpanan yang aku ada...

Pastu...

Personal Loan Bank Rakyat pulak atas nama aku...

Duit dia kebas.... Hutang dia tinggalkan untuk aku...

Nasib baik bukan hutang Along!

Kalu hutang Along tak ke memasal Kak Nam kena jual badan!

Keji tak? Keji tak? Keji tak?

Loan kereta dengan Bank Unta pon atas nama aku...

Masa jual kereta...

Dia tinggalkan selambak saman tak berbayar!

Ohhhhhhhh! Tidakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!

Semua aku kena tanggung sendiri!

Dia sedap2 berjoli katak!

Dah laaa gaji aku kecik!

Kais pagi makan pagi...

Kais petang makan petang....

Dah macam Ayam!

Tak ke makin jahanam hidup Kak Nam????

Jahanam tak? Jahanam tak? Jahanam tak?

Itulah kebodohan Kak Nam paling agung!

Saat itu aku rasakan...

Cinta itu buta dan membutakan hati dan mata...

Selama dua tahun tu...

Apa yang jadi kat aku?

Aku belajar untuk lupakan dia...

Tahun yang pertama...

Aku rasa.. Aku tak mampu nak lupakan dia!

Aku celik mata je ingat dia...

Aku tak boleh tido sebab asik ingat dia...

Tidak ada sedetik lebih Anuar Zain pon yang aku tak ingat dia...

Badan aku yang dulu berisi...

Tampan anggun... Kacak jelita...

Terus jadi lemping pisang! Emping jagung!

Dah macam tengkorak hidup pegang setering tepi highway dah Kak Nam ni...

Over Slim River kataaa kawwwwww!

Ditambah lagi...

Hari2 aku nanges nanges teresak esak!

Menetek netek air! Ehhh silap... Menetes netes airmata!

Kat umah... Nanges...

Kat tempat keja... Nanges...

Kat pondok bus... Nanges...

Dalam jamban awam...Nanges...

Dalam kelas... Nanges...

Nanges laaaa.... Nangesss laaaa... Nangessss laaaaa...
* Nada Syawal dalam Ahmad Albab... He He He...

Kalu orang tanya nape mata aku merah?

Aku jawap.... Aku usung bawang merah ke hulu ke hilir... He He He...

Nasib baik aku tak jadi Kasim Selamat....

Kalu aku  jadi Kasim Selamat...

Tak ke memasal aku kena masuk kelas music Yamaha... Belajar tiup seksepon!

Berapa lama aku nak menarik2 nafas meniup niup seksepon tu????

Dah lah aku astma! Nafas tak cukup panjang!

Garfu mana garfuuuuuuu?????

Iskkssss....

Kak Nam kecewa u'ouls...

Bila aku kecewa... Aku jadi vandalism...

Buang tisu merata2...

Nasib baik DBKL tak saman!

Kalu kena saman lagi lah aku sedih... Sebab... Aku tak tahu DBKL tu kat mana? Aku tahu sebut je... He He He...


*** Januari ***


Dua tahun berlalu...

Aku pon tamat belajar...

Alhamdulilah aku berjaya dengan CGPA 3.5 above...

Terasa penat lelah aku bergelandangan bertahun2 itu... Akhirnya berbayar!

Kalu nak tahu kisah gelandangan aku... Bolehlah baca di SINI...

Lepas konvo...

Aku dapat tajaan dari Kementerian Pelajaran Malaysia untuk sambung belajar MCP...

Semuanya ditanggung...

Dalam masa yang sama...

Aku temui lagi cinta baru... He He He...

Cinta MIRC u'ouls...

Dulu aku giler chatting kat MIRC...

Sape kat sini pernah berchatting dalam MIRC?

Biasanya aku lepak kat #kampung... Ha Ha Ha...

Aku guna registered nickname KeabadianCinta...

Tak boleh blahhhhh kawwwww... Nickname Kak Nam jiwang karat habis!
* Kak Nam peminat fanatik Anuar Zain! Dua kali terserempak Anuar Zain... He He He...

Entah cemana...

Chatting punya chatting...

Boleh pulak aku tersangkut dengan kekasih aku nombor 3...

First time jumpa terus comolot u'ouls! Ehhh silap... Terus couple! He He He...

Gelojoh tak? Gelojoh tak? Gelojoh tak?  
* Punyalah desperadonya Kak Nam menagih cinta... He He He...

Namun...

Sekali lagi...

Aku dicurangi!

Keeeeeeeeetaaaaaaaahiiiiiiiiiiiiaaaaaaannnnn apaaaaaakahhhhh iniiiiiiiii???????????

Asikkkkkkk aasssssikkkkkk kena curangggggggggggg ajeeeeeeeeeeee!

Ohhhhhhhh! Tidakkkkkkkkkkkkkkkk!

Kami sempat couple selama 9 bulan aje...

Rupanya kekasih aku tu kaki betina!

Aku boleh terima kalu dia nak patah balik kat kekasih lama dia...

Tapi... Yang aku tak boleh terima tu...

Dalam masa yang sama... Dia boleh pulak bercouple dengan kawan baik aku sendiri!

Makkkkk oiiiii.... Ko ni nafsu kuda belang ke hapeeeee nihhhh!

Sana ko nak... Sini ko nak...

Sudahnya...

Aku ni ko campak!

Tak ke macam tahikkk punya perangai??????

Sekali lagi aku terasa macam kena tikam dengan lidi satay 80 juta batang!

Nyesal pulak aku kenalkan dia dengan kawan baik aku tu...

Dan...

Yang paling paling paling aku tak boleh terima...

Dia hadiahkan aku lagu 'Januari' by Glen Fredly!

Mentang2 lah kami putus bulan Januari...

Entah2 dia memang plan nak ceraikan aku bulan Januari kot!

Kuang aaaaajjjjjjjjaaaaaaaaaaaaaaqqqqqqqqqqqqqqqqqq!

Yaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrr! Aigoo... Aigoo... Aigoo...

Cer u'ouls tengok lirik lagu Januari ni...
 
Januari - Glenn Fredly

Berat bebanku meninggalkanmu...
Separuh nafas jiwa ku sirna...
Bukan salah mu apa daya ku...
Mungkin benar cinta sejati...
Tak berpihak pada kita...
Kasih ku sampai di sini kisah kita...
Jangan tangisi keadaannya...
Bukan karena kita berbeda...
Dengarkan... Dengarkan lagu.. Lagu ini...
Melodi rintihan hati ini...
Kisah kita berakhir di Januari..
Selamat tinggal kisah sejati ku...
ooo pergilah...

Lemak berkati2... Menyakitkan hati!
* Pantun dua kerat...

Bongok tak? Bongok tak? Bongok tak?



*** Kasanova ***


Lepas je aku tamatkan MCP....

Dan menyedari bahawa cinta aku selama ni dikhianati...

Akhirnya 

Aku amik keputusan untuk balik Johor...

Dah tak ada apa yang aku perlu tunggu kat Kolumpo ni...

Lebih banyak kisah duka dari bahagia....

Then...

Aku atur langkah pertama....

Aku dapat offer keja dengan company Koya... Boleh baca kisahnya di SINI...

Masa ni aku dah bercouple dengan kekasih aku nombor 4...

Kekasih aku nombor 4 ni pon banyak jasanya...

Dua tahun aku couple dengan dia...

Tapi banyak kali breakoff...

Breakoff sebab aku buat perangai!

Aku tahu dia setia...

Boleh terima diri aku seadanya...

Tapi entah la!

Hati ini tak boleh nak 100% kat dia...

Aku rimas dengan orang yang suka mengongkong dan tak matang!

Itu tak boleh... Ini tak boleh..

Dan dia tak banyak masa untuk aku..

Aku rasa sunyi! Aku rasa terabai!

Banyak kali aku belajar untuk cintakan dia sepenuh hati...

Tapi semakin aku belajar.... Semakin aku mencuba...

Semakin jiwa ni tebal dengan rasa kurang percaya...

Aku takut untuk ada perasaan terlalu sayang pada seseorang sebagaimana kekasih2 aku sebelum ni...

Dalam masa aku on off dengan kekasih nombor 4 tu...

Aku bercouple pulak dengan kekasih nombor 5...

Amik kawwww....

Dua orang sekaligus aku couple! He He He... Di sana menanti... Di sini menunggu Ukays...
* Dasyat Kak Nam! Ha Ha Ha...

Masa birthday aku bulan Julai..

Kekasih nombor 5 tu beri alasan tak sempat nak celebrate besday aku...

Tapi dia datang rumah bagi hadiah...

Dia hadiahkan aku seutas rantai dan gelang!

Ho Ho Ho... Sangat tidak macho ok Kak Nam dengan menda2 gitu...
* Kak Nam masa kecik main perang2... Bukan main mak2... Ha Ha Ha...

Aku tak pakai pon apa yang dia kasi... Tah mana tahhhh aku campakkkk! Ha Ha Ha...

Dan..

Dia hadiahkan jugak CD Original Winter Sonata u'ouls... Masa aku training kat Busan, Korea dulu pon tak pernah terfikir nak cari CD ni...

Malam besday aku...

Dia kata nak pegi Kolumpo...

Aku pelik!

Ehhh! Pesal tetiba je nak pegi Kolumpo? Hari ni Birthday aku kot... Tak kan main blah gitu je...

Rupeerrrnyaaa...

Selepas seminggu birthday aku berlalu...

Baru aku tahu...

Yang tujuan dia pegi Kolumpo tu sebab nak celebrate birthday bekas kekasih dia yang kebetulan juga pada bulan Julai...

Macamana aku tahu? 

Aku hacked akaun Friendster dia! Ha Ha Ha..
* Dulu tak ada Facebook cuma ada Friendster...

Lepas kantoi tu...

Aku ajak dia jumpa...

Kami sembang dan settlekan masalah hanya dalam kereta...

Sebab... Aku fikir...

Sebelum hati aku bertambah sakit...

Sebelum dia ceraikan aku... Tinggalkan aku...

Baik aku yang ceraikan dia... Tinggalkan dia..

Boleh gitew?? Ha Ha Ha...

Masa jumpa bertentang mata tu... Baru dia terus terang yang dia dah berpatah balik kat bekas kekasih dia...

Aku mendengar setiap butir pengakuan tanpa perasaan!

Aku dah immune dengan orang yang curang sebab aku pon dah belajar jadi pencurang! Ha Ha Ha...

Dan aku tak kisah nak breakoff dengan dia!

Pegilahhhh... Pegilahhhhh... Pelokkkk lahhhh kekasih koooo tuuuu!
* Nada Sadiq Sigaraga dalam 3 Abdul... 



*** Walaupun kau bukan kekasih... ***



Sepanjang aku keja dengan company Koya...

Perangai aku pon dah macam orang Koya!

Aku jadi lupa diri...

Aku jadi arrogant nak mampos...

Aku poyo...

Aku jadi kaki buli...

Kuat menyetan!

Aku jadi pendendam cinta!

Aku jadi Player a.k.a Kasanova nak mampos!

Kalah Pak Maon dalam citer Do Re Mi tu haaaa!  Ha Ha Ha...

Setiap masa...

Aku berpoya-poya...

Aku kuar dating dengan orang ni...

Kuar dating dengan orang tu..

Bercouple sana...

Bercouple sini...

Just nak main2kan perasaan mereka...  

Sampai terlupa dan tersalah panggil nama pon ada... He He He...

Terserempak kantoi tak usah cakaplah...

Dah sah2 Johor Bahru ni bukan besar mana pon...

Pusing2 pon jumpa jugak aku tengah menjalang! Ha Ha Ha...

Tapi... Percayalah...

Aku langsung tak ada perasaan pon setiap kali terkantoi!

Lagi ko naik angin... Lagi ko panas hati... Lagi aku suka!

Aku rasa puas setiap kali dapat permainkan perasaan orang!

Sehinggalah...

Aku jumpa HH...

Eh! Dah kenapa pulak dengan HH?

Masih ingat dengan kisah Musuh Karib?

Kalu lupa.. Boleh baca di SINI...

Ada komen yang mintak aku sambung kisah Musuh Karib tu...

Ok... Sila scroll sampai habis...

Aku citer sini... Habis sini... Ok?

Semua orang tahu yang aku memang tak boleh bertentang mata langsung dengan HH sebab kami dahulunya adalah musuh karib...

Namun...

Allah itu maha berkuasa...

Allah itu mahal adil...

Adil yang bagaimana?

Allah terbalikkan perasaan benci kepada prihatin hanya dengan sekelip mata aje...

Betul kata orang...

Kalu benci orang.... Jangan benci sangat.... Nanti kena daulat! Ha Ha Ha...

Aku masih ingat lagi...

Satu peristiwa di mana...

Ayah aku tetiba dimasukkan ke hospital kerana diserang strok untuk kali ke dua...

Dah la masa nak pegi hospital tu orang langgar lari kereta aku...

Boleh baca kisahnya di SINI...

Masa ayah aku kena tahan kat Ward...

Aku nampak abang aku menanges...

Tahan2 airmata sambil cium dahi ayah aku...

Dia sempat jaga ayah aku sekejap...

Then...

Aku tengok abang aku nampak penat...

So... Aku suruh dia balik rumah..

Then...

Aku volunteer nak jaga ayah aku...

Aku bermalam kat hospital...

Aku lah yang beri dia makan ubat... Tukarkan pampers dia...

Temankan dia sepanjang malam...

Dan... Sepanjang malam itu jugak...

Aku nanges teresak2 kat bucu katil hospital...

Tangan ayah aku yang dah lemah longlai itu...

Aku genggam tak lepas...

Aku cium dan dakap kat pipi aku yang basah sepanjang malam...

Aku sedih giler!

Mengingat detik2 sepanjang ayah aku sakit...

Semakin hari...

Aku jadi orang tak terurus...

Pegi keja pon serabai...

Sebab...

Terkadang aku terpaksa ulang alik dari kampung ke Johor Bahru untuk jaga ayah aku...

Setiap hari ada saja pertanyaan menyinggah di fikiran...

Macamana aku nak teruskan hidup...

Kalu orang yang dicintai yang selama ini menjadi nadi nyawa aku tetiba terlantar sakit dan tak ingat aku lagi...

Aku jadi hilang semangat...

Aku jadi orang yang terlalu berputus asa...

Aku tak boleh buat satu apa pon!

Otak aku beku...

Tindakan aku semakin hari semakin kaku..

Tak boleh fikir lain...

Just fikir ayah aku jeee...

Aku risau! Aku takut! Perasaan kian bercampur baur...

Semakin hari...

Aku dah tak boleh fokus pada kerja...

Orang cari aku..

Kejar aku pasal kerja...

Semua aku dah tak peduli...

Hasil kerja aku semua masuk tong sampah...

Dah lah dapat boss Korean pon macam sampah!

Macam2 jadi kat aku...

Malam yang aku jaga ayah aku tu...

Hati aku diruntun dengan rasa kesal paling dalam...

Menyalahkan diri sendiri...

Aku mulai sedar...

Allah sedang rentap rasa bahagia kat hati aku sampai begini sekali dugaannya...

Setiap inci kejahatan yang aku buat selama ini...

Akan effect pada orang yang aku sayang!

Thats fact!

Aku cuba ingat setiap kesilapan yang tak terhitung...

Berkira2 setiap dosa yang aku lakukan...

Ye... Aku bukan insan sempurna...

Dan...

Pada waktu tu...

Aku teringat kat HH...

Mungkin dia orang terakhir yang aku berdosa...

Aku rasa bersalah sendiri...

Bersalah pada orang yang aku buli dan sakiti hatinya setiap hari...

Aku rasa... Semua yang terjadi ni... Sedikit sebanyak mesti dari dosa2 aku sakiti HH...

Jam 3:00 pagi u'ouls...

Dalam keadaan bilik hospital yang sunyi sepi dan gelap itu..

Aku tergerak hati nak SMS HH... Nak mintak maaf...

Aku tahu dia dah tido... Mestilah dia tak akan baca SMS aku tu kan...

Tapi... Aku nekad nak SMS dia jugak...

Aku tak reti nak taip apa... Kalu aku taip berjela takut dia tak faham...

Lagipun handphone dedulu mana boleh taip panjang2 macam sekarang..

Patutnya aku taip I'M SORRY....

Tapi aku melalut... Aku taip "I MISS YOU!"... Then Send! He He He....
* Haaa padan muka ko Kak Nam... Skandal lagi sana sini.. Hi Hi Hi...

Tak lama pastu...

Dia terus call!

Aku terkedu...

Dalam hati syak wasangka... Alamak! Mesti dia nak maki2 aku... Mesti dia ingat aku tersalah send SMS...

Mesti dia kata aku giler... He He He...

Fikir dua tiga kali... Then baru aku angkat...

Dia tanya aku kat mana?

Aku pon citer.... Aku kat hospital... Dan mintak dia inform opis yang aku tak dapat datang keje...

Yang pelik tu... Dia langsung tak tanya nape aku hantar SMS  "I MISS YOU!" tu... He He He...

Nasib baik dia tak tanya... Kalu dia tanya aku nak jawap apa?????? Ha Ha Ha...

Tup.. Tup...

Lepas abis waktu keje..

Tetiba dia call aku lagi...

Dia kata dia on the way nak jumpa aku kat hospital...

Makkkk aiii... Bior betul minah nih...

Jauh tu nak ke kampung aku...

Ke dia tak percaya yang aku betul2 kat spital?

Sebab aku kan setan!

Sape nak percaya cakap setan macam aku kannnnn!

Mesti dia ingat aku nak mainkan dia... Ha Ha Ha..

Dah separuh perjalanan ke hospital... Aku inform dia yang ayah aku urgent untuk dipindahkan ke Hospital Pakar Johor Bahru...

Aku ingatkan HH tak kan sanggup patah balik ke Johor Bahru...

Tapi dia sanggup u'ouls...

Tak lama pastu... Terjongol muka dia kat hospital...

Masa tu...

Aku rasa muka aku nihhh.... Muka aku yang tampan anggun ni... He He He...

Macam nak terseret kat lantai...

Malu gilerrrr wooo dengan dia...

Aku langsung tak boleh pandang muka dia...

Orang yang aku buli... Orang yang aku maki... Hina... Zalimi...

Dulu muka ketat...

Tapi..

Hari ni... Dia hadiahkan aku sekuntum senyuman...

Dia berikan aku BAHU!

Sentiasa buat aku rasa lega!

Sejak dari tu jugak..

Dia kenal WARNA diri aku yang sebenar...

Sikit demi sikit...

Hari demi hari...

Perlahan2 aku citer kat dia...

Kenapa selama ni perangai aku macam setan! Ha Ha Ha...

Aku cerita kat dia kisah2 TRAJIS CINTA NAJIS... Seperti yang u'ouls baca dari atas... He He He...

Dan perlahan2 dia ubah aku...

Dan perlahan2 aku berubah...

Aku dah tak lagi berpoya2 macam dulu...

Dah tak buli2 orang macam dulu...

Cuma kaki mengusik dan menyakat skit2 aje hingga sekarang... He He He...

Dan...

Jangan tak percaya ye u'ouls...

Walaupun aku semakin hari rapat dengan HH hingga ke hari ni...

Tak semestinya kami ni sahabat yang serasi sentiasa..

Hakikatnya..

Kami ni tetap macam langit dengan bumi...

Terkadang buku bertemu ruas!

Pemikiran kami tak sama...

Perangai tak sama...

Bidang kerjaya dan pelajaran pon kami tak sama...

Umur pon tak sama ek...

Dan percayalah..

Perbezaan itulah yang melengkapi each others...

Kelebihan dia melengkapi kekurangan aku..

Dan kelebihan aku melengkapi kekurangan dia...

Kadang aku dengan HH ni macam peguam bela dan pendakwa raya yang akan berhujah sampai puas untuk dapat win-win situation...

Mengkritik tidak bererti menentang... Menyetujui tidak semestinya menyokong... Menegur tidak bermakna membenci dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik...

Itulah bezanya antara SAHABAT dan KAWAN...

SAHABAT tak akan pernah berputus asa!

Mengenali SAHABAT adalah travel paling indah!

Kita tak mampu TRAVEL ALONE kat dunia ni!

Berhujah laaa dalam apa bahasa sekali pon...

Kiralah berapa juta nombor pada mesin kira secanggih mana sekali pon...

DUNIA INI TIDAK DICIPTAKAN UNTUK KITA HIDUP SEORANG DIRI!

Logiknya...

Belum pernah ada jenazah yang boleh mandi berdiri!

Pernahhhh u'ouls dengar atau tengok jenazah guling badan masuk kubur sendiri?

Pernah? Pernah? Pernah?

Kalu ada.. Tu bukan jenazah! Tu hantu Kak Limah! Ha Ha Ha...

Dan setakat hari ini...

Allah masih pinjamkan HH untuk aku...

Harap2... Kami kekal bersahabat travel dunia akhirat...

Menemani aku dalam setiap langkah...

Walaupun HH bukanlah kekasih...

Bukan juga teman biasa...

Namun...

Hadirnya memberikan cahaya...

Di saat hati yang sarat terluka...

Aku bersyukur...

Aku tawakal...

Aku berserah...

Setidak2 nya...

Aku ada sahabat untuk berkongsi bahu untuk sama2 pikul bebanan...

Dan jangan silap sangka ye u'ouls...

HH ni sebatang kara...

Ayah... Mak.. Dan adik beradik dia.. Kesemuanya dah meninggal dunia...
* Jangan tanya aku punca kematian mereka... Kisahnya sangat sadis! Nanti aku nanges!

Namun begitu...

HH tak keseorangan kat dunia ni...

HH ada aku sebagai waris tunggal...

Dan...

Family aku adalah family HH...

Kawan2 aku adalah kawan2 HH...

Ok?


*** Single ***



Single?????

Releks laaaaa...

Single tidak semestinya tidak bahagia!

Hidup ini bukan perjudian bukan tilik nasib!

Tetapi... Suatu perjalanan yang sudah tertulis!

Di akhir garisan ada hikmah dan takdir menanti..

Kita hanya mampu merancang...

Namun...

Allah is the best planner!

"Jika manusia sayang ia akan beri perhatian...

Jika Allah sayang ia akan beri ujian...

Justeru...

Temani aku...

Jangan biar sepi memeluk ku"...

Boleh gitew sweetheart Jay Emm ?... He He He...





P/S : Entry Nami Islands akan menyusul kemudian...

171 comments:

  1. huhuhuhuhuhuhuhuhuhuhuuuuuu...
    **tisu dah habis..lap kat baju..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut tadah dengan baldi... He He He...

      Delete
    2. belum sempat cari baldi, dah kering air mataku..haha

      Delete
    3. Apsal tetiba habuk masuk mata saya ni? Berair-air mata hah!

      Delete
    4. Cikgu Ceketed nak pinjam penyapu lidi SS tak?

      Delete
    5. Tapi habuk-habuk tu ada masa baca entri SS ni je...

      Delete
    6. Habuk kacang tumbuk ada lagi tak? He He He...

      Delete
    7. Mata saya pun berhabuk gak ni

      Delete
  2. lagu2 yg u share kat FB.. huhuuhuuhuuu...
    drama ni sedih.. drama real.. boleh buat novel ni..
    SS, let it go kesedihan lalu.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Let it go let it go... he he he...

      Delete
    2. tetiba lagu Frozen plak muncul..

      Delete
    3. ♪♫ Do you want to built a snowman,...♪♪♫
      Huhuhuh simptom2 nak meroyan dah sampai :)

      Delete
    4. tunggu musim akan datang kita buat snowman.. hehehe..

      Delete
  3. u xcita plak kekasih no 1?hehe..
    mula2 baca sedih + lawak2 gitu, ada la sikit senyum..
    ending ayaq mata keluaq..huhuhu..
    mujoq dok sorang dalam bilik..lau dak malu kat hosmate..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soklan bijak! tanda u pembaca yg prihatin.. hu hu hu...

      Delete
    2. kenapa xstory mory kekasih no.1?

      Delete
    3. Suida ni nak buat buku skrap exes SS ke?

      Delete
    4. Kak farrah: hahhahahaahaa..

      Delete
  4. suka quote ni
    "Jika manusia sayang ia akan beri perhatian...
    Jika Allah sayang ia akan beri ujian..."

    boleh tak nak tanya, umoq u ols beza bapa? hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. u'ouls yang dimaksudkan tu sape? he he he...
      * buat2 tak paham...

      Delete
    2. mak cik, tolong jwab..jgn nak tanya soklan lagi..haha

      Delete
    3. itu JM.. xpa la, xmau tanya dah..

      Delete
    4. Cikgu Ceketed tak boleh tau ke SS? Nak tulis report card ni :)

      Delete
    5. Kak Farrah: nampak komen tu.."Jay Emm taw umor I".. nampak mcm org lain xleh tau..hehe

      Delete
  5. tak boleh dgr..YOUTUBE error huhuhhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Potret... Untuk Cinta.. Terbaik Bagi Mu.. Kisah Kita... Sesal Separuh Nyawa... Mewangi... Seluruh Cinta.. 7 buah lagu semuanya...

      Delete
    2. Tu dia senarai penuh bacground music pilihan SS.. jiwang2 tu..

      Delete
  6. bukan x nk bagi gambar kat statue tu tapi last trip mmg x bergambar kat situ...huhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Next trip... Gambar mcm SS tu eh... He He He...

      Delete
  7. ohh..pernah bercintan cinton cintan manis semua je...usah di kenang perkara yg lepas....

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS nak bercintan cinton dengan Jay Emm je laaa.. Boleh? He He He..

      Delete
    2. Suida nak letak mana? Nanti dia nangessss, SS!

      Delete
    3. haha.. I xpa Kak farrah.. SS ni mak cik I..haha..

      Delete
    4. Lupakan kisah silam huhuu...

      Delete
  8. nasib baik lah cinta tu x kesampaian...buat apa nk tagih lagi cinta lelaki yg keji tu...itu mmg x boleh di buat suami...hutang beribu2 kita yg kena tanggung...buat hati PANAS je bila baca CINTA LELAKI tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena nyanyi lagu Sakitnya tu di sini laa plak.. geram dengan lelaki sebegitu..

      Delete
    2. Betul cakap sis JM tu! Saya pegang sepanduk ni sokong statement Sis JM.
      Itu lelaki spesis @X$%^^^( oops dah nak terrrrmeroyan!

      Delete
    3. Sabar kak farrah..sabar.. tak guna meroyan dengan org tak guna..

      Delete
  9. syiok plak dok layan lagu kat sini..hehe.. komen lagi, selagi tak tutup entry..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaaa....pesal sis JM x boleh dgr huhuhhu

      Delete
    2. ntah.. maybe plug in ka apa ka.. nak i senarai tajuk lagu..pastu pandai JM cari n dengar sambil baca..hehe..

      Delete
    3. a ah laaaa.. nape CT pun x dengar pape laguuu..

      Delete
    4. La yaka.. I bernasib balik plak dapat dengar..tapi loading jgk la lagu pun..hehe
      **lagu sedih u ols

      Delete
    5. nama je pakai cangih2... dengar lagu sebijik pon tak leh ke u'ouls? sedeyyyyy! ha ha ha..

      Delete
    6. u ols nampak..nampak..kak nam kutuk..haha

      Delete
    7. hahaha iols laptop uzur la wey..

      Delete
    8. BAKOR AJE LAAAAA... Ha Ha Ha....

      Delete
    9. Xdpat dengar kita on9 guna hp jah

      Delete
    10. daaaaaa da dengar da !!! tengah main potret ni..

      Delete
    11. Sedang layan POTRET jugaaaaa :)

      Delete
  10. ramai nya...5 org kekasih? bagi tips sikit..JM ni nak dapat sorang pun susah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kekasih yg satu senang ja dapat JM.. :)

      Delete
    2. Nak tips gak aik hahahhaha....

      Delete
  11. kekasih ke 3 tu kenapa pilih Januari? hurmmm mmg lelaki tak setia...nasib baik x putus on Dis lagi sakit hati

    ReplyDelete
    Replies
    1. alah menggedik la tu.. mentang2 ada lagu januari.. konon nak emotional sensitip lebih.. kasila lagu.. wth..!!

      Delete
    2. Sel-sel saya belum berhubung. Sis JM, mengapa kalau putus bulan Dis lagi sakit hati?

      Delete
    3. samalah, sel-sel otak jam dok fikir.

      Delete
    4. Januari.bulan dia lahir kut

      Delete
  12. first time datang sini, tak tahu lah nak gelak ke nak sedih baca entry kak nam ni.. hihi

    Anyway, setuju dengan kak nam. Single tak semestinya tak bahagia. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. first time dtg erk.. gelak plus nangis baru kena ngan ini cerita..;)

      Delete
  13. ahahahahaah...JM baca detik dari awal hingga akhir....jadinya skrg JM telah mengenali SS sikit demi sekikit...kisah cinta SS....rmmg byk pengalaman bercinta ni..

    HH sebatang kara? sedih pulak mendengar nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. JM kena menuntut dgn SS dlm bab mencari cinta

      Delete
    2. Kadang2 rezeki....eh jodoh.
      kalau dah jodoh tak payah bercinta lama2 dah terus menikah

      Delete
    3. panjang kisah sedih SS...boleh buat karang novel

      Delete
    4. wah...hebatnya si SS ni ada boy pren 4,5 orang

      Delete
    5. tapi kalau dah tak setia dari awal lebih baik putus dari pada bercerai lepas kawin...nanti jadi jando pulak

      Delete
    6. patutlah kat entry sebelum ni SS ada cakap HH ni cuma ada aku ngan family aku..
      Sekarang HH ada we all jgk..ehh! kan JM kan..

      Delete
    7. Ye laaaa Ye laaa... kenal laaa WARNA SS ni... Tak best mana pon... SUCK! Ha Ha Ha...

      Delete
  14. ayat paling last tu mcm pernah baca di mana je.....okey no prob....jika HH tiada JM sedia beri my shoulder...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti xdak shoulder JM camna?
      **soalan apa ni??hehe

      Delete
    2. Jay Emm nak bagi bahu? bermimpikah SS? nak ajak private message pon x nak! tak nak rapat sangat katanyaaa.... nanti gado... ha ha ha...

      Delete
    3. As usual, kalau bahu Sis JM & Suida tak cukup besau, saya offer peyotttt :)

      Delete
    4. kenapa tak montot ja kak farrah..haha

      Delete
  15. belum ada jodoh dan rezeki tu SS, maybe ALLAH dah tentukan jauh lebih baik dari yg surang murang dan segala macam tu, jadi takyah nak bersedih ke ape rileks lah insya allah ada bahagia penghujung derita hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Noor masakkan untuk SS! He He He...

      Delete
    2. kalau kak Noor masak, I pun tumpang bahagia..eh, tumpang sekaki

      Delete
  16. SS....sedihnyerrr baca part HH...kim slm kat dia ek...
    Dan utk ko....jom sama2 cari partner...lama betul diorang ni sesat kan? Huhuhu

    ReplyDelete
  17. Saya suka layan cerita winter sonata... siap beli.cd diq lagi hihihi... lagu febret pum sama...my memory pun best kak nam...wahhh ramainya pakwe dia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ramai pak we pun wat pa klu sumanya tak guna..hehe..

      Delete
    2. Qaseh Abadi betul tu hihihi..

      Delete
  18. tuuuudiaaa episode baru.. sanggup scroll sampai abes tau.. CT xtau laaa patutnya mcm rasa sedih bila bace part2 lelaki curang tu semua tp CT gelak2 lak bace entry SS.. sakitnyaaa tu yg da rasa je faham ye dak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. org yg tak pernah kena pun boleh paham CT kalau dia berperasaan..

      Delete
    2. CT, tau dak,...masa kita tengah whatsapp yang akak dok dalam kete tu,...akak ulang baca entri ni. Tapi tak berair mata lah sebab sambil tu sembang ngan CT :)

      Delete
    3. entry SS ni, baru nak sebak, tetiba tergelak..boleh kena tekanan perasaan macam ni.

      Delete
    4. Teringin nak whatsup dengan kak farah huhuhu

      Delete
  19. tapi Kak Nam hebat laaaa.. limaaaa tu limaaaa hahahaa anggun tampan kan.. 2in1 paling gempak aaahak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Nammmm ni perasan lebih! Padahal tak de laaa hebat mana pon! Ha Ha Ha...

      Delete
    2. serlahkan mutu keunggulan.. limaaaa tu kita hebat k.. ahak..

      Delete
    3. Aura Kak Nam memang hebattttt!

      Delete
    4. Hidup single paling best huhuhu.. apakah kita cakap nilarikkkkkl

      Delete
  20. yes sambung citer ngan HH.. see semua ada hikmah.. both of u need each other sebenarnya. sbb tu Allah kasi jumpa.. smoga hubungan uols kekal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kisah depa sweet kan..I harap sgt ada lah sorang sahabat mcm tu..:)

      Delete
    2. tu laaa.. mana nak cari.. bak kata SS.. sahabat teman kawan ke hapa ke semua lain2 maksudnyaa

      Delete
    3. Sweet and sour u'ouls.. Ha Ha Ha..

      Delete
    4. Sweet & sour la baguih, SS. Baru balance :)

      Delete
    5. Sweet memory cinta luka...

      Delete
  21. bestnya baca...pernuh warna warni hidup SS ini...lebih hebat dari jalan cerita novel, berapa kali nak kena angkat tangan...semua pernah buat, chatting mirc dalam room kampung tu yg best...dapat gak buaya fren kt situ...semua pengalaman pahit manis yang mematangkan kehidupan dan syukur sebab saya juga ada sahabat yang sentiasa sediakan bahu, tisu, duit dan segalanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu SS jual novel nak beli tak? ha ha ha....

      Delete
    2. boleh buat drama - Hati SS

      Delete
    3. Boleh jadikan novel kan hihihi

      Delete
  22. Cantikk gamvar.. mcm guna lomo jer?? Tul tak?

    ReplyDelete
  23. Kak SS, mula-mula saya ketawa masa baca kisah tajis cinta najis tu. Ketawa sebab cara akak cerita pasal kisah putus cinta dengan ayat yang kelakar.

    Lepas tu, rasa sedih pula bila baca the next part pasal musuh karib tu. Indahkan aturan Allah tu. Kadang-kadang benda yang kita tak pernah sangka tu yang akan temani kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hidup kena balance... Ada suka dan duka... Hi Hi Hi...

      Delete
  24. :'-C tak sangka disebalik ceria nya ss ada luka yang terparut..mujur Allah pinjamkan HH pada ss..sekurang kurangnya ada juga insan yang memahami...akak dulu pun banyak kena tipu dgn jantan..tapi alhamdulilah Allah temukan akak dengan imsan yang tepat...doa org2 teraniaya ni makbul ss..insyallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uhukkk Uhukkkk Edihhhh... Tisuuuu pleaseee!

      Delete
  25. Fuh...Boleh buat novel siri Kak Nam. Elemen lucu ada, sedih ada, gembira ada, suspen pun ada. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Nam nak buat siri CSI laa plak pasni... He He He...

      Delete
    2. Kak Nam kalau buat siri CSI tak dapat bayang lah klu2 macam mana ;)

      Delete
  26. Salam. Hee saya doakan terbaek dan saya tenok dr jauh sajeew ;)

    *arini xde fantun yee SS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm... Ek eleh Wakkk tu... Kering idea laa tuh... Hi Hi Hi...

      Delete
  27. Replies
    1. Komen paling skemarama u'ouls! Ha Ha Ha...

      Delete
  28. Npe sedih sgt entry ni......huhuhuhu...Ini laa entry pertama SS yg sgt mengharukan...mnetes jugak airmata sy bca....dgn penuh penghayatan....leh buat novel....nak tisu plsss

    ReplyDelete
    Replies
    1. ramai yg komen,leh wat novel cerita SS..
      kisah yg mungkin terselit teladan..hehe

      Delete
    2. Sis Deanna, entri gelandangan tu pun syahdu gak. Ada a few entri lain especially time SS sengketa ngan HH dan buat muhasabah diri. Novel? Yesssss! Leh jadi bestseller!

      Delete
    3. kita semua dapat freee.. hoyyeee...haha

      Delete
    4. Dpt free eh suida...yeayyy...hahahahah

      Delete
  29. Menjalang?? Hahahaha....dalam sedih leh gelak bila bca entry nihhh

    ReplyDelete
  30. Sedihnyee bla tau HH sebatang kara...huhuhu...nti kem salam kat dia yee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun! Saya pun tumpang kirim salam pada HH!

      Delete
  31. Kisah cinta tragis SS boleh ganti slot2 drama kat TV tu. Baru ada kelainan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah tu... Kisah Trajis Cinta Najis! Ha Ha Ha...

      Delete
    2. Betul tu farrah...sy sokong hehehe

      Delete
  32. So sweeeeet kisah SS & HH. Saya doakan persahabatan SS & HH akan berkekalan selamanya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Smoga makin erat persahabatannye hehehe

      Delete
  33. SS ...

    Sedih baca kisah SS bercinta ...

    Namun , tiada yang kekal ... bak kata org ... patah tumbuh hilang berganti ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. he he he... macih sudi baca kisah merepek ni...

      Delete
  34. dah la lama tertinggal tren psl kisah Ah Kak. tetiba dapat peluang ke sini, terus disajikan dengan kesah tragis plus menetes-netes air matass guwa nih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tadah dengan mangkok tak? He He He...

      Delete
    2. Mangkuk xckup laa SS...baldi bru ckup huhuhu

      Delete
  35. perjalanan cinta ss sama dgn saya ... MIRC , kena tipu RM , selepas 7 thn baru tahu siapa dia , on off sentiasa , selepas 13 thn melamar semula pd masa yg sama saya ada org baru yg sgt cinta saya , katanya , tapi sudah 5 thn asyik mengelak bila cakap pasal kahwin , saya belajar jadi selfish untuk lindingi diri sendiri , sekrg ni jadi gantung x bertali bagi kedua2nya ... kini saya lbh selesa single menjaga ibu yg uzur ... rasanya umur saya lbh krg sama dgn ss ... tapi saya respect la ss berani luahkan di blog . saya masih blm bersedia nak kongsi . sekadar beri bayangan saja pd pembaca saya . ada sebhgn blogger yg follow saya dr awal tahu perkara ni ... yg sadisnya , kedua2 mrk itu tahu blog saya ... hohohooo ... p/s ; ok gak dgr lagu sambil baca entry yg berjela ni ... hahahaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhh! Komen Qaseh Vee ni selalu menambat hati SS... SS suka orang kongsi cerita melalui komen panjang macam ni... Suke ehh dengar lagu2 dalam playlist SS nih? He He He...

      Delete
  36. merah lak mata ai... oh, ade bawang atas meja rupenye...

    ReplyDelete
  37. suka citer winter sonata tuh.. ingat lagi dulu mesti terpacak depan tv layan citer tuh.. huhuhu sedihnya cerita SS.. sedikit sebanyak ada persamaan cerita cintan cintun kita.. Eyda paham apa yang SS rasai..

    ReplyDelete
  38. Sy dulu pon layan jugak mirc nih..siap donlod lagu lgi dr situ...tp masa tu muda remaja masih tidak mngerti erti cinta..ecececehhh..nmpk no nipunyeee hahahaah

    ReplyDelete
  39. masa cerita dulu cc sekolah lagi.Suka sangat tengok cite ni.

    Biasa la tu putus cinta ss.Lelaki punya janji mana boleh pakai.Lelaki kan adalah sejenis binatang yang kecil

    ReplyDelete
  40. drama winter sonata je aku layan....yang lain2....x dan nak layan...ihihi

    asha pun byk melalui suka duka untuk ke tahap skrg.....

    asam garam kehidupan yang harus ditempuhi
    untuk mematangkan lagi diri

    ReplyDelete
  41. kisah reality ni sgt deep.....

    ReplyDelete
  42. Assalamulaikum.kak nam... kisag yang tersentuh hati ekin... kita baca nak nangis tapi.tak keluar air mata...habis air mata kut ekin ratu nangis dalam diam huhuuu...

    ReplyDelete
  43. mula2 baca rasa geram kisah kecurangan.. tapi jadi sediah bila cita sedih...

    ReplyDelete
  44. betul sahabat dan kawan berbeza...

    ReplyDelete
  45. sedihnya.... semoga persahabatan SS dan HH hingga ke syurga ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah.. Aaminn... Dan semoga persahabatan alam maya pon berkekalan..

      Delete
  46. part curang ni memang sakit hati.. baca kisah kat atas.. ada gak kena kat saya.. serius saya sakit hati ngan lelaki... rasa nk cincang2 ja lelaki pernah sakitkn hati saya pernah hancurkn swmuanya ..geramnya.....
    harap suatu hari nant Allah balas balik semuanya...atas perbuatan dia..
    benci manusia yg xpandai menghargai...
    apa la yg ada dlm isi hati lelaki ni.. hanya nak permainkan hati pompuan ja kot.... ingt perempuan ni brg mainan ka... kau xsuka kau buang ja mcm tu... kau ingat satu hari nanti kau akan kawen gak.. kau ada anak cucu gak nnt.. kau akan rasa sendiri andai trjadi kat family kau.. geramnyaaaa...
    tapi kenapa susah nk lupakn walaupon dh lama..
    huhu... benci jenis lelaki penipu...
    awai2 janji bukan main.. ayat jiwang gila... hati pon peh luruh.. bila dh lama... berpaling tadah plak.... xpa2 kau bahagia atas derita org lain...

    puas hati leh lepas.. kalau leh mcm2 lagi nk luah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ermmmm... Berat nak reply komen nih... Pada SS... SS tak salahkan sesapa... SS salahkan diri sendiri... Sebab sedar diri SS ni banyak sangat kekurangan... Usahkan lelaki... Perempuan pon lom tentu nak rapat dengan SS ni... Kalu SS rasa diri SS ni banyak sangat kurang... Tak setanding... Tak duduk sama rendah... DIri tak sama tinggi.... SS sendiri yang akan undur diri... Takut nak berharap... Takut kena reject... Takut orang tak sudi lagi remuk hati kita nanti.... :-) Cuma... Allah tu... Datangkan seseorang kat kita tu bersebab... Sama ada nak menjadikan kita lebih baik atau sebaliknya... SS cuma tawakal je laaa... Setakat ni... SS just bawak diri... Tapi SS happy ada kawan2 alam maya kat sini... Tak laa hati SS sunyi sangat... :-)

      Delete
    2. xpa la..sekadar luahan sedikit huhu...
      kdg2 kita kena tgk diri kita kan..
      tapi serius saya lagi suka berkawan alam maya ni.. xjmpa xpa.. tapi dpt buat saya senyum songeh sorg2..bukan buat saya nangis lagi...huhu

      Delete
  47. sekarang ni hati cuba berkeras jgn sesekali bercinta atau jatuh hati senang2 ngab lelaki...
    cukup lah..dh letih nangis sbb lelaki...
    depa bukan nk ambik tahu pon...

    ReplyDelete
  48. tetapi disebalik perpisahan saya.. ada hikmah juga..alhamdulillah... hati saya terasa nk berubah nk kenal Allah.. walaupon tak banyak saya berubah tapi sgt bersyukur dapat tggal perkara lama yg xelok...
    harap hati ini istiqamah melakukan kebaikan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu kita nak jumpa yang terbaik... Kita akan jumpa tak elok dulu... Tu semua nak bg kita peringatan...

      Delete
  49. baca sambil layan lagu winter sonata..huhu

    Like: "Jika manusia sayang ia akan beri perhatian...
    Jika Allah sayang ia akan beri ujian..."

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...