Saturday, 9 July 2016

Kembara Xi'an - Shuyuanmen Cultural Street

Entry sebelum boleh gali di SINI...


Holaaaaaaaaaaa! Ada yang masih beraya lagi ke? Hu Hu Hu... Bagi aku... Hari Raya bukanlah hari yang menyeronokkan.. TAPI.. Hari yang menuntut pengorbanan... Jangan jadi macam ketupat.. Dianyam penuh seni.. Tapi yang dimakan cuma isi... Cewahhhhhh! Sekali sekala Wa Ah Kak berfalsampah di aidilfitri! He He He... 

Sementara tengah mood cuti raya ni... Aku cuba untuk habiskan entry basi Xi'an... Sebab... After this... Something big will come... Apa dia? Tungguuuuuu... Insyallah...

Jommmm... Teruskan membaca sisa perjalanan aku ke Xi'an... Zazzzzzzzzzzzzzssssss!

Dari Damingongxi Station... Aku pun gerak lah patah balik ke Zhonglou Zhan Station... Fikir punya fikir sambil tengok jam... Ada masa lagi nih.. Sempat kalu aku nak jenjalan kat sekitar Bandar Xi'an... 

Jadi... Aku decide nak ke Shuyuanmen Cultural Street.... Tapi... Macamana nak pegi? Aku tak study! Dan tak beriya pon nak pegi... Boleh? 

Nak ke Shuyuanmen dari Zhonglou Zhan Station tu tak susah... Keluar ikut pintu Exit 4... Tapi... Sebaik aje aku keluar dari Exit 4... Aku tercangak... Betul ke nih? Tak ada apa signboard pon nak ke Shuyuanmen tu... 

Kebetulan... Ada sorang jantan Cina dok lepak kangkang tepi longkang... Tan Long Kang bukan nama sebenar... Keh Keh Keh...  HH pon pegi laa menyapa Tan Long Kang sambil tunjuk kitab busuk untuk ke Shuyuamen... HH tanya kat mana Shuyuanmen tu... Tapi... Hapah haram Tan Long Kang tak faham siap  geleng kepala... 

Aku tengok page yang si HH bukak dalam Kitab Busuk... Aku "Ehhhh! Napa ko bukak page ni? Ini page Bahasa Inggeris... Patutlah cina tu geleng paler.. Dia mana paham english... Cer ko sebut nama tempat ni"... HH terdiam sebab dia pon macam aku... Tak reti sebut... We'ouls  pelat Cina... He He He...
* Boleh pulak aku terlupa nak tulis perkataan Shuyuanmen tu dalam bahasa Cina dalam Question Card.... Adeiii...

We'ouls jalan ke depan skit... Kebetulan ada amoi jual kasut... Moi Ka Sut bukan nama sebenar... He He He... Aku try bunyikan "Shuyuanmen" pada Moi Ka Sut... Huh! Nasib baik Moi Ka Sut faham walaupun sebutan aku memang ke laut Cina Selatan... Ha Ha Ha...

Dan memang lain betul sebutan "Shuyuanmen" yang si Moi Ka Sut bunyikan dengan yang aku sebut... Sebutan Moi Ka Sut lengkap dengan bunyi Mughallazah Mutawassitah... Ehhhhh! Silap... Tu nama sejenis najis! Keh Keh Keh... Salah... Salah... Aku salah.... Lengkap harkat idgham bilgunnah lahhh.... Ha Ha Ha... Adeiii... Maafkan Wa Ah Kak...

Moi Ka Sut pun tunjuklah arah ke Shuyuanmen... Dari Exit 4 terus aje jalan sampai kaw dah tak boleh nak jalan ye aci... Dan di sebelah kiri itu lah Shuyuanmen... Ada paham kaa Aci? He He He...

Sepanjang jalan aku layan view....

Terus je...

Kobis kaler ni menarik perhatian aku... Kalu rasa nak cepat mati.. Cer buat Kimchi... He He He...
Ni kobis putih...
Jalan je laa sepanjang jalan Nan Dajie...

Ada small pagoda...

Taraaaaa... Wa Ah Kak dah sampai Shuyuanmen Cultural Street... Kacak? He He He...

Jom! Terjah!

Masa kat sini... Ada sorang tukang kasut nak offer HH betulkan kasut.... Si HH ni punya sengal ubi... Dia boleh kata "TAK NAK!" kat tukang kasut tu... Sebut Tak nakkk daham Bahasa Melayu ok! Adusssss! Mana laa si tukang kasut tu nak faham! Ha Ha Ha... 

Lukisan penuh seni...

Ceramik pon banyak kat sini...

Ehhh! Apa Tok Jang Gut buat kat sini? He He He...

Banyak juga kedai kat sini....

Teruskan...

Lagi...

Aku pon tak tahu bangunan apa...

Jalan jek..

Ukiran kayu...

Kalu nak ke Xi'an Beilin Museum... Bolehlah ke kanan... Kalu sesat... Tanyalah Bang Po Lis dalam booth kontot ini... He He He..

Dah puas meronda Shuyuanmen Cultural Street.. Aku pon patah balik ke hotel... Sepanjang jalan... Angin sangat lah kuat... Aku dihujani daun autumn menguning yang jatuh berguguran... Ya Allah! Nikmatnya musim autum di Xi'an ini... Belum pun pulang ke Malaysia tapi aku dah rindu suasana ini...

Daun kuning... Basikal pon kuning...

Tuk Tuk pon ada di bandar Xi'an ini...

Pandangan terakhir ku... Bell Tower dikejauhan... Aku sayu nak tinggalkan Xi'an...


BERSAMBUNG...

46 comments:

  1. Wahh..menarik..Shuyuanmen..tak beli apa2 ke kat sini?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak cari orang buat khat cina yang boleh tulis nama kita dalam bahasa cina x jumpa lak! X beli apa pon...

      Delete
    2. perrrhhhh kak nohas 1st....

      JM g mana? kih kih kih

      Delete
  2. Ss...tang basikal kuning hijau tu yang syok tengok...cantik tersusun...

    Bunga kuning tu pun cantik....

    Nak pi juga....Waaa Waaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuning hijau benders kedah... He he he...

      Delete
  3. Assalamualaikum, kita nak datang raya nih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm... Datang laaa... Rendang ada... Tapi basi... He he he

      Delete
  4. Something big will come? Ohhhhh itu ke? Ye ke?

    ReplyDelete
  5. Kobes kaler & kobes putih tu cantik buat gambo poskad hihihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gambo paskad ehhh? Kad raya boleh x? Ahaksss

      Delete
  6. Tok Janggut kesepian di musim luruh. Shian dia :)

    ReplyDelete
  7. falsafasampah SS pun mcm ada betul je tue ...hahahaha... ok part seramik tue nadia suka,if gie Xian lagi belikan nadia satu as gift buleh ? =p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malam ni SS post seramik xian tu... Tapi... Pakai posmen mimpi laaa.. Ha ha ha...

      Delete
    2. Ok jumpa malam nie ke malam esok ? Ke malam esok lagi ? Ke malam esok esok lagi? =p

      Delete
    3. Malam seribu malammm! Ha ha ha

      Delete
  8. wah bestnye....eeeh pondok polis, baca caption bru taw, igtkan minibus...hehehe...best je nmpak cuaca cam sejuk gitu....

    ReplyDelete
  9. ishh ada entri baru lah..parking dulu la Cona kat sini nanti datang balik..parking ni FREE kan..;p

    ReplyDelete
  10. Selamat Hari Raya SS..Maaf Zahir & Batin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat Hari Raya Fadz! Maaf Zahir & Batin...

      Delete
  11. Oooooooo...Baru tahu Q card tu untuk apa. Hehe.. Baguslah. Nak travel memang kena ada tu. Eh dah buang ke Q card tu? Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Q Card tu utk kurangkan bahasa hayam dan hitik... Keh Keh Keh... Nak ke? Dah busuk...

      Delete
  12. wahhhhh something big ...

    apatu apatu apatu ....

    #penyibukSungguh

    ReplyDelete
  13. klu dpt naik basikal kuning hijau tu , leh gak meraya pi satu bandar ss ... heh heh heh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah... Tapi bergegar laa tetek! Sebab jalan x rata... Kah kah kah

      Delete
  14. Perghh..ternampak2 klasik dan kuno nya xi'an dalam entry ni..old skool gitu

    ReplyDelete
  15. Mmg la SS nmpk kacak dlm gambo tu bersweater hitam tp hagak2 busuk tak..kot x mandi berhari sb sejuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eleh mak tu... Macam dia wangi sgt... Kah kah kah

      Delete
  16. Mak pun rindu xi'an jgk tgk gambo2 ni..cam syahduu jeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ececehhh... Pat mak! Pi plan terjah xian! Panjat huashan! Ha ha ha

      Delete
  17. Something big tu tanda nk jelajah ke destinasi baru pulak..yeah kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehhh! Cemana mak tahu ni? Tilik dalam air ke? Kih kih kih

      Delete
  18. Klu SS mai umh mak mesti rs best hehe

    ReplyDelete
  19. salam , ambik mood jap nak baca entry xian balik!

    ReplyDelete
  20. lama dah tak tergelak bila baca nama nama unik yang SS cipta

    ReplyDelete
  21. kobis warna cenggitu tak terliur hahahaha

    ReplyDelete
  22. Kobis warna warni tu cantik dan banyak nampak di korea..... huwaaaaaa rindu koya...bila lah dapat terjah musim bunga pulok

    ReplyDelete
  23. Fuh kacak berdentum.... ala kasim

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...