Friday, 25 December 2015

Kembara Xi'an - Berbahasa Tuhan

Entry sebelum boleh jolok kat SINI...


"Jika kita punya niat baik... Tuhan selalu berikan jalan"...

Terus terang aku katakan... Niat pertama yang aku sematkan kat kepala otak berjambul aku ni... Di awal mula berangan untuk ke Xi'an adalah kerana aku teringin sangat nak tengok Masjid Xi'an dengan mata kepala aku sendiri...

Dapat tengok sekejap pon jadilah! Kenapa? Sebab... Pertama... Peti telebesen...
* TV... He He He...


Kedua... Aku teringatkan AM! Aku baca kisah AM diblognya.. Tentang pengalaman kali pertama AM jejakkan kaki ke Xi'an untuk melanjutkan pelajaran di Jiaotong University Xi'an beberapa tahun yang dulu...

Susah senang AM sepanjang kat sana... Pada aku dan HH lah tempat dia mengadu... Aku hanya tolong dia setakat yang aku mampu...  

Bayangkan... Seluruh family aku ramai2 hantar dia ke KLIA2 dengan linangan airmata... Iring dia dengan doa... Sokongan... Kasih sayang...
* Dah macam hantar orang pegi naik haji...

Berat! Berat! Berat sangat nak lepaskan dia pergi waktu tu... AM nak buktikan kepada bangsa Cina bahawa orang Melayu juga mampu mengusai Kesusteraan Cina dengan lebih baik dan berada sebaris dengan mereka... 

Bangsa Melayu ku tak akan dipijakkkkkk!!! Itu janjinya... Yes AM! You did it! AM bukan saja pelajar pintar... Tapi berjaya harumkan nama Malaysia dipersada Antarabangsa! 

Mengimbas kembali cerita AM sepanjang belajar di Universiti...  Percayalah... Silibus pembelajaran di Malaysia dan di China.. Macam langit dengan bumi... Kita sangat jauh ketinggalan... Sorry to say... Sistem pendidikan di Malaysia hari ini tak berhabisan dengan bahan ujikaji saja! Dan setiap perubahan itu hanya menyusahkan pelajar dan guru...

Masa AM masuk semester satu... Macam2 ujian yang AM terpaksa tempuhi... Kadang rasa nak  menangis... Rasa nak give up! Sebab terpaksa kejar pelajar lain yang jauh lebih matang dalam pelajaran... 

Soalan basic budak tingkatan 1 di China pon AM tak boleh jawap! Bayangkan! Bayangkan! Bayangkan! Semester pertama dah stress!  Tapi alhamdulilah... Berkat doa.. Sokongan keluarga yang tak henti... Lama kelamaan... Akhirnya dia berjaya menamatkan pelajaran...

Hari ini AM adalah seorang guru di Sekolah Cina... Dan perlahan2 buka kelas tuisyen... Dia pula ajar anak2 Cina... Keh Keh Keh...

Ingat ye U'ouls... Kejayaan yang kita kecapi bukan terletak pada usaha dan doa kita sahaja... Tapi kuasa doa dan sokongan dari orang lain juga!

Berbalik kepada Masjid Xi'an....  Di Masjid Xi'an itulah AM berdoa dan berjanji nak belajar bersungguh2... Bawa harapan seluruh keluarga yang nak lihat dia berjaya...

Seperti aku... AM sangat beriya untuk sampai ke Masjid Xi'an sebaik kakinya jejak di bumi Xi'an... Paling sedih tu... Dia pergi sendirian... Tak ada orang temankan... Dan dia belum biasa lagi dengan keadaan sekeliling di Xi'an...

Dia langsung tak rancang perjalanan... Dan main redah aje... Memang sedih aku baca kisah AM mencari jalan untuk ke Masjid Xi'an tu...

Sungguh.... Sungguh aku terharu dengan kegigihan dia... Bayangkan... Dia yang pandai cakap China pon... Boleh tersesat barat... 

Aku??? Namun... Aku bernasib baik... Aku belajar dari kesilapan dia... Perjalanan aku nak menuju ke Masjid Xi'an tu... Allah permudahkan...  Sebab... Bila dah sedar diri ini bodoh berbahasa China... Jadi...

Aku layangkan Question Card...




*** Mari menuju kejayaan ***

Sepanjang perjalanan menuju ke Masjid Xi'an tu... Aku ingat... Adalah seketul dua Cina cengkuang yang aku layangkan Question Card kepada mereka...

Semua berikan kerjasama... Last sekali pada seorang nyonya muslim... Senyum manis aje sambil menunjukkan arah Masjid Xi'an...

Honestly... Sepanjang aku berada di Xi'an setakat hari ini... Aku dapat melihat dari sudut yang positif...

Aku perhatikan... Orang2 tempatan Xi'an ini peramah... Ke mana saja kami pergi... Ada saja orang tempatan kiri kanan menegur dan cuba untuk beramas mesra dengan kami... Most mereka akan kata gini "Cong ceng cong ceng Malaysia?"...

Nampakkkkk? Nampakkkkkkk? Nampak sangat ramai orang Malaysia kat sini... They'all langsung tak sebut Indonesia ke Brunei ke... Malaysia ok... Malaysiaaaa... Bangga riak kejap... Ha Ha Ha...

Sayangnya... Kami tak pandai berbahasa China... Setiap sapaan mereka kami terpaksa balas dengan senyuman sambil berkata "Wa pu che taw Mandarin"... Ohhhhhh sedihhhhhh!!!!

Nak cari Masjid Xi'an senang aje... Lorong nak ke Masjid Xi'an berada di awal jalan Muslim Quarter... Berdekatan dengan Drum Tower...

Kalu dari Drum Tower... Akan nampak pintu gerbang ini di sebelah kiri...

Apa signboard warna biru arah Masjid Xi'an kat tepi atas tu... Sebelah kiri depan pula adalah Drum Tower... Nampak kaaaa Aci????

Kiri dan kanan banyak kedai menjual pelbagai barangan... Tapi.. Mahal! Kena pandai tawar harga sampai jadi manis! Aku tak nak shopping dulu... Aku nak ke Masjid...

 Jalan je terus hingga nampak pintu gerbang ini di sebelah kiri...

Map Masjid Xi'an ada kat tepi...

Masjid Xi'an dibina pada zaman Dinasti Tang semasa pemerintahan Maharaja Xuanzong sekitar tahun 685 hingga 762... Antara masjid paling tua di China... Di sinilah Islam mula berkembang...

Jom masuk kawasan Masjid... Kawasan Masjid Xi'an ni memang tersangat luas... Aku pon tak sempat nak pusing habis sebab keadaan kat dalam dah makin gelap dan sunyi...

Banyak tempat yang aku tak cover sebab tutup untuk renovation... Kalu nak datang sini untuk lawatan... Eloklah datang waktu Zohor... Jangan datang waktu Asar... Kecuali untuk solat...

Entrance Fee dikenakan... Tapi.. Kalu U'ouls muslim... Beri lah salam... Assalamualaikum! Jadi dapat masuk secara percuma...

Nak masuk hingga ke hujung akan melalui banyak pintu gerbang... Dan menapak agak jauh ke dalam...

Lagi pintu gerbang...

Ada perigi lama...

Apakah ini?
 
Aku dapati... Memang banyak tempat solat... Macam bilik2 atau ruang2 untuk solat... Boleh pilih nak solat kat mana pon....

Kami tanya orang masjid tempat ambil wuduk...  Ada sorang apek muslim bersongkok haji... Pek Song Kok bukan nama sebenar... He He He...

Pek Song Kok beriya tunjukkan kami tempat amik wuduk... Betul2 kat sebelah ruang solat gambar di atas... Tapi... Tempat yang dia tunjuk tu menyeramkan dan gelap gelita!

Berada di tingkat satu.. Dan bukannya ada air pon... Pelik! Then cepat  kami keluar balik... Sebab... Kunci pintu tempat tu selak dari luar... Buatnya ada orang tutup pintu dari luar... Tak ke matikkk kami terkunci kat dalam... Adeiii....

Kami jalan lagi menuju ke Masjid... Agak jauh menapak untuk sampai ke sini...

   Inilah Rumah Allah...

 Dan aku menjadi tetamunya... Syukran! Syukran! Syukran!

Dedaunan menguning di kiri dan kanan masjid...




*** Berbahasa Tuhan ***

Sesampai aje aku kat ruang depan Masjid ini...

Aku lihat...

Kayu masjid yang masih utuh...

Kami beri salam kepada penjaga masjid... Dan minta izin untuk solat... Rupanya ada ruang khas untuk wanita bersolat... Hanya bertutupkan kain langsir di bahagian kanan masjid ini...

Beriya penjaga masjid tu tolong tutupkan kain langsir.. Dan... Ruang dalam masjid hanya untuk lelaki sahaja...

Mungkin pada waktu kami sampai tu... Orang sedang sibuk untuk siapkan diri solat jemaah Asar... Hanya lelaki sahaja dibenarkan berjemaah di dalam...  Sementara HH ambil wuduk... Tetiba azan Asar bergema...

Ya Allah... Terus rasa sebak di hati ini... Inilah suara azan yang aku nak dengar sangat sangat dicuping telinga ku... My wish granted! Aku sempat capai handphone dan rakam untuk dikongsikan bersama U'ouls! Boleh tengok kat Youtubu ScdhaSein...

HH datang dengan basah kuyup gigil2... Dia kata "toilet kat sini hancing"... Aku "Erkkk!"... HH "Sejukkkkk! Gigil!"... Aku "Ko dengar tak azan tadi?"... HH "Dengar"... Senyum...

Hanya HH saja yang boleh solat... Aku tak boleh solat! Tapi... Itu tidak menghalang aku untuk berbahasa Tuhan... Dan... Pada HH juga aku sandarkan harapan... Kumpulkan segala doa kami... Doa sungguh2 kerana kami datang dari jauh...

Dan semoga doa kami yang baik2 Allah makbulkan... Aamin...

Sementara HH solat... Aku pon meninjau2 sekeliling... Aku kagum tengok ukiran pada pintu kayu ni... Perghhhhhhh!!!

Unikkan ukiran pada dinding Masjid Xi'an ini?

Dah sempurna solat... Aku mintak izin penjaga masjid untuk masuk ke dalam masjid... Biru... Biru... Biruuuuuuu...  Mata aku memandang... Sejuk... Sejuk... Sejuk... Hati penenang jiwa ini... Ya Allah... Hilang segala penat lelah letih ku...

Bentangkan ku permaidani...

 Ada pakaian sembahyang disediakan di bahagian belakang masjid...

Mengintai orang solat... * Senyum

Wa Ah Kak dan Masjid Xi'an...

Hati siapa tidak terusik... Melihat ukiran ayat Al-Quran di dinding kayu seluas Masjid ini... Subhanallah!

Zoom in ayat Al-Quran ini di dinding kayu ini... Subhanallah! Halus tapi jelas sangat tulisannya... Sempurna!

Sesungguhnya solat itu tiang agama...

 Rasa sedih pulak nak melangkah keluar dari masjid ini...

Seribu kenangan manis aku bawa pulang... Puas dapat spend masa kat sini seadanya...


 *** Pulang ***

Jika U'ouls datang ke Masjid ini... Andai U'ouls ada rezeki berlebihan... Hulurkanlah derma semampu mungkin untuk bantu Masjid dan umat Islam di sini... Semoga tangan yang memberi mampu meringankan beban kepada si penerima...Kami pulang tinggalkan Masjid Xi'an...

Menapak lalu semua pintu gerbang...

Cing Ge Mok bukan nama kucing sebenar menunggu kami di penghujung jalan...He He He...



*** Mata kasi cuci ***

Aku layan kedai2 sepanjang jalan... 

Peniaga kat sini...  Ada yang agak aggresif... Tapi boleh tawarkan harga paling rendah...  Kena bertikam lidah dan membuang masa...  Kalu tak beli nanti kena jeling! 

Agak kontra dengan peniaga di Muslim Quarter... Peniaga di Muslim Quarter tidak aggresif... Tak beli pon tak apa... Dan fix price... Dan mood aku pulak pada ketika ini malas nak layan... 

Sebab...  Masa aku mintak harga murah... Dorang jual mahal... Aku dah blah... Baru terpanggil2 turunkan harga... Aku lak yang jual mahal... Terus berambos tak toleh lagi... Keh Keh Keh...  

Well... Aku punya prinsip hidup... Sekali aku merayu... Orang tak peduli.. Aku sabar lagi... Kali kedua aku merayu... Orang tak peduli jugak... Aku bertabah lagi... Tapi... Masuk kali ketiga... Orang jual mahal lagi.... Aku terus berambos dari hidup orang tu! Sebelah mata pon aku tak pandang! Sape rugi? Aku ke? Hek!
* Brahim pendek pon bukak dadu 3 kali aje... He He He...

Aku jalan ke depan lagi...  Jumpa kedai t-shirt ni... Sambil jeling2 kedai sebelumnya... Aku beli t-shirt Xi'an...

HH dok sibuk pilih...

Dah settle shoping...  Kami terus menapak balik ke hotel... Update activity sepanjang hari kat Warden Jay Emm... Tak boleh tak update... Nanti Warden merajuk... He He He...Dengan ini berakhirlah hari kedua aku di Xi'an!  Dan... Terimalahhhhhhhhhhhhhhhh...

Video aku dok layan minah sebelah aku ni hentak perut... Make sure dia makan kenyang2 dan ceria... Sambil layan view Masjid Xi'an... "Bye"... He He He... Boleh tengok di Youtube ScdhaSein...



BERSAMBUNG...

81 comments:

  1. chantek sunguh ukiran kayu masjid xian tuuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Sangat cantik. Tinggi nilai seninya :)

      Delete
  2. telekung purple HH tuu pon chantek jugak ;)

    ReplyDelete
  3. teringat masjid beijing kat rantau panjang yg memanjang xde air., huhu2

    ReplyDelete
  4. kentong xde erk kat masjid xian nih, ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin SS tak jumpa, kan besar masjidnya

      Delete
  5. sedap suara pengacara dalam video tuuh ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh jadi pengacara kat TV3 lah..

      Delete
    2. Makin glamourla orang tu lepas ni :)

      Delete
  6. Nanges dulu bc mukadimah AM...

    Mn blog AM mana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya baru nak tanya blog AM. Alhamdulillah, gigih dia harung hidup sampai abis belajar :)

      Delete
  7. complete & detail...Xi'an mosque

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak details sgt sbnrnya.. Ada part penting x pegi sebab dah gelap

      Delete
  8. lawa la baju merah yg gambar first tempat shopping tu. sutera ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Area masjid tu memang laluan jual sutera...

      Delete
  9. Seronok baca mukadimmah tu, very motivated!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pulak, baca tajuk entri terus ternyanyi lagi Hattan Rendang Tak Berbuah ;) then, senyum...senyum dan senyum sampai habis entri :)

      Delete
  10. Entry ni antara yang paling best! seronok dapat jejak sana :)

    ReplyDelete
  11. Wah wah wah. Allah beri rejeki jejak kaki ke masjid xian. Siap dgr laungan azan lagi. Pengalaman bharga.

    ReplyDelete
  12. Untunglah diorang kenal Malaysia.. Saya kat Korea dulu diorang ingatkan from India.. Sedih betul.. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indiaaa??? Ada buat show bollywood x? Ha ha ha...

      Delete
  13. Utuh sungguh masjid tu..dah beribu tahun usianya..dari Dinasti Tang..huhu..

    ReplyDelete
  14. Subhanallah.. cantiknya MAsjid Xi'an.. patutla SS nak sangat pi sana...

    Besar pulak tu.. jenuh jalan

    ReplyDelete
  15. Nice mosque...
    Alhamdulillah.. sampai juga wa ah kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun tumpang gembira. Satu lagi impian travel SS tercapai. Dah leh cross bucket list :)

      Delete
  16. Wa ah Dik nak try buat list watak2 drama "Xian SSS datang"

    Teraju utama : Wa Ah Kak.
    (HH nama apa ? Lu Ka Wan ke? )

    Okay... seterusnya dibantu oleh...
    Lu Cu Ngap.
    Dok Kaun Ter.
    Dok De Pan.
    Pek Di Ri.
    Moi La Wa.
    Wak Tek Si.
    Men Cu Ka.
    Gad Ce Gat.
    Me Re Pek.
    Pe Ma Las.
    Kpop Ko Non.
    Spek Te Bal.
    Bang Sa Tay.
    Bang Ta Rik.
    Bang Per Hati.
    Bang Sap Kok...
    Bang Ge Lak...
    Bang Se Lebu...
    Bang Kua Li...
    Bang Hen Sem.
    Tuk Jen Dol.
    Pek Song Kok.
    Cing Ge Mok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makkk aihhhh... Take note watak nampaknyeee... Keh keh keh... Drama belum abisss!

      Delete
    2. Ini kalau SS betul2 buat drama, leh lantik Huda jadi production manager :)

      Delete
  17. Wa ah Dik nak try buat list watak2 drama "Xian SSS datang"

    Teraju utama : Wa Ah Kak.
    (HH nama apa ? Lu Ka Wan ke? )

    Okay... seterusnya dibantu oleh...
    Lu Cu Ngap.
    Dok Kaun Ter.
    Dok De Pan.
    Pek Di Ri.
    Moi La Wa.
    Wak Tek Si.
    Men Cu Ka.
    Gad Ce Gat.
    Me Re Pek.
    Pe Ma Las.
    Kpop Ko Non.
    Spek Te Bal.
    Bang Sa Tay.
    Bang Ta Rik.
    Bang Per Hati.
    Bang Sap Kok...
    Bang Ge Lak...
    Bang Se Lebu...
    Bang Kua Li...
    Bang Hen Sem.
    Tuk Jen Dol.
    Pek Song Kok.
    Cing Ge Mok.

    ReplyDelete
  18. Carpet tu bersinar2
    .. mcm karpet baru sempena raya

    ReplyDelete
  19. Perhhh wa ah dik begitu gigih membaca tiap entri... dah mcm nak ambik exam.
    Boleh dpt hadiah pembaca ter ba ik tak?
    Kih kih kih

    ReplyDelete
  20. Perhhh wa ah dik begitu gigih membaca tiap entri... dah mcm nak ambik exam.
    Boleh dpt hadiah pembaca ter ba ik tak?
    Kih kih kih

    ReplyDelete
  21. Alhamdulillah, tahniah SS & HH.. Akhirnya Allah tunaikan sampai ke masjid Xian..

    ReplyDelete
  22. Wahhh akhirnya sampai SS dan HH kat sana

    ReplyDelete
  23. lama dah masjid ni...tapi masih utuh

    ReplyDelete
  24. Kagum je baca kisah pasal AM tu. Saya memang kagum kalau tengok orang Melayu pandai cakap Cina ni.

    ReplyDelete
  25. Masjidnya walaupun nampak lama tetap cantik.

    ReplyDelete
  26. Wow..klasik nya masjid..bila dibina tu..time laluan suterakah?

    ReplyDelete
  27. Tahniah AM..hanya bersemangat kental bisa kecapi kejayaan..Mak tumpang bangga

    ReplyDelete
  28. Cing Ge Mok buat mata cemey tgk SS hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak kena sunat Cing Ge Mok nih... He He HE...

      Delete
  29. Indahnya senibina Masjid Xian. Alhamdulillah Ss dah sampai. Teringin pulak nak ke sana. Jom buat rombongan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cer buat rombongan kak kiah... he he he...

      Delete
  30. Mereka kenal Malaysia.. bestnya.. mungkin sebab malaysian ramai kat sana kan?

    ReplyDelete
  31. Sejuknya tgk masjid tu, kapet biruu..Halus sungguh ukiran ayat quran kat kayu tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ukiran tu sepenuh dinding seluruh masjid..

      Delete
  32. sebak lak bila baca kisah AM tu....kegigihan dia kebanggaan sy....jgn pernah putus asa.....kem salam kt dia tauuuuuuu heheeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. xterpikul rasanya dibahu....erkkkk....hik hik hik

      Delete
  33. waaaa....meriahnye jual makanan kt dpn signboard tuhhhh....nmpk mcm sedap jer tuhhh.....makanan jugak yg dia nmpk...adehhhh....hahahhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hikhikhik kita serupa, Sis D :)

      Delete
    2. U'ouls ni kan.. Keje lain tak de... Membaham je kejenya.. Boleh geng dgn si HH tu.. Ha ha ha..

      Delete
    3. kah kah kah....mata otomatik tgk makanan.....siaya taa kuwatttt...kah kah kah

      Delete
  34. serius sy pun tumpang kagum...dgn ukiran seni bina masjid tuhh.....sungguh halus....walaupun masjid tu dh lama tetap utuh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Part yang kat pintu tu yang buat SS terkesima rama rama...

      Delete
    2. rama-rama...ellaaaaaaa....har har har

      Delete
  35. sy suka biruuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu.......cantikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk....hahhahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeayyyyyy....titew dh lama nk geng ngn awaaaaaaa.....hahhahaaha

      Delete
  36. wa pu che taw mandarin also ma. hehe ... rasa bangga gak la SS bila diorang sebut malaysia :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboiiii.. sepeking cina hooo.. he he he..

      Delete
  37. memang sangat unik la masjid xian ni ... bestnya SS dan HH dapat jejakkan kaki kat sana :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang unik... Tapi sayang jugak sebab tak dpt cover semua... Pegi yang penting2 aje...

      Delete
  38. Jika kita punya niat baik... Tuhan selalu berikan jalan

    Setujuuuuu! Macam manapun, Allah akan lorongkan jalan ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu Tuhan izin maka sampai laa SS...

      Delete
    2. dulu masa say gi china sorang2 dulu, saya pun buat question card / flash card macam ss buat. sebab senang nak communicate dengan cara mcm tu

      Delete
  39. koya n sambil bermimipi g melancong ke sana dah ekin ini

    ReplyDelete
  40. SS ..

    Sedih lak baca kisah AM ... ada ker SS tulis dalam BLOG SS? Nak baca gak ler ..

    Walaupun negara komunis , namun peninggalan sejarah di jaga baik dan masih di guna ...

    Namun , klu kita ke negara di mana lahirnya Nabi kita , Ugama kita, peninggalan sejarah habis di buang tanpa kesan ...

    Sedih !!!

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...