Tuesday, 22 November 2016

Kembara Hangzhou - Anonymous!

Sebenarnya... Berkali kali aku cuba nak teruskan entry China ni... Tapi berkali kali itu jugak hati aku sakit... Memang rasa nak memaki bertubi... Rasa nak hamun... Jadi... Kalu aku nak teruskan drama China ni... Memang akan bertimbun timbun zikir ayat ayat nak sumpah seranah... Kalu U'ouls nak baca... Baca lah... Kalu tak nak... Aku tak paksa... Butang pangkah ada kat sebelah kanan... Sila lah petik...

TAPI... Kalu U'ouls berdegil nak ikut jugak kisah Kembara China aku ni... Maka... U'ouls WAJIB baca entry terdahulu dari SINI dan SINI... 

U'ouls dah ready? Jommmmmm ikut Wa Ah Kak and the geng kembara ke China! Zammmm zammmmm ala ka zammmmmmmmmmm!!! Ha Ha Ha...



*** 15 October 2016 ***

Hari yang aku tunggu... HH tunggu... Jay Emm tunggu... Akhirnya muncul juga... Setahun We'ouls booking ticket ke Hangzhou ini... Yeahhhhh! Aku excited nak mengembara lebih jauh lagi untuk tahun ini... Nak merasa musim Autumn sejuk kononnya.. TAPI..................................

Sampai kat Senai Airport... Aku cari parking dekat dengan pintu masuk... Tapi tak ada... Jadi aku parking jauh sikit... Masa parking... Aku dan HH macam dengar something... "Gedegang" bunyinya... 

Rupanya... Ada kereta Hyundai langgar kereta Myvi depan aku... Aku turun tengok kereta Myvi tu elok je parking... Tak kacau orang pon... Dan aku perhati... Driver Hyundai dok gayut kat phone sambil masuk parking... Bila dia perasan yang aku dan HH nampak kejadian langgar tu... Dia terus pecut lari... 

Aku suruh HH catat nombor kereta Hyundai... Aku tanya HH "Nak tak kita letak nota kat driver Myvi tu?"... HH diam dan pegi tengok keadaan kereta Myvi tu dari dekat... HH kata "Kereta tu just calar kena langgar"... Di sebabkan aku rasa tak teruk sangat... Jadi... Aku dan HH pon berlalu... Masuk ke Airport...

We'ouls terus drop luggage... Beratur tak lah ramai orang sangat... Tapi... Kaunter slow... Ramai yang masih tak reti scan barcode sendiri... Adehhh... Dah beratur kat lane kanan... Tetiba... Kena beratur sekali lagi dari belakang ke lane kiri... Bangang tak abis! Seyes buang masa...

Lepas drop luggage... Aku dan HH pegi jamban kejap... Dari tadi aku tahan kencing... Ni semua gara gara kena beratur lama...

Lepas aku kencing... HH pulak masuk jamban... Aku jaga bagpack... Tetiba... Aku teringat pasal bag luggage... Ehhh... HH dah kunci bag luggage tadi ke belum ek? Ahhhhh... Sudahhhhhh! Mesti dia lupa pasang mangga... 

HH keluar dari jamban... Aku dengan tak penyabor terus tanya "Kaw kunci tak bag kita tadi?"... HH "Allahuakbar"... 
* Tepuk dahi... 

Dia sambung lagi "Aku lupaaaaaaaaaaaa!"... 
* Muka dah cuak... Aku tengok dia tak keruan terus aku tak jadi nak membaran... 

Aku "Tak pe lah... Tawakal jek...Hopes tak jadi apa apa"... HH "Dah terlepas tak boleh buat apa"... 
* Aku try coolkan dia....

Aku ajak HH pegi Secret Receipe... Aku "Order lah... Kita makan eh... Jangan fikir sangat"... HH "Kaw rasa ok ke tak eh bag kita tu?"... Aku "Insyallah ok je tu... Jangan risaulah!"... 
* Rasa cuak aku simpan dalam hati...

Tengok tu... Muncung tu dah boleh sangkut baju... Muka HH yang kerisauan... Ha Ha Ha...

Order Wonton dengan hot lemon tea... HH risau sampai tak boleh nak telan.... Aku pulun sorang.. Ha Ha Ha...

Dalam kapal terbang... Aku masih dapat rasa yang HH risau tentang bag... Aku nampak dia banyak termenung... Tapi... Aku biarkan dia sendiri dulu... Tak nak beri dia rasa tertekan...

Sampai di KLIA2... Terus tak penyabor nak collect luggage... Check sekeliling bag... Tengok tengok... Zip terbukak sikit... Check barang kat dalam... Huh! Nasib baik tak jadi apa apa... Lega!



*** Nasi Lemak Jari Manis ***


Keluar dari pintu Domestic Arrival... Jay Emm dah terconggok dengan bag besau bagak kaler oren... Dah macam orang kena halau dari rumah! Kah Kah Kah... Hadoi lahhh Jay Emm...

Sebelum check-in luggage ke Hangzhou... We'ouls cari port nak lepak dulu... Masa ada lebih kurang 2 jam lagi before boarding... Cari punya cari... Ada sederet kerusi kosong depan check-in luggage... So... We'ouls lepak picnic dulu... Pedulik! Orang kaya si Terlajak Laris tu pon boleh picnic siap duduk bersila makan durian kat KLIA... Nape tidak aku? Apa nak malu? Lagi pon aku dah bosan dengan menu kat KLIA2 tu...

Sebenarnya... Aku dah tak sabar nak rasa Nasi Lemak Jari Manis... Ha Ha Ha... Jay Emm masak Nasi Lemak U'ouls! Jangan jeles! Mana kaw nak cari chef travel partner rajin masak dengan penuh kasih sayang cenggini? Kaw mampu????? He He He...

Ni namanya nasi lemak Jari Manis... Jemput tengok ye U'ouls... Serumpuan semua! Lengkap dengan sambal bilis... Telur rebus... Timun jepon... Ikan bilis goreng... Ayam Goreng... Sedap hingga menjilat tapauware! He He He...

Masa makan... Mulalah perebutan antara aku dan HH.., Jay Emm goreng ayam dua ketul... Si Jay Emm pulak memang tak boleh makan ayam... Dua dua ketul ayam tu bahagian peha.. Aku sebenarnya tak berapa suka peha.. Aku suka dada... Sebab dada lebih seksi dari peha... He He He... 

Peha tu memang favorite HH... So... Si HH ni mula penamak nak rembat dua dua ketul tu sekali... Dia budget yang aku tak bernafsu dengan peha ayam tu... Dia ingat dia boleh telan dengan aman damai... Silap! He He He....

U'ouls rasa aku nak kasi ke si HH tu sedap sorang? Jangan harap! Ha Ha Ha... Di sebabkan Jay Emm yang masak... Rela aku telan peha ayam tu... Jangan harap aku nak kasi HH pulun semua! Nampak?Nampakkk? Nampak tak perangai rakus dan penamak aku menjadi jadi! Kah Kah Kah...

Jay Emm kat tepi dah pening kepala layan aku dan HH... Dok bertarik tarik ayam... Dah macam Upin Ipin... Kah Kah Kah...

Balance telur rebus dengan sambal tu... We'ouls bawak naik atas... Not to worry ok... Makanan memang boleh bawak masuk... Tapi... Pepandai laa U'ouls nak packing jangan kasi tumpah atau berterabur...



***  Naik bas ke kapal terbang ***

Masa nak drop luggage... Kena verify document dulu... Dorang akan check sama ada kita dah ada Visa China ke belum... Even kaw tak ada drop luggage pon... Document travel kaw kena verify ehh... Nanti Staff Air Asia akan beri stamp "TRAVEL DOCUMENT VERIFICATION" kat boarding pass kita! 

Masa nak verify document dan drop luggage... Budak counter Air Asia cakap gini "Ini visa cuma single entry aje taw tak boleh lebih"...  Ehhh.... Kaw ingat We'ouls ni baru pertama kali datang China ke? Aku tahu laa... Dah sah sah aku yang apply Visa... Kat passport pun dah tepek siap Visa tu... 

Cara cakap tu tak payah laa nak bengking sangat... Kaw staff Air Asia je pon... Bukan Menteri Luar Negeri! Ngok!

We'ouls ke International Departure... Scan passport... Tunggu boarding...

Masa lepak kat Departure Hall... Aku saje tengok pemandangan luar cermin.. Aku perhatikan... Ehhh... Banyaknya bas,,, Untuk apa bas banyak banyak nih? Ada rombongan VIP ke?

Geng anti sosial... He He He...

Baju aku muka aku.... Jay Emm yang hadiahkan... He He He...

Aku dah banyak kali cakap dengan Jay Emm... Dalam entry travel aku sebelum ni pon aku dah mention... Aku memang tak reti ikat tali kasut... Aku cakap tak nak caya... Haaaa... Ameeeeekkk laaa kasut busuk aku nih... Setiap kali tercabut... Jay Emm mangsa pasangkan tali! Ha Ha Ha...

Tengah lepak lepak... Jay Emm ngadu sakit kepala... Ehhh... Busuk sangat ke kasut aku tu sampai dia sakit kepala? He He He...

May be dia penat sangat masak masak untuk aku dari pagi... Sian dia... Terpaksalah aku pulak jaga dia... Aku beri dia makan paracetamol... Dia rest....

Dah beberapa jam menunggu... Tetiba aku tengok orang ramai serbu beratur kat depan... Dalam hati aku kata... Ehh... Tak ada announce untuk boarding pon... Ke aku tak dengar? Then si HH ajak beratur jugak.... Bila dah beratur... Staff Air Asia suruh duduk pulak... Dia kata tunggu announce boarding... Aku pon just lepak lagi...

Tak lama lepas tu.....Flight D7 306 di announce untuk boarding... Masa nak ke Air Bus Bridge... Tetiba kena turun tangga pulak.... Ehhhhh.... Dah kenapa pulakkkkk???? Tak pernah pernah jadi gini... Rupanya.... Kena naik bas pulak menuju ke kapal terbang.... Jauh pulak tuh... Hadoiiii...

Mengulangi zaman LCCT... Adehhh...

Bersesak orang naik bas...

Panjat laa kawww tangga... Flight agak delay sebab hegeh hegeh nak arrange penumpang naik bas tadi... 

Bye Bye KLIA2... Izinkan Wa Ah Kak berpoya dulu... He He He He...

Nasi Lemak Jari Manis masih berenang dalam usus... Tapi... Aku mencekik macaroni pulak dalam flight... Ha Ha Ha...

Snack gatal gusi namanya... He He He...

Dalam flight Jay Emm mengadu lagi sakit kepala... Alamak! Dah nak masuk 2 kali dia telan paracetamol... Aduhhhh! Dah laa aku bawak ubat ngam ngam untuk aku jek... Aku tak sangka dia nak sakit kepala... Selalunya dia jarang sakit... Ini kalu dia still tak sihat jugak... Kena lah cari ubat lain bila dah sampai Hangzhou nanti...

Aku suruh dia tidur... Rest cukup cukup... Aku risauuuuuu... Aku dok perhati je dia tido... Tapi.. Nasib baik masa dia bangun... Dia rasa sihat semula... Huh!  Aku rasa lega...



*** Hangzhou Xiaoshan International Airport ***

Waktu sampai Hangzhou Xiaoshan International Airport... Sepatutnya sampai jam 22:20 tapi agak delay sikit... Dan sebelum itu... Pilot ada umumkan yang suhu malam tu adalah lebih kurang 21 darjah celcius... 21???? 21?????????? Malam hari 21????????????? Kalu siang????????????? Aku mencongak suhu dalam hati...

Tidak ada perbezaan waktu di China dan Malaysia ye... Sama aje... Tak perlu tukar jam...

Urusan Imigresen agak mudah... Tak perlu risau... Dorang tak tanya apa pon... Tak kuasa kot... Lagi pon hari dah lewat malam... Muka dorang pon muka sangap nak membuta...

Cuma aku dan Jay Emm perasan... Banyak banner G20 Summit diletakkan di kaunter Imigresen.. Ke benda alah G20 Summit tu? Haa... Boleh baca kat SINI... 

Rupanya... China ketatkan security sempena G20 Submit tu berlangsung dari 4 hingga 5 September 2016... Dan sesiapa yang apply Visa dari bulan sebelum September hingga October berkemungkinan besar akan ada masalah untuk apply Visa ke China... Terutama yang baru pertama kali nak enter China... Pelbagai alasan untuk reject application form... 

Aku sendiri yang dah beberapa kali enter China pon kena attach Passport lama untuk apply Visa... Tapi... Syarat ini cuma sementara aje... Lepas G20 Summit habis... Visa boleh apply macam biasa...

Masa nak collect luggage... Aku di sapa oleh seorang Uncle Cina Malaysia yang fasih berbahasa Melayu... Dalam hati aku dapat agak... Uncle ni mesti orang Baba Melaka... Dia tanya aku "Awak datang sini sendiri ke?".. Aku jawap "Iye".. Uncle baba tanya lagi "Saya tak tahu mana nak cari teksi... Boleh tak saya ikut awak?".... Aku tanya dia "You datang dengan sape?".. Dia jawap "Saya datang dengan isteri saya berdua"... Aku pandang isteri dia... Ehhhh! Bini kaw Cina kot... Nape nak ikut aku lak... Adehhh.... Pelik!

Uncle Baba "Saya baru pertama kali datang Hangzhou... Tak tahu mana nak cari Teksi.. Baca dalam internet kata di Domestic Arrival"... Then aku pon jawap "Saya pon baru 1st time jugak... Tak pe... You ikut kita orang... Kita orang pon mahu cari teksi nak ke Hotel.. Rasanya teksi ada kat depan pintu Arrival"... Dia tanya lagi "Awak stay hotel mana?"... Aku jawap "Saya stay Hotel Bokai!"... Dia kata "Ohhhh... Saya pon stay situ tapi pada hari terakhir nanti... Saya cuba nak dapatkan hotel tu untuk tarikh hari ni tapi dah penuh.. Dah tak ada kosong!"....

Aku sempat tanya dia "You orang mana?"... Dia jawap "Saya orang Melaka... Saya Baba... Tak tahu cakap Cina... Isteri saya je yang tahu cakap Cina"... Aku kata "Tak apa ada isteri tahu... Kita orang ni semua tak tahu cakap Cina"... Uncle Baba "Abis awak semua macamana nak survive kat sini... Makan halal pon susah kat sini"... Aku just gelak sambil kata "Tak pe... Kami ada tapau makanan dari Malaysia... Biasanya berhampiran mesjid mesti ada kedai makan halal".... Ha Ha Ha... Dia balas "Wahhh! Bagus laa awak! Well preparation"... He He He...

Sampai kat pintu luar Arrival... Aku disapa oleh sorang pemandu teksi... Tek Si Nipu bukan nama sebenar... He He He... Tek Si Nipu willing nak hantar We'ouls ke Hotel... HH tanya pasal harga... Dia mintak RMB 150.00... Pada aku macam dah murah... Try mintak tawar lagi tapi tak dapat... Dan.. HH ajak ke Domestic Arrival dulu... Aku ok jek... Walaupun ada sikit rasa gusar... Takut kat Domestic Arrival nanti tak ada teksi pulak...

Bila aku ke depan skit... Aku toleh belakang.... Tengok Si Uncle Baba tadi jadi naik dengan  Tek Si Nipu...  Ehhh.... Uncle ni... Tadi kaw beriya cakap baca kat internet suruh amik teksi kat Domestic Arrival... Ini kaw pulak main sapu je mana orang yang approch... Bior betul... Tapi... Aku nampak... Tek Si Nipu tu bawak si uncle Baba tu jalan kaki ke Domestic Arrival jugak...

Actually... Ada peristiwa buruk berlaku kat Uncle Baba bila dia naik dengan  Tek Si Nipu.. Tapi.. Nanti aku citer kat entry lain ok... Serammmmm U'oulsssss! Nasib baik tak jadi kat We'ouls malam tu...

Dan dalam perjalanan nak menuju ke Domestic Arrival... We'ouls disapa oleh Ulat teksi lain... Tapi... Dia mintak RMB 180.00... Makkk aihh... Makin mahal lak... Aku risau lagi... Tapi aku pendam dulu... Tengok ada teksi lain tak kat Domestic Arrival tu....

Rupanya... Melambak teksi kat situ... Just beratur tunggu giliran... Tak payah nak tawar harga... Semua pakai meter... Si HH keluarkan jugak Question Card tanya berapa tambang teksi ke hotel... Dan dia tunjukkan sekali alamat dan gambar hotel... Driver teksi tunjuk meter... Means charge tambang adalah ikut meter!

Ingat ye U'Ouls... Sebaik aje keluar dari pintu luar International Arrival... Jangan layan ulat ulat yang cuba nak approch kita ye... Sebab pakai teksi bermeter lebih murah dan selamat... U'ouls just terus ke kanan untuk ke Domestic Arrival... Kat situ amik teksi hijau bermeter... Make sure pakai meter! 

Masa nak bukak bonet nak isi bag... Tup... Tup... Bonet kecik sebab ada tayar spare sebijik... Adehhh... Just muat bag aku dan HH jek... Terpaksa si HH duduk depan... Aku dan Jay Emm duduk belakang dengan bag oren besau dabak dia tu... Adehh... 

Suasana dalam teksi...

Dalam teksi Jay Emm boleh tanya aku "You nampak tak mana baju sejuk I?".... Adehhhh... Aku dah rasa nak menyirap darah supppp naik ke atasss... Boleh pulak dia tanya aku mana baju busuk dia... Tak masal aku terkais kais bag besar bagak dia... Raba punya raba rupanya ada bawah bag... Adehhh...

Teksi yang aku naik ni... Drivernya tua gemok... Bawak teksi laju giler... Mok La Ju bukan nama sebenar... He He He... Dia try jugak nak beramah dengan We'ouls dalam bahasa Cina... Tapi... HH dengan ayat kaset rosak "Wa pu che taw Mandarin"... He He He...

Tiba kat tol Mok La Ju berhenti... Dia bayar tol... Aku macam perasan dia sorokkan resit tol tu... Dan.. Mok La Ju guna GPS untuk ke Hotel... Dia berhenti betul betul depan hotel... Aku suruh HH pegi masuk hotel dulu just nak pastikan betul ke tak... Alhamdulilah.... Betul! 

Tambang kat meter tertera RMB 119.00 je... Tapi... Mok La Ju mintak RMB 139.00... Bermakna harga tol adalah RMB 20.00... Tapi aku dan HH tak rasa tol mahal camtu... Ahhhh... Tak kisahlah kaw nak tipu ke apa... Janji aku selamat sampai! 

Keluar dari pintu teksi... Maka drama suhu, cuaca dan musim pon bermulaaa! 

Aku pelik! Nape aku tak rasa badan aku sejuk eh? Tak sama macam pengalaman aku ke Xi'an... Musim Autumn jugak... Aku dah rasa macam ada yang tak kena dengan suhu... Aku nampak jalan agak basah... Ehhh... Baru lepas hujan ke? Macam ada tak kena dengan cuaca...

Dan kesilapan aku paling besar... Aku tak amik tahu langsung pasal weather forecast! Aku dah mula tertanya...  Ini musim Autumn ke Summer??????



*** Anonymous! ***

Untuk pengetahuan U'ouls... Sebaik saja We'ouls terbang ke Hangzhou pada 15 October 2016... Rupanya... Pada tarikh yang sama jugak si TR plan bercuti ke tempat lain... Patut ke? Sejenis apakah kaw ni eh?

Kaw yang rancang percutian ke China... Kaw yang pilih tarikh... Kaw yang ajak We'ouls... Kemudian... Kaw yang cancel dengan alasan tak dapat cuti... Kaw biarkan We'ouls buntang... Tup Tup... Kaw pergi bercuti ke tempat lain pulak! 

Siap tepek gambar muka tak bersalah kaw dalam Instagram plan percutian lain dalam Malaysia! Paling tak boleh blah... Siap caption "Please check weather forecast ya"... Aikkk... Setakat cuti dalam Malaysia pon sampai nak check weather forecast ke? Bukak tingkap rumah je laaa TR! Kah Kah Kah... 

Apa yang kaw nak buktikan ehh TR? Perbuatan kaw sangat INSENSITIVE! Kaw nak tunjuk kaw move on ke macamana? Atau kaw dah sedari dari awal tarikh percutian China yang kaw pilih dah salah weather???... Jadi kaw rasa lebih baik cuti cuti dalam Malaysia aje camtu???? Itu ke yang kaw cuba nak sampaikan?

Bila aku up entry sebelum ni... Ini yang aku dapat... 

Screen shot yang pertama...

Screen Shot kedua...

Soalan pertama aku... Apa perasan U'ouls bila nampak komen di atas ini? Ada sape nak jawap bagi pihak aku? He He He...

Kalu tengok dari cara komen di atas... Seolah komen ini datangnya dari TR... Kat bawah pon dia mention "TR"... Tapi... Nape kaw guna "Anonymous" eh? Nape tak guna "Animalterus"? Kih Kih Kih... Anonymous dengan Animalterus kan tak jauh beza.... He He He... Lagi nak cabar aku dengan ayat tak boleh blah kaw "Kalau berani"... Hakkkk tuiiii!
* Sorry kahak aku banyak... He He He..

Mari aku jawap soalan Anonymous...

"Sedap mengata aku" katanya... Bila masa aku mengata kaw? Kalu kaw boleh baca setiap baris ayat aku tentang kaw... Bermakna kaw belum buta huruf! Dan aku tak mengata kaw ye... Aku luah tentang kaw dengan terang... Jelas... Nyata... Tak selindung walau sehuruf! Clear the Air bak kata pepatah omputeh... Dan bukan belakang belakang yang macam kaw buat kat aku dan kawan kawan aku tu...

"Kalau berani, cuba kau letak link aku pasal entry yang kau tak puashati tu!" katanya... Kaw nak aku tepek link apa eh TR? Link gambar instagram kaw yang tengah berpoya bercuti pada tarikh 151016 dengan caption "Please check weather forecast yatu ke?... Benang apa yang kaw nak tegakkan lagi?

"Biar orang lain nilai" katanya... Betul kaw cabar aku nak orang nilai kaw dari link gambar Instagram kaw tu? Kaw tak menyesal? Ada BRAN? Ke kaw ada BRA jek? Ha Ha Ha... 

"Sedap je korang judge aku dari sebelah pihak!" katanya.. Kaw dah tak ada modal ayat lain ke TR? Ini ayat aku yang kaw kitar semula dari Entry yang lepas... Ayat orang macam aku yang tak pegi sekolah ni jugak kaw nak blender... Kah Kah Kah...

"Siapa yang kejam sebenarnya?" katanya... Rumah kaw ada cermin tak TR?  Kalu tak cukup besar... Kaw telek dalam kolam.. Kah Kah Kah...

Dari entry yang lepas... Aku masih menjaga aib kaw lagi... Aku tak carut maki hamun dengan ayat keji... Aku luah base dari apa yang aku dan kawan kawan aku rasa... 3 nak lawan 1... Kaw mampu? 

Sekurang kurangnya... Aku luah silap kaw kat dunia fana ni dari apa yang aku rasa... Aku tak biar kaw merangkak kat akhirat sana... Dan aku bukan Orang Tuhan ye TR! Syurga itu belum tentu destinasi akhir aku... Tapi.. Aku juga tidak mahu ke neraka...

Cuma kaw kena ingat! Bukan dengan aku je kaw carik pasal... Dengan blogger lain sebelum ni pon sama... Kaw fikir fikir lah sendiri! Orang tak akan pulaukan kaw tanpa sebab! 

Kaw nak amik kata kata aku sebagai ubat nak perbaiki diri... Kaw amik.. Kalu tak nak pon tak pe... Sebab yang SAKIT tu kaw bukan aku! Nothing to do with me... I just lets kifarah speak to your face! Life is easy!


Nota kaki : Mungkin ini entry last untuk bulan ni... Aku nak rest... Aku baru balik dari Besday Trip Jay Emm... Nanti aku sambung lagi... Ada masa aku Blogwalking dan reply komen U'ouls ye... Muahhhhh!

170 comments:

  1. wee wiit! ada lagi entri baru..SS rajin!! clap! calp! clap! nak baca jap! tgk tajuk pun dah best!

    ReplyDelete
  2. Hurmm ada hati lagi tu... nk tegak benang basah dasar penipu... ko cakap x de cuti .. tup tup bole pulak ko holiday ... eh mmg penipu la ko ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entah lah aku tak tahu nak cakap apa... terpulanglah kat dia... may be cuti on weekend... but... its insensitive... itu jek!

      Delete
    2. tapi kan, benang kalau basah lagi senang nak tegak sebab berat..
      ok larrrikkkk...

      Delete
    3. Kalu u yang basah senang nak tegak tak? hak hak hak...

      Delete
  3. Bab ko mengadu domba... menangis konon org yg kenakan ko... sapa yg kenakan sapa... ko tu penipu kuat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku tak nafikan... Cuma.. Tak perlu kot nak ngadu domba kononnya ko mangsa dalam travel ni....

      Delete
    2. biasanya org tu klu sengsorang memang suka nagih simpati kononnya dia teraniaya..

      Delete
    3. Abis dia nak kata bloger lain pon aniaya dia ke? #soklan

      Delete
  4. Ko ni mmg dasarkan... tak heran la ko gado ngan blogger lain before.. lambat laun org kenal ko sapa...

    ReplyDelete
  5. sape yg tak follow entri China ni memang rugi..sila lah baca!

    ReplyDelete
  6. ishh...geram betul kalau org jenis bawak keta time tu lah nak bergayut

    ReplyDelete
    Replies
    1. bergayut tu boleh... tapi... pakai laa earpone

      Delete
  7. bab tak kunci luggage tu agak bahaya sbb ada kes kwn JM letak barang mkn dlm luggage tp beg tak berkunci dia campak bawah..bila time nak collect bag tu...barang mkn tu lesap..sib baik x jadi apa2 kat bag tu kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. JM. pasal kunci saya hilang, saya sanggup gi beli kat airport KLIA2 walaupun harganya menangis bucu katil - RM21.. huuuwwaaaaa...

      Delete
    2. boleh baca kat entri ni - http://dorsettpink.blogspot.my/2016/11/lombok-trip-planning-departure-and.html

      Delete
    3. Alah kalo blk ausie . Pakai pad lock... siap lah bag kena toreh... huhuhu.

      So utk international better pakai lock yg international punya.

      Delete
    4. Utk trip ausie.

      Dah 2 kali bag kna toreh...

      Mungkin sbb correlle kot.

      Hihihi

      Delete
    5. mak aiii kena toreh, takutnya

      Delete
  8. Ada hati lagi ko ni... nk acah2 konon ko tu suci.. insan teraniaya.. x berdosa... ko tunggu la bahagian ko...

    ReplyDelete
  9. nanti nak rasa Nasi Lemak SS plak...boleh kan hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasi Lemak SS kacang hangus dua bijik... Nasi lemak Jay Emm... Ayam seko... ha ha ha...

      Delete
  10. sib baik SS bawak paracetamol tu...adei..

    ReplyDelete
  11. Let me tell u TR... karma!!! U will be served what u deserved... lambat cepat jek!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hati karma macam lagu siti nurhaliza ke? ahakss...

      Delete
  12. mcm kenal je sape TR tu.. hahahaha

    ReplyDelete
  13. "Komen tu jangan skema sangat!" HAHAHHAHAHAHAHAAHAHAHAHah SS PLEASE JOIN SEPAHTU NANTI MAHARAJA LAWAK MEGA. semput baca entry kali ni. SS dia suruh letak link dia kut. Brannn itu itu olang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tolong amikkan borang kat astro boleh? he he he...

      Delete
  14. Oh haaaaaa nak tau apa jadi dkt uncle baba tu. Alaaaaa mcm kesian jek :(

    ReplyDelete
  15. flight sampai malam2 ni mmg scary...kalau ada option nk tido kt airport je..

    siapalah agaknya TR tu...siap perli2 dlm instagram..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu boleh memang nak tido airport kan... Adehh laa... syukur gak klia dan klia2 open 24 hrs...

      Delete
  16. Jawapan bagi soalan sejenis apakah kaw ni? Sejenis am ja da.. acam jilake perangai... menipuuuuu aje...

    ReplyDelete
  17. Utk geng yg menyokong si TR ni... pe le travel sama.. baru ko tau langit tinggi rendah...

    ReplyDelete
  18. Boss x kasi cuti.... tuptup holiday... emang dasar penipu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entah... Susah nak cakap... Macam tak ada hari lain nak pegi...

      Delete
  19. Glamer tu pakai baju muka sendiri....hihihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baju sponser... Sendiri buat memang tak mampu... ha ha ha

      Delete
  20. banyak betul drama ni..siapakah TR sebenarnya. Jap ek nak korek entry lama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Korek laa dalam dalam... Nak cangkul tak? ha ha ha...

      Delete
    2. takde insta, tak bukak FB..nak rely 100% kat blog memang blur manjang.haha

      Delete
  21. termiss entry terdahulu,patutlah tak berapa faham citer.hehe.

    ReplyDelete
  22. SS;

    Seperti biasa seronok baca SS nyer celoteh ...

    SS ...

    Rehat ya .... semuga segar kembali

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entry banyak maki... ha ha ha... Insyallah... Terima kasih En Li...

      Delete
  23. baru habis baca amsterdam, sekarang dah kat china...hebat nya SS!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS terbang pakai tiko mengkuang... ha ha ha

      Delete
  24. saya memang lemah menulis entri bersambung-sambung ni...tabik kat SS

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak buat camne... dah namanya blogger travel... ha ha ha

      Delete
  25. kalau saya jadi HH pun, tak lalu makan huhu

    ReplyDelete
  26. rajinnya JM siap kupas telur, kalau saya, bawak dengan kulit2 sekali haha

    ReplyDelete
  27. Sakitnya tuh di sini *hati* mendengar cerita mu.... sakitnya tuh di sini *hati* kau menipu adik ku... Teganya hatimu Permainkan adik-adikku Sadisnya caramu Mengkhianati adik-adik ku

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboihhh gitcuuuu sekaliiiii liriksss...

      Delete
  28. Wah sedapnya nasi lemak JM.... huwaaaaa lapor lah pulak... nak cari nasi lemak nak cari nasi lemak anak dara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasi lemak anak dara? Dara mana? he he he...

      Delete
  29. eh napa pulak kena naik bas... Air bus bridge rosak ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entah lah... Tak tahu apa cer... tetiba jek....

      Delete
  30. wah cun lah pakai tshirt dengan muka sendiri....biru mata hitam ahkak tenguk

    ReplyDelete
  31. Memang tak dapek la travelmate mcm JM tu..kalo mak mak masak maggi je bg mkn hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak yah nak propa sangat laaa Mak... Mak punya menu siap angkot piuk nasi letrik gitcuuuu... Ha Ha Ha...

      Delete
  32. G20 summit..mak plan pergi hujung September kot...itu pun jadi alasan..nyampah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu kat Aussie pon sama jugak mak... Kat Malaysia pon sama... Setiap kali ada meeting besar... Gitcuuu laaa kekdah keselamatannya...

      Delete
  33. Amboi berani lagik ye TR msg gitu...eh salah bos tak bagi cuti tu apehal..nmpk nau menipu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susah nak cakap laa mak... kot ye pon kemarok nak holiday weekend... ngape dipilih tarikh yang sama... its so insensitive...

      Delete
  34. Percutian Xi'an tak sesejuk Hangzhou..mana tak membaran je kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu laa next episod mak... Memang sadis...

      Delete
  35. Selamat berehat SS..kembali dengan entry update setiap hari lps ni tau :))

    ReplyDelete
  36. Perrgh..retis blogger pakai baju sendirik!! sape tak kenal luku je kepala tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Retis blogger tu bukan SS laa mak... itu Jay Emm.... kah kah kah...

      Delete
    2. Kan mak kan...

      Kita hado ke mak...

      Hihihi

      Delete
  37. sesuai nama manis tu dengan Sis JM.. memang manis amat.. masakkan nasi lemak, tolong ikatkan tali kasut.. tak lama SS kena potong kaki.. :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu boleh nak mintak dokong... kah kah kah...

      Delete
  38. hahahaha.. naik bus ! best dak naik bus tu ?

    ReplyDelete
  39. G20 Summit tu macam Sunway Piramid ea.. heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia macam adik beradik sumpit orang asli sarawak tu... keh keh keh

      Delete
  40. wah besday JM tu bila.... syioknya

    ReplyDelete
  41. rajin sis travel ni. tp kiranya banyak pengalamanlah sbb di negara orang pelbagai ragam kita nampak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah... Setakat ini masih ada rezeki tengok tempat orang...

      Delete
  42. aduhh apa jadi la kat uncle baba tu yer..

    semakin panas ni entry pasal TR. dag dig dug I baca hehe

    ReplyDelete
  43. SS. ni link saya untuk join GA tu - http://dorsettpink.blogspot.my/2016/11/shanghai-fridge-magnet-giveaway-by-jari.html

    ReplyDelete
  44. perrghhh!! bergaduh besar SS dan TR..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini bukan gaduh... ini gamble.. ha ha ha..

      Delete
  45. moral of the story - TR, ko jangan main-main ngan SS ni. Dia nampak jer lembut tapi 1 ayat dia boleh tembusi kepala ko tau

    ReplyDelete
  46. aku rasa lepas ni ada lagi entry pasal Perang SS & TR ni - perang dunia ke3

    ReplyDelete
  47. huaaaaa.... terkejut baca entry ni..

    ReplyDelete
  48. Nasi Lemak JM tu nampak menggoda.. JM mummy nak jugak. Cepat meh kita picnic tepi pantai kat Melaka ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasi Lemak Jay Emm memang menggoda.. SS je dapat rasa.... he he he...

      Delete
  49. assalammualaikum SS.....

    windu sama kamuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu......igt nk singgah lamaaaa....tp apa kan daya.....huhuhuhhu

    xsabar nk tau pasal uncle baba n TR tu...siapakahhhhh??? oohhh nooooooo....

    nnti kita dtg lagi yeee..................

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wslm.. Winduuuuuuuuuuuuuuuuunyeeeeeeeeeeee... Mana menghilang?????

      Delete
  50. Apsal hapload gambo nasik lemak.

    Adeihhhh ... dh lh tgh lapo ni...

    Hihihi

    ReplyDelete
  51. Cepat sambung ... nk tau kisah uncle baba tu

    ReplyDelete
  52. Sabar sss sabar.

    Walaupun baca pun dh rasa nk hilang sabar...

    Huhuhu...

    Kes ku juga belum selesai..

    Mmg sakit hati ngn penipu penipu ni

    ReplyDelete
  53. Apa2 pun semoga diberi kesudahan yg baik buat semua.

    Insya Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah balik malaysia pon... cuma.. sendiri mahu ingat laa

      Delete
  54. Eh... mmg dia yg initial nama dia sdri "TR" ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak ikutkan nak letak MJ jek! Keh keh keh

      Delete
  55. Hot hot nye last2 tu...hehehe.. kalau kami di Perak ni TR tu Tanjung Rambutan... ape ade dkt TR -》 hospital bahagia...ihikihik..jgn mara aaa...

    ReplyDelete
  56. SS. kita dah lama lah follow awak.. sejak tahun 2014 rasanya. saya pakai nama - dorsett pink la sayang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seriously? Pelik pesal x de dlm list follower? SS skrg tgh semak balik list sebab kalu boleh SS nak follow balik semua blogger yg follow SS...

      Delete
  57. spisis mane la yg plan bom bam bom bam tp tup tup kelain pulak dia pegi --' menyampah.

    tp sronok gakkan kenal org cam ni, bru tahu sape lembut sape keras.

    ReplyDelete
  58. Alaaa..jgn la..jgn la last entry..yg menipu biar la dia..allah byr cash je...sambubg eh...sambung eh ..

    ReplyDelete
  59. moga ada cahaya di hujung sinar antara SS dgn TR nih, takmo gaduh-gaduh huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu ada cahaya dihujung sinar... SS minta supaya tidak dipertemukan lagi dengan manusia sejenis TR... Cukuplah! Biarlah dihujung nafas dikelilingi orang yang ikhlas saja! Aammiinn

      Delete
    2. alamak, silap, ada cahaya dihujung terowong...haaa, baru betul adeh hehe

      amin ;)

      Delete
    3. haaa, SS boleh jadi dj kat situ, meletop gitu haha

      Delete
  60. main cabar2 tu.. apa lagi sahut lah.. hehe

    ReplyDelete
  61. ishhh sapa TR tu.. mcm nk tahu ja..

    ReplyDelete
  62. for the beginning story tue , tak berapa nak faham

    ReplyDelete
  63. puas lah nak banyak semua yang drop komen satu persatu

    ReplyDelete
  64. harap , bersabar dan happy jew dalam life nie

    ReplyDelete
  65. nasi lemak JM , pasni leh ambik order tak gitew

    ReplyDelete
  66. sweet jew baju ngan picture sendiri ;)

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...