Saturday, 29 October 2016

Kembara Hatyai - Municipal Park

Entry sebelum boleh ngorat di SINI...


Waktu kat jam tangan aku dah menunjukkan pukul 15:30... Dalam hati aku tertanya... Sempat ke nak ke naik sampai atas Municipal Park ni? Macam jauh jek....

Mr. Boon suruh beli tiket kat kaunter... HH dan Jay Emm pon beli tiket... Lepas beli tiket... Kena menunggu shuttle untuk naik ke Municipal Park pulak... Aku baca signboard kat kaunter tertulis shuttle gerak sejam satu...  Alamak! Sempat ke nih nak berjimba jimba lama kat atas nanti? Adeiii...

Segala harga entrance akan aku senaraikan sekali dalam entry budget ye... ok?

HH dan Jay Emm beli tiket entrance kat sini...

Sementara menunggu shuttle sampai... Aku nampak Ada Hatyai Wordersland... Aku usha usha dulu...

Ehhhh... Ceketed pon ada sini... He He He...

Penguin nasyid... He He He...

Si HH dah terjerit jerit panggil aku suruh naik shuttle... He He He....

Nak ke Municipal Park tu tak lah mengambil masa yang lama.. Lebih kurang 10 minit aje... Tapi... Agak seram jugaklah... Sebab... Municipal Park tu berada di atas bukit yang agak menegak... Berbelok selekoh tajam pulak tu... Dah macam naik roller coster pon ada...

Sampai je kat Municipal Park tu... Pemandangan inilah yang ku lihat... Silalah layan....

Dari jauh aku nampak masjid Songkla yang aku singgah pagi tadi... Jauh jugak sebenarnya...

HH.. Aku.. Dan Jay Emm... Inilah travel luar negara kami yang kedua selepas Singapore... 

Ada patung Budha Besau... Dan tempat sembahyang...

Perhatikan patung budha ini... Adehhh...

Masa aku tengah sibuk amik gambar pemandangan sekitar... Aku nampak HH dan Jay Emm duduk sembang kat satu kerusi sudut tepi... Aku pon pegi dapatkan dorang... Sambil mata dorang tengok patung budha... 

Aku dengar HH tanya Jay Emm macam ni "Macamana kita nak tahu patung budha tu lelaki ke perempuan?"... Jay Emm pon jawap "Lelaki kot"... HH "Mana tahu? Ohhh... Sebab dia tak de tetek".. Aku tak tahan nak gelak... Keh Keh Keh... Adoiiiii lahhhh... HH tegur "Pesal ko gelak... Betul laa aku tanya"... 

Disebabkan aku gelak... Tetiba... Badan aku rasa lain macam... Tetiba aku rasa nak muntah dan sakit kepala ya amat... Aku ajak HH dan Jay Emm lepak kat Cable Car....

Boleh naik cable car kalu nak... Tapi aku dah tak larat...

Aku ngadu kat Jay Emm.. Aku sakit kepala... So... Aku baring kejap atas riba dia... Riba empok U'ouls! Ha Ha Ha...

We'ouls tak berada lama pon kat Municipal Park tu... Dan decide untuk turun... Semua orang pon dah berebut nak turun sebab hari dah makin gelap...

Masa turun tu aku nampak ada Planetarium yang aku nak sangat pegi tapi tak kesampaian... Sebab... Agak jauh jugak nak menapak dari atas... Dengan keadaan aku sakit kepala... Memang tak lah aku nak gagah ke sana...

Minah bertopi ni memula dok jeling jeling aku... Muka mencuka... Tetiba... Kat satu selekoh... Topi busuk dia terbang... Kah Kah Kah... Nasib baik aku sambut dan selamatkan topi busuk dia... Sejak tu dari muka mencuka terus dok senyum manjang... Ha Ha Ha... Sekali imbas ada rupa Ekin bini si Mawi... He He He...
Sampai kat bawah... We'ouls terus cari surau untuk solat jamak... Surau ada kat belakang kaunter tiket bersebelahan Wondersland... Agak terceruk masuk lorong ke belakang...

Surau kat hujung sana... Tapi bila dah petang... Agak sunyi sepi...

Masa solat.... Badan aku berpeluh peluh... Kepala aku sakit ya amat.... Rasa nak muntah... Mabok! Dah kenapa pulak nih.. Semacam sakitnya... Tak kan pasal aku tegur budha tadi kot... Aduhhhh...

Sebelum tinggalkan tempat ni... Aku muntah angin jek... Mr Boon perhati je aku muntah... Dia suruh HH urut skit balakang aku... Muka Jay Emm pon dah nampak risau...

Sepanjang perjalanan... Jay Emm try urut aku... Tapi... Aku tak rasa... Tekak aku loya jek... Nasib baik ada balance buah mangga... Aku try telan... Adalah dalam seulas dua je aku makan untuk hilangkan loya...

Apa jadi kat aku selepas tu?


\BERSAMBUNG....

106 comments:

  1. Replies
    1. Suida BACK cari mana? USM ke hehehe

      Delete
    2. wah dapat jugak baca sambungan travel ke hatyai.. SS kenapa? tak sabar nak baca sambungannya..

      Delete
  2. Kah kah kah..mana ada budha pompuan semua lelaki

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu pompuan pakai coli...keh keh keh

      Delete
    2. itu sbb tak ada buddha pompuan..seksi! nanti org sembahyang tak kusyuk kah kah kah

      Delete
    3. yup setuju dengan jawapan sis JM..

      Delete
  3. Tp soalan HH tu lawak! Boleh plak kuar soalan mcm tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kihlkihkih soalan HH tu soalan ajak berfikir secara kritis namanya ;)

      Delete
    2. Itu namanya soalan kbat suruh berfikir diluar kotak haha

      Delete
    3. tetiba soalan tu yang terkeluar.. hehehe..

      Delete
  4. Mmg cuak gila bila SS mula muntah kepala pening yg pelik tu si SS jd camtu bila dia gelak pasal budha tu laki ke pompuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cepatlah sambung ye,...tergaru-garu hati nak tau apa jadi sebenarnya :)

      Delete
    2. sambungan story tu lagi tragis..kena baca nanti

      Delete
    3. lain kali jangan buat main atau gurauan patung2 agama lain nih..

      Delete
  5. Ntah2 budha tu tahu kita ejek dia kan

    ReplyDelete
  6. Si baiklah HH ngan JM ok...buat nya kami bertiga muntah pening makin pening mr boon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengan mr boon sekali muntah gamaknya :)

      Delete
    2. Mr boon muntah sape nak
      Bawak tuk tuk? Budha? Ha ha ha

      Delete
    3. JM pun boleh bawak bukan susah pun keh keh keh

      Delete
  7. Bantal empok ke tilam dunlop hahahah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untunglag orang tu ada bantal empok,...first class gitu!

      Delete
    2. bantal mudah alih.. boleh bertukar jadi bantal bila diperlukan..

      Delete
  8. JM ingat cuaca panas punca SS jadi camtu tp sebenarnya sbb lain kalau nk tahu baca sambungan entri ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru nak suspen2,... kena tunggu sambungannya

      Delete
    2. saspennya.. seru SS cepat sambung

      Delete
    3. suspen betul sambungan cerita nih..

      Delete
  9. Trip ke 2 ke oversea is hatyai, ke 3 to Jakarta, ke 4 ke China, ke 5 ada lg x? X kira! Nk ikut jgk travel bersama SS dan HH...best!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas ni you all bertiga boleh publish buku travel la :)

      Delete
    2. nak jadi yg keempat.. HE..HE..

      Delete
    3. boleh ke Suida tu..abiskan belajar dulu

      Delete
    4. di manakah lokasi ke-5 plak ya..

      Delete
  10. Cable car x d sarankan utk naik sbb bila dh sampai ke seberang tu tempat org sembahyang ada tokong gajah jek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suida : nanti kena marah sbb naik atas tuhan dorang..matik!!!

      Delete
    2. kalau macam tu baik tak payah naik cable car tu..

      Delete
  11. Alaaaa ss buat suspennnn. hahaha. cuwetnyeee sis JM *emoji tutp mata

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jay emm ada peminat.. hi hi hi

      Delete
    2. Ain..sis JM x de uit kecik nk bagi ni hihihi

      Delete
  12. Alaaa... sweetnya sesi baring atas riba.. nampak muka kakak yang risau kan adik dia.. heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaaa...kakak ke? kita baru nak berangan muda keh keh keh

      Delete
    2. hahaha apapun sis JM awet muda apa..

      Delete
  13. Soalan HH tu ada bernas nya.. tak pernah nampak patung buddha betina kan... kehkekhkeh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kihkihkih akak lagilah, Firah...bila baca tentang soalan HH tu, baru terlintas...yelah sebelum ni tak pernah terfikir pun nak tahu jantina patung budha ;)

      Delete
    2. kan tak pernah nak pikir bab jantina bagai patung budha apa nih..

      Delete
  14. SS kena sampuk dek angin patung buddha tu ke ??? Mr Boon macam dah boleh baca je tuuu

    ReplyDelete
  15. eh dah ade shuttle bus.. dulu kami naik terus je atas ni dgn keta...

    ReplyDelete
  16. Patiung Ceketed dan penguin nasyid tu comel bangattt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patiung tu apa cikgu? He he he

      Delete
    2. Alaaa,..ni yang malas blogwalking pakai phone ni,...jari gemuks jari gemuks!

      Delete
    3. penguin nasyid.... HHAHHAHAA

      Delete
  17. last time ke hatyai tak naik pun sini. alamak nak kena repeat balik ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang dah senang sebab ada shuttle... he he he

      Delete
  18. Adakah kena sampuk buddha tak tahu jantina tu? saspen ni.. cepat sambung

    ReplyDelete
  19. Minah tu bukan apa, jeles lah tu.. :P

    ReplyDelete
  20. uikkk kena reverse balik ke hatyaii nie...igt abess dah entry hatyaii niehh...ehhh seram pulak SS kena sampuk dkt patung buddha tu...yer laa kann...tempat2 mcm nie bagi diorg2 sana tempat suci....so banyak ler dewa2 diorg berkeliaran..huhuhu...seb baikk SS x bersilat kat situ naya JM nak selamatkan..hehhehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belum habis... Banyak lagi... Adehhh...

      Delete
    2. kalau SS bersilat..JM berkungfu hehehe

      Delete
  21. Menarik.

    Salam blogging from:
    http://biarlembuyangjadilembu.blogspot.com

    ReplyDelete
  22. Eh...hari tu baru baca pasal China...ni dah kat Hatyai plak?? Naik tikar terbang ke apa korang ni?

    Entri SS tak pernah gagal buat saya gelak haha!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. We'ouls zammmm zammmm alaaa kazammm! Kih Kih Kih...

      Delete
  23. Comel nya penguin bernasyid bagai... shutle tu macam muka pikachu sikit2... cute je

    ReplyDelete
  24. Ala ciannya.... meh akak picit-picitkan kepala...*erk ark erk ark* hish banyak angin tu sebab tu selalu angin push push melanda *uluq minyak cap kapak*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minyak cap kapak x jalan! Kapak kan kepala baru jalan... he he he

      Delete
  25. cecepat sambung ss..nak tahu kesudahan kejadian tersebut.. hikhikhik..

    ReplyDelete
  26. cepat sambung...

    cessss ... ada ke tekan break tetiba

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tarikkkkk nafasss... Urut2 dada.. ha ha ha

      Delete
  27. minah tu mesti rasa SS nak curi2 snap gambar dia..

    ReplyDelete
  28. Ada dolat jgk patung takde tetek tu ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tetek dia ada... Tapi tak pakai coli... Keh Keh Keh..

      Delete
  29. Iskkk view lawa dah..mulut lps ni kena gam dulu sblm main komen..seremmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS tak cakap pe pon Mak... Just sengih kerang jerk..

      Delete
  30. Minah topi nk interframe jgk masuk blog retis nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib baik topi dia je yang terbang... Kalu dia yang bergolek? Sape nak sambut tu? Ah Kakkkkkkkkk jugakkkkk! Kah Kah Kah...

      Delete
  31. suspens endingnya..huhu...apesal minah tu jeling2..ke sebab SS pakai t-shirt 'I love vietnam'...hihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib tak I Love U... kalu tak dengan dia dia sekali terbang... keh keh keh

      Delete
  32. SS ...

    Dah baca dah kisah mystic SS ... mmm ... iya ler , tempat org puja puja ... banyak ler roh roh yang berkeliaran ...

    ReplyDelete
  33. SS sakit sokmo semoga dipermudahkan kesihatan buat ss ya.. makan ubat deh... ekin taw ss kuat semangat hihihihihi

    ReplyDelete
  34. hahahahahaha... ekin kalau nampak pantung tu memang jadi pendiam terus sebab takut tengok besar sangat..

    ReplyDelete
  35. Ala.. baca dah tengah2 ke...
    Lelaki ke pompuan yek...
    Soalan mencabar minda betul.. hehehe..

    ReplyDelete
  36. kerap sakit noh.. jaga kesihatan sama..

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...