Thursday, 19 May 2016

Kembara Xi'an - Bolos saja dinding itu

Entry sebelum boleh jeling kat SINI...


Hari ni... Hari terakhir aku di Xi'an... Flight aku malam nanti... Jadi... Aku sempat meronda lagi kat sekitar bandar Xi'an...

Kalu ikut plan asal aku... Ada beberapa lokasi yang aku nak terjah hari ini... Antaranya Daming Palace dan Shuyuanmen... Dan aku meletakkan Banpo sebagai backup... Just in case aku ada banyak masa... Aku akan ke Banpo...

Disebabkan... Semalam aku gagal menyampaikan diri ke City Wall... Jadinya... Pepagi ni... Haruslah aku ke City Wall dulu... Wajib ke City Wall ok!

Kalu U'ouls tak ke City Wall maka tak cukup syaratlah U'ouls berkelana di Xi'an ini... Senang citer... Serupa kaw tak payah datang Xi'an... He He He...

Sebelum keluar dari hotel... Aku dapat rasakan... Macam ada tak kena dengan diri aku... Tekak aku dah semakin sakit... Nyesal pulak telan banyak buah pisang kaki... Mungkin aku tertelan getah buah pisang kaki tu... Adehhhh...

Buah pisang kaki masih banyak tak abis... Almaklum... Penamak beli sekotak... HH decide tak mahu bawa balik ke Malaysia... HH tinggalkan dalam bilik je sebelum keluar check-out.. Rezeki nyonya cleaner laa jawapnya...

We'ouls tinggalkan bag luggage dalam storage... Confirmkan sekali lagi pasal airport shuttle dengan pihak hotel... Senang! Petang nanti terus blah ke airport aje...

Dalam perjalanan menuju ke Bell Tower Subway... Aku terkena lagi sakit dada yang mencucuk... Di ikuti rasa nak kencing yang tak boleh di tahan... Padahal aku minum skit aje masa kat hotel tadi... Mana datangnya air yang banyak tu?

Nasib baik lah... Belum jauh ke subway... Dan nasib baik jugaklah kedai dan restoran tepi jalan dah bukak... Jadi bolehlah aku tumpang kencing... Tak payah laaa aku berlari balik hotel macam semalam...

Masa nak tumpang kencing kat satu restoran ni... Si HH tunjukkan Q-Card tanya mana toilet... Orang restoran tu cong ceng cong ceng tapi si HH tak faham... Kot dia tanya mintak bayar ke... Tanya datang dari mana ke.. Manalah si HH faham kan.... Ha Ha Ha...

Jadi... HH hanya mampu tayang gigi yang disental colgate aje lah kat orang restoran tu... Sambil orang restoran baik hati tunjukkan arah toilet...

Dalam toilet... Aku mengepam berdas das kencing sekuat hati... Ha Ha Ha.. Lepas kencing aku dan HH pon berjalanlah menuju ke Bell Tower Subway...

Untuk mengelakkan kes sesat barat keparat mencari City Wall... Aku decide untuk naik subway aje... Senang! Habis citer! Tak payah nak drama berepisod... He He He...


Directions to City Wall (South Gates) :

1. Naik Line 2...
2. Stop di Yongningmen Station...
3. Exit A2

Good Luck!


Tunjukkan Q-Card ini jika perlu...


Untuk pengetahuan U'ouls... Pintu masuk ke City Wall ni terbahagi kepada 4 gate... South Gate.. East Gate... North Gate dan West Gate... Bill Gates? Tak deeeeeeeeeeeeee.... Bill Gates duduk dalam Windows... He He He... Kalu U'ouls tak nak ikut cara aku... Bolehlah try cara lain...

South Gate : 
Bus no.6, 11, 12, 23, 46, 215, 239, 600, 603, 608, 713, 910, K600, K618, or Wulong Special Line

East Gate : 
Bus no. 8, 22, 27, 29, 33, 37, 43, 45, 102, 203, 218, 235, 252, 300, 527, 602, 604, 714, or 903

North Gate : 
Subway Line 2... Stop at Anyuanmen Station...
Or Bus no. 6, 26, 28, 33, 37, 39, 117, 205, 206, 208, 214, 229, 236, 238, 336, 506 or 511

West Gate : 
Bus no. 4, 10, 15, 23, 31, 201, 205, 206, 215, 221, 222, 223, 300, 407, 504, 611 or 701

Ada faham kaaaa Aci? He He He...

Masa aku kat Bell Tower Subway... Aku dok perhati je toilet Subway yang ada... Semua tutup... Sebab belum jam 9:00.. Tapi... Bila aku dah  scan tiket untuk menunggu train kat tingkat bawah... Boleh pulak aku nampak toilet kat situ... Siap dengan pintu terkangkang luas! Tak tutup pon! Arghhhhhh! Bongok laaaaa....

Kalu aku tahu kat sini ada toilet.. Dari semalam aku terus ke sini jek.. Tak payah bapak kencing berdiri anak kencing berlari... Ehhhhh! Silap! Tak payah aku  tahan kencing sambil berlari macam nak mati kejar toilet kat hotel... Dan tak payah aku tumpang kencing kat restoran... Cissss!

Train sampai... Aku pon naik... Sampai kat Yongningmen Station teruslah cari Exit A...

Keluar ke Exit A2...

Ada toilet kat sini,,, Bersih macam hotel...

Jalan basah tapi tak hujan... Sejuk gilossss!

Jom menapak... Lebih kurang 100 meter lari berganti... Ehhhh... He He He...

Pemandangan ini yang ku lihat...


Sila bayar entrance di sini ye... Harga entrance? Referlah entry belanjasawan aku di SINI... He He He..

Ayuhhhhhh!!! Kita bolos sajaaaaaaaaaaaaaa dinding ituuuuuuuuuuuuuu!!! Keh Keh Keh...

Ok... Aku malas nak citer panjang pasal sejarah City Wall ni... Sebab... Kurang sangat info masa aku kat sini... Jadi... U'ouls boleh gali google sendiri laaa ye...

Kalu aku tepek lebih lebih info sangat kang orang gelar aku sejarahsawan Xi'an pulak!
* Sambil jelir lidah!

Sebelum sawan aku menjadi sejarah... Baik... Jangan tepek apa apa... Too much Information I cannot.. Ha Ha Ha...

Tak ramai orang... City Wall ini aku yang punyaaaaaaaaaaaa!

 Berdirinya Wa Ah Kak di sini... Mana ada kerusi nak duduk pon...

Ini yang aku menyampah ni.... Kena panjat tangga... Tapi... Ada something yang pelik kat tangga ni... Lantai kat tingkat bawah basah licin.. Tapi.... Tangga ni kering! Setitik air pon tak ada! Padahal bukan ada bumbung menghalang air dari membasahi tangga ni pun...

Yeahhhh! Kat tingkat atas... Kat sini pon sama... Hanya lantai part tertentu yang basah... Pelik! Bukan ada air paip pon.. Saliran air pon tak ada.. Mana datang air? Embun ke?

Pemandangan ini yang ku lihat...

Tembok pertahanan mengelilingi Xi'an City...

Dinding yang masih utuh... 

Mengintai di balik dinding... Ada orang mandi? He He He...

Bumbung...

Lagi...

Nampak tak sederet basikal ni... U'ouls boleh sewa basikal ni kayuh keliling City Wall....

Kuning????? 

Boleh refer sini..

Tengah usha usha basikal.... Tetiba hujan turun....  Alaaaaaaaaaa! Tak ada rezekilah nampaknya nak pusing keliling City Wall ni dengan basikal...  Hampa! So... Aku just lepak lepak kat tepi sementara tunggu hujan berhenti...

Sambil lepak... Video inilah yang terhasil... Boleh lihat di Youtube ScdhaSein... He He He...

Masih hujan...

Marilah kita turun ke tingkat bawah...

Aku kagum tengok senibina City Wall ini...

Motif ada bulat bulat kat pintu pagar ni?

Huh! Garangnyaaaa...

Meninggalkan jejak We'ouls di sini...

Selamat tinggal City Wall...


BERSAMBUNG...

97 comments:

  1. Cantik nye ksut.. Yg sebelah tu gumpal2 tali dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni semua Aci Jay Emm punya pasal... Janji janji nak ikat tali kasut aku... Ampehh jekkkk!
      * Majuk dengan Jay Emm!

      Delete
    2. Hahaha.. Nak camne ye dok.. Beauty.....

      Delete
    3. Pat laaa balik! Lapo... Aku lum buka puasa...

      Delete
    4. nanti JM ajar..cara paling simple sbb kalau suh JM gumpal mcm tu mahu sejam x siap

      Delete
  2. Assalamualaikum SS wah entri baru ni Hihihihihi awat basikal warna kuning semua..

    ReplyDelete
  3. Macamana lagu gerimis mengudang? nyamyu sikit.. eleehhhh tak tau kunun padahal malu.. keh keh keh :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iskss iskksss... Takut zamani x boleh carik makan! Ha ha ha

      Delete
  4. Alahai suara.. sweet sweet giteww.. hahahaha :p

    ReplyDelete
  5. alahai ciannya., jalan jalan kena standby toilet.. Moga SS dah sihat. Take Care okay!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pinjam pampers mummy boleh? Ehhh... Ha ha ha

      Delete
    2. Hahahahha.. tak muat , Mummy XXXXL.. hahhhaa :p

      Delete
  6. mummy rasa mummy akan paham pintu2 gate tu bila nak pi Xi'an je kot... Sbb baru ada feel. Hehhee Bila la agaknya tu kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malam ni pon boleh mummy... Tido dulu... Ha ha ha

      Delete
    2. Nak suh pi dlm mimpi la tu.. cehh!

      Delete
  7. susah betui la boom skrg ni.. asyik kluaq robot je . SS ada idea tak bunuh si robot ni. Nyusahkan betui!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stand by cili je mummy... Cilikan robot tu... Ha ha ha

      Delete
    2. Kalau boleh.. mummy dah buat dah.. ;)

      Delete
  8. Replies
    1. Nak tanya soalan yang sama gak.. sebaik mummy kesayangan dah tanya dulu.. :P

      Delete
    2. SS kalau jumpa JM sihat tak kih kih kih

      Delete
    3. Jay emm tolong keluarkan angin... Ha ha ha

      Delete
  9. musykil jugak part basah dengan tak basah tu.. hurmh !

    ReplyDelete
  10. Wa Ah Kak tolong sat buat kajian.. ngeh2

    ReplyDelete
  11. pesal kat most visit blog JM ni x timbul entri baru ni iskkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn kat kak JM yana pon sama , sampai sampai dah berpuluh komen

      Delete
  12. kencing berdas das...sib baik x meletup toilet kih kih kih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Power tak kencing berdas das? Keh keh keh

      Delete
  13. dlm byk2 gate tu gate mana yg best..ke ikut suka jek nak pergi gate mana or naik je no bus tu ikut nasib lah sampai gate mana janji bukan toll gate

    ReplyDelete
  14. baik naik subway je dari nak mengingat no bus yg byk tu

    ReplyDelete
  15. dah x de kan rancangan BOLOS SAJA DINDING ITU

    ReplyDelete
  16. basikal tu kalau PINK mesti sweet sgt

    ReplyDelete
  17. buat style Harry Porter, kasi bolos dinding itu...
    cantik city wall ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak sangat tengok tv nih... He he he

      Delete
  18. kasut biru cantik....yg ziqzaq tu cute lah

    ReplyDelete
  19. Semuga SS cepat sembuh.Sakit apa ya? *bukak buku koding icd 10*

    ReplyDelete
  20. Bulat bulat kat pintu pogar tu boleh main cak lempung... ketuk ketuk lepas geram... hek hik hik ado ko lagu tu


    Hang pi mana pi mana pi mana pi mana hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. nyampah lagu hang pi mana tu... ha ha ha...

      Delete
  21. Ok lah alahaiiiiii lembutnya suara SS.... chair ahkak lah.... jatuh terbongkang mendengar suara emas ss

    Nyanyi gerimis mengundang lah pulak.... tapi awat takdak kuar lagu... hehehehe ni mesti sang kodok sudah ambil alih suara

    ReplyDelete
  22. Tiang kuning banyak2 tu boleh main tiang galah lah> Dolu2 selalu main sementara tunggu bas datang... huhuhu tapi ni tiangnya jauh jenuh nak berkejor .... kejor yop kejor ala-ala kejor ayam tangkap buat sup. Sejuk2 ni buat sup ayom sodap.... hik apadaaaa aku merepek ni kasi sikt sambal kicap emmmm walah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak buat lemang pon leh... he he he...

      Delete
  23. City wall ni tembok cina ke ss?
    Alahai, ciannya sakit tekak.

    ReplyDelete
  24. Hujan ya masa tu... nombor bas yg SS bg tu ditulis dkt bas dlm huruf rumu ka, huruf cina.. if huruf rumi ok, if huruf cina, berpeloh ler sket...

    ReplyDelete
  25. bila tambah tolak bahagi darab, umur wawa 30 tahun jadi umur SS lebih kurang 34, 35 @ 36 tahun.
    haha
    ok tak jawapn ni? hihi

    ReplyDelete
  26. Kuning nau basikal!.. kalau sisJM mesti nak pink

    ReplyDelete
  27. hamboih Wa Ah Kak posing kemain lagi haaaa. acaner la rupe mase kencing berdas-das tu agaknye kikiki

    ReplyDelete
  28. Huhuu, bolos jek yek dinding tuh. Link dah bertukar kpd kakmoja.blogspot.com . Kuikuikui

    ReplyDelete
  29. kenapalah wa ah kak tak pakai drypers ja.. tak payah nak cong ceng2 tanya toilet.. haha.. pas setel buang dalam tong sampah.. KAH..KAH..KAH

    ReplyDelete
  30. Ohh basikal kuning.. la..la..la.. kuning terang ang, ang.. dari jauh dah nampak..

    ReplyDelete
  31. Memang nampak utuh kebal dan gagah perkasa wall tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam orang yang pakai kasut tali biru tu kan? ha ha ha

      Delete
  32. Eh saya tulis yg gagah perkasa tu city wall ke beskal? Tetiba blur kat sini...

    ReplyDelete
  33. menarik gak sini.. cem ada feeling2 Great Wall.. naik beskal pun cem comel je hahaha..

    ReplyDelete
  34. North gate Anyuanmen 安远门 ada tak opening ceremony dan Warrior Parade Performance setiap pagi pukul 9 seperti yg diadakan di South gate Yongningmen 永宁门?

    ReplyDelete
  35. AnoyingtheMost... Motif la sgt la hai.. Romen ko ... Eh komen ko.. Yang cam soalan teka silangkata tu... Pls la.... What r u trying to do exceli???? Motif sangat ko ni!!!... Ko ni ibarat tetamu x diundang ke pondok orang yg sgt anoying... Cer tunjuk diri ko sebenar.. Bagi salam... Ni bertopeng cam maling.. Tau dok hek!!!

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...