Wednesday, 6 January 2016

Kembara Xi'an - Mount Huashan [Cerekarama Jalan ke Syurga Episod 4]

Entry sebelum boleh picit kat SINI...


Selangkah kaki aku ni keluar dari Cable Car Station, West Peak... Aku tidak meletakkan harapan yang tinggi untuk terjah ke South Peak atau East Peak atau North Peak...

Andai kata aku mampu untuk terjah ke Peak lain... Maka itu adalah bonus untuk aku... Jika tidak.... Memadailah hanya lepak di West Peak sahaja...

Satu perkara yang aku nak ingatkan... Mendaki Mount Huashan adalah atas risiko sendiri! Jika sesuatu menimpa diri... Tidak ada alat bantuan kecemasan... Dan... Keselamatan? Tidak dijamin selamat!


Kat mana2 bahagian pon bahaya... Kurang penghadang... Jika ada pun hanya berbekalkan buluh dan rantai besi! Kalu kawww mampos atau hilang sekali pon... Tak akan ada pasukan penyelamat akan selamatkan kawww! Arwah dan berkuburlah kawww kat sana!

Sebab... Menurut kepercayaan mereka... Mount Huashan dikatakan "The Number One Precipitous Mountain under Heaven"... Jalan ke syurga katanya... He He He...

Yeahhh... Ingin aku ulang sekali lagi... Mount Huashan adalah salah satu antara lima gunung yang paling bahaya di China...

Empat gunung yang lain adalah  Mount Taishan di Shandong... Mount Hengshan di Hunan... Mount Hengshan di Shanxi... Dan... Mount Songshan di Henan...

Beginilah keadaan tangga nak menuju puncak West Peak...

Tangga ke Puncak West Peak hanya berpagarkan buluh yang jaraknya 1 meter dari tangga... Memang tak boleh pegang! Tangan memang tak sampai pun nak pegang buluh tu... Jauh!

Sepanjang mendaki anak tangga... Aku dan HH terpaksa berpegangan tangan sesama sendiri untuk seimbangkan badan melangkah anak tangga!

Pada paras ini... Buat lah pilihan... Nak ke West Peak? Nak ke South Peak? Nak ke East Peak? Atau... Nak ke North Peak?

Rujukan :

Musim terbaik untuk mendaki Mount Huashan adalah pada musim bunga iaitu dari March hingga May dan musim luruh dari September hingga October... Tapi aku pegi pertengahan November still ok... Cuma agak berkabus....

Ingat! Elak ke Mount Huashan waktu Chinese Holiday seperti May Day iaitu dari 1 hingga 3 May dan  National Day pada 1 hingga 7 October...


Cadangan Routes

Mula di West Peak ke South Peak ke East Peak dan berakhir di North Peak... Kenapa berakhir di North Peak? Sebab... Stuktur jalan di North Peak adalah lebih mudah kerana perlu menurun anak tangga jika bergerak dari East Peak atau West Peak...

West Peak

West Peak mempunyai tebing yang paling tinggi dan menegak... Memiliki ketinggian 2,086.60 Meter... 

Attractions : 
  1. Taoist temple atau dikenali Cuiyun Palace...
  2. Lotus Flower Peak

South Peak

South Peak mempunyai ketinggian 2,160 Meter... Dan merupakan Gunung paling tinggi antara 5 gunung bahaya di China.... 

Attractions : 
  1. Plank Wood...
  2. Baidi Temple atau dikenali Jintian Palace

East Peak

East Peak mempunyai ketinggian 2,090 Meter... Memerlukan masa lebih kurang 4 hingga 6 jam untuk mendaki hingga ke puncak! Sanggup? Kalau U'ouls berminat nak tengok sunrise... Bolehlah melepak kat sini dari jam 05:00 - 6:00 pada musim bunga... 04:30 - 5:20 musim panas... 05:00  - 5:20 di musim luruh dan  05:30 - 6:00 di musim sejuk...

Attractions : 
  1. Ladder in the air...
  2. Immortal's Palm Peak...

North Peak

North Peak mempunyai ketinggian 1,614 Meter...  

Attractions :
  1. Yangtian Pool
  2. Cloud Terrace Peak

Jadi...
    Do your mathematics!

    Budgetlah jumlah masa yang u'ouls perlukan dengan jarak ketinggian yang ada... Ukurlah keupayaan di badan sendiri... Mampu atau tidak mendaki sampai berdaki! He He He...

    Good Luck!


    Jika di Namsan Tower, South Korea...  Terkenal dengan love lock sebagai simbolik ikatan cinta abadi.... 

    Berbeza dengan Mount Huashan... Mereka menggunakan golden lock ini sebagai simbolik 'Good Luck'...

    Setelah melepasi anak tangga terakhir pertengahan West Peak... Aku disambut dengan angin yang agak kencang... Melayang badan aku kat atas tu... Jalan pon tak rata...

    Dan... Pemandangan inilah yang ku lihat di depan ku... Ciptaan Tuhan memang hebat... Gunung berlapis lapis...

    Aku toleh kanan... Aku nampak laluan untuk ke Lotus Peak...

    Nampak laluan Lotus Peak tu biasa aje kan? Kan... Kan... KANNNNNNNNSSSS???? Ha Ha Ha... Tapi percayalah... Dalam hati aku ni... Ada sedikit gentar... Berkali kali aku tunjal pertanyaan pada diri sendiri... Boleh ke aku naik? Boleh ke? Boleh ke? Last2 aku lepak2 aje kat tepi dulu...

    Aku perhatikan... HH lebih banyak diam... Aku tak tahu apa yang bermain kat fikiran HH... Jadi... Aku try amik mood dia... Redakan sel-sel otak dia yang mungkin sedang mengecut.. Keh Keh Keh...

    Aku dok berborak entah apa2 dengan HH... Just nak hilangkan rasa gentar dan kumpul balik kekuatan fizikal... Aku tanya HH "Nak naik tak?"... HH "Ntah! Nak ke?"... Aikkk! Aku tanya dia... Dia tanya aku pulak... Ha Ha Ha...

    HH memang suka letakkan aku as Decision Maker... Well.. I just prepare for the worse and hopes for the best... Fikir dan rasa dengan hati... Aku "Jom lah! Kita jalan pelan2"...

    Perhatikan! Tangan Wa Ah Kak tu... Tangannnnn tuuuu.... Tangan tuuu tak lepas dari pegang rantai besi tu! Muka kena control macho walau hati rasa nak nanges menyesal! Keh Keh Keh....

    Percayalah! Aku ngeri! Ngeri! Ngeri... Bukan setakat ngeri dengan ketinggian dan jalan yang tidak rata... Angin yang agak kuat kadang kala buat badan aku rasa tak stabil dan melayang...

    Dan bertambah rasa tak selamat bila aku berselisih dengan orang China cengkuang yang suka bertolak2 ok! Mata dan otak letak kat kepala lutut memasing! Macam dia sorang nak jalan... Orang lain ditolaknya nak kasi mampos!

    Kawww paham2 aje laa ye Aci... Orang China dan bukit berpisah tiada... Mampos pon tanam kat bukit... Kubur pon berbentuk sofaaaaaa!!! He He He... Aku ni????? Aku tak ingin nak berkubur kat sini! Jadi aku kena pertahankan nyawa selama aku di sini... Haishhhh!!!

    Nampak tak tali hitam tu? Itu cable letrik lampu... Main pasak gitu je... He He He...

    Tengah aku nak menapak lagi selangkah ke atas... Tetiba... Bunyi "Papppppp... Pappppp.. Paaaappp"... Iskkksss bunyi apa tu? Aku pon toleh belakang... Tengok tengok.... Orang tengah kecoh menjengah kat gaung...

    Ehhhh! Ada orang jatuh gaung ke?  Tak ada bunyi orang jerit 'Aaaaaaahhhhhh Aaaaahhhhh Aaaaahhhhhhh' pun.... Bisu ke? He He He...

    Rupanya... Ada orang terjatuhkan handphone... Handphone terjun bunuh diri ke gaung... Memang tak boleh tolong laaa kannn... He He He... Nasib baik handphone... Kalu orang? Adusssss...

    Melihatkan kejadian tak diingini tu... Hati aku mula rasa cemas dan trauma... Lama jugak aku berdiri kat pertengahan jalan... Terfikir fikir... Nak teruskan atau patah balik... Last last... Aku decide masukkan semua kamera dalam bag dan fokus untuk sampai ke atas...

    Cer U'ouls tengok laluan curam ni... Kalu tertolak sesama sendiri... Tak ke senang2 jadi superman... Superman ehh.. Bukan Rubiah Suparman! Keh Keh Keh

    Jalan pelan pelan... Yeahhhhhhh!!! Akhirnyaaaaa... Aku sampai jugak ke atas! Lap peluh jantan betina pondan! Kah Kah Kah...

     Sampai di puncak... Bolehlah nikmati teh kat sini...

    Aku ajak HH duduk... Sambil nikmati view kat sini... Aku cekik roti kaya yang kami siap2 tapau... He He He... Aku nasihatkan... Kalu nak bawak bekal... Bawaklah bekalan makanan yang ringkas... Jangan makan berat2... Air pon jangan minum banyak sangat...

    Kot kalu perut meragam nanti susah! Sebab... Toilet kat sini... Memang tahap kawww kena tahan nafas dalam2... Tahap puaka neraka baunya... He He He... Dah puas hentak perut... Jom kita bersiar siaran... He He He...

    Inilah Cuiyun Palace!

    Cuiyun Palace juga di sebut Taoist Temple...

    Tak sure apa menda ni... Diletakkan di depan pintu masuk temple...

    Amekkk kawww nyonya cengkuang sibuk amek gambar... He He He...

    HH mendahului aku mendaki ke Lotus Peak dengan semangat Waja... Wira... Saga... He He He

    Makkkkk aiihhhhh... Nak kena mendaki laaa pulakkkk!

    Mengangkang busuk laaa kawww kat atas tu... Mampu?

    We are here! Yeahhhhhh!!!

    Pemandangan sekitar....

    Dari jarak ini dah nampak East Peak... Jauhhhhh ok!

    Seberang sana adalah jalan nak ke South Peak...

    Dah puas berada di Puncak West Peak... Tibalah masa untuk turun....

    Cabaran turun tidak seperti cabaran masa naik... Sesekali kasut aku akan berselisih dengan batu yang agak licin... Hati2 ye U'ouls... Si HH banyak kali kena jerit dengan aku... Sebab... Dia degil! Berkali2 aku cakap... Jalan tu pegang rantai besi... Ehhhh! Dia buat pekak badak sumbu kat situ...

    Rasa gerammm pulak ulu hati aku nih! Mungkin dia rasa dia kecik... Padahal berkali2 aku nampak orang tolak2 dia dari belakang... Adeiii laaa... Sampai kat bawah... Orang dah semakin ramai...

    Aku tercari2 port untuk buat photography Sticky Note untuk Awesome People aku di SINI... Cari punya cari... Aku rasa kat sini paling sesuai dan kurang bahaya...

    Masa aku nak amik gambar Sticky Note...  Tetiba ada betina China cengkuang tah datang dari mana...
    Dia halau aku supaya dia boleh bergambar dengan kaum kerabat kat tempat aku berdiri... Siap tolak2 lagi... Dia ingat murah agaknya harga nyawa aku ni main tolak2 gitu...  

    Kawww ingat nyawa nyawa ikan aku ni sekupang dapat dua eh???? Or Buy One Free One???? Farajjjjjjjjjjjjjj Makkkkkkk Luuuuuuuuuu laaaaaaaaaaaaaa!!!

    Aku memang hangin kat situ...  Aku jeling sekor2... Sekor demi sekor menyelfie! Muka cam barbieeeeeeeeeeeee! Perangai cam 514L!!!! 

    Dorang berambos...  Aku pegi balik port amik gambar Sticky Note...  Memang banyak dugaan dan cabaran nak amik gambar Sticky Note kat Mount Huashan ni...

    Perlu tahu arah angin... Supaya Stick Note aku tak terbang... Kalu terbang... Memang nanges... Sebab nama2 pada Sticky Note tu aku dah siap2 tulis dan bawak dari Malaysia... Settle amik gambar Sticky Note...  Aku pon terus blah...

    Video Wa Ah Kak bersiaran sambil termengah boleh tengok kat Youtube ScdhaSein... He He He...




    BERSAMBUNG...

    54 comments:

    1. pergh..yang baca ni pun ngeri..seram...takut..kaget..semua ada.

      ReplyDelete
      Replies
      1. Saya pun sama,..huhuhu saya tak yakin saya leh sampai ke mana2 peak pun,...tahniah SS & HH!

        Delete
      2. Kadang fikir balik... Memang giler...

        Delete
    2. tahniah SS, sebab berjaya sampai dengan hati yang tekad. SS memang pakai hiking boots ke naik gunung ni?

      ReplyDelete
      Replies
      1. Pakai sport shoes tak berjenama pon cik sal... ha ha ha

        Delete
    3. mesti seram kan gunung ni, yelah, kalau kau mati pun diorang biarkan aje...huhu

      ReplyDelete
    4. kenapa xtau rasa sayu baca entri ni.. get well soon..

      ReplyDelete
    5. terus termati akal nak komen2.. tahniah sebab berjaya mendaki..

      ReplyDelete
    6. Entry geram ni perlu tapisan 18sx. Hahaha btw good tips

      ReplyDelete
    7. SubhanAllah indahnya ciptaan Allah. Tapi sungguh mendebarkan perasaan nak mendaki. Macamanalah agaknya diorang bawa peralatan untuk membina
      Cuiyun Palace tu ye. Fuh

      ReplyDelete
      Replies
      1. Itulah yang menjadi persoalan... Memang gigih taw boleh bina bangunan atas tu...

        Delete
    8. bila baca "Tak ada bunyi orang jerit 'Aaaaaaahhhhhh Aaaaahhhhh Aaaaahhhhhhh' pun.... Bisu ke? teringat dgn 1 teka teki.....apa beza orang jatuh dari tgkat 1 dengan org jatuh dari tingkat 10......kelakar....hahahahahahahah

      ReplyDelete
    9. perghhhhhhhhhh......scary nyer nak memanjat batu besar tuhhh...kalau sy...mesti dh laam berputus asa....coz memang xlarat nak memanjat batu tu...tgk org panjat dlm gmbr tu pun dh leh agak keupayaan sy mcm mn...huhuhuhuh

      ReplyDelete
      Replies
      1. Kita sekapal, Sis D. Bab ni memang saya kena sedar diri ;)

        Delete
      2. rasa nak putus haid naik... ha ha ha

        Delete
    10. huihhhhh...byk betol dugaan SS nk bwk sticky notes tuhhhhh.....kena halau bagai lagi....adehhhh.....boleh pulak main halau2 ye......xpe laaa...tpt dia....boleh laa nak wat cenggitu.....tggu laa bila dia naik gunung ledang nanti...kita sumpah dia jd nyamuk....biar dibelah di amik hati utk hantran kpd puteri gunung ledang....hahahahaha....apa laa yg aku merepek nihhh....kah kah kah

      ReplyDelete
      Replies
      1. Rasa nak memaki orang yang bertolak tu... orang china memang suka menyondol...

        Delete
    11. alolo ciannya...kenapa masa sskena halai..ss tak panggil kak yan..biar kak yan debik satu satu

      ReplyDelete
    12. hh lain kali jangan pegang rantai besi...pegang tangan ss yang macho tu...hihihi.

      ReplyDelete
    13. nasib tak terpeleset ye ss..kalau kakyan tu..kirim salam jelah..huhu

      ReplyDelete
    14. Waaahhhh ter haru ter haru...

      Apsal air mata mengalir ni ..


      Lap air mata jap

      ReplyDelete
    15. Yang penting ada jumpa tmpt minum teh.

      ReplyDelete
    16. Ehhh jap...

      Kiranya x lalu lah kt plank wood tu ea?

      ReplyDelete
    17. Hebatlah korang dpt sampai situ. Hu hu hu... hebat sesangat....

      Tima kasih tau bawak kiteorang g huashan ni...

      ReplyDelete
      Replies
      1. Memang hebat kan mereka berdua ni. Thanks, SS. Terharu mengenangkan susah payah SS nak capture sticky notes nama kitorang :)

        Delete
    18. Berapa ramai lh mati nk membuat jln2 kt huashan ni ye

      ReplyDelete
    19. Sss... air asia bukak new route to auckland. Start bli tiket mlm ni... travel thn 2017

      ReplyDelete
      Replies
      1. Insyallah... kalu ada rezeki... boleh laa smpi... he he he

        Delete
    20. Halus nye jalannnn. Hadang dgn tiang besi aje plak tuuuu...

      Kental lah SS & HH..

      ReplyDelete
    21. Bacakan utk Cekebon. Dia pula yang lebih2 tercungap 'dengar' entri ni. Hikhikhik saya tak cencor mana2 bahagian ;)

      ReplyDelete
      Replies
      1. Alamakkkkkk!!!! Cikgu sengaja kannnn.. Apsal tak sensor.... Adusssss.... Maluuuuuuuuuuuuu kemaluannn.... ha ha ha....

        Delete
    22. SS... ni nk habaq ni kiriman SS dh sampai dh

      ReplyDelete

    Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...