Monday, 15 June 2015

Kembara Bandung, Indonesia - Mbak Jambu ke Bandung

Huh! Akhirnya...

Masuk jugak aku ke entry Bandung nih...

Fuhhhh! Fuhhhhh! Hembus habuk skit...

Agak lama aku memeram entry Bandung ni... 

Jadi...

Sebelum susu ku menjadi keju... Ehh! Silap... He He He...

Sebelum citer Bandung jadi basi...

Marilah aku kongsikan serba skit... 

Pengalaman tak seberapa short trip aku ke sana... Ok?

Sila laaa layannnnnn... Sinetron "Mbak Jambu Ke Bandung"... Zaaaaazzzzzzsssssss!!!


*** Senai Airport ***

Hari ni 09 May 2015...

Pagi ni... 

Sambil aku dok kemas2 barang...

Tetiba...

Aku teringat pasal pintu dapur rumah aku yang problem tu... Alamakkkkk!

Beberapa hari sebelum menjelangnya hari ini...

Aku ada suruh HH beli mangga pintu dapur...

Then... Masa nak kunci dapur...

Aku tanya dia "Ko dah beli tak mangga dapur? Kalau ada... Mana?"...

Tetiba HH merentan... Muka masam mencuka... Dia jawap "Belum beli! Tak ingat!"...

Aku diam termangu tanpa sepatah kata...

Kalu ikut perangai lama aku... Confirm aku yang merentan dulu... Sebab... Kunci mangga tu penting...

Tapi...

Aku amik tindakan untuk cool... Sebab... Aku tahu HH gelabah saat ini...

Tengok muka dia yang nampak busuk bebeno tu pon... Aku tahu dia dilanda rasa bersalah...

Then...

Aku masukkan semua bag dalam bonet kereta....

Aku ajak HH pegi kedai cari mangga...

Dalam kereta aku tengok HH resah... Aku biarkan dia... Tak nak buat dia lagi rasa bersalah...

Pusing cari kedai satu taman... Pepagi buta banyak kedai yang masih belum dibuka...

Ada juga kedai dah buka tapi mangga pulak tak dijual...

HH dah makin kalut... Mula nak merentan lagi...

Aku diam cool je...

Then... Aku ajak dia pusing kat tempat lain...

Akhirnya jumpa mangga yang kami nak tu...

Aku senyum je kat HH...

HH tanya "Nape kali ni ko nampak releks je ek? Bukan ke selalu ko akan naik hangin kat aku?"...

Aku jawap "Aku tak nak rosakkan mood travel kita hanya sebab mende2 kecik... Belajar dari pengalaman yang lepas!!!!"...
* Senyum...

Dah dapat mangga... Aku pon drive patah balik rumah....

Kami pon kunci laa mangga pintu dapur yang problem tu...

Memang dah tak sempat nak betulkan pintu dapur tu... Hanya mampu kunci pakai mangga aje...

Lepas balik dari bercuti nanti baru boleh fikir untuk contact contractor... Hu Hu Hu....

Seperti biasa... Sebelum gerak... Betul2 depan rumah...

Kami akan baca doa dalam kereta...

Doa supaya kami tak tersampuk syaitan sepanjang perjalanan nanti! Keh Keh Keh....

Well... This is true ok! Mana ada travel partner yang tak panas bercakor?

Kalu ada tell me who? Aku nak mintak sign autograf orang tu! Ha Ha Ha...

Pada aku... Lebih baik bercakor luahkan apa yang tak puas hati... Dari ko memendam rasa dan tak mengubah apa2... Ingat! Anda mampu mengubahnya...

Cuma...

Bezanya aku dengan orang lain...

Yes... Memula aku mungkin akan terkadang emo 'melompat'... Darah naik kepala... Kurang oksigen...

Tapi aku perlukan ruang dan waktu untuk selesaikan masalah...

Bila aku dah cool... Idea senang nak mencurah.... Baru aku boleh diajak berbincang dan selesaikan masalah dengan tenang dan sabar tanpa mengira masalah tu berpunca dari aku atau dari orang lain...

That's me! Mengertikkk?

Sampai aje Senai Airport...

Aku terus drop baggage...

Kat Senai Airport ni... Semuanya kena buat sendiri ye u'ouls..

Dah lah kena print baggage tag sendiri...

Sekarang ni.... Nak drop baggage yang kat kaunter tu pon kena buat sendiri!

Melampau takkkkkk???? Melampau takkkkkk???? Melampau takkkkkk????
* Dalam hati ada maki...

Kadang terfikir... Air Asia nak mudahkan aku... Atau nak kulikan aku???

Nampakkk nih???? Nampakkk nih???? Nampakkk nih????

HH tengah scan barcode sendiri ok!

Nasib baik ada staff Air Asia yang cun lagi dasyat seksi tolong guide... Sejuk skit hati... Keh Keh Keh...
* HH tak abis2 memuji2 staff tu... He He He...

Lepas ni semua buat sendiri ok! Adessss...

Jangan esok2 kita pulak kena sendiri punggah bag kita kat kargo sudahhhhh!

Dah drop baggage...

Tetiba aku diserang kebuluran!

Macam2 isu pepagi ni buat perut aku.. Gendang gendut tali kecapi.. Lapar perut rasa nak mati! He He He...

So... Mari kita mentekedarah...

Aku cekik apa?

Aku cekik mende alah nih.... Kedekot punya KFC... Kecik cenonet aje burger... Penangan GST... Gemok Sudah Tiada! Keh Keh Keh...

Tak puas aku mencekik burger nan sedih tu...

Dan... Aku pon tak nak buang masa...

Terus nak masuk Departure Hall...

Tetiba...

Tak dibenarkan pulak masuk!

Imigresen yang jaga untuk scan passport tak ada kat tempat duduk! Boleh gitu?

Ehhh! Mana pegi Imigresen tu semua? Dah mati ke? Adeiiii...

Kalu ko nak mati... Mati esokkkkk!

Hari ni aku nak ke Bandunggggg! Ngokkkk laaaa...

Ehhhhh! Sakit pulakkkk hati ini...

Membuak didih bila dia kata boleh masuk lagi sejam...

Tak ke membuang masa????

Kang rushing kejo flight pulak... Haishhhhh...

Tak de pilihan...

Terpaksa aku merewang kat Subway Restaurant...

Sesambil aku layan Media Sosial...

Tetiba aku teringat nak selfie...

Masa aku tengah nak godeh GoPro...

Tetiba GoPro aku mintak password...

Arghhhhhh! Sudah!

Dah kenapa pulak tetiba mintak password bagai...

Boleh pulak aku hilang ingatan kat situ! Ha Ha Ha...

Aku lupa password! Matikkkkkkk laaaaaaaa!

Aku lupa yang aku pernah terformat handphone aku... Sebab... Aku sangkakan phone aku ada problem dengan sound... Rupanya aku pegi sengal tertekan button silent kat tepi handphone... He He He...

Then... Abis semua apps tereffect jugak termasuk GoPro apps...

Aku tengok HH dah macam nak terkam aku...

Aku yang lupa password... Dia pulak yang tak senang duduk...

Lagi laa aku rasa mengelabah labah2 kat situ..

Dah laa GoPro aje yang aku ada untuk backup gambar untuk masuk terus dalam Instagram... Adesss...

Perlahan lahan... Aku diam...

Tenanggggg... Tenanggggg... Tarik nafas... Cuba ingat password...

Tup.. Tup... Try boleh!

Perghhhhhhh! Urut dadaaaaaa Wannnnnnn Maimunahhhhhhhh kawwwww! Tarik nafas lega Rosnah Mat Arissssss! Ha Ha Ha...

Mari kasi tepek selfie GoPro satu.... 

Nampak tu? Sape yang comel jambu melaram  pakai baju kotak2 merah tu? Tu laaa Mbak Jambu... Ha Ha Ha...

Kurus kann Mbak Jambu tu?

Ni semua penangan nak sarung t-shirt Running Man.... Ha Ha Ha...

Waktu ni dia lost 5 KG!

Adakah dia akan berjaya dengan cabaran tu? Kita tunggu nanti.. Ha Ha Ha...

Satu jam menunggu berlalu begitu aje...

Dan kami dibenarkan untuk ke Departure Hall...

Ada kurang satu jam lagi untuk boarding...

So... Kami just lepak2...

Kali ni Mbak Jambu melaram dengan kasut ni... He He He...

Kasut tu masih bertali... 

Tapi... 

Ikat kat tepi... 

Dah macam plastik teh tarik plak ikat tepi... Keh Keh Keh... 

Tapi better lah kan... 

Kalu aku pakai kasut bertali... 

Nanti si Kari perli aku ikat tali kasut macam mee sanggul! He He He... 

Kasut tu aku beli kat Singapore just SGD 17.00 aje... 

Kacak kannnn kasut baru Mbak Jambu tu?... Ha Ha Ha...

Masa nak naik kapal terbang... Kami orang pertama yang naik... Bangga tak hengat u'ouls... Gaya dah macam Kak Rosmah Mansur naik private jet... He He He....

Boleh tahan ramai jugak nak ke Bandung dari Senai Airport ni...
 
Flight berlepas jam 11:40 pagi...

Sepanjang berada di awan...

Apa aku buat?

Aku buat ini...

Abadikan Awesome People aku guna Sticky Notes! 

Nak kenal sape Awesome People aku.... Sila baca kat SINI...

Psst : SS dah post sitcky notes tu guna pos laju semalam pada yang berkenaan... Please inform SS ok kalu dah dapat...

Perjalanan dari Senai Airport menuju ke Bandara Husein Sastranegara Airport, Bandung mengambil masa lebih kurang 1 jam 50 minit...

Cuaca agak baik hari ni... Sekitar pemandangan Bandung, Indonesia dari udara... Hu Hu Hu...



*** Bandara Husein Sastranegara Airport, Bandung ***


Alhamdulilah...

Akhirnya...

Aku touch down dengan selamat di Bandara Husein Sastranegara Airport, Bandung pada jam 12:40 waktu tempatan ek...

Untuk pengetahuan... Waktu di Indonesia adalah lambat 1 jam dari waktu Malaysia...

Bermakna jika di Bandung baru jam 12:40.... Di Malaysia pula sudah jam 13:40... Faham kaaa Aci? He He He..

Kecik giler ok Airport Bandung ni... Seluas dewan serbaguna kat tempat kita je aku rasa... Nampak tu? Si HH dah tak menyabor... Ha Ha Ha...

Masuk je dalam Airport...

Aku toleh kiri... Aku toleh kanan...

Erkkkk! Iniiiiiiii jeeeeeee?????

Kecik dan sempit giler ok ruang...

Pastu kena beratur cop passport... Himpit2 macam nasi himpit... Adesss..

Masa tengah beratur...

Kami dok tertanya sesama sendiri...

Ehhhhh! Tak ada isi arrival form ke?????

Dok jenguk2 orang kiri kanan...

Langsung tak nampak pon arrival form tu!

Rupanya... Memang tak payah isi...

Ini lah pertama kali aku jejak Indonesia tanpa isi Arrival Form...

Si HH beratur depan aku...

Dia kena check passport dulu...

Imigresen perempuan yang jaga...

Imigresen tu suruh HH pandang camera...

Camera tu dah laa tinggi... Si HH ni plak bantut...

Dia dok tetonjet terjenguk2 camera... He He He...

Tiba giliran aku...

Aku awal2 dah tadah muka comel betul2 kat kepala lens camera tu... Siap tayang sebaris gigi yang bersih dicuci dengan ubat gigi Darlie dan komor dengan Listerine kaler purple... Over tak Mbak Jambu??? Keh Keh Keh...

Sampaikan Imigresen tu cakap gini dengan aku "Wahh Mbak bijak yaaa... Enggak perlu disuruh... Udah tahu mahu diambil gambarnya"... Keh Keh Keh....
* Mbak Jambu kembang dari dada sampai ke punggong bila mendapat puji pujian... He He He...

Dah settle check passport... Mari collect baggage plak...

Bahagian collect baggage betul2 sebelah aje dengan kaunter check passport...

Masa tengah tunggu bag tu lah...

Custom Declaration Form diedarkan...

Satu family hanya perlu isi satu form aje ek...

Sementara nak tunggu bag keluar... HH isi Custom Declaration Form...

Memang agak melecehkan sebenarnya...

Sebab...

Ruang kat Bandung Airport ni dah laa kecik... Space kurang...

Kat situ laa orang nak check passport...

Kat situ lah nak collect luggage..

Kat situ lah nak kena isi form...

Kat situ lah nak kena scan bag...

Kat situ lah ko nak kencing... Berak... Kentut semuaaaaaaa... Lecehhhhhh takkkkkk? Ha Ha Ha...

Masa nak melepasi scan...

Dorang cuma scan handcarry bag aje... Luggage beso dabak dorang langsung tak scan... Boleh gitu?

Security kat Bandung Airport ni memang tak ketat...

Ruang jalan nak heret bag pon kecik sangat...

Sampai terpaksa bersenggolan dengan orang lain...

Lantak lah kalu kaki orang terkena roda bag aku nih.... Hadoi laaa...

Mbak Jambu rengsa okkkkk! Rengsaaaaaaaa! Rengsaaaaaaaa!

Akhirnya...

Kami keluar dari Arrival Hall tu...

Huh! Barulah boleh bernafas skit jantung aku ni...

Kalu tak... Terkepam dengan bau orang aje... He He He...

Apakah langkah kami seterusnya????

Siapa jemput kami?

Semua akan terjawap next episod...



BERSAMBUNG...

209 comments:

  1. Singgah!.. belum sempat baca entry U, nanti i baca k..
    nyway, u dah sihat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. I'm stay strong! ha ha ha...

      Delete
    2. baguslah U masih kuat.. hehe..
      barang u pos dah sampai.. comel sampul merah purple.. hehe..
      isi belum bukak.. xleh rakus2 nanti rosak envelope merah purple.. hehe..baru je pickup kat pos laju tadik

      Delete
    3. harus lah SS perlu kuat...nanti JM sunyi

      Delete
    4. Eleh! Ramai nak teman Jay Emm...

      Delete
    5. hehehe post untuk CT pun dah sampai..
      tunggu nak rasmi jap bru up entry oookay =D

      Delete
  2. Excitednya! Citer mbak jambu dah released! Wah,..baguih SS mulakan perjalanan dgn cool!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena jugak cool even not smooth... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. belajar dari pengalaman katanya..hehe

      Delete
    3. pengalaman mematangkan fikiran! kah kah kah...

      Delete
    4. Syabassss! Boleh kasi pingat!

      Delete
    5. pingat je pengat? sedapnya pengat!

      Delete
    6. menu breakfast ke pengat tu SS.. hehehe..

      Delete
    7. Menu morning SS pengat Sweetheart... He He He...

      Delete
    8. nak sikit..kongsi...SS tolong suapkan!

      Delete
    9. hehehe.. kena cool Kak Farrah.. sbb while travel mmg mcm2 bleh jadi..
      biar mula nya rilek dlu..

      Delete
    10. Betul tu, CT. Rileks,...tarik nafas,...lepassssss. Tarik nafassss lepasss. Pengat sweetheart tu very kelasssssss!

      Delete
  3. Aik,..tak tukar slang lagi ke Mbak Jambu? ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. baru sampai cikgu... next episod ek tuko slang... ha ha ha...

      Delete
    2. Oh ok ok :) tak sabar tunggu sambungan episod Mbak Jambu di Kota Bandung :)

      Delete
    3. Harap bersabar dinda... Kanda SS tengah mencari idea mengarang hingga ke karang lautan pasific...

      Delete
    4. hehehe.. ayuh Buk.. nukarin slanganya..
      waakak hentam =P

      Delete
    5. Hikhikhik,...saya dah nampak bayang2 entri baru. Tapi kacau entri lama dulu. Baru feel start dari mula ;)

      Delete
  4. Hai SS...lama x datang komen kat sini rasa janggal plak...seperti baru nak berkenalan je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Cik Jari Manis... Ehemmmm... Eheemmm... :-)

      Delete
    2. Tumpang berdehem 5 kali kat sini sat!

      Delete
    3. cukup ke 5 kali? rasanya kena 80 juta kali tu...
      * Jeling manja kat Jay Emm... he he he...

      Delete
    4. Hai dak Farrah...sakit tekak eh..nak HACKS :-)

      Delete
    5. sy sakit tekak JM...nak sikit hacks tuhhh hhehehee

      Delete
    6. Suida nak HACKS atau KISS ME

      Delete
    7. Deanna : i bagi u KISS ME nak tak?

      Delete
    8. woww...nak...yg kaler merah hahahha

      Delete
    9. alaa...PING laaa Deanna boleh?

      Delete
    10. Alaaaaaa....alaaaaa....xnak pink...takut lg sakit tekak nnti hahahaahah

      Delete
  5. bila susu jadi keju lah sedap..lemak manis like Jari Manis ke Jari Masin -:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam kicap jalen plak... :-)

      Delete
    2. kicap Jalen tu Lemak Manis dan Lemak Masin hihihhihi bukan Jari Manis or Jari Masin eheheheh

      Delete
    3. Jari Manis tu kalu diguna buat korek hidung... Jadi Jari Masin gak! Kah Kah Kah...

      Delete
    4. Pernah 'rasa' ke ahahah....

      Delete
    5. Tak yah 'rasa' tengok pon tahu... MASIN! he he he..

      Delete
    6. kenapa taik hidung masin?

      tu je nak tanya.k bye..
      hahaa

      Delete
    7. oooo...patut laaa org selalu kata...kedekut taik idung masin....hahahahha

      Delete
    8. Suida : sbb dah di 'perap' itu sbb masin ahahah

      Delete
    9. Deanna : tahi idung tu masin sbb tu dia kedekut..kalau bagi pun belum tentu orang nak kah kah kah

      Delete
    10. JM..kalau xkedekut...taik idungnya rasa manis ehhh?? hahahahahha

      Delete
    11. hahahaha korek hidung cium LPs tu lap kat baju org adess anak saudara ekin perangai mcm ni... umur 5,tahun dah

      Delete
  6. JM masih lagi belajar untuk .'memahami' SS..jgn cepat 'melatah' ye...nanti dh x de org yg JM boleh usik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baikkkkk Cik Jari Manis... :-)

      Delete
    2. Cik Jari Manis? Jay Emm ke mana?

      Delete
    3. sakit perut? nak JM sapu minyak x?

      Delete
    4. Jangan... Nanti jantung SS berdebar... He He He...

      Delete
    5. Hehehehe tak leh nak usik SS, hilang rencah hari2 Sis JM :)

      Delete
    6. nanti susuk SS jatuh cikgu... he he he...

      Delete
    7. alaa..Farrah jgn lah mcm tu....

      Delete
    8. Bukan baru bercinta... Cinta itu harus diperbaharui... Jay Emm tahu apa maksud tu... keh keh keh...

      Delete
    9. SS....dh mcm lesen dan roadtax pulak kan...kena renew....hahhahaa

      Delete
  7. Wah...Senai Airport sekarang dah ada direct flight ke Bandung

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada tapi On and Off... Kalu merajuk dia OFF... :-)

      Delete
    2. airport pun macam orang nak merajuk..eh

      Delete
  8. Sticky notes? utk JM ada tak...x terima pun sob sob sob

    ReplyDelete
    Replies
    1. U are the first person terima wahai Cik Jari Manis...

      Delete
    2. skrg Cik Jari Manis...mana pegi nye Jay Emm tu

      Delete
    3. jangan mengada sangat boleh x? i dah sakit perut gelak! ha ha ha...

      Delete
    4. ahahaha...ini baru lah SS yang JM kenal...

      Delete
    5. U know me well Jay Emm... hi hi hi..

      Delete
    6. tak lekang dengan gurauan laa SS nih.. :D

      Delete
    7. Gurau2 membawa bahagia Eyda... Kalu sehari tak usik Jay Emm ni... Nanti Jari Manis dia jadi Jari Masin... Keh Keh Keh...

      Delete
    8. yeayyyy....*tepuk tangan* tanda kegumbiraan.....hhahahahahaha

      Delete
    9. Kena tepuk tangan wahai dinda kari.. sebab drama kabi kuci kabi gam dah tamat siaran... Keh Keh Keh...

      Delete
    10. hahahhaha....sy pon turut menyumbang air mata tgk drama tuhh....touching wooo...gumbira drama tu tamat...tepuk tangan lagi...keh keh keh

      Delete
    11. ahahahah...Deanna : sebab pelakon dan pengarah sangat HEBAT

      Delete
    12. hero dia yg comel tapi x reti ikat tali kasut! he he he...

      Delete
    13. JM...tepuk tangan untk pelakon dan pengarah yg hebat hahahahahaha

      SS....ikt tali kasut mcm mee sanggul...rare but comel hahhaahha

      Delete
    14. hahahaha hnya mampu ketawa BC komen ni

      Delete
  9. entry Bandung pakai lagu Indonesia..sesuai sangat!u dah kurus SS..up gambar pakai T-shirt Running man satu..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maluuuuu laaaa Cik Sal... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. malu2 tucing lak SS ni.. ala kasi up lah gambar..

      Delete
    3. cer posing skit ngn t-shirt RM tuhhh....hehehe

      Delete
    4. Hujung tahun nanti SS tayang... Keh Keh Keh...

      Delete
    5. alaaaaa.....lambat lg tuhhh...cer wat skg...mn tau kot2 ujg tahun tuka saiz SS lak..dh melepas nk tgk melaram dgn saiz S hahhahaaah

      Delete
    6. kah kah kah..permintaan Deanna sgt win

      Delete
    7. Adakah bermakna jadi XS? he he he...

      Delete
    8. nak kuuuuurus jugak !!! nak melaram lawa2 next trip..
      fuh fuh !!!

      Delete
    9. Next trip nak ke mana dinda? Kanda ikut boleh? Ha Ha Ha...

      Delete
  10. wah kita dah sampai kat bandung terima kasih SS terharu sangat ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha baru perasan guna abe punya gini la berpakat guna tablet kan

      Delete
    2. yup ekin Abe la ni guna tadi petang mlm ni dah kijo shift mlm xde teman la kito ni yg mau singgah blog SS

      Delete
    3. hihihihi melawak di blog SS buat SS terrhibur jadi la ya

      Delete
    4. Tetanjat titew.... Tetiba ekin tuko jantina... kah kah kah....

      Delete
    5. hahahaha siang xleh nak mengebom blog mlm pulak dapat mengebom tukar shift dah bulan puasa ni.... mujur la SS can ekin kan

      Delete
    6. tetiba kuar mata putih je... ha ha ha... klakar betul!

      Delete
    7. Kelakar gak baca komen ekin sebagai Ayah Rie ni :D

      Delete
    8. hehehe tu laa terkejut jugak masa baca komen tu tadi..

      Delete
    9. Ni baru tuko ID... Kalu tertuko kain camne laa rupernya... Batik jadi pelekat.... kah kah kah.... Lawakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkssssssssssssssssssss!!!!

      Delete
    10. kak Farah boleh buat entri kat blog ni hahahaha

      Delete
    11. hahahahaha SS kenak jangan sedih ni bantal peluk xdop ni... nasib baik tak tukar Kain kalau tertukar malu la hahaha

      Delete
    12. hahahahaha okeh ini lawak gilaaaa.. seriously iols ingat Kak Ekin dah transform jadi orang lain wakakaka..

      Delete
    13. hahaha CT perkara paling masak terjadi blog SS xdapat nak dilupakan ni

      Delete
  11. Replies
    1. hahahaha adesss baru perasan I'd ore lain

      Delete
    2. hahaha lawak laa ekin nih..

      Delete
    3. Nasib baik bukan betul2 Ayah Rie yg komen... Kalu tak... Mahu kena plangkong dgn Ekin kat umah... Kah Kah Kah...

      Delete
    4. hahahaha kak eyda ni la gara2 Abe xdop yg jdi gini la

      SS nasib baik Abe xtaw yg ekin salah guna dia punya hahaha

      Delete
    5. Hahahaha komen yngbpaling lucu

      Delete
  12. Replies
    1. Rugi laaa kalu x soping... Ekin dah dpt sticky notes lom? SS dah hantar...

      Delete
    2. belum dapat lagi SS nanti dah sampai ekin bgitaw ya... mlm ni mengebom blog SS hahahaha

      Delete
    3. Ok good... Insyallah esok2 smpi laa tu... He He He...

      Delete
    4. ihihiihi tak sabar tengok

      Delete
    5. x de apa laa... just small gift je...

      Delete
    6. gift SS dah dapat sory baru bgitaw siang tadi abe ado huhuhu.. mlm free la Abe kijo uwaa xleh Lena tido dah

      Delete
    7. terima kasih SS taw hadiah yg comel

      Delete
  13. Total cost kt kfc lagi mahal dr subway.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jemu laaaa subway! iskksss...

      Delete
    2. kalo makan kat kepci CT mmg xkan order beger..
      kuciwa.. kena makan ayam bru kenyang..

      Delete
  14. Memang kecik betul airport bandung tu. tak ingat sgt kenangan kt situ. tahu2 dh kuar je. haha.

    sedap btul layan entry kak SS smbil ditemani playlist lagu indon. hhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti SS tambah lagi lagu... ha ha ha...

      Delete
    2. lagu 'Sedang Ingin Bercinta-Dewa 19' please. Kau ingat ni stesen radio!

      Delete
  15. kiriman SS dah selamat sampai pagi semalam.. alhamdulillah suka tau ngan gift dari SS..

    ReplyDelete
  16. Replies
    1. U r most welcome dinda... he he he...

      Delete
    2. ni yang sayang kat kanda SS.. hahaha..

      Delete
  17. fuh, akak sy pon baran jgk..hihi penah la travel sekali dgn dia masa pegi korea..tp sebab dia kakak kita adik, kita follow jela cakap dia..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang baran ni romantik... Ye ke? Kah Kah Kah..

      Delete
  18. Amboi SS stokin pink ya!

    Cantik gambar Bandung dari udara tu! Bape hari SS kat Bandung ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stokin tu teman SS gi travel... He He He... SS pegi Bandung cuma 4 ari 3 mlm je... Kejap je kan... Sob Sob Sob...

      Delete
  19. Assalamaulaikum Mbak jambu,

    Wah start travel je dah banyak episod jalanan berlaku.... teringat pulak pada blog KK mesti ada benda haru biru berlaku setiap kali nak memulakan perjalanan. Tapi kadang kalau tak semput nafas rasa macam tak trill pulak pi jenjalan. Selamat shopping mbak.... best pi bandung ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm... Itulah cabarannya... Memang ada aje onak dan duri.. Cewahhhhhh! Dah macam lirik lagu.... Keh Keh Keh...

      Delete
  20. wowww...entry kak jambu dah ada......wowwww....wowwwwww....hihihih

    ReplyDelete
  21. merentan??? pe tu??? xpernah guna dan tak tau makna merentan....merentas pernah guna....merentap pon pernah guna.....merentan??? merentan????? hmmmmm...stressss tak tau maksud hahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merentan x tahu???? Merentan... Merentann... Ni yang SS nak merentan nih!!!! He He He... Mee Sanggul tahu plak! Kah Kah Kah...

      Delete
    2. keh keh keh...tau mee sggul sbb makanan..selain dr makanan xtauuu

      Delete
  22. k, dah habis baca.. baguslah SS cool down masa awal nak pergi.. barulah nampak lagi kemachoaan Mbak..kekeke...

    Nampak kurus la... jeles I tau..

    ReplyDelete
  23. hahhahaha...nasib baik tali kasut ikat tepi....kalau xmmg sebijik mcm mee snggul....keh keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adeiiiii... Sakit pipi SS ni menyengih....

      Delete
    2. hahaha mee sanggul kak D bagi

      Delete
  24. harini baru leh hntr org pg check sampul barang...nnti dh sampai teman kabor yerrrrr.....neway..mekasih bebanyak yerrrr hehehheeheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeeyeahhhhhhhhhhh...*versi badi amuk* hahahhaha

      Delete
    2. mbak jambu...bungkusan nya udah sampe....tq2 very2 much2...hehehehe

      Delete
  25. ooo.. kauter tu cek in lugage sendiri rupenye.. ade nampak time kat padang.. tp x try pun la.. sbb kaunter biasa pn ade

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak lama lagi semua sendiri ye dinda... Kite semua bakal jadi kuli air asia.. ha ha ha...

      Delete
  26. Kecik gilo kannnn airport sana tu. Kami sampai sana waktu malam itu hari. So tak ramai orang. Tak Nampak la kekecilan airport tu.
    Masa balik pergh ramai gila orang bawa bag shopping lagi haa beratur kat luar airport. Sedeyy..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannssss... rasanya beso bilik darjah je kan... padahal Bandung tu kire bandar besar gak...

      Delete
  27. tak sangka jugak kecik sangat airport bandung tu....dahlah kita ini besar2 badak,
    airport kampung akk lagi besar, sekadar badak sumbu 10, 20 ekor masih selesa....hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena bawak cucur badak boleh mengunyah... ha ha ha...

      Delete
  28. Tak sabar nak baca story mbak jambu ke bandung

    ReplyDelete
    Replies
    1. kali ni banyak sudut2 positif.. nanti SS share...

      Delete
  29. Dari senai langsung ke bAndung, senang? tak payah ke klia2 dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena tengok tarikh gak... x hari2 ada...

      Delete
  30. adeeeeyyyy..ngomongnya aja bisa menggeletek usus perut... ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. geletek ngak ngapa dong... jangan terburai... keh keh keh...

      Delete
  31. SS,
    Nama Kak mah. kak mah jangan sebut...kang kena block pondok buruksmu ni..nanges semua chenta hati readers sekalian alam..
    Wau..memang nampak kurus disitu,spare tyres yilekk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. abissss laaaa... dahhhh terkutuk! Matikkkkk! ha ha ha... spare tyre lori balak dah x de... dah tuko size basikal! he he he...

      Delete
    2. Lepas ni posing ala model pakai bikini tau!

      Delete
  32. kecik je ya airportnya...
    ok, cepat sambung...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah sambung sila la layansss kalu larat... ha ha ha...

      Delete
  33. fuiyioooo dah up entry baru laaaa Mbak kitaaa ni ehehe..
    CT ada baca dalam paper yang Senai nye airport the first airport yg AA transform jadi cenggitu..
    lepas ni KLIA2 pula rasanya.. adus makin peningla kepala..

    time kat kuching last year ada pengalaman da print tag luggage sendiri..
    tapi time tu still lg bleh buat kat kaunter.. saja gatai nak guna mesin tu.. nasib gak ada org yg tlg jaga kat situ kan..

    ReplyDelete
  34. CT rasa kalo nak drop luggage elok la ada org jaga.. kang takot salah buat..
    tah kemana2 beg kita pegi.. huuurm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takut terhempas di Lautan Hindi... He He He...

      Delete
  35. patutnya form tu kasilah while dalam flight.. senangkan orang..
    dahla eport sempit.. nak cr spot nak isi borang pulak dah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dorang dah malas nak keep... Pepandai ko laa katanya...

      Delete
  36. awesome....
    thurbaikkkk...

    touching le pulok bab mangga pintu tu...

    hihihi...
    untong dapat kawan yang memahami...

    ReplyDelete
  37. Bandungg..kota kembang...

    Gemok Sudah Tiada..haha..

    ReplyDelete
  38. Panjang betul entri nya, panjang juga komennya

    Letih jari scroll hahaha
    Kecilnya airport depa takleh lawan KLIA2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu SS buat entry kosong... belum tentu Arz nak komen... kah kah kah...

      Delete
  39. mmg kena elah dr bergaduh sbelum memulakan perjalanan , klu tak nanti dah mcm simbah minyak api je sepanjang perjalanan ... nasib baik dapat gak beli mangga rumah yg ditinggalkan tak hilang tapi klu harta karun hilang , nagis tak ada lagu le ss tu kang ... kc tu tau ss sdg diet nak kurus ... heeee ... mbak jambu stokinnya jambu gak yaa mbak ... rasanya airport tu lbh mundur dari bus stand kita kot ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS memang kena diet skrg... Doktor galakkan diet utk kesihatan... he he he...

      Delete
  40. dah lama tak naik airasia ... semua kena buat sendiri? pasni diorang nak charge la kot, kalau suruh staff dia, huh :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu staff ada utk bantu x pe... takut staff pon x de... haruuuu...

      Delete
  41. check in kembara bandung! =D check out tatau bile.. hahhaa

    ReplyDelete
  42. kalo luna jadik HH pon berdebar jugak.. n berharap jangan ler SS maraaa.. hahahhahaa...

    ReplyDelete
  43. luna harap pn boleh jadik cool cam SS.. bahahhahaa...

    ReplyDelete
  44. SS awat tak drive dru je mcd ke kat lua.. ag murah kan..?

    ReplyDelete
  45. imegresen ade meeting tegempak time tu.. sambut menteri SS & HH.. bahahahaha XD

    ReplyDelete
  46. hahahaha.. naseb igt pasword.. kalo tak haruu.. monyok ag sepanjang kat bandung! XD

    ReplyDelete
  47. kalo tak ramai naek sini.. mesti tiket die lagi mahal... takkapon takde direct...

    ReplyDelete
  48. untung laa awesome people.. boleh naek private jet ngan datin SS FOC..!!! kehkekhkeh

    ReplyDelete
  49. aci tak pakai jam.... aci buat2 paham je laa.. XD ehhe

    ReplyDelete
  50. skrg pon takyah isi form arrival ke... die nk suh SS menetap kat sane terus kor..

    ReplyDelete
  51. hahahaha.. suke laa tu kne puji ngan mbak imegresen!=D

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...