Tuesday, 1 December 2015

Kembara Xi'an - Xianyang International Airport

Entry sebelum boleh ramas kat SINI...


Lepas aku dah lambai tangan kat Jay Emm...

Tinggalkan dia bersama sedu sedan syahdu syahdan... He He He...

Aku pon scan lah passport dan scan hand carry bag macam biasa...

Suasana di KLIA2 hari ni agak lengang... Tak perlu beratur... Mungkin sebab hari bekerja...

Everything smooth aje... Ibarat kata Jay Emm "Semua lampu trafic lite warna hijau"... Kah Kah Kah...

Aku dan HH menuju ke Gate P8...

Gate P8 ni jauh giler ok kalu nak banding dengan Q... Kena naik tangga bagai pulak... Hadoiiiii!

Sesampai je aku kat Gate P8...

Bauan manusia China cengkuang menusuk hidung... Ohhhhhhh!!!! Tidakkkkkkkkkkkkkk!!!

Bau apa????????? Bauuuuu berakkkk!!! Kah Kah Kah...

Tenggelam ok bau minyak wangi Incanto Shine yang aku pakai ni!

Sia2 je aku melaram dengan minyak wangi... Akhirnya kalah dengan perfume najis manusia... Hadoiiiii!

While waiting HH pegi solat... Aku duduk laa lepak2 sambil layan message dengan Jay Emm... Hi Hi Hi...

Tunggu punya tunggu akhirnya kami dibenarkan masuk ke perut pesawat D7 346...

Dalam kapal terbang...

Situasi ini yang berlaku...Perhatikan... Perhatikan... Perhatikannnnn..

Belum apa2 minah sebelah aku ni dah beramas mesra dengan Apek cengkuang sebelah dia...

Yang si Apek ni pon rajin melayan... Orang Pasir Gudang, Johor... Huh!

Nasib baik wangi skit... Kalu tak... Mahu aku kepit hidung aku kat penutup tingkap tu... Keh Keh Keh...

Tepat jam 18:15...

Maka...

Terbanglah akuuuuu... Yeahhhhhhhhhhhhh!!! Terbanglah akuuuuuu ke Xi'an China!

Seperti biasa... Arrival form akan diedarkan...

Tengah dok nak isi form... Si HH perasan something tak kena dengan Arrival Form tu...

Cer U'ouls baca apa yang ditulis kat belakang Arrival Form ini...Adussss!!!

Kat Arrival Form tu di tulis "Aliens"...

Ehhhh! Aku naik UFO ke?

Raba raba badan sendiri... ET ke aku???? 

Kecik hati! Patah hati! Sampaiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii hati Wa Ah Kak yang cukup Kacak Jelita Tampan Anggun ni digelar Aliens!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Patut ke?

Ingat ye U'ouls!

Sekali U'ouls jejak kaki ke Tanah Besar China...

Secara automatiknya... U'ouls bergelar Aliens! Kah Kah Kah Kah...
* Gelak sambil rasa nak hagul kepala kat hot seat merah depan aku tu! He He He...

Tak sampai satu jam duduk dalam kapal terbang...

Tetiba makanan diedarkan... Makkkk aiiii! Cepatnya!

Aku dah tak tahu nak sumbat cemana lagi dah...

Sebab... Fish and Chip yang aku pulun dengan Jay Emm masa kat KLIA2 masih berenang2 gaya bebas dalam perut...

Suka tak suka... Aku try jugak sumbat Nasi Beriyani Vegetarian ni dicelah2 usus perut ku...

Apek cengkuang sebelah HH tu tanya HH "You vegetarian ke?"...

HH jawap "Tak lah... Ini aje yang I dapat order"...

Jemput makan U'ouls... Rasa tak laa sesedap mana pon... Cehhh! Ayat sombong sebab dah kenyang... Cer time kebulur nak mampos... Confirm sampai ke butir kanji terakhir aku telan... He He He....

Apek cengkuang dah lentok2 membuta... HH masih study Kitab Busuk...

Dalam travel...

Aku dan HH ada part masing2...

Biasanya...

Aku akan stress out diri aku macam nak mampos  dalam mencari dan kumpul maklumat sebanyak mungkin sebelum travel... Dan dijadikan Kitab Busuk...

Sebab...

Aku tahu HH tak banyak masa...

Sebab tu... Gambar yang U'ouls nampak di atas tu... Dia baru nak last minutes mentelaah dan fahami perjalanan kami...

Pada aku itu bukan masalah besar... As long dia faham cara nak tuju tempat2 yang kami nak pegi...

HH tak akan banyak tanya... Sebab Kitab Busuk aku tu lengkap dari sumber data yang sah!

Dan tugasan HH pula adalah semasa travel...

HH akan congak budget... Settle payment.. Beli tiket attractions... Dan... Berkomunikasi dengan orang ramai...

Well siapa aku untuk menidakkan kemampuan dia?

HH punya diploma dan degree dalam accounting... Dah biasa dengan audit dan very good public relationship kerana bekerja dengan orang ramai...

Yes! HH akan lebih aggressive dari aku...

Namun...

HH tak akan buat something tanpa persetujuan bersama...

Itulah rahsia bagaimana kami kekal selama 9 tahun travel bersama...

Bertekak????

Of coz lah ada!

Sebab kami bukan kategori Pak Turut!

Bertekak tanda kami nak yang terbaik untuk diri kami!

Luah perasaan lebih baik dari kaw pendam rasa dan cakap belakang!

Kami tak amalkan polisi keji itu!

Sebab kami adalah cermin bukannya duit syiling!

Lepas study Kitab Busuk...

HH main games favorite dia... Lately... HH sangat addicted main games...

Ipad aku tu... Dia buat macam harta dia...

Sejak dia gila main games...

Jangan harap aku boleh pegang iPad sekarang ni...

Confirm dia resah gelisah markonah dan tarik muka 14! Ha Ha Ha...

Aku hanya layan perasaan sensorang dengar iPod sambil menjengah jendela....
* Jendela yee U'ouls... He He He...

Masa aku jengah jendela...

Aku dapati...

Kapal terbang yang aku naik ni terbang rendah!!!

Perghhhh!!! Macam tak percaya yang aku boleh melihat kelipan lampu2 di darat...

Serius lebih rendah dari biasa! Seriau pulak rasa... Adeiii...

Sesekali kapal terbang akan bergegar kuat... Macam air pocket pon ye jugak... Dan semua orang diminta untuk duduk di tempat masing2...

Akhirnya... Aku touch down juga di Xianyang International Airport pada jam 23:15...

Pilot umumkan... Suhu malam ini adalah 9 Celcius...

Aku dan HH dah berpandangan sesama sendiri...

Gigil U'oulsss... Adussss...

Dan waktu di China dengan Malaysia adalah sama!

Atau dalam erti kata lain tiada beza waktu...

Jika di Malaysia dah jam 11:00 maka di China juga 11:00...

Ada faham kaaaa Aci??? He He He...

Sesampainya aku di Arrival T3, Xianyang International Airport...

Lampu2 di airport seakan2 malap dan sayup2 aje...

Sunyi sepi!

Yang riuh cuma suara penumpang yang baru mendarat...

Kami pon menujulah ke Imigresen Counter...

Honestly...

Setiap kali aku nak melepasi imigresen untuk check-in passport...

Hati aku memang tak akan terlepas dari debaran!

Dup... Dap... Dup... Dap...

Dag... Dig... Dug... Di dalam daaaaadaaaaaa... Hati berbungaaaa... Amboiiiiii.... Ehhhhh! Ternyanyi pulak! Ha Ha Ha..

Namun...

Usah risau ye U'ouls...

Proses untuk check-in passport tersangat laa mudah...

Mereka tak akan tanya banyak...

Tadah muka kaw kat depan camera...

Snap berkeping gambar...

Then berambos!

Tak ada adegan kecut pundi berdepan dengan imigresen!

Kat depan U'ouls tu nanti ada button icon senyum hingga ke masam untuk rate Imigresen yang bertugas...

Stragigi aku nak kasi cepat proses check-in adalah tekan button paling bagus walaupun muka imigresen tu macam tongkeng ayam! Kih Kih Kih...

Dah melepasi  Imigresen...

Aku tercangak...

Hanya ada 2 signboard aje... Int'l Hongkong/Macao/Taiwan Arrivals dan Connection Flights... Ehhhh! Mana signboard claim baggage??????

Huh! Kena menapak ke depan lagi... Barulah nampak signboard Int'l Baggage Claim... Huh! 

Inilah rupa tempat Claim Baggage... Agak luas dan besar...

Lengkap dengan CCTV...

Aku perhatikan... Orang2 di sini agak kurang adab...

Mungkin masa kecik dulu... Dorang tak makan rempah ratus Adabi...

Mereka telan rempah ribu Adababi... Itu pasal perangai serupa Adababi... He He He...

Main suka suki kawww je tolak2 orang...

Macam kawww sorang je yang nak amik bag!

Mata tuuuuu... Mataaaaaa tuuuuu...  Mataaaaa tuuuu letak kat tapak kaki!

Habis aku yang tercongok beso balak ni di langgarnya...

Tak carik pasal ke namanya tuhhhh??

Aku dah jeling2...

Namun...

Useless argue with stupid! Sebab dan bangang kann... Tak kan kita pon nak sama bangang... Ha Ha Ha....

Lepas aku amik bag...

Aku ikut signboard yang ada tulis 'Inquiry'...

Aku ingat nak terus ke Information Counter je...

Nak mintak tolong callkan pihak hotel untuk jemput kami...

Tup Tup...

Ehhhhh! Mana Information Counter????

Tak nampak pon...

Ye U'ouls... Memang kami tak nampak...

Sebab...

Kami carik pakai mulut bukan pakai mata! Kah Kah Kah...

Sebenarnya...

Belum sempat nak cari kat mana Information Counter... Tetiba.. Si HH nampak public phone tegak berdiri ensem tepi dinding kaca...

Untuk pengetahuan U'ouls...

Di Xianyang International Airport ni ada sediakan panggilan percuma untuk Local Call...

Di ulangi... PERCUMA! PERCUMA! PERCUMA! Perghhhhhhhhhhhhhh!!!

Yes! Percuma 3 minit untuk sekali panggilan!

Tapi...

Tidak boleh ulang nombor yang sama dalam masa 30 minit ok...

So... Gunakan kemudahan ini sebaiknya...

Public phone Digital... Jakon jap... Nampak beno aku dah lama tak pegang public phone... He He He...

Apa lagi... Meh kita try dial sendiri pihak hotel! HH tengah berusaha keras mendail! He He He...

Cara nak mendail nombor telefon local Xi'an...

Kalu kat dalam slip hotel U'ouls tulis +862933123395...

+86 adalah Country Code China jika U'ouls call dari Malaysia...

29 adalah State Code untuk Xi'an... 
* Contoh kalu kat Malaysia... 07 utk Johor 03 Selangor...

So... Bila dah sampai Xi'an... Just dial 33123395...
* Abaikan +8629 tu... Tapi kalu U'ouls call dari Beijing atau memana juga dalam China selain Xi'an kena masukan code 29 tu...

Ada faham kaaaaa Aci????

* Yang dah pernah pegi China 80 juta kali... Bolehlah abaikan tulisan merah tu... Dah pandaikan sangat kan... Travel tak pakai kertas katanya...

Akhirnya... HH dapat jugak bercakap dengan pihak hotel...

Tapi perasaan cuak tetap ada... Sebab... Pihak hotel ni agak broken Englishhhhh!!! 

Apa2 pon... Kita kena pastikan... Keyword yang mesti pihak hotel tangkap adalah "Airport, Gate dan 314"... That's it!

Di sinilah kami menunggu... Gate 314...

10 minit sudah berlalu...

Masih tak nampak bayang sesiapa pon menjemput kami...

Aku sedikit resah...

Ditambah angin sejuk di luar...

Tetiba ada sorang nyonya bertudung hitam Kau Co Mel bukan nama sebenar.. He He He... Menyapa kami dengan senyuman...

Dia cakap dalam bahasa Cina "Cong ceng cong ceng"... Tapi... Kami tak faham...

Dan HH pon membalas sapaan dengan berkata "Wa pu ce tau Mandarin"... Ha Ha Ha...
* Muka HH confident abisssssssssss... He He He...

Makcik tu siap pegang2 bahu aku macam nak dipeluk2nya aku kat situ...

Begitulah keakraban apabila muslim bertemu muslim walau tanpa mengenali satu sama lain...

Aku terharu dengan layanan begini... Serius aku terharu!

Dalam tengah menunggu...

Aku perhatikan

Ramai orang menderu2 ke arah bangunan seberang yang berhadapan dengan Gate 314 ini...

Mungkin ramai yang nak ke Hentian Teksi...

Kalu U'ouls nak cari teksi... Silalah ikut laluan depan Gate 314 ok... Dan follow je signboard Teksi... 

Hati masih meronta tertanya....

Mana orang yang sepatutnya jemput kami nih????? Mana?????? Mana???????? 

Adakah rupa dia manis macam Jackie Chan? Atau hodoh macam Feng Mawww???? 

Nampak tak betapa tak menyabornya Wak Ah Kak... Padahal baru 10 minit tunggu... He He He... 

Entah kenapa seminit yang berlalu bagai 10 tahun aku menanti... Cewahhhh!!! Keh Keh Keh....

Disebabkan aku tak suka menunggu macam orang berak batu... 

Jadi...

Berkatalah aku pada HH "Ko tunggu sini... Jaga bag... Aku nak ke seberang bangunan... Mana tahu kot ada tempat menunggu yang lain"...

HH akur... Tidak membantah... 

Aku perhatikan...

Kat seberang bangunan tu memang untuk ambil teksi... 

Berduyun teksi menunggu...

Dan aku perhati lagi... Tak ada pulak private car menunggu di sekitar... 

Tapi... Dalam gelap aku macam nampak kawasan lapang seolah dataran... Adakah itu tempat parking kereta?

Dalam kepala otak aku ni generate...

Andai kata tak nampak bayang orang jemput kami di Airport ni...

Aku plan untuk amik teksi aje ke hotel...

Then...

Aku patah balik ke Gate 314 tadi...

HH masih busuk menunggu di situ... He He He...

Aku ceritakan apa yang aku nampak di seberang bangunan...

HH kata "Aku nak masuk dalam... Aku nak try call hotel lagi"...

Aku "Ok... Aku tunggu sini"..

Lepas call... HH pon beritahu "Hotel kata On way! Kita tunggu at least beri lagi 10-20 minit"...

Aku tanya HH "Cemana kita nak tahu siapa jemput kita? Hopes dia tulis kat kertas!"... 

HH diam...

HH pegi kat beberapa orang yang seolah macam menunggu orang di depan Gate 314 dengan menyapa "Shunda Hotel? Shunda Hotel? Shunda Hotel?"... Orang A jawap "No"... Orang B jawap "No"... Orang C geleng kepala...

Huh!!! Sekali lagi otak masih berlegar soalan yang sama... Mana orang Hotelllll nihhhhhhhhhhhhhhhh??????????????????? Mana????????????? Manaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa???

Adakah kami akan membusuk di Airport??????





BERSAMBUNG...

195 comments:

  1. entri Xian dah keluar entri Bandung? dah jai sirap bandung lah tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehhh... Tak yah nak mengata orang punya entry eh... U punya pending lagi melambak... He He He...

      Delete
    2. kah kah kah....tutup muka malu

      Delete
    3. bahhahaah tumpang gelak kat sini jap =P

      Delete
    4. syukurla xda bnyak trip.. kalo dak da pening gak tatau nk citer mana 1 haha..

      Delete
  2. jap lagi lah sambung nak pegi mandi jap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak gi berak dulu pon I tunggu.. he he he..

      Delete
    2. tengok..klau SS up entri je mmg JM x sabor nk baca..nak terberak pun sanggup tahan ahahahaha

      Delete
    3. hahhahah....jgn tahan JM...sembelit kang

      Delete
  3. Alaaaaa membusuk kat airport ke? Ke? Ke? Nampak tak muka tak sabar nak tahu sambungan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apakahhh? Apakahhh??? Tungguuuuu.. He He He..

      Delete
    2. saspen kan Farrah! berdebar2 rasa

      Delete
    3. wah SS pun rerupis ke? ... semua tak sabar nak tunggu cerita SS :)

      Delete
  4. Saya tepesona kagum wow dengan public phone digital tuh!

    ReplyDelete
  5. Siapa tolak SS?! Siapa tolak SS?! Nak kena belasah dengan saya nih! Eh, saka Xian terkena tempias kat sana. Tetiba perasan gangster huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entiti tidak dapat dikenali.. he he he...

      Delete
    2. hehehehe terharu baca komen ni bila Farrah syg SS......

      Delete
  6. mcm biasa, wak farking dulu., ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Make sure reverse parking... Ahaksss..

      Delete
    2. Wak parking until new entri ;p

      Delete
    3. parking skg dh bebayar wak...hehehhe

      Delete
  7. Replies
    1. Takutttnyaaaa... Gigil dah tangan nihh... He He He...

      Delete
  8. nah..bila JM baca blog inilah cara dia komen....

    ReplyDelete
  9. 1. kalau ramas entri kat situ keluar air oren tak?

    ReplyDelete
  10. 2. yee...JM tggu kelibat korang berdua hilang dari pandangan...dalam hati 'berbisik' kalau dapat travel sama-sama kan best boleh beramas mesra

    ReplyDelete
  11. 3. kah kah kah...semua lampu traffic light hijau tu sbb JM langkah keluar rumah dengan kaki kiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu kaki kanan semua merah ke? he he he...

      Delete
    2. petua keluar rumah kaki kiri masuk rumah kaki kanan ;p

      Delete
  12. 4. aahahahah bera tara basuh itu kincin juga tara cuci..matik!

    ReplyDelete
  13. 5. HH memang peramah...baru jumpa je dah rasa bertahun kenal..harap2 HH baca komen JM yang ni..HH! kalau ada rezeki kita jumpa lagi eh on your besday..in shaa Allah...kita berdua je tak perlu hajak SS...hihihhi....SS jgn jelezzz!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok... I mark ur words... Jangan menyesal!

      Delete
    2. Jm... Kiter kena bawak ss.. Nanti kalau jm x hbs mkn cam ari tu camne kalau xde ss...

      Delete
    3. Korang memang ske buat SS cam
      Tong sampah!

      Delete
    4. ahaahahaha nada SS cam merajuk je...hurmm..betul jgk..kalau x habis makan SS boleh tolong habis..so SETUJU!!!!!!

      Delete
    5. X nak kawan! Lari pegi kat siti yang menaip!

      Delete
  14. 6. ahahahaha...Aliens katanya...ye..pergi Hong Kong dorang sebut"Alien" tau means ORANG ASING....ahahahah....terima je lah apo boleh buat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aikkk... apsal i tak perasan masa kat Hong Kong tu.....

      Delete
    2. di HK Airport..JM snap pic n upload dalam entri sbb pelik they call ALIEN...tulisan besar lak tu...hadoi

      Delete
    3. Masa kt hk ada isi form ek?? Ke kompius ngan macau.. Tapi takde chop kan???

      Delete
  15. 7. sian SS...perlu habiskan fish n chip JM punya..mesti perut tu senak kena tekan

    ReplyDelete
  16. 8. travel mcm tu baru best masing2 faham apa yg perlu buat..yes! HH mmg aggresive...i like her way...i like HH..i love SS ehhh! ada kaitan ke

    ReplyDelete
  17. 9. tongkeng ayam sedap tau ahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tongkeng ayam memang sedap... sebab semua lemak berkumpul di hujung tu. Di goreang cecah sos sodap.

      Delete
  18. 10. hurm dorang mkn rempah ada'ehem' itu sbb darah jadi panas..bila darah panas bertindak ganas...ce mkn rempah kari dari Kameq Deanna tu ;p

    ReplyDelete
  19. alamakkk... lepas tu ? datang x orang hotel tu ?

    ReplyDelete
  20. 11. kah kah kah...siapa tu travel x pakai kertas...not me

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesape yg rasa diri tu bagus! Kah kah kah

      Delete
  21. 12. "dalam gelap aku nampak kawasan lapang seolah dataran"....dalam gelap pun SS nampak? kalau JM dalam gelap nampak hitam hihihhi

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS punya spek ada ultra ungu punya cahaya.... nanti dia keluar *Bertukar* terus terang cahaya... hehehehe ingat ni citer power rangers ke... hehehehe

      Delete
  22. 13. saspen lak bab tggu driver dari hotel tu....agak2 driver tu dapat cari korang x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fullamak! Sekarang sis JM dah komen pakai nomborlah! Inilah yg dinamakan anjakan paradigma hahahah

      Delete
    2. ahahahaha...dah mcm jawab soalan kefahaman

      Delete
    3. Senang SS nak bagi markah! Kah kah kah

      Delete
  23. Haha.... habes lah sss halau cik manisah keluarcpondok lps ni

    ReplyDelete
  24. Replies
    1. apa yg menarik abe MKL...coba share sikit...sbb bila JM baca saspen adalah hihihih

      Delete
    2. Tak ada apa yg menarik... Merapu je

      Delete
  25. Cepat lah sambung....

    Sss ni bkn leh caya sgt....

    Lek je kang dia bukak kitab belanda .. hihihi

    ReplyDelete
  26. Aci2 bkk pintu la wey... Dh la airport nak tutup gate..

    ReplyDelete
  27. Masa menunggu tu tema lagu.. Ameng spring... "Aku kah yg kesorangan.. Ditimpa percintaan.,, janji manisnya.. Yg mendera... "

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mendera terdera didera,..sempat buat album tak HH sambil menunggu tu? :)

      Delete
  28. Susah gak ckp ngan org yg tak bape nak paham... Ur money is up to u how u want it to be... Xde paksaan kot nk soh ikut cara sapa2 pun .. Journey masing2 kot

    ReplyDelete
  29. Butang baju aku mana pah??? Dh tua2 pun bodoh!!!

    ReplyDelete
  30. Awat ramai sgt yg tak masak ni.. Lama dh nunggu nasi goreng pedas terbako nih!! Komen seround dua lagi...

    ReplyDelete
  31. salam singgah SS, selalu baca tak pernah komen, tapi entry ni, memang lawak, saya gelak je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan gelak mengilai taw.. nanti jiran sebelah kompius.. he he he....

      Delete
    2. adik masuk tanya tengok apa tu.. haha.

      Delete
  32. Muslim dari negara lain memang mesra kan.. memang bagus betul.. xmacam kita mesia ni.. senyum pun, org balas jelingan ja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang China muslim ni comel dan ensem... He He He...

      Delete
  33. keluarkan kamus u ols tu la, sebut sepatah dua.. haha.. akak tu paham ka sis HH cakap camtu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa ni belum nak keluarkan senjata lagi... Sabaq naaa... Tunggu next episod...

      Delete
  34. macam xbapa selesa ja tempat duduk dlm flight tu.. mesti berlaga-laga bahu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. berlaga-laga ok lagi.... jangan bersengol sengolan cubit cubitan.... he he he...

      Delete
  35. Replies
    1. Sekali sekala senaman jantung... keh keh keh...

      Delete
  36. Membusuk di airport.... wah sadisnya...agaknya mesti hotel tu jauh kut tu yg lama nak sampai.Cheh sangka baik konon.

    ReplyDelete
  37. Merenung ke luar jendela
    Bayu pagi meniup lembut
    Lihat bintang di angkasa...

    hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboiii... nyanyi laa pulakkkk ujan2 nih... abis lah banjirr... ha ha ha..

      Delete
  38. Kebanyakan orang China memang perangai diaoarang macam tu. Kami selalu je ada discussion pasal Chinese tourists' behaviors dalam kelas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeahhh... Sebab kecik2 tak makan rempah ratus adabi... he he he...

      Delete
  39. Assalamualaikum.....seronoknya seronoknya....saya kalau dapat dok tepi tingkap...rasa kalau boleh nak melekat ke tingkap tu lagi...nak tengok lagi dekat la kononnya......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.... Seat peberet SS memang tepi tingkap.. Tak leh dok tengah.. Kang muntah... Ha Ha Ha..

      Delete
  40. Assalamualaikum hai aliens mata 2 opss mata 4. Apapasal lah pelancong di panggil Aliens ek.

    Kadang-kadang untuk mengekal kan persahabatan dan menjaga hati kawan terpaksa bercakap belakang. Lepas tu seandainya berpeluang baru bercakap berterus terang. Dan bercakap belakang ni tidak semestinya kita berniat nak menikam kawan cuma kadang-kadang ianya lebih baik daripada dek kerana mulut yang terlalu ekstrem kita kehilangan kawan. Sebab itu peribahasa orang dolu -dolu... kerana pulut santan binasa kerana mulut badan binasa opsss badan tak usik perasaan binasa. Silaturahim sesama kita adalah lebih afdal. hehehehe.

    Apa yang terjadi kan terjadi
    Dengan keizinan Ilahi
    Aku menyakini yang kan terjadi tetap terjadi
    Aku menyakini yang kan terjadi tetap terjadi
    Pertemuan... di azali.. jom karok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perghhhhh... Komen ini boleh dapat satu entry... Ha Ha Ha... Sedapnye pulut.. Hi Hi Hi..

      Delete
    2. Jom kita buat pulut kuning cecah dengan rendag ayam...fuhhhh sodap beb hingga menjilat jari ya jangan menjilat pinggan haru ilang kemachoan.

      Delete
  41. alien??? kah kah kah....leh laaa tunjuk jari telunjuk bila jumpa org pehni....keh keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cukup ke jari telunjuk? Jari hantu boleh? Keh Keh Keh..

      Delete
    2. kalau jari hantu dh mksd len tu...kah kah kah

      Delete
    3. Maksud dia jari tengah kann kannn? Kah kah kah

      Delete
    4. mksd dia dh dkt2 ngn jari tengah tuhhh....keh keh keh

      Delete
  42. HH dip n degree accounting???....hokayyy....HH kita geng.....sep sikit....hahhahahahhaha....dlm kepala nyk nombor2.....duit-duit...ribu-ribu....juta-juta...tp semua tu duit org....kah kah kah........duit sndiri...puluh dan sa jer....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahap kire bulu.. Tak ckp stu sen... Gali jgn tak gali...

      Delete
    2. Korang boleh tido sebantal... Tido pon pegang buku kunci kira2... Ha Ha Ha...

      Delete
    3. HH....1sen pun nk kena carik...rasa nk mati carik 1 sen tuhhhh....kah kah kah

      Delete
    4. SS....sy prnah tido dgn kalkulator...kah kah kah

      Delete
  43. dag dig duggg.....haizaaaaa sangat la kannnnn....hhahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. one more... one more... keh keh keh...

      Delete
    2. leh masuk gegar avanza....kah kah kah

      Delete
  44. jendela???? mcm pernah dgr lagu nih......jendela dan pintu....Menuju ke hatiku....Telah terkunci Sejak berkurun nan lalu......erra pajira....hahahahhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ammmboiiii... Pitching ke laut nampaknya... Ha Ha Ha..

      Delete
    2. keh keh keh.....leh dgr smpai seberang laut tauuuuuuuu

      Delete
  45. aiyaaakkkk....drama xian pun bermula dgn pencarian pemandu hotel.....siapakah orgnya???? hensem ke???? kaya ke??? sama2 kita tggu episod akan dtg....sungguh seram cerita ni.....keh keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Drama Melayu kena suspen dulu... Keh keh keh...

      Delete
    2. saspen tol laaa citer nihhhh....sila sambung cepat.....kang asik berdegup jer jntug titew nnti....kah kah kah

      Delete
  46. ingatkan sikap dorang yg dok langgar2 orang ni dah berubahhhh..

    Belum lagi ghupenye....

    ReplyDelete
  47. Sejuknya Xi'an...sejuk camtu syok jenjalan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3 lapis baju mak.. Dah macam maskot A&W rasanya badan ni....

      Delete
  48. Hehe..perfume dan najiz bersatu dlm bauan wah ah kak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak mampu ada perfume 2 in 1 gitew?? Keh Keh Keh...

      Delete
  49. Sadisnya terus letak alien..racist sungguh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Raba raba kepala kot tumbuh tandok... he he he...

      Delete
  50. macam kejap je flight u olls..baru baca dah habis...huhu

    ReplyDelete
  51. cepatlah habiskan drama ni..jangan panjang sangat macam Green Green Grass by the River.. SS tau ke drama zaman tok kaduk tu..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Panjang macam gerak gerak khas aje.. he he he..

      Delete
    2. Kahkahkah green green grass gerak khas :)

      Delete
    3. Bunyik dah seakan akan kannnsss?? Kah Kah Kah...

      Delete
  52. bagus tul konsep travel korang.tapi, sebetulnya biar sorang je buat itinerary.kalau sampai 2,3 dah jadi pening.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang SS je yg prepare semua... HH ikut je...

      Delete
  53. eh, HH main game ape? hahhahaha...

    nina pun gila online game.. kikikiki

    ReplyDelete
  54. Game niaga... Bkk warung... Jual air...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah cisss.. igt main COC ke..

      Delete
    2. Please jgn ajar HH ni Nina.. Nanti merana iPad I... He He He..

      Delete
  55. baru approve komen?? hrmmm,., ingtkan semalm dh berjuta2 lemon wak nak bom romen2 sinih., xperlar, potong stim daaaa., huhu2

    ReplyDelete
    Replies
    1. kah kah kah..Wak oooo Wak.,....si SS tu bukan setiap minit ngadap blog so biasalah cam JM tggu masa free baru sempat approve..so kawan2 di luar sana kalau JM lambat approve tu minta maaf ye..bukan x nk tp x sempat..JM syg korang semua

      so Wak...komen je byk mana pun..komen Wak tu x hilang...SS akan approve nye lambat or cepat je..sabar ye Wak..sabar separuh dari iman hihih....

      Delete
    2. harhar2 wak gurau2 je uools., jgn amek ati naa ., wak pong syg korang semua., ;p

      Delete
  56. Wakakakaka..kelakar tul story wa ah kak...seriously best.cm baca buku cerita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan gelak kuat2... Kang jiran sebelah terbangun dari tido... He he he

      Delete
  57. Tengah membayangkan sejuuuuuknyeeer Xi"an.... tongkeng ayam....tongkeng ayam... tiba2 teringat lagu 'ayan'

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagu ayan tu apa bunda? he he he..

      Delete
    2. Ayam..
      Bermacam ayam
      Ada ayam kampung, ayam hutan, ayam siam
      ayam turki, ayam belanda
      Ayam Hutan, boleh terbang
      Ayam kampung dalamlah reban
      Ayam bandar di dalam pasar

      Ibu..
      Si ibu ayam
      Telor sebijik
      Riuh sekampung

      Kata bidalan, berkaki ayam
      kalau makan, ajak-ajak ayam.
      Kalau nak tidur, tidur-tidur ayam
      Kalau tak nampak itu rabun ayam

      Makan leher ayam nanti bersanding kepala teleng
      Makan tongkeng ayam nanti mulut tak reti diam
      Makan kepak ayam peha ayam dada ayam
      Satu tak boleh makan jangan makan bulu ayam


      Perghhhhhh

      Delete
    3. Makkkk aihhhh... Jalil Hamid je nih???? He He He....

      Delete
  58. tak sabar nak baca sambungannya! kelakor gaya penyampaianye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabar dinda... Akan kanda usahakan sambungan.. he he he...

      Delete
  59. Replies
    1. Yup... monopod kecik... senang nak bawak... tahan lasak... monopod beso dah jadi tokong kat umah... tak guna pon...

      Delete
  60. SS kang apek cengkuang baca ni baru tau..hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Matikkk laaaa SS kena pancung!!! Keh keh keh

      Delete
  61. disamping tergelak baca entry ni, komen komen sis JM yang siap bernombor tu jugak unik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen2 dah boleh dapat satu entry... Ha Ha Ha...

      Delete
  62. Cpt cpt update. Dah tak sabar nak tahu kesudahannya. Dah macam telenovela pulak. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesudahannya adalah tamat... ha ha ha...

      Delete
  63. Huissshhh SS..kalau Alien membusuk...jadi apekah...mcm lebih dasattt dr pelanggaran planet jer entry ni..hehhehe.... Tp memang Alienla..dieorng mmg susah nak komunikasi..toksah kata BM..english pun sendu skit..jenuh wei... ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita kena appoint Detektif Konon untuk menyiasat... Kih Kih Kih...

      Delete
  64. dah menjelang tengah malam kan . klu sis pun risau gak . lagilah kat tpt org yg kita baru sampai ... org cina ni ada bau hamis . mungkin sbb mkn daging babi kot ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan bau hamis je... baru sebtu.. senin... keahad.. ha ha ha...

      Delete
  65. lecehkan flight ke Xi'an ni..satu tu je flight yg ada, sampai sana dah dkt midnight..takleh tido kat airport kan..kalau akak mesti dah keluar peluh jantan betina..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu SS bukan takat peluh jantan betina... Pondan sekali.. ha ha ha...

      Delete
  66. uish xkan membusuk pun.. saja ni SS nak buat gempak ni..
    saspen ni..

    ReplyDelete
  67. ehehe time pegi Hangzhou memang kami berlima jugak bertudung.. semua pelik pandang kami.. kat emegresen mmg muka ketat gila.. kami buat dono je.. tapi lama gila kami nak lepas.. dekat sejam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. imigresen Xian paling senang.. Kejap je... Sebab... Airport ni tutup lepas penerbangan terakhir...

      Delete
  68. pastu dahla lama nk lepas.. keluar tengok angin ja ada.. lengang !! zombi land sungguh.. nasib taxi airport ada sbb mmg nak naik taxi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taxi ni murah sebenarnya... Sebab pakai meter...

      Delete
  69. HH ramah eh.. semua dia buat geng ehehe..

    ReplyDelete
  70. tudia komen JM skang cenggitu rupanya.
    mmg robot sungguh. siap bernombor.
    tak terkejor dah la jwbnye hahaha

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...