Thursday, 25 June 2015

Kembara Bandung, Indonesia - Hanya sekeping hati

Entry sebelum boleh baca di SINI...
 

Disclaimer : Entry ini agak merapu... Penuh emosi... Sarkastik... Dan monolog... Coretan ini agak panjang... Ada sedikit tips... Dan bukan entry untuk menunjuk2... Di ulangi! Bukan untuk menunjuk2! Dan SS  spend masa yang agak lama untuk siapkan entry ini... Kerana apa? Kerana ini saja yang mampu SS selitkan tentang diri SS untuk tatapan family and friends sebelum memory SS bertambah LOST! Jika entry ini ada kebaikan... Ambil lah sebagai pelajaran... Jika sebaliknya... Silalah jadikan ia pengajaran... Kalau anda seorang yang malas membaca dan punya hati yang senak beku... JANGAN BACA! Nanti u'ouls MENYESAL! Click button pangkah segera... Beredar dari merapati entry ini... Tapi... Jika anda ada sebarang kisah related dengan entry ini yang hendak dikongsikan bersama... Maka kecil tapak tangan... Ruang komen berjuta2 bytes SS tadahkan! Ngertikkkkk? He He He...


Dah puas berehat2 kat hotel...

Aku plan ajak HH pegi shopping kat Pasar Baru...

Tapi aku antara yakin dengan tak untuk menyampaikan diri ke sana...

Sebab...

Pasar Baru tutup jam 18:00...

Sedangkan....

Jam kat tangan pulak dah menghampiri pukul 14:00 waktu tempatan...

Huh! Sempat ke nak berkejar ke sana? Adesss...

Tapi...

Memang tak boleh blahhh kawwww...

Baru sampai je dah nak kasi perabis jota2 rupiahhh menyoping... Keh Keh Keh...

Well...

Shopping adalah terapi minda betul tak?

Ada ke orang kat dunia ni tak suka shopping?

Ada? Ada? Ada?

Kalau ada...

Tunjukkan aku bukti penyata akaun bank...

Ada simpanan sejota pound sterling? He He He...

HH suka shopping di tempat2 yang murah...

Sebab dia memang teruja tengok kuantiti yang banyak...

Berbeza dengan aku...

Aku pentingkan kualiti dan tak kisah berapa banyak kuantiti yang aku dapat...

Kalu HH belanjakan IDR 200 ribu untuk 5 jenis barang...

Aku pulak dengan IDR 200 ribu tu mungkin  dapat satu barang aje...

Nampak tak betapa aku dan HH macam langit dengan bumi? He He He...

Sebenarnya... Aku kurang study pasal Bandung...

Sebab... 

Aku malas!

Aku amik jalan mudah..

Disebabkan Indonesia ini tak ada beza bahasa yang ketara sangat...

Jadi...

Aku fikir nak main redah...

Last2 minutes baru aku sibuk2 nak membaca blog orang...

Itu pon...

Tak semua melekat kat kepala otak ni...

Tup... Tup...

Masa nak mencari alternatif untuk ke Pasar Baru tu...

HH keluarkan notes yang dia simpan dalam handphone...

Perghhhhh! Aku impress giler!

Sebab... Minah ni tetiba jadi seorang yang rajin buat nota... He He He...

Mentang2 lah Bandung ni untuk menyoping...

So... Dia jadi seorang yang gigih! Keh Keh Keh...

Selalunya...

Dialah paling malas nak buat notes... 

Aku jeling2 jugak notes dia buat tu...

Tengok... Tengok...

Semua attraction hanyalah tempat shopping....

Dia cuma take notes tempat2 shopping yang dia suka aje...

Dan collect tips nak beli barang2 murah...

That's it!

Selebihnya... Tempat2 sight-seeing atau history bagai... Dia tak amik kesahhhhh!

Ampehhhhh betul si HH ni taw! Adeiiii...

Kami riki jugak dengan orang hotel untuk dapatkan transport ke Pasar Baru...

Mereka suruh amik transport kat depan Festival City Link Shopping Mall...

Then dari hotel... 

Kami just jalan kaki... 

Ikut jalan shortcut which is jalan dalam yang tembus Festival City Link Shopping Mall yang hanya berada di sebelah hotel aje...

Sangat senang! Sekangkang Megawati Sukarnoputri aje... Keh Keh Keh..
* Bayangkan sendiri keluasan kangkangan itu... He He He...

Nampak tak tangga kat tengah tu? Haa naik je tangga tu... Terus tembus Festival City Link Shopping Mall ...

Sampai kat main entrance Festival City Link Shopping Mall ...

Kami riki lagi dengan sorang mamat yang kerja kat kaunter pertanyaan kat shopping mall tu...

Dia pon guidelah how to get Teksi and Angkotan...

Kalu nak naik teksi... Just tunggu kat depan Festival City Link Shopping Mall tu je...

Memang bersepah teksi Blue Bird tengah tunggu customer...

Tapi...

Kalu nak naik Angkotan... Which is tambangnya adalah lebih murah berbanding teksi...

Kena naik dua kali Angkotan untuk ke Pasar Baru tu...

Maksudnya... Kena tukar  atau transit Angkotan.... Ada faham kaa Aci?

Dan...

Bolehlah tunggu di seberang jalan Festival City Link Shopping Mall...

So...

Kami decide untuk naik Angkotan...

Sebab...

Inilah peluang kami nak menguli... Bergaul... Dan meramas mesra dengan orang Bandung! He He He...

Percayalah... Priceless experience!

Kenapa?

Scroll sampai habis pengalaman kami naik Angkotan... Zaaaaassssssssszzzzz!

Macamana nak naik Angkotan?

Keluar aje dari Main Entrance Festival City Link Shopping Mall...

Sila cam kan landmark ini... Di hadapan landmark ini u'ouls kena melintas jalan...

 Nampak tak tu? Pak Supir Angkotan dah melambai2 kami untuk jemput naik... Mari lintas jalan!



*** Monolog semasa kecil ***


Sebaik aje  punggong ini melekat di tempat duduk Angkotan...

Aku memerhatikan dua orang kanak2 yang berada di depan ku...

Aku pon bertanya "Burung apa nih?"...
* Dah macam iklan Petronas... He He He...

Budak baju hijau pon jawap "Burung Merpati"...

Nampak tak betapa Mbak Jambu bongok giler mengenal bintang... Keh Keh Keh...

Aku cuma tahu Merpati tu warna putih je...

Dan inilah pertama kali aku nengok merpati warna brown.. He He He...

Perhatikan budak yang berbaju warna brown ala2 pengakap tu... Duduk siap silang kaki kawwww...

Budak pakai baju brown tu lelaki ek..

Muka dia je nampak jambu macam perempuan...

HH rajin berborak dengan budak tu...

Peramah juga walau dia hanya budak! He He He...

Masa aku pandang muka budak berbaju brown tu...

Berambut ikal... Kurus kering... Dan suka duduk bersilang kaki persis diri ku...
* Persis ye? Sastera Indon kawwwww... He He He...

Maka berputar ligat laa dalam benak fikiran...

Setiap memory semasa kecil...

Life aku semasa kecil...

Mukaaaa ajeee... Mukaaaa aje nampak nerd...

Tapi...

Aku nakal nak mampos ok!

Sebab masa kecik2...

Aku seorang kanak2 yang tak mampu untuk dikawal... 

Aku sukakan kebebasan dan tak suka dikongkong..

Senyap2 aku hilang dari pandangan family aku... Keh Keh Keh...

Manjang mak aku jerit2 panggil nama aku...  

Tengok... Tengok...

Aku dah panjat pokok sambil toreh2 kulit pokok dengan pisau yang mak aku selalu guna untuk potong bawang... He He He...

Jenguk... Jenguk...

Aku tengah main asah parang panjang konon nak jadi samurai...

Tinjau... Tinjau....

Aku dah melintas dan berdiri kat atas jalan raya besar... Nyaris nak kena langgar dengan motorcar...

Kalu kena langgar... Tak ke termampos aku kat atas jalan tu? He He He....

Pantang lepa... Pantang terleka walau sesaat...

Ada aje perkara2 aku buat yang boleh melemahkan jantung dan paru2 family aku... He He He..

Pengaruh peti telebesen memang menebal dalam jiwa...
Mana taknya...

Bangun pagi ngadap TV.... 

Pagi... Petang... Siang... Malam... TV... TV... TV....

Aku layan semua citer omputih... Semua citer orang dewasa...

Sekali sekala aje aku layan citer Opah... Teman Mak aku... He He He...

Apa ada kat TV dan apa orang buat semua aku nak ikut... He He He....

Aku memang kuat berangan!

Pegang srew driver berangan nak jadi Mc Gyver...

Pegang mesin jahit berangan nak jadi Night Rider...

Pegang topi kebun berangan nak jadi Indiana Jones... He He He...

Cuma aku belum tergamak nak telan cicak dan tikus macam dalam cite 'V'... Keh Keh Keh...

Sape pernah tengok citer 'V' masa kecik angkat tangan!

Kalu pernah... Kita geng! He He He...

Tak cukup dengan tu...

Abah aku dan Akak aku rajin belikan aku mainan...

Dan salah satu permainan yang diberi adalah  Games Master Mind... 
* Cer google kalu nak tahu apa itu Games Master Mind... 

Nak dijadikan penyebab...

Aku pegi gatal tangan.. Main2 masukkan bijik Games Master Mind tu dalam hidung... He He He...

Pastu bijik Games Master Mind tu tersekat dalam hidung tak boleh keluar...

Tercunggap2 aku tak bernafas!

Dan tak memasal aku dikejarkan ke klinik semata2 nak keluarkan bijik Games Master Mind tu...

Dah macam Mr Bean yang tersekat tangan dalam teko... Keh Keh Keh...

Macam nak pengsan ok Abah aku waktu tu...

Sampai tak sanggup nak bertentang mata tengok keadaan aku...

Abah aku ingat aku dah mati dah... He He He...

Cemanalah family aku tak sakit hati...

Asik aku aje yang buat hal...

Aku memang out of control... He He He...

Tapi family aku tak pernah marah aku...

Jentik pon tak pernah...

Masa awal2 masuk darjah satu...

Aku naik beca ke sekolah...

Dan aku selalu lambat ke sekolah...

Lambat sebab apa?

Lambat sebab aku suka bangun lambat... He He He...

Senang citer aku malas pegi sekolah!

Malas sebab cikgu kelas aku garang nak mampos!

Aku akan cari beribu2 alasan untuk tak nak ke sekolah...

Arwah abah aku kadang pening tengok perangai pelik aku...

Bayangkannnnnn!!!!! Orang lain dah habis belajar dua hingga tiga mata pelajaran dikelas...

Aku?

Aku baru terhengeh2 nak masuk kelas!
* Kecik2 dah Diva kawwww... He He He...

Akibatnya...

Aku sering tercicir dalam pelajaran..

Pernah sekali...

Guru besar tunggu aku kat depan pintu pagar sekolah...

Siap dengan rotan panjang kawwwwww!

Dah laa panjang... Halus pulak tu...

Rotan jenis tu... Kalau singgah kat tangan atau kat bontot..

Memang berbirat seminggu tak hilang bisa! He He He...

Aku dah memang get ready je nak hulur tangan ni untuk disebat...

Tapi...

Lain pulak yang jadi...

Guru besar tu pegi marah penarik beca sebab hantar aku lambat ke sekolah...

Tak memasal penarik beca pulak dipersalahkan... He He He...

Aku buat2 muka kesian...
* Nampak tak betapa drama queennya Mbak Jambu.. He He He...  

Dan Guru Besar sambil pimpin tangan aku... Dia siap hantar aku masuk kelas lagi...

Ehhhh! Tak nak rotan aku ke? Tak nak marah aku ke?

Mungkin sebab aku ni comel sangat... So... Guru besar tak jadi nak marah... Ha Ha Ha...

Guru besar bagi surat warning datang lambat untuk diberikan pada Abah aku...

Sejak dari tu...

Abah aku appoint bas sekolah untuk hantar aku ke sekolah awal pagi buta...

Nanges... Nanges... Guling... Guling badan kat lantai...

Mbak Jambu meronta2 elak bangun subuh gajah kena pegi sekolah...

Selalunya abang aku akan jadi jam loceng kejutkan aku...

Dia akan libas badan aku pakai tuala busuk dan heret aku pegi mandi...

Dalam kelas...

Aku ada masalah belajar...

Tak ramai yang tahu tentang aku...

Aku ada masalah fokus...

Disebabkan aku bermasalah...

Abah aku akan hantar kuncu2nya untuk perhatikan aku di sekolah setiap hari...

Sape kuncu2 Abah aku tu?

Sape lagi kalu bukan 4 orang abang yang rapat dengan aku...

Setiap kali waktu rehat...

Abang2 aku akan bergilir2 datang ke sekolah setiap hari... Tengok sape yang free waktu tu...

Datang sekolah semata-mata hantar biskut...

Ye... Cuma beberapa keping biskut..

Sebab aku tak pandai ke kantin... Tak pandai urusan jual beli.... Tak pandai mengira duit...

Dan aku tak nak makan makanan kantin..

Aku just nak makan biskut...

Padahal boleh aje kan aku tapau biskut tu dari umah...

Tapi Abah aku tetap nak abang2 aku jaga aku... Perhatikan aku...

Pastikan yang aku makan...

Dan masuk kelas....

Dalam keadaan aku macam tu...

Abang2 aku sikit pon tak pernah marah atau merungut...

Mereka kesian dan sayangkan adik yang sarat dengan problem ni... He He He...

Ye aku memang problem...

Problem aku yang utama...

Aku tak pandai uruskan diri sendiri...

Dunia aku selalu terbalik!

Aku pakai kasut atau selipar terbalik...

Aku pakai baju pon terbalik...

Pakai seluar dalam pon terbalik!!!!!! Mana depan... Mana belakang... Semua main bantai je... Janji pakai seluar! Ha Ha Ha...

Kadang butang baju macam Pak Uda... Ntah mana2 lubang butang aku masukkan... Janji pakai baju... He He He...

Buktinya... Banyak gambar2 aku semasa kecik pakai baju dan selipar terbalik...
* Gelakkan diri sendiri setiap kali tengok gambar2 tu.... He He He...

Bukan tu je...

Aku susah kenal huruf... Melihat beberapa abjad terbalik...

Huruf 'b' jadi 'd' kadang 'p'... 

Disebabkan masalah fokus...

Aku jadi lambat membaca dan mengira... 

Setiap hari... Saban minggu... Ke bulan... Ke tahun...

Aku rasakan... Sekolah macam neraka...

Cikgu kelas aku double standard....

Nak beri perhatian pada budak pandai aje...

Pernah jugak lah aku bergaduh dengan budak pandai ni semata2 rasa tak puas hatikkkkkk dan inginkan perhatian!

Bila cikgu dapat tahu kami bergaduh di sekolah...

Budak bangang macam aku ni dapat apa?

Dapat hadiah rotan!

Hari2 kena toucher dengan cikgu...

Semakin hari... Aku jadi degil... Keras kepala... Dan tak mendengar kata...

Sebab apa?

Sebab.... Satu demi satu kesalahan aku dihitung dan tak diperbetulkan...

Yang cikgu tahu....

Rotan... Rotan... Rotan...

Sampai dah tak tahu nak kenakan denda apa lagi dah kat diri aku ni...

Bila cikgu dah benci dengan aku... Dah putus asa...

Dibiarkan aku hidup dalam dunia aku sendiri...

Sehinggalah...

Tahun aku nak UPSR...

Aku dilanda kemurungan berpanjangan...

Sampai Abah aku risau tengok aku...

Setiap hari aku kat umah...  Aku diam membisu...

Tak ceria macam selalu...

Bertambah tak ceria sebab semua abang2 aku dah masuk Asrama... Aku tak ada kawan...

Aku banyak termenung...

Hari2 mencari alasan tak mahu ke sekolah...

Abah aku paksa2 aku cakap apa masalah aku kat sekolah...

Perlahan2 aku cerita tentang perangai cikgu aku yang horor tu...

Cikgu aku tu bukan takat giler merotan tapi menarik rambut aku sampai naik berjambul kepala otak aku ni... Tiap hari aku rasa sakit kepala...

Tak cukup itu... Hari2 aku diherdik dengan kata2 yang tak sepatutnya... Dan dijatuhkan airmuka depan pelajar lain...

Melampau tak?

Family aku pon tak berkasar macam tu sekali... Kalu iye pon nak mengajar bukan itu caranya...

Abah aku nak datang ke sekolah buat aduan...

Tapi... Belum sempat Abah aku ke sekolah...

Tup... Tup..

Cikgu kelas aku tu macam dapat hidu tindakan dia selama ini salah...

Kebetulan sekolah aku waktu tu tengah panas kes seorang cikgu merogol pelajar...

Pelajar yang jadi mangsa tu pulak adik kepada kawan aku...

Jadi sebelum perlakuan Cikgu kelas aku tu dibocorkan kepada pihak guru besar...

Dia cari peluang untuk singkirkan aku dan beberapa pelajar dari kelasnya...

Aku kena halau dengan cikgu kelas aku ke kelas budak bangang!

Alasan kenapa aku dihalau adalah hanya semata2 aku salah eja nama sendiri dalam borang! He He He...

Huruf 'N' aku terbalik! Keh Keh Keh...

Bayangkan... Dah darjah 6 aku masih salah eja nama sendiri...

Dan sejujurnya...

Hanya kerana peristiwa itu...

Hingga sekarang pon aku takut isi nama aku sendiri dalam mana2 form terutama Arivall Card atau Visa setiap kali ke luar negara...

Berkali2 aku terpaksa check supaya tak tersalah isi...

Nampak tak betapa trauma dengan cikgu kelas aku tu di bawa hingga dewasa...

Kalau setakat fobia mungkin aku ok lagi... Tapi aku ni dah tahap paranoid! Ohhhh! Tidakkkkkkkk!

Bila dah kena halau tercampak ke kelas budak bangang...

Aku pun berkawanlah dengan kawan yang spesis bangang2 belaka.... He He He...

Setiap hari aku akan diajar dua matapelajaran aje... Matematik dan Bahasa Melayu...

Aku tak diajar matapelajaran lain... Adil tak untuk aku?

Hanya kerana aku ni bangang dan dijangka tak akan dapat satu 'A' pon dalam UPSR oleh cikgu kelas yang menghalau aku tu....
* Ko mampu ada cikgu kelas jadi nujum pak belalang? Hado????? Ha Ha Ha...

Maka...

Dia fikir aku tak perlu belajar banyak subjek!

Dan hanya belajar dua subjek untuk syarat isi masa lapang ke sekolah aje... Boleh gitu?

Tapi...

Nasib aku baik...

Once aku dicampak ke kelas budak bangang..

Aku diajar dengan baik oleh Cikgu kelas bangang tu...

Walaupun Cikgu tu pon garang... Tapi dia tak berputus asa ajar aku...

Kesalahan aku tidak dihukum tapi lebih banyak diberi habuan untuk rangsang minat untuk belajar...

Satu persatu kesilapan aku diperbetulkan...

Dari dunia terbalik... Aku kembali normal...

Aku boleh membaca.. Menulis dan mengira dengan baik...

Percaya tak?

Walaupun aku hanya diajar dalam masa yang singkat...

Dan hanya diajar dua mata pelajaran sahaja untuk menghadapi UPSR...

Tapi dua subjek tu yang aku dapat score 'A' paling cemerlang...

Bila disemak kertas jawapan yang aku tandakan di kertas soalan... Cikgu dapat detect yang aku cuma salah satu aje dari seluruh soalan...

Nampak tak? Guru yang cemerlang mampu hasilkan pelajar yang cemerlang!

Cemerlang kerana apa? Kerana TIDAK BERPUTUS ASA!

Namun...

Apa jadi dengan subjek lain?

Yang lain semua jahanam! He He He...

Jahanam sebab apa?

Jahanam sebab adanya cikgu yang bertindak macam Nujum Pak Belalang!

Well... Aku hanya seorang budak! Apa yang aku tahu pon...

Aku perlukan perhatian dan bimbingan!

Jadi... Kalu u'ouls ada anak macam aku...

Tolong handle dengan cara baik dan sabar...

Kaji akar umbi kenapa anak degil... Nakal.. Tak mendengar kata... Kadang2 sebab faktor luar...

Mesti ada sebabnya...

Kalu tak mampu menjadi guru setahap murabi pun...

Jadilah guru yang treat pelajar as STUDENT bukan STUPID!

Penuh dengan rasa simpati dan kasih sayang...

Jangan guna cara kekerasan...

Try reverse psikologi dulu...

Gunakan habuan berbanding hukuman...

Habuan tidak semestinya dalam bentuk material...

Cukuplah dengan pujian...

Budak2 memang suka dipuji...

Secalit bintang yang cikgu bagi dibuku latihan pon dah buat student rasa bangga 80 juta hari di kalangan kawan2...
* Aku ler tu... He He He...

Doakan selalu...

Insyallah berhasil...
* Senyum...

Banyak sebenarnya peristiwa masa kecik yang effect aku masa dewasa yang nak aku kongsikan... Tapi cukuplah setakat ini aje... Ada masa aku kongsi lagi... Ha Ha Ha...

Ingat! Setiap manusia itu ada potensi diri... Gagal dalam pelajaran tidak bermakna dia gagal dalam hidup! Cari di mana minat dan kekuatan... Ramai orang di luar sana berjaya tanpa sijil!

Kadang orang yang tak ada sijil tu... Lebih tenang dalam hidup... Mampu jaga Mak Bapak sendiri dengan baik!
* Senyum lagi sambil dua belah tangan letak kat kepala...




*** Hanya sekeping hati ***


Aku selalu ingatkan HH...

Allah jadikan hati kita ini... 

Fizikalnya... Hanyalah berbentuk segumpal daging semata2... 

Kemudian Allah tiupkan roh... 

Di dalam roh itu adanya perasaan kasih sayang... 

Maka....

Kasih sayang yang ada di hati itu harus dibahagi2 sama rata...

Jangan sesekali menyimpan rasa dendam, tamak dan cemburu...

Macamana nak membahagikan kasih sayang itu?

Jawapnya...

Melalui rezeki yang kita ada...

Tidak semua rezeki yang kita perolehi adalah hak kita sepenuhnya!

Ada portion untuk orang lain...

Remember.... We was born to love people!

Dan... Dalam setiap kebaikan yang kita buat...

Jangan sesekali kita mengharapkan balasan...

Biar balasan itu Allah saja yang tentukan...

Kerana DIA adalah sebaik2 perancang...

Cuma...

Aku nak kongsi sedikit pengalaman travel yang tak seberapa...

Sebenarnya.... Setiap kali aku ke Indonesia...

Aku akan ingatkan HH untuk prepare duit kecik...

Sebab...

Inilah peluang kami untuk berkongsi rezeki yang tidak seberapa yang termampu kami hulurkan...

Aku memang dah niat dari awal...

Mohon pada Allah...

Andai rezeki kami ini berkat...

Maka tunjukkan lah keberkatan itu dengan memberi kami perlindungan keselamatan dan kesihatan yang baik sepanjang kembara ini...

Dan hanya didatangi orang2 yang baik  untuk tolong kami...

Andai sebaliknya...

Berilah kami petunjuk dan pengajaran yang setimpal...

Sebenarnya... Aku bukanlah orang yang layak untuk bercakap soal berkatnya rezeki... Aku langsung tidak layak berbahasa Tuhan...

Tapi base on experience aku di atas petunjuk musibah2 yang pernah berlaku...

Maka...

Tak salah kan kalu kita berkongsi peringatan yang akhirnya menjadi kekuatan? Boleh?

Kadang2... Kita ini alpa...

Kadang2... Kita tak sedar...

Dalam kita mencari rezeki...

Mungkin ada sekelumit rezeki yang tak berkat...

8 jam waktu bekerja...

Adakala waktu itu kite tak penuhi dengan berkerja...

Terkadang kite mengular... Terkadang kita bersembang... Terkadang curik masa layan media sosial... Ha Ha Ha... Aku ler tuh! Keh Keh Keh...
* Gelakkan diri sendiri... Salahkan diri sendiri... Kalu tetiba rezeki kita terkurang secara tiba2...

Ye laa kan.. Fikir logik laa jugak... Kadang... Waktu siang yang kita berkerja ini digunakan untuk hal2 peribadi... Keluarga... Kawan.... Dan sebagainya... Kadang ada sesetengah urusan tak boleh dibuat waktu lepas kerja... Betul tak?

Namun... Apakan daya... Tak semua niat baik menghalalkan cara...

Tapi ada jugak orang yang lebih dasyat.. Claim overtime tapi tak buat keja... Siap balik rumah dan datang balik opis untuk punch card pon ada...

Well... Kita cuma manusia biasa! Bukan sempurna... We cannot judge others people...

Tapi...

Kalu u'ouls pernah buat apa yang aku tulis kat atas tu... Marilah kita sama2 bertindak sesuatu... Macamana pun masa yang dah dicuri kena ganti!

Bersihkan kembali rezeki kita... Sebab rezeki tu akan jadi darah daging kita dan family kita..

Caranya... Kira balik masa yang kita dah curi tu... Dan buatlah kerja lepas waktu kerja tanpa claim apa2... Atau... Kurangkan masa waktu rehat... Dari satu jam... Jadi setengah jam... Gunakan setengah jam waktu rehat untuk buat kerja... Atau... Gantikanlah dengan apa cara sekalipun.. Janji berganti...

Ok?

Pada aku itu adalah lebih baik dari kita tak put effort buat apa2... Selebihnya berserahlah kepada yang maha Esa... Harap2 rezeki yang terharam secara tak sedar tu Tuhan halalkan kembali..
* Senyum...

Angkutan tetiba berhenti di simpang trafik light...

Sementara menunggu lampu trafik bertukar dari merah ke hijau...

Aku didatangai seorang ibu yang sedang mendukung anak kecil berselimut kain batik...

Si ibu mengamen dijalanan yang panas terik...

Penuh habuk dan debu berterbangan...

Aku tidak tahu lagu apakah yang dinyanyikan oleh si ibu...

Tapi suara si ibu....

Ya Allah merdunyaaaaaa untuk halwa telinga ku...

Kalulah aku jadi si anak... Sudah tentu lena tidur ku...

Dalam asyik mendengar alunan suara merdu si ibu...

Hati aku tersentuh...

Tersentuh melihat kegigihan si ibu mencari rezeki dengan mengamen di jalanan...

Tidak terbayang dibenak fikiran ini tentang kesusahan yang mereka alami...

Sedang aku?

Aku menoleh wajah aku sendiri dibiasan cermin tingkap Angkotan dan membandingkan diri aku dengan mereka...

Betapa bertuahnya jadi diri sendiri...

Tidak pernah melalui kesusahan seperti mana yang mereka alami...

Mungkin sesusah-susah aku... Adalah sesenang-senang mereka...

Sudah puas si ibu mendendangkan lagu...

Sumbangan kecil ku hulur dengan harapan dapat meringankan bebanan si ibu...

Si ibu ambil dengan senyuman...

Hati aku?

Hati aku tetiba jadi lapang...

Sepanjang jalan ke Pasar Baru...

Memang ramai pengamen jalanan...

Mereka bukan mintak sedekah...

Mereka menjual suara...

Jadi...

Hulurlah sumbangan u'ouls jika mampu...

Usah dipertikaikan latarbelakang mereka!

Kerana kita sedia maklum...

Indonesia merupakan negara yang punya taraf hidup lebih rendah dari negara kita...

Yakinlah...

Andai sedekah itu mampu menunda ajal... Maka bersedekahlah....

Andai sedekah itu mampu mencegah musibah dan bencana... Maka bersedekahlah...

Andai sedekah itu mampu memberi bahagia... Maka bersedekahlah...

Selebihnya berserahlah pada yang maha esa...




*** Buat baik dibalas baik ***

Dari info yang HH dapat dari budak kat Information Kaunter di Festival City Link Shopping Mall tadi...

Kami kena berhenti atau transit di Tegallega dan naik satu lagi Angkotan untuk ke Pasar Baru...

Jadi...

Kami pon arahkan Pak Supir untuk turunkan kami di Tegallega...

Bila dah turun di Tegallega...

Kami tercangak...

Jalan dah laa jem...

Then kena pulak tahan lagi satu Angkotan untuk ke Pasar Baru...

Ternyata...

Tindakan kami tu salah! 

Tidak ada Angkotan untuk ke Pasar Baru dari Tegallega...

Kami tanya dengan orang keliling di Tegallega tersebut...

Rupanya kami tak patut stop di Tegallega tapi kena transit di Kebun Kalapa... Dan dari Kebun Kalapa tu lah baru naik satu lagi Angkotan direct ke Pasar Baru...

Nasib baik lah... 

Angkutan banyak...

Jadi kami tahan mana2 Angkotan yang nak ke Kebun Kalapa...

Ingat ye u'ouls...

Kalu nak ke Pasar Baru dari Festival City Link Shopping Mall kena naik Angkotan yang berhenti di Kebun Kalapa dan naik satu lagi Angkotan untuk terus ke Pasar Baru... 

Senang je sebenarnya... 

Cuma kami ni je tersalah info...

Actually... Kalu naik Angkotan yang kami naik tadi pon boleh terus ke Kebun Kalapa tak perlu turun di Tegallega... Silapnya kami tak tanya dulu... Main terus naik dan turun kat Tegallega je... Adeiiii laaaa...

Kelihatan HH sedang cekak pinggang membusuk di situ... He He He...

Jalan jem di Tegallega...

Walau tersalah langkah...

Kami maintain cool...

Releks je...

Tenang... Tenang ajaaaaa yaaa Mbak Jambu...He He He...

Tidak lama menunggu.. Kami naik angkutan menuju ke Kebun Kalapa... Keadaan jalan slow2 siput...

Walaupun dah agak terbuang masa di Tegallega...

Tapi dalam hati...

Tetap berharap...

Semoga kami ada masa yang mencukupi...

Dalam perjalanan ke Kebun Kalapa...

Allah pertemukan kami dengan insan2 yang peramah dan baik hati...

Nampak tak awek gigi besi yang senyum kat lensa kamera aku ni?

Dia tak kisah walau gambarnya di rakamkan sebagai kenangan...

Orang Indonesia sememangnya obses dengan cemera... 

So tak perlu malu2 untuk rakamkan gambar mereka.. He He He... 

Walaupun awek tu muda...

Tapi dia sporting...

Peramah dan baik hati...

Kalu aku ni lelaki... Kat situ jugak aku lamar dia buat bini... Kah Kah Kah...

Mbak Jambu ooooo Mbakkk Jambuuuu...

Jangan ko nak berangan...

Ko ingat ko Awal Ashari?...

Ko ingat ko Hairul Azreen?...

Nak main propose2 gitu anak dara orang??????

Ko ingat Angkotan ada CCTV????

Ko ingat boleh main 'Insyallah Thank You' aje... Keh Keh Keh....
* 'Insyallah Thank You' is refering to Hanis Zalikha yang tengah viral sekarang ni... He He He..

Actually... Awek tu banyak bantu kami...

Sebaik aje Angkotan turunkan orang kat Kebun Kalapa...

Awek tu pon turun sekali...

Dia suruh kami follow dia...

Memula aku macam was2 jugak...

Bior betul awek nih!!!

Tapi aku fikir2 kat sini ramai orang...

Tak kan dia nak buat perkara tak baik pulak...

Aku rasa dengan hati aku sendiri...

Nampak dia ikhlas nak menunjukkan jalan...

Aku suruh HH jalan ke depan...

Dan aku follow dari belakang...

Sampai kat deretan Angkotan yang sedang nak ambil orang ke Pasar Baru...

Awek tu siap cakap dengan supir Angkotan "Tolong hantar dua orang ini ke Pasar Baru yaaa Mas... Pastikan... Selamat sampai ke Pasar Baruuuuu yaaaaaa... Ingat! Pasar Baru yaaa Mas!"...

Masa aku dengar pesanan awek tu pada supir Angkotan tu...

Perghhhhhh! Terus rasa nak merecik airmata nih membasahi jalanraya...

Tetiba terasa macam habuk jalan masuk mata...

Terharu ok Mbak Jambu kat situ...

Untunglah sape jadi suami awek tu... Dah lah lemah lembut... Berbudi bahasa... Mesti hari2 rasa nak merecik aje.. Keh Keh Keh...

Sebelum naik Angkotan...

Aku nampak HH salam kaut awek tu..

Muka awek tu terkesima rama2... Terperanjat dan macam tak sangka...

Tak sangka yang HH akan bagi duit kat budak tu... He He He...

Sambil berbalas senyuman... Kami pon say bye2 kat awek tu...




*** Pakcik songkok Biru ***


Supir Angkotan ke Pasar Baru ni boleh tahan gila jugak cara pemanduannya...

Rasa ngeri pon ye jugak...

Kadang memang tunggu nak berdentum aje dengan kenderaan lain di atas jalan...

Tapi mujur jugak tak ada apa2 berlaku...

Mbak Jambu dah dress up lawo2 pakai baju kotak2... Tetiba kena posing dalam Angkotan...  Kalu orang kampong tahu... Jatuh saham Mbak Jambu! He He He... Walaupun Mbak Jambu dah sememeh berlengas tapi senyum tetap senyum... Keh Keh Keh...

Dalam perjalanan...

Aku berkenalan dengan seorang pakcik...

Pakcik yang pakai songkok biru ni peramah orangnya...

Dia tanya kami "Kamu dari mana ya?"...

Kami pon jawap lah "Malaysia"....

Dia pon tanya lagi "Malaysianya di bahagian mana?"

Kami jawap lagi "Johor Bahru"...

Terus Pakcik ni bukak cerita yang dia pernah sampai ke Johor Bahru masa memuda dulu...

Dan pakcik ni jugak dah pergi banyak negara...

Perghhhhh! Hebakkkkk mu pokcik...
* Ehhh! Dah kenapa aku kecek Klante plak kat sini.... He He He...

Angkotan ini berhentikan kami betul2 di simpang untuk ke Pasar Baru Trade Center...

Nampak tak bangunan warna oren putih tu? Itulah  Pasar Baru Trade Center...

Nampak tak si HH dah meluru kat depan sana tu?

Dia dah tazzabar nak terapi minda.. Keh Keh Keh... 

Apa ada kat Pasar Baru Trade Center tu??????


BERSAMBUNG...



Record : Blog Schedule Auto Publish
Date : 25/06/2015
Time : 10:30 AM

245 comments:

  1. Salam Mbak... terima kasih ya atas tazkirah yang diberi. Kadang ahkak pun terlupa diri juga. Rezeki kalau di kongsi dengan orang lain lagi rasa berkat kan.

    Masa kecil kita pun cam tu juga. Panjat pokok belimbing nak makan atas pokok Jambu susu. Dah habis makan sedap sangat kat atas pokok jambu turun dari pokok jambu panjat balik pokok belimbing ala yang setinggi tingkap rumah kat kampung. Sekali punya seronok memanjat terpijak ranting pokok belimbing yang dah tua... ayoyo gedebus jatuh macam nangka busuk jo. Aruah mak akak yang sedang sibuk bagi makan anak ayam dah melolong manakala aruah bapa akak yang dok sibuk kat belakang dah terkejor-kejor terperanjat mendengor suara aruah mak akak. Tenguk2 anaknya jatuh pokok. hehehehe nasib baik tak patah riuk ko... sikit je sakit... kesat-kesat punggong dah ok. Lepas tu tak serek lagi...eh panjat pulak pokok jambu susu tu lagi dok mengenang diri apsal le tak nampak ranting tua tu.. Aruah mak akak yang selalu garang nasib baik tak marah agaknya kesian tenguk anaknya jatuh... hehehehe

    Nanti cerita lah lagi suka mendengar pengalaman cerita orang lain. Yang tak baik jadikan sempadan yang baik jadikan tauladan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm... ini bukan tazkirah tapi perkongsian saje... SS bukan ostazah segera... keh keh keh... menarik pengalaman kak notie tu... nice sharing!

      Delete
  2. FUHH!!semangat I baca.... ignore disclamer tu.. I like this entry, I bagi 5*.. keh..keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. 5 bintang je???? Mana cukup! nak semua bintang di langit! keh keh keh...

      Delete
    2. meh sini JM bagi...nak bintang taurus, scorpio, Leo, Sagitarius, Bintang hati pun ada hiksss

      Delete
    3. Ambik lah 80 juta bintang utk SS.. hehee

      Delete
    4. kalau untuk SS..apa-apa pun boleh..janji dia gembira..kalau SS gembira JM juga turut gembila :-)

      Delete
    5. kalau SS gembira, semua kawan2 pon gembira..

      Delete
    6. SS gembira, ok faham... yg JM nak gembila buat apa? apa tu gembila??
      **saja carik pasal.. hahahaa

      Delete
    7. itu bahasa baru dari JM... JM kan koya mari...
      hahahaha...

      (tetiba mencelah orang-orang tua bersembang)

      #PERASANMUDA

      Delete
  3. senang nak meramas mesra kat sana, sebab bahasa lebih kurang..bila jumpa indon kat sini pun, selalu jgk depa tegur2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dorang memang peramah! I'm impresss! terasa kedatangan kite di alukan...

      Delete
    2. meramas mesra ye Suida...mcm mana tu demo sikit

      Delete
    3. ala, JM lagi pandai.. haha

      Delete
  4. Bab kerja ni memang.. tgk sekarang, siap I stop baca entry u lagi.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 lah kite baiki mana yg kurang... SS pon byk mende yg SS dah buat salah! Bukan manusia sempurna!

      Delete
    2. tulah, tu yang kekadang bawak kerja balik rumah, nak cover kita mengular baca blog kat opis..huhu

      Delete
    3. OWH Like me... i cover dengan cara TIDAK MEMBUAT SEBARANG CLAIM.
      Apa claim pun dah tak buat since 2011 (ada dekat ribuan jugalah ... hihihhi)
      sbb mcm SS cakap - kadang tengah kerja tak perasan terambik masa kerja kan kan kan...

      Delete
    4. seperti sekarang ....

      apahal aku g baca blog SS tyme kerja....

      hahahaha...
      lariiiikkkkkk ....

      Delete
    5. Nhhas... Sebab tu SS saje uji autopublish 10:30 pagi... Saje nak tengok korang berhenti baca tak blog SS waktu nih... dan sambung buat keja... Ha Ha Ha.... Tapi jangan risau... SS sorang je tahu waktu bila korang komen.. Kah Kah Kah... Kita ingat mengingatkan... Kalu betul2 free kat opis tak buat apa then that will be different issue.. he he he..

      Delete
  5. Panjang ceritanya namun tetap ku baca...terharu dgn zaman sekolah SS dulu, skrg dh di dunia IT yey..tunjuk kat cikgu tuh sikit.(ayat jahat).
    Bagusnya SS ni bersedekah siap prepare duit kecik..tip bagus ni.
    Merecik atas bawah kan dgn awek-awek Indon ni..hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pernah jugak tersempak dgn cikgu horor tu... tapi... SS buat2 tak kenal! boleh gitew? keh keh keh...

      Delete
    2. boleh aje..luka di hati bkn sng nk sembuh kan kan.....(mbak jambu keras hati jgk rupanya)

      Delete
  6. Mekasih...selalu bwk pi travel secara maya..citer satu2..betul sgt...buat balik dibalas baik..buat comot..eh..eh.. SS mana comot..jelita apa ngan baju kotak2.. awww.. ;-)

    ReplyDelete
  7. sambung komen, break sekejap tadi.. cerita u masa kecik2 memang best tapi penuh duka dan liku2 nya.. I pun nakal masa kecik2, tapi bab study alhamdulillah bolehlah carry ikut usia.. Tapi yg tak best tu kan I ni kuat melawan.. siap bergaduh ngan cikgu smpai berbulan2 xcakap dan xtegur (tapi cikgu tu ajar I.... hehe.. nasib UPSR dapat result ok yg cikgu tu ajar.. cikgu yg mulut puaka ni mmg I xsuka dan I mmg melawan.. huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS tak pernah lawan bercakap dengan cikgu... tapi SS protest dengan perbuatan!

      Delete
    2. I dua2 wat.. lawan cakap tu xsangat, tapi suka wat muka.. memang jelas kemarahan kat riak muka tu.. haha.. Tapi mujurlah berjaya masuk U jgk budak kuat melawan ni.. jumpa blik cikgu tu bila besar rasa malu plak.. hahaa

      Delete
    3. wa tak pernah lawan cikgu.
      tak pernah...
      sampai universiti tak pernah.
      (seingat saya lah).

      tapi ada satu cikgu cina masa wa darjah berapa ntah between 1-3 ...
      rotan tangan wa sbb kesalahan yang wa tak tau apa sebab nya.
      harem punya perangai...
      mak wa datang skolah cari cikgu tu.
      padan muka.
      dia tak suka budak melayu ke hapa ntah - tak tahu lah.

      sorang tu jer lah kot cikgu ku yang bermasalah...

      Delete
    4. tapi kan kan kan....

      wa selalu "lawan" "protes" "buat muka" kat boss wa....

      hwaaaaa.... acaner tu ....

      cer tolong ... cer tolong...

      Delete
  8. Naik angkotan pon ok jugak..ha..ha... shopping baju raya kat bandung ke SS? tp jln kat bandung memang macet gila2 kan... kalu jakarta usah citer la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. setakat ni.. SS memang amik kesempatan untuk rasa naik angkotan... at least kita tahu selok belok jalan...

      Delete
  9. bila tengok budak laki tu duduk silang kaki mesti igt pelakon lelaki citer korea...selalu silang kaki....hihihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha ha ha... aah pelakon koya ske silang kaki...

      Delete
    2. Kan kan kan....hahahahaaha...kdg rimas nengok asik silang jer

      Delete
    3. JM pun suka duduk silang kaki..mcm retis Korea tak hooppsss

      Delete
    4. hahaha, kak JM kan memang orang Koya..bukan retis tapi rerupis (walaupun sampai sekarang belum tahu maksud rerupis tu)

      Delete
  10. SS....sy rasa sy memahami pe yg SS pernah alami masa sekolah rendah....coz sy pun menghadapi masalah pembelajaran masa kecik2 dulu....sy kuat berangat...pantang cikgu cakap 1 benda mesti sy akan bayangkan benda tu....huruf dan nombor selalu terbalik...sampai skg sy kdg konpius dgn no.3...takut tertuka dgn no.4 dalam arab....hehehehhehe....masa darjah dua sy belum pandai membaca dengan lancar...masuk kelas2 biasa2 jer...bukan kategori budak pandai...tapi sebab malu dengan kawan yg lain yg dh pandai baca dengan lancar....sy gigih jugak belajar....sampai lancar membaca.....masa darjah 3 baru sy dikategori budak cemerlang...sampai la habis UPSR.....hehehehehe....ehhh terpjg lak komenyneee.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang susah nak betulkan semuanya... entah lah! apa yg SS pandang selalu x sama dengan orang lain... tak sape nak faham SS masa tu... nanges nanges mbak jambu!

      Delete
    2. Alolololo...sian mbak jambu masa tu kan....nnti kita cubit dia nakkk??? Hahahaah

      Delete
  11. Cikgu memang boleh banyak bagi effect dekat kita especially cikgu-cikgu sekolah rendah ni. Saya dulu free hair masa darjah 1. Ikat rambut dua. Cikgu panggil rambut saya tanduk kambing. Lepas tu, balik menangis-nangis mengadu dekat mak. Terus rasa insecure lepas tu. Ikat rambut satu. Bila masa cikgu tu je, terus tunduk bawah. Then, masuk darjah 2 terus pakai tudung. hahahahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu SS... ikat rambut x rupa rambut! rupa sabut! keh keh keh...

      Delete
    2. sis Farah ... hihihi...

      kalo tgk dari sudut positif nya - alhamdulillah cepat sis farah bertudung.
      hihihihi...

      tapi yeah ... "bahasa " seorang guru itu amat penting ...

      tangkap dalam oooo

      Delete
  12. antara kebaikan bersedekah ialah Allah akan gandakan sedekah kita tu untuk rezeki yang lain....rezeki ni bukan hanya dilihat dari segi duit semata-mata.....cthnye...urusan dipermudahkan....berkahwin....dapat anak....perniagaan yang maju...sihat....kerja.....byk lagi....maka tak rugi kalau kita banyak bersedekah.....insyaAllah akan dibalas Allah dengan sebaik-baik balasan.....dh mcm tazkirah pulak kan heheheehehehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Atas sebab hilangnya nikmat Allah beri lah... Maka entry ini diwujudkan... mengaku yg SS ni banyak sangat silap! betul laa apa yg Ostazah cakap tu... keh keh keh...

      Delete
    2. Keh keh keh..ostajah katanyerr...berdakwah walaupun sebaris ayat...sampaikan kebaikan islam....hihhhihi

      Delete
    3. JM juga terpegun dengan kata-kata SS..

      Delete
    4. betullah..nak jemput SS bagi tazkirah kat surau rumah I boleh?hehe

      Delete
  13. Sarkastik tu apa? yang JM tahu Gimnastik je....jap nak sambung baca

    ReplyDelete
    Replies
    1. gi bukak kamus... keh keh keh...

      Delete
    2. terus tanya uncle google...dah tahu jawape nye

      Delete
    3. JM - sarkastik ... ala ... sarkas dalam plastik tu...

      kan JM kan kan kan....

      Delete
  14. Ada ke orang kat dunia ni tak suka shopping?..me! me!...x suka sgt shopping... baju keje dah 2 tahun x beli baru..kasut? yes! ada sepasang je..itu lah kasut pegi keje itu lah kasut harian...selagi x putus selagi x rosak...itu lah kasutnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti dalam akaun awak ada berjota2 kan Jay Emm...

      Delete
    2. JM...nk jugal barang sejota...hahahaa..senang sy nk shopping

      Delete
    3. Kari oooo kariiii.... "Tak soping" katanyaaaa.... Kite sengih kat umah masing2 je laa ye kari... Kah kah kah...

      Delete
    4. Tak suka soping yer JM..tapi suka abiskan duit je....ceritanya kasut spsng sebab susah nk jumpa hok berkenan hehe

      Delete
    5. Jay Emm memang propa je makkk... Kah kah kah...

      Delete
    6. ahaahahaha....x percaya ke kawang-kawang kesayangan x suka shopping tapi gila beli tiket nak terbang

      Delete
    7. jay emm... hari tu naik rinjani baru beli kasut baru kannn? kasut reebok manaa? SS pon x pakai reebok... SS pakai bum je... keh keh keh..

      Delete
    8. hihihih...SS perasan eh...itu kasut hiking beli waktu ke Seoul on Spring..kasut Reebok x sesuai utk hiking

      Delete
    9. SS...mn nk percaya org tu x shopping....shopping tiket kapal terbang pon bolehhh...hahahaah

      Delete
    10. Kariii oooo kariii... Tolong SS jap... Tolong terjemahkan ayat ni "beli waktu ke Seoul"... Diulangi "beli"... Beli tu bukan "shopping" ke kari? SS baca terbalik atau SS dah buta huruf? Keh Keh Keh Keh Keh Keh Keh Keh Keh Keh Keh Keh...

      Delete
    11. ahahaha...shopping sikit2...belum masuk kategori gila shopping

      Delete
    12. Xshopping katenyerr...yelaaa....sambil letak tgn kat bahu...mata jeling JM...hahaahah

      Delete
    13. ehh sama laa kita kak JM.. kasut selagi tak melingkup, pakai jelah apa yang ada..

      Delete
    14. JM tak abis cakap lah korang...

      yang JM maksudkan ... "JM tak shopping kat bandung je... JM shopping kat koya"...

      hahahahaha... kan JM kan kan kan....

      Delete
  15. Megawati Sukarnoputri? terus google sbb x kenal sbb nk lihat berapa luas kangkang nya tu isk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. cer ukur keluasan kangkang megawati! keh keh keh....

      Delete
    2. Adui..jenuh nk amik pita ukur...hahahaha

      Delete
    3. ntah2 belum sempat nk ukur dah kena kick!

      Delete
  16. "Nampak tak betapa Mbak Jambu bongok giler mengenal bintang" ke mengenal binatang yunk hiks...saja cari fasal

    ReplyDelete
    Replies
    1. haip haip haip... jangan nakal2 kat sini... he he he...

      Delete
    2. JM...suka carik pasal kann...hahahaahah

      Delete
    3. eheheheeheh....bukan selalu

      Delete
  17. ahaks..budak baju brown tu yg JM sangka dia perempuan sbb cara duduk tu lah...x ramai ke dalam angkutan tu...HH, SS dan 2 orang lelaki tu je

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada beberapa orang lain... tapi gambar tu yg sempat SS snap!

      Delete
  18. akak selalu nampak burung merpati warna hitam dan putih...itulah beruntungnya berkunjung diondok buruk ss ni..ada banyak gambar yang tak pernah akak lihat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab tu SS kejakonan! Memang x pernah tengok merpati coklat tu... ha ha ha... kite geng laaa kak yan!

      Delete
  19. Pegang mesin jahit berangan nak jadi Night Rider? kah kah kah..ingatkan nak jadi tukang jahit

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu i jadi tukang jahit! tangan u jahit dulu... tangan tu x reti nak dok diam! keh keh keh...

      Delete
    2. Sy tgh bayangkan kaitan mesin jait dgn nite rider...mesin jait jd dia punya stereng ka? hahahaah

      Delete
    3. Enoughhhhhh! Kariiii... Cukup! Dah sakit pipi SS ni tahan ketawa.... Keh keh keh...

      Delete
    4. mesin jait? kalau mcm tu pedalnya tempat tekan minyak...hatoilah hihihihhi

      Delete
    5. Siap amik cermin bedak compact buat side mirror... Mampu? Keh keh keh...

      Delete
    6. ahahahaha....pastu minyak? guna minyak masak

      Delete
    7. Duduk kat bawah yg tempat tekan tu kan.. And mende yg bulat kat tepi tu jadi stereng tol?? Aku wat camtu...

      Delete
    8. Cuma aku x berangan jadi night rider... Aku berangan kekunun bawak keter jek...

      Delete
    9. Kah kah kah...betul jugak bayangan sy tuu..coz anak sedara sy msa kecik2 pon selalu buat mcm tu...smpai mak sy nk menjahit pun payah...asik dia jer nak pegang "stereng" hahahahaah

      Delete
    10. hehehe Deanna, Eyda dulu pun main jugak mesin jahit mak.. macam2 kan bila imaginasi menguasai diri..

      Delete
    11. SS... apa kaitan mesin jahit ngn nite rider?

      #modeCONFIUS

      Delete
  20. tadi akak ada terbaca diblog deanna...yang ss kurang sihat....semoga ss diberi kekuatan dan ujian yang ss mampu hadapi...amin..take care ss....

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih kak yan.. kak yan selalu doa untuk SS... harap2 kak yan sihat juga laa ye...

      Delete
    2. Ehemmm ehemmm...deanna yg mn tu kak yan??? Hehehehee

      Delete
    3. Matikkkk laaaa tuannnn umah dah berdehem... Keh keh keh... Larikkkk....

      Delete
    4. Deanna yang suka mkn kari tu issskk

      Delete
    5. Keh keh keh...dia dtg..jeng..jengg...dgn karinyaaaa

      Delete
    6. hamboi!!!! hahaah..untunglah orang yg jual rempah kari tu

      pssst : ni soalan serious tau..biasa Deanna masak guna rempah kari apa eh?

      Delete
    7. Kariiii oooo kariiii... Jawap laaaaa.... Orang dapur dah tanya tuh... Keh Keh Keh...

      Delete
    8. Aduiyaiii...hahaahah...sy pakai rempah yg murah jer JM...babas kaler hijau....utk daging punya..tp masak kari ikan pun sy guna yg tu jugak....jimat...hahaahah

      Delete
  21. ss ada jumpa tegar septian...:-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. keh keh keh... kak yan ni lawakkkkk laaaa!

      Delete
    2. Hahahahaha...kak yan...suka komen kak yan

      Delete
    3. Cer nyanyi skit... he he he...

      Delete
    4. Ehemmmm...aku yg doloo..bukanla yg sekarang....doloo dolooooo....ehemmmm....hahahahaah

      Delete
  22. ish...ish....nakal tul SS semasa kecik...panjat pokok..kalau JM time kecik2 mcm tu suka main pondok pondok je..itu sbb dah besar panjang skrg ni pun NAKAL gak!

    ReplyDelete
    Replies
    1. jay emm tu main mak mak aje... SS main perang perang! keh keh keh...

      Delete
    2. JM...mesti men pondok2..pastu main kawen2 kann??? Keh keh keh

      Delete
    3. Main kawin2????? Keh keh keh.... Lidi penyapu jadi munge manggar ke? He he he...

      Delete
    4. Kannnn..dah agakkkk dahhh...petik bunga letak kt sanggul....hahahaahah

      Delete
    5. kih kih kih...itu dulu...bukan tu je main siap ada anak lagi ehehehe

      Delete
    6. Kah kah kah..lg dasatttt...siap ada anak....

      Delete
  23. ohh..pakai semua terbalik..so x hairan lah until now x pandai ikat tali kasut heheheeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. u dah janji nak ajar kannnn! kannn! kannnn???? bileeeeee????? bileeeeeeee? i tuntut!!!! padan muka u! janji lagi!

      Delete
    2. bila kita bertentang mata nanti

      Delete
  24. Fuh!!!! salute SS masih ingat zaman sekolah di mana cikgu yang 'teruk' tu...dengar pun geram...agak2 ada lagi tak cikgu tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak tahu laa sama idup atau mati... tak de kena mengena... keh keh keh...

      Delete
    2. ahahaahah....x de dalam kamus hidup lah ni...hurmm mesti dah masuk kamus mati

      Delete
  25. pasar baru...masuk tak jumpa pintu keluar la jawabnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. duit dah abis baru jumpa! he he he..

      Delete
    2. kalau x jumpa pintu keluar itu jalan tutup mata kak Nieda

      Delete
  26. setuju...8 jam bekerja bukan sepenuh nya buat keje..mmg ada mengular...JM lah tu..betul ckp SS...ringan lah tangan untuk bersedekah terutaman bulan Ramadhan yg mulia ini

    ReplyDelete
  27. kalau JM ni lelaki...sah...awek yang sangat berbudi bahasa tu akan JM risik buat teman hidup...jgn berebut ngan JM tau...JM chup dulu hahahaah..itulah kan buat baik ngan orang Allah balas baik..mudah je urusan SS dan HH

    ReplyDelete
    Replies
    1. share skit boleh x barang semalam... keh keh keh...

      Delete
    2. tapi janji JM rasmi dulu eheheeh

      Delete
    3. Three sum laaaaa... Kah kah kah... Astagaaaaa... Puasa!

      Delete
  28. "Apa ada kat Pasar Baru Trade Center tu??????"....jawapnya ada macam-macam...mak, ayah , JM je x de ahahaahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu JM ada kat situ SS dah beli!!!!!!! keh keh keh...

      Delete
    2. eheeheheh...walaupun buruk?

      Delete
    3. Bukan buruk... Antik! Makin antik makin berharga... Makin berharga makin nak pelihara... Tak mahu lepas!

      Delete
  29. Wahh...Deanna lead on June...prestasi JM merudum huhuhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yg lead nye tu JM?? Enggak ngerti...hehehe

      Delete
    2. Oooo...skg bru gue ngerti..td gue nengok mobile version...tgk web version bru leh nmpak...hahaahaha...alaaaa JM...nnti mesti JM akan berada di atas...dont worry....xterkejar sy kang hahahahaha

      Delete
    3. Apabila dua wanita berbicara... Adeiiii!! Sakit perut SS nengok korang! Kah kah kah...

      Delete
    4. ahahahahaah...ala Deanna buek buek dok pehe

      Delete
    5. x pe bulan ni JM kasi chance Deanna win hati SS hihihhi

      Delete
    6. Hahahaahah...sy mn mmpu lawan jari yg manis...sy jari tembam

      Delete
    7. tembam katanya...runcing lah..i like!!!

      Delete
    8. Tak pe... Tak pe... Nanti SS pulak serahkan takhta Top 1 Commenter dlm blog Jari Manis pada Kari... Nanti boleh pegang title 'Sweetheart' win hati Jari Manis... Hi Hi Hi...

      Delete
    9. Oppssss sweetHEART JM sorang je....dh x de orang lain....kalau orang lain jadi Top 1 di my blog...dh x de another sweetHEART...only u...

      Delete
    10. Habisss laaaaa melepasssss... Keh Keh Keh...

      Delete
    11. Hahahaha..sy xsggup rampas tahta tuu...tggi sgt dlm carta..nti gayat...keh keh keh

      Delete
  30. assalamualaikum SS
    semoga sihat ya adinda kaknoor
    sorry lama sangat tak singgah sini sbb terlalu sibuk dgn macam2 agenda
    orang bersedekah jugak boleh panjangkan umur
    wallahuaklam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm Kak Noor... Busy masak ye... Insyallah kak noor pnajng umurnye...

      Delete
  31. Salam SS

    Sedih kan pendidikan di negara kita kan. Mereka tidak begitu prihatin mengenai perkembangan dan pembelajaran. Mereka lebih kepada berapa A dan sebagainya.

    Amat berbeza dgn pendidikan di sini. Tiada markah atau gred yg di beri. Semua murid di layan mengikut keperluan pembelajaran mereka.

    Namun Alhamdullilah SS berjaya juga.

    Teruskan bercerita SS ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm... Sistem pendidikan malaysia tak abis2 dengan experiment... He he he... Kesian pelajar kite skrg... Budak2 sekarang lagi stress... Jadi mak bapak pun lagi stress... He he he...

      Delete
    2. nasib baik JM de anak lagi jika tak BERNGANDA2 seteres!

      Delete
    3. JM de anak???? Umo berapa?? Heheheh

      Delete
    4. anak tekak...dah sebaya JM hihihi

      Delete
    5. Keh keh keh..tu xmasuk anak mata dgn anak rambut kan...

      Delete
  32. wahhh sakan shopping :) ... salam kenal. klik link blog ni dari blog JM :)

    ReplyDelete
  33. salam ramadhan cik SS devogue ituu., semoga semuanya dpermudahkan., amin ya robbal alaminn ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm Wakkk... Semoga urusan Wakk juga dipermudahkan... Aamin...

      Delete
  34. Aku pun layan citer "v" tu.. Shok kat mamat nama kyle... Sanggup le sengkang mata walau esok nye sekolah.

    ReplyDelete
  35. Kuat berangan ko ek.. Sbb tu la sampai beso nk beli bag indiana jonnes.. Nk beli beg swat.. Tu pasal la torch lite dh tukar hak milik.. :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shhhhhhh!!!!! Pecah rahsiaaaa dennn! hello torch lite tu ada dua! jangan tamak sangat! keh keh keh...

      Delete
  36. penatnya nak abiskan baca 1 entry.. tetiba teringat masa kecik.. ada jugak nakalnya.. tapi sikit jelah nakalnya.. ermm sesekali naik angkotan ok jugak.. merasa jugak pengalaman naik angkotan..

    ReplyDelete
  37. berkenaan cerita v itu , masa tu sis dah 20an klu x silap . UPSR ? adik jambu rupanya ... bab rezeki tu , memang betul . jadinya elakkan bermedia sosial ketika waktu kerja . ramai je yg buat sebenarnya . dlm Islam ni mudah je . klu kita permudahkan kerja org , Allah akan permudahkan urusan kita . sama juga dgn sedekah . makanya jgn takut jatuh miskin sbb byk sedekah ... rupanya byk cerita menarik ttg perjalanan hidup ss dari kecil hingga jadi mbak jambu ... lepas ni , ceritalah lagi . teruja pula ak tahu ttgnya ...

    ReplyDelete
  38. saya adalah orang yang tak suka shopping..huhu.kalau tengok dalam travel itinerary ada perkataan shopping mesti mengeluh.most of the time akan beli satu dua barang, pastu duduk melepak tengok orang. balik Malaysia menyesal sebab realise tak perlu sangat pun barang yang dibeli tu..haha.

    akaun takdelah juta-juta pound sterling, tapi kalau juta-juta rupiah adalah kot

    ReplyDelete
    Replies
    1. untung ni kak sal xsuka shopping... kalau saya jenis nak mencuba makanan..

      Delete
  39. betullah SS, kita travel ni sebenarnya nak tengok tempat orang, budaya orang..buat kita rasa bersyukur dengan apa yang kita ada.rasa bersyukur macam harem pun negara kita, sebenarnya tu yang terbaik

    ReplyDelete
  40. pengalaman SS waktu sekolah memang menyayat hati..cikgu macam tu kalau ada lagi sekarang memang dah lama jadi muka depan Metro

    ReplyDelete
  41. betul2 tragis cita zaman kecil2 SS

    ReplyDelete
  42. SS...

    SS ada dyslexia ye? Huhuhu... Nanges baca citer SS.
    Anak saudara saya yang 1st juga ada dyslexia.
    Allahuakbar.
    Sungguh lah dipinggir kan guru.
    #BODOHPUNYACIKGU.
    My Sis - she was an engineer... at a very good MSC...
    Dia resign sebab nak jaga dan "skolah kan" anak2 dia.
    sbb cikgu yang patut jadi cikgu tak layak jadi cikgu tu wujud kat dunia kan kan kan...

    SS doa2 kan anak saudara saya pun pulih ya dari dyslexia tu...

    btw, apa tips sampai akhirnya SS tak terbalik dah tulisan tu ye?
    cer kongsi ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. nhhas... Beritahu ur sis... Jangan putus asa dalam mendidik anak yang bermasalah... Memang susah... Berat mata memandang... Berat lagi bahu yang memikul... Bersusah2 hari ini... Insyallah akan bersenang2 kemudian hari... Doa banyak2.. Masa SS kecik... SS lebih suka melukis... Sangat obses dengan color... Tapi SS tak suka color kuning.. Keh Keh Keh... SS sendiri pon tak tahu cemana nak explain dunia SS ni... Tapi dari apa yg mak SS pernah cakap... SS ni lahir tak cukup bulan... Agak lemah fizikal... Bila dah pandai jalan... Out of control... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. Semangat my sis sangat kuat...

      tapi tu lah...

      macam mana ea akhirnya dapat membaca dan mengenal huruf tu?

      Delete
  43. Owh btw, SS ni mesti cerdik gilerzzz.
    orang ada dyslexia ni selalunya cerdik + terror dan berbakat.
    cuma mereka ni selalu terbalik macam2...

    kalau jumpa guidance yang betul - mmg jadi manusia hebat.
    kalau tak jumpa... mmg akan terpinggir ke akhir hayat.

    huhuhuhu....

    hanya orang yang ada orang dyslexia di sekitarnya sahaja yang faham...

    huhuhuhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS hanya mampu tersenyum baca komen ini... Nampaknya nhhas dah banyak mengkaji... Nak tahu cerdik tak cerdik.. Kena khatamkan entry travel SS yang lepas2... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. hoisshhhh....gilos banyak...
      hahaha....
      nnt pelan2 gua kayuh la SS...

      HAHAHA,...

      sambil2 ngantok2 ni baca lah blog SS....

      Delete
    3. SS..... nak jugak bag bandung tu ... nak jugak ... nak jugak...

      hahahahaha.... sebab tak de kt sini....

      ngeh ngeh ngeh

      Delete
  44. pasar baru ni x de makanan.. stresss.. x de mood nak sopping sbb laparuddin..
    ramai org jual air je.. "mbak.. minum dulu mbak.. nnt pingsan".. hahahaha
    semua dialog sama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lorrr... Apa pulak tak de makanan... Melambak giler kot kat tingkat atas kan ada food court... Ni mesti malas nak cari nih kan....

      Delete
  45. WAHHH panjangnya entry ni. tapi mmg sunnguh details. laa sungguh tak ke Bandung. boleh try g sana ni. bnyak da berubah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeahhh.... Sila laa terjah... he he he...

      Delete
  46. sy pun ada pengalaman yg sy rasa tak la best sgt masa kat sekolah. haha, ada sekali saya satu sekolah ngan ayah saya, die cikgu skolah tu. lepas tu pulak pindah rumah. pindah sekolah sekali dengan mak, cikgu jugak.

    yang tak bestnya bila mak ayah satu skolah ngan kite, semua benda kita buat, ada je orang nak report. haish. taknak bagi bias sgt sbb anak cikgu, kena la hukum. buat nakal sikit pun kena cubit. salah jawab soalan pun, saya yg kena denda dulu. salah sikit, sy yg kena rotan dulu.

    fuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak cikgu ropeeerrnya... Patutlah cermin mata tu tebal.. Ha Ha Ha... Tak best kan kalu semua kite buat kena report kat mak pak kite... Macam tak ada life plak kan... Kadang rasa diri macam artis.. keh keh keh...

      Delete
    2. cermin mata tebal sebab duk ngadap drama dulu2 kalaaaa. hahahaha, kalau dah 1 drama boleh habis sehari, kalau seminggu..... haha rosak mata ngadap laptop.

      Delete
    3. Jangan ngadap laptop lama2 taw... Kalu terpaksa pun... Cermin mata tu kena ada UV protect...

      Delete
  47. ekin pun ada gak pengalaman masa kecik kat sekolah... mcm2 kena denda disebab lambat untuk membaca macam SS... kena denda berdiri atas kerusi dari awal matapelajaran hingga habis berdiri jah... berjemur tengah panas sampai nak pitam ekin... jalan itik tu, cikgu sumpah kata2 tak elok la... datjah 6 baru boleh belajar me!baca ,menulis, dan sebagai nya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak! Ada geng jugak laaa... Ha Ha Ha...

      Delete
  48. Cikgu pilih kasih ada kat dunia kita yang teraniaya sampai ke anak cucu la jawab ada cikgu macam tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak buek camno Ekin... Redho always...

      Delete
  49. sambung balik baca entri lain hahahaha ...

    ReplyDelete
  50. rezeki luas... harus la kita sedikit rezeki kita kepada orang memerlukan kan SS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kongsi dengan orang rapat dulu... Baru fikir orang lain...

      Delete
  51. ada pengajaran yg boleh dia ambil dlm entry ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang baik ambil la buat bekalan dalam perjalanan... He He He...

      Delete
  52. ada pengajaran yg boleh diambil dlm entry ni

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...