Thursday, 22 December 2016

Kembara Amsterdam - Museumplein

Entry sebelum boleh usha kat SINI...


Sampai kat Amsterdam Centraal dah jam 18:00... Langit masih cerah macam jam 13:00... Kembara perlu diteruskan... Cewah! 

Lokasi We'ouls seterusnya adalah Museumplein... We'ouls naik GVB Tram bernombor 24 dan berhenti di Station Museumplein... Di Museumplein inilah terletaknya 'I Amsterdam' character terbesar di Amsterdam... Tak sah datang ke Amsterdam kalau tak ke sini... Dan di sini juga lah terletaknya Van Gogh Museum dan Rijksmuseum...

Masa We'ouls sampai... Agak tercangak cangak bangang jugaklah... Pelik! Hanya nampak padang tempat orang melepak aje... Eh! Mana peginya character 'I Amsterdam' tu? 

Kebetulan ada renovation kat area padang tu... Then rasa semacam pulak dan terus datang satu andaian kat kepala otak aku dan HH... Mungkin character tu dah dipindahkan ke tempat lain kot! Argghh! Punah harapan!
Cari arah Museumplein

Tekak pon dah haus... Perut perlu diisi walaupun tak berapa lapar... Masa di Malaysia aku menjangkakan sejuk di luar negara akan membuatkan perut kami sentiasa lapar... Tapi... Bila dah berada di sini... Bukan makanan yang kami cari tapi air... Seriously, tekak We'ouls mudah rasa haus walaupun dalam kesejukan... 

Tidak jauh dari Station Museumplein tu ada satu shopping market... Wah! Apa lagi... We'ouls pon masuklah... Aku dah tak larat nak berjalan sebenarnya then aku just lepak kat satu sudut luar shopping market tu... Kat situ ada kerusi panjang putih... 

Aku duduk sambil menunggu HH yang masuk dalam mencari air mineral... HH kalu diberi peluang masuk tempat macam tu memang bagai monyet mendapat bunga! Ehhhh... Ha Ha Ha... Sambil menunggu tu.... Aku sempat amik gambar tempat aku lepak tu... Troli warna terkois... Unik kan? He He He...

Troli kaler tekois...

Agak lama jugak aku tunggu HH kat luar... Nasib baik dia beli mineral aje... Kalu tak... Abis satu supermarket dia nak borong! Air mineral kat sini murah tak macam di tempat lain... Hanya Euro 0.70 saje... Air mineral kat memana oversea memang ada semacam rasa... Suka tak suka telan ajelah... Lelama biasa dengan keadaan air di sana... 

Then sambil nak berfikir di mana sebenarnya character 'I Amsterdam' tu... We'ouls lepak di satu sudut terpencil depan padang Museumplein tu... Ada kerusi... We'ouls duduk dan makan... We'ouls makan Maggi Mee Sedap Goreng... Mee tu dah sejuk... Di masak awal pagi tapi di makan lewat petang....

Masa aku bukak bungkusan Mee Goreng Sedap tu... Aku tengok mee tu membentuk cantik dan rapi aje dalam plastik... Tak kering atau keras langsung... Still lembut aje... Dan rasanya sudah sebati dan makin sedap dimakan... Seolah macam murtabak maggi... Senang nak makan... 

Sebelum ni aku pernah jugak buat murtabak maggi tapi berderai... Buruk pulak rupanya... Aku tengok orang buat sendiri Murtabak Maggi dalam youtube dan blog pon nampak sememeh aje... Ha Ha Ha...

Dan time tu jugak aku dapat idea... Why not.... Lepas ni... Guna teknik 'tak sengaja' tu untuk buat murtabak maggi dengan lebih kemas lagi... Just gunakan plastik... Masukkan maggi dan rencah.. Keriuk bagai tu... Bawang lada hiris... Pecahkan telur dan sejukkan hingga dia membentuk seperti yang kita inginkan... Bila nak makan... Just goreng... Ha Ha Ha... Boleh gitew?

Murtabak Maggi tak sengaja... Ha Ha Ha..

Di kerusi inilah We'ouls makan murtabak maggi 'tak sengaja' tu... Sambil menikmati udara segar kat sini... Cantik kan pokok pink tu? He He He... Suhu petang kat sini dah makin sejuk... Angin yang sekali sekala bertiup tu kadang buat kaki aku cramp... Makanan yang ada We'ouls habiskan... Cuma air We'ouls minum jejimat... He He He...

Aku dan pokok pink

Lepas makan We'ouls teruskan jugak pencarian character tu... Bertanya orang sini dan sana... Akhirnya bertemu jugak We'ouls dengan character tu setelah berjalan tak berapa jauh dari tempat duduk We'ouls makan tadi... Character tu bersembunyi disebalik renovation kat padang tu... Bebetul berada kat bangunan Rvaijksmuseum yang aku gambar kat bawah ni...

Aku kat depan Rvaijksmuseum 

Sebelum sampai tu sempat cuci mata kat gerai souviner kat bawah ni... Ada memacam tapi harga agak mahal... So aku tak beli apa...

Masa We'ouls sampai tu... Punya lah ramai orang nak bergambar kat character tu... Cuba banyak angle nak amik gambar... Semuanya tak berjaya... Akhirnya aku cakap dengan HH... Why not kita bergambar di belakang character 'I Amsterdam' ni... HH tanya aku... Boleh ke? Tak ke nanti tulisan nampak terbalik? Then... Aku aku cakap kena ada teknik lah... Nanti aku rotate... Kah kah Kah.... 
I...

Inilah hasil gambar setelah di rotate... Tetap nampak jugak character 'I Amsterdam' tu kan? Seolah aku berada betul di depan character tu tanpa gangguan sesiapa... Ada aku kesah? Janji aku tak serabutkan gambar aku dengan monyet mat saleh yang sibuk nak bergambar jugak kat belakang tu... Kah Kah Kah.... HH akan berdekah ketawa tiap kali aku cakap monyet mat saleh... He He He... 

Setelah rotate...

Tapi memang betul! Cuba U'ouls perhatikan dorang belakang aku tu... Siap panjat character tu... Macamana cara dorang panjat aku pon tak tahu...Tinggi kawww... Sedar sedar dorang dah berada kat atas... Hanya monyet aje yang mampu lakukan.... Ha Ha Ha...

Memonyet Mat Saleh belakang aku tu... Sibuk jek....

Tak jauh dari charcter 'I Amsterdam' tu... Ada sederet bangunan kilang diamond... Huh! Kalu aku jumpa tercicir sebijik depan pintu boleh jadi kaya... He He He... Aku tak masuk pon just tengok aje bangunan tu dari luar... Lagi pon aku ni jenis malas nak masuk tempat lawatan macam tu... Museum pon aku pilih jugak... Mana yang aku rasakan menarik aku masuk lah... Hu Hu Hu...
Jalan lagi...




Kisah bersambung...

48 comments:

  1. Ada entri baru.. x kira sakit pun nk baca gak entri SS 😜

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haipppp! Pegi rest sana! Iskksss

      Delete
    2. Ahakksss pas baca entri SS baru leh rest kaalu x asyik teringat jek 😬

      Delete
    3. baca entri SS terus JM sihat..

      Delete
    4. Sis JM rehat cukup2,...ramai rindu tunggu entri baru 😊

      Delete
  2. Mcm monyet dpt bunga eh bukan monyet dpt pisang ahahaah..bila dh travel ngan HH baru tahu dia mcm mana...betul ckp SS tu tp kita leh tumpang syok sekali dia pandai bargain 😬

    ReplyDelete
  3. Beli mineral pun lama? Dia tgh scan barang lain tu 😬

    ReplyDelete
  4. Air mineral pelbagai rasa? Yang rasa cendol ada x 🤣

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni mesti tak baca betul apa SS tulis... Bukan pelbagai rasa... Tapi semacam rasa... Iskkss...

      Delete
  5. JM pernah mkn murrabak megi x sengaja tu di china..HH yang masak..sedap wei!!!! Megi goreng sedap! Pas pantang nanti nk mkn laaaa nk mkn megi tom yam jgk 😜

    ReplyDelete
    Replies
    1. murrabak tu apa jay emm? ha ha ha

      Delete
    2. murrabak tu adik-beradik mubarrak majid ke JM? hehe

      Delete
  6. SS nampak kurus bila pakai baju pink 😬

    ReplyDelete
  7. Monyet mat saleh? Mmg mcm monyet pun dah g panjat tu wat hape ko duduk bergambo je lah kat bwh adehhh

    ReplyDelete
  8. Teknik rotate tu mmg brilliant..kalau nk harap clear tempat tu mmg x la kan..janji tau bwk JM ke sini nk tgk monyet mat saleh 😬

    ReplyDelete
  9. Aku ni kedai runcit pun bole berejam... lagi la soping complex.. kecuali ko kasi time frame..

    ReplyDelete
  10. Aku lama sbb tak tau dia letak air mineral kat mana...

    ReplyDelete
  11. wah sesuai je model pink dengan pokok pink.... ladies like.... uhuk

    ReplyDelete
  12. gambar last tu nampak klasik sangat cam jaman dolu-dolu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku yg dolu bukan laa yang sekarang... dolu dolu

      Delete
  13. wah resepi baru chef SS datang dari amsterdam.... murtabak maggi sekeping walap u.... hehehe

    ReplyDelete
  14. bolehlah sesapa yang nak jual murtabak maggi - sila guna pakai cara SS

    ReplyDelete
  15. diamond is womwn's best friend...huhu..dpt posing dgn I pun ok..cun sama kaler...pink..

    ReplyDelete
  16. Teringat tangkap gambar ngan signboard Melbourne. Tapi kat situ takde plak monyet.haha

    ReplyDelete
  17. wah pokok pink, kena dgn baju SS hehe

    ReplyDelete
  18. Wah tabeklah..siap bwk bekal you..

    ReplyDelete
  19. Skrg apesal travel asik nmpk kt kedai jeee..xde dah bekal magi tu?

    ReplyDelete
  20. Ye betul..travel dlm suhu sejuk x lapar pun..laparnya bila dok dlm bilik x buat apa2

    ReplyDelete
  21. Masa tu travel pun berjimat ye..air mineral pn berkira..skrg dh okb kn?

    ReplyDelete
  22. langit hitam,macam crita Harry potter

    ReplyDelete
  23. haus even sejuk mesti rajin shi2 kan.. haha

    ReplyDelete
  24. huh ! siap panjat.. kalau kat Malaysia, confirm kena panggil turun..

    ReplyDelete
  25. murtabak maggie tanpa sengaja [un sodap

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...