Friday, 31 July 2015

Na Na Na Ganu Kita - Perjalanan Mencari Penyu

Asik2 citer pasal kembara luar negara aje kan... Bosan kan??? Ha Ha Ha... Meh! Sini... Aku bisik kisah aku kat dalam negara pulak!  Actually, aku banyak kisah2 kembara aku dalam negara yang dah tercampak masuk museum... Berderet tu haa aku draf tak publish... Sebab... Aku malas! Kalu aku publish ada ke orang nak baca sampai habis? He He He... Kalu nak baca... Sila laaaa layannnnn dengan 'hati yang terbuka'... Zaaaazzzzzzz!


*** Hari ni 31 January 2014 ***

Yeahhhh!

Mari kuakkan dada!!!

Menguap luas2!!!

Mengliatkan badan sampai puas!!!

Sambil menjerit "Yeahhhhhh!"...

Pagi yang indah biar pun aku tak boleh nak membuta dengan nyenyak semalaman sebab River Side Hotel, Mersing ni bising nak mampos...

Bunyi suara orang dah macam langau membingit tepi telinga...

Suara kenderaan lalu lalang mengalahkan bunyi mercun Gong Xi Fa Cai...

Kisah pasal hotel tahap puaka ni aku akan story mory kat posting yang lain...

Hari ni aku cuma nak citer pasal kembara aku ke negeri kelahiran penyu...

Mari nyanyi skit sambil joget2... "Na na na Ganu kita"... One more time! "Na na na Ganu kita"... He He He...

Haaa! Tu dia Salem Iklim sudah mari!!! Keh Keh Keh...

Ini adalah travel aku yang kedua ke Terengganu...

First dulu ikut rombongan Cik Kiah...

Dan kali ni aku drive sendiri dan HH jadi co-pilot...

Aku just nak experience drive sendirian dari Johor ke Terengganu...

Honestly...

Aku langsung tak study pon pasal Ganu ni...

Beberapa hari sebelum pegi...

Aku suruh HH print Terengganu attraction dari web Air Asia...

Punyalah tak bersungguh dan tak prepare apa2...

Malam sebelum nak pergi baru kami duduk discuss dan print screen map...
* Even GPS ada kat tangan... Manual kena ada jugak...

Pagi tu...

Kami bertolak dari Bandar Mersing jam 07:15...

Masa nak menuju Endau...

Ada sorang mamat siap berkopiah bawak kereta...

Duduk lorong kanan...
* Kanan lorong laju...

Bawak lembab nak mampos...

Bila aku cucuk dia dari belakang...

Dia marah...

Tak kasi aku potong...

Masa aku memotong dia press minyak laju2...

Bila aku dah memotong dia...

Aku sengaja break depan dia nak bagi peringatan...

Tahu plak dia takut...  

Ni lah perangai manusia...

Berkopiah nampak muka suci cap Zaitun...

Tapi hati keji macam bangkai!

Bawak Viva aje pun...

Nak jadi samseng atas jalanraya...

Hargghhh tuiiiii!
* Kahak pelangi... He He He...

Pepagi dah buat aku hangin! Haishhhh!

Dari Endau...

Cari breakfast di Rompin...

Teruskan perjalanan hingga ke Pekan Pahang...

Masa kat Pekan...

Kami lalu kat Museum Sultan Abu Bakar tapi tak berhenti...

Aku ingat kalu ada masa waktu balik nanti aku nak singgah atau pon kalu tak sempat may be aku akan buat trip lain untuk ke sini semula... 

Masa kat Pekan...

Ada tricky skit...

Dan HH plak cuma mahir sampai Rompin je...

Dia tak familiar sampai Pekan dan seterusnya...

Aku?

Aku langsung tak pernah jejak! Ha Ha Ha...

Tiba kat satu kawasan...

Aku ajak HH tukar drive...

HH drive...

Aku tengok map...

So, kami terpaksa guna map yang aku print screen dalam ipad...

Masa nak bukak ipad aku...

Tetiba aku dapati GPS dalam map ipad aku berfungsi even tak ada data plan...

Aku pon tak tahu macamana nak cakap...

Sebab line tenet kat ipad aku dah potong bulan lepas dan langsung tak masuk sim card pon...

Tetiba ipad aku boleh detect plak location aku...

Terperanjat jugak aku masa tu...

Baru aku tahu GPS ipad aku tu  boleh berfungsi macam alat GPS lain...

So, kami ikut aje GPS ipad...

Masa kat Pekan sempat isi minyak kat Shell...

Amik kesempatan untuk membuang sampah sarap isi perut kat sini... He He He...

Tengah nak bukak2 zip seluar...

Tetiba air tak ada!!!

Nasib baik aku belum sempat buat apa2...

Ah! Sudah! Haram betul!

Pe lagi... Zip suar terus berambos berlari pegi ke Petronas...

Dah lega... Mari kita teruskan... He He He...

Perjalanan diteruskan hingga ke Kuantan...

Aku yang drive...

Masa kat Kuantan pon agak tricky jugak...

Memang banyak signboard nak ke Kuala Terengganu...

Tapi aku tak nak amik jalan alternatif sebab aku tak mahu masuk ikut highway...

So... Apa2 hal...

Aku still nak susur pantai...

Agak terpusing2 jugaklah masa tiba kat Bandar Kuantan tu...

Kemudian ikut aje jalan nak ke Baserah... 

Then meloloskan diri masuk Kuala Terengganu...

Lalu jugak Chukai... Hingga tiba Kertih...

Kat Kertih ni ada Pengkalan Minyak...

Aku rasa... Kalu memalam memang cantik tempat ni... Sebab dilimpahi cahaya lampu yang terang benderang... Dan cahaya api gas...

Teruskan drive hingga ke Dungun... Marang...Terus... Terus... Dan terus...

Hinggalah jumpa bandar Kuala Terengganu...

Alhamdulilah setakat perjalanan ini jalan tak berapa nak jem...

Cuma... Bila tiba kat kawasan Masjid agak horror jugaklah...

Dengan motor dan kereta main keluar aje... Tak toleh kiri kanan...

Memasing pakai songkok, kopiah dan berjubah bagai...

Tapi time atas jalanraya... Baik2 malaikat terus jadi setan...

Aku pelik!

Adakah khutbah Juma'at tak ajar untuk sayangkan nyawa?
* Sarcastic question...

Bila dah masuk area bandar...

Point aku sekarang adalah untuk mencari DJ Citi View Hotel...

Hotel ni terletak di Pusat Niaga Paya Keladi... Tak jauh dengan Pasar Payang...

Jadi... Aku ikut signboard nak ke Pasar Payang...

Akan lalu Hospital Sultanah Nur Zahirah...

Selepas hospital ada satu round about...

Kat round about tu laa adanya replika Batu Bersurat yang besar...

Then aku teruskan hingga jumpa Pasar Payang...

Kat sini agak tricky skit...

Tiba kat satu simpang Jalan Banggol...

Aku tak tahu nak amik kiri ke kanan...

Then aku terikut jalan kanan arah nak ke Jalan Kampong Cina...

Padahal ke kiri... Then aku patah balik... Terpusing2 cari hotel tu... Tak jumpa...

Then berhenti kat tepi simpang...

Nasib baiklah mata aku tetiba terpandangkan signboard DJ Citi Point Hotel tu...

Hadoiiii! Tulisan hotel tu memang susah nak cam...

Dah laa warna kuning! Silau M Daud Kilau! Ha Ha Ha....

Sampai hotel tepat2 jam 15:00...

Lega dah jumpa hotel tanpa perlu bersesat barat yang teruk...

Hari ni hari Juma'at...

So, parking adalah free...

Yeah! Bagus! Jimat duit!

So, naik hotel... Campak beg...

Dan berehat sebentar bersama balance karipap ikan yang aku beli masa breakfast kat Rompin tadi...

HH sempat baring2... Macam dia plak yg penat drive... Ampeh... 

Dari hotel kami menapak ke kedai makan....

Nak isi perut dulu...

Kelaparan belum makan...

Nak cari tempat makan memang tak susah...

Depan hotel pon bersepah...

Cuma waktu2 macam ni kebanyakan lauk tengahari dah habis...

Ada jugak kedai makan nak offer kami try Western Food...

Perut aku tak nak Western... Aku nak rasa Eastern...

Kami nak local food!

Mana? Mana? Mana? Semua dah abis... Arghhhh! Kecewa!

Last2 kami singgah kat kedai ni... Buruk je rupa... Tapi food dia sedap...


Ada sup ayam panas2... Ok lah... Dari tak ada...

Sebab aku malas nak menapak tengah2 penat gini...

Lagi pun aku belum nak serasi lagi dengan tempat ni..

Kaki aku pon lengguh tekan minyak....

So, pulun aje laa apa yg ada kat depan mata...

Masa aku tengah sibuk nak snap2 gambar kat sini...

Tetiba aku dihampiri seorang budak perempuan...

Anak owner kedai makan ni laa kot... Ke bukan... Ntah! Ha Ha Ha...

Sibuk intai2 nak tengok gambar apa aku dah amik...

Aku nak amik gambar dia tak mo plak... Lantak ko laa budak...

Siap korek idung sambil stim2 lagi berdiri kat tepi... HH dah mula annoying! Kah Kah Kah...

Awek Ganu pakai tudung bertingkat tu tengah sibuk dok cedok sup... Aku perhatikan most Awek Ganu memang bertudung dan comel2 belaka... He He He...

Kami order simple aje... Just sup ayam dan nasi putih... Itu aje yang ada... Cukuplah walau hanya makanan kuli... Sambalnya pon sedap... Bila dah ada kat negeri penyu ni... Kenalah ikut loghat Ganu jugak ye tak? Ikan jadi ikang... Makan jadi makang... Most ada tambahan 'ng'... He He He...

Ini adalah bus stand yang ada di depan kedai makan tadi...


BERSAMBUNG...

110 comments:

  1. asalamualaikum...salam jumaat ss...

    kepok lekor tak makan ke ss...kepok ganu terbaik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam Kak Yan ku sayang... Salam jumaat... Kopok lekor memang sedap Kak Yan.. Sepanjang masa memang beli... Makan panas2... Kopok Ganu memang terbaik!!!

      Delete
    2. betul2.. selalu kawan I beli.. keropoknya penah makan, tempatnya belum sampai.. xpa, yg penting yg sedap2 sampai mulut dulu.. hehe

      Delete
    3. sedap kopok lekor kat sana..

      Delete
  2. yang nampak warak tu tak semestinya perangai pun baik..kadang ada tu lebih jahil dari kita...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Renung-renungkan dan selamat beramal... ha ha ha....

      Delete
    2. pakaian xmenggambarkan attitude....huhuhuh

      Delete
  3. WAK baca dgn kaseh sayang ye nih cik kak SS tuu., nnti jgn ckp wak x baca pulakk., hikhik2

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa yg Wak baca...ce cite ce cite..jgn PROPA pulak haahha...larii!!!!!..salam jumaat Wak!

      Delete
    2. apa yg Wak baca...ce cite ce cite..jgn PROPA pulak haahha...larii!!!!!..salam jumaat Wak!

      Delete
    3. berapa percen kasih syg tu wak?

      Delete
    4. apa yg Wak baca...ce cite ce cite..jgn PROPA pulak haahha...larii!!!!!..salam jumaat Wak!

      Delete
    5. Wakkkk ooo Wakkkk... Memang makan hatikkkkk laaa Wakkk dengan SS ni kan.... Ha Ha Ha...

      Delete
    6. Amboi, ayat wak! Bukan main lagi!

      Delete
    7. amboiii....JM komen smpai 2@3 kali haaa....punya laa nk tau wak baca apa....hahahahhaha

      Delete
  4. hmmm... last gi terengganu time darjah 5.. rombongan sekolah :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makkkkk hoiiiii! Giler lamaaaaa! Iskkkssss! Goooo Goooo Ganuuuu.... Rugi tak terjah... Food best!

      Delete
    2. hmmm.. tulah.. teringin.. tunggu dadam besar sikit la..

      Delete
    3. lamanya tak ke terengganu.. lebih dari 10 tahun tak ke sana..

      Delete
  5. WAhhh, dtg negeri wawa ye.. Hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye Wawa.... Negeri yang best untuk dikunjungi... Rugi tak berkunjung Ganu... Macam2 hado...

      Delete
  6. bagus U publish entry ni, I bukan pernah sampai terengganu lagi pun.. lalu camtu adalah masa balik dari Koyan.. Saja abah ambik jln jauh, nak jalan2.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try laa sekali tengok negeri orang lain... Seronok taw... Seronok tengok orang2nya yang comel2 tu... He He He....

      Delete
  7. Org Terengganu ni mmg comey kan.. Housemate I (yg tak bergaul sangat tu) org terengganu, comey, kulit licin putih gebu.. tapi tu lah susah nak bersembang ngan dia.. tak bersembang sangat, suka terperuk dlm bilik..apa yg best ntah dlm bilik dia tu.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin dia jenis pemalu kot... Kalu SS... Makin org tu malu... Makin SS nak kejar... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. malu? malu lagi I.. hahahaha..

      Delete
    3. U taw malu ke? Keh Keh Keh...

      Delete
    4. ehh...sy pun pemalu...tetiba...hahahah

      Delete
  8. haipppp...

    netherland tak siap lagi....
    SSS - sambung lekaih siap kan keje skolah... haippp...

    biasa tuh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaaaaaaaaa.... Nanti laaa... Kasi laa SS poya2 dalam negeri dulu... He He He...

      Delete
  9. berkopiah tak semestinya alim.bertudung juga x beerti hati baik (tuding diri sendiri)..ntah-ntah baru balik dari tgk org mati hahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboiiii... Gitew sekali kan.... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. hahaha..lawak lah kak JM ni!

      Delete
    3. hahahahahhaha...komen JM paling kelakar....xterpikir lak pasal ziarah org meninggal

      Delete
  10. org lelaki pantang di cabar gittew jadinya...tul tak Wak? Wak..o Wak..solat jumaat kat mana hari ni...saje cari pasal ngan Wak..lama x usik hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wakkkkk ooooo Wakkkkk... Orang dah seru Wakkk nihh... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. kih kih kih...Wak sorang je kumbang kat c ni...ce ramai..mmg pandang sepi je ahahaha.....matila!!!!

      Delete
  11. "Aku ingat kalu ada masa waktu balik nanti aku nak singgah atau pon kalu tak sempat may be aku akan buat trip lain untuk ke sini semula..." <--- YES!!! include me in hihihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu u nak ikut... I kena amik u kat umah... Ha Ha Ha...

      Delete
  12. kah kah kah kah...waktu bukak zip seluar tu...mcm mana tahu air tak de...bukak zip dan pada masa yg sama bukak paip air eh?..JM ingat bila buka zip seluar air kencing x keluar (x de) ahahaha...matilah kena ngan SS lepas ni...gurau je tau

    mmg pun...sblum membuang tu flush dulu or check paip dulu sbb pernah jadi kat JM..nasib baik time tu bawa wet tisu..jika x? faham2 je lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haippp Haippp Jay Emm... Kisah umah tangga jangan citer kat sini.. Malu kat orang... Kah Kah Kah...

      Delete
    2. Kelakar lah sis JM pergi kaji pulak bab bukak seluar & bukak paip sekali :)

      Delete
    3. dah Farrah...sis JM ni sambil baca sambil imagine ehehehe

      Delete
    4. Jay Emm memang suka 'berfikir'... Keh Keh Keh...

      Delete
    5. hahahaha terbantut la kencing air xde

      Delete
    6. imaginasi JM mmg tahap gaban....hahahahhaah

      Delete
  13. nasib baik GPS tu tiba2 berfungsi..silap2 nak pegi Terengganu terus ke rumah Cik Citi Wan Kembang, Kelantan hihih

    ReplyDelete
  14. Awek cun bertudung tingkat-tingkat tu? waduhh..jaga kedai je tapi gaya ngalahkan datin...malu JM...i pun g opis pakai sandal je..isshh....part bergaya mmg out tapi kalau ke obersea hehehe....harulah RERUPIS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib baik dia tak pakai kasut boot... Kah Kah Kah...

      Delete
    2. sy pun sama....xde tudung tingkat2...setingkat jer....hahhahahaah

      Delete
  15. jaga kedai tapi tudung bertingkek tingkek uoulss...kalah JM..gi opis pakai sandal...tudung RM10 je sehelai....ahahah...JM tu mmg kedekut!..simpan duit utk travel je..(baik sendiri ckp sblm org lain cakap haahha)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahal tudung bertingkek-tingkek tu kan JM...tak mampu nak beli, siap ada yang sanggup tidur kaki lima nak dapatkan tudung tu...

      Delete
    2. ye kak Nasa...tggu seawal mgkin...

      Delete
    3. ye kak Nasa...tggu seawal mgkin...

      Delete
    4. Dah kenapa komen Jay Emm ni kuar byk kali... He He He..

      Delete
    5. patutlah Sis JM selalu high ranking.. komen yg sama berkali-kali... hahaha

      Delete
    6. Matikkk laaa Suidaaa oooiii carikk pasal dgn Jay Emmm.. Kah Kah Kah...

      Delete
    7. Suida!!! connection prob lah...iskkhhh....

      Delete
    8. Komen Suida memang komen carik pasal hikhikhik

      Delete
    9. Suida memang suka buat kontroversi... Keh Keh Keh...

      Delete
    10. hahahha...jgn carik pasal...kena cubit kangg

      Delete
  16. JM nampak org tu pakai jam di tangan sebelah kiri lah heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. ambbooiii JM>. lamanya menghilang.. dah balik Malaysia dah??

      Delete
    2. Nasib baik Jay Emm nampak jalan balik... Ha Ha Ha...

      Delete
    3. Intan!!!! kalau boleh x nk balik

      Delete
    4. eh..sy pun pakai jam belah kiri....lefthanded....hahahah

      Delete
  17. tulah orang kata, tak boleh judge orang pada pakaian...kena tengok dan tunggu cara dia bertindak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom bertindak! Ehhh dah macam Barisan Nasional pulak... Ha Ha Ha...

      Delete
  18. best kan Terengganu?? hehe.. saya orang terengganu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut laaa comel lotehhh ajeeee... Orang Ganu roperrnyaaa... Ha Ha Ha...

      Delete
  19. jalan2..ke tranung kene makan sata..keropok..baru best:-) miss my hometwn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adussss... Sata Ganu memang terbaikkk laaaa... Sampai sekarang SS teringat2... Mabelesssss!

      Delete
  20. Suka driving nih .... cuma part yang tak suka ialah stress ngan pemandu yang tak berhemah !!!

    ReplyDelete
  21. memang letih drive ni ... johor ke ganu tuuu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu travel Semenanjung ni memang kena byk drive... Kat Sabah pon SS drive jugak sampai ke Kaki Gunung...

      Delete
  22. chop ... siapakah HH? blogger famous hasrul hassan tu ke? :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. PW kena baca kisah travel SS... Baru PW tahu sape itu HH... Ok?

      Delete
  23. makaiii panjangnya berjela jela...iyalah jauh kan darin johor nak ke ganu..meredah hutan bandar dan desa...selamat hari raya

    ReplyDelete
  24. Tak sabar nak tunggu sambungan trip ni...ada jumpa penyu dak SS?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu nak tahu... Tunggu sambungan.. ha ha ha...

      Delete
  25. ekin g ganu aritu balik hari x sempoat round tempat lain...

    ReplyDelete
    Replies
    1. g dengan kwn2 persatuan ma masa tu kahwin lg jln dgn org2 tua x mau p hihihihi

      Delete
  26. besambung pulak tak sabar nak tunggu ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabar ye dinda... Tengah kureng sihat skit... Tekak dah semacam je nih...

      Delete
    2. ok saya sabar kanda ku hihihihi

      Delete
    3. akan menanti sambungannya dengan penuh kesabaran..

      Delete
  27. hari tu gi Netherlands..tetibe dah ada kat Ganu..variety betul blog ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kite beralih angin plak Cik Sal... Ha Ha Ha...

      Delete
  28. Aihh..mana gambo tuan tanah? selalu ada je..ke sb dalam Malaysia dia malu nk pose manja?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makkkk oooo Makkkk... Kalu ada gambo tuan tanah mampu ke setanding dengan Gabriel Aubry? Keh Keh Keh...
      * Matikkkkkk laaa carik pasal!

      Delete
    2. Rambut dah nak dekat sama, boh kaler perang sikit..cun...

      Delete
  29. bila sebut terengganu jer mesti igt kopok lekor....aduihhh...sedapnyerrrrrr....aisshhh.....time puasa pulak dok igt kopok lekor.....nayaaaaa....hahhhahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kopok Ganu memang the best laaa.. Kalu dah makan sekali memang akan teringat2...

      Delete
  30. masa zaman berlajar dulu..sy selalu ke KT....kengkawan rapat pun ramai kat situ...dah macam tpt sndiri pulak rasanyer....umah kawan lak kat Losong...lagi laa...syurga kopok....hari2 makan kopok...tanpa jemu...kedai yg SS tunjuk tu rasa sy pernah gak mkn kat situ dulu...coz berdepan dengan stesen bas kan....depan dia ada deretan kedai...selalu melepak situ dulu...tp mgkin tuan kedai jer beza kot...coz dah lama xpegi sana....kali terakhir tahun 2012....itu pun atas urusan kerja.......

    waaa...pjg pulak komen nyaa....hahahahhahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maknanye kedai makan ni memang dah lama laaa ek...

      Delete
  31. Ades, rindu nak pergi terengganu lagi...dulu pergi pun trip terjah rumah mmber2, kemaman, paka then g kuala terengganu..sempat singgah mesra mall je..hihihi...

    seronok baca story travel SS, terasa diri ni ada dalam cerita tu jugak..hahaha..see, betul mnghayati tau...ekekekek..

    ada beli kepok losong tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menghayati ekkk.... Wahhhhhh! He He He.... Thanks Cik Mimie... Muahhhhhh!

      Delete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...