Tuesday, 17 November 2015

Rela Ku Pujuk XI'AN - Update! Happy Birthday Jari Manis

Dislaimer : Entry ini panjang... Kalu dibaca dengan lidah... Memang boleh terjelir... He He He... Kepada yang dah pernah jejak China 80 juta kali... Sila abaikan entry ini... Buat pehabis data internet je nanti... Tapi kalu nak baca jugak... Jangan menyesal! Keh Keh Keh....




"Go to Shanghai and you will find a 100 years old China... Go to Beijing and you will find a 1000 years old China... Go to Xi'an and then you will find a 3000 years old China"... 

Haaaa... Tu diaaaaaaa...

Begitu sekali mukadimah Wa Ah Kak! Siap tulisan merah memancor! Kah Kah Kah... 

Silau tak mata U'ouls tu? 

Ini semua poyooooooooooooo mengkununnnnnnnnnnnnn!!! Ha Ha Ha...

Yeahhhh...  Bukan satu rahsia lagi! Wa Ah Kak memang akan ke Xi'an!
* Jeling Mak... Jeling DrSinga... Ha Ha Ha...

Tapi... 

Kenapa pulak tajuknya Rela Ku Pujuk Xi'an?

Sape yang merajuk?

Nak tahu kisahnya...

Silalah baca pelan2... 

Understand between the line... Cewahhh!




*** Rela Ku Pujuk XI'AN ***

Seharusnya...

Aku dah lama menjejakkan kaki ke Xi'an...

Tapi... Asik bertangguh aje...

Even Air Asia dah beberapa tahun perkenalkan routes direct ke Xian pon aku masih tak menyampaikan jasad ke sana...

Ye... Aku ada family yang masih menetap di Xi'an sejak 6 tahun lalu...

Sekali sekala kami berkumpul di meja makan...

Pasti perkataan Xi'an akan meniti di bibir...

Bila SS nak datang Xi'an? Bila SS nak datang Xi'an? Bila SS nak datang Xi'an? Adusssss...

Cong ceng cong ceng Xi'an... Cong ceng cong ceng Xi'an... Cong ceng cong ceng Xi'an...

Pe menda tempat Xi'an nih???? Iskkssss! 

Sampai aku naik jelak!

Korang ada tak family yang cenggini? He He He...

AS graduated dari Xi'an Jiaotong University dalam bidang Kesusasteraan Cina... 

Dan BB sekarang ini masih belajar di University yang sama dalam jurusan Diplomatic...

AS dan BB bukan calang2 student... Mereka berdua pernah mewakili Malaysia dan juga Xi'an Jiaotong University untuk suatu pertandingan hingga ke peringkat Antarabangsa di Beijing... Sering muncul di dada akhbar dan juga peti telebesen...

Siapa AS dan BB biarlah rahsia... Ha Ha Ha...

Pada asalnya...

Kepergian ku ke Xi'an adalah atas dasar family...

Tapi...

Akhirnya...

Aku decide untuk bawa haluan sendiri!

Kenapa?



*** Dilema salah tarikh ***

 

Rajuk ku bermula... 

Apabila... 

Aku salah tarikh!

Aku sepatutnya dijadualkan ke Xi'an pada 30 September 2015 untuk menikmati musim Autumn...

Dan akan berada di sana sehingga 6 October 2015...

Memacam destinasi yang aku anggankan bila dah sampai kat sana nanti...

Aku plan nak buat transit perjalanan melalui Train... 

Percayalah... Banyak ceruk tempat yang boleh diteroka!

Tapi tak boleh pegi sendiri! Kena ada orang yang tahu selok belok setiap destinasi tu...

Jadi... Untuk meneruskan misi itu...

Aku propose BB untuk tolong kami rancang perjalanan... 

Dan aku mintak dia merahsiakan perjalanan kami dari pengetahuan sesiapa...

Namun...

Aku dah silap langkah!

Aku tak sepatutnya pilih tarikh tu...

Sebab...

Tarikh tu adalah TARIKH PANAS di China...

Cuti National Day!

Tarikh yang sepatutnya aku avoid untuk datang ke China terutama Xi'an!

Entah lah!

Aku susah payah dah complete booking tiket flight tetiba BB kata tarikh tu tak sesuai datang Xi'an...

Maka...

Excited bertukar jadi reluctant! 
* Ku dikejar bayang bayang resah...

Sebab...

Kata BB lagi...

Sana sini akan penuh dengan kepala orang je nanti!

Sampai tak nampak jalan! 

Dan pergerakan akan terbatas!

Berebut untuk dapatkan public transport... 

Kesesakan lalu lintas yang extra mengila everywhere!

Dan lebih memilukan hati aku...

Pertanyaan BB "Buat apa amik return tiket Xi'an? Patut naik atau turun kat tempat lain"...
* Contohnya pegi Cheng Du  dan balik ikut Xi'an or vice versa...

Saat tu... Aku mula rasa panas hati...

Sebab...

Dah lah masa aku select tarikh tu BB langsung tak alarm aku... 

Dan sekarang kata jangan amik tiket return pulak!

Pening! Pitam! Nak pengsan! Semua ada!

If knowing like this...

Baik aku study sendiri! Tak payah harapkan dia! 
* Berasap kepala...



*** Drama Booking Hotel ***

Setelah mengetahui yang diri aku dah tersilap langkah...

Aku tetap berdegil untuk pegi jugak!

Fight tiket dah beli kan... Kenalah pegi! Apa pilihan yang aku ada pon!

Namun...

Apa yang aku lalui adalah lebih memeritkan...

Aku booking beberapa bilik hotel di Xi'an...

Most hotel di Xi'an demand harga untuk date National Day ok!

Macam goreng pisang panas!

Tak memasal aku transform jadi cacing kepanasan!

Sape bayar lebih...

Dialah dapat confirmation booking!

Harga tahap jahanam punya! 

Rasa nak mencarut laju2!

Memang pada dasarnya mereka amik tempahan kita secara online seperti biasa...

Dah keluar booking number...

Tapi... Most pihak hotel letakkan number booking kita tu ON HOLD!

Pihak hotel akan email balik kita...

Mereka akan reject booking kita jika kita tak mampu bayar harga baru yang mereka ubah sesuka hatikkkk!

Bayangkan....

Sepatutnya melalui Booking.com kita boleh tempah saja dan bayar kemudian bila dah sampai ke hotel nanti...

Tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya...

Pihak hotel buat rules sendiri!!!! Undang2 nak kasi mampos!

Mintak kami bank-in duit dengan segera pada harga yang mereka mintak jika mahukan confirmation booking...

Tak ke macam 514L punya perangai??????????????

Dah berderet hotel ok aku terkena!

Sampai dah tak ada hotel yang aku boleh percaya!

Even kalu aku bayar pon... Hati aku tetap rasa tak selamat...

Aku buat aduan pada Booking.com...

Tapi aduan itu tak diendahkan!

Aku dah mula tak sedap hati...

Cemana aku nak teruskan niat ke Xi'an kalu dah Hotel pon buat perangai????? 

Aku dah mula rasa mual dengan sikap manusia yang tamak haloba!

Alangkan dalam talian pon dah berani nak ugut2 suruh aku bayar lebih...

Bayangkan kalu aku dah sampai sana nanti...

Entah drama ketahian apa yang aku kena lalui nanti... 

Silap2 aku diperas ugut harga cukup2...

Aku tak nak terdampar sepi kat bucu bangunan hotel!

Dah laah aku tiba Xi'an tengah malam buta!

Tak kan aku nak tido kat kaki 5...

Ohhhhh!!!! Tidakkkkkkkkkkkkkk!!!

Jadi...

Apa langkah aku seterusnya?



*** Jenuh tukar tarikh ***

Saban hari... Saban waktu....

HH terpaksa mengadap muka aku yang ketat tapi masih mengekalkan tampan anggun kacak jelita... 
* Sorok sengih di balik kolar baju...

Mood aku swing setiap kali buka mulut tentang Xi'an...

Banyak blog yang aku baca jugak tak memihak pada National Day!

Cuba riki2 dari sahabat lain yang selalu ke China...

Ceritakan masalah kami pada mereka...

Mostnya mintak kami avoid tarikh panas tersebut...

Penyesalan mula meresap di segenap dimensi Astro Awani... Ehhhh... Tetiba...

Apa pilihan yang aku ada saat ini?

Cancel? Atau... Tukar tarikh perjalanan? 
* Lap airmata di hujung lengan baju... Sedih bebeno laa tu kan...

Setelah berfikir panjang....
* Biar diuji kanan dan kiri...

Aku pasrah! Tetapi tak akan menyerah kalah!
* Tetiba... Lagu Ong Bak Rin Du pon muncul... Tuhan tolong lembutkan Eheemmm dia.... He He He..

Dengan semangat Hang Li Po! Alang2 menyeluk pekasam biar sampai ketiak masam!

Aku dan HH decide untuk tukar tarikh!

Yeahhh! Kami memang kena tanggung kerugian kerana penukaran tarikh ini... 

Tapi itu lebih baik dari hati aku terus patah seribu Sheila Hamzah!

Yes! Sometimes... Money can buy happiness!

Dan kali ini...

Kami plan untuk terjah ke Xi'an sendirian tanpa BB!

Yes! I go in one piece! I come back in one piece!

Aku naked! 

Ehhhh... Silap!

Aku nekad! He He He...

BB tak perlu tahu pasal penukaran tarikh tu..   

Aku nak pegi jugak tanpa pengetahuan dia!  

Bila dia tanya pasal Xi'an tu...

Aku cakap kat dia yang aku dah cancel! Padahal aku tukar tarikh je... Jahat tak aku? He He He...
* Tiada lafaz yang lebih agung...

Ingat ye U'ouls... Ini rahsia kita berdua... Jangan beritahu BB... Dan jangan ngadu kat Mak aku... He He He...

Matikkkk laaa kalu BB singgah Pondok Burukss aku nih... 

Aku dah malas nak dengar provokasi...

Dan....

Aku dah betul2 merajuk dengan BB...
* Cuma BB je tak tahu aku merajuk dengan dia... Matik2 dia ingat aku betul2 tak jadi pegi Xi'an... He He He...

Rupa aku merajuk dah macam Mak Pekan yang merajuk lari ke Batu Belah Batu Bertangkup tu!  

Bezanya aku tak nanges2 berlari2 sambil perah2 susu tadah kat daun keladi... Keh Keh Keh...

Aku nanges2 perah2 tisu je! He He He...

Nanges... Memang nanges kena bayar total harga tukar tarikh sebanyak RM 800.00 tiket return berdua! Sob Sob Sob...

Untuk pengetahuan U'ouls...

Harga tukar tarikh untuk 1 tiket adalah RM 200.00...  

Untuk elak dari kena bayar lebih...

Jadi...

Aku pilih tarikh yang punya harga tiket yang sama dengan harga tiket masa aku beli dulu... 

Bagaimana?

Kalu katalah harga tiket sekarang adalah lebih dari harga dulu... Bermakna U'ouls kena bayar harga lebihan tiket tu dan kemudian campur dengan harga tukar tarikh...

Contohnya...

Harga untuk satu tiket masa U'ouls beli dulu adalah RM 50.00... Dan harga tiket sekarang masih lagi RM 50.00... Jadi... U'ouls hanya perlu bayar harga penukaran tarikh iaitu RM 200.00 untuk satu tiket...

Jika...

Harga tiket masa U'ouls beli dulu adalah RM 50.00... Dan harga tiket sekarang adalah RM 150.00...  Jadi... U'ouls kena bayar lebihan harga tiket sebanyak RM 100.00 dan ditambah dengan harga penukaran tarikh RM 200.00... So... Total kena bayar adalah RM 300.00 seorang untuk satu tiket... Di ulangi... SATU TIKET SAHAJA! Bayangkan kalu return? Do your mathematics!

Caranya...

Just Edit Itinerary... Petik Change/upgrade Flight...

Cubit Change travel date tu... Pastu jentik Next...

Dah pilih tarikh... Jentik je Next...
Proceed lah sehingga pembayaran selesai... Saat ini airmata menitis berjujuran...
* Biar jasadku yang menanggung...
Aku hanya buat penukaran tarikh KL - Xi'an - KL sahaja eh... 

Tiket JB - KL - JB... Aku biarkan burn sebab tak berbaloi pon buat penukaran tarikh! Baik beli tiket baru aje...

Once dah dapat tiket baru...

Aku proceed booking hotel...

Langsung tak ada Drama Gangster! 

Tak ada aksi2 peras ugut harga seperti sebelum ini!

Apa juga harga yang kita nampak di skrin.. Jumlah itu yang kita bayar...

Terus dapat confirmation booking dari pihak hotel!

Tarikh baru yang aku pilih adalah penghujung Autumn... 

Dan kalu nasib aku baik... 

Aku dapat merasa salji awal di sana... 

Berikut adalah Flight Itinerary Details aku...



Lap air mata tengok harga tiket All-in berdua tu... 

Mahal nak mampos!

Pegi Xi'an aje pon... Sob Sob Sob...



*** Hati ku bukan MADE IN CHINA! ***

Baiklah U'ouls...

Wa Ah Kak nak menyiapkan diri... Nak kembara merentasi Laluan Sutera laa katakan... Cewahhhh!!! Ye Ye O jeeeee kannnsss... He He He..

Sekarang ni busy nak ngemas bag bunjut...

Nak masukkan bawang beso... Bawang kecik... Garam kasar... Garam halus... Beras... Lada kering...

Ehhhh! Dah macam kembara Musang Berjanggut aje.... He He He...

Takkk... Takkkk.... Takkkk...... Silap!

Nak menyumbat Bang Brahim's... Maggi... Susun Question-Card... Kompas... Errrkkkk...

Well..

Ada yang tanya pada Wa Ah Kak...

Soalan sebelum ni... Buat apa print map? Buat apa print subway map?

Soalan sekarang ni... Buat apa bawak kompas solat? Buat apa buat Question-Card?

* Mungkin soalan akan datang... Buat apa kaw menangis di sini? Pegi kaw menangis di sana... Keh Keh Keh...

Apps kan haaaaaaaaadoooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! katanyaa...
* TELL ME SOMETHING THAT I DON'T KNOW!... Yawn! ZZZZZZzzzzzzZZZZZZzzzz...

Well... Untuk pengetahuan Sayang Darling ku yang masih tak mengenali Wa Ah Kak...

Ye... Wa Ah Kak memang kolot kampungan giler macam Puspawangi!

Ye... Wa Ah Kak paling bangang dalam ilmu kembara macam Tun Nila Utama!

Al-maklum...

Paling jauh Wa Ah Kak melencong pon cuma sampai Maslee Jiran Ku dan Maybank Kawan Ku... Kannnnssss?... Kannnnnsss?....

Wa Ah Kak memang buta IT ... Kannnnsss?... Kannnnnnssss?....

Mampu pakai handphone jenama NORKIAH keypad getah tu je... Kannnnnnsss?... Kannnnnnssss?... NORKIAH tu pon berjasa ok buat sendal pintu hotel atau buat baling anjing yang berkejaran nanti... Lu mampu ada 2 in 1 gadget gitew???....

Namun... Namun... Namun... Di hujung otak Wa Ah Kak yang dikata kolot ini lahhh...

Ada jugaklah tersemat satu firasat!

Bila segala mala tok nenek cucu cicit bateri di tangan mampos pertengahan jalan nan berliku... Dunia semakin langsat dan duku... Ehh....

Lu nak cocok power kat mana Aciiii? Celah kangkang Cina cengkuang mana yang hasilkan arus letrik?
* Kah Kah Kah... Kah Kah Kah... Kah Kah Kah... Kah Kah Kah... Kah Kah Kah... Gelak dewa jahat...

Time tu... Apps yang hadoooo berkepol kat kepala cuma... "Lu pikirlah sendiri!"..."Apa pon tak boleh"... "Mati Mati Caci Maki"...
* Sambil tepuk dahi! Keh Keh Keh...

Orang kata... Jika tiada rotan... Akar pon berguna!!!

Kita akan kembali jugak kepada pokok yang menghasilkan KERTAS! KERTAS! KERTAS! KERTAS!

Berapa juta kali aku nak kena ulang??????????? Dah macam kaset rosakkkkkkkk laaa!!! Huh! Sedih!!!!

Kalu dah rasa semua benda boleh main tekan2 hujung jari... Ehhhh! Apsal Lu tak buang aje duit KERTAS?????????????

Gini laa ye...

If you think you are superb traveler till the moon... And you don't like my travel village style.. That's not my problem... THAT'S YOUR PROBLEM! Either you come here to learn something from me... Support each other.. Or you just leave it! If you think I'm stupid... Don't argue with me! I repeat... Don't argue with me! You go with your own way... And I'm  still happy with my own effort! Super simple to understand right?

Hati ku bukan MADE IN CHINA! Hati ku cuma satu... Sekali hati ku dikecewa... Tak kan mampu untuk diciplak! Cewahhh! Sekali sekala Wa Ah Kak berfalsampah... He He He...

Baik la U'ouls...

Wa Ah Kak nak singgah kedai runcit BANGI kejap beli roti untuk bekalan perjalanan nanti...

Bukan roti extra long extra wing tuuu ehhh... Kih Kih Kih....

Rotiiiiiiiiiiiiiiiiii Gardeniaaaaaaaaaaaaaaaa enak dimakan begituuuuuuuuuu sajaaaaaaaaaaa!

Takut beno kebulur kat tempat orang kannnn... Ha Ha Ha...

Padahal aku dah pasang angan2 nak mencekik segala food sekuat hati kat Muslim Street, Xi'an tu... He He He...

Mohon doakan semoga perjalanan Wa Ah Kak smooth aje ek...

Di lain siaran kita berjumpa lagi...
* Daku percaya sedikit masa...

Muahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!! Will be miss U'oulssssss!
* Sambil lambai2 tangan macam Linda Lam Ratu Kebaya dalam filem Labu Labi tu... He He He...

Haaa... Kalu U'ouls rindu Wa Ah Kak... Boleh laa tatap contengan separuh masak Wa Ah Kak di atas KERTAS  ini... "I'm in love with Traveling... But... Got married with IT Technology... And... Scandal with Drawing"... He He He...

Usahlah kau bersedih di hadapanmu aku hadir...
Memadam resah dan curiga dari hatimu ohhhh...
Apakah kali ini bisa kau tolak dan berlari...
Setelah aku menanamkan azimatku... 

Gitewwww! Ha Ha Ha...




*** Happy Birthday Jari Manis! ***


Dari ketinggian lebih dari 20,000 kaki... Berteman Langit Biru... Awan Mengebu... Tanpa jerebu... Ku kirimkan ucapan ulangtahun hari lahir  buat mu... Cewahhhhh!!! Wa Ah Kak bermadah berkelah beromentika... Ha Ha Ha...

SS nak ambil kesempatan ini... 

Nak ucapkan... 

Happy Many Return Of The Day Jay Emm...

Semoga panjang umur... 

Panjang langkah... 

Murah rezeki... 

Dan semoga Allah makbulkan segala doa Jay Emm yang baik2...

Love You till Jannah! Muahh!!!


- XOXO -

320 comments:

  1. ya Allah, banyaknye duit SS..hehe

    kena uat research betul2 dlu kan, kecian SS.. Nak travel pn ade jugak dugaan.. sabar ye SS.. ")

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu SS banyak duit... SS tak
      pegi Xi'an... Baik SS pegi bulan... He He He...

      Delete
    2. Kalau SS banyak duit sure ambil pakej travel VVIP :p ... dan nampaknya kami lagi tak berduit ni, travel budget pun tak mampu lagi :p ... just travel blogwalking jer lah kat sini hehehe ;)

      Delete
    3. Haaa kannnsss... Baik gi VVIP style... Bukan Backpacker semiken makan sebekot tido semejid! Ha ha ha...

      Delete
  2. Last part.. Confirm u r determine type.. So those people out there.. I'm watching u every move..

    ReplyDelete
  3. Xian ni ke yg ade terracotta army tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup... Terracotta! Bukan Tarakucha cha cha... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. teringin nak gi tgk terracotta tu.. tapiiiiiiii.... belum cukup persediaan mental nak ke china..

      Delete
    3. Kalu u x mo pecah2 kepala... Nak berada dlm confort zone... U gi koya or japan... Atau... Hong kong!

      Delete
  4. lahhhhh lagu tu pulak.... ciannya..

    ReplyDelete
  5. SS ada dok kuar saya bukan robot ni... kenapa ya...saya manusia ni...
    robot mana reti komen2 ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entahlah! Robot carik makan agaknya...

      Delete
    2. kih kih kih...ZF mengadu domba...itu sebenarnya nk uji ZF bijak meneka ke tak

      Delete
  6. haha.. bace dah sekerat jalan... mmg gile panjang! nampak gayenye kne tinggal komen dulu sebelum telupe nk comment ape.. opss! =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tarik napas berbau tu dalam2... Hembus kat jamban.. Keh keh keh....

      Delete
  7. agak2... SS ade salalsilah dengan Hang Li Po tak?? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang li po x pasti lak... Tapi ho ho liaw mungkin... Ha ha ha

      Delete
  8. adoi saba je la salah tarikh... tapi ok ap SS.. boleh buat liputan nasional day dorg... blom ade lagi blogger yang wat camtu.. keh keh keh XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye laa tu... Korang sedap2 ciplak... SS yg hazabedah!

      Delete
    2. hahahhahahhaa... tarik nafas ss... jamban pintu no 2 kosong tu! =D

      Delete
  9. anyway... pembukanan tajuk je dah best da SS! so pasni boleh dah pilih nk travel ke tahun mane! =p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ke tahun mana apanyee Sayang? Apsal cam tunggang terbalik je ayat? Kalah Cina Bukit! Kah kah kah

      Delete
    2. cine bukit tido lagi tu....... shtt..... ckap pelan2.... bahahahhahaha ;p

      Delete
  10. yela tiket dah beli... gile nk batalkan? ngigau duet terbang setahun tu! XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang fikir kite travel tu enjoy budget kaya raya... But... Actually not! Budget miskin ok! Bila dah perhabis kat tiket... Maka yg lelain kena kurangkan!

      Delete
    2. ala biase la tu SS.. tanggapan org macam2.. p letak tepi je sume tu.. yang penting.. tiket dah beli.. hotel dah tempah... so ape lagi.. enjoyy!! enjoy to the max! =D

      Delete
  11. aikss tapi yang hotel tu pon satu... takkan dorg lupe tarikh nasional day dorg kot.... boleh pulak dah tempah nk on hold... hotel mane tu SS? so next time bole la kita avoid...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Most hotel di Xi'an macam tu waktu SS tempah tu... So... Memang x boleh nak cakap apa...

      Delete
  12. kos tuka tarikh tu sama ke SS untuk semua location? adeh... pejam mate je la.. n kne bebetul spend time kat sane!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kos tukar sama utk semua... Lebihan tiket je lain...

      Delete
  13. Xi'an!!!!yeahhhh,I kalau merah xsilau mata tapi klu kaler pink, rabun lagi teruk.. HAHA..
    *JELING MUMMY NGAN KJM

    ReplyDelete
    Replies
    1. huk huk huk...ehh ada org sebut nama mummy ea.. hahaa :p

      Delete
  14. haha.... say yay to tiket baru! rase lege mcm lepas berak! bahahhahahaaaa!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sape pon tak kan mengaku kalu dah berak tengah jalan! Kah kah kah

      Delete
    2. hahahahhahaahha.... naseb dalam toilet.. lege... ahhh~

      Delete
  15. patutlah menyepi je lately ni.. drama bermula sebelum bertolak lagi.. sabariah ye Wa Ah Kak kacak jelita tu.. (sorok sengih kat bawah tudung).. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bawah tudung ada apa? Keh keh keh...

      Delete
    2. bunga cinaaa... heheheh tolong jawab =p

      Delete
    3. bwh tudung ada bawal hahaahha

      Delete
    4. Bawal masak 3 rasa... kah kah kah..
      * Sakit perut...

      Delete
    5. aip..bawah tudung adalah rahsia..haha

      Delete
  16. dok cuba meneka kemana destinasi Kanda, yes I betul.. Kem salam org Xi'An ye.. except BB.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti SS kirimkan salam kat orang masjid xi'an eh... Masjid di mana islam mula berkembang di china... Doakan agar SS mampu berdoa kat sana...

      Delete
    2. SS .. mummy nak kirim gambar dan citerkan historynya sikit.. mesti bestkan... :D

      Delete
    3. tak sabarnya nak mendalami sejarah Islam disana...

      Delete
  17. yah! gardenia mmg sedap makan begitu sajaa!! hahaha..... fevret tikala hujannnn turunn n malasss!! hahahahha =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha... kite nk jadik duta gardenia ke ape nih SS..?? hahahaa

      Delete
  18. selamat pergi dan kembali kanda2 berdua.. hati2 disana and enjoyyy ur travel... Love you dari kedah singgah kejap kat penang ke johor sampai Xi'an..hehe

    ReplyDelete
  19. I like your style travel 'kampungan' tu sebab I pi KL pun print map... HAHAHA...
    (jangan habaq kat org tau)..
    *tutup muka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abis laaa semua org baca komain nih... Ha ha ha

      Delete
  20. SS HH.. semoga selamat perjalanan yaaaa.. sampaikan salam pada Jackie Chan! kehkehkeh =p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jackie Chan kat Hong Kong terbatuk2 namanya diseru kat sini... Ha ha ha...

      Delete
    2. bahahahhahaahhahaha.... lari bawak tudung periukkkk tutup muke...... XD

      Delete
  21. Mintak bantuan org yg tggal disana utk memudahkan perjalanan tapi rupanya harapkan pagar tapi pagar roboh(pepatah cipta sendiri).. HAHA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harapkan pagar... Pagar tak boleh harap! Kah kah kah

      Delete
  22. Replies
    1. seru wak plak... wak dah xdapat top komentar...haha

      Delete
  23. ke thailand pun sama ...jangan pilih tarikh panas ...mcm hari jadi raja dia ke, tahun baru ke, tarikh merdeka ke...kalau tak memang mencari nahas..harga hotel jadi tripel & semua barang akan naik harga berganda2

    ReplyDelete
  24. entry ni patut ada lagu background lah SS,baru sesuai..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahahahahha... sokong! lagu please! =D

      Delete
    2. mummy dah dengaq... ingat salah blog aritu..hahaha :P

      Delete
  25. SS, u sama ngan I, very the village punya stail, bawak kompas untuk solat n bawak buku nota ke hulu ke hilir.tapi call card x pernah..negara I pergi semua pandai cakap omputih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak semua negara omputih pandai cakap english taw... Tetap jugak ada adegan hayam hitik!

      Delete
    2. hahahahha.... time tu la bakat teater diperlukan! =D

      Delete
    3. macam europe tu.. bukan semua tmpt reti omputeh..baik I yg dok kampung reti jgk ber I U...haha

      Delete
  26. hati u olls memang tegar...kalau dah kata nak pergi,kena usahakan jugak walau terpaksa keluar duit extra

    ReplyDelete
  27. semoga percutian SS dan HH berjalan lancar ye..

    ReplyDelete
  28. thanks for the tips untuk tarikh panas tu.teringat ada tourist datang Malaysia time raya complain sebab semua kedai tutup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu mesti niat nak beli roti... Keh keh keh...

      Delete
  29. soklan terakhir,cmane sebut Xi'an tu? Jhi-an?Ci-an? Kesian?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ajis baca bunyi syair... Sudin baca bunyi arab... Ramlee baca x bunyi langsung! Kah kah kah...

      Delete
    2. klu xsilap X dia akan jadi Ci.. klu xsilap laaa... klu silap, lantak lerrr... hahahaha

      Delete
  30. Setuju SS..kita travel ikut our own way..don't care what people say.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asalkan sempurna dimata kita...

      Delete
    2. Yg penting hati puas..kekdahnya duit aku kan,suka ati aku hehe

      Delete
    3. dan jugak hati kita... kehkehkehh =p

      Delete
  31. Sedihnya kena byr extra utk flight ticket!

    ReplyDelete
  32. SS buleh pakai baju sejuk bulu-bulu nanti..bertambah kacak jadinya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakai baju bulu kang org ingat kungfu panda berjalan... Ahaksss

      Delete
  33. Wow..family menetap disana..bestnya...tp merajuk la plak...tak dapek nk nolong

    ReplyDelete
  34. SS buleh pakai baju sejuk bulu-bulu nanti..bertambah kacak jadinya..

    ReplyDelete
  35. Kasihan SS..macam-macam dugaan sebelum berangkat ke Xian, JM doakan semoga perjalanan lancar selepas well preapared but kita hanya merancang Allah yang menentukan

    ReplyDelete
  36. Cantik lukisan tu..berseni sungguh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seni tu halus... Orang seni tu orang halus ke mak? He he he...

      Delete
    2. Boleh satu geng dgn ank Mak..(eh I ada ank ke hehe)

      Delete
  37. Assalamualaikum SS....memang tak baca habis la nampaknya....asyik dok dengar lagu jer.....camne ni.....lagu best pula tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm... Sila laaa layan selagi ia masih berputar... He he he

      Delete
    2. lagi best kalo SS yang nyayi... haaaaaaaaaa.. amacam? heh heh heh.... =)

      Delete
  38. Cantik lukisan tu...kreatif....apapun jangan bazirkan kertas tu....penat pokok hidup.....kalau nak buang...pos kat saya yer.... (Buat muka tak malu pula...hehehe)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak de tisu kertas pon berguna buat lap bontot! Kah kah kah

      Delete
  39. Takpe SS, belajar dri pengalaman kan. Sy pun tak tau ade cuti yg smpai nampak kepala je kt Xian tuuu haaa...

    Sampai sana nnt just have fun and enjoice the makan makannnnnn!

    Sedapnya sate kambinggggg diaaaa. Sampai harini dok teringat2 ui.

    :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khayze... You help me a lot! Muahhhh!!! Love u!

      Delete
    2. SS... tolong tapau sate kambengg ituuuuuu balik JB....... hhahahahhahaa =D

      Delete
  40. waaaa....
    happy holiday..
    henjoice!

    ReplyDelete
  41. Entry ni even ojg to dibaca dgn santai je. Cerita pon relax n lawak. Slmt ber ho ho liday le xian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahaksss... Cerita merapu kepunden... Macih... Insyallah!

      Delete
  42. Saya pun belajar dalam kelas yang masa Golden Week/National Day(s) tu, kita tak digalakkan travel ke China.

    Baca 3-4 kali baru faham 514L tu apa benda. Slow sangat saya ni. hahahahaha :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. 514L secret code! SS tunggu gak sape la yg akan perasan... Keh keh keh...

      Delete
    2. Me me..i perasan..sebutan orang Melaka

      Delete
    3. Tengok sekali dah tau...hihi bab tu nak nyumpah tu laju benor

      Delete
    4. Ahaksss... Mak memang terror...

      Delete
  43. SS ada Mastercard visa tuu..I ni myKad je adooo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak yah propa laa mak... Nampak naaaa nipunyeee.. he he he...

      Delete
  44. Harga bilik pun macam dah ikut harga lelong...noted itu time jangan travel ke china.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan pegi China on Golden Week... Nanti menyesal!

      Delete
  45. SS, kalau tak silap AA kenakan panalti tukar tarikh cuma RM100 jer dulu, RM200 sebab international kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Surat kabo dulu boleh buat selimut... Sekarang? Surat kabo dah makin kecik!

      Delete
  46. selamat mengembara di Xian SS & HH.....moga tak jumpa drama2 yang tragis ya.

    ReplyDelete
  47. PLM baru balik pagi ni dari Tiongkok... SS dah gerak ke blum ni. Kalau belum sila donlod Betternet VPN kat google play. Apps ni boleh bypass sekatan nak guna kat social media kat sana. Itu pun on off...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS tak pakai google play... SS pakai iTunes... He He He... Dah malas kot nak bermedia sosial kali ni... Tak de sape nak carik kalu SS hilang pon... He He He....

      Delete
  48. aiyo ~ sampai macam tu dia punya haloba.. mam***

    Save jpurney and jangan lupa bawak bawang putih bebanyak keh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak buek camno... bertabah laa yo.. he he he...

      Delete
  49. wowwww....tarik napas dalam2 bila nka baca entry nihhhhhh....pjggg woooo...but i likeeeeeeeeeee.....hingga ke noktah terakhir baca....gigihhhhhhh....hahahahahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Noktah terakhir katanya... Kegigihan anda kebanggaan kami.. Kah Kah Kah...

      Delete
  50. huihhhhhhh.....byk gak tu yg ditambah tuuuuuu....tp nk buat mcm mn kan...daripada susah2 kt sana..baik tuka jer laa tarikh....redha jer la kan....kalau sy pun sy akan buat mcm tu jugak.....sy lg la...lagi cepat cuak.....huhuhuhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susah dulu pendapatan... Susah kemudian amik pendapatan orang... ha ha ha...

      Delete
    2. abih laa pendapatan org tu kena kebas hahahha

      Delete
  51. Bila sebut China ..macam teringin je nak lari kat Tembok Besar China tu.. adehhh berangan tak habis2 mummy ni kan..hehhe :p

    ReplyDelete
  52. Moga selamat pergi dan selamat pulang na...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah... Terima kasih mummy... Muahhhhhhhhhhh!!!

      Delete
  53. rasanya masing2 ada cara tersendiri kan..kena hormat la kan....mgkin cara yg kita selalu guna mgkin xsesuai dgn org lain....so biar la ikut kaedah masing2.....sy setuju dgn kaedah SS...bukan nk bodek ke apa...tapi hakikat...kdg2 ada masa teknologi mengecewakan kita di saat kita memerlukan....dan memerlukan kita kembali ke jln manual....hihihi....sy pun xgemar org bandingkan cara kita dngn cara dia....yg peting kita selesa dgn cara kita dan tidak mendatangkan kemudaratan pada org lain..rasanya tak salah kalau org memberi cadangan cuma yg bikin sakit hati bila kondem kita bila kita xnak guna cdgn kita..adehhhh......saling hormat menghormati tu kan amalan mulia......ehhhhh...pjg plak komennyee....hahhahahahahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak amik duit gaji orang pon kansssssssssssss... Kah Kah Kah..

      Delete
    2. cuma kebas pendapatan org jer la kan kah kah kah

      Delete
    3. perasan sejak 2 menjak bila sibuk ni kak D selalu komen panjang.. boleh kumpul wat entri ni...HAHAHA

      Delete
  54. Ehhh... jgn notty2 jugak.. kirimkan gambaq yg cantik2 dan unik ye... Tak dapat pergi mengembara melalui gambar pun ok gak..:D

    ReplyDelete
  55. huihhhhhh.....cantik nyer lukisan separuh masak tuhhhhhh....SS....meh bg kat saya lukisan tuhhhhh......hahahhaa...muka tak malu mintak.....sy mmg suka semua yg lukis2 nihhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahakssss... Tu contengan cakar ayam... Malu nak kasi kat orang... ha ha ha..

      Delete
    2. huihhh...kalau cakar ayam dh mcm ni..yg xcakar lg laa cantik kannnn.....hhahahahahhaa...nak malu per....cantekkk tuhhhhh..........nnti buatkan utk sy tauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.....hahahhahahah

      Delete
    3. SILA BAYAR ye Kak D... hahahahaha

      Delete
  56. Oooo baru mummy teringat kes aritu yg kata tak jadi tu.. bukan sebab jerebulahh.. salah tarikh rupanya... hadoiii SS!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye mummy.. Yang SS tepak kat FB dan IG sebelum ni...

      Delete
  57. Sakit hati jugak kalo harga bilik hotel bole up down sesuka hati... eee geram lak baca... Huh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu pasal sebelum pegi kena mintak double confirmation dari pihak hotel... Jangan main booking je tak follow up... Kang terdampor sepi kat kaki lima.... Sob Sob Sob...

      Delete
  58. moga pengembaraan SS dan HH kali ni dipermudahkan ye....semoga selamat pergi dan kembali yerrrr....have fun......muahhhhhhhhhhhhhhhh....heheheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks darling... I will... Rasa semangat lak! Ha Ha Ha...

      Delete
  59. Aku naked! hahhahahaa.. SS oh SS!

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS tunggu jugak sape yang akan perasaan dengan perkataan 'naked' yang SS tulis tu... Keh Keh Keh..

      Delete
    2. hahaha ... bahaya perkataan nekad ni kalau typo :p

      Delete
    3. hahhahaha...takeshima jap bila baca bab naked tuhhh....tatiba kepala dok pkir...mcm len jerrr ejaannya...kah kah kah

      Delete
    4. Siap bukak kamus tak U'ouls? Kah Kah Kah...

      Delete
  60. Tukar tarikh je Air Asia dah menjana duit... jenuh aihhh...

    ReplyDelete
  61. Mummy kalo berjalan memang suka print segala info dan buat nota sikit.. bukan takutkan bateri hbs sebab power bank kan ada tu pun kalo ada tempat charge la..hahha ..tapi takut sekiranya takde wifi, takde coverage.. huh ! memang sengsara... biarlah org kata kita old school sikit.. asalkan takde masalah dikemudian hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu dah segala tok nenek bateri habis... Ada wifi depan mata pon tak guna mummy... akhirnya... kembali ke pangkal rahim... ehh... pangkal jalan... keh keh keh...

      Delete
  62. erm... memang patut plan sendiri jer kot SS, susah kalau harapkan orang ..., lainlah kalau travel agen kan, tu pun takut kena tipu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak sangat drama... Malas dah nak harap sesape... Sebab tu SS x nak putus asa dulu... Try yg termampu....

      Delete
  63. Oh my dugaannya! Same with me, mesti mau print as backup walaupun dah ada dalam phone.Tak sabar nak tunggu posting Xian nih :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Doa doakan semoga ada berita baik dari Xian... He he he

      Delete
  64. Selamat mengembara SS dan HH..moga selamat pergi dan balik satu badan. Nanti post entry cepat tau bila dah jejak tanah Xi'an. Aku menunggu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setapak melangkah... Dua langkah ingatan kanda pada dinda... Cewahhhhh!!! Thank you makkkkkkkkkkkkkkkkkk!!! Muahhhhhh! Ha Ha Ha...

      Delete
  65. Gila bapak nak mahal, eh gila mahal gila!!! dah lepas gi tempat lagi jauh dah dgn price tu! part celah cekuang tu kelakor HAHAHAHA. Takpe ada kertas, buat habis bateri mati!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hamboihhh Hamboiiiiihh! Suke bebeno laa tu kannn... Kah Kah Kah.... Memang giler bafak mahal wahai radin... Nanges2 I'ouls merajuk sakan... Gitewww... Kah Kah Kah....

      Delete
  66. get ready ye SS..JM datang menyerang

    ReplyDelete
  67. mula-mula tertarik dengan perkataan ni "Xian" ada 30 perkataan Xian dalam entri ni..so leh dapat ole2 dari sana tak ;p

    ReplyDelete
  68. Adoi..part ada saudara tu dah best tapi jenis x 'mesra' saudara itu yg rasa jauh..kalau dah tahu org nak beli tiket ke Xian..pesal x ckp jgn beli on National day..kan x pasal saudara kat sini dah kena tukar tiket..cost lagi..hurmmm nasi dah jadi bubur..sabar ye SS..semoga this trip success..lagi pun all preaparation dah completed so doa kepada Allah semoga semua berjalan lancar ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu laa dugaan... Hopes jadi pengajaran juga kepada org lain...

      Delete
  69. Terima kasih sebanyak bintang di langit untuk SS!!!! terharu!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Enjoy your day dear... Muahhhhhhhhhhhhhhhh!!!

      Delete
    2. ok chop tarikh.... nasiblah ada org tu nak wish kat sni... I alls tahuuu

      Delete
  70. Terima kasih juga di atas doa tu aminnn!!!!

    ReplyDelete
  71. SS ...

    Kita doakan agar SS dan HH selamat pergi dan selamat kembali ...

    Muga trip SS diberkati Allah ...

    SS;

    Coretatan SS begitu menghiburkan ....

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...