Tuesday, 21 July 2015

Kembara Bandung, Indonesia - Menyoping Pasar Baru

Selamat Hari Raya Everyone! Yeahhhh!! Aku tahu semua masih lagi mood raya... Mood nak menelan berbalang2 kuih raya... Mood malas nak berkerja... Tapi... Aku kena habiskan entry Bandung aku ni secepat yang mungkin... Sebelum aku ke next travel... Ha Ha Ha...

*******

Entry sebelum boleh baca di SINI...


Turun aje dari Angkotan...

Kami pon berjalan kucing dari simpang jalan menuju ke Pasar Baru...
* Berjalan kucing = Catwalk (Direct translation.. Mbak Jambu broken Inggerissss! Keh Keh Keh)....

Tak jauh pon... Sekangkang Cita Citata aje... Sakit tu di sini... Di mana? Di celah kangkang ku... Keh Keh Keh...
* Penat duduk kat kosi keras Angkotan... Sampai naik kematu bontot... Iskkss...

Haaaa di kejauhan dah nampak Pasar Baru...

Agak besar jugak bangunan Pasar Baru ini...

Cuaca pulak seakan redup2 mendung...

Macam nak hujan...

Kalu hujan turun??????

Arghhhhh! Memori daun pisang laaaaa jawapnyaaaa...

Mesti "basah-basahnya rambut ku... Basahnya asmara kita" bak kata Amelina Dangdut... Keh Keh Keh...

Tapi...

Aku malas nak fikir pasal cuaca...

Pe2 hal... Aku nak menyoping dulu... Terapi minda cuci otak berjambul dulu... Keh Keh Keh...

Si HH sempat beli kuih buat alas perut kat depan  Pasar Baru...

Hadoi laa HH... Kat mana2 pon sama aje perangai dia...

Pantang orang menjual makanan... 

Dia mesti nak beli...

Aku layankan aje lah...

Minah ni tak boleh berlapar... Asik nak menyumbat aje...

Kalu dia lapar... Nanti dia rasa nak makan aku... He He He...

So... Biar dia kenyang macam ular sawa... Biar dia tak heran aku nak buat apa pon... He He He...

Sebaik aje kaki ni melangkah masuk ke Pasar Baru...

Wahhhhh! Wahhhhhhh! Wahhhhh!

Aku dan HH diserbu oleh peminat bagaikan artis u'ouls! Ehh.. Artis ke Rerupis?
* Jeling Jay Emm... He He He...

Bunga Citra Lestari pon kalah! Gita Gutawa pon kalah! Cita Citata yang manjang sakit tu pon kalah.... Inul goyang ponggong tahap gerudi pon kalah! Semua kalah! Ha Ha Ha...

Menjerit2 peminat2 aku tu semua ghairah berahi nak datang rapat dengan aku...

Aku dah betul2kan kolar baju... Mana tahu kot2... Dorang nak amik gambar selfie dengan aku ke? Nak autograf aku ke kannnsss?
* Sekali sekala Mbak Jambu pon tahu apa makna 'perasan'... Ha Ha Ha...

Tup... Tup...

"Mbak bagnyaaaa Mbakkk 10 seratus ribuuuuu ajaaaa"...

"Mbakkkk airnyaaaaa Mbakkkkkkk"...

"Mbakkkk keychainnnn murahhhhh yaaaa Mbakkkkkk"....

"Boleh kurang lagi Mbak"...

Ooooooo Emmmm Geeeeee...

Skrip2 yang sama macam masa aku kat Jogjakarta dulu berulang lagi kat Bandung...

Haiishhhh! Potong nafsu dendam berahi betulllll!!!!

Peminat laaaaaa sangattttttt!

Mbak Jambu dah start rengsaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa mahawangsaaaaaaa!!!!! 

Ketiak Mbak Jambu dah bertambah daki seinci!

Sambil berjalan elak di asak peminat... 

Mbak Jambu pon dok terkipas2 muka sendiri yang sedia jambu lagi comel ini dengan jari jemari persis Azwan Ali... Panasssssssss!!!! Panasssssssss!!!! Panasssssssss!!!!

Nyesal pulak aku pakai baju lengan panjang... Haishhhhhhhhh!

Tapi... Sambil jalan... Kami tak pedulikan peminat2 semua tu...

Kami terus meluru masuk ke dalam...

Tetiba sorang Pak Guard menegur kami "Hati2 ya bagnyaaa... Sini ramai penyeluk saku... Bagnya biar letak di depan"...

Datang sorang lagi sorang Pak Guard juga ingatkan kami supaya hati2...

Then... 

Ada sorang lagi Pak Guard lengkap dengan uniform biru gelap bertali pinggang putih... Ala2 Polis Malaysia pulak... Dia menyapa kami "Mahu cari apa?"...

Aku pon jawap "Mahu cari Fridge Magnet"...

Dia pon balas "Mari saya tunjukkan jalan... Di sini agak bahaya... Mahu hati2"...

Then... 

Kami pon ikutlah Pak Guard tu... 

Dan sampailah satu kedai jual barangan macam2 termasuklah souvenir...

Sorry... Aku lupa nak amik gambar kedai tu...

Tapi kedai tu ada kat Ground Floor sebelah kanan dari pintu masuk...

Agak murah juga lah fridge magnet kat situ kalu dibanding kat tempat lain... 

Disebabkan aku rasa murah... Harga pon fix.. So... Tak perlu nak tawar lagi... Harga dah memang manis... He He He...

Later on laa ye aku sembang pasal harga... Aku akan listkan secara details perbelanjaan aku nanti... Ok?

Misi aku yang seterusnya adalah mencari kain pasang...

Masa aku tengah nak riki2 kedai jual kain pasang...

Tetiba kami disapa oleh seorang lagi pak guard "Mahu cari apa ya?"...

Kami pon jawap "Kedai kain di mana ya?"...

Pak Guard tu pon jawap "Mari ikut saya... Saya tunjukkan"...

Pak Guard tu bawak lah kami berjalan menuju kedai kain...

Kedai kain tu kat level Ground Floor aje...

Tapi... Jauh terceruk dia bawak kami...

Dalam hati aku... Bior betul Pak Guard nih! Jauhhh naaa bawak kami!

Hati dah memang rasa tak best...

Dalam perjalanan menuju ke kedai kain tu...

Aku berteka-teki sendiri... Mesti kedai yang dia nak tunjuk ni kain2 nya mahal...

Tapi tak pe... Aku ikutkan aje... Aku nak tengok... Drama apa pulak kali nih... He He He...

Sampai aje kedai kain yang dibawa tu...

Aku pon masuklah ke dalam... 

Yang pakai baju hijau tu tokei kedai kain ni...

Si tokei kedai dok promote kain itu dan ini...

Dia kata Jakel amik kain dari kedai dia....

Dia kata kain2 dia dah harga borong...

Aku tengok... Aku intai2 kain... Tanya harga...

Yesssssssssszzzerrrr! Tekaan aku betul! Harga kain kat situ memang mahal nak mampos!

Tahap nak cekik dara kawwww sampai mati ok!

Paling murah dia bukak harga IDR 500,000.00 sepasang!!!!! Rasa nak pitam Mbak Jambu kat situ...

Bukan lawa mana pon kain2 kat kedai tu... Biasa aje kainnya...

Well... Aku tak perlukan kain yang mahal...

Lagipun aku pakai baju kurung untuk hari raya pertama aje... Pakai pon untuk beberapa jam.. Just pegi beraya dan amik gambar waktu pagi raya.... Dah petang confirm aku bogel! Kah Kah Kah....

Aku tak suka pakai baju kurung lelama sangat... Aku cepat rimas!

No! No! No!

Mbak Jambu bukan ladies type... Bukan minah gincu... Ha Ha Ha...

Mbak Jambu tak reti pakai kain lompong berangin celah kangkang lelama sangat... Terasa macam kelambu yang berjalan...

Mbak Jambu tak reti jalan kepit... Mbak jambu jalan bersepah! Kah Kah Kah...

Disebabkan harga kain yang tak boleh blah tu...

Dan sebelum kami kena cekik sampai mampos...

Jadi...

Aku cuba mencari alasan untuk berambos dari kedai kain yang sendu tak ada customer tu...

Namun...

Hati bagai ditarik2 untuk melekat kat kedai tu... Ohhhhhh! Feeling apakahhhhhh ini???

Rasa semacam ajeeee kat hati nih...

Last2... Sambil baca selawat tiga kali... Aku tarik nafas.. Hembus!

Aku ajak HH berambos...

Kami cakap baik2 dengan tokei kedai tu yang kami nak pegi cari barang lain dulu...

Saje aku bohong sunat tokei kedai tu...
* Dah bohong sunat pulak! Ok laa tu kan... Dari aku bertindak menyunatkan tokei kedai tu... He He He...

Aku saje beri janji  manis tak bergula kononnya nak datang balik... Ha Ha Ha...
* Muka kena innocent supaya jenayah penipuan tak dapat dihidu... Senyum...

Keluar aje dari kedai kain tu...

Aku dan HH decide untuk tidak akan terpengaruh dengan mana2 Pak Guard yang masih datang menyapa...

Aku nak explore sendiri aje...

Masa aku nak melangkah untuk riki2 keadaan sekeliling dalam Pasar Baru tu...

Sekali lagi... Kami di serbu dengan peminat...

Kali ni mereka bawa bag souvenir...

Disebabkan aku agak berkenan dengan bag souvenir tersebut...

Maka tawar menawar harga haruslah berlangsung di situ juga...

Tips untuk u'ouls...

Belilah bag souvenir tu di Pasar Baru ni... Sebab... Kat tempat lain belum tentu boleh dapat harga yang murah...

Harus tawar harga lebih dari separuh...

Masa kami dok pilih2 bag souvenir tu...

Tetiba..

Ada sorang pemintak sedekah siap kelek anak...

Then... Dia tarik2 baju HH sambil kata "Kasi berapa2 ajaaa Mbakkk... Saya mahu beli susu anak"...

Perghhhh! Terus HH naik hangin kat situ jugak...

HH tak kisah kalu orang datang nak mintak sedekah...

HH ok je nak kasi...

Tapi...

Biarlah cara baik dan bersopan...

Dah tahu diri tu miskin papa kedana... Buatlah cara miskin.. Bukan paksa2 macam gangster!

Bila pemintak sedekah tu dah start nak pegang2 badan kita.. Tarik2 baju kita... Memang kepantangan laaa kannsss! Bahaya ok!

Jangan harap satu sen pon kami nak kasi! Pedulik! Nak buat baik pon ada batas jugak! 

Sebab...

Kami lebih fikirkan dan utamakan keselamatan kami...

Cepat2 kami pilih bag souvenir yang kami nak dan terus blah...

Hadoiii laaaa! Potong stimmmm betul!!!

Jom teruskan misi mencari kain pasang... Kami riki floor by floor...

Memang boleh tahan banyak kedai kat Pasar Baru ni...

Orang pon ramai!

Tapi... Aku nak ingatkan...

Kalu u'ouls bawak anak2 kecik...

Tolonglah jaga baik2...

Takut bila dah menyoping tetiba anak hilang.. Tak ke memasal!

Kalu hilang bini... Hilang laki... Boleh ganti... Kahwin lagi...
* Statement cari pasal... He He He...

Kalu anak hilang... Ko nak ganti dengan apa? Anak patung? Keh Keh Keh..

Ronda punya ronda...

Akhirnya...

Kami ke tingkat atas untuk cari kain...

Kaki kami terhenti kat kedai kain ni...

Tiba kat kedai kain ni...

Memang banyak giler ok kainnya...

Semuanya cantik2...

Rambang mambang mata Mbak Jambu...

Kat sini boleh pilih kain secara matching...

Which is... Aku suka pakai warna kain yang contra...

Kalu aku buat baju kurung..

Aku suka baju dan kain dari warna atau jenis kain yang berbeza...

Style macam orang Turki...
* Tak boleh blah kaw ikut Turki gitew kan... Ha Ha Ha...

Tapi memang betul pon...

Even... Sultan Johor sendiri pon berpakaian ala orang Turki... Suka pakai warna berlainan untuk Baju Melayu...

Aku just tengok2 kain lebih2 kurang...

Aku pilih mana aku nak...

Selebihnya... Aku serahkan pada HH uruskan...

Biasanya... Part2 persediaan nak raya ni... HH lagi expert... Aku memang tak reti!

Biasanya bila nak raya... HH yang sibuk cari baju... Hantar tempah... Sedia kuih.. Jahit langsir... Itu ini...

Even kat umah my mum pon... Dia lah yang paling sibuk sekali...

Anak angkat kesayangan laa katakan... He He He...

Masa tengah dok sibuk uruskan kain...

Tetiba kami di sapa seorang penjual air...

Dah kebetulan tekak aku pon dah kering dan dah abis tenaga...

Jadi aku nak minum air isotonic pocari...

Setiap kali aku pegi Indonesia... Aku mesti minum air tu...

Masa tengah nak bayar... Si HH tak perasan yang jual air tu sorang lelaki...

Boleh pulak si HH ni tanya "Berapa harganya Mbak?"... Keh Keh Keh...
* Mbak = Kakak...

Kejadahnya panggil lelaki tu Mbak??? Jantan tu kot! Haissssshhhh!!

Semua orang kat situ dengar si HH panggil budak lelaki tu Mbak... Terus ketawa berdekah...

Nasib baik laa mamat tu tak marah... Tapi pandai buat lawak "Yaaaa... Siangnya saya Mas... Malamnya saya bisa jadi Mbakkkk!"... Keh Keh Keh...

Sambil minum hilangkan dahaga...

Kami disapa oleh penjual fridge magnet pulak...

Tapi... Mahal nak mampos harga yang dioffer...

Aku nasihatkan... Usah beli dengan mereka...

Melainkan kalu dorang betul2 nak offer harga paling murah...

Kami singgah di kedai kain lain pulak...

Betul2 berdepan dengan kedai kain tadi...

Banyak giler kan kain kat sini? Ada diskaun 10% - 50% lagi... Jom terjah!

Kain untuk buat shawl kat sini... Banyak giler! Fancy dan murah!

HH beli 60 cm untuk sehelai dengan harga after conversion RM3.92...

Murah ke mahal?

Kalu kawwww nak free?????

Kawww telanjang depan kedai! Kah Kah Kah...

Kawww nak murah cemana lagi Nokkk... Dah cukup murah laaa kan...

Kalu kat Jakel RM 9.00 hingga RM 12.00 sehelai yang belum berjahit...

Pe lagi... Rambang laaa mata si HH tu kan...

Haaa... Bertunggun kain tu Nokkk... Pilihlahhh.. Pilihhh... Peluk2... Raba2... Ramas2 laa kain yang kawww sukeeee... He He He...

Singgah kedai ni jap... Beli telekung untuk travel... But... Honestly... Telekung di Padang lagi murah berbanding di Bandung... Nangessss berderai airmata tengok harga yang kualiti tak seberapa...  Menyesal! Sebab tak beli banyak masa kat Padang last year... Terus hati koyak rabak... Sob Sob Sob...

Jam dah nak menghampir pukul 18:00...

Banyak kedai dah mula nak tutup...

Perut dah berkeroncong!

Jadi... Kami singgah di Food Court tingkat atas di Pasar Baru ini...

Aku plan nak makan kat Kemangi...

Tapi...

Masa kami sampai...

Kemangi tutup! Adusssss! Kecewa!

Kemudian... Selain dari Kemangi ada beberapa kedai makan kat situ...

Mereka sangat mengalu-alukan kedatangan kami...

Kami di asak oleh orang kedai kiri kanan depan belakang untuk singgah makan di kedai mereka...

Kang orang kiri jerit "Makan di sini!!!"...

Kang orang kanan pulak jerit "Sini ada macam2!!!"...

Kang orang depan berlawan jerit "Sini ajaaaa... Apa mahu semua adaaaaa... Air percuma!!!!"...

Kang orang belakang "Mahu makan apa semua bisa!!!"...

Semua orang dah tarik2 kami...

Perghhhhhhh! Pening kepala ok nak buat keputusan...

Rasa kelakar pon ada...

Orang yang dok makan semua dok sengih2 kat kami...

Mungkin mereka faham apa yang kami alami... Dan mereka dah lalui..

Persoalannya aku nak makan kat mana?... Taufiq Batisha sangatkan soalan aku nihhh!  Ha Ha Ha...

Last2... Aku pilih nak makan kat kedai tengah2... Betul2 berdepan dengan Kemangi...

Sebab kedai tu bagi air teh free....

Yeahhhh! Orang kedekot dan tamak macam aku memang sangat obses dengan perkataan 'FREE'...  Keh Keh Keh...

Bergantungan ikan di sini... 

Inilah lauk kami... Air teh panas diberi percuma...


BERSAMBUNG...

156 comments:

  1. Part hilang anak tu... Kalau hilang buat jek la lagi... :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak buat cemana? Demo skit... Keh Keh Keh..

      Delete
    2. amboi hahaha.. nak kuar sorang pun seksa 9 bulan dulu =P

      Delete
    3. harap2 menjadi kalau buat lgi hihih

      Delete
  2. salam aidilfitri, psl demo buat anak wak xmoh komen ape2 ., wak tenok je dr jauhhhh., huhu2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Aidilfitri... Amboiii... Laju je Wakk mengkomen... Keh Keh Keh...

      Delete
    2. tenok ? tapir ? haaaa ? cipan ke ?

      Delete
  3. memang kena hati-hati shopping kat sini kan.. itulah kalau shopping bawak anak-anak, macam mana nak shopping?maunya tak dapat nak pilih barang sangat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu bawak family yang ada anak2 ni... Memang kena gilir2 laa kot menyoping...

      Delete
    2. usually poe bandung ni.. rombongan mak mak je Kak Eyda..

      Delete
    3. Maka pergi lh tyme x de anak ni... hihi

      Delete
    4. Dah pegi baru buat anak.... Kah Kah Kah...

      Delete
  4. bukan ke kita minum semua kedai airnya free...? Ke akak makan di kedai yg sama dgn SS?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Air masak je free.. Kalu teh panas... Kat sini je SS dpt free.. Akak makan kat kedai mana? SS makan kat tengah depan Kemangi...

      Delete
    2. entah ...tak ingat dah . rasa nya area Kemangi juga. Berdepan dengan kedai jual beg tangan selunggok 50 ,000 Rph. sambil makan mata melilau tengok beg

      Delete
  5. nastolgia betul kalau bab bandung ....first time pergi mak akak terpisah dgn group kami.sedar2 dah hilang. nasib baik jumpa balik. dia berdiri di tangga utama tu sambil baca ayat seribu dinar mohon jumpa balik dgn anak menantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannssss... Memang senang nak hilang kat kat Bandung ni... Sebab orang leka menyoping sakan.. Kena hati2...

      Delete
  6. Wah mbak jambu, ada2 aja kamu ini....
    Akak tak sempat pergi ke ground floor di pasar baru ini, hajat tak ke sampaian kawan2 dah nak balik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena repeat lagi la tuuuu Kak Nasa... Ha Ha Ha...

      Delete
  7. sempat dok taip entry rayo2 ni.. selamat hari rayo..
    lemas dlm panggilan ye kak jambu ngan HH.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Panggilan apa tu Dik Non? Ha Ha Ha..

      Delete
    2. Ingatkan panggilan pulau... he he he

      Delete
    3. Waaa... pulau perhentian?
      Pulau tioman?
      Pulau redang?

      Nak ikut.....

      Pulau pandan jauh ke tengah?

      Ok itu bg kt kaki pantun

      Delete
    4. Eh tapi kn sss...
      pulau pandan jauh ketengah OR
      Gunung daik bercabang tiga tu...
      x ingat mn satu...
      kawan ckp btl2 wujud kt johor... yer ke?

      Delete
    5. Bukan kat Johor tapi perak laa... Hi hi hi...

      Delete
  8. Selamat hari raya SS! Maaf zahir batin ya!

    Lapor tengok ikan tu tengah-tengah hari ni *__*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat Hari Raya KD! Lapor ek? Pi makan ketupat.. He He He...

      Delete
    2. Tahun ni tak ada ketupat la SS sobs Ada lebih tak? Pos la dekat saya sikit!

      Delete
    3. Ketupat tinggal daun je... Ha Ha Ha...

      Delete
  9. tudia gantung ikan.. kembang2 camtu, macam terkurang plak selera I..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikan tu belum masak betul taw...

      Delete
    2. kalau kita nak, nanti dia masak balik ka tu?

      Delete
    3. Dia masak ikut apa kite nak makan... Sedap laaa...

      Delete
  10. rambang mata uuuuu soping kat pasar baru

    ReplyDelete
  11. berjalan kucing katanya...terus banyangkan cara kucing berjln...woww... tergoda!!! tu belum tgk JM lagi...duck walk keh keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalahnya kucing berjalan ke merangkak? Ha Ha Ha..

      Delete
    2. duck walk jalan mcm mna plak... berkepit ka

      Delete
  12. ahahaha...RERUPIS tu hanya untuk Jay Emm je tau...itu serbu ada 'makna' hihihih

    ReplyDelete
  13. kenapa pak guard dah jadi tourist guide...bab pesan hati2 dengan belonging tu mmg puji arhh...dorang tahu uolss tourist maybe sbb Mbak Jambu dan HH yang Ayu

    ReplyDelete
    Replies
    1. I'm not tourist... I'm traveler.. keh keh keh....

      Delete
    2. Hihihi... nice quote SSS
      ...I'm not tourist... I'm traveler..

      Tetiba terbayang iklan diri kt lembah canyon sambil renung langit... aiseh... jd model iklan tv pulak katanya... hihihi

      Delete
    3. Amboiiii... Thinking out of the box nmpk...

      Delete
  14. psst : kain baju raya blue + pink tu beli kain kat sini ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak... that one sulam... beli kat Padang...

      Delete
  15. ahahahaa...HH pandai buat lawak..Mbak ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesuka ati dia je panggil jantan tu Mbak... Iskksss...

      Delete
    2. Hihihi... tu lah pasal ... HH dh eksited nau shopping...
      HH ... nak shawl.... hihihihi

      Delete
  16. HH anak angkat kesayangan?...Jay Emm nak jadi kakak ipar kesayangan SS boleh ahahaha..larii!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. U nak jadi nombor berapa? Ha Ha Ha...

      Delete
    2. Haha... soklan cepu cemas tu JM...
      cepat jawab

      Delete
    3. kena amik nombor ke SS? heheheh

      Delete
  17. takut plak nak shopping kat pasar baru macam ni kalau asyik kena serbu je..kena bawak travel mate yang macho macam mbak Jambu..bukan yang siang jadi mas, malam jadi mbak..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keh Keh Keh... Macho katanyaaa...

      Delete
    2. Heheheh 'siang jadi mas, malam jadi mbak'....spesies jadi-jadian nih!

      Delete
    3. Sis farah... bahaya tuh... hihihi

      Delete
    4. Tanjat dia dibuat HH ... hihihi

      Delete
    5. Nasib x hard attack... Hi hi hi...

      Delete
  18. pak guard yang second tu dibayar komisen agaknya..haha.tapi dalam pada bukan minah gincu, SS kira pandai gaklah menilai harga kain. Kalau I memang tak pandai.memang kena goreng macam ayam penyet kat situ jugak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena goreng macam ayam penyet tu yang bahaya... Ha Ha Ha...

      Delete
  19. ada apa dekat Kemangi tu?sedap sangat ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kemangi tu dikatakan food dia lebih sedap... Itu pasal nak try... Malangnya tutup! Frust!

      Delete
  20. HH kaki makan tapi body maintain gitu....ada petua ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha2, wak gerenti kalo pas kawen mesti SS xleh nk menten bodi gitewww sbb kene pam selaluu., (oops matikla wak)

      Delete
  21. SSS ....

    Tolong siapkan entri jepun kita... hahahah teda mood mau kasi siap...

    SSS nak g mana lepas ni?

    balik kampung SJM ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haipppp Haipppp... Cepat habiskan.... Pasni nak jenjalan dlm mesia je.. he he he...

      Delete
    2. Malaysia is awesome.

      Jom buat trip g pulau nak...

      Tioman ke... perhentian ke...
      jommmm

      Ajak rakan2 ahli tingkap blogger kita yg meriah ni...

      Eh.... kita ke... hahaha...

      Tengs JM ... Tengs SSS.... sonok borak ngn korang n ur readers kt blog...

      Delete
    3. Kalu Jay Emm pegi i nak join... Cer huda propose jay emm... Kah kah kah...
      * harapan...

      Delete
  22. SSS ... betul2 murah weih ... 60 cm untuk sehelai dengan harga after conversion RM3.92..nanges.

    HH ada beli untuk nhhas x? barang sehelai dua...

    hihihihi....

    SSS - mai mai mai... beli telkung travel ngan mbak huda... murah murah murah ....
    hihihihihi....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhh jual telekung gak ke? Mesti masyukk nihhhhh....

      Delete
    2. Hihihi.... beli utk diri sendiri... kawan2 tgk best... lgsg diaorang pun nak...
      maka order lh secara berjemaah ramai2

      Delete
  23. SSS - pasai pa link ostrolia perh tu tak boleh click? "bad link" katanya ...
    bad mojo bad...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malu nak share ostolia tu... Sebab tak best mana pon... he he he...

      Delete
    2. Haha... pulak dah...
      share lh.
      kita x sampai perth lagi ni

      Delete
  24. ehhh.. ade food court ke atas tu??? isk..isk... igt takde makanan kat sini.. nak shopping pn xde mood sbb laparuddin gilaaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haiyaaaa... Ada laaaaa... tingkat atas... Banyak kottt...

      Delete
  25. Sedapnyeee makanan tu. Lagi2 gurame letak cili banyak2 tuuuuu...

    Dulu beli telekung travel dlm 25k aje. Murah lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. My faberet Gurame... Sedap kannsss... Telekung better beli Padang... Lagi berbaloi... Kalu kat Bandung... Nangesss....

      Delete
    2. Ohhh telekung kat Padang lagi murah ye SS? Saya ingat kat Bandung dah abis baik dah...

      Delete
    3. Kat Padang ni lagi fresh laaa... Bandung ni tekan price skit...

      Delete
    4. Betul-betul... sulam di padang pun lagi cantik dari bandong... dan murah... sebab tu suka banyak kali pergi sana

      Delete
    5. Kita bli kt jln tar je. Hahaha.
      tu pun nanges nk pilih...

      Delete
    6. Nanges tu bagus... Itu tandanya... Tisu makin laku... Hi hi hi...

      Delete
  26. telekungnya..cantik..so fashionable, suka yg colour merah/hitam tuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam2 patern ada... Sedia duit aje... ha ha ha...

      Delete
  27. Kalau kat luar psr baru tu hujan nanti tetiba orang payungkan pastu mintak duet. Selagi tak bagi dia tak blah. Mcm harem..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pesal ko tak bagi penampor aje? Keh Keh Keh... Kat memana Indon pon... Semuanyaaaa duittttt...

      Delete
  28. Haishh rindu lak nak g Bandung lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila la terjah time AA sales... Ha Ha Ha...

      Delete
  29. Pehh memang rambang mata tengok kain tu semua. Heheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mata rambang tak pe.. Jangan mata keranjang.. Ha Ha Ha...

      Delete
  30. Knock knock! SS!!! Kita nak datang beraya nih! Baru sempat nak bertandang ke pondok special SS :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jemput laaa masukkk.. Kuih tinggal habuk je... Kuih batang buruk... Suka? Ha Ha Ha....

      Delete
    2. hahaha habuk tu pun nak makan kena ketuk2 dulu tau..
      sebab dah keras kat dasar balang =P

      Delete
    3. Haha.... macam2 lh korang ni

      Delete
    4. SSS.... kita suka batang buruk yg mcm kerepek tu.
      tapi kita x suka yg ada serbuk tu...
      kalo order ngn kawan2 yg kpg laman kt johor sy suh wat special... serbuk tu ltk asing.... sikit je dh lah.... mkn batang buruk je.... dh mcm mkn kopok... sedap nyerrr....

      Delete
    5. Suka batang buruk??? Diulangi... Suka batang buruk???? Hi hi hi...

      Delete
  31. Wow....baca mula pon dh rasa teruja..tp pw kan daya.....internet ni jap ok jap x....tringin nk komen kt sini...xtau berjaya ke x komen...huhhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awatnyeeee? Tenet lemau makan lemang gaknye... ha ha ha..

      Delete
    2. balik KL nanti komen sampai lebam ye...hehe

      Delete
    3. DM... internet suh raya ngn org kampung tu...
      tok ketua kawasan switch off router kot...

      Hihihi... jgn marah DM....
      slamat hari raya... hihihi

      Delete
  32. Oh Bandong.... syurga membeli belah... rambang mata tu kat Pasar Baru... balik beg penuh sampai kena adjust beg supaya tidak melebihi had.... tapi syioknya tenguk kain pasang dia yang cun melecun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib baik masa balik bag SS ngam2 aje 25kg... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. Perh.... hebat betul...
      berjaya timbang dengan tepat...
      ini mmg sifu travel cum mmbeli belah ni...

      Hihihi

      Delete
  33. eeee semaknye la main tarik2.. i is kenot you !!! kenot !! CT dahla cepat nak panas2 ni..
    pastu diorang yg mintak ni ske tnjuk usung anak2.. minta kesian.. bukan kedekot.. kena ngan gayalah.. aiseh !!

    oooit kain buat shawl tu xkan corak katun ? hahah x snggop nak pakai..
    tu boleh buat sarung bantal..

    banyak2 pilihan.. mmg rambang mata.. kalo sepasang 4m berapa ringgit ?
    baju raya pink biru tu beli kat bandung la eh.. hehe.. telekung travel tu macam mana ? hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skrg ni memang corak kartun.. Lawa laaa... Something different...

      Delete
    2. 4 meter? Harga depend jenis kain...

      Delete
    3. Bior betul telekung travel pon tak tahu...

      Delete
    4. Hahahah CT tu kenyang sebu kuih raya,..tu yg tak dapat relate telekung travel tu apa ;)

      Delete
    5. Tu lh bnyk sgt produk SSS aju.... tanjat siti...

      Kalo x sempat g bandung...Siti blh beli telkung travel ngn kita .. insya Allah puas hati...

      Ehhhhg.... tetiba ter promote....

      Sowwy tuan tanah .... hihihi

      Delete
    6. Siti ... SSS .... betul....

      Kita pun rimas orang serbu segala ni...
      huiyooo i ols cannot go lh kot tgk kedai bnyk2 sgt barang pastu murah.
      stresss tgk bnyk... serabut x tau nk pilih... last2 apa pun x beli .. hahaha...

      Itu lh yg sering berlaku ... hihihi

      Delete
    7. Sila laa promote kalu itu boleh menambah rezeki... Pondok Burukss SS terbuka...

      Delete
    8. hehehe.. tah la.. CT rasa bawak telekung biasa xde masalah =P tapi kalo jalan xde penah bawak haih telekong.. pakai stoking je..

      Delete
  34. Mahal nak mampos?
    Erkkk..takmo lah beli kalau mahai..
    Tapi, SS janganlah bogel..
    Ouchhh...hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak free Bogel depan kedai!!! Kah Kah Kah...

      Delete
  35. SS, mekasih manyak atas kiriman kad raya.
    Siap gantung kat rumah dah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeahhhhh! Sama sama kasih.... He He He...

      Delete
  36. ya siangnya saya Mas, mlmnya bisa jadi Mbakkkkk kahkahkah
    kalo bogel depan kedai konfem ke dpt lagi murah? hehehe

    Mbakkkk makasih ya Mbak atas kiriman kartu ucapan raya nya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu bogel depan kedai... Bukan murah... Tapi FREE! Keh Keh Keh...

      Delete
    2. bapak ahhhh huntung kalo buleh dpt FREE! apsal Mbak Jambu tak choba bogel dpn kedai tu? takot si Mas tu tutup mata ke hape? kehkehkeh

      Delete
    3. Ada ke orang yang tak suka tengok orang lain bogel? He He He...

      Delete
  37. yeayyy....sy sudah mariiiii....mari komen seround dulu....baru leh sambung baca lagi...haritu xleh nak baca sampai habis....hahhahaahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi... komen serunding... he he he...

      Delete
  38. alaaaa....xbestnyer bila nk menyoping diserbu peminat.....sy ni pulak jenis mudah tergoda...adehhhh....kena belajar silat gayung la pehni kalau nk g situ hihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. silat cekik leher sekali taw... ha ha ha...

      Delete
  39. humangggaihhhhh....banyaknyerrr kainnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn......mau 1 hari duduk situ.....adehhh.....jiwa diuji....hahahhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada peminat kain kayan... Sila laa bikin kemah kat situ... he he he...

      Delete
  40. asal mahal bebeno kain yg dijual oleh "pembekal jakel" tu??? mesti pak gurad tu dapat komisen bila bawak pelanggan pergi kedai tu kan....kalau x...xkn beriya bawak ke kedai yg tersorok tuhhh.....dh mcm conan lak menyiasat hahahahahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. conan tak pe... asalkan bukan Michael Ang... Ha Ha Ha...

      Delete
  41. lepaa ni travel kemana pulak tu

    ReplyDelete
  42. saya kalau bawa bagpack tu memang letak depan . rasa mcm tak selamat je klu letak kat belakang sbb org mmg boleh bula zip mcm tu je ... saya mmg rimas klu dikerumuni bebudak yg jual mcm2 . klu beli dgn seorg , yg lain akan himpit juga . klu kat sini rasanya pak guard x kan benarkan org mcm mrk masuk n kacau pelanggan ... tauke kedai kain mahal tu guna pelaris kot . tu sbb hati mcm melekat je . nasib baik perasan . pak guard tu mesti dah diupah dgn mrk utk cri pelanggan ... klu saya ada kat situ , confirm beli bebanyak kain , buat shawl n jual online . byk utg beb ! ... patutlah baju raya dia ala sultan johor juga . JM diatas , ss lak di bawah . apasal ko pilih bawah . kan dah jadi penyapu sampah ... bhahahaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS nak tunggu Jay Emm balas komen nih.. Ha Ha Ha...

      Delete
  43. Waduh2 mbak...seronok betul menyoping barang2 murah macam ni..

    kain tu gilos murah mbak kalau beli borong, balik malaysia dah boleh ganti tauke Jakel..ekekek :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usahkan tokei jakel... Fareeda pon pencen... ha ha ha...

      Delete
    2. Hahahaha..kalau Fareeda kena supply Tudung instant banyak2 ler..hehehe.. baru meletop!

      Delete
  44. Kemana pulak destinasi seterusnya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jawapannyaaaaaaaaaaaaa... Selepas ini.............. Ha Ha Ha...

      Delete
    2. Kembali selepas pesanan penaja..baik..hihihi

      Delete
  45. Syoknya shopping ya... boleh gila tu tengok barang banyak sangat

    ReplyDelete
  46. Masa ckp makan kat mana makan kat mana SS menari ikut style taufiq batisah ke

    ReplyDelete
  47. Comelnya kain tu... kalau ekin g sana memang xtaw nak pilih la

    ReplyDelete
  48. Hahahaha HH boleh tersasul panggil mbak kat jurujual tu...

    ReplyDelete
  49. alo2.. agak2 kalo komen kat sini.. tuan rumah nk layan lagi tak... entry taun lepas ni.. hahahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye darling... Jemput laa masuk... Ha Ha Ha....

      Delete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...