Thursday, 28 May 2015

Kembara South Korea - Gwanghwamun Square

Entry sebelum boleh baca di SINI...


Lepas aku sight-seeing kat  Gyeongbokgung Palace...

Aku just melintas jalan besar ni... Betul2 depan Gyeongbokgung Palace ni...

Ada apa kat seberang?

Ada Gwanghwamun Square...

Memang terbelit lidah nak nyebut...

Nak senang... Aku panggil Makihamun Square... Boleh? Ha Ha Ha...

Suke suki aku je nak rebranding nama... Keh Keh Keh... 

Actually...

Aku ada terima tag dari Otai Travel Bloger Jea Muhammad kat Facebook...

Jea suruh aku ke Gwanghwamun Square...

Sebab ada event kat situ...

Nasib baik aku memang plan nak pegi...

Sebab Jea tag aku dah lambat...

Aku dah balik hotel end of the day baru aku check facebook... He He He...

Sebelum aku ke Gwanghwamun Square tu...

Aku dan HH lepak kat satu taman...

Betul2 depan Gwanghwamun Square tu...

Buat apa kat situ?

Aku dah lapor...

Aku nak mencekik dulu... He He He...

So...

Kami picnic kat taman tu...

Yup... Aku suka picnic...

Motif aku sangat simple untuk difahami... 

Selagi aku boleh berjimat... Maka aku akan berjimat...

First... Picnic paling convenient...

2nd... Picnic adalah satu cara paling agung untuk berjimat...

Janji duit yang dapat aku jimatkan tu boleh dilaburkan untuk mende2 lain...

Atau pon simpan untuk next destination...

Sebab... Aku berhasrat nak merentas dunia even dengan budget yang sangat limited!

Tinggi tak angan2 aku?

Pedulik!

Bukan kena bayar pon kalu berangan! Keh Keh Keh...

Kata2 yang baik dan angan2 yang baik untuk diri sendiri pon satu doa... Betul tak? Hu Hu Hu...

Kebetulan...

Masa lepak kat taman...

Ada sorang ajussi mabok tengah baring2 kat taman tu...

Tapi tak kacau kami...

Dia just sengih2 miang keladi je...

Ehhhh! Ajussi ni... Nak sengih2 plak...

Kalu dia nak lebih2...

Aku tadah dengan kasut tekois size 38 aku nih! He He He...

Cemana pon...

Kami masih lagi rasa selamat...

Sebab...

Ada sorang Oppa polis jaga kat taman tu... Hu Hu Hu...

So... Kami boleh picnic dengan rasa aman dan damai...

Lepas makan...

Kami terus ke Gwanghwamun Square...

Pelik!

Ehhhh! Pesal ramai pulak orang kat Gwanghwamun Square nihhh????

Siap pasang2 khemah pulak!

Ada event apa pulak nihhh????

Dalam hati terdetik... Abislah tak dapat nak amik2 gambar kat sini...

Tapi...

Kami tetap pegi redah jugak Gwanghwamun Square tu walau dipenuhi dengan manusia aje...

Dah tak nampak pemandangan Gwanghwamun Square tu...

Jom kita terjah event apa ada kat situ....

Taraaaaaa... PyeongChang 2018 Paralympic Games!

Rupanya... Pada hari ni... Semua jalan di Gwanghwamun Square tu ditutup...

Orang ramai boleh guling2 atas jalanraya! Wahhhhhhhhh!

Memang rezeki aku lah dapat tengok event macam ni... Hu Hu Hu...

Kat sini aku berjaya sambar pen unik lagi percuma PyeongChang 2018 untuk dibuat kenangan... HH selamber je mintak kat Oppa yang jaga kaunter pendaftaran.... Satu untuk aku dan satu untuk HH... He He He...

On stage...

Boleh enjoy main mende alah ni...

Lagi...

Boleh main ini jugak untuk kanak2 istimewa...

Nampak ni deretan khemah... Jom terjah! Inilah peluang aku nak meramas mesra dengan penduduk Seoul!

Rasa selamat kat sini... Sebab... Oppa polis bersepah...

Tu dia... Macam2 yang dijual... Murah! Walau dorang tak laa pandai cakap english tapi masih nak meramas mesra dan tak lekang dengan senyuman...

Kat sini... Aku sambar business card holder... Harga KR1,000.00 je...

Banyak barang macam barang bundle... Branded.. Masih baru... Dijual dengan harga yang murah...

Tu dia sticky notes! Orang Koya memang suka pada sticky notes... He He He... Aku pon suka... Tapi aku tak suka warna kuning ek... He He He...

Seram plak aku tengok robot ni... Tapi unik!

Basikal ni unik... Makin kita kayuh.. Akan ada arus letrik dan terhasillah gula2 kapas...

Jalan punya jalan...

Akhirnya aku jumpa jugak statue yang aku cari ni...

Inilah King Sejong Statue...

Ini Admiral Yi Sunshin Statue...

Lagi....

Dan lagi...

Dah puas berjalan dari hujung ke hujung...

Jom ikut aku ke tempat lain pulak!



BERSAMBUNG...

64 comments:

  1. bestyer...kalau Fidala...mesti borong sakan punya...lagi 1,,korea dia tersangat angungkan raja dan pahlawan kan..buat tugu merata tempat..kalaulah Malaysia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysia pon ada tugu... Tugu negara... he he he..

      Delete
    2. Tugu negara paling mahal aboh ekin ckp

      Delete
  2. SS...

    #BeranganIsFree

    hihihi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kansss... Berangan is free.. keh keh keh..

      Delete
  3. Assalamualaikum,

    Wah kalau ahkak tenguk kedai borong macam tu boleh pitam dibuatnya mane nak beli... toleh kanan toleh kiri lama-lama terpeliout tengkuk menoleh kiri kanan sebab rambang mata nak pilih.... huwaaaaa mesti lebih bagasi ni... wah tak boleh jadi kena tabung ayam nak pi korea lagi... jelesnya jelesnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm... Ha Ha Ha... Sila laaa booking tikettt segera... Penuhkan tabung ayam sampai berkokok....

      Delete
  4. tak sangka ada event plak kan.. baru kita tau macam mana sambutan yang diaorang buat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Secara tak sengaja... He He He...

      Delete
    2. itulah kan secara tak sengaja..

      Delete
    3. Yg tak sengaja di sengaja kah lalala

      Delete
  5. kenapa tak shopping banyak2 SS?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab fikir nak ke tempat lain... So just cuci mata je laa... he he he..

      Delete
    2. ok laa tuh.. kalau tak maunya lari budget plak kan..

      Delete
  6. Replies
    1. Ni dah nape nak senyum2 plak ni... ngada naaaaa...

      Delete
    2. lorr senyum pun salah ka? xmo aarr marah2 titew.. hahaha.. titew xdan nak komen, titew tggal jejak kasih dlu.. hehe

      Delete
  7. bestnya boleh menyopping barang murah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu pulus banyak boleh laa borong... kalu SS ni... Nengok je laa.. ha ha ha..

      Delete
  8. Ok...nk baca dulu..tp gatal nk komen...hahahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehhhh! Ore kat klante mengkomain laaa... ha ha ha...

      Delete
    2. hahahha...komen bila sempat jerrrrrr...tp sebok komain

      Delete
  9. Kahkahkah. Makihamun square. Kemainnn bagi nama :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu yang paling senang nak hengat... he he he...

      Delete
    2. hehehe ni mesti kes susah nak sebut ngan nak ingat punya pasal..

      Delete
    3. sy pon akn sebut mcm SS sebut...hahah...makihamun!!

      Delete
    4. Hahaha tula nama kemain

      Delete
  10. asalamualaikum ss...morning....

    :-))

    ReplyDelete
  11. Mana gambo pikniknya? nak tgk sikit menu kedekut jimat cheapskate tu.
    Rezeki pi masa festival ni, lawa jgk brg bundle dia. Ahjussi tak nak kasut tekois..dia nak yg pink tuuuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malu nak tunjuk mangkok tingkat.. Tak sehebat bento Makkk... Kah Kah Kah...

      Delete
  12. Macam baru bukak je barang2 yg display untuk dijual tu...
    bestlah ss, saya kena kuatkan lagi berangan ni..;)
    heheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Marilah kite berangan dengan lebih kuat lagi... Ha Ha ha...

      Delete
  13. Selain jimat duit... Piknik jimat masa.. Nk cari kedai halal pun amik masa. Langkah terbaik bwk tapau. Bila lapar tinggal cari port utk makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi sedap... Kalu bangun2 tido... Semua dah siap... Makan pon bersuap.. Kah Kah Kah...

      Delete
  14. camna lah ahjussi mabok tu kalau kena ketuk dgn kasut tekois saiz 38 tu ye..hehe..

    suka kwsan ni..background yg cun..gunung-ganang..

    ReplyDelete
  15. kasi lah gambar taman tempat berpiknik hik hik . .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak amik.. Busy mencekik.. he he he....

      Delete
  16. "King Sejong Statue".. King Sejong dah keras kejong.. hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sejok-Kejong = Sejong.. Keh Keh Keh...

      Delete
  17. Wah syok tengok event mcmtni

    ReplyDelete
  18. Unik basikal tu dpt hasilkan gula2 kapas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penat n berpeluh-peluh bru dpt gula kapas tu yg sdp hahaha

      Delete
  19. Replies
    1. Badan sasa... Hensem? Tah... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. Hahaha ambo syg abe lg pado oppa

      Delete
  20. SS...JM rindu sama kamu...itu je nk cakap

    ReplyDelete
  21. kat mana2 negara ada je jualan lambak mcm tu kan ...ingatkan ss pi try mainan tu ... heh heh heh ... sesekali tunjuklah gambar piknik . nak gak tg apa yg dia mkn ... saya pun x berapa kisah mkn . asal blh kenyang . lbh suka spend rm kat baju , kasut , skin care ... heheheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Next time SS tepek gambar ek... Ha Ha Ha... Biasanya SS memang ada gadget masak sendiri... Gadget ala2 dok asrama gitu... Ha Ha Ha.. Tak kisah laa kan.. Janji tak pakai hotel punya...

      Delete
  22. wahhh....bestnyee kalau ada jual2 kat situ...kalau sy....gerenti serbu setiap khemah yg ada.....beli dan beli lagi hahahahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. He He He... Memang best cuci mata...

      Delete
  23. Assalamulaikum datang jengUk SS ni

    ReplyDelete
  24. CT rasa sini wajib singgah.. CT nak amek gmbr ngan King Sejong jugak hakhak..
    baru feel datang korea.. untung la ada event.. x shopping sakan ke ? mcm lawa2 je beg2 tu semua ehehhe..

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...