Friday, 5 February 2016

Kembara Xi'an - Terracotta Army Pit 2

Entry sebelum boleh pintas kat SINI...


Dari Pit 1... Aku menapak ke Pit 2... Tak jauh pon... Sebelah menyebelah aje... Kentut pon boleh dengar... Ha Ha Ha...

Inilah Pit 2.. Jom masuk!
Pit 2  di Muzium Terracotta Army, Dinasti  Xian Qin terletak 22 kilometer ke Timur Laut Terracotta Pit 1. Meliputi kawasan seluas 7176 kilometer persegi, berbentuk L, berukuran 136 kilometer dari Timur ke Barat, 107 kilometer dari Utara ke Selatan, dan sedalam enam belas kaki.

Dalam Pit 2 ni... Ada souvenir shop... Nak menyoping ok je... Tapi harga agak berdentum mahal...

Sini pon ada jual souvenir...

Masuk je ke dalam... Perghhhh! Luas! Dah macam batas ubi... Ehhh... Melampau tak samakan lubang kubur Cina dengan batas ubi... Ha Ha Ha...
Pit 2 adalah yang paling hebat berbanding 3 pit yang lain. Jika dibandingkan  dengan Pit 1, pembentukan pertempuran di Pit 2 adalah lebih kompleks, dan unit-unit angkatan tentera yang lebih lengkap. Menurut pengiraan awal, terdapat lebih daripada 80 kereta kuda, kira-kira 1,300 pahlawan Terracotta dan kuda, dan beribu-ribu senjata yang diperbuat daripada gangsa. Ia adalah satu penemuan secara umum yang  pertama iaitu pemanah posisi melutut dan pahlawan dengan pelana kuda di dalam luban (pit). Terdapat dua pintu masuk yang condong di sebelah Utara, dan empat di kedua-dua hujung sisi Timur dan Barat.

Pit boleh dibahagikan  kepada 4 bahagian :

Bahagian 1: 
Posisi berbaring di sudut Timur dalam pit (lubang) yang tersebut, Bahagian ini mempunyai bentuk persegi. Terdapat empat koridor di sekitar empat sisi di mana 60 perajurit di dalam posisis berdiri . Di tengah-tengah dataran pula, terdapat empat lorong-lorong timur-barat di mana 160 perajurit berbaris sejajar dalam kedudukan mencangkung.

Bahagian 2: 
Posisi berbaring di sebelah kanan lubang (pit), bahagian 2 berukuran 57 kilometer dari Timur ke Barat dan 52 kilometer dari Utara ke Selatan. Enam puluh empat kereta perang membentuk pasukan tempur, yang di bahagikan kepada lapan baris. Setiap satu daripada kereta perang ditarik oleh empat kuda Terracotta bersaiz kuda sebenar. Tiga pahlawan berada sebelah menyebelah di belakang kereta kuda, dengan seorang prajuri di bahagian tengah untuk memandu kenderaan dan yang lain pula berdiri di kedua-dua belah kereta kuda.

Bahagian 3: 
Di tengah-tengah lubang(pit), pembentukan pertempuran segiempat tepat yang terdiri daripada 264 orang pasukan pahlawan berjalan kaki dan lapan tentera berkuda, serta 19 kereta kuda. Terdapat tiga kelompok. Seorang tentera berdiri di hadapan kuda dengan satu tangan menunduk hormat  dan tangan yang lain memegang tali kekangan kuda. Selain itu, terdapat lapan hingga tiga puluh enam  orang tentera berjalan kaki berdiri di setiap kereta.

Bahagian 4: 
Di sebelah kiri lubang (pit), terdapat tiga lorong Timur - Barat di mana semua tentera adalah selari. Bahagian ini berukuran 55 kilometer dari Timur ke Barat dan 25 kilometer dari Utara ke Selatan. Empat bahagian membentuk kubu yang bole ditembus. Lubang (Pit) seterusnya, terdapat sebuah dewan pameran yang besar yang mempunyai rangkaian fungsi yang paling lengkap dan di mana pelawat boleh terus menyaksikan kerja-kerja penggalian di Pit 2.

Di sini masih tertanamnya sepihan patung askar...

Nampak tu... Patung dah pecah berderai... Rasanya agak susah nak cantum balik... Macam hati manusia juga... Sekali dah retak berkecai... Andai dicantum semula... Tak akan serupa... Ehhhhh... Tetiba jiwang karat lakkkkk! Ha Ha Ha...

Tu dia... Batu dah macam bentuk kayu...

Badan patung bergelimpangan kat tepi.. Ngeri lak rasa...

Haaa... Part ni... Aku dedikasikan untuk Mak... Ha Ha Ha... Mak mintak aku zoom in the real details Patung Terracotta Army...

Honestly... Agak susah nak amik gambar Terracota Army ini.. Dah lah gelap... Lampu yang ada pon agak malap... Aku tak tahu apa motif diletakkan bergelap... Orang kiri kanan pulak bertolak2 berebut nak amik gambar...

Tuk Ton Cet bukan nama sebenar.. Ha Ha Ha... Ko ingat ko hensem? Misai janggut konon... Ha Ha Ha... 
Merupakan prajurit berperisai. Ia telah digali dari bahagian tengah pasukan pemanah, yang terletak di timur laut Pit 2. Posisi kedua-dua tangan bersilang adalah sebagai bukti asal. Keseluruhan 160 pemanah dalam posisi melutut telah dijumpai di Pit 2.

Ini pandangan dari belakang... Baju Tuk Ton Cet seolah hidup... Dan... Rambut atas di siput bertoncet... Dipasak dengan pintalan rambut belakang... Ditocang kemas... Siput Sarawak pon kalah! Salon rambut mana dia pegi? Shampoo rambut apa dia pakai? Sunsilk ke? Keh Keh Keh...

Part yang menarik perhatian aku adalah kehalusan buatan patung ini... Teknologi apa yang mereka guna? Perhatikan kasut Tuk Ton Cet ni... Perghhhhh! Tapak kasut tu details giler... Macam real!

Pedang gangsa telah ditemui di Pit 2 berukuran 86 cm (34 inci) panjang dan diukir dengan lapan aspek simetri. Tertanam selama lebih 2000 tahun, namun masih sangat licin dan tajam. Apa yang lebih mengejutkan adalah keadaan pedang gangsa yang masih berkeadaan baik. Salah satu pedang didapati bengkok dengan 331 tumbukan pahlawan di atasnya. Apabila angka pahlawan  telah dialihkan, keadaan pedang beransur kembali kepada bentuk asalnya.

Pedang dianalisis oleh ahli sains menggunakan kaedah moden. Mereka menyimpulkan bahawa permukaan pedang Qin ini  telah disalut dengan lapisan filem oksida setebal 10 mikron yang mengandungi 2% krom. Sesuatu yang perlu diberi perhatian kerana teknologi pengoksidaan krom hanya dikuasai sejak kebelakangan ini kerana ianya memerlukan peralatan dan proses yang kompleks. Bagaimana rakyat Qin dapat melakukannya lebih dari 2000 tahun yang lalu? Ia nya amat menyedihakn kerana rahsia pembuatan  tidak diturunkan ke hari ini. Kita hanya boleh mengkagumi teknik acuan yang luar biasa dan  seni piawaian pada waktu itu, dan dalam masa yang sama melakukan yang terbaik untuk mendedahkan misteri.

* Peluh ketiak translate... Ha Ha Ha...

Seluas mata memandang...

Jom masuk sini!

Wa Ah Kak bergambar dengan Terracotta Army...

Harga untuk bergambar dengan Terracotta Army adalah RMB 10.00 seorang... Sebelum nak amik gambar dengan Terracotta Army ni... Perlulah U'ouls keluarkan camera sendiri siap2... Setting siap2... Sebab... Masa yang diberi untuk amik gambar tak panjang...

Dorang tak kasi kita melaram lama2... Cepat2 aje nak menghalau kita... Bongok betul! Sempatlah aku dan HH amik gambar sekeping dua secara bergilir... Hu Hu Hu...

Dah puas berjalan... Aku pon keluar dari sini... Jom kita ke Pit 3...



BERSAMBUNG....

81 comments:

  1. Ha.. betullah tu.. motif sangat malap lampu kat pit tu dah kenape???? Menyirap je hati!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kansss... Tu laaa misteri mentol lampu... keh keh keh..

      Delete
    2. Syieda pun baru balik kan...trip SOLO lagi..daebak!

      Delete
  2. Parking jap...

    Nk tgk jackie chan

    ReplyDelete
  3. jgn la pulak teracotta tu say hai kat SS

    ReplyDelete
  4. Kalau saya yang pergi sini, mesti gambar tak cantik sebab saya tak pandai tangkap gambar kalau low light. Nak setting kamera pun pemalas yang amat. haha.

    ReplyDelete
  5. hahah.. of coss la x blh lama.. ribu2 orang lagi dok beratur nak amik gambar

    ReplyDelete
  6. Agaknya penuh sesaklah kan... mestilah kan orang luar sesekali datang mesti nak abadikan gambar2 sebagai kenangan ye tak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patung berusia 2000 tahun bunda... Mmg berebut nk bergambar... Glemer patung tu...

      Delete
  7. Tenkiu Ss..baru nmpk real detail nya

    ReplyDelete
  8. Byknya Pit..Brad Pitt takde ke

    ReplyDelete
  9. Pergh..SS terjemah dgn gigih..berdarah jari nk taip kut hehe

    ReplyDelete
  10. Tuk Ton Cet agk hensem melutut gitu..mcm nk propose hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cincin peminangan x dijumpai.. Ha ha ha

      Delete
  11. Kagumnya tgk camne begitu detail patung tu dibuat..kedut2 pun semua tepat tmptnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg dalam2 x tahu la kedut ke x... Kah kah kah

      Delete
  12. Replies
    1. Beribu pit ada mak... Siap kena naik bas...

      Delete
  13. yuhuuu...ada entri barulah...jgn jd cam JM tau...femalas!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg jay emm tu nak kena babab montot nih

      Delete
    2. jm bukan malas masa tak ada tu

      Delete
  14. lama x skodeng pondok buruk ni...rindu tuan pondok ;p

    ReplyDelete
  15. kentut pun boleh dgr katanya...itu kentut ke BOm!!!!!

    ReplyDelete
  16. menapak ke Pit2...ada kira tak berapa tapak hiksss

    ReplyDelete
  17. Pit2 22 kilometer ke Timur Laut Terracotta Pit 1...jauh tu...ke JM salah faham

    ReplyDelete
    Replies
    1. meter not kilometer... dah betulkan fakta.... sorry..

      Delete
  18. Pit is luban or lubang...ahakss...cari pasal

    ReplyDelete
  19. kenapa posisi mengcangkung...nak berak or kena serang waktu mengcangkung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apek dan cangkung berpisah tiada... Keh keh keh

      Delete
    2. apek2 slow keeper kelate ada nama apek aikkkk hahahahhaha

      Delete
  20. hati manusia kalau dah pecah berderai...habislah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehhh macam dah berpengalaman jek... He he he

      Delete
  21. lahhh lampu malap? motif nya x kasi pengunjung ambil gambar

    ReplyDelete
  22. JM masih x faham sebenarnya..museum terracota army ni tempat simpanan patung askar yg telah berjuang utk keamanan china ke pastu dorang ukir wajah askar yg terkorban guna tanah guna tanah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maharaja dulu kala... Kalu boleh... Mati semua menda nak di bawa dalam lubang kubur! Termasuklah maharaja qin! Disuruh ukir patung!

      Delete
    2. maksudnya patung2 ni dikorek balik dari kubur dieorang tu ke...tetibe sorang lagi student tak paham...hehehe..mohon jawab teacher.. ;p

      Delete
    3. Yeahhh... Patung2 ditanam sejak ribuan tahun dulu... Dan dijumpai semula...

      Delete
  23. baru la ni sempat singgah jumpa tuk ton cet

    ReplyDelete
  24. Tang lampu malap tu maybe penjimatan elektrik..

    ReplyDelete
  25. aishhhhh...pe kena laaa ngn pc nih...semua benda xkna....gbr xleh tgk...taip punya pjg komen lom sempat tekan publish dia hilang.....eeeiiiii....sakit pulak hati titew.....nak merajuk kejap lah...huhuhuhuhuhuh.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu laa dah laama tak mai.. tu merajuk tu... kah kah kah...

      Delete
  26. nak kena dtg balik laa nnti nihhh....geram lak rasanyerrr.....eeiiiii...ujian nihhh...sabar2......harap2 leh tgk gbr nihhh....huhuhuhuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. cer geget wayer internet tu.. kah kah kah....

      Delete
  27. haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.......dah leh tgk gbr...yeayyyyyyyyyyyyyyyyyyyy....horraaayyyyyyyyyyyyyyyy.........hahhahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboiii... kesukaan nampaknya.... ha ha haa...

      Delete
  28. scroll gambar bagi melepaskan rindu, tapi xpuas hati sebab gambaq wa ah kak secoit ja kat bawah tu ngan patung2..:)

    ReplyDelete
  29. Tenguk Tuk Ton Cet teringat citer china lakonan Jackie Chan dengan Pelakon Korea tajuk The Myth. Lepas tu terbayang lah pulak patung keliling SS tu hidup terus berkawat.... huhuhuhu mahu orang keliling yang ramai nak ambil gambar tu gempar lintang pukang... huhuhuhu (fikir yang bukan-bukan je)

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi bayangan... ada terbayang tak patung2 tu akan pelok kak notie? keh keh keh ...

      Delete
    2. Nak peluk macamana orang dah mencicit lari seribu kilometriko tak sempat nak sengeh bagai. hahahahaha. Tak dapat bayangkan le mencicit lari tu macamana....adehdeh

      Delete
  30. teknologi apalah yg depa guna..sampai begitu detail sekali..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mereka lebih maju sebenarnya... Cuma ilmu tak diperturunkan...

      Delete
  31. masuk masa ni blog ss terbaca kisah patung ni seram scrolll terus smbung esok la... hahahhaa abe xde malam ni ambo takut la

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seram merembang tak bulu? He He He....

      Delete
    2. hahahha merembang bulu roma i taw...

      Delete
  32. serius...entry ni ade sdikit bau-bau asheeeemmmm sb penulisnya sampai berpeluh ketiak menaip..boleh disyampukan sekali guna sunsilk bagi mengharumkan kembali entry berikut...hehhehee....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak ciommmmmm tak? Masham Masham Anessshhh bauuu iaaa... Keh Keh Keh...

      Delete
  33. nak ambek gambar pon berbayar jugak...

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...