Saturday, 14 May 2016

Kembara Xi'an - Airmata di Xi'an

Entry sebelum boleh hidu kat SINI...


Sepanjang aku travel... Aku tak lupa bawa passport... Aku tak lupa bawa boarding pass... Aku tak lupa bawa luggage... Aku tak lupa bawa bekal makanan... Aku tak lupa bawa camera... Aku tak lupa bawa handphone... Aku tak lupa bawa kitab busuk... Aku tak lupa bawa itu... Aku tak lupa bawa ini... Kalu boleh satu rumah aku nak bawa sama...

TAPI... Cuma satu ni je yang kadang aku lupa bawa... AKU LUPA BAWA SABAR!  Scroll....




*** Mencari jalan pulang ***

Dah puas meroyan sekitar Big Wild Goose Pagoda... Aku dan HH mengorak langkah keluar...
* Mengorak ok mengorak... Tak cukup bahasa kamus dewan bahasa dan pustaka ke tu? Ha Ha Ha...

Kalu ikut Itienerary Kitab Busuk aku ni... Aku sepatutnya kena cari Bas No. 603 untuk direct ke City Wall... Atau Bas No. 8(610) untuk ke Bell Tower dulu... Then dari Bell Tower cari jalan ke City Wall...

Masalahnya... Dari Big Wild Goose Pagoda ni.. Aku tak tahu kat mana aku nak tunggu Bas No. 603 atau 8(610) tu...

Dalam tengah fikir tu... Tetiba... Aku terasa nak kencing... Sejuk wehh... Dari tadi aku tahan... He He He... Lama lama aku tak boleh tahan...

Ehhh! Aku pegi kencing dulu lahhhh... Manalah tahu kot dalam jamban boleh tersembul idea cara nak balik... Keh Keh Keh...

Dalam mencari jamban tu... Aku perhatikan ada satu bus stop... Betul betul depan Big Wild Goose Pagoda... Tapi menyeberang jalan eh...

Jom lintas...

Aku pegi kencing kat public toilet dalam bangunan belakang bus stop ini... Then baru aku tunggu bas kat sini..

Dalam tengah menunggu... Hati masih tertanya... Betul ke ini bus stopnya? Tak pe... Aku nak tunggu lagi... Kalu tak ada bas yang aku nak naik... Baru aku tanya orang...

Tup... Tup... Bus No 8(610) pon lalu... Tapi tak pusing kat Bus Stop yang aku tunggu ni... Dia ikut jalan lain! Alamak! Pesal Bus tu tak ke Bus Stop ni? Aku salah tunggu ke? Ada bus stop lain ke?
* Tanya diri sendiri macam nak giler... 

Tak pe... Aku nak tunggu lagi... Tup... Tup... Datang satu bas No yang sama 8(610)... Lalu depan aku... Tapi tak berhenti!

Ehhhhh! Dah kenapa semua bas 8(610) tak berhenti ni????? Aku dah cuak... Pelik... HH di tepi kaget tanpa suara... Kitab Busuk masih kekal dalam genggaman tangannya...
* Ayat novel... He He He...

Then... Kali ketiga aku tunggu... Satu lagi bas no. 8(610) lalu... Aku pon tahan... Haaaaa! Berhenti pon! HH tanya "Bell Tower?"... Drive bas angguk! Angguk ok... Tak geleng teleng langsung... Ok! Aku dah rasa selamat... Duduk dendiam dalam bas....

Tetiba... Sampai kat satu Bus Stop... Semua penumpang turun... Aku pelik! Ehhh! Semua memang nak turun ke? Aku dan HH masih dalam bas tak turun....

Bila Driver bas toleh belakang nampak We'ouls tak bangun... Dia halau We'ouls keluar! Makkkkk Aiihhhhhhh! Aku nak turun kat Bell Tower bukan nak turun sini...  Driver bas suruh naik bas No 8(610) kat seberang jalan! Aikkkkk! Aku makin tak faham...

Nape pulak aku nak kena naik bus lain sedangkan bas yang aku naik ni pon dah nombor 8(610) jugak! Pelik! Suka tak suka aku terpaksa turun...  We'ouls membontot aje orang lain yang sama nasib kena turun... Or sebenarnya Bus Stop tu memang hentian terakhir untuk transit?

Ahhhhh! Entahlah... Sebab even semua orang turun dari bas tu... Bas tu masih tak gerak... Dan tak amik penumpang... Dah turun... Kena lintas jalan...

Kalu nak ke Bell Tower memang kena naik nombor bas 8(610) tapi kena tunggu kat bus stop seberang jalan...

Tak lama pon menunggu.... Bas No. 8(610) pon sampai... Apa pandang pandang... Nak kena lempang? Aku tengah panas hati ni! Haishhhh!

Bila bas mula bergerak... Aku perhatikan kiri dan kanan... Makin lama aku berada dalam bas... Ehhhhh! Apsal bas ni patah balik ke Big Wild Goose Pagoda?????  Siap stop amik penumpang kat Bus Stop depan Big Wild Goose Pagoda yang aku tunggu memula tadi....

Aku dah rasa macam dejavu pulak!  Ahhhhh! Sudahhhhhh! Kejadah kejadian apakahhhhhhh ini???????????? Damn Tahikkkkkk laaaaa... Perghhhhh! Rasa mendidih hati ni... Aku rasa buang masa giler! Rasa tertipu pon ye jugak...

Sepatutnya masa aku naik bas yang pertama... Driver bas patut inform dari awal tak pegi ke Bell Tower... So.. Aku tak lah naik bas yang salah... Ini main belasah angguk je... Ngok!

Kalu aku diberitahu kena naik bas lain untuk pegi ke Bell Tower... Baik aku tunggu bas lain jek... Tak payah bazir tambang... Jilakeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!! Juborrrrrrrrrrrrrrrrr lekitttt punya driver!!!!! 514L! Walau tambang cuma 1 yuan... Aku tak halal! Ha Ha Ha...

Sebenarnya... Dari Big Wild Goose Pagoda tu nak ke Bell Tower tak lama pon... Kejap je dah sampai... Tapi masa aku banyak terbuang sebab salah naik bas Driver jubor lekit memula tadi! Cisss! Mood aku merundum habis! 

Kalu nak naik Bas No 8(610) dari Bell Tower... Sila tunggu kat Bus Stop ini... Keluar dari Exit 3 mesti ke kanan! Mesti akan jumpa Bus Stop ni....

Senang citer Bas No. 8(610) ini jugaklah yang aku patut naik masa memula nak ke Shaanxi Museum dari Bell Tower pagi tadi... Tapi aku salah tunggu Bus Stop... Boleh refer entry di SINI...

Dari bus stop... Aku mencari jalan menuju ke Subway Exit 3... Dan cari jalan untuk ke City Wall....

Perhatikan... Kalu kita guna laluan Exit 2... Kita akan ke City Wall West Gate...



*** Airmata di Xi'an ***

Masa aku nak keluar dari Exit 2... Aku perhatikan... HH seakan hilang fokus... Dia sibuk memerhatikan bangunan shopping kompleks yang ada di sekeliling...

Dia langsung tak fokus pada cari jalan untuk ke City Wall... Masa ni lah... Aku naik hangin! Dah lah hangin aku pada driver bas jubur lekit tak berhabisan... Ini dia menambah lagi kemarahan aku....

Aku tempek sebijik kat muka dia "Ko boleh tak fokus pada cari jalan... Ko tak habis habis nak fikir shopping je kan!!!"... HH melawan "Mana adaaaaaaaa! Yang ko nak marah marah ni nape?"... Aku "Aku tengok mata ko pon... Aku tahu apa yang ada dalam kepala otak ko tu!"..

We'ouls bertekak bertekak bertekak menyakitkan hati sesama sendiri... Sehinggalah aku putuskan untuk tidak meneruskan perjalanan! Aku decide nak balik ke hotel! Darah aku nak menyirap sirap giler!

Dalam perjalanan menuju ke hotel tu... Aku terduduk kat lantai jalan nak keluar dari subway... Aku macam tak berdaya... Sambil duduk pon... Aku dan HH masih lagi perang mulut tak henti... Aku jadi bertambah stress...

Kepala pulak dah sakit denyut... Tekak aku dah perit... Hingus tak henti meleleh... Aku dah mula rasa demam! Bayangkan cuaca sejuk tapi peluh aku boleh menitik keluar... Aku bangun dan berjalan keluar dari subway...

Tiba kat simpang jalan ke hotel... Aku "Aku tak larat... Aku nak balik hotel... Aku rasa nak demam.. Bak sini kunci bilik"... HH dah start menangis teresak esak... Dalam rasa berat hati.. Dia serahkan kunci! Orang kiri dan kanan dah perhatikan we'ouls... Mesti orang tertanya tanya apa yang berlaku.... Tangisan HH aku tak endahkan... Sebab... Aku rasa zahir dan batin aku lagi terseksa...
* Amboiiiihhhh zahir batin... Macam ucapan raya jek... He He He...

Aku pilih untuk diam! Bila kaki aku dah selangkah ke depan... Namun... HH pilih untuk tidak berganjak... Dan dia pun tidak menahan aku untuk pergi tinggalkan dia sendiri.... Dalam hati tetap menyeru untuk dia ikut aku dari belakang... Tapi HH menolak! Masih tak berganjak... Degil!

Semakin aku jauh nak ke hotel... Bayang HH masih tak kelihatan... Otak aku pulak dah tak boleh fikir panjang... Badan dah melayang... Kalulah aku pengsan tengah jalan... Macamana? Adakah HH akan tahu?

Sampai bilik... Aku terbongkang kangkang! Aku kena rehat dan makan ubat... Kalu tak... Aku akan semakin tak berdaya...

Tapi dalam hati aku ni... Tuhan je tahu... Betapa sedihnya aku... Betapa hibanya aku... Lebih lebih lagi aku bukan jenis manusia yang mudah nak mengalirkan airmata untuk luah rasa lega... Aku tak macam HH... Bila dia dah nangis dia akan lega dengan sendiri...

Aku tak macam tu... Aku kena luah cara berdepan... Dan tak semua yang aku luahkan orang akan terima... Percayalah.. Dalam tak berdaya sebab sakit... Jauh di sudut hati aku... Aku menyesal marahkan dia.. Aku menyesal buruk sangka kat dia.. Aku tak patut buat dia menangis... Memang semua salah aku...

Mana sabar aku??????????? Manaaaaaaaaaaaaaaaaa????? Manaaaaaa Manaaaaa??? Mana janji aku nak jaga dia???? Manaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa?

Dalam tengah insaf dan sejukkan hati sendiri... Instict aku kuat mengatakan... HH akan balik... Aku yakin dia akan balik dengan selamat...

Kalu dia tak balik awal pon... Mesti dia akan merayap shopping sendiri dan bawa hasil tuaian untuk di hempok kat depan mata aku... Aku tahu dia rasa tercabar sebab aku tuduh dia tak fokus... Asik fikir nak shopping jek!

Dalam tengah teringatkan dia tu... Tetiba aku rasa cuak.... Ehhhh! Kalu HH hilang macamana?????? Kalu aku tak dapat cari dia macamana? Ahhhhhhh!!!!! Tidakkkkkk!!!

Aku terus tolak bantal... Buang selimut... Bangun nak cari dia... Even kepala aku berat pon tak pe... Aku nak susur jejak dia....

Tup Tup... Pintu bilik diketuk... Aku bukak... HH balik! Perghhhhhh! Bila muka HH yang busuk tu muncul depan mata... Hati aku rasa lega... Rasa nak peluk peluk dia... He He He....

Tapi.. Tapi.. Kat muka aku ni.. Tak boleh tunjuk sangat! Aku kena tayang muka ego setinggi Gunung Huashan ok! He He He... Bak kata P Ramlee dalam filem masam masam manis.. "Act kena mahu lebih"... Keh Keh Keh...

Masa kat bilik... HH dah tak nangis lagi... Tapi mata masih berkaca... Dia langsung tak layan aku... Merajuk! Aku pon buat buat terkais bag cari ubat...
* Konon nak tagih simpati... Buat gaya Ruminah Sidek ok! He He He...

Last last.. Dia akur... Akur yang aku tak sihat... Yes! Aku rasa kemenangan... He He He... Dia picit kepala aku.. Tapi... Amik kesempatan tunjal kepala aku sekuat hati nak melepaskan dendam kesumat... Cissss...

Dia bagi aku makan roti... Telan ubat...
* Sayang jugak tu... Ke terpaksa? Keh Keh Keh...

Aku suruh dia baring sebelah aku... Aku "Aku mintak maaf"... HH start membebel luah rasa tak puas hati sambil pukul tolak aku... Dia tak puas hati sebab aku tinggalkan dia.... Aku gelak gelak... Ejek ejek... Sambil memadankan muka dia... "Sape suruh ko carik pasal!!!" Keh Keh Keh...

HH "Jomlah pegi City Wall"... Aku "Dah lewat petang laaa... Dah tutup tu... Esok je lah"... HH "Sempat ke esok?".... Aku "Insyallah sempat!"... HH diam.... Aku "Bagi aku rest dulu eh.... Malam nanti aku bawak ko pegi shopping puas puas"... HH "Mesti!"...

Nak tahu tak apa sebenarnya jadi kat HH lepas aku tinggalkan dia kat simpang? Nahhhh! Baca ni... Luahan hati HH... Keh Keh Keh...

Yeee haaaa.... Penulis jemputan bersiaran lagi... Kira macam penceramah jemputan gitew... Hehehe...

Last coretan merapu rasanya kes 'hilang' kat Hong Kong... And ni kira penutup acara gado berganti2 untuk tahun 2015...

Nak ada blog sendiri memang malas... And yang paling nyata... Tak reti nak bercerita sangat...  Kalau dah malas mmg APTB (Apa Pun Tak Boleh)  Ni pun tuan punye pondok mintak ceritakan apa yang berlaku.... Saat aku ditinggalkan buntang di tepi bangunan kat kota Xi'an....

Mesti ada yang cakap... Apa menda la... Hal remeh temeh pun nak gado ke??? Lain orang lain cara... Kalau tak.. Tak kan la Aci gado pasal tahi sampai nak lari rumah dalam seniman bujang lapok... Kan???

Dan mungkin ada yang cakap ala nak cerita ke??? Pekung sendiri kot!!  Tak malu ke citer aib sendiri.... Tak paksa pun nak baca... Tapi bukan ke pengalaman orang lain kiter amik iktibar... Kalau ada la menda baik yang kiter boleh amik sebagai iktibar... Kalau tak ada... Senangnya tak payah baca...

Ok.. Let we start ke slot akasia... Scene kene potong kat wajib tayang... Hehehe...

Saat aku dok sensorang sambil menahan gigil angin sejuk yang menerpa ke pipi ku yang berlubang itu... Sambil menghabiskan sisa tangisan... Nak stop nangis ni bukan boleh on the spot... Dia ada rithym... Kena slow motion...

Aku duduk situ sambil berfikir... Sambil toleh kiri kanan... Aku tak tau la napa... Aku tanya diri aku sendiri... Ko tak malu ke nangis kat khalayak ramai ni?.... Org tengok ko kiri kanan kot... 

Entah lah... Hati aku memang terbakar bila kena sound setepek  kat muka... "Ko tu tak habis2 nak shopping" ... Shopping is really my passion.. So.. Kalau kena jentik jek.. Kena cuit jek perkataan "shopping" tu... Ia seakan-akan mencurahkan minyak dalam api yg sedang membara....

So... Cara yang paling cepat aku boleh legakan rasa yang membara tu adalah dengan menangis... Dan kalau korang yang pernah baca coretan aku sebelum ni... Aku ada cakap yang menangis tu adalah senjata untuk aku... 

Tapi kali ni...  Tangisan itu bukan lagi sebagai senjata.. Sebab Aci dah tinggal aku kat sini... Dah tak boleh serve a purpose sebagai senjata... Tangisan dah jadi fungsi lain ... Fungsi melepas geram... Hadoi la... Memacam kan perangai aku ni...

Aku terfikir dan bermonolog sendirian...  Aku nak dok sini sampai malam ke camne?? Egokan... Ego melangit...   Atau aku nak balik bilik... Kemas  barang... Tahan teksi pegi airport??? Huh... Drama... Jangan tak drama.... Kalah drama Korea!

Aku tertanya diri aku lagi.. Kalu aku nak lari merajuk pegi airport sekarang... Airport Xi'an tutup lepas flight terakhir.. Aku punya flight esok tengah malam... Kang keras kat airport lebih dari 24 jam ni apa kes pulak.... Aku nak lepak mana pulak.... Isk tak boleh la idea gila nih!!!

Di satu sudut yang lain....  Kalau ikut hati aku yang sakit ni... Aku mmg nak jek pegi shopping tak hengat... Balik penuh kiri kanan tangan dengan hasil tangkapan... Perabis semua duit yang ada dalam genggaman... Balik sambil campak hasil tangkapan.. Ko cakap aku asik nak shopping jek kan.. Aku nak buktikan betul2 .. Ha baru puas hati aku!!!

TAPI... Aku sedar.. Kepuasan tu hanya bertahan paling lama pun 10 saat... Lepas tu aku kena tadah telinger kena marah lagi... Aku dah pasti tentang itu...

Aku tanya diri aku... Mana perikemanusian aku... Kawan aku dah cakap dia tak sihat... Aku lagi nak shopping ke? Mana janji aku... Konon susah senang sama2... Susah sama2... Sedap pun sama2... Ni aku jek nak sedap sorang.....

Setelah tangisan ku reda... Walau mata masih berkaca...Hihihihi....  Aku amik keputusan untuk balik sahaja ke hotel... Jangan buat sesuatu yang boleh menambah kemarahan orang lain... Kalau aku tak suka orang buat aku camtu... Orang lain pun sama...

Dalam aku melangkah... Dengan background music lagu nurul "ku masih lagi teringat... Bicaramu yang terakhir ... Pedihnya hingga menikam kalbu"... Jiwang dok???... Hek!!!!!

Aku berkira2 yang aku tak ada kunci hotel... Kang dia tido tak sado diri camne... Aku singgah lobby bagitau recep kat situ yang aku tak ada kunci and aku tak tau sama ada kawan aku dah balik ke belum... 
* Tak tahu la sangattt kan..... 

Just in case pintu tak boleh dibuka... Aku akan mintak recep bukakan pintu untuk aku... Then... Recep said ok... So... Aku pun masuk lift .... Menuju ke arah bilik aku... Aku ketuk2 and Aci bukakkan pintu...

The moment aku tengok muka dia... Aku mula sakit hati lagi.. Masih terngiang2 "ko tu asik nak shopping jek"... Aku malas nak layan... 

Pastu bila aku tengok dia terpisat2 cari ubat... Aku tolong la jugak ... Kasi roti.. Kasi ubat... Kesian tu kesian la... Tapi geram pun geram jugak...  So... Aku picit kepala dia... Aku picit kuat2 ... Biar dia rasa sakit... Camne sakitnya hati aku... Jahat kan... Arghh tak kire janji aku puas... Lepas tu masing2 membongkang tido...

Moral value of the story untuk aku... Dan mungkin untuk orang lain... SABAR... Kalau tak sabar... Memang macam2 la jadinya...

Malam tu... Aku dah rasa lega skit... Dah tak sakit... Jadi... Aku ajak HH keluar pergi jalan shopping.... Aku dah tak kira dah... Mana dia nak pegi.. Apa dia nak beli... Aku relakan je... Even portion shopping kena hijack pon aku tak kisah... Janji dia tak nangis....
* Aku yang nangis! Matiiiikkkkkk! He He He...

Masa tengah nak shopping... Ada kejadian tak diingini berlaku kat aku dan HH di Muslim Street! Ada hikmah disebalik kejadian... Apakah?

Video HH terapi minda... Boleh refer youtube ScdhaSein... Ha Ha Ha...




BERSAMBUNG...

172 comments:

  1. FIRST? jeling CML dan Yana TKK hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cepat tembak "mercun reben warna warni"

      Delete
    2. awat seru nama cheq... SisJM memang selalu first disini

      Delete
    3. adalah sekali dua! sisJM yang selalu seru terr

      Delete
  2. fuhh..x boleh jadik ni..bulan ni je SS nye entri dah 5..JM satu pun tak dop lagi ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Come onnnn yunkkk! Cepat update!!!

      Delete
    2. Cepat update Sis JM. Nanti nak datang serang :)

      Delete
    3. hahaha ramai dah get ready nak serang tu

      Delete
  3. Replies
    1. Mana de lupaaaa... Jay Emm duduk dalam hati SS... Chiaaa chiaaaa chiaaaa

      Delete
    2. Cia cia cia tu apa?

      Apsal semuaorg sikit2 "cia cia cia"...

      Apa tu?

      Delete
    3. CML tgk channel Oasis mmg x de lah chiaa chiaa chiaa ni...ahahha..stment berani matik!!!

      Delete
    4. kena tanya sepahtu reunion... he he he....

      Delete
    5. Jay emm memang nak cari gado dgn CML! Kah kah kah

      Delete
    6. hahaha.. yana pun duk tertanya tanya juga dulu awat semua org guna cia cia cia.. kan sia sia kena tampor XD

      Delete
    7. Kahkahkah gelak besar baca statement sis JM. Nampaknya si Yana ni pun sekapal dgn CML ;)

      Delete
    8. Cepat lah... cia cia tu apa...
      betul x tau ni

      Delete
    9. Dia digunakan lps pickup line... Pickup line ayat jiwang2... Pastu sambung ngan cia ... Cia.. Cia.. Try la tgk youtube...

      Delete
    10. meh nk bagi contoh..siap ada contoh ko..

      SS : "JM nak ke mana tu"
      JM : "JM nak masuk ke dalam hati SS" chiaa chiaa chiaa

      Delete
    11. JM : " Huda..bapak awak jual aircond" eh
      Huda : "kenapa"
      JM : "Bila saya tengok muka awak, hati saya rasa sejuk je" chiaa chiaa chiaaa

      Delete
    12. SS :" Nama awak siapa?"
      JM :" Nama pendek saya A lif..nama panjang A Lif You" chiaa chia chiaaa

      Delete
    13. so faham ke tidak cik manisah oi..panjang lebar dah sis JM bg contoh tu

      Delete
    14. SS nak jawap pickup line Jay Emm tu...
      Jay Emm : Nak order air apa?
      SS : Nak ai(r) love u... Chiaaaa chiaaa chiaaaa

      Tak cukup lagi ke contoh? He he he...

      Delete
    15. Kah kah kah.. ngeng lh korang

      Delete
    16. Seriously itu je ke fungsi cia cia tu?

      Delete
    17. HH tenkiu... sib baik hh nk jawab... kalo tak mesti ahkak 2org tu buli cml... cisss

      Delete
    18. Owh btw... ada org ty knapa CML bukan CH sbb kat opis org pgl CH. I cakal CML = CH comel...

      Kih kih kih...

      Korang jgn bocor rahsia tau..

      Ha ha ha

      Delete
    19. Cakal tu pe?
      * jelir lidah...

      Delete
    20. cakap ...

      haishhhh jari gemok lettew

      Delete
  4. kencing? hehehe kenapa JM gelak..biarlah rahsia rahimah rahim heheeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS pon nak gelak jugak! Rahsia ke pintu rahim... Ehhh.. Tetiba...

      Delete
    2. Nak gelak gak Hihihihihi

      Delete
  5. driver jubor tak basuh tu tak tahu nak reply bukan bus ni..itu yg main hangguk kepala hangguk...jgn kata SS..JM pun hangin tau..ehh..tapi JM penyabar kih kih kih

    ReplyDelete
  6. mudah nangis jugak HH ni cam JM gak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus laa tu... Dua2 buat SS pening!

      Delete
    2. kalau campur yana sorang lagik kompom pengsan teruih SS

      Delete
    3. Abis laaa SS! Strok bebeno laa jadinyaaa... He he he

      Delete
  7. x baik tau SS buat HH menangis..babab bontot kang

    ReplyDelete
  8. ahakss..terharu sayu semua ada..korang berdua mmg serasi bersama...gaduh mcm mana pun mesti baik balik...masing2 care each other...susah tau nk jumpa kawan cam HH ni..JM tahu lah sbb pernah kuar jalan2 ngan korang dua

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab Jay Emm pon 2x5! Ha ha ha

      Delete
    2. To be frank... Susah nk dpt kawan cam ss.. She is there dlm keadaan i susah.. So i tak bole lepaskan kawan mcm ni..

      Delete
    3. Ni puji ada makna ke pe nih...

      Delete
    4. Hahahaa.. Mmg x ley tipu ek.. Mana ada.. Kan dh ckp to be frank...

      Delete
    5. Mungkin frank sinatra.... yg dimaksudkan HH ...

      Ha ha ha

      Delete
    6. To be frank katanya... Keh keh keh

      Delete
  9. ahaksss...JM faham sangat..yes! HH mmg suka sopink...bila time sopink je muka HH berseri2 hihhihi..mesti akan sentap eh bila SS cakap camtu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia mmg terapi... Tak beli.. Tengok pun jadi...

      Delete
  10. nak menitis air mata baca luahan HH ni..SEBAK! yes!!! perlu SABAR sbb bg JM pun kurang sabar jgk

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan ... tabpa sabaq memang macam macam boleh jadi

      Delete
  11. kejadian x di ingini..aduss...sambung lah pulak

    ReplyDelete
  12. Ha ha ha hadoiiiii... macam2 lah korang ni

    ReplyDelete
  13. Suspen macam baca novel...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni betul selalu macam tu, baru orang akan teruih baca kan

      Delete
    2. Ada ke org nak baca? He he he

      Delete
  14. Tu lah .. word SABAR tu... huhuhu...
    keramat bin azimat paling besar kena pegang ... bukan ketika "travel" je... tapi sepanjang hidup... sebab hidup ni kan "life long travelling" ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. CML banyak sangat tengok TV alhijrah ni... He he he

      Delete
    2. Ha ha ha... tak lah... rumah i x dpt siaran tv alhijrah. Kesian kan

      Delete
    3. Sebab i slalu "bawa" sabar tu... mmg letak dalam cek list bangun pagi.. tapi menjelang pukul 845 je sabar tu dah hilang merayap p mana tak tau...

      Huhuhuhu.. memang kehilangan kesabaran jawab nya.

      Sabarlah sabariah...

      Ha ha ha

      Delete
    4. Sabar menanti teluk intan... Keh keh keh

      Delete
  15. Ss yg dh study pun salah naik bas... kalau sy ... mereput sejok kat tengah Xi'an situ...

    So senang citer len kali travel i ikut sss je lh... x yh fikir...

    Ha ha ha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu SS masuk gaung... korang pon masuk gaung... ahaksss...

      Delete
    2. Kitab busuk ada,..Q-cards ada :)

      Delete
    3. Sapa suruh terjun gaung

      Delete
    4. Ingat ni konsep u jump i jump ke.. .. ..

      No no no...

      U jump... we tarik u lah kakak...

      Amacam...

      Delete
    5. U jump I see and gelak! He he he

      Delete
  16. Cayalah HH... waaahhhh boleh jadi penulis jemputan...


    Sss bila nk jemput kita menulis di sini ... ecewah...

    Ha ha ha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena travel dengan SS dulu... Urut2 dulu... he he he...

      Delete
    2. Malas layan...

      Ni rasa nk ungkit ni

      Delete
    3. Ha ha ha... sabar ter tinggal lah hh...

      Hihihi

      Delete
  17. heheh.. lain kali jangan tinggal sabar tu..

    ReplyDelete
  18. Driver tu tak faham kot tu pasal dia anggukan aje semua. Hahaha. Aloh gado gado sayang gitu. Kehkeh :P

    ReplyDelete
  19. Paling win
    "Aku lupa bawa sabar"

    #deep, yana pon kadang kadang ... nangis jap

    ReplyDelete
  20. Tang driver tu , kalau yana pon hangin .. sabor sabor

    ReplyDelete
  21. Kalau yana kan kat tempat HH tu , koferm sentap habis, nak buat macam mana minat kan. hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. U'ouls boleh join the club! Club sentap! Keh keh keh

      Delete
  22. Part HH tu suweet marah pon tetap layan je SS walaupun terselit misi balas dendam hahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. HH tu memang! X pe.. Ada hari boleh balas! Keh keh keh

      Delete
  23. SS belanja HH shopping ke? memang pokai la kan

    ReplyDelete
  24. Replies
    1. Suka apa tu yanaa? He he he...

      Delete
    2. cakap biar terang Yana..suka pe..Pek Be Lon ke ;p

      Delete
    3. Pek Be LON hahhahahahah. taklah suka kalu SS yang belanja time shopping!

      Delete
  25. yang last buat saspen je! cepat sambung kakakakaka

    ReplyDelete
  26. Replies
    1. Almaklum... Ning Yatimah jadi heroin... he he he...

      Delete
  27. Saya baru balik, bajet bak lelap jap,....nampak tajuk entri terus meluncur ke sini!

    ReplyDelete
  28. Masih teringat2 kes hilang kat HK tu :)

    ReplyDelete
  29. ...dan paling tak leh lupa drama air mata episod Macau. 'Sempadan' imegresen yang memisahkan kalian hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ada yang rakam... Matik la... Viral

      Delete
  30. Hikhihik tak dapat bayang HH picit2 tunjal2 kepala SS lepas geram :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahah... Picit time geram... Hamek la hobat...

      Delete
    2. kih kih kih..mana nak cari org mcm ni..dalam marah pun leh picit lagi..

      Delete
    3. ahakss...susah wooo nak carik kwn dalam marah pun still ambik pedulik!

      Delete
    4. Itu yg mahal tu Sis JM. Sayang-sayang geram! Eh,..ke geram-geram sayang ;)

      Delete
  31. wahh..drama airmata di xi'an...kdg2 bila mood ke laut, mmg cepat nak geram, marah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau mood ke darat..rasa mcm mana lak kak Nohas hehhe

      Delete
  32. Pergghhhh.. syok nie kli dapat pegi

    ReplyDelete
  33. biasanya kawan baik ni memang selalu gaduh....nama pun kawan baik kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Carilah kawan yang boleh menerima cara marah kita! Titik!

      Delete
    2. kalau gaduh terus tak leh baik..baik jgn kawan..kalau kawan asyik nk bergaduh...ehh aku cakap pe ni hihih

      kalau nk cari kwn or sahabat..carilah kawan yg boleh bergaduh pastu pas gaduh baik balik..gaduh lagi..pastu baik...itulah baru kwn sejati..eh ye ke..

      Delete
    3. Jay Emm rasa? Rasa menyesal x? Ha ha ha

      Delete
  34. Drama sangat bila baca situasi yang HH tu kena tinggal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ujilah sahabat dengan membuatnya marah... Tak gitu? He He He...

      Delete
    2. kalau sahabat tu TAK SABAR kena uji..pergi cari sahabat bernama SABARIAH ;p

      Delete
    3. Pun boleh SalMunge...

      Meh test sal munge sabar ke tidak...

      Hihihi

      Delete
    4. Nak kasik HH happy, ajak shopping kan,...nak kasi cil sal munge happy ajak tengok bola atau gi karok! Hihihi ;)

      Delete
  35. nekcik pun teringin nak ke xian ni..nnti boleh refer blog SS ni ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh je nekcik... he he he...

      Delete
    2. pergilah NekCik..asyik ulang ke Seoul jek ;p

      Delete
  36. Pewittt..penulis jemputan dah berpunya ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penulis jemputan kena jawap... Ha ha ha

      Delete
    2. Uikhhh... Soalan... Nak jawap apa nih??? X bape nak menjual...

      Delete
    3. HH buat gaya tersipu malu ciked

      Delete
  37. Iskkk dasatnya uolls ni kalo gado..siap tinggalkan tepi jalan! ngeri weiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena tinggal kat simpang otel jek mak... Jangan nak propa sangat! Kah kah kah

      Delete
    2. Biasa arr citer tamil... Side effect kena kuat...

      Delete
    3. Ceh...penat je tlg kesiankan HH haha

      Delete
  38. Bape juta yuan duhet HH bawak tu sampai asik nk soping jeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minah ni... Benda wajib dia cari kasut dgn bag... Tak perlu juta mak... 10 yuan pon dah buat dia hepi...
      * nanges tengok dia nyoping mak! Ha ha ha

      Delete
  39. Marah, merajuk, ditinggalkan..travelmate sejati betul SS dan HH ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu nak tahu sahabat kita tu sejati atau x... Ujilah dengan buatnya marah! Kalu dia bertahan... Its yours...

      Delete
    2. Kan..cara menguji sahabat sejati..berkelanalah bersamanya baru tau perangai sebenarnya

      Delete
  40. dulu teringin gak nak gi xi'an. tapi skrang dah mcm tak nak dah pergi sana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu backpacker bawak anak memang tak sesuai...

      Delete
  41. Fuh... dah macam drama sinetron je.... gaduh-gaduh tinggal tepi jalan. Dah kena pujuk baik-baik siap urut-urut lagi.

    Lain kali bawa sabariah selalu supaya boleh sabar. Padahal orang nama sabariah pun kadang tak sabar juga. huk huk huk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bersabar laaa sabariah... he he he...

      Delete
  42. Banyak sungguh drama airmata.... tapi itu semua kenangan yang mengamit memori di masa akan datang. Ianya menguatkan ikatan persahabatan antara SS dan HH. Kalau buat citer novel ni best juga ni... hehehehe Airmataku tertinggal di tepi jalan... best seller ni hehehehe

    ReplyDelete
  43. Tinggal kekal dulu nak g berbuka puasa dulu Hihihihihi malam nanti sambung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sempat lagi tu... Baik Baik jalan tu...

      Delete
  44. untunglah ada kawan macam HH tu Kanda, I penah kena tinggal sakit sorang2 sebab dia nak menyedap sendiri.. Hurm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. menyedap yang macamana? ha ha ha...

      Delete
    2. Yessss, kawan cenggitu memang bersepah, Suida. Dia fikir sedap dia je...susah sakit kita dia tak peduli.

      Delete
  45. Sedangkan lidah lagi tergigit ini pulak kawan baik.. ehh... Lagu p.ramlee diubah.. hahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu asik tergigit lidah jek apa yg tinggal? He He He...

      Delete
  46. Drama sangat u ols ni.. boleh buat drama ni.. tayang kul 7 tu..hhaa... semak je drama kul 7 sekarang ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju! Setuju! Baru ada kelainan! ;)

      Delete
    2. Ini bukan drama suami isteri mr mrs... he he hee..

      Delete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...