Tuesday, 17 January 2017

Kembara Kedah - Pencarian Mak Cun

"Hang pi mana? Hang pi mana? Hang pi mana?"... Haaaa...La ni... Lagu Hang pi mana ni yang tengah berputaq dalam kepala aku... Ehhh... Dah kenapa pulak aku nak bercakap lorat Kedah pulak nih... Ha Ha Ha...

Aku nak cakap lorat Kedah sampai habis entry ni boleh? Harap orang Kedah tak marah noo... Aku nak blajag... Sekali sekala... Aku nak Oh My Kedah pulak..... Kalu aku salah... Amik galah tolong jolokkan boleh? He He He.... Ehhhh... Tak yah nak gelak gelak sangat... Nanti kepala hang aku putaq... 

Meh sat... Aku nak habag pada hang pa semua... Sebenaqnya... Aku dah mai Kedah... Tapi... Sebelum aku mai Kedah sana nu... Aku lompat ke Perlih dulu... Tapi... Tak pa... Pasai Perlih aku cita kemudian... Aku nak cita pasai Kedah dulu...
* Perlih = Perlis... Betul ke? He He He...

Aku gerak dari Johor jam 4 petang pada 30 Disembar 2016... Aku sampai Putarjaya dah malam... Tak tidoq Putarjaya... Keta aku letak kat umah Jay Emm... Dan kami teruih gerak pi Utara... Jay Emm yang pandu... Naik keta dia... Tapi... Sepanjang jalan... Hujan sekejap sekejap.... Cuaca tak bopa baik...

Berhenti kat RNR...  Lepaih tu HH pulak sambung pandu keta... Dan sepanjang jalan.. Aku asik nak terkencing ja... Entah pasai pa tah.... Mungkin aku tak boleh kena sejuk waktu malam... Bayangkan... Setiap hentian rehat aku berhenti kencing... 

Sebenaqnya.. Aku ke Kedah pasai nak uruskan urusan seri paduka baginda di Alor Setaq dan Sungai Petani... Urusan apa? Itu terlalu peribadi untuk diceritakan... Pasai aku cuma nak temankan Jay Emm ja... Dia punya urusan seri paduka baginda... Bukan urusan seri paduka baginda aku... He He He... 

Kiranya... Aku ni mai Kedah sambil menyelam sambil minum ayaq suam ada ais kat tepi cawan... He He He... Masa nak uruskan urusan Seri Paduka Baginda... Si HH boleh pulak terserempak dengan Sultan Kedah yang kebetulan mencemar duli... Sorry tak dak visual...

Masa di Kedah.... Aku sebenaqnya terkilan sebab aku tak pi banyaq tempat menarik di Kedah sana nu... Bila aku skodeng kawan instagram aku yang seronok jalan pi tempat yang aku tak pi... Tetiba... Mood aku merundum jahanam... 

Kalu Hang pa tanya aku... Hang pi mana ja Kedah tu? Aku akan jawap tak dak pi mana pon... Pusing pusing Aloq Setaq sampai kepala ku berputaq... Ha Ha Ha... Aku banyak membuta sepanjang jalan... Asik tidoq ja... Aku pi tempat yang HH dan Jay Emm suka ja... Depa pakat pakat pi tempat membeli lepaih tu belah... Dah nama pon membeli belah kan... Tempat aku suka? Depa tak dulik nak pi pon... Memacam alasan... Memang tak aci! MERAJUK!

Aku langsung tak dak peluang nak pandu keta pon... HH pegang stereng macam tengkorak pegang setering... Ehhh.... Dia pandu sepanjang ke Kedah ke Perlih.. Patah balik pon dia pandu... 

Dan yang paling mengejutkan aku... Ropanya dia pandu tanpa lesen memandu sepanjang perjalanan... Lesen mandu dia tinggai kat Johor... Cuba Hang pa semua bayangkan? Dah bopa hari balik ke Johor baru dia bukaq rahsia... Sebab... Dia tahu memang carik nahaih la kalu cita kat kami dari awai... Tentulah kami tak beri dia pandu keta... Dan dia pulak tak dapat pi tempat dia suka.... Nasib baik tak kena tahan dengan mana mana polis ka... JPJ kaa... Kalu dak? Memang cari pasai!
* Ehhh... Betul ke aku cakap lorat Kedah bunyik gini ni? He He He...

Mana gambaq aku pi Kedah? Tak dak! Aku kurang bergambaq... Aku tak pi tengah Bendang seperti yang aku impikan,.. Aku tak naik Menara Alor Setaq nak tengok seluruh bandaq... Aku tak masuk Masjid Zahir... Aku tak masuk umah Che Det... Aku tak pi bergambaq pon kat mural Ceh Det yang besaq tu... SEDIH!

Aku cuma pandang jalanraya ja... Lalu Kodiang... Harap dapat jumpa Mok Cun... Mana??? Mana Mok Cun???? Haram tak dak... Pencarian Mok Cun menemui kegagalan... Nanges lalu tepi signboard KODIANG... 

Dapat laa seketui gambaq sawah masa lalu tepi highway... Tak dapat nak guling guling tengah sawah... Terkilan tak dapat beramas mesra dengan lintah dan pacat... Hu Hu Hu...

Aku tak naik pon Menara Alor Setaq... Jay Emm ajak naik waktu malam... Aku nak siang siang siang! Paham dak? Dia tak dulik pon... HH lagi lah malas nak layan.... Padahal kos naik cuma bopa kupang jaaa... 

Ini Masjid Zahir... Aku amek gambaq ni dari luar pagaq... Dah malam masjid ni tutup... Sedih tak dapat masuk... Esoknya waktu siang nak try ke sini lagi... Tapi... Hujan lebat... Maka... Jadilah Zahir yang tak terucap... Hu Hu Hu... 

Balai Nobat... Berdepan Masjid Zahir...
Ke Pekan Rabu di hari Ahad boleh?

Che Det tak dak kat umah.... Umah dia tutup hari Isnin... Sedih!

Aku mencekik Mi Kamal Special kat Restoran Mikamal... Aku dan Jay Emm suka... HH amik menu lain...

Aku nyaris nyaris tak dapat rasa Laksa Sekoq kat Jalan Gangsa ni.. Sebab... Jay Emm dan HH pada awainya tak mo pi... Tapi... Bila dah sampai sana... Depa la paling lupa diri... Bestnya pi makan Laksa Sekoq ni... Hang order sepinggan dan hang boleh tambah apa hang nak secara percuma kecuali ikan... 

Ni namanya Pek Nga... Memang sedap baq hang... Gulai kari ikan sekoq.... Minum dengan kopi... Sedap gilaaaa... Sampai sekarang aku dok terkenang kenang... HH order kopi O dua cawan untuk dia sorang ja... Sedap sangat laa tu....

Kalu aku berlama kat Kedah nu... Mungkin banyak gambaq menarik aku boleh rakam... Tapi... Disebabkan kekangan masa yang tak mampu dicuri... Cuaca tak bopa elok... Dan semua orang tak nak layan kerenah aku... Jadi... Aku simpan hasrat... Nak kembali ke Kedah semula... Sape nak temankan? Angkat tangan! He He He...

Ok... Amacam entry lorat Kedah aku ni? Berapa markah nak kasi? Ha Ha Ha... Oklah tu kan... Kurang kurang aku tak jadi King Coco kan? Ha Ha Ha...


- TAMAT -

97 comments:

  1. wah... seronoknya... len kali datang kedah habaq kat akak no, akak leh teman...

    ReplyDelete
  2. hahahahah.. ade tempat shopping ke kat kedah tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada... kedai dua henget... keh keh keh...

      Delete
    2. bersepah kedai 2 hengget... HAHA..

      Delete
  3. Wah pi kedah na....syiok na... hish hish banyak tu tempat jalan-jalan cari makan takan le laksa sekoq je... pekena lah laksa 2 ekoq ke 3 ekoq ke barulah mantul berekoq ekoq hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu pon nasib baik laaa cheq dapat jugak ghasa laksa ikan sekoq pon jadi lahhh... ha ha ha...

      Delete
  4. Wah pekan rabu dah siap mesti cantik. Syiok ni beli kuih muih tradisional orang kodah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awat pulak tak siap? siap doh... Cheq beli kuih bahulu beratoq...

      Delete
  5. uuii tuu diaaaa. gulai kari ikan sekoq. dapnya

    *psst betul ke bunyiknya macam tu? hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entah laaa cheq tak pasti betui ke dak... Hang kena tanya orang asli kedah... ha ha ha....

      Delete
  6. Kah..kah..kah.. apa ni terok sangat ceq baca.. berpusing orat ketiak.. haha.. banyak tu apa jadi banyaq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ceq dah habaq... Ceq cubaa jaa... Kalu salah jangan marah nooo... ha ha ha.... Tapi lepas update entry ni... ada Orang kedah dah ajaq ceq... Nak cakap kedah huruf 'r' di hujung tukaq jadi 'q'.. he he he....

      Delete
    2. Kami tak marah kami suka.. walaupun bunyinya mungkin pelik tapi kami suka, boleh wat bahan gelak... KAH..KAH..

      Delete
  7. Atas usaha, Ceq bagi 7/10 bintang.. haha..
    Bukan tak mo.. kami sebut tak mau.. 😀

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehhh.... Ceq dapat 7/10 ka? Macam tak caya jaaaa... Matik Matik ceq ingat 0.00000000001/10... Trima kasih nooo... Ha Ha Ha... Ya laa nanti ceq betuikan tak mo jadi tak mau... he he he...

      Delete
    2. suka ceq tau orang selatan nak cakap utaqha.. bangsa sat.. haha..
      ceq pi jalan2 lah celah mana pun, loghat kedah tak hilang.. mampuih arr tak paham pun.. KAH..KAH.. jeling ja orang tu pun.. Budak kampung mana lah mai kay ell ni.. HAHA...

      Delete
  8. Atas usaha, Ceq bagi 7/10 bintang.. haha..
    Bukan tak mo.. kami sebut tak mau.. 😀

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. Coq Peneram kat Pekan Rabu tu pon sedap...

      Delete
    2. Kah kah.. ingatkan apa lah coq tu.

      Adeiiii...

      Hahaha...

      Comel2

      Delete
    3. cucoq pun boleh..
      cucuoq a.k.a cucur.. HEHE

      Delete
  10. Ce cari mok cun kat Istana Budaya 😜

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jay Emm je laa jadi Mok Cun... he he he

      Delete
  11. Mak ooo mak!! Kami p kampung Mak 😬

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu mak jumpa mok cun mintak kirim salam... he he he...

      Delete
  12. Replies
    1. Makanan Kedah semua sedap sedap... ceq sukaaa...

      Delete
  13. Kedah & Perlis makanan murah dan sedapp

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betui tuuu... Jimat kupang... ha ha ha....

      Delete
  14. sedap baca ngan intonasi Utara gitew ;)

    ReplyDelete
  15. nnti kita datang terjah lagiii erk ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh jaa cik bunga... kedatangan cik bungsa sentiasa ceq nantikan... ha ha ha...

      Delete
  16. Replies
    1. Jay Emm kata Mok Cun kat istana budaya... ha ha ha...

      Delete
  17. hang pi Kedah koo..best noo..jalan2 carik makan..

    sian kt hang, depa tak pedulik, depa kasi chance hang rehat2, takyah drive, duduk2 sambil cuci mata tengok marka..hiihi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depa memang kejammmmm... Ha Ha Ha....

      Delete
    2. Kan kak nohas.

      Ala2 boss gittew ss

      Delete
  18. Ala sian SS...meh la ajak SA kita pi sama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moh kita pi alor setaq sampai ketaq lutut... ha ha ha...

      Delete
  19. Hahaha... kelakaq abeh baq ang ceghita ss ni...

    ReplyDelete
  20. Awatnya lahai jadi lagu tu?
    Ampa memang plan nak p beli dan belah ja ka

    ReplyDelete
  21. Bab tak de lesen tu.. hmmm jangan diamalkan.
    Jadi apa2 susah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib anu dia melekat! Kalu dak... tinggai!

      Delete
  22. Dasat JM skrg... p gheja ka kt aloq staq? Siap bawak bodyguard no jm.

    Hihihi... cayalah

    ReplyDelete
  23. Awat cheq tak beghenti kat tepi2 jln nu ambik gambaq.

    Laaaa sayang weih.

    Takpa2.. sok lusa cheq p lagi na.

    ReplyDelete
  24. adoii lawaklah...SS memang tak mengecewakan entri lawak abis hehe

    ReplyDelete
  25. ada ek rumah che det, ingatkan ada rumah pramlee je hehe

    ReplyDelete
  26. tengok kopi tu teringat kat kopi vietnam, sedap oooo

    ReplyDelete
  27. selalunya, kalau takde lesen, memang takut nak bawak kereta, tapi HH berani betul hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Coba hang bayangkan dari kl pi utara patah balik johor tak dak Lesen!

      Delete
  28. owhh hampa p pusin2 aloq staq naa..ceq pun kalu p langkawi naik kereta..ceq jarang singgah kedah.. nak cari apa pun x tau...ceq singgah penang p makan nasi kandaq jaa..lepaih tu ceq p carik jeruk madu pak ali tuu..hehhehe...

    ReplyDelete
  29. jappp HH dgn JM pi sopink mende kat aloq staq tu...seronott haihhh depa bdua tu sopinx2...lenkali ajaq ceq p skali naaa...ngeh..ngeh..ngeh

    ReplyDelete
  30. ni nak habaq ..rogi oooo tak naik menara aloq staq.

    ReplyDelete
  31. Fuhhhh tudiaa SS cakap utara. Heheh. Sedapnyaaa tengok laksa tu :)

    ReplyDelete
  32. Laksa ikan sekoq tu sama macam yg ada kat Langkawi ka? sebab kawan akak dr Indonesia br2 ni ke sana pekena Laksa akan sekoq. ingatkan sekedar nama. tgk yr pic baru tau memang sekoq2 dihidangkan ye..

    ReplyDelete
  33. ada orang tu tak puas hati..kita p lagi no..p tempat SS nak ja..tempat sopink kita tak p heeee

    ReplyDelete
  34. Awat x habaq nk mai..rumah mak cun tu jln nk pantai merdeka nun! Jauh dr aloq setaq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak habaq lagu mana... cheq main terjah jaaa...

      Delete
    2. tak kena mengena ngan Kodiang.. Drama ja Mok Cun ni.. Belakon tang len, habaq tang len..

      Delete
  35. Amboi...urusan seri paduka baginda yek..ada hati ka nk jd permaisuri kedua JM tu

    ReplyDelete
  36. Selamat datang Kedah nohhh..mai nk ajaq ck kedah..byk tu tak berubah nahu naa..tak semua kena tukaq hurup q blkng SS oiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu pasai cheq nak oghang kedah cek cheq punya karangan ni.. ha ha ha

      Delete
    2. nahu tu.. hehe.. baguih ni cikgu Kedah mai...

      Delete
  37. Mai nk putaq pala sikit..byk error nih entry nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu diaaa... Kamus kedah mai dahhh check speling error.. ksh kah kah

      Delete
  38. Pek nga kedah lg sedap dr crepe kt paris nun..;))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak dinafikan... teringat2 lagi ni mak... ha ha ha

      Delete
  39. Oqang kedah pagi2 mkn nasik campoq dah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut laa cheq sampai petang semoa habih!

      Delete
  40. pergi kedah singgah la penang...boleh bawak jalan jalan cni plak...hehehe...

    ReplyDelete
  41. Awat hangpa mai tak habaq kat ceq, tidak boleh lah ceq bawak p nonggek kat sawah.. Biaq selut lekat sampai lutut.. jangan basuh, bawak balik johor camtu.. HEHE..

    ReplyDelete
  42. salam , hahahah sian ss tak dapat nak pi tempat dia suka

    ReplyDelete
  43. HH terbaik , yakin bebbenor mandu kereta tanpa lesen

    ReplyDelete
  44. Wahh mai kedah x datang kulim ke.. Hihihihihi

    ReplyDelete
  45. Ekin org kelantan duk jah di kulim xleh nak cakap kedah lagi.. Slang kelantan tu tetap ada gak bnyi

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...