Thursday, 20 October 2016

Visa China Denied!!! People Denied!!

Waktu entry ini diautopublish... Berkemungkinan besar aku sedang hoyeh hoyeh bertaici di China...

Dan di saat aku menulis entry ini... Aku tak tahu aku nak rasa apa hari ini... Nak rasa gembira? Nak rasa simpati? Nak rasa kesal? Mana satu?



*** VISA CHINA DITOLAK ***

Apa perasaan U'ouls bila nampak post entry "Visa China Ditolak" yang ditulis oleh seorang kaki travel? Diulangi kaki travel ok... 

Terus terang... Jantung aku ni... Dah macam nak berlobang bila nampak post entry tu... Dengan rasa tak penyabar... Aku baca isi dan fahamkan satu  persatu... Boleh baca entry itu di SINI...

Aku terkejut dan tak sangka... Permohonan Visa China Mak ditolak! Sedangkan tidak ada satu apa pon yang boleh dijadikan halangan... 

Bertabahlah Mak! Semua ini adalah dugaan dalam travel... SS doakan semoga Mak tak putus asa... Dan insyallah boleh terbang lebih jauh lagi selepas ni... Aminnn...


*** BOIKOT RAJAWALI BINTANG TRAVEL SDN BHD ***

Lepas aku baca entry Mak... Aku terus find out dengan agent aku berkenaan Visa China aku yang masih dalam proses untuk mendapat kelulusan... Aku cuak giler kalu nasib aku sama  macam mak! Dahlah agen aku carik pasal! 

Seperti tahun lepas... Aku dan HH sekali lagi buat Visa China dengan RAJAWALI BINTANG TRAVEL SDN BHD... Boleh refer entry lama sebagai rujukan di SINI... Dulu agen ni bagi service tip top... Tapi... Sekarang? Bukan setakat ampeh... Tapi... Menyusahkan aku!

Dipendekkan cerita... Agen RAJAWALI BINTANG TRAVEL SDN BHD dah hilangkan gambar visa aku!   Perghhhhh! Aku rasa geram nak mampos! Nasib baik passport lama aku tak hilang... Kalu hilang? Kaw nak korek kat mana? Lobang bontot kaw ke?

Untuk pengetahuan U'ouls... Sekarang ni dah ada syarat baru... Kalu U'ouls adalah pemegang passport baru (Passport baru means gambar passport berwarna hitam putih ye)... Kalu nak buat Visa China melalui agen... Kena attach sekali passport lama (Passport lama yang bergambar warna)... Dan seperti biasa kena beri dua keping gambar...

Berbalik kepada kes aku dengan agen... Agen mintak aku submit sekeping lagi gambar visa untuk gantikan yang hilang tu... 

Pada awalnya aku dah suruh HH mintak balik semua dokumen aku... Dan mintak dorang pulangkan duit... Sebab aku takut nanti ntah apa lagi yang hilang...

Tapi agen yang hilangkan gambar visa aku tu merayu dan minta maaf... Dan berjanji akan lebih berhati dalam menguruskan Visa... HH tanya dia lebih kurang "Apa jaminan yang ko tak akan hilangkan dokumen?".. Dia jawap "Saya akan masukkan dalam envelope dan staple"... Erkkkk! Abis selama ni cemana kaw buat keje ehhh? Semua dokumen tu main kepit kat ketiak ke pe? Bodoh yang amat!

Ayat dia yang selalu digunakan untuk menyedapkan tahik telinga "Boss saya pon kena cari passport lama"... "Boss saya pon buat visa skali"... "Dokumen boss saya pon submit sekali"... Boss saya tu... Boss saya ni... Jadah lahhhh... Dulik apa aku dengan boss ko nak mati sekali pon! Hal aku ke?

Dahlah agen ni banyak bagi info yang salah pasal attach passport lama... Ada ke patut dia suruh HH  korek semua passport yang lama-lama... Mati akal ke apa ko nih???? 

Dan tak memasal HH kena tanya agen lain  dan jadi kuli supply info kat kaw pulak.. Melampau! Kaw keje gentel bijik ke pe kat situ? Meh aku tolong gentel... Keh Keh Keh...

Mulai hari ini... Aku BOIKOT RAJAWALI BINTANG TRAVEL SDN BHD... Sebab... Sikap tak professional! Cuai! Buang masa! TITIK!

Selepas 2 minggu... Setelah puas bersilat... Inilah hasilnya....

Visa aku lulus! Alhamdulilah...



*** PEOPLE DENIED ***

Ehhh... Dah kenapa pulak People Denied? 

Sila scroll... Baca dalam nada yang rendah luahan hati aku nih... Aku citer sini... Abis sini... Tak akan ada drama bersiri! Sebarang surat menyurat tidak akan dilayan! Ha Ha Ha...

Aku malas nak layan provokasi! Dan aku mula menyedari ada beberapa blogger yang dah mula menjauhi... Sebab... Mungkin ada yang dengar sebelah pihak saja dari cerita yang dijaja tentang aku... Jadi... Atas nasihat Jay Emm dan HH... Aku nak counterback! 

Sebenarnya... Kepergian aku ke Hangzhou, China bukan berdua dengan HH... Tapi... Dengan Jay Emm dan seorang lagi travel blogger TR... TR bukan singkatan nama sebenar... 

Tidak ada orang lain yang tahu pasal perjalanan ini... Kecuali kami berempat sahaja... Aku sangat secretive tentang travel aku sehingga harinya tiba! Kalu ada yang BOCOR kepada pihak lain sebelum entry ini dipublish kepada umum... Itu bukan hal aku! Sendiri mahu ingat! Sape suruh kaw rabak mulut tak pegang janji... Rasain lorrr...

Aku masih ingat lagi... Idea untuk travel bersama ke Hangzhou, China ini datangnya dari TR pada malam raya tahun lepas... Tapi... Masa nak beli tiket flight... TR tak ajak aku... Dia ajak Jay Emm je... Dan Jay Emm yang ajak aku... Aku inform HH... HH kata "The More The Merrier"... So... I follow!

So... Aku consider... Trip aku ke Hangzhou, China kali ini adalah trip 'ikut je'... Sebab... TR dah pernah pegi Hangzhou... 

Lepas beli flight tiket... TR datang kat aku... Dan We'ouls discuss skit skit pasal trip... Trip yang ku sangka 'ikut je' tetiba jadi task aku... Kalu nak aku urus.. Aku dah nak start buat itienery dan booking penginapan segera...... TR gelak perli "Lama lagi... Ada setahun lagi SS!" katanya... Aku diam je... Ye laaa... Kaw dah pernah pegi kan... Apa kaw nak heran pun... 

Aku ni jenis takut tak sempat involve... Aku banyak lagi trip lain kena fikir... Sementara aku ada masa ni... Biarlah aku fikirkan apa yang patut dulu... Dan walaupun TR dah pernah jejak Hangzhou... Aku tak berharap 100% kat dia... That's how traveler think! Don't take people for granted!

Bila aku bukak booking.com... Amekkk kawwww... Susah nak dapat bilik untuk berempat... Berdua dan bertiga je ada... Akulah yang macam nak mati carik sana sini... Study itu ini... Dah rezeki... Riki punya riki... Jumpa jugak bilik untuk berempat... Dan... Mana yang tak dapat tu... Terpaksalah booking untuk dua bilik untuk berdua... Nak murah punya pasal... Aku cecepat booking...

Lepas booking hotel... Aku maklumkan pada TR... TR "Ehh... TR pernah stay sini"... Punyalah aku susah payah mencari... Baru kaw nak cakap kaw pernah stay situ plak... Masa aku tanya pasal hotel kaw senyap aje... Then terus aku mintak dia list hotel yang pernah dia stay untuk aku buat comparison...

TR dengan ayat yang lebih kurang gini bunyinya "TR tak kisah kalu mahal pon... Boleh je bayar"... Ye.. Aku tahu kaw boleh bayar... Tapi... Pada aku... Selagi aku boleh save cost... Aku akan save giler giler... Aku jenis yang fikir panjang! Buat apa perhabis duit hanya untuk tido jek? Kalu nak selesa baik dok umah jek!

Kebetulan masa sibuk cari cari penginapan... Jay Emm busy kat Thailand... Tapi... Aku dah maklumkan jenis bilik yang aku booking... Jay Emm setuju... Pemikiran Jay Emm sama macam aku... Janji murah dan selesa... Dan easy access public transport...

Lepas booking penginapan.. Barulah start buat itienery... Jay Emm yang cari attractions... Aku finalise dan jadikan kitab busuk... 

Bila itienery dah siap... TR discuss dengan Jay Emm saja... Aku ok je kalu ada tambahan tempat nak pegi... Pada aku janji semua orang puas hati dan happy... Bak kata TR ikut persetujuan majoriti... Betul x? 

Aku pernah cakap kat semua orang... Kalu kaw nak pegi tempat yang aku tak nak pegi... Aku tak ada halangan untuk pergi sendiri sendiri.. Sebab... Duit kaw kan... Nanti kita plan lah nak berpecah dan jumpa kat mana mana pon... Pepandailah arrange masa... That's not big problem... Kaw traveler... Aku traveler.. Pe de hal... Kita bukan ikut rombongan sekolah! Hekkkk!

Travel dengan aku ni simple... Tiada paksaan! Dan tiada siapa rasa terpaksa! Semua orang bebas beri pendapat dan buat keputusan untuk diri sendiri! Boleh jadi pegi sama sama tapi holiday lain lain... Kaw tak boleh paksa orang ikut bontot kaw! TITIK!

NAMUN... NAMUNNNNNN... NAMUNNNNNNNN... Bila segalanya dah setup cantik cun melecun lemak berkrim disukai ramai... Ehhhh... Tup... Tup...

Dah nak last last... Masa aku, HH dan Jay Emm bercuti di Hatyai... TR whatsapp Jay Emm beritahu yang dia tak dapat ke Hangzhou sebab tak dapat cuti! Boss tak kasi cuti katanya...

Boss tak kasi cuti? Company boleh melingkup ke kalu kaw tak de? Keh Keh Keh... Tapi... Masih tak confirm lagi.... Masih lagi nak rayu kat boss katanya... Well... I have no argument! Dengan Jay Emm kejap dia beri alasan tu... Kejap dia beri alasan ni... We just prepare for the worse and pray for the best...

Dan... Sejak dari awal lagi aku tak salahkan TR atas apa masalah yang dia hadapi... Aku pilih untuk DIAM! Aku langsung tak tanya nape dia tak pergi... Aku tak pertikai alasan yang dia beri... Aku tak marah langsung.. Dia ada hak ke atas diri dia sendiri... Sape aku nak campuri urusan peribadi dia kan? Dia pegi ke ... Tak pegi ke... Dunia tetap berputar ligat... Dan tak mustahil apa yang jadi kat dia boleh jadi kat aku juga disuatu hari... Aku positif... Aku professional... Aku terima what ever hakikat.... 

Dan kerana itu... We'ouls tak mintak ganti rugi pun... Dan jauh sekali meminta dia pulang masa yang terbuang... Even dia kasi aku 80 juta henget pon aku tak nak! 

CUMA... CUMA... 

Hazabnya... Jika betul TR tak dapat join... Aku terpaksa mula segalanya semula! Tindakan pertama aku adalah... Kena cancel booking bilik berempat macam tu jek... Masa booking macam nak mati renang itik gembo gembo A to Z... Masa cancel sesenang kicap ABC! Kaw rasa?

Kemudian cari bilik untuk bertiga... Harga? Berdentum jadi mahal bafuck! Tak semurah yang aku riki dulu... Harga untuk bertiga lebih mahal berbanding sebelum... Dan kalu aku kekalkan bilik lama... Tak kan aku nak biarkan Jay Emm tido sensorang dalam bilik untuk berdua... So... Terpaksalah amik jugak bilik bertiga...
* Tepuk dahi! Tepuk dahi! Tepuk dahi! Kaw rasa?

Ini baru part penginapan ok... Belum lagi citer pasal share luggage... Dan lain lain... Adehhh... Aku malas nak ungkit pasal luggage tu... Memang salah aku... Sebab aku BODOH terlebih prihatin pada ahli jemaah yang tak boleh telan MAGGI katanya! Dah kaw pegi tempat terceruk tak tahu mana nak cari makanan halal... Rempuh perjalanan yang entah kat mana... Balik hotel pon lewat malam... Mampu ke kaw tengok ahli jemaah kaw berlapar? Kenalah masak! Dah salah sorang ahli jemaah kaw tak makan MAGGI... Awal awal lagi diberitahu cerewet tak makan itu ini... Apa pilihan kaw ada? Kena la masak lain...  Seyes aku memang BODOH! Aku salah salahkan diri aku... Nape aku BODOH sangat? Aku menyesal tak belajar sivik kat sekolah! Kah Kah Kah... Dan may be aku kena belajar masak MAGGI yang bukan setakat ada ketam... Tapi GAJAH di atasnya... Baru ahli jemaah aku selera! Kih Kih Kih... 
* MAGGI makanan ruji traveler... 

Dalam subjek sejarah travel aku... Aku tak pernah amik luggage sampai 30 KG... Semata nak angkut beras bergantang... Spaggetti bagai untuk gantikan MAGGI dan lelain yang ahli jemaah kaw tak makan... Dah macam mak mak orang bawak anak sekolah berjalan! Tak kelakar ok... Gelak laa kalu nak gelak! Thats fact!
* Dua perenggan aku citer pasal MAGGI tak abis abis... Patutnya aku cakap pasal serunding... Kah Kah Kah...

Jay Emm pulak pegi dengan luggage 25 KG... Balik 20 KG... Kongsi katanya... Tak ke BODOH namanya? Yeahhh... Bodoh subjek Matematik  level 99999! Semua haywire! Kaw rasa?

Dan kebetulan... Lepas aku balik dari Hatyai... Tempahan tiket Bullet train untuk buat transit dari Hangzhou ke beberapa tempat lain sudah lama dibuka... Itupun dah banyak yang sold out ok... Jadi aku tak boleh tunggu lama... Dan aku percaya TR aware about kesukaran untuk dapatkan tiket di Hangzhou sebab dia pernah experience beli tiket di kaunter...

Ini bukti antara email yang aku dapat ye... Aku booking awal bulan August... Nak travel bulan October... Tapi... Most train ticket dah SOLD OUT... Mampu ke aku menunggu lagi? Kaw rasa? 

Aku terus message Jay Emm... Dan kebetulan whatsapp TR masuk dengan ayat "SS.. JM ada cakap x pasal TR maybe x dapat pegi ? huhuhu... mcm xleh dpt cuti je ketika itu.."...
* "ketika itu" katanya... Skemanya... He He He...

Aku balas whatapp TR... Ayat yang sangat straight forward... "Kalu u nak pegi... Provide details kat jm sebelum jam 8:00 malam ni... Sebab jam 8:00 malam ni i dah nak proceed beli tiket train... If we'ouls x dapat apa2 feedback dari u... I consider u x pegi"...

TR balas "Macam kejam je bunyi"... Sambung... "Bla Bla... Alasan bagai"... 

Ayat terakhir aku "If that case i proceed beli ticket bertiga dulu malam ni"...

TR dengan icon sedih...

Aku? Terpingga... Aku salah salahkan diri aku! Kejam? Kejam?????? Aku kejam???????????????????????? Sorry! Aku memang bodoh! Aku tak pergi sekolah! Baris ayat aku yang mana kaw rasa kejam?? 

Yes! Aku terima... Aku memang KEJAM!!!! Dah lah KEJAM... TAMPAN ANGGUN KACAK JELITA pulak tu! Package FAIR and LOVELY lagikkkkkk! Kah Kah Kah... 

Di saat aib kaw aku simpan ketat kemas... Mencuci tahik menahan nafas... Yeahh! Aku bernafas dalam lumpur... Aku pakai insang! Ha Ha Ha... Boleh pulak KEKEJAMAN Zionist aku ni kaw adukan kepada orang lain yang boleh mengundang judge sebelah pihak aje! You know what you did TR!  Aku ada bukti... Kaw nak aku rasa apa eh?

Dalam kekalutan... Aku pilih untuk berdiam dan tidak membalas... Yeahhh! Sepi itu indah bagi ku... Tapi... Bila aku diam... Nape kaw nak bising bingit dan petik nama aku lagi? Tak cukup lagi ke segala kebodohan yang terpaksa aku lalui? Bila kaw makin berkokok... Dan diam aku semakin dipijak! Kaw nak aku rasa apa eh?

Kalu kaw terlupa... Biar aku ingatkan... Kita belum pernah bersua muka... Kaw kenal aku secara peribadi ke? Pernah berdepan dengan aku ke? Layak ke kaw nak tuduh aku KEJAM? Kaw nak aku rasa apa eh?

Sekali lagi... Kalu kaw terlupa... Biar aku tolong ingatkan... Ehhh! Aku dah macam Ana Rafali pulak! Ha Ha Ha... Travel ini adalah antara kaw dan Jay Emm... Kaw yang plan berdua... Kaw yang tentukan tarikh... Bila tetiba kaw decide tak pegi... Ada kaw fikir yang kaw dah tinggalkan Jay Emm buntang sensorang nak fikir semua? Kaw nak aku rasa apa eh?

Mujur ada Pamoga... Eh... Silap... Mujur ada superhero macam aku dan HH yang jadi penyelamat! Kalu dari awal aku tak join trip ini.... Boleh jadi Jay Emm burn tiket  macam tu jek! Jay Emm "INI CHINA!"... Mana sempat nak replace orang pon... Kaw nak aku rasa apa eh?

Dan... Kaw jangan lupa... Trip kaw sebelum ni dengan Jay Emm pon nyaris nyaris nak karam... Bila kaw kerap buat Jay Emm rasa ditinggalkan buntang... Kaw nak aku rasa apa eh?

Dan... Ini bukan pertama kali orang tinggalkan Jay Emm buntang dan terpaksa burn tiket! Ada traveler lain  sebelum ni bingai nak mampos buat dia macam tu... Dahlah treat Jay Emm macam hamba abdi... Pantang silap sikit kena marah dan bermasam muka... Salah amik gambar je pon kena marah... Sesat skit pon puas dia kena hembus... DASAR! Padahal niat dia ikhlas nak temankan orang... Dan bukan orang bayar penat lelah dia pon... Jay Emm bukan agen pelancongan ye! Dia traveler! Kaw nak aku rasa apa eh?

Mungkin kaw tak rasa beban yang dipikul pada orang yang kaw tinggalkan... Sebab kaw dah fikir dan orang pon akan fikir sama... Semua yang berlaku kat kaw pun bukan kehendak kaw juga.... Jadi... Kaw nak aku rasa apa eh?

Untuk pengetahuan kaw... Aku dah lama move on! Tapi demi membersihkan nama baik aku yang kaw jaja hari ini... Aku nak semua pihak tahu kebenarannya... Penat lelah yang aku pendamkan dari mula hingga akhir travel ini... Aku harungi takdir ini senyap senyap... Jadi... Kaw nak aku rasa apa eh?

Ada aku jaja pasal masalah kaw tentang trip ini pada pihak lain? Kalu ada TUNJUK BUKTI! Kalu ada pihak lain yang dapat meneka sape kaw dalam luahan entry ini... Salah aku ke? Sape suruh kaw ngadu domba Abang Bomba I Love You! Ehhh... Ke situ pulak... Ha Ha Ha... Bila pihak lain datang kat aku dengan pertanyaan itu ini betul ke perangai SS macam ni? Kaw nak aku rasa apa eh?

Grow up baby! Jangan kaw ingat dunia ini hanya tentang kaw seorang sahaja,,, Semua orang ada masalah tersendiri... Tapi.. Bila kaw tuduh aku kejam... Kaw nak aku rasa apa eh? Kaw nak aku rasa apa???? Kaw nak aku rasa apa????????????????

Actually... Dah banyak kali blogger lain usha aku nak ajak jumpa dan travel bersama... Sampai aku dan Jay Emm kena kecam dituduh sombong pon ada... Kaw rasa dengan rentetan tuduhan KEKEJAMAN maha dasyat ini... Kaw nak aku rasa apa eh? Rasa MATI fobia? Atau... Rasa MATI fucuk? Ha Ha Ha...

Buat mereka yang berada di sebelah pihak... Sape sebelah pihak tu? Kaw Kaw dan Kaw laaaa... Sape lagi... He He He... Aku tidak pernah rasa diri aku bagus pon... Berkali aku katakan... Aku bukan Orang Suci... Aku bukan Orang Tuhan...

Namun... Tidak kiralah seburuk mana nama aku dijaja dan diburukkan... Aku tetap doakan... Semoga kaw lebih berjaya dari aku... Semoga kaw lebih kaya dari aku... Semoga kaw lebih bahagia dari aku... Semoga kaw melangkah lebih jauh dari aku... Dah! Sudahhhh! Jangan datang datang lagi dalam hidup aku! Don't mess with Melaka,.. Oppss... Me... TITIK!

"Kini tiba babak kedua... Ku rasa teruja.... Ku bentangkan sayap... Lihat aku terbang pergi... Sekarang aku lebih tabah dari dulu... Ku tak perlukan kamu... Maaf jika aku telah mengelar jantung mu yang rapuh"... 
* Tetiba je Elizabeth Tan datang jilat microphone macam jilat ice cream Baskin Robin! He He He...


- SEKIAN -


145 comments:

  1. huh ! luahan hati ni... tetiba rasa nak peluk Sis JM pulak bila baca part kat atas tu..

    neway.. safe trip korang bertiga... I tunggu dekat selat Melaka naaaa

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. baru faham kenapa SS cakap perihal kebodohan ini dekat IG...

      Delete
    2. Ada lagi part paling bodoh yang SS belum nak citer... Saat SS and the geng baru nak terbang on 15 oct tu... Dia berani mati pegi update kat IG bercuti ke tempat lain pada tarikh yang sama... Boleh bayang tak? Ringkasnya... Ko plan bercuti dengan We'ouls... Kau cancel dengan pelbagai alasan... Pastu tarikh yang sama ko pegi buat trip ke tempat lain... Sejenis apakah?????? Ko nak tunjuk ko move on atau sebenarnya ko nak tunjuk kebodohan?

      Delete
  3. Selamat melancong...dan take care

    ReplyDelete
    Replies
    1. at first tak de lah apa sangat sekadar baca kisah SS - dan ambik pengajaran.

      tpi bila ss cakap saya kenal - terus datang entri ni n baca balik.

      tapi errr sorry kita still cannot figure out who is TR...

      sebab mungkin kita kenal tapi ye lah - kenal gitu hal je lah jika dia sekadar blogger frens.

      i'm not sure.

      wat ever it is ... iols tiada kaitan dengan ini drama dan tiadalah tahu menahu perihal travel kalian.
      wo pu che tau tatau... hahaha...

      hidup sendiri pun banyak yang tak sempat nak ambik tau...

      okay take care ya uols...

      Delete
    2. Sape TR itu tidak penting... Yang penting... Lepas ni... Kalu jumpa sejenis TR... Terus campak... Jangan pandang lagi dah!

      Delete
  4. renyah juga yea nk buat passpordn visa...moga semuanya baik baik saja....happy traveling....

    ReplyDelete
  5. Woshhhh... semuga Allah lindungi adik-adik akak tersayang tidak kira dimana kalian berada. Semuga Allah lindungi juga daripada manusia-manusia yang suka menyusahkan kehidupan adik-adik akak tersayang. Aamin. Akak doakan dari jauh je.

    ReplyDelete
  6. Begitulah kehidupan manusia dengan ragamnya. Akak baca pun tiba-tiba naik hangin pulak... opsss sori teremo pulak. hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Naik hangin dan buang hangin serentak... ha ha ha

      Delete
  7. Bila berjalan kawan yang biasanya kita jumpa gitu-gitu je bila dah berjalan bersama baru tahu ooh dia macam tu ya. Kadang manusia ni sebelum jumpa hanya kenal gitu-gitu je wah pijak semut pun tak mati eh apasal lak semut di pijak pulak....hish sian semut.... tapi bila dah bertentang mata wahhhh ribut barat senja kala semua keluar.... belum lagi taufan mathew tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu tandanya semut tu panjang umor sebab dah pijak pon x mati mati... kah kah kah

      Delete
  8. happy traveling ya.. apapun take care ya SS, sis JM dan HH

    ReplyDelete
  9. Kita berjalan kerana nak melihat negara orang tapi kalau banyak songeh huhuhu apa pun akak doakan semuga Allah mempermudahkan urusan SS dan HH serta JM. Akak suka tenguk hangpa bertiga traveling bersama. Satu ukhwah dan persahabatan yang begitu menarik. Semuga jalinan ukhwah tersebut berpanjangan selama-lamanya. Fikir baik-baik ingat baik-baik semuga semuanya baik-baik belaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Im learning from my mistake kak... org nk accept so accept laa... x nak... orang punya pasal laa... SS x mampu nak jadi orang lain...

      Delete
  10. cam x logik je alasan boss x bagi cuti..

    kalau i boss x bg cuti i lari je..

    dah janji dgn org kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setiap org masalah x sama... SS x marahkan pasal dia x dpt pegi... dah takdir kan... yang SS frust sbb dia ckp SS kejam...

      Delete
    2. betul jugak tu.. heheheh.. tp kalau i org dah janji pastu dia bg banyak alasan i marah.. hahahah..

      Delete
    3. Kih Kih Kih... Dalam hati mesti ada skit memaki... Ha Ha Ha...

      Delete
  11. korang banyak sabar :)
    biarlah orang nak kata apa..
    yang penting korang tahu mana betul mana salah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak salahkan sesapa... mmg salah SS pon... x reti amik hati...

      Delete
  12. actually tengah semangat baca, sedih marah ade je hahahaha heheheh , mesti ada lawak kakakaka kelakar SS ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS tak reti tulis karangan serius... he he he

      Delete
  13. bertabahlah SS..mmg payah nk book hotel room, beli tiket train, dll...bila takde confirmation dr travel partner. dah dia tk leh pergi, nak kata kita kejam pulak, ada jg manusia mcm ni..nanti habis travel jd cacamerba..

    anyway, enjoy your trip to Hanzhou..lupakan segala masalah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini takdir kak... just follow the flow...

      Delete
  14. Fuh Sis...turun naik turun naik nafas baca....kejap mcm nak pi hempuk aje si TR tu..kejap rasa kesiannya kat u all..kejap rasa sayunya sebab sis hargai friendship...tapi kan tapi...kita bukanleh traveller tegar mcm u all..tapi mmg subjek pengetahuan am kot..ko nak TRAVEL ape gile nak selesa sangat....ko nak TRAVEL..bukan bermastautin terus..haihh..manusia..manusia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haip... x baik hempok2... anggaplah ini salah satu luahan saja... Bukan salah sesapa... SS yang salah...

      Delete
  15. SS ;

    Siap autopublish lagi entry !!!

    Hahahhahaaa

    Pengalaman mematangkan sesorang !

    Kita kalau gi mana mana , MAGGI adalah WAJIB !!!! Untuk kita, dan famili kita!!! Klaau travel lama, harus satu beg bawak u!!!!


    Hahhahahaha

    ReplyDelete
  16. Ada gak pesen org mcm ni ek....sabar la SS...

    Happy travel

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haippp... bukan nak mengaibkan sesape... cuma beri penjelasan saja...

      Delete
  17. Best jgk travel ke Hangzhou ni hari2 rempuh hujan ingat musim autumn sekali summer, panas n hujan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboi JM..mcm nk bakor jee ni

      Delete
    2. keja ajak kumpulan umbrella la join sepatutnya ni..

      Delete
  18. Best jgk travel bertiga ni pastu HH masak maggie tom yam sedap sgt x cukup sebungkus

    ReplyDelete
  19. SS dan HH nanti kita pegi Xian dan Beijing eh sbb trip kali ni success dan best sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Travel dengan SS x best! Tak yah ikut! Ha ha ha

      Delete
  20. Setahun plan itie, booking hotel, train semua, prepare Q Card so semua jadi mudah alhamdulillah

    ReplyDelete
  21. Travel bertiga lebih baik! Gaduh dan drama hari2 siap ada drama air mata lagi tp masing2 cool lepas tu. Siapa yg nanges tu ek mengaku cepat heheheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib TR tak pegi... Kang sian dia sebab kena adapt drama... kah kah kah...

      Delete
    2. drama ni memang mahal.. tiada ulangan kat TV..haha

      Delete
  22. Kalau JM x kisah telan apa pun janji perut kenyang dan boleh sightseeing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Almaklum backpacker semekin makan sebekot
      Cam kita ni...

      Delete
  23. fuhhhh, rasa nak silatkan aja si TR tu sis...ada pepatah cakap, kita akan kenal seseorang tu kalau tarvel bersama...enjoy your trip sis!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adeiii laaa... buat apa nak silatkan TR? Bukan salah dia pon... SS ni yang x sempurna... Banyak kurang sana sini...

      Delete
  24. TR u can have ur own version of story and drama... Tapi yg kat atas ada..
    Walau ko rasa ko tak salah.. Sesungguhnya ko tinggalkan tahik!!! Kifarah tu ada...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Marah bonar HH tu..hehe..jom mak lanje ABC kasik cool sikit

      Delete
    2. Matik laa kalu HH tuntut makkk.. ha ha ha

      Delete
  25. Selamat berenjoy JM dan SS serta HH..semoga semuanya dipermudahkan

    ReplyDelete
  26. Waaaaa..i is jeles dgn uolls dah berjimba ke China..bawak lik tanah china tu kat mak, nak pam masuk toilet

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha ha... hopes hati mak cepat sejuk!

      Delete
  27. Adeii ada jgk traveler yg takleh mkn maggi yer..ingt semua tolak batu jek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu traveler macam kita mak... tolak kayu batu... tak tahu laa kot kita dah tua bongkok nanti kita pon tak leh makan maggi... keh keh keh...

      Delete
  28. Eh Rajawali ni..service dah menurun kot sb dah glamer lps SS up entry diorg dulu tu..dh fofular la katakan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sakit hati part dia hilangkan barang kita tu... amik gambaq pon duhet gak... adehhh

      Delete
  29. "the world doesn't revolve around you" is so true kpd org2 yang perasan kalo dia takde orang lain mati

    ReplyDelete
  30. Haha..nasib SS ada..kalo tak JM pergi sorang

    ReplyDelete
  31. Bab duit tetap kena berkira jgk..kita nak travel mcm nak mampos kumpul duit..burn tiket mmg nk meletop la

    ReplyDelete
  32. Sabo SS..
    Hope everything going to be well in China without TR pun..
    Yang penting jaga diri dan lantak maggi banyak2. Hahaha. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Weouls melantak maggi kat airport jek... hari lain melantak makan nasi dan mee tarik... Bak kata Jay Emm "travel dgn SS dan HH tak sempat nak rasa lapar"... ha ha ha...

      Delete
    2. Hahaha. Bagus2. Jangan biar diri kelaparan.
      Rindu mee tarik sanaaaaaaaaaaaaaaa... Sila makankan untuk Khay.

      Delete
    3. Food memang heaven Khay... terutamanya satay kambing... sedap gilakkk! ha ha ha...

      Delete
    4. Tu sbb balik Msia kawan opis cakap JM gumuks! sape cakap gi China kebulur? salah tu!

      Delete
  33. Tepok2 mekopon... "segalanya kaku... hati terus menangis... bila mengenangkan... " fefiling dayang pekjah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah gegarvaganza 4 sedang berkumandang....*tepuk-tepuk tangan* emmm dayang pekjah tu sapa?*garu-garu pala*

      Delete
    2. Adik badik dayang senandung...

      Delete
    3. Prengg prengggg prengggg,...saya dan si Kapok datang iring show HH :)

      Delete
  34. Wah sedaplah ayat bafuck tu..leh pinjam pasni (bab nk maki lajuu je)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayat bafuck ku halalkan penggunaannya... kah kah kah

      Delete
  35. JM perlukn superheroin yg kacak..jelita..tampan dan anggun mcm SS dtg selamatkan dia..err pi Hangzhou nnti soping ingat kt kita tau!! Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini ayat bodek... jay emm sila baca

      Delete
    2. keh keh keh...ada something utk Mak!

      Delete
  36. TR tu mungkin makna takde rasa..atau teruk rupa or taik racun haha

    ReplyDelete
  37. Patut ar nampak SS kat Suzhou Bei masa tu nak tegur pun tak sempat sebab nak cepat masuk dalam kejar train

    Ada jugak yang perangai bangang macam tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya weouls ada drama kat suzhou tu... semuanya gara2 salah info dalam blog yg we'ouls baca... rasa nak memaki!

      Delete
    2. Cik Cerita!!! nampak kita tak? ;p

      Delete
  38. Kandaaaaaaaaaaaaaa.... miss u so much.. selamat kembali ke malaysia.. haha.. ish2 buat apa ke china berhujan panas tu, kat malaysia ni pun dapat rasa apa.. hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salah tarikh katanya... rempuh je laa... ahakss

      Delete
    2. Mujurlah dalam meredah dan merempuh tu kalian bertiga kan,...

      Delete
  39. I ni pun terkena u ngan kawan rapat kot.. Plan bukan main, lastly dia tarik diri dengan alasan nak pergi tempat lain ngan org lain... Nasib baik dalam Malaysia.. Dan nasib baik I all tak gegeh nak booking tiket flight bagai (sebab I all takut nak naik flight, Haha).. geram berbakul-bakul.. I ni dah la baru nak belajar2 travel dah macam ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS tak kisah sgt pasal tarik diri tu... Dah ada hal kan... Cuma... Sian kat Jay Emm jek... Berkali kot org buat dia camtu...

      Delete
    2. Jay Emm kan tak banyak songeh ;-)

      Delete
    3. Baiknya JM.... bertuah lah siapa yang dapat JM ni... pandai masak pandai jenjalan pandai serba serbi lah

      Delete
    4. sebab KJM baik sangat.. KJM kena garang sikit, jangan kasi org buli..

      Delete
    5. Amboi,...Syida nak soh Sis JM jadi garang,...aummmmm! :)

      Delete
  40. Belum pergi dah macam2, kalau pergi lagi lah bermacam-macam kan.. Nasib la Si TR tu xpergi..
    Seronok plak dok follow U, Sis HH n KJM travel bertiga.. Jangan wujud cinta 3 segi plak k..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang syukur sangat... Almaklum... Banyak drama bersiri... kah kah kah

      Delete
    2. Persahabatan kak long, kak ngah ngan adik bongsu...

      Delete
    3. Adik bongsu paling ngade2... keh keh keh...

      Delete
    4. kita Kak Ngah..Kak Long rajin masak!

      Delete
    5. Memang sesuwai ni naik Ertiga proton baru....welaweiiii

      Delete
    6. SS: Biasalah adik bongsu memang macam tu.. HAHA...
      KJM: pandai kak long jaga adik2..

      Delete
    7. Kak Long rajin masak! mkn kami terjaga tau

      Delete
    8. Bestnya ada Kak Long yang rajin dan pandai masakkkk! :)
      Kemsalam sayang kat Kak Long ye,..

      Delete
  41. tak yah guna agent nak buat visa ke china ni. buat sendiri lagi senang. kan ss

    dorsettpink.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu nak senang buat sendiri... tapi itu utk org wilayah dan selangor laa... negeri lain kena pakai agent...

      Delete
    2. Betul. Kalau negeri lain memang kena bergantung kat agent gak la kan....

      Delete
  42. Aiyyoo, mula2 ingat kisah buat visa je. Hmmm memang leceh nak layan kerenah travel buddies nih. Sebab tuh agak reluctant untuk ajak org travel together2 mahupun nak join org lain travel unless betul 100% committed. Maksudnya dah ready financially, masa & kena sanggup spend time utk research. Kita pun tak suka org buat jahat dengan kita, jadi jgnlah buat jahat dgn org lain. Janji ditepati gitu. Anyway takmau down2 dah enjoy the trip!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akhirnya... kami bertiga... alhamdulilah... semakin rancak bertiga! He he he

      Delete
  43. Marah betul SS.. untung tul sis Jey emm dpt travel buddy mcm ss.. papepun..hopefully uolls kt sana segalanya dipermudahkan..

    ReplyDelete
  44. muhahaha hai SS....singgah sini sambil minum wonda kopi tarik...selit kat ketiak tu tak tahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedap ke wonda tu? nak sechaaaawannnn!

      Delete
    2. I pun nak tumpang secawan :)

      Delete
  45. Replies
    1. Entry tak best... tak yah baca... ha ha ha

      Delete
    2. Entri ni kena baca betul2 dan hadam satu - satu.

      Delete
  46. ini entry marah rupanya....berapa kali ada ulangan kaw nak rasa apa....huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeahhh... kaw nak aku rasa apa... ha ha ha

      Delete
  47. rajawali dah tak boleh terbang tinggi lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. rajawali dah jadi itik serati... he he he

      Delete
  48. Bila baca nie tak tau nak marah ke nak gelak..
    Sebab netry nie paling sempoi r..
    Luahan rasa yang mantap namun penuh lawak jenaka yang menyebabkan daku gelak sorang2 umpama orang gila..
    Adoi la.. kejam betul TR tu..

    ReplyDelete
  49. ambek pngajaran la.. lepas ni jgn p travel jenis org mcm ni..

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...