Monday, 23 May 2016

Melaka Negeri Bersejarah With Jari Manis!

Jay Emm "I nak pegi makan kenduri kawen kat Melaka... Jom jumpa kat Melaka"... Aku "Sape kahwin?... Kat mana?"... 
* Soalan macam wartawan pencen... Tapi belum respond apa apa pasal nak jumpa...

Dalam hati aku kata... Idea yang agak bernas macam beras! Dah bertahun aku tak jenjalan kat Melaka... Dulu asal boring je mesti Melaka Melaka Melaka tak abis abis... He He He...

Aku borak dengan HH "Jay Emm ajak jumpa kat Melaka"... HH diam... Tapi... Dalam senyap... HH booking hotel kat Melaka... Boleh gitu?

Esoknya... HH "Aku dah booking hotel kat Melaka"... Aku "Hahhhhhhh????"... Aku terus beritahu Jay Emm "HH dah booking hotel kat Melaka... Nanti dah sampai Melaka kita roger"... Jay Emm "Hahhhhhhhhhhh?????"...
* Tak yah nak hah hahhhh sangat! Keh Keh Keh...


Aku "U know HH jenis yang cakap sekali aje... Dia akan terus bertindak! Semua urusan booking hotel just by call! Setakat Melaka je pon... He He He"... Jay Emm gelak...



*** Sabtu 21 May 2016 ***

Dua hari sebelum jumpa... As usual... Aku dan Jay Emm memang tak contact langsung each others... Aku malas nak contact Jay Emm! Kang asik nak bertekak aje... 

Bior dia rindu kat aku lama skit... Bila jumpa nanti banyak skit dia boleh mengepoh! Dua hari punya laporan... Mesti panjang giler dia nak celoteh kan kan kan... Keh Keh Keh...

Hari yang dinanti... Jay Emm gerak pegi kenduri kawen... Aku gerak pegi mencekik nasi kandar kat Restoran Nasi Kandar Padang Kota, MITC Mydin Melaka...

Boleh dikatakan... Setiap kali ke Melaka... Aku mesti berhenti makan Nasi Kandar kat situ... Dan semestinya... Lauk favorite aku adalah kari telur ikan Kurau... Sotong... Dan ikan... 

Walaupun gaya kau serabai macam aku... Tapi... Aku tetap selera nak gomol kau sampai kembong! He He He...

Lepas melantak... Sempat jugak aku meronda menyopink dalam Mydin tu...  Dalam setengah jam... Jay Emm pon sampai... Lepak kejap dan kami gerak ke Hotel...



*** Semabok Inn ***

Sampai kat Semabok Inn... Tengok tengok... Jay Emm sampai dulu... Aikkk... Lajunya minah ni drive keta... Merempit laa tuh... Cehh!!!

Mari kita check-in dan memabokkan diri di sini... Dah nama pon Semabok kan... Ha Ha Ha...

Room rate untuk satu malam sepatutnya RM 85.00... Tapi bila tiba kat sana dapat rate jadi lebih murah... Cuma RM 75.00 jek... Kaw rasa? Just nak tido je kan... Ok laa... Bukan aku nak berumahtangga kat situ pon... He He He...

Tapi... Kalu U'ouls jenis yang nak 'over' selesa... Better cari hotel lain... Hotel ni sesuai untuk orang yang suka budget rendah macam aku... Janji bersih...

Dalam hotel...

Bantal extra cuma RM 3.00... Aku tido kena ada bantal peluk... He He He... Mari merebahkan badan kejap... Membuta rehatkan diri....



*** Kampung Morten ***

Lokasi pertama We'ouls... Kampung Morten! Jay Emm yang recommend datang sini... Kalu tak... Sampai kiamat agaknya aku tak tahu nama kampung ni Kampung Morten... 

Jommm! Terjah Kampung Morten...

Masuk je area Kampung Morten ni... Tetiba ada sorang Pakcik datang tegur We'ouls... Pakcik Morten bukan nama sebenar... Keh Keh Keh..

Pakcik Morten "Awak dari mana ni?"... HH "Dari Johor Bahru"... Pakcik Morten "Betul ke nih?... Bla Bla Bla"... Pakcik Morten tu tunjukkan rumah dia...  Dan dia juga galakkan We'ouls terjah museum kat Kampung Mortem ni...  Wahhhh! Siap ada museum pulak...

Rumah Pakcik Morten sejak tahun 1920! Perghhhh! Lama gilosss...

Yeahhhh! Merdeka! Ha Ha Ha...

Model Cintai Sungai Melaka... Keh Keh Keh....

Sekitar Kampung Morten...

Ada surau...

Model Kampung Morten! Keh Keh Keh...



*** Villa Sentosa The Malay Living Museum ***

Inilah museum yang Pakcik Morten cakap tu... Jom masukkk!

Memang sentosa berada di sini... Very the kampung'ssss... He He He...

Assalamualaikummmmmmmmmmmmmmm!!!

Salam We'ouls disambut berjemaah oleh sekumpulan pelawat dari Kuala Lumpur yang kebetulan buat lawatan di sini...

Mereka dari  Persatuan Usahawan Wanita... Ramah tamah jugak They'ouls tu...

Silau biji mata aku nengok langsir... Semua pink aje... 
* Jeling Jay Emm... 

Perasan tak buku pelawat yang bersusun atas meja tu? Perghhhhh! Bebuku buku U'Ouls... Ramai betul dah datang melawat kat Villa nih! Huh!

Inilah Owner Villa Sentosa ini... Nenek Villa bukan nama sebenar... He He He...

Nenek Villa ni pandai sepeking London ok! Jangan memain... Kaw mampuuu? Nenek Villa tanya We'ouls "Where are you come from?"... Aku jawap "From JB!"...

Kejap kejap lagi... Nenek Villa ni leka dan hilang perasan... Setiap kali nampak je muka aku berlegar dalam Villa... Dia tanya lagi aku "Where are you come from?.... Where are you come from?.... "... Ha Ha Ha...

Asal nampak muka aku je dia tanya Where You come from? Ha Ha Ha... Adoiiii... Nenek Villa ni berumur 84 tahun... Masih kuat... Badan tegap... Masih nampak berseri... Apa rahsia? He He He...

Nenek Villa adalah keturunan yang ke sembilan menetap di Villa Sentosa ini...  Nenek Villa "This house is since 1920"...

Bahagian dalam Villa...

Aku tak nak citer banyak pasal Villa Sentosa ini... Tunggu lah review aku yang seterusnya...  Sebab aku rasa Villa Sentosa ini unik! Menarik untuk diterjah! Tiada bayaran masuk dikenakan... Boleh beri sumbangan derma jika mahu...



*** Seafood Parameswara Umbai ***


Kalu nak datang mencekik seafood kat Umbai ni...
* Umbai ye bukan Umai.. jeling Jay Emm.. He He He....

Haruslah datang lebih awal... Kalu boleh... Jam 6:00 petang kaw dah tercongok kat sini... Kalu lambat! Susah nak dapat meja kosong! Kena berdiri laaa kaw menunggu... Parking keta pon penuh!

Sampai je kat Umbai... Jay Emm dan HH je yang pilih menu nak makan... Aku malas fikir... Ha Ha Ha...

We call this starter... Starter laa sangat kannnn.. Ha Ha Ha...

While waiting... 

Udang.... Sotong... Ketam... Ikan Pari... Asparagus... Nasi lemak.... Amekkk kawww!

Nampak tak penamak order memacam? Aku ingatkan tak cukup... Sekali tu terlebih makan! Kembong perut U'ouls!

Boleh makan dalam boat kalu nak... Tapi aku tak find out info lebih...




*** Melaka River Cruise ***

Lepas menghentak perut... We'ouls gerak ke Taman Rempah... Apa ada kat Taman Rempah tu? Ada rempah ke? He He He...

Yeahhhhh! We'ouls spend our nite dengan naik Melaka River Cruise! Harga tambang adalah RM 15.00 seorang...

Dapat sebotol mineral water dan Melaka River Cruise Cookies setiap sorang... Perjalanan pergi balik lebih kurang 40 minit...

Mari kita wefie dalam cruise... He He He...

Cintailah Sungai Melaka... He He He...

Pemandangan dari dalam cruise... 




*** Roti Canai Kayu Arang ***

Bangun pagi... Solat Subuh... Aku sorang je yang mandi... HH dan Jay Emm just basuh muka dan gosok gigi... Boleh? We'ouls gerak cari breakfast kat Roti Canai Kayu Arang... 

Jangan terpedaya... They'ouls pura pura je buat muka macam dah mandi... Padahal muka semalam! Bucuk tak mandi! Ha Ha Ha..

Adakah Roti Canai Kayu Arang hanya sekadar nama? TIDAKKKK!

Memang roti canai dimasak menggunakan kayu arang... Perghhhh! Klasik gilossss! 

Roti Canai Kayu Arang ni memang lembut dari biasa... Garing... Kurang minyak...

Memacam kuih muih pon ada... Pilih laa mana suka...




*** Museum Kapal Selam ***

Balik hotel... Mandi... Bersiap... Dan check-out...  Ke mana destinasi seterusnya? Jommmmm! Kita ke Museum Kapal Selam!

Nak ke Museum Kapal Selam ni... Bukannya ada signboard pon... Aku main agak agak jek... Museum ini terletak di Pantai Klebang... Landmarknya adalah hampir dengan  Dataran 1 Malaysia dan  Bustel!

Tu dia kapal selam... Dah macam bentuk ikan paus lak...

Entah apa laa dua Aci ni dok gelak depan kaunter tu... He He He...

Harga entrance cuma RM 3.00 seorang... Ok laa tu kan... Agak murah...

Jom naik kapal terbang... He He He...

Mari kita menyelam... Menyelam atas darat jek... He He He...

Gini ler rupa dalaman Kapal Selam...

Tentang kapal selam ni.... Nantilah aku detailskan dalam entry yang lain ye... Aku malas nak menaip pepanjang! Ha Ha Ha...



*** Bustel ***

Apa itu Bustel? Bustel adalah singkatan kepada Bus Hotel... Ha Ha Ha...

Harga 1 malam hanyalah RM 90.00 weekday... Dan RM 130.00 weekend...

Model Bustel... He He He...




*** Coconut Shake Original Pantai Klebang ***

Shake Shake u'ouls!

Bersusun jek kelapa...

Aku dan Jay Emm order air kelapa biasa jek... Sebab tak boleh minum ais... Kang Jay Emm batuk... Dan aku pulak takut sakit kepala... 
* Time ni laa jadi baik kan.... Kalu Jay Emm tak de mahu aku telan Coconut Shake tu... He He He...

HH je order Coconut Shake... Tapi... Ordernya tak sampai sampai... Bosan menunggu... We'ouls blah jek...

On way nak keluar dari Pantai Klebang ni...  Aku yang drive... Jay Emm dok sebelah tengokkan  map... Tapi map tah ke mana... Jay Emm ntah ke mana... GPS salah katanya... Aku dah start nak naik hangin sebab salah pusing... HH memang faham sangat kalu aku dah start nak naik hangin... So.... Dia suruh aku ke tepi... Biar dia drive...

Jay Emm "Ehhh! Naik hangin ke tu?"... Ampehhhh betul! Jay Emm tak tahu yang aku tengah nak naik hangin... Ha Ha Ha... Kalu aku tak beritahu dia yang aku nak naik hangin... Dia langsung tak kan tahu... Dia nampak aku biasa biasa aje.... Maknanya apa? Ha Ha Ha...

On way HH stop kat Coconut Shake Beratur... Perghhhh! Memang ramai lah yang beratur... Tapi HH tak beli Coconut Shake... Dia beli Putu Bambu Durian! Perghhhh! Memang mantap laa rasanya.... We'oul makan dalam kereta....




*** Melaka Negeri Bersejarah ***

We'ouls terus ke Bandaraya Melaka...

Masuk Dataran Pahlawan... 

Sampai kat Dataran Pahlawan... Aku dengan Jay Emm tak tahan nak kencing... Penangan air kelapa punya pasal.... Ha Ha Ha...

HH cari parking kereta... Nasib baiklah HH dapat parking luar depan Dataran Pahlawan... Itu pon seksa nak cari kupon parking... Nyaris jugak dia nak membaran... Ha Ha Ha...

Just untuk sight-seeing aje sekitar Dataran Pahlawan...

Jangan tak percaya ye... We'ouls bergambar dengan pokok Melaka! Ha Ha Ha... 

Yeahhh! Belakang We'ouls tu laaa Pokok Melaka... Pokok tu betul betul kat depan bangunan Dataran Pahlawan... 

Sebenarnya... We'ouls terjumpa pokok Melaka tu tanpa sengaja... Kalu tak... Memang harammm lah tak kan kenal rupa pokok Melaka tu.... He He He... Kebetulan ada signboard kecik bawah Pokok Melaka tu... 

Inilah Afamosa... Yang tengah tengah tu lah Alfonso de Albuquerque... Di apit oleh dua Aci... He He He...




*** Pak Man Asam Pedas Melaka ***

Perut We'ouls dah lapar bangat! We'ouls decide nak pegi cari Asam Pedas Melaka.., Dari review yang We'ouls yang baca... Most bagi good review tentang Asam Pedas Pak Man... Sedap katanya...

Jadi... Aku dah HH mencarilah jalan... Dah sampai kat Man Asam Pedas kat Kota Laksamana... Tup Tup.... Tutup! Kecewa habis!

Sebenarnya aku pon tak sure yang Man Asam Pedas kat Kota Laksamana tu betul betul Pak Man atau tak... Sebab... Nama pon Man jugak... Ha Ha Ha...

Tapi nasib baik HH ajak  pegi yang Pak Man Asam Pedas yang kat Jalan Ujong Pasir... Cari punya cari... Jumpa! Huh! Syukur! Lepas jugak hajat nak makan Asam Pedas Melaka...

Cuma yang buat aku dan Jay Emm pelik... Macamana si HH boleh cam gerai Asam Pedas Pak Man tu... Padahal terang terang kat signboard gerai tu tulis Perhentian Kuih Kampung....

Jay Emm "Cemana HH tahu ni gerainya?"... HH "Sebab ingat gambar dalam google"... Astaga! HH ni kan... Kalu bab bab hentak menghentak perut... Dia memang gigih! Gambar pon dia hafal...  Silap haribulan... Biodata owner gerai pon dihafalnya jugak! Kah Kah Kah...

Aku tak tahu laaa dua Aci kat meja aku ni buat skandal apa... Siap pegang tangan sambil muncung mulut... Kah Kah Kah...

Aku "Nak asam pedas ikan parang"... HH "Amik dua set je ek sebab aku tak makan sangat ikan"...
* Tak makan laa sangat kannn... Ha Ha Ha....

Aku "Cukup ke dua?"..
* Jay Emm dah sengih kerang kat tepi... Tengok perangai aku yang penamak! Ha Ha Ha..

Aku "Nasi nak separuh"... HH "Ok dua nasi separuh"... Jay Emm menyeringai kupang... HH "Ok dik... Dua nasi separuh... Satu nasi penuh"... 
* Sape lah yang kuat makan sampai penuh pinggan tu? He He He...

Sekali datang.... Nasi separuh cuma suku pinggan! Kedekot giler! Aku "Nasi tak cukup!"... Mintak lagi nasi tambah baru cukup... HH "Dik mintak kuah tambah eh"... Aku "Ehhh! Macam banyak je kuah ni.. Tak payah kot"... HH "Dik tak jadi lah"...

Nasib baik adik tu pekak tak dengar... Dia bagi jugak kuah tambah... Tapi agak berminyak....  Minyak minyak pon... We'ouls telan abis licin... Kah Kah Kah... Dasar piranha mencekik kannn... We'ouls lahap tahap tak ingat dunia...

Jay Emm "Sedap arrrr Asam Pedas kat sini"... 
* Nak kata apa lagi kannn kalu dah Blogger kata gini... He He He..

Asam Pedas Ikan Parang... Sayur campur... Ulam raja dan Ulam Tenggek Burung.. Telur asin...

Bila perut dah boroi... Dah tak larat lagi nak jalan... Aku patah balik ke Semobok Inn... Jay Emm amik kereta dia....

We'ouls cium cium pelok pelok... Then pulang ke reban memasing... He He He... Cuma... Kesian kat Jay Emm... Tersekat kat highway jam... Sebab ada lori terbalik atas jalan... Jam 9:00 lebih baru dia sampai rumah... 

Tamat sudah travel 24 jam aku, Jay Emm dah HH di Melaka Negeri Bersejarah...
* Sambil jeling jeling Mummy Julia yang tengah sedap pulun Mee Besen Melaka... He He He...



Tiring? - Yes!
Regret? - No!
Experience? - Priceless!


- TAMAT - 



248 comments:

  1. yuhuuu..ingatkan x kuar entri ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entry jalan jalan carik pasal...

      Delete
    2. JM tu bile nak update blog??

      Delete
    3. Soklan yang boleh buat Jay Emm telan liur sejuta kali... Keh Keh Keh...
      * Padan muka Jay Emm...

      Delete
    4. Nina!!! dia yg tak baca...jelir kat Nina!

      Delete
    5. Nina sila jangan nak pengelat sangat ok! Bila nak update laos? Berlabah2 dah!

      Delete
  2. hadoiii..matik! harap2 mummy x bising

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha ha ...

      Mummy oooo mummy...

      Delete
    2. tengah nak berleter la ni.. siap korang!!

      Delete
    3. Matikkkk laaaa!!! Mummy serang pondok ni... Abisss laaa roboh! Ha ha ha

      Delete
    4. hahhaha kelakar la mummy ngan SS ni!

      Delete
  3. HH memang pantas..serba serbi pantas..jln pantas, makan pun pantas..HH mmg cekap!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan pepuji sangat kang kain dia koyak! Ha ha ha

      Delete
    2. *uluq jarum dan benang* haipppp jaga aurat

      Delete
    3. mummy jarum kaa tu? ha ha ha...

      Delete
    4. hahaha, bukan mummy jarum mummy julia la

      Delete
  4. JM pun mcm x percaya leh jumpa korang lagi pas baru balik dari Perak but jalan2 ngan korang dua mmg OHSEM!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannnnnssss... Takdir membawa ku pada mu... Chia chia chiaaa

      Delete
    2. baru jalan ngan SS dan HH.. belum lagi jalan ngan mummy..hahahha..#nakjugakkkkk...

      Delete
    3. Hadoi laaa mummy... Ha ha ha

      Delete
    4. kah kah kah.. Apa adoi2... kiki :p

      Delete
    5. hahahha, Sis JM HH SS memang , redah je , jalan je kan

      Delete
  5. Jom... Jjcm lagi dan lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hafal semua tempat makan! Ha ha ha

      Delete
    2. gemoks la korang dua ni.. hahahhaa :P

      Delete
    3. Nanti kite joging ehh mummy... Ha ha ha

      Delete
  6. Nasi Kanda!!!! nasi mana nasi..nampak lauk jek

    ReplyDelete
  7. kih kih kih..JM ni pemandu berhemah...pecut paling laju kat Highway 100km/jam je tau

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa barang 100km/j... 160km/j laa.. baru terbang..eh!

      Delete
    2. Mummy carik pasal... Ha ha ha

      Delete
    3. :P :P :P sekali sekala .. bukan senang nak baca entry "Melaka Negeri Bersejarah with Jari Manis "

      Delete
    4. Ehhh.. Jay emm dah up entry top komain laa

      Delete
    5. entry tu ada sebut pasal mummy jugak

      Delete
  8. SETUJU!! kalau nak lagi selesa cari hotel lain sbb katil yg kami dapat pantang gerak sikit berbunyi..cam nk roboh..pastu x kalis bunyi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab anak giant atas katil... Ha ha ha

      Delete
    2. hamboiii nak kalis bunyi..korang buat apa ni? main lompat2 ea... hahhaha :p

      Delete
  9. haip! hehehe...ntah selesa lak sebut umai tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb kt putra yg berjaya ada tmpat mkn nama UMAI :-)

      Delete
  10. eheheh..bab tak mandi cakap slow2 tau..ehehe..x yah nak bersih sgt mkn kat sini nanti baju bau asap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok pe bau asap dari bau semalam! Ahaksss

      Delete
  11. kalau g museum kapal selam ni better stanby payung..panas berdenting

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu dah puteri mandi ehhhh puteri lilin... He he he

      Delete
    2. aaa kat situ memang panas..panas tahap gaban. nasib baik ada buat bumbung baru tu.. kalo tak memang hitam legam la korang..hehhee :P

      Delete
    3. Dah nama pon Aci... Ha ha ha

      Delete
    4. oooo.. lupa Aci memang suka digelapkan..keh keh keh:P

      Delete
  12. JM kagum tau ngan SS..semua dialog dan apa yg berlaku SS boleh tulis detail..mesti x mkn kepala ikan ni itu sbb ingatan kuat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab tu makan badan ikan asam pedas! Ha ha ha...

      Delete
    2. Paling penting... Jangan makan semut! He he he

      Delete
  13. JJCM bersama SSHH bermula dari JB pastu Perak kemudian Melaka..ke mana kita akan datang..biarlah RAHSIA heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Datang Melaka balikkkkk....

      Delete
    2. Pi Penang pun jumpa Mummy jugak.. Jumpa Mummy, Jumpa Nina , jumpa Sal,Jumpa SYM, Jumpa Arz...ehhh ramailahhh...

      Delete
    3. Eh Nina.. kalo dorang dia dtg pun, dorang tak roger kita .. tau tau eh! dah ada entry..kah kah kah :P

      Delete
  14. Mula mula baca dah terliur dengan nasi kandar. Scroll punya scroll banyak laaaaagi makanan sedap sedap. Memang sawan terus tengok. Hahahah. Perghhh lama gila rumah pakcik tu. Makcik tu pun wahh pandai speaking yo. Ahaaa. Tua tua pun jangan pandang sebelah mata. Rindunya nak gi melaka. Heheh

    ReplyDelete
  15. Bestnya g melaka ekin gak.Tak.sampai lagi nak.Tengok anak saudara baru lahir kelmarin pun tak.dapat pergi lagi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cer pegi... Sambil tengok kapal selam... Sambil minum... Ehhh... Ha ha ha

      Delete
  16. Ok kena terjah ni kedai asam pedas tu....


    Nyum nyum sedappppnya asam pedas melake

    ReplyDelete
  17. HH x shoping kt freeport ke

    ReplyDelete
  18. Vila sentosa tu pun nmpk menarik itk diterjah

    ReplyDelete
    Replies
    1. best tapi sila jumpa owner Pak Cik yang lelaki tu..nama lupa. Banyak info siap berpantun bagai.. best!

      Delete
    2. Ada pak cik perempuan ke? Kah kah kah

      Delete
    3. ada la.. yg auw auw auw..keh keh keh :p

      Delete
  19. Kalo g vila tu time raya ... nenek sen To sa tu bagi duit raya x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nenek tu satu sen x bagi... Sebab... Cik Manisah Lesing dah beso kebangka... He he he

      Delete
  20. salam,
    amboi travel lagi , bukan baru balik perak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini semua Jay Emm punya pasal... Ha ha ha

      Delete
  21. salute HH , pantas cekap dan efficient!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abislah kain dia koyak... Ha ha ha

      Delete
    2. HH boleh dianugerahkan tripvisor bergerak..hehehhe :D

      Delete
    3. Terima kasih atas anugerah ini.... Lihat la dunia... (Sambil julang tropy)

      Delete
    4. mak aiii overnya HH... babab mau? :P

      Delete
  22. amboi SS makan nasi kandar, teringat perlis!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perlis..hurmmmmmm kenapa ea..? musykil kejap..

      Delete
    2. sebab yana study kat perlis .. semester mula mula yang duk sana, yana selalu jugak makan.

      Delete
    3. hahhaha ingat penang je hadooo hehehew, memory tercipta disitu gitu

      Delete
  23. Replies
    1. Sila-sila.Orang Melaka celup ni alu-alukan..heheh

      Delete
    2. Apabila duta Melaka mengalukan... Keh keh keh

      Delete
  24. Kampung Morten , dok supo kampung, maju sangat ,
    ada muzium lagi kau!

    ReplyDelete
  25. nenek speaking london terbaik! :P iolls pon tunggang terbalik speaking!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamber jek dia... Siap dengan accent lagi kawwww!

      Delete
  26. masuk kapal selam , rajin tengok kat TV je hehheehe

    ReplyDelete
  27. river cruise permandangan malam yang cantik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awesome view... Ok laa kalu nak membuang masa... He he he

      Delete
  28. roti canai kayu arang ,, unik tak pernah dengar lagi! ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kansss... SS pon baru 1st time cuba... Memang best!

      Delete
  29. Wah JJCM kat melaka.... ahkak baru je berangan dengan member nak pi jenjalan carik pasal kat sana. Tapi baru nak cari info zap hang dah sampaiiii..... hahaha padahal selalu lalu melaka sebelum sampai muor

    ReplyDelete
    Replies
    1. 24 jam pon cukup utk ronda melaka tu... yeahhhh

      Delete
  30. Wah nak masuk list lah cocnut shake beratur... cam sodap je. Perhentian kuih kampung tu pun ado asam pedas sedap ye. Wah 2 dalam 1 lah nampak gayanya. Tempat tu pun dah masuk dalam list.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila catat wahai kak notie.. ha ha ha

      Delete
  31. padan muka sesat tak ajak mummy.. hahahha gelak jahat!

    ReplyDelete
  32. JM dtg sb kenduri kawen kan..mana part kendurinya haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan buat lawak sangat makk.. Sakit perut gelak! Ha ha ha

      Delete
    2. aaaa lah makk.. kenduri mana.? kenduri?

      Delete
  33. Psss kampung mortem tu boleh bawa kereta masuk dalam kampung ke? Or parking kat luar sambil jalan lenggang kangkung masuk kampung bak itik pulang petang gitu. Kena masuk list ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan Kak Notie sama mcm SS masa memula nak sampai... Boleh! Tapi sempit skit... Better parking je tepi sungai jalan besar... Then jalan kaki...

      Delete
  34. Masak asam kedai seribu kuih la naman kedai tu.. mana dtg nama Pak Man tu..Adehh korang ni!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asam pedas tu yang nama pak man asam pedas bukan nama kedai tu... Haaaa itu yg muskil!

      Delete
    2. Ada la.. Dekat board menu harga tulis nama pak man....

      Delete
    3. Tu menu board pinjam jiran sebelah umah tak pulang balik.. sbb tu nama lain..hahahaa

      Delete
  35. Seronok la tu pergi semua tempat kat Melaka tu, pergi byk tempat tu macam stay seminggu terjahnya, semua nk pulun cover :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak dan statement dengkinya... Ha ha ha

      Delete
  36. Bole pulak posing depan opis mummy tak roger.. huaaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah agakkkk!!! Mummy sure bebel... Ha ha ha... Sorry... Keh keh keh

      Delete
    2. Soriiimu tengah dipertimbangkan..kikiki :P

      Delete
  37. Nasi separuh mkn asam pedas?? kalo mak nasi seperiuk hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu makkk usah cakap! Mak mmg hantu raya... Ha ha ha

      Delete
    2. Mak aiiii seperiuk..hahhaa :P

      Delete
  38. Muzium kepal selam tu baru je dicat baru.. mummy pun tak masuk lagi.. Sentap arrr....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keh keh keh...
      * gelak guling

      Delete
    2. Lek la mummy...we ouls pun lom masuk legoland jugak...

      Delete
    3. Kuman seberang laut nampak.... gajah depan mata buat tak reti.. he he he...

      Delete
    4. Ciss.. sama la korang tu. Pi LEGOLAND dok posing kat entrance je,Mummy kat dalam tak mau dipanggil-panggil..hahhaa

      Delete
  39. Roti Canai Kayu Arang tu dekat sangat dah ngan umah mummy... satu kilometer je..hurmm tapi tak suka makan, nanti perfume hilang sbb bau arang mengatasi segala bau... hahahaa :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini sama spesis Jay Emm... Sape suruh duduk tepi arang... Ha ha ha

      Delete
    2. Sbb tu p tak yah mandi..

      Delete
    3. JM dok tepi arang tu dia masak ea... ? hehhe

      Delete
    4. oooo... HH ngan SS pi makan roti canai tak mandi rupanya..ooooooooo

      Delete
    5. org lain tak mandi org lain yang KENA kih kih kih

      Delete
    6. Mummy kantoi tak baca entry... he he he...

      Delete
    7. mummy suka baca komen itu sbb dia dtg serang bila dah ramai yg komen
      *harap2 mummy x baca komen ni kalau tak ..matik! hahaha

      Delete
  40. Nenek villa tu posing ala diva kan..salut!

    ReplyDelete
  41. kat Villa Sentosa tu ada satu Pak Cik apa nama ntah..lupa. Kalo jumpa lagi best dengaq dia bercerita.. :D

    ReplyDelete
  42. Ada pukul gong tak kat Villa Sentosa tu.. nanti leh dapat jodoh tau.. Tapi mummy dah selalu pukul, tak jugak dapat jodoh..camaner ni.. ? Sob sob sob nangis tepi bucu katil..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mummy? Jodoh? Mummy? Jodoh? Pelik!

      Delete
    2. Jodoh tuk kucing2 mummy la.. eeiii takyah nak pelik sgt..Babab Mau??

      Delete
  43. Awat tak minum je kat Coconut Shake Ori Klebang tu kat belakang.. lagi sedap. Kat Dataran 1 Malaysia memang tak sedap..mahal dr biasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belakang mana mummy? Belakang umah mummy ke? He he he

      Delete
    2. aaa baru je tanam pokok kelapa.. sila panjat sendiri, minum ataih pokok..

      Delete
  44. Buah-buah tu cicah cili kicap ea..hahahah sedap tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kicap tu utk seafood... Ha ha ha... Buah tu ada serbuk... Mummy ni mmg cari pasal taw... Babab kang... He he he

      Delete
  45. Nasib baik tak jogging aritu kat tepi sungai Melaka.. kalo tak JM, SS, HH nampak ler mummy kedek-kedek berlari-lari manja kat situ ..ehhh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan ke mummy tgh nak hangin nunggu mee besen? Kah kah kah

      Delete
    2. oooo..korang pi JUmaat la ni ea... mummy amik half day aritu..

      Delete
  46. Eh tak nampak pun telur ikan kurau.. propa ler tu.. :P
    komen cari pasal...

    ReplyDelete
  47. nak nasik kandanq mai penang la ooiii.. x feel lansung makan nasik kandaq kat melaka.. kikikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni lagi sorang... Sama macam Mummy... Sama macam CML... Suka cari pasal... Mentang2 duta pelancongan negeri memasing.... Ha Ha Ha...

      Delete
    2. hhahaha.. ye la.. nasik kandar dengan melaka macam tak sync je gabungan tu..

      Delete
    3. Nanges tepi pinggan... Huaaaaa...

      Delete
    4. Lagi best kalau nina banje...

      Delete
    5. mai la sini.. i belanja nasik kandaq best punya..

      Delete
  48. bace sekerat! parking dlu! :P hihihihi

    ReplyDelete
  49. bestnye....dah lamer xtrun melaka...mesti havoc nie JM + Scha + HH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melaka kitaaa punyaaaa... ha ha ha..

      Delete
    2. oit oit.. mummy punya la..hahahha :P

      Delete
  50. Banyak berjalan dengan JM sekarang ye

    ReplyDelete
  51. Replies
    1. Alhamdulilah setakat ini... Darul taazim checked! Darul Ridzuan checked! Negeri Bersejarah Checked!

      Delete
  52. bila nak gi kampung mok cun ss ? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyallah... Tiba masa akan sampai jugak... ha ha ha...

      Delete
  53. bestnya..jenjalan cari makan di Melaka...asam pedasss...

    menunggu entri villa sentosa yg unik...

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...