Wednesday, 1 February 2017

Kembara Selangor - Jalan Jalan Cekik Mentedarah Kuala Selangor

Demam! Aku demam! Arghhhhh! Balik dari travel terus aku kena demam panas! Adehhh... Saat ni melepek je kat umah... Adeihhh...

Aku sepatutnya travel ke Pahang untuk cuti Raya Cina ni... Dah lama aku plan nak travel Pahang... Since last year... Asik tak jadi jek... Sekarang ni pulak Pahang banjir... Akan ada Gelombang 2 katanya... Aduhai... Memang tak ada rezeki nak terjah Pahang...

Tiket bas Jay Emm dari Putarjaya ke Kuantan pon terpaksa burn... Duit hotel pon nyaris nyaris burn jugak sebab dah lebih dari date term to cancel... Tapi... HH bijak... Dia pegi call booking.com... Dan booking.com call direct ke hotel... Alasan sebab banjir! Then pihak hotel benarkan cancel tanpa sebarang charge! Terus Booking.com cancelkan booking hotel aku tu dan dapat email notification tak perlu bayar sesen charge pun... Selamat duit aku... Baru aku tahu... Yang kita masih boleh bawak bincang untuk buat cancelation antara hotel dengan booking.com... Sape yang tak tahu memang membabi buta bangang bayar,,, Kah Kah Kah...

So... Ke Pahang tak jadi... Jadi ke manakah kita ni? Tak kan nak membatak kat umah???? Last minutes plan... Aku inform Jay Emm dan HH... Why not kita Kembara Selangor... And... Both of them accept! Yahoooo....

Seperti biasa Jay Emm yang akan buat ringkas itinerary... Aku just follow je... Sebab... For sure... Kalu jenjalan kat Malaysia ni... Aku lah yang paling kuat membuta... Dan HH lebih suka drive... Sebab dia suka menyinggah...

Kali ni... Jom kita terjah Kuala Selangor... Apa yang boleh di cekik mentedarah... Sila google map atau Waze sendiri ye... Ha Ha Ha...




*** Cendol Bakar ***

Sepanjang jalan Kuala Selangor ni... U'ouls boleh nampak banyak deretan gerai jual karipap King Kong... Dipanggil Karipap King Kong sebab... Size karipapnya yang besar gergasi... Berganda dari biasa... Maaflah... Aku tak ada visual sebab... Aku tak beli pon... He He He...

Lokasi pertama Jalan Jalan Cekik Mentedarah aku di Kuala Selangor adalah... Cendol Bakar... Cendol Bakar ni.. Bukan Cendol yang dibakar... Tapi Bakar punya Cendol... He He He... Jadi aku pon menyendol Bakar... Matikkk tatabahasa aku tonggang langgang... Al-maklum Bahasa Melayu aku tahap cukup cukup makan... Kah Kah Kah... 

Pastikan Ori baru singgah katanya... Ada yang tiruan ke? Boleh jadi kot... Sebab... Alangkan manusia pon ramai yang tiruan inikan pulak cendol... Ehhhh... Teori apa aku merepek nih.... He He He... Tulen bang!

Cendol Bakar Pandu Lalu... Lalu yeee... Bukan laju... He He He... Buka dari jam 11 pagi hingga 7 petang tuhhh..

Pink kesukaan Jay Emm... He He He...

Sekitar...

Pilihan JJCM TV 3 gitew...

Pilih lah mana yang kaw nak cekik... Pilihan aku nombor 7 tu...

Geng budak busuk... Ha Ha Ha...

Ginilah rupa paras kehenseman Cendol Bakar.. Ha Ha Ha... 

Order sekali kopok lekor...

Memacam makanan lain pon ada... Bolehlah cuba ye...



*** Warung Mee Udang Banjir Tanjong Karang *** 

Seterusnya... Mari kita singgah di Warung Mee Udang Banjir Tanjong Karang... Ngam ngam tepi jalan besar... Tapi... Nak mencekik di sini perlukan kesabaran yang tinggi demi keriangan perut berganda... He He He...

Tepi jalan besar je... Bersebelahan dengan masjid...

Orang ramai... Mari melabuhkan ponggong...

Terpaksa cop meja... He He He...

Pilih lah menu apa kaw suka...

Air Jagung... Wajib kaw sedut laju laju... Sedap gilak... Freshhhh...

Pilihan aku sudah tentulah Mee Udang Banjir... Udang yang besar dan fresh.... Kuah yang pekat... Arghhh.... Sekali ngap... Merecikkkk!


*** Faridah Mentarang Bakar ***

Kat Kuala Selangor ni memang banyak Mentarang di jual di kiri kanan jalan... Jadi... Aku pon teringin nak cuba... 

Aku sampai kat Faridah Mentarang Bakar dah malam... Dalam jam 8 malam... Tapi... Bila nak duduk kat meja makan... Tetiba... Owner kedai kata "Maaf dik... Dah tutup... Kami bukak dari pagi"... Aisehhhhhh... Tak ada rezeki nak yom molot dengan Mentarang...

Tapi... Jangan bersedih dulu... Kat depan Faridah Mentarang Bakar tu ada 2 lagi gerai makan yang jual mentarang... Jadilah kan dari tak de...

Inilah Mentarang... Tak ada kaitan langsung dengan Mentadak Mentadu macamana Jay Emm tido.. He He He... Mentarang ni... Rupa paras dia macam adik beradik kerang... Sedara Kepah... Sepupu Lala... Adik ipar duai dengan Kupang... Keh Keh Keh...

Pucuk pauh delima batu... Asam Pedas Ikan Sembilang di tapak tangan... Sungguh jauh di negeri satu... Hilang di mata di hati jangan... Ehhh.. Nape pulak aku  jual pantun di sini? Ada sesapa sudi membeli? Cewahhhh....


Ok lah... Setakat ini dulu... Nanti aku sambung lagi... Tunggu mood sihat baru update entry Travel yang lain pulak... 

80 comments:

  1. Sian SS..semoga cepat sembuh dan jgn skip mkn ubat tau..love u 😘

    ReplyDelete
  2. X dpt buat trip ke Pahang..JJCM Selangor pun not bad tau..nanti kita buat trip JJCM tempat lain lak eh

    ReplyDelete
  3. Mee udang banjir tu mmg terbaiklahhh..kena tggu meja kosong kalau lambat jgn harap dpt tempat duduk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu tak sabar boleh terbalik meja... he he he

      Delete
  4. Sape x penah mkn mentarang angkat tgn..kat area tanjung karang je tau ada jual tempat lain x de

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mentarang dengan Menatang sama tak Jay Emm?

      Delete
  5. selalu kita lalu jerkk kat cendol bakar tu...x singgah punn...sedap x cendol tu..luar biasa x...hehhee...tweeettt air jagung tu mcm sedapp laa...nnti kalau terlalu nak singgah ler belii..

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. nak balik kampong , nak balik kampong -- nyanyi ikut nada mat dan kaki jalan ;)

      Delete
  7. terliur pulak cendol! hahhaha lama dah tak makan

    ReplyDelete
  8. Replies
    1. SS pon memula ingat orang tapau teh ais... ha ha ha...

      Delete
  9. kalau family yana fuhfuh nampak ramai terus blah ! hahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ada kesabaran yang tinggi laa tu kan... ha ha ha

      Delete
  10. mentarang , dulu-dulu kutip kat pantai jew , sbb umah dekat ngan pantai , laa nie dah lama gilak tak makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada lagi ke mentarang kat melaka tu?

      Delete
    2. dah pupus kot sbb kapal selam dah ade kat darat lor !!

      Delete
  11. cendol bakar ...ingat di bakaq cendol tue ... kat Melaka pon ado , tp tak tersinggah pon sbb asyik tutup memanjang

    ReplyDelete
  12. cepat sembuh yer SS
    tak sabra nak baca yang seterusnya

    ReplyDelete
  13. yaaa lar , this year year Visit Pahang ;)

    ReplyDelete
  14. bestnye jalan jalan cari makanan...dah lamer xmakan mentarang....sedapnye mentarang bakar...cendol bakar lagi xpernah rasa....

    ReplyDelete
  15. eeeh lupa plak....

    Moga cepat sembuh....

    ReplyDelete
  16. rezeki la SS gi Kuala Selangor tak hujan plak ye..tak try ke pergi masuk sawah..kat sana banyak jugak. Semoga cepat sembuh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hujan jugak tapi sekejap2... Yang tak best tu... Jamban petrol semua tak de air...

      Delete
  17. Cendol Bakar tu memang sedap! Tapi mi udang tak rasa lagi.

    ReplyDelete
  18. thanks ajar tips cancel booking hotel tu. moga berguna di kemudian hari

    ReplyDelete
  19. tak penah sampai lagi kat cendol bakar tu.. asek ikan bakar je sampai ke tekak... :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cer cube... Mana tahu sampai ke lutut.. he he he...

      Delete
  20. Kedai cendol nmpk mcm buruks..sedapkah

    ReplyDelete
  21. Mee udang mak jah kuala sepetang dgn yg tu mana lg best?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak sampai lagi Kuala Sepetang tu... Tak dpt buat compare...

      Delete
    2. Tu la aku ajak ... ko wat dek...

      Delete
  22. first time saya dengar 'mentarang'

    ReplyDelete
    Replies
    1. mentarang bukan menatang... ha ha ha...

      Delete
  23. oh, info baru untuk saya sis, rupanya masih boleh cancel hotel ;)

    ReplyDelete
  24. saya pernah bercuti di kuala selangor nih, tapi tak pernah plak singgah kat tempat2 yang korang singgah ni

    ReplyDelete
  25. kepok lekor tu nampak mcm banyak tepung ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang pon... Tapi habis jugak... ha ha ha

      Delete
  26. awak... sebenarnya kan.. lagi sepuluh batu dari situ.. dah sampai kampung kite awak.. sob.. sob..

    klu awak lajak sikit ja lg.. sy buleh tunggu tepi jalan.. bwk pulak uOls jenjalan kg iOls yg tiada apa2 itu.. hihu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alaaaaa.... ye ke? Adeiiii... x tahu tu kampong awak... tapi mmg best... sebab ada sawah... he he he

      Delete
  27. Saya belum penah try lagi Cendol Bakar...Cendol Ilin beberapa tapak dari rumah pun tak singah-singgah lagi hihih

    ReplyDelete
  28. Mula-mula dengar, confused gak mikir camne cendol tu dibakar. Rupa-rupanya Cendol Pak Cik Bakar :)

    ReplyDelete
  29. Meh kita beli ngan pantun dua kerat

    Dah depan mata, tak yah nak tunggu-tunggu,
    Baca bismillah, kunyah,..telannnn! :)

    ReplyDelete
  30. Fuhhh, tapi asam pedas dia nampak pekat memikat kebabommmm!

    ReplyDelete
  31. Air jagung tu memanggil-manggil anak tekak saya...

    ReplyDelete
  32. Bukan main lagi gaya Sis JM berjaya cop meja!
    Wajah kemenangan tuh!

    ReplyDelete
  33. kihkihkih tak pasal2 kait ngan mentadak mentadu tiru sis JM tido..

    ReplyDelete
  34. Ohhh, mentarang tu masak belada sedapppp. Cicah ngan kuah asam terangkattt!

    ReplyDelete
  35. tak pernah dengar lagi cendol bakar

    ReplyDelete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...