Wednesday, 5 August 2015

Kembara The Netherlands dan Paris - Kisah Backpacker Busuk yang pertama

Actually... Entry ini sudah basi... Aku pon segan nak publish... Sebab... Entry ni adalah entry kisah Backpacker Busuk aku yang pertama di luar negara... Tentulah dramanya adalah drama Orang Kampung masuk Bandar! Aku kan spesis jakon nak mampos! Ha Ha Ha...  Dah laa jakon... Miskin kedana pulak tu... Budget ciput... Tapi ada hati nak sampai negara mat salehhhh... Kawww rasaaaa???? Ha Ha Ha... Tapi... Atas permintaan beberapa blogger... Terutamanya Nina Garcia... Mintak aku publish balik Entry kembara aku di  The Netherlands dan Paris... Maka... Terimalah! Baca laaaa sampai muntah hijau sebaldi biru! Kah Kah Kah...



*** Hari ni 29 April 2013 ***

Akhirnya hari ini tiba jua...

Hari di mana aku akan mengorak satu lagi langkah ke hadapan...

Actually... Plan asal aku bukan lah untuk ke The Netherlands apatah lagi Paris...

Negara yang aku nak pegi adalah negara lain...

Kalau di tanya adakah aku memang menginginkan untuk jejak dua negara ini?

Jawapan aku adalah Ya...

Tapi bukan sekarang..

Mungkin suatu hari nanti...

Namun...

Tup... Tup... Rezeki datang awal...

Aku pon tak sangka...

Aku akan jejakkan kaki di The Netherlands dan Paris dalam umur aku yang macam ni...

Kembara sendiri pulak tuh... Dan merupakan backpacker busuk luar negara yang pertama! Ha Ha Ha...

Apa2 pon itulah yang dinamakan rezeki...

Perancangan Tuhan adalah sebaik2 perancangan...

Dan aku tidak melawan arus...

Idea bombastic untuk ke The Netherlands ni pon datang secara tiba2 kerana ada ticket offer depart dari Singapore...

Aku pon sebenornya tak tahu apa kejadahnya Amsterdam...

Teringat jugak Aflin Shauki selalu menyebut pasal Amsterdam dalam lawaknya...

Bila aku search2 baru aku tahu yang Amsterdam tu kat Holland...
* Nampak naaaa kampung kannnn? Ha Ha Ha...

Bukan Amsterdam aje...

The Netherlands pon aku tak tahu negara kejadah apa...

Rupanya Belanda.... Ha Ha Ha... Boleh gitu???
* Nampak naaa ketinggalan zaman kannn? Ha Ha Ha...

Korang nak kata aku bodoh? Ye aku memang bodoh...

Geografi aku pon selalu fail masa SPM dulu...

Aku memang buta membaca peta...

Tak pandai convert suhu Celcius menjadi Fahrenheit...

Sebab itu lah orang bangang macam aku kena mengembara!
* Matilah maki diri sendiri... He He He...

Tak kira jauh atau dekat...

Mengikut kemampuan...

Sebab...

Kembara adalah penawar kebodohan usia!
* Tak ada masa nak duduk baca buku...

Kalau tak keluar dari kepompong jadilah katak bawah tempurung..

Maka bodoh abadi lah ditelan usia.. He He He..

Bodoh tak bodoh.... Suka tak suka...

Tiket dah beli!

Maka aku kena jugak struggle like hell untuk belajar mengenal negara orang sebelum pegi...

Kalau tak mesti aku akan tercangak2 basi kat negara orang...

Untuk lebih details tentang flight dan story mory lanjut boleh lah baca kat entry aku sebelum ni... Link ada kat sebelah...

Pemergian aku ke dua2 negara ini tidak diketahui sesiapa termasuk family...

Aku ni dah macam ada badi dalam diri...

Memang tak boleh beritahu atau war2kan apa yang aku rancangkan nanti mesti tak jadi...

Bukan apa...

Aku ni selalu dikelilingi oleh orang2 yang suka buat provokasi dan anti klimaks...

So better semua orang tak perlu tahu...

Aku dah balik baru aku bagi tahu...

Entahlah aku serik dan lebih baik aku low profile...

Pernah aku cerita kat seorang kawan lama yang aku berangan nak keliling dunia sendiri...

Dia gelakkan aku... Sambil perli2...

Ko ingat aku ni gila ye?

Tak pe aku ambil ini sebagai satu cabaran...

Aku memang determine person...

Lagi kaw cabar aku... Lagi aku buat!

Sebelum nak pergi...

Aku ambil masa 4 bulan untuk study tentang Amsterdam dan juga Paris...

Macam2 info yang aku dapat...

Dan aku gabungkan semua info menjadi sebuah kitab busuk.... He He He.. Kitab ni bersaiz kecil half A4... Senang dibawa... Jangan risau... Aku akan beri info secukupnya apa yang ada dalam kitab ni tapi dalam bentuk entry... Sebab kitab ni pon aku tulis sebelum aku pegi sebagai guideline.. In real life tetap ada yang berbeza... Jadi teruskan membaca sampai pengsan... Boleh??? He He He...

Personally aku ni memang seorang yang suka buat schedule atau itenary sendiri sebelum ke mana2... Even dalam negara...

Setengah orang yang kembara sendiri mungkin nak redah aje...

Tak tahu lah kalu dah lama2 esok aku pon redah jugak... Ha Ha Ha...

Memandangkan ini adalah backpacker busuk aku yang pertama di luar negara...

Macamana pun aku kena ada itenary supaya aku tak buang masa...

Walaupun aku tak lah follow masa yang tepat dan pergi ke semua tempat yang aku plan tapi sekurang2nya aku boleh estimate atau budget masa aku...

Sebenarnya itenary atau jadual destinasi secara bertulis ni penting dan sangat berguna sebenarnya...

Terutama kalau korang nak tuju ke suatu tempat tetapi tak tahu nak menyebutnya...

Tunjukkan aje itenary atau jadual destinasi secara bertulis kepada orang yang ko nak tanya nanti... Kan senang...

Nak2 masa nak beli tiket train...

Dari ko terbukak2 map besar bagai tu...

Kan ke leceh...

Logik ke dah bukak map pon masih nak tanya orang lagi???? Apa kejadahnye kan???

Nanti orang ingat ko giler...

Bukak map pon sesat... He He He...

Nak explain kasi orang faham bukannya senang sebab accent pon tak sama...

Lebih malang lagi kalu korang langsung tak ada apa2....

Cuba bayangkan...

Dah lah pegi ke negara yang korang tak faham bahasanya...

Menyebut nama tempat pon tak reti...

Nak tanya2 orang pon susah...

Bebaik jadi ayam dan itik terus hati panas jadi anjing dengan kucing... Kah Kah Kah...

Tak ke sia2 aje...

Schedule aku sepanjang kat Amsterdam & Paris sebagai guideline... 

Aku suka travel aku lebih tersusun dan bersistem... Sebab... Terkadang aku ni manusia yang pelupa!

Selain dari schedule...

Aku buat satu form untuk Item To Bring seperti di bawah ni...

Setiap satu barang aku listkan dan tick masa masukkan dalam bag supaya tak ada apa yang tertinggal...

I love to do more packing rather unpacking...

Berbalik kepada perjalanan hari ni...

Kalau ikut plan asal aku dan HH hanya akan bergerak ke Changi Airport lepas HH abis kerja tapi di sebabkan HH tetiba MC jadi kami plan untuk tinggalkan Johor Bahru lebih awal... 

Perjalanan dari rumah ke BSI hanya mengambil masa 20 minit saja...

Hujan renyai turun bersama rahmatnya mengiringi kami...

Doa kami hanyalah untuk selamat pergi dan selamat balik...

Nasib baik jalan tak jem kat Jambatan Permas Jaya...

Sampai di BSI terpaksa  pulak menunggu parking...

Dalam 15 minit menunggu...

Akhirnya dapat jugak parking di Tingkat 4...

Parking kat BSI ni ok skit la sebab parking berbumbung...

Cuma kena parking betul2... Jangan sekali2 double park...  Sebab aku pernah tengok kereta dikemik2 sebab double park...

So bahaya...

Tips dari aku... Jangan sekali2 tinggalkan kunci rumah atau kunci kereta lain di dalam kereta...

Sila bawa bersama dengan kita...

Kami heret bag masuk...

Singgah di KFC tapau burger, air dan Big Apple Donut favorite HH...

Kami usung 2 luggage biru dan 2 bag hiking...

Check-In passport dan cari bas SBS ke Kranji...

Hari ni orang tak berapa ramai sangat...

Mungkin masih  lagi waktu berkerja...

Sampai Woodland check-in passport lagi untuk enter Singapore... So far semua ok...

Lebih kurang dalam jam 17:30 kami sampai di Kranji Station...

Tambang bas dari BSI ke Kranji hanyalah RM 1.30 saja...

Sebelum naik train kami top up SGD 10 untuk kad MRT...

Kami ambil train menuju ke Jurong East dan buat transit di situ untuk ke Tanah Merah...

Semasa nak buat transit di Jurong East orang dah terlalu ramai...

Masa tu dah waktu orang balik kerja...

Ya Allah... First time aku terpaksa bersesak2 dalam train...

Masa sampai tu aku dan HH tersalah keluar pintu...

Sepatutnya kami ambil pintu kiri tapi sebaliknya kami terambil pintu kanan...

Masa tu badan dah start penat dan sakit2...

Mana taknya nak heret bag dan dalam masa yang sama nak pikul bag... Berdiri pulak sepanjang jalan...

Kat situ ada lift tapi kami malas nak find out lift tu nak ke arah mana...

Jadi kami ambil keputusan untuk tunggu train berikut supaya dengan harapan kedua2 pintu train itu akan terbuka dan akan membolehkan kami menyeberang ke arah sebelah sana untuk ke Tanah Merah... Bayanglah orang terlalu ramai...

Train pon sampai...

Dan kami berasak menyeberang...

Entah sesapa aje yang aku langgar dan bergesel...

Pintu train tak bukak lama...

So kena cepat2 masuk train tu untuk melintas...

Nasib baik lepas...

Kalu tak confirm tersepit pintu...

Bila dah berjaya tu...

Tetiba ada sorang krew station pompuan berbangsa India tegur HH...

Dia cakap aku pelik macamana ko begitu terror boleh melintas melalui train...

Sebab dalam waktu yang macam ni...

Agak mustahil nak lepas...

Even sorang tak bawak apa2 pon belum tentu boleh lepas inikan pulak dengan bag besar... Kah Kah Kah...

Serius... Kalu fikir2 balik memang susah nak lepas...

Aku ingatkan krew tu nak marah... Tapi sebenarnya tak,...

Dia cuma pelik...

Dan dia cakap actually kami tak perlu buat macam tu...

Ada tangga dan lift untuk ke seberang... Tak perlu tunggu train lalu dan bukak pintu untuk seberang... He He He...

Tu lah bahananya kalu dah dasar pemalas... He He He...

Terpaksalah bersesak...

Masa nak melintas tu ada jugaklah Cina2 tahap kiasu Singapore tu macam nak marah sebab kami melintas cara macam tu kan...

Tapi ada aku kesah??? Kah Kah Kah...

Sila berhati kering dan pentingkan diri sendiri... He He He...

Actually...

Kalu nak naik coach dari Johor Bahru ke Changi pon boleh tapi kami nak expirience sendiri naik train ke Changi...

Lagi pun kami boleh budget masa kami sendiri...

Ternyata... Naik train ke Changi memang tak convenient walaupun murah...

Hanya SGD 1.96..

Perjalanannya terasa jauh dan entah  kenapa masa yang diambil ke Changi terlalu panjang...

Ke sebab aku yang tak sabar nak sampai Changi?... He He He... 

Kami sampai kat Train Station Tanah Merah lebih kurang jam 19:00...

Buat transit ke Station Changi...

Dalam 5 minit dah sampai...

Tak bersesak macam Jurong...

Sampai je di Changi...

Kami tanya krew Changi macamana nak ke kaunter Emirates...

Krew Changi tunjukkan satu board besar...

Betul2 depan escalator...

Kat board tu  ada macam2 info kaunter dan terminal...

Untuk ke Emirates...

Kena naik Train Skyway ke Terminal 1...

Just ambil masa 1-2 minit untuk sampai...

Sampai aje kat Terminal satu...

Masih awal lagi...

Aku dan HH refresh diri...

Makan makanan yang kami tapau dan lepak sambil surf internet...

Advice dari aku...

Kalau korang dari Johor Bahru better tapau aje lah makanan...

Sebab makan kat Changi Airport ni mahal... In Singapore Dollar (SGD)...

Internet kat Changi ni memang superb... Laju je... Dan laju jugaklah tangan ni update instagram... He He He...

Masuk aje pintu terminal dah nampak kaunter Emirates...

HH dah tak peduli aku... Dia sibuk layan FB dan Whatsapps...

Tak jauh dari tempat duduk HH ada mesin timbang bag... Usahkan bag... Orang pon boleh timbang... Memang besar mesin tu...

Kaunter Check-in ticket buka jam 21:50... 

Nak check-in tak susah... 

Tak perlu bawa apa2 document pon tak apa... 

Cukup dengan passport je... 

Dan dia akan beri 2 tiket... 

Satu tiket dari Singapore ke Dubai... Dan Dubai ke Amsterdam... Itu saje... 

Ya Allah betapa leganya aku bila tiket dah berada dalam genggaman... 

Sebelum ni aku risau jugak takut2 info yang aku buat kat dalam web Emirates tu tersalah ke pe... 

Tawakal aje lah... 

Sebab once kita dah isi tarikh lahir dan nombor passport di web Emirates... 

Sistem akan lock dan tak boleh edit atau view balik melainkan masa nak buat web check-in... 

Web check-in hanya boleh dibuat 24 jam sebelum fly... 

Dan aku mana ada masa nak buat dan print bagai... Lebih senang datang terus ke kaunter....

Lepas check-in ticket kami menuju ke Gate 10... Tapi sebelum tu check-in passport dulu... Usha2 makcik imegresen... Sempat rembat beberapa bijik gula2 Changi free... Makcik Imegresen tu senyum je... :-)

While waiting... He He He...

Masa lepak2 kat Gate 10 ni tetiba bateri camera aku buat hal...

Pelik jugak...

Then kebetulan kat situ banyak plug untuk charging...

Apa lagi...

Cepat2 lah charge bateri camera...

Pelik sebab bateri aku penuh tapi kat camera aku menunjukkan bateri dah habis...

So aku mulakan bedah siasat ke atas camera tu... He He He...

Dah macam forensik CIA...

Check punya check aku rase penutup bateri tu dah loose...

Mungkin sebab aku tukar lens baru yang beratnya berganda...

So tak dapat nak menampung bahagian bawah laa kot...

Then terpaksalah aku pegang penuntup bateri tiap kali nak amik gambar...

Huh! Nasib baik minor problem aje....

Risau jugak sebab belum apa2 lagi dah buat hal... Huh!

Nampak tak HH yang kecik cenonet di hujung sana tengah charging henpon.... He He He...

Waktu boarding adalah 23:50...

Sebelum fly kena melalui kastam...

Tali pinggang, jacket & ipad semua kena bawak keluar...

Yang check aku kastam perempuan Melayu...

Dia tanya apa yang ada kat dalam kocek seluar aku sebab bonggol semacam aje.. He He He...

Aku keluarkan gula2 dan tisu... Ha Ha Ha...
* Tisu memang barang wajib ada... Senang nak lap tangisan! Kah Kah Kah...

Pastu baru serahkan ticket masuk...

Kat dalam lounge sempat lagi surf internet...

Dan tak lama lepas tu dah dipanggil masuk ke dalam flight...

First time naik Emirates memang rasa teruja sangat...

Terasa jadi orang kaya kejap... Padahal duduk Economy aje... Kah Kah Kah...

Walaupun economy tapi tetap selesa dan besar...

Tempat duduk aku 25K tepi tingkap dan HH pulak 25J kat tengah...

Sebelah HH tak ada orang duduk...

So HH boleh conquer tempat duduk sebelah dengan gumbira...

Tiket aku...
Peace yawww!


*** 30 April 2013 ***

Tepat jam 00:50...

Maka terciptalah satu sejarah dalam hidup aku...

Dan sedarlah aku bahawa kembara aku sedang bermula dari detik ini...

Tak pernah ku impi untuk terbang sejauh ini...

Setiap nikmat ada ujian...

Dan setiap ujian ada hikmah...

Bertabahlah hati...

Tersenyumlah selagi mampu...

Dan sapulah airmata sama ada airmata suka atau lara...

Tempuhilah apa juga yang berada dihadapan dengan rasa syukur, sabar dan tawakal...

Tajuk drama "Night In Singapore Morning In Colombo-Dubai Afternoon In The Netherlands Evening In Paris"... He He He...


Bersambung...

173 comments:

  1. Yey..akhirnya SS publish jugak..tu kira traveler dasat la..first bacpack terus pi Europe baq hang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malu sebenornya nak citer... Sebab... First backpack ni... Tahap kampungan giler... Itu sebab SS hide dari org baca... Kah Kah Kah...
      * Sembunyi dibalik tisu...

      Delete
    2. memang dahsyat ... org kampung pun travel ke paris uols ;)

      Delete
  2. The Netherlands.. tempat yg cantik.. ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahakssss... Nasi lemak 1 pound you... Keh Keh Keh....

      Delete
    2. Felda New Zealand pun chantek gak cik kak Suida tuu., hehe2

      Delete
    3. Wakkk ooo Wakkk.. Kampung Jerman pon ada Wakkkk... Kat Teluk Kerang.. He He He...

      Delete
  3. Netherlands....negara Robin Van Persie, Arjen Robben, Klaas Van Huntelaar, Wesley Sjneider

    samalah buta geografi..tahu pasal negara-negara ni pun sebab bola sepak...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adeiiii laaaa... Cik Sal ada jugak penyebab... SS ni... Memang buta habisssssssssss! Beberapa minit sebelum beli tiket baru nak tercari kejadah apa The Netherlands tu... Kisah benar ok.... Malu nak citer... Ha Ha Ha..

      Delete
    2. samalah SS.. rasanya dengar nama tmpat ni dlm movie fairy tale camtu.. ingat dongeng tau.. sekali wujud ok... hahahaha..

      Delete
    3. Dah macam stacy plak... Kisah dongeng.. ha ha ha...

      Delete
    4. Kira ilmu geografi Sal meningkat dgn jayanya sebab minat bolalah :)

      Delete
    5. Saya pulak tahu Neverland Micheal Jackson dulu baru kenal Netherlands :)

      Delete
    6. hahaha..Neverland Michael Jackson tu wujud lagi ke?

      Delete
  4. sy pun hanya pernah tau nama belanda...coz blakang umah dulu da pokok durian belanda....hahhahaahahhaha....hanya tau netherland tu belanda bila tgk world cup....kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa kannn... Cuma tahu Durian Belanda aje.... Adeiiii laaaaaaaaaaaaa.... Kah Kah Kah...

      Delete
    2. ni spesis sama ngan I..hihihi

      Delete
  5. Replies
    1. Best tapi ada jugak hazabedahnye... He He He..

      Delete
  6. sy pun berangan nak pergi europe tp pe kan daya....masih belum terlaksana....harap2 akan terlaksana 1 hari nnti....hehehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang tu balik kg pon naik flight... SS ni... Naik motor kapcai aje... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. ehhh.....kita org obersi...nk naik tongkang takut setahun bru smpai...terpksa naik belon...nnti nk tumpang belon panas SS blik kpg....kah kah kah

      Delete
    3. Nak ke belon panas SS tu? ada bau skit! kah kah kah...

      Delete
    4. kalau free...busuk pun sggup...jnji jgn mkn petai...keh keh keh

      Delete
  7. seronoknya ss.. the Netherlands, tunggu wawa datang..hihi

    ReplyDelete
  8. wiiiii.... menarik kembara tu.. mu tunggu aku datang.. tahun depan.. hahahaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huaaaa... Tahun depan ekkk... Nakkk ikotttttt... Ha Ha Ha....

      Delete
    2. alaaa... SS dah pegi.. kita tak jejak kaki lagi.. hahaha.. jom ar nak ikut... the more the merrier.. hikhikkk

      Delete
    3. The more u give the more u get.. Ehhh... Tetiba... he he he...

      Delete
  9. wah bestnya dapat tenguk bunga tulip.. pakai sandal terompah.. Mudahan satu masa nanti dapat pergi... aamen

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS tadah tangan sambil aaminkannn... aaminnnn...

      Delete
  10. Memang lama beno ni ss...nasib baik tak berkulat..huhu...

    Take care :-))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ingat nak campak museum je... Tup2... Ada pulak yang mintak digali balik... Ha Ha Ha...

      Delete
  11. wow jauhnya SS mengembara..

    ReplyDelete
  12. yeaaay !!! up citer p europe ^^

    detail gilaaaa jadual.. CT ada gak buat jadual tp x mmpu nk buat yg super detail mcm ni.. ngaga ceq tengok..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha Ha Ha... Elakkan super sesat...

      Delete
    2. dulu p Ams tu ekot je montot kazen.. xyah pikiaq apa..
      dia sesat CT pun sama sesat la..

      Delete
    3. Kalu dia terjun gaung? He He He...

      Delete
  13. Replies
    1. Happy holiday apanye KE? Citer dah basi... He He He..

      Delete
  14. sgt detail jadual....bagus bagus. kalau me...mampu cari no.train/bas dan tambang shj. lain2 serahkan pada takdir....hahahahaha gila malas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhhh... Lagi expert... Serah takdir je... Lagi hebat...

      Delete
  15. Replies
    1. Amboi!!!! Babab kangggggggg! Ha Ha Ha..

      Delete
  16. allah allah allah. serius blog awk ni buat sy kagum. siap ada buku itineary yg mengancam.

    one day kt jadi kwn travel nak tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudi ke? (soalan macam kena lamar)... Ha Ha Ha...
      * tutup muka malu... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. leh bygkan malu kena lamar mcm mn....keh keh keh

      Delete
    3. Dari semalam tak henti sengih2 je ni Kari woiiiiii.... Keh Keh Keh...

      Delete
    4. hahahaha....sengih dah macam kerang busuk tauuuu

      Delete
  17. Akak travel dengan baca peta aje SS, peluk glove ketat-ketat....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada jugak glove... SS glove pon tak de... Fair and lovely pon tak de... apa pon tak de... ha ha ha..

      Delete
    2. alamak nak cakap globe...gi taip glove....wat bende..nak seluk orang ker.

      Delete
    3. Keh Keh Keh... Lawakkkssss..

      Delete
    4. seluk org??? ini komen kak nasa yg paling kelakar....kah kah kah

      Delete
  18. Thanks. byk info yang saya kutip di sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini baru Changi je... Baru nak panas enjin kapal terbang... Lom sampai lg... Keh Keh Keh...

      Delete
    2. kalau belon pun lmbt jugak nak panas kan....kah kah kah

      Delete
    3. Kalu belon tu pecah... Automatik panas... Panas ati! He He He....

      Delete
    4. panas ati utk org yg tercium bau...hahahhaha

      Delete
  19. wahhh kak SS...2 tahun lepas ni... gilor la... :D kagum boleh tulis lgi :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entry ni dah memang berhabuk kat draf... Tak publish... Atas permintaan... SS publish laa untukt tatapan... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. gigih kan! kan ada kitab busuk sebagai panduan

      Delete
  20. SSs... percaya x sy nanges baca entri ni...

    Ko dah kenapa huda....

    Haha.... indeks emosi ditutup bercampur2....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamakkkkk! Nape nanges ni darling? Cer kabo nape?

      Delete
  21. Kenapa nm nya bacpackers busuk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab... Backpacker Busuk itu adalah diri ku... Pengembara marhaen... Duit tak de...Tapi impian melangit... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. gilaks arhhhh ... g europe kata tak ada duit...

      adeiii nanges lah kita macam ni....

      cepat-cepat sambung entri ni

      Delete
    3. Duit itu ada... Tapi tak banyakkkkk! Sepatutnya perbelanjaan untuk berdua... Tapi SS compress jadi utk sorang... Azab tak? Ha Ha Ha...

      Delete
  22. Owh ha... 1 lg... teringin nya nk tgk content kitab2 travel SSS tu...

    Blh tulis buku weih .... i mean... real physical book...

    Travelog gittew

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabar ye... Akan SS dedahkan nanti... He He He...

      Delete
  23. Replies
    1. Kalu aku nak repeat... Aku nak gi tempat yg aku belum pegi... Boleh? London-Paris... Ada bran?

      Delete
    2. PI london lepas tu ke paris dokek jo naik train ekspress...lalu bawah tanah merentasi lautan... jom jom Mudahan ada rezeki dapat pergi...

      Delete
    3. kalu la SS ni mampu... ha ha ha.... pound sterling tu...

      Delete
  24. fuhh...Arsterdam! Paris!!! mampu sebut je...belum mampu nk jejak!!! maybe one fine day...in shaa Allah...nk bookmark entri ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak yah laa bookmark entry ni... Entry basi.. Ha Ha Ha...

      Delete
    2. Entri basi,..ilmu & experiences nya tetap fresh! Best! Best! Best!
      Tak sabar nak tunggu sambungannya :)

      Delete
    3. First time berkejar balik dari Paris ke Amsterdam... Kejar train yang hampir nak terlepas! Cikgu boleh bayang tak debaran tu cemana? Keh Keh Keh....

      Delete
    4. Amsterdam tak terinin sangat..I nak gi London..berangan nak sampai Liverpool

      Delete
    5. Sal...sama mcm en suami sy...nk g liverpool katanyerrr hahahhaa

      Delete
  25. 4 bulan preapare Itie...good!!!! jgn jadi mcm JM...2-3 hari nk bertolak baru kelam kabut preapare itie..hasilnya carca marba

    ReplyDelete
    Replies
    1. Otai tak payah pakai itinery pon ok pe... Keh Keh Keh (gelak jahat)

      Delete
    2. Baguslah SS prepare semuanya. Lengkap, sistematik & terperinci :)

      Delete
    3. Apakan daya Cikgu... SS bukan expert.. Selagi mampu prepare so prepare laa... Dah tak mampu baru fikir nak redah bila kat sana...

      Delete
    4. JM otai lain..lagi-lagi kalau balik kampung Koya..hahaha

      Delete
    5. otai main tenung dalam air jer...dah tau ikan jantan betina....hahahahahha

      Delete
  26. tebalnya itie...confirm x sesat..klau JM...4-5 muka surat je...mmg x de buku proper mcm ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Confirm tak sesat tu SALAH! Mana ada travel tak sesat... Isksss...

      Delete
    2. Tapi tips SS yg klu nak purchase tiket/tanya tempat tunjukkan je buku itinerary tu,..sangat convenient!

      Delete
    3. Nak buat cemana Cikgu... SS ni dah memang dasar broken Enggerrrriiiissssss!!! Ha Ha Ha..

      Delete
  27. ye betul tu "Jangan sekali2 tinggalkan kunci rumah atau kunci kereta lain di dalam kereta..." baru2 ni x de org hantar so parking kereta n naik train bawak kunci kereta dan kunci rumah bersama...time immigresen bangkok check kena tahan, beg kena selongkar katanya ada benda tajam...rupanya keychain shinkansen pd kunci rumah tapi x tajam pun..dah selongkar n make sure ok baru lepas..ishhh...mcm2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti i hadiahkan u keychain lain eh...

      Delete
    2. nti sy bg keychain bulat kt JM....confirm xtajam punya hehehe

      Delete
    3. ahakss...bulat cam doraemon ke..nak!!!!

      Delete
    4. dah balik.. oo p Thai Land eh..

      Delete
    5. x!!!...pegi Bangkok je Suida heee

      Delete
    6. Solo Travel... Priceless experience Jay Emm! Bravoooo!

      Delete
    7. JM...nnti sy bulatkan keychain yg ada utk JM...hahhahaha

      Delete
  28. JM nampak 2 luggage besar sama patern...mcm kembar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu la luggage SS yang pertama seumur diri ni hidup wahai dinda Jay Emm... Beli kat Pasaraya Econsave jaa... Harga puluh2 ringgit jaaa... Kampungan dan miskin giler!!! Roda dah senget! Pemegang dah patah... Heret lagi naik kapal terbang... Dah rebeh pon heret lagi... Malu? Tebal muka! Ha Ha Ha..

      Delete
    2. sy pun beli beg yg sama taraf kampungan...selagi boleh pakai...seretkan aje....coz mls nk bli yg mhala2....coz dulu pernah rabak beg mahal ku ituuuu....huhuhuuhuhuhhuuh...sedeyyyyyy

      Delete
    3. iyela kampungan dan miskin giler, roda dah senget, pemegang dah patah... duit berkepok2 dlm poket sape yg tauuuu., hehe2

      Delete
    4. Wak...kalau JM simpan dalam bank!!!

      Delete
    5. Duit kepok2 tu ada Wakkk TAPI... Duit monopoli!!!! Kah Kah Kah...

      Delete
    6. hahaha...standerd lah sis...
      dapat yang murah g beli yang mahal wat gapo kalau yang murah tu dah serve our purpose.
      kan kan kan...

      saya ada satu, bli puluh2 hinggit - guna dari 2005 - last2 patah masa kita g jakarta 2012...

      patah sebab kita g duduk atas tu kat epot jakarta sbb tak cukup krusi...
      tak sedor diri tu berat...

      hahahaha...

      Delete
    7. Huda.... Kalu Gajah Duduk atas kain... Kita panggil cap Gajah Duduk.... Kalu Huda duduk atas bag... Kita panggil cap Huda Duduk! Ha Ha Ha Ha Ha..

      Delete
    8. Ekekek cap huda duduk! Nak purchase kat mana ni?

      Delete
    9. Kat Putrajayaa.... Ha Ha Ha...

      Delete
  29. SS ...

    Tahniah sebab tercapai impian ke Europe !!!

    Lain kali datang ler belah belah sini lak yaaa ... hehehhee

    Europe memang seronok travel ... macam macam ada !!! Saya sekeluarga sewa kereta jalan jalan kat sana !!! Memang teruja !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah... kalu ada rezeki... sampai laa SS nanti... siap bawak kuih raya... Ok x En Li? Ha Ha Ha...

      Delete
  30. wahh..ini kembara orang ada-ada.."dinner in Singapore, breakfast in Dubai, lunch in Amsterdam, supper in Paris"..hehe...teringat Hindi song.."an evening in Paris"..

    teringinnya nak naik Emirates..the best airlines katanya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang ada apa Nohas? Ni travel miskin kedana... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. ha ah kan kak nohas...

      ini kembara orang hado hado kan...

      kita hado? nan hado...

      hihihihihi...

      Delete
    3. orang ada-ada = orang berada...dialog citer p.ramlee..hahaha..

      Delete
    4. yang ada 2 cincin tembaga ke? kah kah kah...

      Delete
  31. salam jumat cik kak SS tuu, semoga selamat pergi dan balik dgn selamat., jambatan permas jaya dulu tu jam, skrg pon lg jam., huhu2

    ReplyDelete
    Replies
    1. wakk...ohhh wakk! baca ke tidak entri ni..ke main terus komen je hahha...ni trip 2 tahun lepas lah Wak...dh selamat balik pun

      Delete
    2. Itu lah PENYAKIT orang malas baca Jay Emm... Nak ubat tak Wakkk?

      Delete
    3. ek elehh JM tuuuh, wak tahulaar., saja je nak propa bolee., harhar2
      dah selamat balik pon kann, cik kak tengku SS kanns

      fantun pagi jumat sateww.,
      Pasar pagi jual Ikan, pasar malam jual apa?
      kalau dh tahu gi amsterdam jalan2, ole ole wak mana?

      Delete
    4. Wakkkkk Ooooo Wakkk... Zaman SS pegi Amsterdam ni... SS pon tak kenal Wakkk lagi... Ha Ha Ha... So... Ole Ole dah abissssssshhhhhh! Melepassssss!

      Delete
    5. tengoklah Wak cover baik punya =D

      Delete
  32. 2 lugage yg depan HH tu korang punya ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye darling... Emirates sedia 30kg sorang satu... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. MAS pun 30 kg kan ? tapi CT kena denda sket kat Schiphol hakhak..

      Delete
    3. MAS tak sure berapa KG... Tapi.... Limit 2 bag je boleh campak... Kalu Emirates kawww nak campak berapa byk luggage pon tak kisah... As long cukup 30kg...

      Delete
  33. thanks for the share....rietta pown teringin nk ke belanda...
    tapi tempat pertama nk pergi adalah aussie dlu....
    wild flower...
    hehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entry Aussie SS pon dah masuk museum jugak! Malu nak bagi org baca... Ha Ha Ha...

      Delete
  34. sila tayang gambar di holland

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabar ye Kak... Gigil nak mengali entry lama2 nih... Ha Ha Ha....

      Delete
  35. naik emerates seronok layan makan ...lepas satu , satu...kekekekh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagaikan di syurga... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. Bagaikan di syurga? bila agaknya dapat peluang mcm ni?

      Delete
    3. SS doakan Jay Emm merasa one fine day... Insyallah...

      Delete
    4. bestnyeeee...nk jugak laaa....emerates ada terbang ke sarawak x?? ke lalu jerr??? hahahahaha

      Delete
    5. dok penah naik Emirates lagi.. hehehe.. bahahah DM lawak..
      diorang lalu je.. tinggalkan bunyi..

      Delete
  36. Seronoknya dapat baca pengalaman kak SS travel ke luar untuk kali pertama! Tak sabar nak baca sambungan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak menarik! Jangan baca! Malu! Kisah budak kampung jakon ke bandar! ha ha ha...

      Delete
  37. Agak2 ada berapa episod ni, SS? Wataknya backpacker busuk je ke? Nama lain takde? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikgu ada cadangan? Ha Ha Ha...

      Delete
    2. kalau orang Belanda, biasanya nama ada perkataan 'Van' kat tenah-tengah... so try lah apa-apa. Hahaha. Jgn van jenazah sudah

      Delete
    3. huuurm mari kita teka.. berapa episode semuanya.. huahua..

      Delete
  38. komen dulu sepukul lps sambung balik... nmpk SS dalam ni berisi hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Ekin sepukul lps tu apa?

      Delete
    2. dia pukul pastu dia lepas...gitu la kot kan hahahahah

      Delete
  39. nama black paper nti jdi viral la hihihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Black paper apa plak nihhh Ekinnn? Ha Ha Ha...

      Delete
  40. Wah, hebat2!! tabik spring la dengan SS :)

    ReplyDelete
  41. xsangka dpt fly ke sana.. hebat betul SS. kalau nina mampos tak reti nk buat benda alah ni. tau kutip bunga tulip kt kedai bunga jelah. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanpa keberanian mimpi tidak bermakna... Cewahhhh gitewwww... Ha Ha Ha... SS pon asalnya tak tahu apa pon.. Pelan2 cari info...

      Delete
  42. seronok la kan, walau pun jakun pun takpe ... hai la, bila la diri sendiri dapat nak jakun kat europe gak ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS jakon tahap tak boleh dibendung.. keh keh keh..

      Delete
  43. Owwwwhhhh cerita lama-lama erkkkk

    ReplyDelete
  44. Patut lah rasa eh bila SS gi luar negara. Ok macamlah tahu Kemana SS bercutikannn

    ReplyDelete
  45. hai awak.. kite komen sini eyhh..

    kite pon bnyak yg dah basi .. tak gak di entry kan dlm blog.. hahahaa

    psstt : opkoz la awak kenal di mana tempat nya.. sbb awak dah pegi dulu...

    kite pulak baru nak pegi sinun..,

    kite bawak dak Ina sekali... kali ni... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tolong jagakan dak Ina untuk saya boleh? Terima kasih!

      Delete
  46. eh jap jap !! bukan CT da drop komen kat sini ke.. maneeee..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lorr... Scroll ler atas... Iskksss... Nyanyuk laa tu... Ha Ha Ha...

      Delete
  47. "Kalau tak keluar dari kepompong jadilah katak bawah tempurung.." <--terase kitewww tau sobss sobsss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan laa terasa darling.. isksss.. meh nak muahciked...

      Delete
  48. entry yg den klik tapi nan hado . rasanya klu dpt baca yg first lagi best kot ... apa lah yg di dekete agaknya . tetiba lak gatal hati nak tahu ... heh heh heh ... pengalaman pertama selalunya mmg banyak keterujaan , pengajaran dan pembelajaran ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan gatal sangat hati tu... Kalu Vee gatal nanti SS jugak kena garu... Keh Keh Keh...

      Delete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...