Thursday, 4 June 2015

Kembara South Korea - Lift Senget

Entry sebelum boleh baca di SINI...


Dalam entry kali ni... Aku hidangkan u'ouls dengan lagu2 Koya yang aku suka dengar... Insyallah akan ditambah dari semasa ke semasa dengan lagu2 baru...

Jadi...

Berhiburlahh... Ha Ha Ha...

Looping music akan terhenti sebaik aje aku berjaya menamatkan entry terakhir aku di Koya... Ok?

Malam ni merupakan malam terakhir aku di Koya...

Esok aku dah nak balik Malaysia... Sob... Sob... Sob...

Lepas aku mentekedarah kat Yoogane dan menyoping terapi jiwa kat Myeong-dong Market...

Slow2 siput aku gerak naik Namsan pulak...

Bayangkan!

Dengan berbondong2 hasil tuaian kat Myeong-dong Market..

Penuh tangan kiri kanan...

Selamber je kami berjalan menuju Namsan yang berbukit tu...

Semua barang HH bawak sorang...

Aku nak bawak dia tak kasi....

HH cukup tak percaya kalu aku yang bawak barang...

Especially food...

Mati2 dia tak akan kasi...

Sebab...

Kalu aku yang bawak... Confirm semua barang terburai aku pulang panting... Keh Keh Keh... 

Bayangkan kalu aku disuruh bawak kek harijadi? Confirm semua krim kek akan sememeh melekat kat kotak... Silap2 berkecai aku kerjakan... He He He...

So... Jangan suruh aku pegang barang!
* Jelir lidah kat HH... Hi Hi Hi...

Nak ke Namsan tu tak susah pon...

Senang! Kacang!

Untuk naik sampai ke puncak Namsan tu...

Ada macam2 cara... Boleh juga kalu nak naik public transport seperti bus dan teksi...

Tapi...

Aku pilih naik Ormi dan Cable Car... 

Apa itu Ormi???

Ormi adalah Sidewalk Elevator atau Slanting Elevator...

Nak naik Ormi tu free je... Tak perlu bayar!

Maklumat lanjut boleh refer kat SINI...  

Atau...

Sila scroll sampai habis untuk nengok kejadah mende Ormi tu... He He He..

Disebabkan aku gerak dari Myeong-dong Market...

Maka starting point aku adalah dari Myeong-dong Station, Exit 6...

Dari Exit 6 tu... 

Just belok kanan...

U'ouls akan nampak landmark ini...

Nampak tak bangunan Shinsegae hujung tu?

Kat bangunan tu laa aku menyesat memalam buta pada hari pertama aku sampai di Seoul...

Tercari2 Myeong-dong Market tak jumpa..

Padahal dari Bangunan Shinsegae tu dah dekat sangat nak ke Myeong-dong Market.... Adeiiii...

Tapi... Untuk ke Namsan tak perlu jalan sampai bangunan Shinsegae hujung tu...

Sebab... Arah nak ke Namsan tu berada di pertengahan jalan... Di sebelah kiri jalan...

Perhatikan landmark ini... Ada trafic light... Pada jarak ini pon dah boleh nampak Namsan tu... Mari kita melintas!

Nampak tak Namsan Tower tu? Ikut je jalan ni... Terus..

 Dalam perjalanan akan nampak bangunan dan Arca ini disebelah kiri...

Perhatikan landmark ini... Terus aje berjalan... Ikut jalan kanan... Jangan naik tangga bukit tu...

Jalan je terus...  Tu haaa dah nampak Ormi tu...

Marilah beratur...

Inilah rupa Ormi atau dalam sebutan mudahnya adalah Lift Senget! Khas untuk naik bukit... He He He...

Yeahhhh! Aku dapat diri dalam lift paling depan sekali... View ini yang aku rakam untuk aku kongsikan... First time aku naik Ormi ni... Memang unik! Kak Nam jakon dan gayat nak mampossssss! Kah Kah Kah... Just amik masa tak sampai 2 minit untuk naik ke atas....

Nampak tu orang beratur untuk turun...

Jom naik Cable Car pulak...

Nak naik cable car perlu masuk bangunan ini...

Belilah tiket di sini... Harga tiket Cable Car Round Trip adalah KR 8,500.00 seorang...

Dah dapat tiket... Jom naik cable car...

Aku dah memang aware dari awal...

Kalu naik Namsan pada hari Ahad...

Memang kami kena beratur panjang!

Tapi tak pe!

Sebab...

Aku tak rush ke mana2...

Aku memang target nak sampai Namsan tu waktu malam...

Aku memang nak spend sepanjang malam terakhir aku kat Namsan...

Sebab.... Aku rasa lagi feel kalu waktu malam... Keh Keh Keh....

Beratur kat tangga...

Sila lah beratur panjang... Amekkkk kawwwww!

Dah beratur belah kiri... Tembus pulak tangga belah kanan... Punyalah panjang siap berpusing2 macam ular kena palu...

Sila bertabah!

Untuk rujukan u'ouls...

Berapa lama kami terpaksa beratur?

Aku akan jawap pada next entry...

Tunggguuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu!


BERSAMBUNG....

50 comments:

  1. makkk aiiii, tu bukan skit2 punye panjang... berkoyan2 lagu koya leh layan sepanjang q.. ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeahhh... berkodi2 lagu koya! ha ha ha...

      Delete
  2. Nasib baik tak senget terus tumbang,,,, haru masuk berita koya nanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. nasib baik otak x senget... keh keh keh...

      Delete
  3. ingat kenapa yang sengetnya.. menarik jugak kan lift senget tuh.. macam naik ketapi bukit bendera plak, cuma lift nih kecik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu bukit bendera tu naik tram... yg ni lift... tu yg jakon skit... ha ha ha...

      Delete
  4. kesian kat HH kena heret barang banyak2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak buek camno... dia tamak! ha ha ha...

      Delete
  5. Cuba barang tu barang hang... Kompem hang pegang kemas2 peluk ketat2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siankan.. ish2 tak patut benau kak nam ni

      Delete
    2. jangan kawan kak nam tu! ha ha ha...

      Delete
  6. Ormi tu memang unik! teringat cerita escalator kak Nam kat Hong Kong dulu..(ke kat Macau?)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sal...baru nk tanya SS....fobia naik escalator dh hilang kerr?? hahhahaha

      Delete
    2. Saya bila baca tajuk, dok fikir...senget? Alamak ni insiden cam trauma escalator SS dulu ke ;)

      Delete
    3. korang je laa yang memahami trauma diri ku ini... he he he...

      Delete
  7. papepon nak komain....wahhhh...ada lagu koya laaa....leh pepeling petang2 cenggini hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. I celik mata di pagi hari dengar lagu Koya. Siti Yang Menaip mesti bangga kalau tahu nih :)

      Delete
    2. sedap jugak lagu korea ni ek..

      Delete
  8. mcm ngeri jer nak naik ormi tutt....sengetttt...org kt dlm tu senget x??? hehehhehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa2nya kalau saya terbatuk ke, terbergerak ke masa lift tu tengah naik,..terbalik tak? ;)

      Delete
    2. itu lgi ngeri farrah..kalau terbatuk pon leh bergerak...kalau pusing badan lg la ngeri kan......hhahahahah

      Delete
    3. orang dalam tu kalu x buat2 senget memang rugi! boleh pelok2... keh keh keh..

      Delete
    4. Amboii...peluk2 ehh..kongsi haba ehh hahhaah

      Delete
  9. ramainya org.. bersabarlah beratur tu.. semua urat kentut longgar.. hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa2 urat kentut longgar, mohon jauhkan diri ye :)

      Delete
    2. nak lari ke mana kak Farrah, takde tempat nak lari.buat tak tau jelah

      Delete
    3. dah laa urat kentut longgar... kena tahan kentut plak tuh... kah kah kah...

      Delete
  10. perghh..berbelit-belit..beratur dari tingkat 1 ke?..manyak sabo...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dari bawah... gigil kannnn! ha ha ha...

      Delete
    2. Kegigilan anda kebanggaan kami hahahaha

      Delete
  11. menarik pulak tengok ormi tu...

    ReplyDelete
  12. ORMI sungguh unik. Nanti nak buat sebijik kat rumah lah ;)

    ReplyDelete
  13. Omaigod ngeri tengok barisan nak turun tu!

    Saya pon suka Namsan Tower time malam, walaupon selalu g sorang je tetap feeling romantik gitu!

    Eh dah nk blk ke, rasa macam kejap je SS kat Korea ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pegi sorang? next time boleh teman jay emm... hi hi hi...

      Delete
  14. Salam jumaat cik SS, hee ingtkn org Koya tidak sukak beratur begitu. ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm wakkk... terpaksa beratur wakk..,

      Delete
  15. hahaha...sally naik bas je haritu lepas turun dr subway...nmpk gila kedekut dia kan nak byr naik cable car..mihmihmih...

    ouhh...perasan ada lagu One Fine Day dalam list :D

    http://sallysamsaiman.blogspot.com/2015/06/update-2015-jung-yong-hwa-live-one-fine.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. naik bas lagi murah laaa kan... lagu one fine day tu best!

      Delete
  16. Ingatke senget betul rupanya ramai org bratur hihi

    ReplyDelete
  17. Ormi tu funicular kan? By the way, suka sangat lagu-lagu yang dekat blog ni sebab saya pun dengar lagu-lagu ni juga :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. furnicular more to rail cable... but this one evelator... lift la sng citer...

      Delete
  18. tak minat lagu koya..tapi minat giler drama koya...huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak yan layan running man x?? hehehhehe

      Delete
  19. aduh.. gigihlah nak beratuq.. i is pemalas u know.. tapi dah namanya travel..
    kenalah hadap jugak.. amboi nama Ormi bagai hehehe..
    kalo CT pun avoid tangga la der.. kang ttb pinggang tegeliat mapuh hehe..

    ReplyDelete
  20. yg org2 korea tu sendiri gigih nak naik Namsan tu memalam watpe ?
    duduk la rumah tngk BOF.. ni x.. kalah pelancong aja..

    ReplyDelete
  21. membayangkan hh membawa muatan kiri dan kanan berjalan menuju ke namsan , perghhh . klu x berat ok je . mau tak bersepah mknn tu klu ss pegang sbb tgn tu sebok je nak snap sana sini ... heheheee . berapa lamalah kena beratur tu ...

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...