Thursday, 3 November 2016

Kembara Hatyai - OTOP

Saat ni.. Aku kering idea... Jadi... Aku switch on peti telebesen... Aku tekan remote channel Astro RIA... Terpancul rancangan Budak Yakult dengan Mak dia yang berhidung kembang dan Bapak dia yang cengeng tu... Bosan! Aku alih channel lain... Layan citer lain... 

Selang sejam dua... Aku patah balik ke channel Astro RIA... Tersembul kisah Anak Ikan Kembong pulak! Bingit pulak telinga dengar suara si Bubur Cha Cha dok terjerit terlolong heng sana heng sini dengan kakaknya bekas awek Zizang... Adehhh laaaa... Aku ni bayor Astro RIA semata mata nak nengok kisah tepi kain orang aje ke?

Itu belum lagi kisah Lisa Surirumah... Macam kaw sorang je yang beranak kat dunia ni! Berpantang itu dan ini... Nasib baik Era Fazira dah bercerai... Kalu tak... Mesti rancangan Gugu Gaga Era disambung ke season 2... Muntah ijau lagi aku! Keh Keh Keh...

Dah... Dah... Aku bosan nak layan peti telebesen... Dari aku layan drama kat peti telebesen tu... Baik aku layan drama semut tonggek kat atas meja makan aku nih... He He He... Sejak musim buah dokong ni... Rajin pulak semut tonggek datang rumah aku... Datang tak beri salam pulak tu... 

Asal aku letak air atas meja... Mesti semut pon nak numpang minum sekaki... Nak numpang minum tu minum aje lah... Yang kaw pegi berenang dalam air aku tu nape? Kaw ingat mug aku tu swimming pool ke? Bodoh punya semut tonggek! He He He... 

Aduhhhh... Aku nak citer apa sebenarnya nihhhh???? Ha Ha Ha.... Ginilah jadinya... Bila hardisk aku kat pc lama rosak... Banyak material gambar aku jahanam tak dapat di selamatkan! Silapnya aku lambat buat backup! Jadi... Mana sisa sisa gambar yang ada aje laa ye aku kongsikan... Better than nothing kan? Ha Ha Ha...

Ok... Mari aku reveal kejadian mistik yang berlaku kat aku sebaik saja aku tinggalkan Municipal Park... Entry sebelum boleh baca di SINI...

Dalam perjalanan... Mr Boon tanya aku... Nak teruskan perjalanan ke OTOP atau pon tak? Aku pandang Jay Emm... Kemudian aku pandang HH... Aku tak sampai hati nak kata tak nak... Walaupun kadang aku rasa diri aku dah tak bermaya karin saat nih... Ehhh...

Aku rasa nak rebah... Kepala aku dah terlampau pening sangat... Pandangan mata aku dah berbalam balam... Sekali lagi aku nengok muka HH... Muka penuh pengharapan nak bershopping... Mampu ke aku kata jom balik hotel???? Mampu ke? Tentulah tidak! Aku tak nak kecewakan dia!

Dalam perjalanan nak ke OTOP... Mr Boon tumpangkan dua orang kawan dia suami isteri... Si isteri tanya dalam bahasa inggeris "What happen?"... Si HH jawap "Headache"... Terus si isteri garu kepala... Dia tak tahu headache tu apa... Tadi kemain ko bertanya... Oh My English la sangat!... Iskkksss.. Bila dah jawap tak paham pulak... He He He... Tapi... Si isteri ni ada hati yang baik lah... Dia hulur minyak angin kat aku...

Lepas aku sapu sapu minyak angin tu... Badan aku makin berangin... Rasa loya nak ya amat... Tapi aku tak ada rasa nak muntah...

Sampai aje kat OTOP... Mr Boon drop kat tepi bangunan OTOP... Tak ada parking yang lebih dekat dengan pintu masuk... Dah satu hal nak menapak jauh...

Sampai dalam OTOP... Mr Boon lah yang bersusah payah carikan Klinik dalam OTOP tu... Mr. Boon kata kat OTOP ni ada Klinik...

Bila dah nak sampai kat Klinik... Tetiba aku rasa nak muntah! Berlari aku ke toilet... Nasib baik toilet dekat dengan Klinik...  HH dan Jay Emm pon terpaksa ikut sekali... Aku muntah kat sinki... Tak sempat nak masuk jamban pon...

Uwekkkkk! Uwekkkkk! Aku muntah dah macam orang mabok todi... Banyaknya aku muntah!!! Mana datangnya sisa muntah tu? Padahal aku makan dua ulas mangga jek tadi... Tapi yang muntah tu seolah macam makan dua bijik mangga... Pelik! U'ouls bayangkan lah... Sinki pon sampai tersumbat sebab penuh muntah!

HH dah urut urut belakang aku... Aku "Macamana ni sinki sumbat"... HH "Tak pe... Pandailah cleaner bersihkan"... Boleh gitew? Kah Kah Kah... Jay Emm kat tepi diam seribu bahasa... Segan dowhhhh muntah depan dia...  Aku rasa tak macho langsung bila aku muntah depan Jay Emm... Keh Keh Keh....

Aku dah tak larat nak ke Klinik... Aku duduk je kat depan satu pentas... Kebetulan ada event apa ntah... Ada banyak kerusi kat situ...

Dalam kekalutan aku pandang lagi HH... Aku nampak HH macam dah beriya nak shopping... Dia tanya aku "Ko larat lagi ke?"... Aku jawap "Tak pe lah... Ko pegi lah masuk dalam... Biar aku duduk sini"... HH dengan tak sabar pegi tinggalkan aku dengan Jay Emm... Aku "Kalu u nak pegi dalam... Pegi lah... I ok kat sini"... Jay Emm "Tak pe.... I tak ada apa nak beli pon"... Muka Jay Emm lain... Jay Emm tak banyak cakap... Aku rasa serba salah...

Dalam rasa serba salah... Aku tanya diri aku... Perlu ke aku rasa serba salah? Nape saat aku sakit begini... Jay Emm yang temankan aku? Nape bukan HH? Nape HH tinggalkan aku dalam kesakitan ini? Dan dia lebih teruja dok usha barang kat dalam... Mana peginya keprihatinan dia? Entah lah!

Jauh di sudut hati ni... Aku terasa tak diperdulikan! HH mendahulukan shoping lebih dari aku! Tapi... Apakan daya... Salah aku jugak... Sebab kerana didikan aku.. HH jadi seorang shopaholic! Padan muka aku!

Tetiba HH datang... Rupanya... Mr Boon cari HH kat dalam OTOP... Masa jumpa HH... Mr Boon tanya HH "Where is your friend?" HH jawap "She's outside"... Mr Boon "Outside there have Medic"... HH tanya "How much?"... Mr. Boon sekolahkan si HH... Mr Boon "You always ask how much how much... Do you think everything need money? Bla Bla Bla"... HH kena bebel....

Mr Boon tanya HH "How to contact you?"... HH jawap "I didn't have number here"... Mr. Boon dengan baik hati... Berikan HH pinjam satu handphone... Handphone baru pulak tu... Senang nak contact katanya... Huh! Mana kaw nak dapat supir cengini punya baik?

Mr Boon muncul depan aku... Dia tak suruh aku pegi Klinik untuk dapatkan rawatan... Tapi... Dia bawakan orang Klinik datang rawat aku! Ya Allah! Sejenis pertolongan apakah ini????????? Terharu... Aku rasa terharu! Saat aku berada di bumi asing... Dengan tidak seagama.. Tidak sebahasa... Malah berlainan budaya... Allah hadirkan aku orang orang yang baik! Mr Boon "Here have medic people will help you... Don't worry its free"...

Yang pakai baju biru tu... Awek Medic..Comel giler kan Awek Medic tu? Kalu aku ni jantan miang... Dah lama aku buat buat drama pengsan rebah kat dada dia... Kah Kah Kah... Sebenarnya... Aku tak nengok betul betul pon muka dia... Aku tak boleh bukak mata beso... Aku cuma dengar suara dia jek borak dengan Jay Emm... Kalulah aku tahu dia secomel itu... Aku bukak mata aku ni beso beso... Terus baik agaknya sakit aku... Kah Kah Kah... Dia beri aku inhaler... Bagus giler inhaler tu... Dia beri free jek... Amek terus... He He He.. Tapi... Yang aku tak faham tu... Nape Makcik baju ijau tu numpang sekaki sedut inhaler? Keh Keh Keh...

Pastu datang sorang lelaki lengkap dengan baju safety... Mati mati aku ingatkan bomba datang ada kebakaran... He He He He... Rupanya Abang Medic datang nak rawat aku... Dia check tekanan nadi aku... Dia cakap aku mungkin penat aje... Mr Boon suruh aku berurut tradisional... Tapi Abang Medic tu kata jangan... Takut tambah sakit pulak... 

Tak cukup dengan orang Medic... Mr Boon dapatkan rawatan tradisional untuk aku! Ya Allah... Bersusah payah Mr Boon ni berusaha nak tengok aku sihat semula! Rasa tak terbalas jasa dia... Padahal... Dia hanya seorang supir! Kalu supir lain... Mungkin di biorkan lantak aku kojol kat situ! Pandang duit jek!

Abaikan rambut aku yang serabai tu... Bila aku tengok balik gambar ni... Baru aku tahu... Rupanya yang melekat kat kepala aku tu buah dada... Mati mati aku ingatkan bantal! Kah Kah Kah...

Tukang urut aku tu pernah kerja kat Kota Tinggi, Johor... Tak tahu pulak keja sebagai apa... Tak kan tukang masak Tom Yam kot... He He He.... Habis di ulinya kepala aku ni macam roti canai! Siap main siku lagi kawwww... Ha Ha Ha...

Dia rasa tak puas urut aku... Dia ajak pegi SPA dia... He He He...

Makcik Urut tu suruh si HH beli air kaler merah... Dia kata air kaler merah tu bagus untuk tambah tenaga... HH tak faham... Air apa kaler merah? Pastu dia suruh budak dia temankan HH cari air kaler merah tu... Rupanya air kaler merah yang dimaksudkan tu adalah air sirap! Kah Kah Kah... Aku minum sikit aje... Sah sah sejuk ais... Mana boleh minum ais waktu sakit kepala... Iskksss...

Masa Makcik tu urut aku... Aku perasan... Tiba kat satu part kat badan aku ni... Tangan dia terhenti... Dan mulut dia terkumat kamit membaca ayat... Aku tak tahu dia baca apa... May be dia rasa sesuatu 'menumpang' kat badan aku kot...

Selesai urut... Dia beri aku minum air jamu... "Good" katanya... Aku pon minum... Perghhhh! Air tu rasanya macam Chi-Kit Tek Aun... Rasa ringan badan aku nih... Dan sakit kepala aku beransur pergi...
Percayalah... Bila pertolongan Allah itu ada... Maka orang yang diutuskan pun punya hati yang baik... Dari orang Medic hinggalah ke Makcik Urut... Mereka langsung tak mintak bayaran!

Tapi... Aku suruh jugak si HH hulur duit kat Makcik Urut tu... Sebab... Dia urut aku pun ikhlas! Kerana keikhlasan dia... HH bayar lebih dari tanda harga kat papan harga depan SPA tu... Makcik tu punya suka... Terus menyeringai! Ha Ha Ha...

Ingat! "Money is not everything even everything needs money!"...

Aku tanya HH "Shopping apa tadi? Apa ada kat dalam?"... HH pon excited bercerita... Aku "Jomlah tengok apa ada yang boleh dibeli"... HH sengih kupang... Aku tahu dia rasa bersalah kat aku sebab tinggalkan aku sendirian tadi...

OTOP ni memang besar... Tapi aku ronda lebih kurang aje... Tak larat nak cover semua pon... Sorrylah... Aku tak dapat nak beri visual penuh tentang keluasan OTOP ni... Sebab... Gambar yang aku amik hilang dalam hardisk.. Jadi... Silalah layan sisa gambar yang ada ye....

OTOP ni besau...

HH beli kasut...

Aku dan Jay Emm beli topi handmade ni.. Very good material... 


BERSAMBUNG....

137 comments:

  1. kisah tepi orang ke tepi kain orang..nah...datang dah komen ayat tak lengkap hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboi... Nampak aje salah orang! Ha Ha Ha...

      Delete
    2. Memang asterok.. terminate lah.. bazir je bayaq

      Delete
  2. kah kah kah..semut tonggek? mesti seksi!

    ReplyDelete
  3. semut tu panas tu..sian dia...kat umah dia mesti x de swimming pool hahaha

    ReplyDelete
  4. nampak!! dalam sakit tu pun SS masih tak nak kecewakan HH...ni baru sahabat baik..gaduh2 baik gaduh2 baik...gaduh syg tu

    ReplyDelete
  5. yang tanya what happen tu kelakar hahaha..bila jawab x tahu lak headache tu apa..HH cakap jerman ke keh keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abis yang kepala hotak kawww berjambul tu hape??? Kah Kah kah

      Delete
    2. Alah.. dia nak tegur, nak wat cane english x pro.. hehe

      Delete
  6. x macho katanya...JM dah risau yak amat itu sbb diam je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke? Ke sebab tak dpt sopink? he he he

      Delete
  7. I tak banyak cakap sbb tengah risaukan u...pastu mata meliar cari Mr Boon

    ReplyDelete
    Replies
    1. Suwitttt nyeee... Nak terkencing i baca... ha ha ha

      Delete
  8. ahahaha...bab salah didikan tu kelakar..sbb JM pun di didik oleh SS supaya suka sopink

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abislah SS kali nih... HH dah ada geng!

      Delete
  9. itu sbb JM cakap kalau ke Hatyai mesti cari Mr Boon..jaga kita mcm anak2 dia tau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulilah... Di datangkan kita dengan orang yang baik2... Itu tanda Allah masih pedulikan kita...

      Delete
  10. yes awek medic tu mmg cun..kalau JM jadi SS terus sihat hhahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. SS tak pandang awek medic tu betul2... rugi rugi... kah kah kah

      Delete
  11. kah kah kah..sakit perut..jgn tak percaya..dah berusia tetapi buah dada MANTOP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buah dada tu pntb ganti bantal.. jimat dah dia bab bantal.. haha

      Delete
    2. weh, part nih memang tak boleh blah lah!! lawak giler...terjojol bijik mata nak cari mana "bantal?" haha!!

      Delete
  12. ada hikmah juga pegi OTOP ni sbb boleh jumpa medic dan tukang urut..let say balik hotel terus ntah pe jadi kat SS..mungkin esoknya melepek je kat hotel

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu balik hotel... Jay Emm laa jadi tukang urut.. he he he

      Delete
  13. ahakss..inilah topi yang JM pakai waktu kat Shanghai tu...tak rugi beli..murah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib baik Jay Emm dgr nasihat SS soh beli... Kalu tak menyesal lagi!

      Delete
  14. Boleh tahan astro merapu sekarang nie hahahahaa... seronok shopping dekat Otop tu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak soping apa pon sgt... Beli kasut dgn topi jek... Ahaksss

      Delete
  15. SS ...

    Hahahahahaha ... kelakau sangat pasal rancangan ASTRO dan nama nama gelaran tuh ... boleh ler kita agak agak satu dua ... sebab kita nih kan tak tgk TV!

    Kesian dgr cerita ... itulah ... dah terjadi kannn .... tapi walaupun sakit, namun SS tetap nampak cute sangat !!!!!

    Hahahahhahaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaaa... Muak kan tgk rancangan Astro asik ulang2 jek kan... Ha Ha Ha...

      Delete
  16. SS ...

    Baik nyer Mr. Boon !!!! SS sebenarnya orang baik ... karma ... sebab SS baik, bila dalam kesusahan , ada jer yang bantu ...

    Janji Tuhan ... kalau kita buat baik, Allah pasti membalasnya walaupun sebesar zarah ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa bertuah gak kenal Mr Boon ni... Kalu supir lain... Tah apa laa jadi... HIGHLY RECOMMENDED!

      Delete
  17. Aku di persimpangan dilema.. antara sahabat dan barang2 yg memanggil...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nora pon dah masuk Gegar Bangangza... ha ha ha

      Delete
  18. Sapa soh ajo... kan dh addicted...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko dgn Jay Emm sama... 80 juta kali 10!

      Delete
  19. sib baik dapat supir yang baik hati nie kan ,
    dah lah kat Negara orang plak tue , ini dinamakan dugaan mase travel .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dugaan meresahi diri ku kini... Ehhhhh... Ternyanyi...

      Delete
  20. rugi , rugi akak tak sampai sini lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aikkk... Orang kampong kat Hatyai boleh kata rugi???? He He He

      Delete
  21. semua design kasut tu akak suka..rambang mata nak pilih mana satu.
    semua nampak lawa di mata...

    ReplyDelete
  22. Laaaa.. ss tak suka ke tengok lara oh lara tu?.. anak sayasuka giler citertu.. lisa surihani pjn ss x suka erk? Saya pun tak suka dia.hahahha.. ingatkan saya sorang jer dlm dunia ni tak suka dia.hehe

    ReplyDelete
  23. Setia betul JM teman ss. Kalau saya , biarkan jer... hahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu dia biarkan SS... SS majuk! Ha Ha Ha

      Delete
  24. hahahha.. kita serupa.... x minat lansung tgk cita pasal life retis2.. lakonan je semua tu.. fake gila

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannnn... Kesah laa pulak kita nih kannn... ha ha ha

      Delete
  25. Tenguk SS sedut inhaler tu di temani gadis medic yang cun eh.... manis juga rupa sisi dari tepi SS. Kelembutan menawan kalbu..... erkkk ahkak dah tergoda ke.... awwww

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan tergoda dgn makcik belakang pulak taw... Dia pon sedut inhaler... he he he...

      Delete
  26. Kasut 399 rega thai baht tu berapa ya duit RM. Comel pulak aksut ada 4 love cinonit tu

    ReplyDelete
  27. Dah penat berjalan sesekali dapat urut fuh memang siot beb...enak sih entah-entah ada shaiyton buddha jantan bertenggek dalam urat SS kut. Tu yang cinoning kepala

    ReplyDelete
    Replies
    1. agaknya laaa... Shaiyton kan... ha ha ha

      Delete
  28. Dh mcm neng yatimah dah rupa SS ms serabai tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. neng yatimah masa dia lari ke batu belah ke? he he he

      Delete
  29. Wah bagus mr boon ni..prihatin dan bersusah pyh jaga client

    ReplyDelete
  30. Adeh drama SS pening sampai abg medic dtg..vip la sgt kn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekali sekala berdrama mak... Untung laa tak buat2 pengsan... Kalu tak... Segerombolan ambulan datang... he he he

      Delete
  31. Tetek buddha agknya yg menumpang tu..;))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama tak dengan tetek makcik urut tu? keh keh keh

      Delete
  32. HH dh xleh nk tahan napsu bergelora dia tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. napsu napsi zalikatul maut... keh keh keh

      Delete
  33. Tak tahan jgk tgk kasut lawa tu..boria x beli topi dgn jm?

    ReplyDelete
  34. wahhhh umtumm laa dpt supir mcm MR BOON tu mmg perihatin sungguh...yer laa maybe SS dah kena sampuk dgn penjaga patung Buddha tu sebab tu makcik tu suruh minum air sirap merah...umpan suruh penjaga tu keluar dari badan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan penjaga... tapi... pengacau jek... adehhh... tak masal kena beli sirap... ha ha ha

      Delete
  35. I kalau masuk tempat shopping, kejap ja jalan mesti menyuap.. haha.. bukan boring tapi sbb poket nipis sangat.. hahaaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu poket tebal mesti berejam kan? ha ha ha

      Delete
    2. QA - sama lah kita ... hihihi

      Delete
  36. Cerita2 kat astro tu apa2 ja.. budak hidung kembanh tu mesti larak alanak tu kan.. hahahaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama kembang dengan mak dia tu kan? ha ha ha

      Delete
  37. Sian cleaner nak cuci muntah ss.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekali sekala kasi overtime kat cleaner pesalahnya... keh keh keh

      Delete
  38. jap, jap, I konpius...korang kat hatyai kan? apsal pakai tshirt vietnam plak? ape cer haha!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu kat malaysia ss pakai "i love you"

      Delete
    2. Siti Hazreen perlu buat ulangkaji dengan lebih lanjut dan peratikan t-shirt SSS k...

      hahahaha

      Delete
    3. SS jarang travel pakai tshirt sama... ahakssss...

      Delete
  39. baca sikit gelak, baca sikit gelak, bukan tak nak kesian kat SS tapi mcm mana ek? haha!!

    ReplyDelete
  40. sekarang ni layan youtube je. lagi best hehe

    ReplyDelete
  41. adeih memang cabaran kan kalau sakit time travel. tapi dikelilingi insan2 prihatin, maka segalanya dapat diharungi dengan mudah gitu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu lah dugaan... Dan doalah semoga ada belas ihsan dari Allah dgn hadirkan orang yang baik2...

      Delete
  42. bagusnya service kt OTOP..semuanya free..
    Mr Boon - supir terbaik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan kak...

      jom kak ... tetiba rasa nak g hatyai.

      tapi pastikan TG kita adalah Mr. Boon

      Delete
  43. tinggal jejak dulu hihihihihi lepas ni bagi BOOM

    ReplyDelete
  44. Ulasan peti TELEBESEN tu memang WIN...
    Hahahahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak sambung lagi sebenarnya... Takut kang orang muntah pulak... Ha Ha ha

      Delete
  45. Bab HH kena skolah ngang Mr. Boon tu pun win.
    hahahaha

    ReplyDelete
  46. SS - Semoga diberi kesembuhan ya... Insya Allah.

    dan melangkah lebih jauh lagi...

    ambik gambo cantik2 k

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyallah... Aminnn... Dan SS doakan semoga u melangkah jauh lagi...

      Delete
  47. kasut tu nampak cantik dan selesa

    ReplyDelete
  48. Mujur ada SJM.

    So make sure kalau travel - bawak kakak kawasan JM k...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang tak boleh tinggal... Kang dia nanges... ha ha ha

      Delete
    2. keh keh keh si baik SS memahami

      Delete
  49. lawak betul cara penceritaan SS, penh drama

    ReplyDelete
  50. hahahaha... kecian tapi nak gelak jugak bila baca...hihihi

    ReplyDelete
  51. nk start masuk isi tu, pjgn pula cita pasai television

    ReplyDelete
  52. nasib baik p travel sana.. jumpa org yg baik2 ja kan...

    ReplyDelete
  53. Alhamdulillah, Allah kirimkan orang yang baik2 dalam travel SS kali nih.. kalau tak jenuh kan bila berada di negara orang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah Allah post yang baik baik kat kite...

      Delete
  54. kihkih....tak tahan yg bantal celup tu

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...