Wednesday, 19 April 2017

Kembara Amsterdam - Anne Frank House

Catatan 04 May 2013... Entry sebelum boleh gali SINI...


Hari ini... Merupakan hari terakhir aku berada di Amsterdam... Pagi pagi HH dah kejutkan aku sambil berkata "SS wake up... Faster... Lets go to Amsterdam Centraal"... Aku masih bingung seraya bertanya "Mana sempat... Nak kena ada kat Airport jam 12:30 tengahari... Tak nak lah!"... 
* Seraya ok seraya... Bahasa sastera bafuck aku terguna... Keh Keh Keh...

HH still paksa jugak... Dia kata "sempat lagi!"... Mungkin dia faham diri aku yang masih merajuk dan tak bersemangat sebab aku tak dapat apa yang aku nak... Dan dia tak nak biarkan aku balik ke Malaysia dengan rasa kecewa sampai ke tua... Ha Ha Ha...

HH mandi dan bersiap dulu sedang aku masih bermalas malasan... Muka aku mencuka aje pagi tu... Aku malas nak argue... Jadi aku ikut dan lebih banyak mendiamkan diri...

Sampai di Zaandam Station terus beli tiket... Beli tiket return ke Amsterdam Centraal berharga Euro 5.30 seorang... Kalulah We'Ouls memang plan nak ke Amsterdam Centraal pagi tu sudah tentu We'Ouls dapat jimatkan harga tiket yang boleh dibeli secara combo berharga cuma Euro 6.80 seorang yang cover perjalanan Zaandam - Amsterdam Centraal - Schiphol... Tak pe lah.. Ni kes adhoc... He He He...

Ticket Office Zaandam...
Masih rupa ticket yang sama... Kuning silau mata hitam ku... 

Sebelum ke Amsterdam Centraal We'Ouls merayap sekitar Zaandam dulu... Ada satu hotel kat sini bernama Inntel Hotel... Erma Fatimah pernah buat pengambaran kat sini... Tak ingat drama apa... Bangunannya cantik macam rumah yang disusun tinggi.. Tapi aku tak dapat amik gambar Hotel tu secara keseluruhan sebab gelap... Aku ingat nak patah balik tempat ni... Lepas balik dari Amsterdam Centraal nanti...

Lawo kan? Ni lah Inntel Hotel...

Kat Zaandam ni pon banyak tempat menarik.. Tapi aku lepak kat sekitar Zaandam Station je... We'Ouls tak lama berada di situ just amik gambar dan ke Station semula...

Aku suka warna dan bentuk bangunan Zaandam Station ni... Memang tak jemu memandang...

Sampai di Amsterdam Centraal We'Ouls terus amik tram nombor 13 atau 17 untuk ke Anne Frank House... Tunggu tram kat station yang sebelah kiri dari pintu keluar Amsterdam Centraal... Turun kat tram stop Westermrkt...

Masa turun kat Westermrkt... Aku perhatikan ramai orang beratur panjang... Pelik! Beratur untuk apa? Nak masuk mana? Then aku teruskan jalan... Tengok map dan cari jalan nak ke Anne Frank House tu... Ada signboard then aku just ikut...

Rupanya orang yang ramai beratur dari Station Westermrkt tu beratur untuk masuk ke Anne Frank House... Astaga! Begitu sekali penangan Anne Frank ni... Aku rasa masa aku sampai tu lebih kurang jam 09:30... Jadi... Jam berapa diorang semua start beratur? Huh! Gile laa...

Untuk maklumat lanjut tentang sejarah dan siapa sebenarnya Anne Frank ni... U'Ouls bolehlah ke web ni Anne Frank Museum

Kaw tengok tu ye Aci... Orang beratur punyalah panjang... Dari Tram Station ke Anne Frank House ok! Jauhhhh!

Actually, aku memang tak nak masuk pon sebab nak masuk pon mahal... Lagipun tak dibenarkan amik gambar kat dalam tu... So, no point kalu aku masuk pon.. Dan bernasib baik jugak aku tak beriya nak masuk... Tengok orang ramai gitu... Huh! Berkurunlah nak dapat masuk...

Ni lah rumah Anne Frank yang dah jadi museum...

Aku cuma mampu bergambar kat luar aje lah... Tapi... Feeling jugak sebenarnya... He He He...

Aku ada tengok kat web sepatutnya patung Anne Frank kat tangga luar... Aku tercari jugak tapi tak ada... Tak tahu mana peginya patung Anne Frank tu.. Baru berangan nak bergambo... Tak kan laa setakat patung batu Anne Frank pon exclusive jugak? Kedekot betul! Atau dah kena curi? Lor ada ke orang nak amik? Iskssss! Nak buat apa? Buat bantal peluk? He He He... Sendu betul!

Lawo kan pantulan cermin tu?

Rumah Anne Frank ni dah di renovate menjadi Museum... Kalau tengok persekitaran rumah Anne Frank ni rasa nyaman je... Depan tu ada canel... Pada pandangan aku... Keluarga Anne Frank ni mesti kaya kot... Sebab rumah mereka di tengah bandar Amsterdam ni... Bukan diceruk kampung... Ehhh... Ye ke?

Damainya pemandangan ini...

Masa aku tengah nak pasak diri pilih angle yang sesuai untuk amik gambar Anne Frank House tu... Tetiba ada sepasang omputih tua kerepot ni dengan berbasikal tetiba nak parking basikal kat tempat aku nak amik gambar... Hadoilah! Aku ni dahlah baru nak pulih mood sendu... Ko tambah lagi moody aku pepagi ni...

Dalam banyak banyak tempat parking basikal boleh pulak dia nak jugak parking kat tempat aku nak amik gambo... Seriously banyak parking space... Situ jugak dia nak.. Dengki betul laa  Mat Saleh ni! Your Motherfucker tak sunat! Ikut hati aku nak aje aku pancitkan tayar basikal dia... Geram betul!

Omputih bangang dua orang tu laa... Tua tua pon bodoh... Sakit pulakkk ulu hati ini...

Then dah puas menikmati dan amik gambar kat Anne Frank House... We'Ouls jalan kaki semula ke Station Westermrkt tadi... Jalan kaki dalam 3 minit aje kot sebab dekat... Orang semakin ramai beratur... Sempat jugak aku layan amik gambar kat sekitar tram stop ni... He He He...

Sempoi je orang tua ni beri makan burung merpati...

Kat sini ada beberapa booth information... Aku rasa pelik... Pelik sebab setiap booth infomation tu diasingkan mengikut jantina... Women, Men, Gay dan Lesbian... Boleh ek macam tu? Ha Ha Ha...

Aku tak pasti booth ni untuk dapatkan info tentang apa sehingga perlu diasingkan mengikut jantina... Lagipun booth tu tak bukak lagi masa aku kat sini... Gambar kat bawah yang aku amik ni booth untuk Gay and Lesbian info... He He He...

Booth untuk Gay and Lesbian info... Adehhh...

BERSAMBUNG...

25 comments:

  1. Hahaha.. part marah mat salleh dengan basikal tu comel sangat..
    Kalau mood tak okay semua perkara tak kena kan.. hehehe

    ReplyDelete
  2. alahai sis, jangan merajuk k, nanti cepat tua hehe

    ReplyDelete
  3. booth info untuk gay lesbian?? no no no!!!

    ReplyDelete
  4. Ahaksss! HH dah faham kalau SS moody..ntah2 mlm tu pun HH x lena tdo do mikir nk pegi anne frank house tu

    ReplyDelete
  5. Itew dah google siapa anne frank ni 😬

    ReplyDelete
  6. Wahhh! Beratur panjang tu x tahan...mmg antara tarikan utama juga anne frank house ni..patutla SS nk pegi..sib baik sempat pegi

    ReplyDelete
  7. Tourist information mengikut kategori jantina? Adeh! Kalau kategori jantina ragu mcm mana agaknya eh

    ReplyDelete
  8. Senyum sikit! Jgn majuk lg ehhh muah muah muah

    ReplyDelete
  9. NK tanya kat booth pun kena tunjuk jantina haha

    ReplyDelete
  10. Replies
    1. Memasing kena bukak suar... keh keh keh

      Delete
  11. Beratur macam nak naik Eiffle tower..mana lagi panjang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak bayangkan dari Lrt puduraya beratur sampai Petaling Street... Panjang?

      Delete

Komen tu jangan skema sangat! Ha Ha Ha...