Wednesday, 6 January 2016

Kembara Xi'an - Mount Huashan [Cerekarama Jalan ke Syurga Episod 5]

Entry sebelum boleh peluk kat SINI..


Waktu ini... Orang semakin ramai... Ada yang baru naik ke West Peak... Dan semakin ramai yang berpusu menuju ke arah South Peak... Dah puas bersiar siaran di Puncak West Peak... Aku pon decide untuk turun dan menuju ke South Peak...

Dari kejauhan... Itu laa West Peak yang aku daki tadi... Aci ada bran tak nak mendaki? Ke cuma ada bra berdaki? He He He...

Tiba di pertengahan jalan... Aku "Kita duduk kat sini kejap boleh?"... HH diam dan hanya ikut... Duduk kat mana? Aku duduk tepi gaung... Betul2 lereng gunung... Situ je tempat paling selamat aku nak duduk... Kah Kah Kah...  Kalu kat Malaysia... Jangan harap aku nak duduk2 santai gini...

Dalam gambar... Muka kena control sado macho walau hati tisu basah! Nampak tak tepi aku tu... Beberapa langkah aje dah gaung.. Tak ada penghadang... Matikkkkk!!!

Aku nak duduk... Sebab... Nak tarik nafas lepas panjat tangga...  Entahlah... Tetiba... Perasaan ngeri menebal kat jiwa... Perasaan gayat tetiba muncul dari fikiran... Membawak hingga ke pundi kencing... Dari tadi aku tahan kencing... Nak kentut pon tak sampai ke hati.. Takut terkencing... He He He...

Ingatan ku pada tragedi telefon bimbit jatuh ke gaung tidak bisa ku padam kan...
* Puitis bafakkk habis bahasa Wa Ah Kak... Siap translate handphone kepada telefon bimbit... Kah Kah Kah...

Dan aku masih teringat ingat adegan tolak menolak semasa di West Peak yang hampir mengundang kecelakaan...
* Kecelakaan ye Aci... He He He...

Ohhhhhh... Tidakkkkk!!! Wa Ah Kak traumaaaaaa!!! "Trauma yang melanda menikam nikam jiwa... Selemah ku lemah daku berserah"...
* Bayangkan Linda Rafar nyanyi pegang microphone sambil tepuk2 dada... Pegang microphone ye... Bukan pegang Edry KRU... He He He...

Tak memasal Lagu Trauma Elite jadi OST dalam Cerekarama Wa Ah Kak... Kena bayar royalti tak?Aku tanya HH "So... Macamana? Nak ke South Peak ke?"... HH jawap "I'm just follower! You are the one to decide!"... Aku bertempek "Me??????"...

Lama aku duduk diam... Berfikir... Fikir... Dan terus berfikir... Kalu dilihat keadaan menuju ke South Peak ketika ini... Suasana sudah hampir tenggelam dengan kabus yang semakin menebal...

Aku cuma risau jika berlaku tolak menolak... Atau perkara yang tak diingini... Aku pandang HH... Aku pandang jalan ke South Peak... Aku pandang lagi HH... Aku pandang lagi South Peak...

Tetiba... Hati aku meruntun sayu... Aku tak boleh pentingkan diri sendiri... Aku ada beberapa hari lagi untuk guna tenaga di tempat lain di Xi'an ini... If something happen... Mesti perjalanan aku akan terhenti...

Jadi... Aku decide untuk tak meneruskan perjalanan ke South Peak... Cukup lah setakat West Peak saja... Rugi??? TIDAK!!! Aku percaya pada naluri yang Allah beri saat ini...

Allah gerakkan hati kata 'JANGAN!!!'...  Dan aku masih berfikir dengan waras!  Yes! Aku ada alasan kukuh untuk tidak meneruskan niat... Kabus membataskan pemandangan! TITIK!

Aku turun menuju ke Cable Car Station... Kaki dah start gigil...

Boleh beli ticket cable car di sini...

Marilah kita pulang... Selamat tinggal West Peak...

Selamat tinggal Gua Mat Al Bab bukan nama gua yang sebenar... He He He...

Mount Huashan yang semakin jauh ku tinggalkan...

Pemandangan waktu balik diselaputi kabus tebal...

Wa Ah Kak posing dengan stokin kundang dalam Cable Car...  He He He...

Cuaca pun dah semakin gelap...

Usahkan Cable Car di Malaysia... Cable Car di Korea pun... Kalu ada kabus sikit... Angin sikit... Dah stop operasi cable car betul? Tak kasi orang naik... Tapi di Mount Huashan? Lanyakkkkkkkkkk!!! Selagi cable tak putus... Selagi itu Aci boleh naik dan turun sesuka hatikkk! Ha Ha Ha....

Pemandangan yang aku tak pernah lihat... Kabus paling tebal yang aku pernah jumpa setakat ini....

Turun dari Cable Car... Aku roda2 sekitar bangunan... Usha2 souvenir... Tapi mahal! Then... Aku lelepak jap kat sini... Sejuk giler! 

Honestly... Kaki aku sangat menderita masa nak turun tangga... Cabaran turun tangga dalam keadaan kabus tebal memang menyeksakan...

Kadang kala aku rasa... Naik lagi senang dari turun... Sebab... Beban turun tangga nak menampung berat badan sendiri... Sumpah! Lutut aku rasa nak bersepai!

Turun laaa kawww tangga ye Aci... Nak sangatkannn... Hambekk kawww obatttt!!! Ha Ha Ha..

Kabus...

Pemandangan yang unik kan?

Dah tak nampak apa... Even dari jarak yang dekat...
 
Tu dia... Pintu gerbang pon dah tenggelam... Dah macam berada di kayangan... Kot muncul naga... Keh Keh Keh..

Nak mencari bas pon dah tak nampak...

Sebelum balik... Tengah sejuk2 beku tu... Sempat aku mencekik maggi goreng... He He He... Ku tinggalkan jejak di Mount Huashan di musim luruh...

 Bas sesunggut hijau dah tunggu... Mari lah kita pulang... He He He...

 Video Wa Ah Kak menderita sakit kaki boleh lihat di Youtube ScdhaSein... He He He...



BERSAMBUNG...

24 comments:

  1. gunung kayangan.. habis spek mata pun berwap.. kan2..

    ReplyDelete
  2. Pergh berkabus tebal, tapi dengan kabus tuh nampak misterius je.

    ReplyDelete
  3. Motip sgt tetiba ada lagu elite ... ha ha ha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gelak besar dgn ost utk entri ni. Siap terbayang aksi2 elite :)

      Delete
  4. Perhhh kabus tebal... nampak menyeramkan....

    Huuuu huuuu huuuu

    ReplyDelete
  5. Ala-ala KL masa jerebu haritu.. Hahaha.. Tebal betul kabus.. Yang gua tu unik betul.. Memang cable car tu masuk gua eh?

    ReplyDelete
  6. Tebalnya kabus.... erkk tu posing gaya ala-ala tayang stokin dan kasut ke?

    ReplyDelete
  7. seram tengok jurang tu...eehhh rietta yang membaca ni pown terasa sejuk tgk gambar berkabus tu...sangat cantik...sejuk sejuk, makan makanan panas mmg suatu kewajipan...hehehe....

    ReplyDelete
  8. uish.. tebalnya kabus... sejuk dengan dekat gunung lagi..

    ReplyDelete
  9. lutut wa ah kak dah okey? boleh pi Kinabalu pulak lah ea..?? hik2

    ReplyDelete
  10. salam!

    sangat cantik suasananya! terasa dingin

    ReplyDelete
  11. mesti superduper sejukkkkk!!!! kalau kabis kat malaysia pon dah sejuk usah kat hak ni , 100 kali sejuk ... over pulak :P

    ReplyDelete
  12. Abislah spek Wa Ah Kak berjerebu..kabus tebal gila sih

    ReplyDelete
  13. Tengok gambo dah terbayang kegigilan tahap kerepot..grrr laga gigi

    ReplyDelete
  14. huiyoooooooooooo....tebalnyeeee kabussss....dah macam jerebuuuuuu....

    ReplyDelete
  15. kalau hati tu berbelah bahagi campur tolak.....better jgn teruskan...takut terjadi perkara yg menyebabkan kita menyesal xikut kata hati.....sy selalu mcm tu...kdg Allah bagi hint kat kita....

    ReplyDelete
  16. kalau sy mesti ngeri tgk kwsn yg berkabus mcm tuhhh....macam dalam cerita seram....tetiba kuar pembunuh bersiri bawak kapak....eeeeiiiii...serammmmmmmmmmmmm hahahah

    ReplyDelete
  17. Subhanallah, cantik sangat view. Especially masa kabus belum agak tebal tu.

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum....

    Saya baru balik dari Xian, China. Pergi solo. Sempat jugak melawat Mount Huashan ni. Banyak ambik info daripada ur blog. Details sangat.

    Best dan berbaloi walaupun mahal jugak kos nye. Apepun.,

    Terima Kasihhh :)

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...