Wednesday, 4 May 2016

Darul Ridzuan with Jari Manis!

Beware! Entry ini panjang! Tajuk entry pon tak boleh blah... Kalah drama Melayu Duda Terlajak Bangang! Ehhhh! Silap... Laris... Kah Kah Kah...

Bertabah laaa ye kalu nak baca... Aku citer sini... Habis sini... Tak ada sambungan! Cuma... Aku akan detailskan beberapa attractions dalam entry yang lain... Ok? Begini bermulanya kisah... Ha Ha Ha...



*** Darul Takzim to Putra yang berjaya ***
30 April 2016

Sehari sebelum aku ke Perak... Aku merajuk sakan dengan Jay Emm... Bengang... Moody... Semua ada! HH yang datang bulan... Hormon aku pulak yang tak stabil! Ehhh... Apa kena mengena dengan HH pulak... Ha Ha Ha...

Aku dengan Jay Emm asik nak gado jek... Padahal tak pernah pon makan sup gado gado... Ha Ha Ha... Aku rasa ramai yang tahu kot... Kalu u'oul baca Instagram Jay Emm... Lepas Jay Emm balik dari kampung dia kat India tu... He He He... Dia terus kena demam panas dan batuk Uhuk Uhuk Uhuk... Nasib baik tak kena denggi...

Kulit dia pon terbako hangus... Kalu dipakaikan saree.. Confirm orang pandang dua kali.. Eh! Aishwarya Rai ke tu? He He He... I told her... Since dia tak kena denggi... Dan batuk dah mula kurang... Aku tak dulik! Aku nak heret jugak dia pi travel Perak... Nanti aku tapau segala ubat... Janji dia ikut!

Aku pernah cakap kat dia... Aku tak ada sekeping pon fridge magnet Perak! Kedah pon tak ada... Negeri Sembilan pon tak ada.... Perlis lagi laa aku tak ada! Sedih kannn???? Aku nak kembara cari fridge magnet dalam Malaysia! Aku nak dia ikut aku jugak... Paksa! Pedulik!

Memula dia reluctant... Alasan itu la ini lah... Aku hangin! Bila aku dah merajuk dan tarik harga tinggi baru dia nak gelabah lelabah... Padan muka! Ha Ha Ha...

Pagi tu aku gerak dari Darul Takzim ke Putra yang berjaya jam 4:30 pagi... Berhenti solat subuh di Ayer Keroh...

Sampai kat rumah Jay Emm aku kena tunggu dia bersiap pulak lebih kurang 10 minit... Nak belit tudung dan tepek mekap silkygirl laa tu... Ha Ha Ha... Then kami breakfast kat Putra yang berjaya jek.. Sebab waktu tu dah around jam 8 pagi... Jay Emm bawak pegi hentak perut kat Food Court Teja, Presint 9...

Aku dok toleh kiri kanan jugak... Kot boleh terserempak dengan Cik Manisah Lesing... Nak wasap tak berani... Kang dia lesing aku camne? Keh Keh Keh....

Pagi tu aku just breakfast Lontong Sotong... Tapi seperti biasa HH akan cukai Sotong aku sampai muflis! Padahal dalam nasi lemak dia melambak sotong... Nyampah! HH "Jay Emm kata suruh share sotong tu"...
* Sambil sengih macam menipu jek...

Aku "Ye laa tu... Ntah ntah kaw saje je guna nama Jay Emm"... Ni baru gado pasal sotong... Kalu ikan jaws camne laaaa tahap tamak tu kan? Kah Kah Kah...
* Jay Emm kat tepi pening agaknya nengok perangai aku dan HH...

Jay Emm pulak dengan istiqamah makan bubur... Orang sakit laa katakan... Ha Ha Ha...

Amek kaww sotong berenang dalam lontong aku ni... Abislah mencanak kolestrol...



*** Putra yang berjaya to Teluk Intan ***

Lepas breakfast... We'ouls gerak ke Teluk Intan... HH yang drive...

Sepanjang jalan memang slow moving...  Banyak kenderaan atas jalan... Perjalanan yang sepatutnya boleh amik masa sejam dua terjadi berjam jam lamanya... Naik keras ponggong dalam kereta...

Tengah tensen dengan jem... Tetiba We'ouls terbaca iklan di billboard tepi highway berbunyi gini "Gosok gosok baru main"... Sape pernah jumpa iklan tu?
* Berdekah ketawa... Kah Kah Kah...

Nak gosok apa tu baru main? Main apa? Nape nak kena gosok? He He He...



*** Mama Corner ***

Sampai je di Teluk Intan... Perut dah lapor kebulur balik... So... Berhenti makan kat Mama Corner...

Mama Corner ni betul betul kat area Medan Selera sebelah Menara Condong...

HH order Shell Collaboration Rice (Udang Galah) berharga RM 60.00... Murah ke mahal? Ada 7 jenis seafood fresh dan besau... Sayuran dan buahan... Dicampur sekali! Perghhhhh! Banyak dan puas gilossss makan!

Tu makan ke melantak? Ahaksss...



*** Angsoka Hotel ***

Lepas melantak... We'ouls check-in di Angsoka Hotel...

Harga satu malam RM 78.00 termasuk GST melalui Booking.com... Murah ke mahal?

Sebenarnya bilik ini untuk berdua jek.... Tapi besar... Memang boleh sangat sumbat bertiga... Memang ada extra pillow... 

Dah nama hotel pon Angsoka kan.. Jadi.. Ikut SokaAng laa kan.. Kah Kah Kah... Kalu U'ouls jenis yang suka menyumbat orang dalam bilik hotel untuk penjimatan berganda... Silalah ikut teknik aku nih...

Masa check-in... Biar sorang aje... Jangan kaw menebeng tadah muka reramai kat kaunter... Kang kantoi! Masa nak naik bilik nanti... Bebuat laa muka macam kaw dah menginap lama kat hotel tu... 

HH pi check-in...  Aku lepak lobby... Jay Emm tunggu kat kereta... Dapat kunci dari HH... Aku terus naik bilik sensorang... HH pegi kereta dan amik bag semua dengan Jay Emm...  Buat teknik tu setiap kali nak keluar dan masuk hotel... Abis citer!

Prinsip aku... Senang jek... Tak kisah pergi bercuti ke mana pon dalam Malaysia... Di ulangi... Dalam Malaysia ehh... Selagi aku boleh berjimat kat tempat tinggal... Aku jimat..

Nak travel tak semestinya perlukan belanja yang besar... Janji kaw jalan dan selamat! Tido lah kat mana hotel pon... Sebab... Tak ada tempat tinggal yang paling selesa melainkan rumah sendiri... Kerana kita yang membentuk cara kehidupan kita bukannya hidupan liar! Ehhh apa yang aku merapu nih... He He He... Senang citer... Kaw nak hidup... Otak tu kena sentiasa berhubung! Keh Keh Keh..



*** Malam di Teluk Intan ***

Dah puas membuta kat hotel...  Dan kebetulan hujan baru je berhenti... Lepas solat jamak... We'ouls ronda sekitar bandar Teluk Intan... Jom pegi Pasar Malam... 

Entah apa lah si Aci dua orang ni dok belek pon aku tak tahu laa... He He He...

Actually, aku plan nak pekena Mee Mastan Ghani... So... We'ouls google laa tempat tu... 

Senang je pun kalu nak pegi... Tapi saje gatal singgah kedai jam ni... Still nak bertanya dan beramas mesra dengan awek Perak... He He He...

Restoran Mee Mastan Ghani ada beberapa cawangan... Cuma yang kat area Menara Condong tu dah tutup waktu malam gini.. Tak jauh dari kedai jam yang We'ouls singgah ni...

Disebabkan Restoran Mee Mastan Ghani tutup... Jadi aku decide untuk dinner kat Medan Selera jek... Situ pon dah memacam menu ada...

Medan Selera Menara Condong...

Simple dinner tonite... Hu Hu Hu... Food and beverage kat sini agak murah...



*** Menara Condong Teluk Intan ***

Sebenornya...  Siang malam aku lepak kat Menara Condong ni... Details tentang Menara Condong ni akan aku buat dalam entry berlainan ye... Sebab... Aku malas nak menaip pepanjang... He He He...

Wefie malam hari... Semua muka tak mandi... He He He...

Wefie siang hari... Baru lepas mandi.. Muka ada wangi.. Hati ada taman... He He He...

Gambar kat dalam...



*** Gerai Chah Sabar Menanti ***

Lepas check-out... We'ouls gerak cari breakfast... Singgah Gerai Chah Sabar Menanti katanya...

Gerai Chah Sabar Menanti ini berdekatan dengan jeti... Kalu U'ouls memang jenis manusia yang tak ada kesabaran yang tinggi... Better jangan datang gerai ini! Di ulangi... Jangan datang! Sebab... Service memang lembab! Tak ramai pekerja... Even dah habis mencekik pon.. Air tak sampai lagi...

Ramai yang tak sabar akan bangun dan blah... Gerai ni patut tuko nama lah... TAK SABAR MENANTI SILA BLAH! Ha Ha Ha... Jay Emm pon tak berapa berkenan dengan gerai ni... Sebab kerusi meja pon kurang... Mintak bukak meja dan kerusi yang banyak tersadai kat tepi gerai... Tapi... Owner gerai ni tak kasi... Kedekot giler! We'ouls terpaksa berdiri tunggu orang lain bangun... 

Nak mintak tumpang duduk kat gerai sebelah yang kosong... Siap kena jerit lak.. Tak boleh tumpang kedai sebelah katanya... Apsal berkira sangat nih????? Nak makan je pun... Bukan merompak!

Si HH pulak jenis tak penyabor giler... Macam aku jugak! Ha Ha Ha... Dia pegi paksa orang tukang buat air tu buat air secepat mungkin... Dan siap tunggu pulak kat tepi! Kalu aku jadi tukang buat air tu mesti tensen kan? Kah Kah Kah...

Tak cukup dengan itu... HH serve nasi lemak sendiri! Cedok suke hatikkkkk! Hadoi... Buat macam kedai mak bapak sendiri... Haaaa... Kannnnnn... Sape suruh kaw letak nama kedai sabar menanti...

Kalu owner kedai ni boleh paksa orang sabar... Dia pon kenalah sabar dengan kerenah kita as customer kan???? Haaaa gitu nak ngajornya.... Kah Kah Kah...

Tapi... Tapi... Tapi... Akhirnya... Aku... HH dan Jay Emm.... Terpaksa akur... Bila dah makan dan minum kat sini... Memang rasa berbaloi pon sabar menanti! Rasa teh tarik mantap! Nasi lemak sedap!

Boleh campur kuah sambal sotong, udang dan ikan bilis! Ayam digoreng garing panas panas! Perghhhh!

Overall... Kak Ziana kasi 5 Ha Ha Ha Ha Ha kat Gerai Chah Sabar Menanti ini! Ingat ye... Sabar subuh... Tak sabar masuk kubur... He He He...



*** Lepak Jeti ***

Dah kenyang mencekik... Kami just walking distance je ke Jeti... Nice view...

Lepak tengok orang memancing...

Jay Emm tengah meramas mesra dengan orang kampung sini... He He He...



*** Souvenir ***

We'ouls sempat beli souvenir kat  sini...

Kedai souvenir ni berdekatan dengan tandas awam Menara Condong... Kat sini jek murah...  Aku beli t-shirt dan fridge magnet... Boleh dapat diskaun skit...

Model souvenir Teluk Intan... He He He...



*** Batu Bertenggek ***

Inilah rupa batu bertenggek.... 

Batu Bertenggek ni dipercayai dahulunya hanyalah sebesar kotak mancis... Tapi sekarang... Batu tu membesar bagai johan! Kah Kah Kah....  Batu tu minum milo ke? Keh Keh Keh... We'ouls pon minum milo jugak... Tapi badan tak besau macam batu tu.. Cuma kepala jek... Besar kepala batu... Ha Ha Ha....

Tiga Aci bertenggek... He He He...



*** Gua Tempurung ***

Dari Teluk Intan...  We'ouls gerak ke Batu Gajah... Apa ada kat Batu Gajah tu? Ada gajah ke? He He He... Yeahhh! Aku singgah Gua Tempurung... Honestly... Seumur hidup aku.... Inilah pertama kali aku masuk gua... Ha Ha Ha...
* Tahap kejakonan amat lah tinggi...

Biasa tengok citer gua Ahmad Albab kat TV2 jek... Keh Keh Keh...
* TV2 tayang citer Ahmad Albab sampai muntah... 

Memula aku macam malas nak masuk... Tapi... Bila Jay Emm ada... Aku rasa confident skit... Details tentang Gua Tempurung ni pon akan aku masukkan dalam entry lain laa ye... Malas nak taip panjang...

Parking kat Gua Tempurung ni memang limited space... HH parking betul betul kat tengah jalan... Tapi tak ganggu orang nak keluar masuk... Masa masuk Gua Tempurung... Aku dapat rasa... Muka HH macam lain jek... Dia seolah risaukan sesuatu... Tapi... Dia tak citer kat aku...

Jom explore Gua Tempurung...

Ehhh... Kalu aku amik gambar Jay Emm... Sape amik gambar aku? Ha Ha Ha... * Soalan bodoh

Dalam gua ni... Perghhhh! Sejuk macam kena aircond... Tapi... Bila dah start kena mendaki tangga tinggi... Ketiak semua masam! Peluh! Kadang dok pimpin tangan dengan Jay Emm dan HH...

Nasib U'ouls laaa jalan dengan orang gayat macam aku... Ha Ha Ha...  But... Jay Emm very supportive... Dia tahu aku gayat nak mampos... Jadi... Suka tak suka... Kalu nak sampai check-point kenalah bagi semangat kat aku kan... Ha Ha Ha...

Aku amik package Tour 1 jek... Kena panjat 260 anak tangga... Perjalanan lebih kurang 40 minit...

Masa nak turun balik... Ramai pulak orang... So... Kalu nak datang sini... Lebih baik datang awal pagi... Kalu tak... Berlaga laa bontot kaw dengan orang  lain dalam tu... Aku sendiri pon terpaksa bersengolan dengan sekumpulan Aci lekot tah mana mari... Bertabahlah hidu bau badan berkari... Ha Ha Ha...

Keluar dari Gua Tempurung... We'ouls teguk air tak ingat dunia... Peluh... Penat... Haus giler....Ada gerai souvenir tapi tak beli pon... Tak menarik!

Masa nak balik ke tempat parking... Si HH tetiba berlari tinggalkan aku dan Jay Emm... Rupanya dia nampak bas tak boleh keluar sebab laluan sempit... HH cepat cepat alihkan kereta... Dan kebetulan ada kereta lain depan kereta We'ouls...

Nasib baik lah kami keluar awal... Rupanya... Muka HH sejak dari tadi keruh sebab dia risaukan kereta... Bila dah keluar dari Gua Tempurung barulah aku tengok dia ok... Iskksss...



*** Kellie's Castle ***


Sape Kellie's Castle ni? Adakah dia adik beradik Faber Castell? Ehhhh... Tu jenama pensil kaler... He He He... Nanti aku story mory di entry lain ye...

Kellie's Castle ni menyimpan pelbagai cerita dan mistik... 

We'ouls sampai di Kellie's Castle ni waktu matahari betul betul tegak atas kepala... Ya allah! Panas melekit hangit ok ketiak nih...

Bertabah laa jalan tengah panas... Ehhh! Saloma ke tu? He He He...

Dua Aci ni memang puteri lilin.. Tak leh panas.. Amek kaw model payung ais krim.. Ha Ha Ha..

Kat dalam Kellie's Castle...

Jay Emm kena rasuk dengan hantu Kellie's... Abislahhh HH jadi mangsa... He He He..

Masa kat Kellie's Castle ni.. Memang ramai berebut nak amik gambar... Sampaikan si Jay Emm boleh interframe dalam selfie orang lain... Kah Kah Kah... Orang dok sibuk nak adjust nak amik gambar selfie...  Si Jay Emm lalu...  Amekk kaw camera petik! Terjadilah muka Jay Emm tanpa sengaja dalam gambar orang lain...  Mistik tak? Ke telur bistik? Keh Keh Keh...

Aku sempat rembat seketul Fridge Magnet kat sini... Tapi mahal... Tak boleh diskaun... 



*** Nasi Kandar M. Salim ***

Lepas keluar dari Kellie's Castle...  Perut pon dah lapar... Cuaca semakin panas... Aku dah start migrain...

Sepanjang jalan... Jay Emm urut kepala aku... Tapi still tak lega...  HH pulak ajak pegi makan nasi ganja Yong Suan... Tapi...  Bila dah sampai... Nasi ganja Yong Suan jadi nasi ganja Habis!

Jam 3:00 petang habis???? Memang ganja ke pe nih??? Huh! Frust! Last last.. We'ous mencekik nasi kandar kat Restoran M. Salim... Sederet dengan Yong Suan...

Nasi kandar yang simple... Orang pon ramai... Sampai tak ada meja nak duduk...

Aku just makan sikit je nasi kandar tu... Sebab... Perut dah start menolak.. Aku minum air kelapa je... Kononnya nak sejukkan badan... Kepala aku dah sakit giler...

Aku tengok Jay Emm dan HH pulun nasi kandar baik punya... Jay Emm dah pujuk pujuk suruh makan... Aku tetap tak boleh telan..

Keluar dari restoran... Aku suruh HH berhenti kat stesen minyak... Aku muntah habis... Semua yang aku makan dan minum abis keluar... Kosong terus perut ni... Kepala dah makin berdenyut...

Dalam kereta... Jay Emm paksa jugak letak minyak... Abis dia tuangnya minyak angin kat kepala aku... Sambil urut kepala aku...  Perghhhh! Aku rasa macam bawak mesin urut ogawa pegi berjalan... Ha Ha Ha... U'ouls ada tak travel partner pandai urut?  Apa?????? Tak de? Rugi laaaaaaaaa.... Ha Ha Ha...



*** Paragon City Hotel ***

Lepas makan aku check-in kat Paragon City Hotel, Ipoh...

Aku betul tak larat.. Kepala aku still rasa berat... Lepas HH hantar aku kat bilik... HH turun... Dia dan Jay Emm tolong angkut semua bag dalam bonet...

Lepas solat... Jay Emm urut aku lagi... Sian dia... Penat dah jaga aku yang tak sihat... Aku tahu dia risau.. Patutnya aku yang jaga dia... Sebab dia baru je baik demam... Batuk pon tak hilang... Hu Hu Hu..

Then.. Jay Emm teman HH pegi tapau Mc Donald...We'ouls makan dalam bilik... Aku memang pesan kat Jay Emm... Tolong tengokkan HH... Takut dia menjajau jalan tah ke mana...  HH memang buta baca map... He He He.. Jay Emm pulak seorang yang ingat jalan.. Bagus laa tu... PELENGKAP!

Inilah rupa bilik Studio... Mari menyumbat... Ada 6 biji bantal. He He He...

Harga satu malam RM 99.00... Murah ke mahal? Malam tu aku tido dalam keadaan badan aku panas... Rasa macam nak demam... Tapi... Lepas makan ubat aku rasa lega skit...

Jay Emm pulak tak boleh kena aircond... Batuk kong kong kong tak henti... Aku risau.... Aku suruh dia tido tepi... Baru dia senyap...

Jam 6:00 pagi alarm aku bunyi... Aku kejut Jay Emm bangun mandi dan solat subuh.. Haram dia tak bangun.. Dari sejak semalam memang aku sentiasa bertolak dengan Jay Emm... Suruh dia bangun dulu... Biasanya aku bertolak dengan HH... Tapi sebabkan HH tak boleh solat... Aku dera Jay Emm pulak... Kah Kah Kah...

Bila aku tengok Jay Emm sedap membuta... Dan HH pulak masih tido mati...Dengan aku sekali sambung tido balik... Ha Ha Ha...

Lena aku terhenti bila tetiba... Aku rasa macam katil bergegar semacam...Tup Tup... Dalam gelap cahaya samar... Aku nampak... Jay Emm jatuh katil! Kah Kah Kah...

Macam nak mati aku gelakkan dia.... Sambil bangunkan dia... Aku gelak macam nak putus urat kentut... Ha Ha Ha... Aku "Tu laaa... Tadi orang kejut sembahyang tak nak bangun... Kan dahhhh".. Jay Emm "Itu laaa... Ni dah dapat peringatan suruh sembahyang"...
* Sambil urut ponggong... Sebab ponggong busuk jatuh dulu... Ha Ha Ha...

Aku "Dah cepat bangun terus mandi pastu sembahyang!"...



*** Medan Selera Stadium Ipoh ***

Lepas check-out.. HH ajak breakfast kat Medan Selera Stadium Ipoh...

Tak berapa jauh pon dari hotel..

Aku dan Jay Emm mencekik nasi kerabu.... HH melantak nasi lemak dengan pulut panggang...



*** Stesen Keretapi Ipoh ***

Dari Medan Selera Stadium Ipoh... We'ouls gerak ke Stesen Keretapi Ipoh... Nampak tu? Budak yang baju biru tudung biru tu kan.. Kan... Kan... Dia jatuh katil.... Keh Keh Keh...

Sementara si HH pegi buang isi perut... Jay Emm layan info kat hujung sana...

Kalu aku ada masa nanti... Aku akan detailskan tentang Stesen keretapi Ipoh ni... Tunggu lah ye.. Ha Ha Ha...



*** Plan b. ***

Jom gerak ke area bandaraya Ipoh.... We'ouls singgah di Plan b... Plan b ni sebuah cafe hipster... Aku "Cafe Hipster tu apa?"... HH siap google "Cafe Hipster means Cafe yang bertema"... Aku "Tu jek?"... HH buat muka senget.. He He He...

Kalu tak berjaya dengan Plan a... Try laa Plan b.... He He He...

Kaki busuk sape tu?

Ba Ba Cakkkk! He He He...

Ini Hijap Hipster... Keh Keh Keh...

Ada banyak lagi gambar aku nak kongsi... But not now.. He He He...



*** Burps & Giggles ***

Jom masuk sini...


Burps & Giggles juga sebuah cafe hipster...

Masa nak masuk Burps & Giggles... Aku dan HH masuk dulu... Jay Emm masih hegeh baru nak masuk...

Tetiba... Ada sorang lebai panggil Jay Emm "Adikkk"... Then Jay Emm pandang... Jay Emm keluar pintu just nak pastikan betul ke Lebai tu panggil dia... Lebai tu berjanggut... Berjubah labuh... Siap dengan bag galas... Jay Emm dah seram...

Nasib baik Lebai tu blah... Tak tahu apa motif... Lebai tu nak mengorat Jay Emm kot... Keh Keh Keh... Persoalannya Jay Emm nak ke? Baru panggil adik dah seram... Belum lagi panggilan pulau... Kah Kah Kah...


Menyembang... He He He..

Muka dia stim... He He He...



*** Mural ***

Last spot adalah sight-seeing mural dan bangunan sekitar... Tapi aku tak explore semua pon...


Aci dah mabok todi.. He He He..

Antara mural yang ada...

Sian kaw burung tinggal sekor... Gi laa terbang cari bini baru... He He  He...

Mencari perkataan tersembunyi... Ejaan tak sama... Tapi.. Bunyinya seakan akan sama... Apakah dia? Ha Ha Ha...

We'ouls tinggalkan jejak di sini...



*** The Fish Mahattan, Alamanda Putrajaya *** 

Dah puas ronda Ipoh.. Dengan berat hatinya... Terpaksalah gelang si paku gelang... Mari lah kita pulang.... HH drive dari Ipoh ke Tapah... Sebab dia nak berhenti kat RnR Tapah... Nak beli buah... 

Dah memang rutin... Kalu we'ouls jelajah utara memang akan berhenti di Tapah untuk beli buahan segar kat situ.... Tapi sayangnya... Musim buah tak banyak...

Dari Tapah ke ke Putra Yang Berjaya... Aku yang drive... Jay Emm teman aku sembang... Dan tunjukkan aku jalan paling dekat nak balik ke rumah dia... Aku ikut highway mex Putrajaya...

HH pulak membuta kat belakang... Siap dengan bantal! Amboiii! Sedap kawww membuta sakan kan... Cisss! Sebelum hantar Jay Emm balik...  We'ouls berhenti singgah kat Alamanda...

Inilah kali pertama aku jejak Alamanda setelah sekian lama.. Sedih kan? Asik kena perli jek dengan HH... Mentang mentang laa dia pernah ke sini dgn boss dia... Cisss....

Kami makan dulu kat The Fish Manhattan...

Lepas makan... Aku hantar Jay Emm balik... Seperti biasa... Rasa berat hati nak hantar dia... Rasa macam tak nak hantar... Boleh? He He He

Dah 3 hari 2 malam dia teman aku travel... Siap jaga aku sakit lagi... Hu Hu Hu...
Setiap jasa mu ku kenang...

Sampai kat rumah dia... Aku bukak bonet... Amikkan bag dia.. Dan beri dia sourvenir t-shirt.... Dan HH pulak buat surprise.... Dia beri Jay Emm tudung... 

Aku pelik! Bila masa lak dia beli tudung? Rupanya masa kat Alamanda.. Dia sempat rembat sehelai tudung untuk Jay Emm... He He He...

Kereta gerak perlahan sambil we'ouls lambai tangan "Bye bye I love you!"... He He He... Aku drive kereta sampai Pagoh...

Dalam kereta si HH dok wasap Jay Emm lagi... Entah apa laaa tu citer tak abis... Iskksss... Sampai Pagoh.. HH sambung drive sampai rumah... Tapi berhenti kat Machap makan pau dengan minum horlick... He He He...

Overall... Aku puas hati dengan travel ni... Even hanya dalam Malaysia.. But we are happy together... Travel is not about destination but journey! Terima kasih di atas doa U'ouls selama ini... Finally... Aku, HH dan Jay Emm selamat travel bersama...

Doakan semoga panjang lagi langkah we'ouls untuk terbang jauh pula... Amin... Amin... Aminnnnn....


Tiring? - Yes!
Regret? - No!
Experience? - Priceless!



- TAMAT -




185 comments:

  1. third? ahahaha..dah lama x beromen dan meraba kat blog ni..so nak balas dendam...kah kah kah

    ReplyDelete
  2. tun blog pun dah lama x update so get ready aaaa nk ke serang hihihih

    ReplyDelete
    Replies
    1. amboi JM, padahal dia pun sama..haha

      Delete
    2. betul.. blog Akak JM kalo calit jari tudia tebal habok =P

      Delete
    3. blog sis JM tu org dh x minat nk baca lah CT ;p

      Delete
    4. Sal..miss u..lama x kaco kat blog kan

      Delete
  3. with Jari Manis? cam familiar jek nama tu kah kah kah

    ReplyDelete
  4. dulu Jari Manis Darul Takzim..hari ni Jari Manis Darul Ridzuan...habislah ramai yg jely jely bila baca entri ni...ampun!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nanti sampai penang laaa... Ahaksss!

      Delete
    2. Darul Ehsan? Darul Ehsan?

      Delete
    3. Ari tu lalu tepi sighboard Rawang jek... Ha ha ha

      Delete
    4. kalo sampai Penang hampa dok haria macam ni memang nak declare war la.. dahla sampai da sejengkal da x roger !! selamanya daku kenang..

      Delete
    5. Sabaq cheq sabaq... Ha ha ha...

      Delete
    6. Hari + Raya kot... Haria... He He He... Matik kena bambu dgn CT....

      Delete
  5. okey..baru habis baca ari A to Z...nk start tggalkan komen ni..r u ready SS hihih

    ReplyDelete
  6. ce letak tajuk Jari Manis terlajak SEDAP!!! kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEDAP tang mana tu? Lemak ke? Kah kah kah

      Delete
  7. Duda terlajak laris kata nya..kah kah kah...mencik tgk cite tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. X pernah tengok pon... Baca tajuk pon nyampah!

      Delete
    2. Tapi pelakon dia encem...

      Delete
    3. kat malaysia ni asalkan hensem, kayu pun takpe..hehe

      Delete
    4. Yg cam kayu pon dikata hensem... Ha ha ha

      Delete
  8. mmg pun..SS tu suka sgt nak gado ngan Jay Emm tau..tapi gado2 kejap je pastu baik balik..cam bebudak gado rebut mainan tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. lain kali kasi je itew menan tu.. awk tak payahhhh! ha ha ha

      Delete
    2. yang gadoh tu lah yang jaga time sakit tak gitu?

      Delete
  9. kih kih kih..kalau JM pakai saree leh jadi pelakon tambahan cite tamil!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. nandek sekali... dah macam kacuk nepal... ha ha ha...

      Delete
  10. SS ni kalau dah merajuk susah OOOOOhhh nk pujuk tul tak HH...tapi dia ni merajuk jap je..x sampai sehari kan kan kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sape suruh carik pasal! hambekkk laaa hobat...

      Delete
  11. kih kih kih..mesti lah nk makeup uolsss..kulit dah terbakar hangus tau...panas Hindia tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak tau pun kak JM pergi India..ada jumpa Saruk Khan tak?

      Delete
  12. kah kah kah..IKLAN tu mmg LAWAK!!! gila punya iklan...otak blue cam JM ni mmg dah fikir lain..x tahu lah org lain

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi satu iklan yang masa balik "Isap Isap terus cantik" he he he...

      Delete
  13. TQ SS n HH lanje kita makan Shell Collaboration Rice tu...perut kena hentak..mmg padat lah..syg sgt kat korang dua

    ReplyDelete
  14. teknik menyelinap masuk mcm tu meme berkesan...JIMat!!!! TAPI kena hati2 gak dan perlu bijak cam SS n HH...SELAMAT!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena drama skit... Kalu tak tahu.. kena blajar dgn Darma Harun Al-Rashid... Kenal? he he he...

      Delete
  15. YES!!!! hanya org SABAR je leh mkn kat kedai SABAR MENUNGGU ni..kalau x SABAR mmg boleh mendidih hati tu

    ReplyDelete
  16. hihihih...seronok kan panjat tangga dalam gua tu..ke x seronok ;p

    ReplyDelete
  17. haaa ko...habislah semua org cari JM pasni kalau nak mengurut..JM ni pandai gosok2 je x pandai urut pun

    ReplyDelete
  18. kih kih kih...malu!!! jatuh katil..hadoii...abislah semua org tahu tp JM tdo x buas eh ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak buas katanyaaaaaa... Abis yg jatuh tu apa? Nangka? Keh Keh Keh...

      Delete
  19. laaaa..masa bila HH beli tudung kat Alamanda tu...pantas! tuntas..sesuai ngan HH yg jalan pun pantas! syg sgt korang berdua..SS n HH...byk JM dapat souviner dari korang..sob sob sobb

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tahu laaa bila dia kerjakan tudung tu... ha ha ha...

      Delete
  20. kesimpulan nya mmg SERONOK JJCM dalam Msia bila dpt travel partner yg sgt sporting, serasi bersama..3 hari 2 mlm tu rasa kejap sgt..kalau boleh nk travel seminggu..ada rezeki kita trvel lg eh SS n HH..kita ke obersea lak..in shaa Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aminnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn!!!

      Delete
  21. JM sgt bersyukur dpt mengenali korang berdua..sgt happy travel bersama..unlimited love..muah!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahaksss unlimited love katanya... He he he

      Delete
  22. ooo..sampai Ipoh jer..huhu..nnti dtg lak ke kpg teman..kuala kangsar..

    Ipoh pun teman x cover lg..malu2..org JDT pun dh JJCM..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang teringin sgt nak smpi kuala kangsar! Insyallah!

      Delete
    2. alaaa kak.. diorang smpai dekat ngan Kellie Castle tu x hello2 pun CT ni.. apa lagi kat tempat lain.. *sentap lagi*

      Delete
    3. Hadoi... Jangan laa sentap darling... Meh meh sini muahciked...

      Delete
    4. Kan siti kaaannnnn....


      Haku pun sentap ni dik non...


      #takmokawanngansssjmhh ....

      Delete
    5. CT bukan kat Nibong Tebal ke..jauh kot

      Delete
  23. Wah nampak sedapnya air berudu opsss air selasih.... kalau panas-panas emmmm nyaman bah

    ReplyDelete
  24. Amboiiiiiiiiiiii JM berderet-deret komen. Semput baca. Jatuh katil hahahahaha ahkak dah pernah jatuh kerusi... nasib baik bumper macam dunlop pillow jadi tak sakit.... hehehehe tapi malu koooo..... huh macam nangka busyuk je jatuh piang lagu tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jay Emm komen deret sebab dia malas buat entry... He he he

      Delete
    2. tulah pasal komen Sis JM , boleh buat entry

      Delete
  25. Betul lah travel dengan orang sekepala memang enjoy... apalagi kalau jenis aci terjah tak hengat sekeliling... hehehehe memori terindah kan tersemat selama-lamanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kansss... Kalu satu hati ni mmg best!

      Delete
  26. Shell collaboration rice tu emmmm walah makan melambak huh ala-ala makan nasi ambeng atas dulang je. Sedapnya.... wah nenong nenong nenong minta laluan minta laluan... kita nak pi makan dulu ya tak tahan sungguh ni tenguk SS dan HH dan JM jenjalan carik pasal.

    ReplyDelete
  27. wahhhh..JM mcm berisi skit la.....tetap comel!!!

    ReplyDelete
  28. Dah lama tak ketawa terbahak-bahak bila baca posts kak SS ni! :D :D :D

    Ipoh memang macam banyak hipster cafes kalau tengok orang update dekat Instagram. Bilalah nka dapat peluang jejak Ipoh ni T__T

    Btw, terima kasih letak gambar Alamanda. Tetiba rindu Alamanda pula walaupun Alamanda tu takde apa-apa. ahaks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS 1st time jejak Alamanda tu... Sian kannn.. Ha ha ha

      Delete
    2. Ceh alamanda pun tak pernah g ke.... Boooooooooo...

      #hahahaAyatOrangTakPuasHati

      Delete
  29. Pagi2 lagi saya dah berteleku depan komputer baca entri ni :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. berteleku katanya... tinggi tul bahasa cikgu guna tu.. he he he...

      Delete
  30. Bestnya trip Darul Ridzuan! Geng travel SS dan HH dah bertambah!

    ReplyDelete
  31. Kat atas tu bertepek2 Sis JM komen,...kalau gabung boleh jadi berapa entri agaknya ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah nama pon pemalas kan... ha ha ha..

      Delete
    2. setuju dengan kak farrah .. padan duk baca komen sis Jm je

      Delete
  32. Saya yang duduk Darul Ehsan ni pun tak pernah sampai lagi Alamanda. Selalu lalu depan jeling2 je. Nantilah nak ngedate dengan Cik Manisah Lesing!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cik Manisah majok... Ahakssss...

      Delete
    2. Jom kak farah....

      Jom sal...

      Jom situ ...


      JANGAN HAJAK SS SJM TAU TAU TAU ...

      Delete
    3. haha, tapi Alamanda tu selalu sangat dah pergi

      Delete
  33. Tang SS merajuk dan mogok tu mahal ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn... Kena jadi drama king... he he he...

      Delete
  34. Wah, cuti2 Malaysia dengan sis JM! Sis JM memang nampak muka tak bermaya hehe tapi dah jalan-jalan mesti seronok dah tak ingat sakit. Taktik hotel tuh memang selalu jugak diaplikasikan haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sampai sana dia yg paling lupa diri... ha ha ha...

      Delete
  35. Wahhh wah syok berjalan. Makanan tu pun sedap sedap haaaa.

    ReplyDelete
  36. tu dia, jenuh baca. apapun memang menarik pengalaman ke perak ni. makanan pun sedap2 kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah abis baca? Cer citerkan semula... he he he...

      Delete
  37. seronoknyaaa.. awat muka ss macam kejang je sume? haha
    jangan marah na ss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cer Puan Wawa supply vitamin FREE... ha ha ha...

      Delete
  38. kita nanges sangat baca entri ni.

    kecik hati tahap gaban.

    seriously tak tipu...

    when we arrived in putra yang berjaya - i was there - still.

    kol 1030 baru gerak balik TI ...

    korang kat TI saya pun kat TI...g pasar malam ... makan mee mastan ... makan kat sutera bayu ...

    kenapa owh kenapa tak nak msg saya ... kalau tak boleh lah titew bawak p makan tempat best best sket ...

    tapi apa pun cik manisah sangat lah kecik hatinya ...
    hu hu hu ... tak tipu okay titik bye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamakkkkkk!!! Ini betul2 luahan perasaannnnn.... Matikkk laaa SS camni... Jayyyyy Emmmmm helpppppppp helppppppp! Camne nak pujuk nih??????

      Delete
    2. kan Kak Huda.. sob sob.. kita jeee dok tingat2 nak ajak diorang lepak sama.. hurm..

      Delete
    3. Ok! Set time! When? Ha ha ha...

      Delete
    4. Malas ajak dan takkan hajak dah...

      #iDahSedarDiriSekarang

      :-(

      Delete
    5. Meh sini meh... Meh SS pujuk... Baring sebelah ni... Tengah membongkang lagi... Tak larat bangun...

      Delete
    6. alalalla, sedih pulak baca..

      pujuk jangan tak pujuk SS SisJM kak HH

      Delete
  39. cik manisah merajuk ... faham tak ...

    nanges...

    tak mo kawan korang ...

    hwaaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaaaa alaaaaaaa... Jangan majok... Banyak masa lagi laaa... Nanti SS pi lagi Perak... Bawak rombongan meminang... Kah Kah Kah...

      Delete
  40. lebih hampeh lagi - ... ahad tu korang g IPOH ...

    CML pun balik rumah kat IPOHHHHH on that SUNDAY ...

    OWH APAKAH ...

    KECIK ATI NYAAAAA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamakkkk Alamakkkk... Jangan kecik ati... Mehh sini SS besarkan ati tu... he he he...

      Delete
  41. entah2 saya pernah terserempak dengan JM ni kat Putrajaya. tapi kakak rabun warna ooo.. Putrajaya bukan besar pun... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Putra yang berjaya ni sebesar Alamanda jek... ha ha ha...

      Delete
  42. Amboi..menjelajah Perak yang awesome ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jelajah kampong en din... he he he...

      Delete
    2. nasib encik din tak join Huda ngan SYM merajuk sekali

      Delete
  43. OMG! JM jatuh katil! Pun boleh! Selalu teringin nak gi Teluk Intan. Seriously tak pernah lagi berkesempatan sampai Menara Condong tue. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cer plan ke sana... Jalan2 Perak mmg best! Insyallah ada waktu nak sampai Kuala Kangsar lak!

      Delete
  44. hepi baca....seronok ada kwn yg susah senang sama2...

    ReplyDelete
  45. Selamat petang SS...lepak sini jap sambil tengok2 gambar2 yang ada....tak abes pun Bunda baca, panjang sangat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat malam bunda... Citer merapu je bunda... Ha ha ha

      Delete
  46. baceeeee je dari semalam tp malas komen sbb taceng gila.. !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaaaa alaaaaaaa... Jangannnnn laaaaaaaa tacing! Adoiiii.... Jayyyyy Emmmm! Helpppppp

      Delete
    2. Kannnnn...

      Hakak lagi arhhhhh...

      Delete
  47. weh..!! kellies castle tu 20 je kot dari tempat CT ni.. sampai hati gila tak roger.. dekat sngt dah kot..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 20 mende? 20 jengkal? 20 cm? Jgn nak nipu!

      Delete
    2. Ada gak 20 jengkal...

      Yg melepak kt TI Ipoh Putrajaya tu... sejengkal je ngan kita pun tak nak roger ...

      Serious #sentapTau

      Delete
  48. Replies
    1. Alolololo! Jangannnnnnn majukkkkk!

      Delete
    2. Nanti banje ct icecream ye...

      Delete
  49. Gambar buah tu menggoda jiwa dan raga.. ehehe

    ReplyDelete
  50. Sapa suh makan kat sabar menanti...

    Hujung sabar menanti tu ada kedai pak amu ... ikan bakar n ayam goreng pak amu paling sedap.
    servis laju....

    Kat area korang melepak kt jeti tu

    ReplyDelete
  51. Mastan ghani walau ada bnyk cawangn ye ke bnyk macam dok jumpa 2 je...
    tapi yg sedap kat depan The Store tu je...

    Servis laju tapi owner agak sombong + laser + kedeng a.k.a BERKIRA nam mam***

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg kat the store tu lalu gak... tapi tak singgah...

      Delete
  52. Kat medan selera tu ada yong tau foo tepen.... Sedaaaaappppp

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS melantak Shell udang galah jek.. he he he...

      Delete
  53. Why tdoq angsoka? Hotel lama tu... sib baik tak de antu kong kong...

    Ha ha ha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hotel tu selesa gak... Katil besaq...

      Delete
  54. Replies
    1. Alolololo... Meh sini bucuk2.. he he he...

      Delete
  55. Replies
    1. Tak mo majok nti tak comel... he he he....

      Delete
  56. Replies
    1. Amboiiiihhh marah bebenor nih... he he he...

      Delete
  57. Ngan jm lagi arh kecik ati...

    Orang jauh jumpa... jiran x nak ngeteh ponn...

    Okay sambung majok... byeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tumpang lalu... Xmo arr majuk2 cml... Kerut2 dahi... Sakit2 hati.. Senyum arr sikit...

      Delete
  58. Kat ipoh tu ada kedai mkn wonggeh ... tp bukan yg restoran tulis wonggeh - itu tipu punya wonggeh...

    Wonggeh sebenar buruk je - takde nama pun kedai tu... bila kna hijacked ngn wonggeh tipu - baru wonggeh sebenar register nama ... ntah nama apa ntah . ...

    Cissa wonggeh tak bayar cukai ke selama ni...

    Eeeeew teruknya

    ReplyDelete
    Replies
    1. the real wonggeh tu yong suan tuuu kannn...

      Delete
  59. wah kak JM gila kuasa.. penuh komen kak JM nih.. hehehe..

    ReplyDelete
  60. dulu time study kat ipoh rajin jugak singgah kat stesen ketapi ipoh tuh.. dulu macam2 geai ada kat luar tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Really? SS tak nampak lak ada gerai... Ke mmg dah tak de?

      Delete
  61. Ya allah. B3st best best travel dlm malaysia. Bole pinjam itinerary ni. Jjcm sambil bercuti. Serius rasa mcm best ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS pon dah dlm perjalanan baru google... Singgah mana yg sempat aje...

      Delete
  62. Replies
    1. Dah dua kali... Tapi... I tak pernah bosan terjah Penang... I want more... Food heaven! Penang best!

      Delete
  63. salam SS, maaf baru sempat nak baca, sebab dah singgah sebelum ni .. tengok komen sis Jm dari atas sampai bawah haha

    ReplyDelete
  64. nak kenai yang nama sahabat bawak pi travel, dia tahan susah senang ngan kita itu kawan sejati yedak!

    ReplyDelete
  65. klu dah kaki jln , memandu jauh x jadi masalah . yg best dpt travel partner yg sporting ... JM mmg nampak lesu je muka dia ... Tu memang melantak udang galah tu . klu sis , ratah je ... heh heh heh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jay Emm penat kena lenjan.... Padan muka dia.... Nak sangat kannnn travel... ha ha ha...

      Delete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...